Focal Sopra 3 of Kef Reference 5 in kamer van 24m2

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metaltoby
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 14-09 12:46
Ik ben voornemens om nieuwe luidsprekers aan te schaffen. Ik maak nu nog gebruik van Rel S/510 en Focal Aria 948 op een Hegel H390. De H390 wordt binnenkort vervangen door zijn grotere broer.

Ik heb inmiddels een grote groep aan speakers binnen dit budget op mijn eigen apparatuur beluisterd in de hifizaak en twee speakers staan nu op mijn lijst.

Focal Sopra 3 en de Kef Reference 5

Heeft er iemand ervaring met deze speakers in kleine ruimten (6x4) en kan mij daarin adviseren?

Bedankt alvast. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pporrio
  • Registratie: Februari 2010
  • Nu online
Je huidige en beide speakers die je als optie geeft, zijn eigenlijk te groot voor jouw ruimte om hun volledige potentie te kunnen benutten. Focal adviseert zelf op hun website dat de speakers geschikt zijn voor ruimtes vanaf 30 vierkante meter.

Dat is altijd iets waar je bij aankoop van speakers rekening moet houden en helemaal als je in deze prijsklasse gaat shoppen.

Tip: ga naar een goede hifi winkel en laat je goed adviseren en ga luisteren. Wellicht is een goede boekenplank speaker op een stand een veel betere optie voor jouw ruimte.

Je geeft al aan geluisterd te hebben in de winkel. Maar dat is niet te vergelijken met je ruimte thuis.

Edit: met bovenstaande wil ik niet beweren dat genoemde speakers niet zouden klinken in jouw ruimte, maar dat een andere speaker wellicht beter zou kunnen klinken. ;)

[ Voor 30% gewijzigd door pporrio op 04-01-2024 14:16 ]

Mijn platencollectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metaltoby
pporrio schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 11:19:
Je huidige en beide speakers die je als optie geeft, zijn eigenlijk te groot voor jouw ruimte om hun volledige potentie te kunnen benutten. Focal adviseert zelf al aan op hun website dat de speakers geschikt zijn voor ruimtes vanaf 30 vierkante meter.

Dat is altijd iets waar je bij aankoop van speakers rekening moet houden en helemaal als je in deze prijsklasse gaat shoppen.

Tip: ga naar een goede hifi winkel en laat je goed adviseren en ga luisteren. Wellicht is een goede boekenplank speaker op een stand een veel betere optie voor jouw ruimte.

Je geeft al aan geluisterd te hebben in de winkel. Maar dat is niet te vergelijken met je ruimte thuis.
Wat je zegt klopt in theorie maar ik ben begonnen met boekenplankspeakers (Dynaudio Confidence 20) en deze halen bij lange na niet de power en levendigheid die je krijgt bij de Aria's die ik nu heb. Natuurlijk is het geluid wel beter van kwaliteit van deze Dynaudio's en dat is voor mij de reden om een stapje omhoog te gaan met meer krachtige boxen die zich beter kunnen bewijzen in het laag en midden laag.

Ga er vanuit dat ik mijn oren heb laten beslissen en niet wat er in de boeken geschreven staat. De Kefs zijn beluisterd in een vergelijkbare ruimte als de mijne. Ik twijfel nog over de Sopra's.

Ik ben benieuwd naar de opstelling in de ruimte van anderen met soortgelijke configuraties. Gebruik van de baspijpjes (lang en korte) e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12:26
Hoe is de grootte van de ruimte relevant in dezen? Om een grote ruimte te vullen met geluid zul je zwaar geschut nodig hebben. Maar voor een kleine ruimte maakt het toch niets uit, je kunt altijd zachter spelen. Een boekenplankspeaker gaat meestal niet zo laag als een groter model. Dat kan geen kameromvang corrigeren.

Verder geen specifieke ervaring met de genoemde speakers. Maar generiek advies is om in de lengterichting van de kamer op te stellen, dus speakers aan een korte kant plaatsen. Verder zorgen voor genoeg dempend materiaal in de ruimte om galm te voorkomen (gordijnen, planten, vloerkleed, etc). En dan vooral luisteren...

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pporrio
  • Registratie: Februari 2010
  • Nu online
Het gaat er meer om dat grote speakers (nog) meer ruimte rondom nodig hebben (grotere afstand vanaf de muur en zijwanden). Hierdoor komen ze al een flink stuk de ruimte in. De vraag is of dan het gewenste geluidsbeeld op de luisterpositie kan worden bereikt.

Gebrek aan laag bij kleinere speakers is met 1 of 2 subwoofers prima te verhelpen. ;)

Mijn platencollectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greentea
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 19-09 15:11
Allebei overkill voor je ruimte. Bij kamers waarvan de langste zijde 6 meter of korter is treedt er een behoorlijke room gain in het lage gedeelte op.

Zonder akoestische aanpassingen of correctie software kan je dus een boost verwachten waar je deze wellicht niet wilt.

Eerder zou ik gaan voor kleinere staanders + sub of stand-mounters + sub. En als je dan toch die Hegel vervangt, neem er dan geen Hegel voor terug;)

Bedenk ook dat je hifi shop wel kunt blijven spekken, maar de grootste verbetering zomaar eens kunt bereiken door verbetering van de akoestiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:28
Is de Dutch & Dutch 8c niet wat voor jou? https://dutchdutch.com/collections/8c-speaker

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:15

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Kijkend naar het budget van de speakers (ca 20k) denk ik dat je je blik moet verbreden. Op hoog volume draaien zul je ws niet in je kamer en in een ruimte van 6x4 dergelijke speakers als de Kef of de Focal Sopra neerzetten gaat niet goed tot zijn recht komen, je gaat dan echt problemen krijgen met je akoestiek.

Hangt er ook vanaf wat voor muziek je luistert uiteraard - met veel laag zul je naar verwachting eerder reflecties krijgen dan met veel hoog.

Zou zelf eerder naar goede bookshelves neigen icm een mooie sub ter ondersteuning. Moet voor je budget wel voor elkaar te krijgen zijn. Al moet ik ook eerlijk bekennen dat ik op een ruimte van 4x5,5 met 4 Klipsch vloerstaanders + center + sub draai (zij het met Audissey room correctie)

Je zou zelf uiteraard ook de hoek van de DSP's in kunnen duiken, maar de vraag is of je dat wilt. Geeft een hele andere draai aan een speaker / geluid, en ik krijg een beetje de indruk dat je een purist bent die voor zo goed mogelijk basisgeluid gaat.

Dat gezegd hebbend: Ik heb op de DAE nu twee keer de Ilumnia Magister mogen horen in een ruimte die net iets groter was dan de jouwe. Vrij onbekende en unieke speaker, maar echt en aanrader om ook te luisteren. Heeft ook een bookshelve zusje (de Vocalis). Laat ik het zo zeggen: Pearl Jam met Black was alsof ze pal voor mijn neus op aan het treden waren. En dat had ik met ieder nummer dat ze opzetten.
Link: https://ilumnia.nl/ilumnia-luidspreker-range/
(De Magister MK2 doet 24k per paar, de Vocalis 16k). Als ik het geld had zette ik ze blind neer.

Mocht je minder uit willen geven: ga eens naar de Driade Model 3S luisteren. ZIt rond de 7k per paar en draait rondjes om de meeste speakers. Arnold Heres is weer terug weet echt wat ie doet met zijn speakers. De 3S is een allesvreter speaker, gemaakt voor de muziek. En qua laag: Eerste keer dat ik die hoorde ging ik op zoek naar een subwoofer die er niet was. Zou ik ook blind neerzetten.

Nou zijn bovengenoemde speakers niet iets wat je in een Hifi winkel gaat of zomaar kunt luisteren. Maar voor dergelijke bedragen hoeft dat ook niet :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metaltoby
pporrio schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 15:19:
Het gaat er meer om dat grote speakers (nog) meer ruimte rondom nodig hebben (grotere afstand vanaf de muur en zijwanden). Hierdoor komen ze al een flink stuk de ruimte in. De vraag is of dan het gewenste geluidsbeeld op de luisterpositie kan worden bereikt.

Gebrek aan laag bij kleinere speakers is met 1 of 2 subwoofers prima te verhelpen. ;)
Het is juist de bedoeling dat ik geen subwoofers meer wil hebben, ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metaltoby
greentea schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 15:31:
Allebei overkill voor je ruimte. Bij kamers waarvan de langste zijde 6 meter of korter is treedt er een behoorlijke room gain in het lage gedeelte op.

Zonder akoestische aanpassingen of correctie software kan je dus een boost verwachten waar je deze wellicht niet wilt.

Eerder zou ik gaan voor kleinere staanders + sub of stand-mounters + sub. En als je dan toch die Hegel vervangt, neem er dan geen Hegel voor terug;)

Bedenk ook dat je hifi shop wel kunt blijven spekken, maar de grootste verbetering zomaar eens kunt bereiken door verbetering van de akoestiek.
Het geluid van de Hegel is juist waar ik voor ga. Kleinere staanders zou een optie kunnen zijn maar dan heb je automatisch het probleem van dat de bas tekort schiet. Dit heb ik ook gehoord bij de kef reference 3 wat overigens een geweldige speaker is.

De akoestiek is in de ruimte in orde. Enige minpuntje is de houtenvloer maar daarvoor heb ik Gaia's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faxe
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17-07 17:08
Mijn woonkamer is ongeveer 30 vierkante meter en daarin luister ik naar Paradigm Persona 3F speakers. Dat bevalt prima. Ik heb wel een Lyngdorf TDAI 3400 versterker met Roomperfect waardoor ik de speakers tegen de achterwand kan plaatsen. Voordat ik tot aanschaf ben over gegaan heb ik de speakers een weekje thuis geprobeerd. Mijn advies is om dat met beide speakers te doen die je op het oog hebt. Met speakers van dit kaliber mag het geen probleem zijn om dat voor elkaar te krijgen bij een hifi zaak.

Zou ook eerst de Hegel 390 houden in combinatie met de nieuwe speakers en pas later een andere versterker kopen en dan ook wat andere merken proberen in je woonkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metaltoby
The Eagle schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 10:23:
Kijkend naar het budget van de speakers (ca 20k) denk ik dat je je blik moet verbreden. Op hoog volume draaien zul je ws niet in je kamer en in een ruimte van 6x4 dergelijke speakers als de Kef of de Focal Sopra neerzetten gaat niet goed tot zijn recht komen, je gaat dan echt problemen krijgen met je akoestiek.

Hangt er ook vanaf wat voor muziek je luistert uiteraard - met veel laag zul je naar verwachting eerder reflecties krijgen dan met veel hoog.

Zou zelf eerder naar goede bookshelves neigen icm een mooie sub ter ondersteuning. Moet voor je budget wel voor elkaar te krijgen zijn. Al moet ik ook eerlijk bekennen dat ik op een ruimte van 4x5,5 met 4 Klipsch vloerstaanders + center + sub draai (zij het met Audissey room correctie)

Je zou zelf uiteraard ook de hoek van de DSP's in kunnen duiken, maar de vraag is of je dat wilt. Geeft een hele andere draai aan een speaker / geluid, en ik krijg een beetje de indruk dat je een purist bent die voor zo goed mogelijk basisgeluid gaat.

Dat gezegd hebbend: Ik heb op de DAE nu twee keer de Ilumnia Magister mogen horen in een ruimte die net iets groter was dan de jouwe. Vrij onbekende en unieke speaker, maar echt en aanrader om ook te luisteren. Heeft ook een bookshelve zusje (de Vocalis). Laat ik het zo zeggen: Pearl Jam met Black was alsof ze pal voor mijn neus op aan het treden waren. En dat had ik met ieder nummer dat ze opzetten.
Link: https://ilumnia.nl/ilumnia-luidspreker-range/
(De Magister MK2 doet 24k per paar, de Vocalis 16k). Als ik het geld had zette ik ze blind neer.

Mocht je minder uit willen geven: ga eens naar de Driade Model 3S luisteren. ZIt rond de 7k per paar en draait rondjes om de meeste speakers. Arnold Heres is weer terug weet echt wat ie doet met zijn speakers. De 3S is een allesvreter speaker, gemaakt voor de muziek. En qua laag: Eerste keer dat ik die hoorde ging ik op zoek naar een subwoofer die er niet was. Zou ik ook blind neerzetten.

Nou zijn bovengenoemde speakers niet iets wat je in een Hifi winkel gaat of zomaar kunt luisteren. Maar voor dergelijke bedragen hoeft dat ook niet :)
Ik draai in bijzijn van mijn vriendin meestal op laag volume maar als ik alleen thuis ben (ik heb geen buren) dan geef ik graag de installatie alle ruimte en gaat het volume flink omhoog (in combinatie met de Rel's S/510's) Dan wordt je echt helemaal meegezogen in dat concert.

Ik luister naar Blues, 60ties,70ies, Hardrock, Heavy, Thrash, Death Metal. Kortom energieke muziek waarbij soms de ietwat droge tonen en de kletterende bassdrums de sfeer bepalen!

Ik ga sowieso voor staanders want dat vind ik mooi.

Wat betreft jouw advies voor de staanders: Ik ken de Magister MK2 niet en ik geloof zeker dat je daarmee kan slagen maar het ontwerp staat me niet aan. Dit geldt ook voor de Bowers & Wilkins 803 D4 welke echt precies klinkt zoals ik zou willen maar ze zijn echt G**f lelijk. Je gaat ze tenslotte bijna dagelijks zien. De Vocalis staan nu ook op marktplaats maar ook deze speaker vind ik niet mooi. Ja, ik maak het allemaal erg lastig voor mijzelf.

De Dryade heb ik ook geluisterd maar het geluid was voor mij te analytische met overigens wel een mooi beeld van hoe het geluid los komt van de speakers.

De prachtige speaker van Sonus Faber Serafino kwam dichtbij het geluid dat ik wilde horen maar kwam toch bas te kort.

Theoretisch zou ik dan voor B&W moeten gaan maar ik zoek verder...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metaltoby
Faxe schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 10:44:
Mijn woonkamer is ongeveer 30 vierkante meter en daarin luister ik naar Paradigm Persona 3F speakers. Dat bevalt prima. Ik heb wel een Lyngdorf TDAI 3400 versterker met Roomperfect waardoor ik de speakers tegen de achterwand kan plaatsen. Voordat ik tot aanschaf ben over gegaan heb ik de speakers een weekje thuis geprobeerd. Mijn advies is om dat met beide speakers te doen die je op het oog hebt. Met speakers van dit kaliber mag het geen probleem zijn om dat voor elkaar te krijgen bij een hifi zaak.

Zou ook eerst de Hegel 390 houden in combinatie met de nieuwe speakers en pas later een andere versterker kopen en dan ook wat andere merken proberen in je woonkamer.
Ik ken de Paradigm best goed qua geluid. Ze gebruiken dezelfde materialen in hun tweeter als de Focal Sopra's. Erg mooi geluid maar ook hierbij gaat mijn oog meer voor strak en bruut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• baldstuff
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 22-09 16:14
Metaltoby schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 10:39:
Ik heb inmiddels een grote groep aan speakers binnen dit budget op mijn eigen apparatuur beluisterd in de hifizaak en twee speakers staan nu op mijn lijst.

Focal Sopra 3 en de Kef Reference 5

Heeft er iemand ervaring met deze speakers in kleine ruimten (6x4) en kan mij daarin adviseren?
Je hebt zelf al 2 opties en je zit in een hoger prijssegment, waar je misschien een (al dan niet betaalde) demo aan huis kan regelen.
Heb je al contact met de importeurs van KEF & SF gehad om ze te vragen of ze iets voor je kunnen doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Overigens helpt het als je een lijstje geeft van wat je al gehoord hebt en wat je bevindingen daarmee waren. Scheelt een heleboel nodeloze suggesties :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metaltoby
The Eagle schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 13:42:
Overigens helpt het als je een lijstje geeft van wat je al gehoord hebt en wat je bevindingen daarmee waren. Scheelt een heleboel nodeloze suggesties :)
Dat klopt maar ik heb al gekozen dat er twee overblijven. (Overtuig mij van dat het beter kan!!!) Dat zijn de Kef Reference 5 en de Focal Sopra 3.

Een aantal van de speakers die ik heb beluisterd
Focal Sopra 2 - licht gekleurd geluid maar lekker gelaagd, bas schiet wat tekort
Focal Sopra 3 - warm geluid maar een stuk ruimtelijker dan de sopra 2 en zeker kamervullend in al haar aspecten.
Kef Reference 1 - analytisch, droog en strak maar schiet tekort in basweergave
Kef Reference 3 - analytisch/licht gekleurd, redelijk in de basweergave maar heeft een prachtig stereobeeld
Kef Reference 5 - Heerlijk warm maar analytisch geluid en het geluid komt helemaal los van de speakers, je wordt er en opgenomen. ;)
Sonus Faber Serafino G2 - strak, gelaagd, analytisch maar komt tekort in basweergave. Valt voor de prijs wat tegen. Je betaalt ook voor het mooie ontwerp.
Sonus Faber olympica III - degelijke weergave van het geluid en blinkt nergens in uit, goede allrounder.
Sonus Faber Maxima Armator, geweldige speaker voor kleinere ruimtes blinkt uit in een bijna holografisch geluidsbeeld en het ingetogen maar typisch Sonus Faber ontwerp
Bowers & Wilkins 803 D4 - Zeer open qua beleving, je hoort ieder detail en de nodige punch in het midden laag. Ontwerp is niet mijn ding.
Bowers & Wilkins 802 D4 - Het geluid van deze speakers staat gelijk aan die van de Kef Reference 5 in openheid en basweergave. Het lijkt dat de bas net wat krachtiger is dan die van de Reference 5. Ontwerp is niet mijn ding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Het kan altijd beter, zeker voor 20k ;)

Daarom wilde ik dus een lijstje. Je hebt naar 4 merken geluisterd en daar zijn er twee van afgevallen. Terwijl er honderden zijn. En mijn glazen bol is in de revisie dus kan niet zeggen wat je al wel en niet gehoord hebt ;)

Daarnaast vraag ik me af waar je bent gaan luisteren. Iets zegt me dat dat max 1 of 2 winkels zijn, met beperkte keuze. Een goede winkel zal je naar veel meer merken laten luisteren. Nofi, maar met 20k stuk te slaan zou ik niet over 1 nacht ijs gaan in deze. Er is meer op de wereld en dit is een flinke investering (neem ik aan, kan niet in je portemonnee kijken maar ik ken weinig mensen waarvoor dit klein bier is ;) ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10-08 11:57
Focal Sopra 3 zullen best mooi klinken in je ruimte wil je geen subwoofer erbij ga ervoor zou ik zeggen.
Maar ik denk dat de sopra boekenplank speakers aangevuld met een goede en perfect afgestelde subwoofer beter zullen klinken, zeker als de speakers niet aan de korte zijden van de kamer kunnen staan dan zit je er veel te dicht op idd.
Geld gewoon voor elke vloerstaande speaker trouwens, de vloerstaanders staan zelden of nooit op de juiste plaats voor goede basweergave in een ruimte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Metaltoby
baldstuff schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 12:05:
[...]

Je hebt zelf al 2 opties en je zit in een hoger prijssegment, waar je misschien een (al dan niet betaalde) demo aan huis kan regelen.
Heb je al contact met de importeurs van KEF & SF gehad om ze te vragen of ze iets voor je kunnen doen?
Is niet nodig, ik kan bij verschillende zaken luisteren met eigen versterker. Het proces er naar toe is net zo mooi als het luisteren zelf. Ik heb inmiddels 7 verschillende zaken bezocht om te luisteren en soms ook naar de zelfde speakers om te horen of ik nog steeds zo denk over het geluid in andere omstandigheden. Je humeur speelt ook een grote rol in de muziekbeleving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metaltoby
The Eagle schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 14:55:
Het kan altijd beter, zeker voor 20k ;)

Daarom wilde ik dus een lijstje. Je hebt naar 4 merken geluisterd en daar zijn er twee van afgevallen. Terwijl er honderden zijn. En mijn glazen bol is in de revisie dus kan niet zeggen wat je al wel en niet gehoord hebt ;)

Daarnaast vraag ik me af waar je bent gaan luisteren. Iets zegt me dat dat max 1 of 2 winkels zijn, met beperkte keuze. Een goede winkel zal je naar veel meer merken laten luisteren. Nofi, maar met 20k stuk te slaan zou ik niet over 1 nacht ijs gaan in deze. Er is meer op de wereld en dit is een flinke investering (neem ik aan, kan niet in je portemonnee kijken maar ik ken weinig mensen waarvoor dit klein bier is ;) ).
Ik heb verschillende luistersessies op audiobeurzen gehad van ook veel andere merken maar waar we nu over praten heeft mijn voorkeur. Keep it simple. Je weet wanneer je tegen jezelf zegt, het is geweldig en dat heb ik het meest met de Kef Reference. En voor mij is dit geen klein bier. Daarom spreek ik met zo veel mogelijk ervaringsdeskundigen maar beslissen doe ik uiteindelijk zelf op mijn eigen gehoor.

Bedankt voor de feedback.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Metaltoby
Ik ben net terug van een luistersessie van de Kef Reference 3 in een vergelijkbare ruimte als ik die heb en ik besefte al snel dat ik geen subs meer nodig had. Het geluid kwam pas echt los in de ruimte en het midden laag en hoog bleek ook nog een super separaat te klinken zonder detail te verliezen. (denk ik) Dit betekent dat ik ben overtuigd door het geluid van de kleine broer van de Reference 5. Ik heb besloten en misschien ook door jullie advies om toch voor een maatje kleiner te gaan.

Bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Metaltoby schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 17:18:
[...]

Ik heb verschillende luistersessies op audiobeurzen gehad van ook veel andere merken maar waar we nu over praten heeft mijn voorkeur. Keep it simple. Je weet wanneer je tegen jezelf zegt, het is geweldig en dat heb ik het meest met de Kef Reference. En voor mij is dit geen klein bier. Daarom spreek ik met zo veel mogelijk ervaringsdeskundigen maar beslissen doe ik uiteindelijk zelf op mijn eigen gehoor.

Bedankt voor de feedback.
Goed om te horen, je gaat iig niet over 1 nacht ijs :)
Ken je https://audioexpertcastle.com/rooms/ ?

Verder al eens naar Totem speakers geluisterd? Die klinken heel erg fijn namelijk.

Edit: zat nog even verder te denken voor je. Op de DAE afgelopen jaar hoorde ik Audio Note, voornamelijk met de hardere muzieksoorten zoals jij ze graag hoort. Dat leek echt wel voor elkaar gemaakt.

Ooit van deze gehoord? https://metrumacoustics.c...ver/39-color_cones-silver (in zwart zijn ze mooier ;) ).
Moet wel een sub bij (hebben ze bij Metrum ook wel advies over), maar die zijn gemaakt voor jouw muziek. Keihard materiaal, kan die dynamiek prima verwerken. Zitten in Den Bosch, luistersessie kunnen ze vast plannen :)

[ Voor 28% gewijzigd door The Eagle op 05-01-2024 19:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
Nog een leuke suggestie is de KEF LS60, die meet ook heel goed en heeft plenty laag: https://nl.kef.com/products/ls60-wireless

Review: https://www.erinsaudiocorner.com/loudspeakers/kef_ls60/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon
Metaltoby schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 17:27:
Ik ben net terug van een luistersessie van de Kef Reference 3 in een vergelijkbare ruimte als ik die heb en ik besefte al snel dat ik geen subs meer nodig had. Het geluid kwam pas echt los in de ruimte en het midden laag en hoog bleek ook nog een super separaat te klinken zonder detail te verliezen. (denk ik) Dit betekent dat ik ben overtuigd door het geluid van de kleine broer van de Reference 5. Ik heb besloten en misschien ook door jullie advies om toch voor een maatje kleiner te gaan.

Bedankt.
Niet om vervelend te doen (of misschien toch wel een beetje >:)) maar heb je de KEF R7 Meta al beluisterd?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8vdKm3x7phF28n5rQeICJDCGHsY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/7yteLy3rhtKvz51wEltO8aos.png?f=fotoalbum_large
https://www.spinorama.org...x_vendor-v2-20230503.html

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VuN2i8uRNhD31RM2ReyuSrT6P9w=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Oy3raHVxl2ThKZXVdSZpIcMX.png?f=fotoalbum_large
https://www.spinorama.org.../KEF/index_vendor-v2.html

(screenshots van spinorama.org, data van KEF zelf): De R7 Meta meet iets beter, komt lager qua bass en kost minder dan de helft van de Reference 3.

Je kan spinorama.org ook gebruiken om de speakers te vergelijken: https://www.spinorama.org...stimated+In-Room+Response
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tVCtsKn0FOvgbzsRQg_b_J2c-rQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/I0HQTIWhyRSNcSGxsAl6rgrn.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metaltoby
Ramon schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 21:52:
Nog een leuke suggestie is de KEF LS60, die meet ook heel goed en heeft plenty laag: https://nl.kef.com/products/ls60-wireless

Review: https://www.erinsaudiocorner.com/loudspeakers/kef_ls60/
Ik heb de KEF LS60 en de KEF R7 Meta vaker 'beluisterd'.

De LS60 is een mooie allrounder en is draadloos en daarmee verliest de speaker informatie en dat is juist wat je wilt voorkomen. Als je de Kef Reference 3 en de LS60 naast elkaar zet hoor je dat meteen in het laag maar ook in het midden gebied (zang e.d.)

De KEF R7 Meta is een goede en ook mooie speaker maar qua geluidskwaliteit van een andere orde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
Metaltoby schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 10:14:
[...]

Ik heb de KEF LS60 en de KEF R7 Meta vaker beluisterd.

De LS60 is een mooie allrounder en is draadloos en daarmee verliest de speaker informatie en dat is juist wat je wilt voorkomen. Als je de Kef Reference 3 en de LS60 naast elkaar zet hoor je dat meteen in het laag maar ook in het midden gebied (zang e.d.)
Netwerkprotocollen zijn (simpel gezegd) zo gemaakt dat als een pakketje niet bij de ontvanger aankomt het nog een keer wordt gestuurd. Dat betekent dat er geen informatie verloren gaat. Het opnieuw moeten versturen zorgt alleen voor een klein beetje snelheidsverlies.

Dat gezegd hebbende; de LS60 heeft naast de wireless streaming-opties ook HDMI, RCA, optisch en gewoon een ethernet aansluiting voor bedraad internet.

Dus enig verschil in geluid tussen de Reference 3 en LS60 liggen gewoon aan het verschil in technisch ontwerp, zoals in de ingebouwde en op het systeem afgestemde versterker, en niet in de wireless technologie.
De KEF R7 Meta is een goede en ook mooie speaker maar qua geluidskwaliteit van een andere orde.
Waar baseer je dat op? Ik heb net juist onderbouwd laten zien dat het verschil tussen de twee minimaal is.

Let op dat je niet in de marketing en verkooppraatjes van de verkopers trapt. Dat kan je heel veel geld besparen O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metaltoby
Ik heb ze alle twee beluisterd. Mijn oren beslissen voor mij en niet de techniek! De LS60 blinkt niet uit op de soundstage en de details(dat is wat ik hoor). Wat dat betreft komt de Kef Reference 3 en 5 met kop en schouder boven de LS60 uit. Ga ze maar eens naast elkaar luisteren zou ik zeggen en laat jouw oren dan tot een conclusie komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 00:51
Ik heb bijna 25 jaar geleden ook enorme grafbakken gekocht voor een kleine ruimte, maar deze hebben inmiddels 5 verhuizingen overleefd. Koop dus vooral iets dat je mooi vindt, de ruimte zal vast nog een keer veranderen.

Mijn Home Cinema in aanbouw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duclaasie
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 10:23
Gezien je budget zou ik de Kii Three en Kii Seven zeker ook overwegen. Mocht je afgelopen jaar op DAE zijn geweest dan heb je ze daar mogelijk ook gehoord. Ook in een kleinere ruimte doet de Seven het zeker goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metaltoby
ShittyOldMan schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 22:09:
Ik heb bijna 25 jaar geleden ook enorme grafbakken gekocht voor een kleine ruimte, maar deze hebben inmiddels 5 verhuizingen overleefd. Koop dus vooral iets dat je mooi vindt, de ruimte zal vast nog een keer veranderen.
Dat is zeker wat betreft grafbakken. Mensen kopen niet alleen een musclecar (bijv. Dodge Charger 68 SRT) om hard te rijden maar ook om beeldbeleving en identiteit. Het zelfde geldt voor de speakers binnen dit verhaal. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Metaltoby
Duclaasie schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 22:50:
Gezien je budget zou ik de Kii Three en Kii Seven zeker ook overwegen. Mocht je afgelopen jaar op DAE zijn geweest dan heb je ze daar mogelijk ook gehoord. Ook in een kleinere ruimte doet de Seven het zeker goed.
Bedankt voor de tips en ik ga ze zeker beluisteren. Ik ben benieuwd.
Pagina: 1