Nieuwe SSD

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kyan0045
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 10-05 22:58
Ik zoek een nieuwe SSD aangezien mijn huidige Kingston NV2 1TB bijna vol zit.

Nu heb ik dit rijtje even naast elkaar gezet en staan de twee van Lexar, (vooral de 2TB versie) mij erg aan. Echter is mijn huidige SSD toch wel wat langzamer en vraag ik mij dus af of ik dan niet beter de nieuwe zal kunnen gebruiken als Boot Drive. Echter.. hoe zet ik alles over?

Wat is je budget?
Max € 100

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee, snelheid, opslag & prijs is het enige wat mij boeit.
Het liefst natuurlijk zoveel mogelijk GB binnen mijn budget en een redelijke snelheid, maar advies hierover is ook welkom.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i3-13100F Boxed€ 123,96€ 123,96
1MoederbordenGigabyte B660M DS3H DDR4€ 0,-€ 0,-
1VideokaartenMSI Radeon RX 6750 XT MECH 2X 12G OC€ 399,-€ 399,-
1BehuizingenCooler Master NR400 (without ODD)€ 85,90€ 85,90
1ProcessorkoelingGelid Solutions Tranquillo Rev.5€ 31,90€ 31,90
1Geheugen internG.Skill Aegis F4-3200C16D-32GIS€ 65,99€ 65,99
1VoedingenCorsair TX650M (2021)€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesKingston NV2 1TB€ 52,01€ 52,01
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 758,76

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16:00
Als je een nieuwe SSD zoekt die ook nog eens sneller is, zal ik je aanraden er eentje te nemen met DRAM cache. Bijvoorbeeld uitvoering: Samsung 970 Evo Plus 1TB of uitvoering: Samsung 980 Pro (zonder heatsink) 1TB. Sequentiële lees- en schrijfsnelheid zijn namelijk niet de enige kenmerken waardoor een SSD echt snel is.

En hoe je alles overzet? Tja, ik zou gewoon een verse Windows installatie doen op de nieuwe disk en dan de bestanden die je nodig hebt met de hand overzetten. Dat is veelal sneller en eenvoudiger dan gaan klooien met allerlei disk clone tools. Maar dat is mijn ervaring :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Van de SSD's die je geselecteerd hebt, zou ik inderdaad voor de 2TB Lexar SSD gaan :)

Overzetten kan je doen door je huidige SSD te clonen naar de nieuwe, dan heb je er het minste werk aan. Als dat gelukt is, kan je je oude SSD leegmaken en gebruiken als extra opslag.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Nu online
Ik ben niet bekend met de tooling van Lexar, volgens mij heeft Lexar geen eigen tools om schijven te klonen. Als je voor de Samsung kiest dan heeft Samsung iig een hele mooie tool genaamd 'Data migration software' die een 1:1 kopie naar je nieuwe Samsung drive maakt. De 3500/3000MB/s is snel zat voor je systeem.

Die Samsung M.2 SSD stop je dan in de 2e M.2 slot van je moederbord... software starten, die zal automatisch de oude en nieuwe schijf herkennen en copy aanzetten. Nadat de copy klaar is zet je het systeem uit, wissel je de SSD's van plek en je systeem zal van de nieuwe SSD opstarten... en daarna kan je de oude opschonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Nu online
MicGlou schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 14:21:
Ik ben niet bekend met de tooling van Lexar, volgens mij heeft Lexar geen eigen tools om schijven te klonen. Als je voor de Samsung kiest dan heeft Samsung iig een hele mooie tool genaamd 'Data migration software' die een 1:1 kopie naar je nieuwe Samsung drive maakt. De 3500/3000MB/s is snel zat voor je systeem.

Die Samsung M.2 SSD stop je dan in de 2e M.2 slot van je moederbord... software starten, die zal automatisch de oude en nieuwe schijf herkennen en copy aanzetten. Nadat de copy klaar is zet je het systeem uit, wissel je de SSD's van plek en je systeem zal van de nieuwe SSD opstarten... en daarna kan je de oude opschonen.
Ik ben zeer groot fan van de clone tool van Samsung (die heeft meerdere keren voor mij gewerkt waar veel andere tools faalden), maar Samsung SSD's zijn niet per se de beste qua prijs/grootte-verhouding (ze zijn wel snel, maar TS geeft aan dat 'ie op zoek is naar 'redelijke snelheid', dus dat hoeft niet het snelste van het snelste te zijn).

En om nou voor de clone tool alleen een SSD te nemen, zou ik niet doen :P Tenzij het letterlijk een paar euro'tjes zou schelen misschien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Nu online
Hahn schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 14:25:
[...]

Ik ben zeer groot fan van de clone tool van Samsung (die heeft meerdere keren voor mij gewerkt waar veel andere tools faalden), maar Samsung SSD's zijn niet per se de beste qua prijs/grootte-verhouding (ze zijn wel snel, maar TS geeft aan dat 'ie op zoek is naar 'redelijke snelheid', dus dat hoeft niet het snelste van het snelste te zijn).

En om nou voor de clone tool alleen een SSD te nemen, zou ik niet doen :P Tenzij het letterlijk een paar euro'tjes zou schelen misschien.
Het scheelt toch ook maar een paar euro's t.o. de Lexar? :)

Ik bekijk het zo; als TS al handig was geweest met de diverse (gedeeltelijk) gratis tools die er beschikbaar zijn om een SSD te klonen dan had TS de vraag hier ook niet gesteld ;) Tevens zijn het aantal tools die hun software gratis beschikbaar stellen om een kloon te kunnen maken tanende... en ook niet altijd even eenvoudig in het gebruik voor een novice. Om dan een paar euro meer uit geven zodat je én een goede schijf hebt en een vrij zorgeloos overstap kan maken door gebruik van een easy-to-use stukje software die door de fabrikant beschikbaar wordt gesteld... zou ik niet lang over na hoeven denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Nu online
MicGlou schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 14:30:
[...]

Het scheelt toch ook maar een paar euro's t.o. de Lexar? :)
Geen eerlijke vergelijking, want 1TB Samsung vs 2TB Lexar.

Goedkoopste 2TB Samsung NVMe SSD is bijna €50 duurder dan de 2TB Lexar. Vind ik geen paar euro's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ewf
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07:12

ewf

Als tool voldoet Clonzilla prima, niet grafisch maar tekst gebaseerd maar eenvoudig in gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Nu online
Hahn schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 14:34:
[...]

Goedkoopste 2TB Samsung NVMe SSD is bijna €50 duurder dan de 2TB Lexar. Vind ik geen paar euro's.
Ik zie daar toch echt twee 1TB naast elkaar en het prijsverschil tussen die 2 is minimaal... die 2TB Lexar is van een andere "klasse" en een stuk trager dan de 1TB Lexar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Nu online
Hahn schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 14:34:
[...]

Ik zie toch echt een 1TB Samsung en Lexar naast elkaar staan... daar heeft TS het volgens mij over vanwege die hele hoge snelheid. Ga je naar die 2TB kijken dan is er uiteraard een grote verschil

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Nu online
MicGlou schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 15:22:
[...]

Ik zie toch echt een 1TB Samsung en Lexar naast elkaar staan... daar heeft TS het volgens mij over vanwege die hele hoge snelheid. Ga je naar die 2TB kijken dan is er uiteraard een grote verschil
Zoals ik in mijn eerste post in dit topic al aangaf: ik zou voor de 2TB Lexar gaan, ook al is die ietsje trager (in praktijk zal je daar weinig van merken). En daar keek ik dus naar, ook in mijn vorige post.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Nu online
Hahn schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 15:30:
[...]

Zoals ik in mijn eerste post in dit topic al aangaf: ik zou voor de 2TB Lexar gaan, ook al is die ietsje trager (in praktijk zal je daar weinig van merken). En daar keek ik dus naar, ook in mijn vorige post.
Ohh... maar ik reageerde in eerste instantie niet op jou maar op TS. :P

Ja hoor, die 2TB is een prima deal... alleen zal je zelf op zoek moeten naar clone software en daarmee om kunnen gaan. Clonezilla werkt prima, maar het is textbased en kan 'afschrikken' voor iemand die er totaal niet bekend mee is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Nu online
MicGlou schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 15:37:
[...]

Ohh... maar ik reageerde niet op jou maar op TS. :P
:? In MicGlou in "Nieuwe SSD" quote je letterlijk mij, schat :>

Dat je met jouw allereerste reactie niet op mij reageerde, weet ik. Maar ik reageerde wel op jou ;)
Ja hoor, die 2TB is een prima deal... alleen zal je zelf op zoek moeten naar clone software en daarmee om kunnen gaan. Clonezilla werkt prima, maar het is textbased en kan 'afschrikken' voor iemand die er totaal niet bekend mee is.
Er is meer in de wereld dan Clonezilla. Voor bijna €50 besparing zal TS het vast niet erg vinden om een tooltje of 2 te proberen.

[ Voor 7% gewijzigd door Hahn op 04-01-2024 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16:59
Hahn schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 15:38:
Er is meer in de wereld dan Clonezilla. Voor bijna €50 besparing zal TS het vast niet erg vinden om een tooltje of 2 te proberen.
Kijk dan ook hier eens: ;)
SSD plaatsen en clonen oude SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Nu online
Als je goed had gekeken had je mij al in dat topic gezien :+ Of was je reactie niet aan mij gericht? ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Hahn op 04-01-2024 22:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16:59
Hahn schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 22:21:
[...]

Als je goed had gekeken had je mij al in dat topic gezien :+ Of was je reactie niet aan mij gericht? ;)
Inderdaad, het was meer generiek/aan de topicstarter gericht.
Maar genoeg tips nu om wat te proberen neem ik aan.
Pagina: 1