Nieuwe dedicated Zwift PC

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• sanger1981
  • Registratie: Augustus 2021
  • Nu online
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaande vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Er is ook een speciaal topic over het configureren van een desktop. Het "Geschikte Onderdelen Kiezen" topic vind je hier: [Guide] Geschikte Onderdelen Kiezen

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Vertel ons wat je wil gaan doen met je nieuwe systeem. Welke software ga je gebruiken? Wil je gaan gamen? Videobewerken? Of gewoon huis tuin en keuken surfen en mailen?

Ik zou eigenlijk de oude game PC van mijn zoontje overnemen, maar die wilt hem toch bij zijn moeder gaan gebruiken. Maar ik had me natuurlijk wel al ingesteld op een upgrade….

Hij is dedicated voor gebruik op Zwift. Het moet een systeem zijn dat het Ultra profiel haalt (4k/2160) met een minimum van 60fps.

Ik wil me er eigenlijk aan wagen om hem zelf te assembleren, voor de eerste keer.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Heb je een absolute maximumprijs? In- of exclusief verzendkosten, assemblage en dergelijke Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.

Zo goedkoop mogelijk, maar moet wel gewoon goed zijn. Tweedehands componenten mag zeker!

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Wees specifiek en noem merk en model

Alle randapparatuur heb ik reeds.
Ik heb nu een HP ProDesk 400 G4 SFF (1JJ60EA) die ik gebruik. Alles wat ik hiervan kan hergebruiken is natuurlijk mooi meegenomen, al is dat wellicht wat lastig beoordelen voor mij. Advies hierover is zeker welkom!
- 256 GB SSD
- GT1030 LP videokaart
- Moederbord met Inter H170 chipset
- 8 GB RAM geheugen @2400MT/s
- Ik weet niet wat voor voeding er in zit (hoeveel watt), maar als die capabel genoeg is dan is die wmb ook zeker te hergebruiken!
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zijn twee videokaarten en drie voedingen wel genoeg? 16 SSD's in RAID-5? Vertel ons meer over het systeem van je dromen.

Ik heb me gebaseerd op de specs van Zwift zelf maar ook in Facebook groepen. Hier komt het volgende uit:
- Intel i3-12100F
- GTX1080 Ti, GTX1660 Super of Ti (of beter)
Qua RAM of SSD schijnt het allemaal niets uit te maken.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Naar welk merk gaat je voorkeur uit? Kun je vertellen waarom? Sta je open voor andere merken? Zet hier neer wat je zelf al hebt gevonden.
Nee geen specifieke voorkeur.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Denk aan grootte, het te verwachten geluidsniveau, energieverbruik. Hoe meer informatie je geeft, hoe beter we je kunnen helpen.

Ik heb ruimte en tijdens gebruik staat er een ventilator aan, dus geluid is ook niet heel interessant.

Ga je overklokken?
Ga je voor de maximum prestaties van je nieuwe systeem of ben je tevreden met de standaard instellingen?

Alleen als het echt betere prestaties oplevert.

Wat verwacht je van ons?
De laatste en eigenlijk belangrijkste vraag: Vertel hoe we je kunnen helpen met het maken van je keuze. Wil je het nieuwste/snelste/beste/mooiste systeem dat je je maar kunt wensen binnen je budget, of speelt geld geen rol? Wil je weten of/hoe je je build moet aanpassen om aan de gewenste doelen te kunnen voldoen? Of wil je de kosten gewoon zoveel mogelijk terugbrengen en zo veel mogelijk bang-for-buck krijgen?

Ik zoek even wat inhoudelijke kennis wat nu de budgetvriendelijkste oplossing is. Wat kan ik hergebruiken vanuit mijn oude Zwift PC? Wat levert het in performance op als ik wel vervang?

Enig ander advies? Alle tips en info is welkom!

Mijn shortlist tot nu toe, mocht ik alles nieuw aanschaffen (op de GPU na, die zoek ik dan 2e hands):
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i3-12100F Boxed€ 92,42€ 92,42
1MoederbordenGigabyte H610M H V2 DDR4 (rev. 1.0)€ 84,34€ 84,34
1VideokaartenMSI GeForce GTX 1070 Ti Gaming 8G€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenAerocool Wave (1x 120mm fan)€ 37,41€ 37,41
1ProcessorkoelingCooler Master MasterAir MA410P€ 14,90€ 14,90
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2D3600C18€ 44,90€ 44,90
1VoedingenInter-Tech SL-500 Plus€ 26,90€ 26,90
1Solid state drivesLexar NM710 500GB€ 38,90€ 38,90
Totaal€ 339,77

Alle reacties

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 17:40
Die voeding is oud, en van een merk wat niet bekend staat om zijn goede voedingen, de goedkoopste te overwegen bij deze setup is de Seasonic B12 BC-550

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 13:29
Ik zou niks hergebruiken van die oude pc behalve de ssd.

Ik kan van die oude voeding niet zeggen wat het is of het uberhaupt standaard ATX is. Dat hoeft met hp niet namelijk. Als de pinnen anders zijn kun je je gloednieuwe hardware opblazen.

Ik ken de voeding die je hebt gekozen niet. Wellicht andere tweakers wel.
500 watt is misschien een beetje krap met een 1070Ti. Op papier kan het gewoon, maar ik weet niet of het helemaal stabiel is met zo’n goedkoop model. Een 1070Ti is ook wel heel significant langzamer dan een 1080Ti. Misschien kun je beter voor iets zuinigers en snellers kijken als een tweedehands 3070, 2070 of hoger 2000 of een 3060Ti tweedehands.

Je kan het ram proberen mee te nemen en een enkel reepje 8GB DDR4 bij kopen als je echt op alles wil proberen te besparen.

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 17:40
En over die HP voeding: die is te licht, ik vond een plaatje waar op staat die 180 Watt levert.
Afbeeldingslocatie: https://www.lakemichigancomputers.com/cdn/shop/products/57_509b5b68-4ffa-4f79-b720-e2a021436459.jpg

• sanger1981
  • Nu online
youridv1 schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 16:43:
Ik zou niks hergebruiken van die oude pc behalve de ssd.

Ik kan van die oude voeding niet zeggen wat het is of het uberhaupt standaard ATX is. Dat hoeft met hp niet namelijk. Als de pinnen anders zijn kun je je gloednieuwe hardware opblazen.

Ik ken de voeding die je hebt gekozen niet. Wellicht andere tweakers wel.
500 watt is misschien een beetje krap met een 1070Ti. Op papier kan het gewoon, maar ik weet niet of het helemaal stabiel is met zo’n goedkoop model. Een 1070Ti is ook wel heel significant langzamer dan een 1080Ti. Misschien kun je beter voor iets zuinigers en snellers kijken als een tweedehands 3070, 2070 of hoger 2000 of een 3060Ti tweedehands.

Je kan het ram proberen mee te nemen en een enkel reepje 8GB DDR4 bij kopen als je echt op alles wil proberen te besparen.
Ik hoef niet alles op alles te besparen, kwaliteit en functionaliteit gaat dan toch wel voor.

Die 1070 Ti stond er in als voorbeeld, omdat er genoeg kaarten zijn die het resultaat kunnen geven. Overigens vond ik net een handige site waaruit bleek dat de GTX 1660 Super of Ti wellicht de beste keuze is (als in value for money).

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 18:11
Draai hier Zwift op een 5600G en dat gaat meer dan goed. Meer heb je echt niet nodig. Een 1660 Super of 1070 is hopeloos overkill.

• Faxe
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17-07 17:08
Op deze site staan benchmarks van verschillede configuraties in zwift: https://zwiftalizer.com/benchmarks. Misschien heb je er wat aan.

• sanger1981
  • Nu online
Uszka schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 17:32:
Draai hier Zwift op een 5600G en dat gaat meer dan goed. Meer heb je echt niet nodig. Een 1660 Super of 1070 is hopeloos overkill.
Als je ultra profiel in 4k wil halen (en dat wil ik) zul je wel echt die kant op moeten :)

• sanger1981
  • Nu online
Faxe schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 17:33:
Op deze site staan benchmarks van verschillede configuraties in zwift: https://zwiftalizer.com/benchmarks. Misschien heb je er wat aan.
Yes die bedoelde ik in mijn eerdere post ook :Y

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10-11 07:38
Zoek naar tweedehands onderdelen. Een GTX 1660 Super heb je op V&A voor 100 euro.

• sanger1981
  • Nu online
Djarune schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 08:39:
Zoek naar tweedehands onderdelen. Een GTX 1660 Super heb je op V&A voor 100 euro.
Ja, al is alles zo te zien al gereserveerd. Zal van het weekend eens rondzoeken inderdaad :)

• sanger1981
  • Nu online
Via de V&A hier een videokaart op de kop kunnen tikken. Ik kom daarmee nu op de volgende configuratie uit :)

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i3-12100F Boxed€ 92,41€ 92,41
1MoederbordenMSI PRO H610M-E DDR4€ 79,-€ 79,-
1VideokaartenMSI GeForce GTX 1080 Ti Gaming X 11G€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenSharkoon RGB LIT 100€ 73,92€ 73,92
1Processorkoelingbe quiet! Pure Rock Slim 2€ 24,35€ 24,35
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2D3600C18€ 37,99€ 37,99
1VoedingenSharkoon SHP Bronze 700 watt€ 63,67€ 63,67
Totaal€ 371,34

Nog opmerkingen hierover? De SSD ga ik denk ik hergebruiken, al moet ik nog even kijken hoe ik dat laat werken in de nieuwe build. Anders bestel ik nog een simpele 250GB SSD ergens.

• Bouwer21000
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 11-11 11:18

Bouwer21000

Bigger number better

Die voeding is best wel matig(luidruchtig), neem dan eerder een uitvoering: MSI MAG A550BN. Lager wattage(ruim genoeg overigens) maar wel van betere kwaliteit

https://www.youtube.com/watch?v=WRI94x5MEMM

• sanger1981
  • Nu online
Bouwer21000 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 12:29:
Die voeding is best wel matig(luidruchtig), neem dan eerder een uitvoering: MSI MAG A550BN. Lager wattage(ruim genoeg overigens) maar wel van betere kwaliteit
Is geluid de enige reden om het matig te noemen? Online vind ik er verder niet echt klachten over (maar kan natuurlijk verkeerd kjken).

Geluid is voor mij geen echt issue, als ik de PC aan heb staan staat er een ventilator naast om mezelf te koelen tijdens het fietsen die flink wat geluid maakt.

• Bouwer21000
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 11-11 11:18

Bouwer21000

Bigger number better

sanger1981 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 13:45:
[...]

Is geluid de enige reden om het matig te noemen? Online vind ik er verder niet echt klachten over (maar kan natuurlijk verkeerd kjken).

Geluid is voor mij geen echt issue, als ik de PC aan heb staan staat er een ventilator naast om mezelf te koelen tijdens het fietsen die flink wat geluid maakt.
In de review die ik gelinkt heb zie je bijvoorbeeld dat hij slecht scoort op bepaalde tests van bijvoorbeeld de Transient response en de OCP(overcurrent protection). Dat is iets wat kan leiden tot mogelijke onbetrouwbaarheid. Deze reviewer heeft beide voedingen gereviewt dus het is makkelijk vergelijken als je naar de review van de A550BN kijkt. (tekst is Vietnamees maar veel grafieken zijn wel engels).

Ik zou voor de A550BN gaan, die scoort over het algemeen beter en zou waarschijnlijk betrouwbaarder zijn.

https://www.youtube.com/watch?v=WRI94x5MEMM

• sanger1981
  • Nu online
Bouwer21000 schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 09:18:
[...]

In de review die ik gelinkt heb zie je bijvoorbeeld dat hij slecht scoort op bepaalde tests van bijvoorbeeld de Transient response en de OCP(overcurrent protection). Dat is iets wat kan leiden tot mogelijke onbetrouwbaarheid. Deze reviewer heeft beide voedingen gereviewt dus het is makkelijk vergelijken als je naar de review van de A550BN kijkt. (tekst is Vietnamees maar veel grafieken zijn wel engels).

Ik zou voor de A550BN gaan, die scoort over het algemeen beter en zou waarschijnlijk betrouwbaarder zijn.
Hmmm, je hebt me toch wel aan het denken gezet. Ik ga hem toch vervangen door die MSI maar dan wel de 650W versie.

Thanks!

• youridv1
maar dan wel de 650W versie.
Bedenk wel dat dit systeem niet meer dan 320 watt ofzo verbruikt.

• sanger1981
  • Nu online
youridv1 schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 09:57:
[...]

Bedenk wel dat dit systeem niet meer dan 320 watt ofzo verbruikt.
Ik heb een online tool (https://www.informatique....-voedingen-test-knop-link) gebruikt om het te berekenen en die kwam op 471watt uit, vandaar dat ik een wat sterkere voeding ingepland had.

• youridv1
die tellen altijd alle maximale wattages bij elkaar op + marge zodat je een duurdere voeding koopt. Zeker als je schijven en fans begint toe te voegen beginnen die tools schromelijk te overdrijven.

[ Voor 12% gewijzigd door youridv1 op 10-01-2024 10:05 ]

• sanger1981
  • Nu online
Nou, het wordt wel tijd voor een kleine update hier 8)

PC is klaar en de eerste ritjes zijn gedaan. Nog geen files door Zwiftalizer gehaald maar je ziet een heel groot verschil met mijn oude pc, zelfs nog met de oude monitor. Ik ben dus erg tevreden :Y

Thanks iedereen voor het meedenken _O_
Pagina: 1