Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schaatsmeneer
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 22-06-2024
Hi Tweakers, het is weer tijd voor een nieuwe telefoon omdat mijn pixel 6a helaas is gevallen. Over de pixel was ik tevreden: goede foto's en alles werkt in principe gewoon. De twee nadelen die ik kan bedenken zijn de batterij (die toch net niet altijd de hele dag overleeft) en dat hij toch net wat groter is dan ik voor eenhandig gebruik fijn zou vinden.

Nu dus tijd voor een nieuwe telefoon, en de twee telefoons die het meest relevant lijken zijn de pixel 8 en s24.

Ik zoek een?: Een compacte telefoon voor day to day zaken en om leuke fotos te maken. Ik doe eigenlijk niks bijzonders en wil vooral gewoon een fijne ervaring.

Wat is je budget?: Mijn werk vergoed het volledige aankoopbedrag. Er is geen maximum, en ik krijg ook geen cash mee als ik weinig uitgeef. Geld speelt dus expliciet geen rol in de beslissing.

Wat ik belangrijk vind:
* Een goede camera voor point en click fotos/filmpjes (geen 4k).
* Liefst compact, zodat het met één hand te gebruiken is als ik even snel iets wil doen.
* Een goede batterij, zodat hij de hele dag mee gaat. Blijkbaar is er een verschil in batterijduur op wifi vs onder weg, ik ben erg veel buiten en op reis dus vooral dan is batterijduur belangrijk. Ik gebruik dan vooral een hotspot voor mijn laptop, veel google maps en instagram.
* Verder gebruik is eigenlijk alleen simpel bellen, internetten, verschillende social media en andere basis dingen.
* Degelijke/stevige bouwkwaliteit is ook handig, want ik ben niet handig ;)

Wat heb je zelf al gevonden?
* De Pixel 8: https://tweakers.net/pric...8-256gb-opslag-zwart.html
* De S24 die binnenkort uitkomt (voor nu als linkje dan de S23: https://tweakers.net/pric...3-256gb-opslag-zwart.html)
* Zenfone 10: https://tweakers.net/pric...m-512gb-opslag-zwart.html
* Xperia 5 V: https://tweakers.net/pric...ony-xperia-5-v-zwart.html

Welke vragen heb je hier nog over?
Het lijkt er op dat de perfecte telefoon voor mij simpelweg niet bestaat en ik trade-offs ga moeten maken. Ik vind het echter erg moeilijk om te bepalen hoe groot de verschillen nou echt zijn.
* De Pixel heeft vgm de beste camera, en overstappen van mijn pixel 6a zal neem ik aan makkelijk zijn. Helaas lijkt de batterij matig en het is vgm ook de grootste. Is die batterij echt zo matig?
* De Zenfone 10 heeft de beste batterij en is de kleinste, maar de camera lijkt tegen te vallen. Is die camera echt zo veel minder?
* De Xperia 5 V vind ik moeilijk te peilen, maar als ik het goed begrijp is de camera niet echt bedoeld voor point and click. Reviews zijn niet super positief, omdat het prijskaartje zo hoog is. Maar laat nou net dat voor mij geen factor zijn. Is het dan juist een top toestel?
* De S23 lijkt een beetje een compromis te zijn, met een gemiddelde accuduur, prima camera, en wat kleiner. Echter lijkt het ook weer niet de beste camera en accu te zijn. Bovendien moet ik dan dealen met niet-stock android, waarvan ik niet goed kan peilen of dat nou echt een probleem is of niet. Ook lijkt de EU versie niet een goede cpu te krijgen. Is dit een happy medium, of juist op alle vlakken gewoon net niet it?

Hopelijk kunnen jullie me meer inzicht geven om de keuze makkelijker te maken!

[ Voor 8% gewijzigd door schaatsmeneer op 03-01-2024 19:50 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mizgala28
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 15-10 15:39
Accu van de S23 is vrij goed hoor (uit ervaring) dus dat is minder een issue.

Camera is prima, maar persoonlijk als ik meer waarde aan de camera zou hechten zou ik voor de Pixel 8 gaan.

Geen ervaring hoe de accuduur van de Pixel 8 is, ik volg de topics op Reddit en Tweakers erover en het valt mij op dat op wifi het vrij consistent is, op mobiel netwerk lijkt het wel flip a coin.

Persoonlijke mening, Zenfone 10 en Xperia 5 V zou ik overslaan, beide hebben goede accu duur (vooral de Xperia) maar als je Pixel en Samsung prijzen betaald voor een telefoon (want ze zijn vrijwel even duur) dan zou meer dan 2 OS upgrades wel zo fijn zijn (oftewel, Android 15 is hun eind halte en dan blijft er ongeveer 2 jaar aan security updates over).

S23 heeft nog 3 OS upgrades te gaan (Android 17 + 1 jaar security daarna) en Pixel 8 heeft 7 jaar totaal (dus als we Google mogen geloven Android 21)

Mocht je ze fors goedkoper vinden dan de S23 of Pixel 8 is dat een ander verhaal.

Voor de rest, hele dag batterij (op 4G/5G) is ook een beetje moeilijk in te schatten, ik reis weleens met het OV naar mijn ouders en ben dan ruim 4.5 uur onderweg (geen grapje), meestal ben ik dan ongeveer 3 a 4 uur met de telefoon bezig (browsen, streamen, lezen enz) en ik heb dan meestal nog ongeveer 50% van de accu over als ik bij mijn ouders aankom (met de iPhone 13 Pro hiervoor zelfs rond de 60%)

Maar ik heb het ook weleens meegemaakt dat ik ergens een uurtje onderweg was met waardeloos bereik, en dan gaan de procenten sneller vanaf, dus hou daar ook rekening mee.

Mijn advies is sowieso om 5G uit te zetten, snelheid is zelden sneller maar het scheelt enorm op de accu als je op 4G zit.

Edit:

S24 lijkt sowieso een matige keuze op basis van wat er nu bekend is, de telefoons gaan in Europa helaas weer terug naar de Exynos chips, en echt grote upgrades krijgt dat toestel niet (S24+ wel)
schaatsmeneer schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 16:14:

* De S23 lijkt een beetje een compromis te zijn, met een gemiddelde accuduur, prima camera, en wat kleiner. Echter lijkt het ook weer niet de beste camera en accu te zijn. Bovendien moet ik dan dealen met niet-stock android, waarvan ik niet goed kan peilen of dat nou echt een probleem is of niet. Ook lijkt de EU versie niet een goede cpu te krijgen. Is dit een happy medium, of juist op alle vlakken gewoon net niet it?
S23 komt met een Snapdragon wereldwijd, S22 en ervoor met de Exynos in oa. Europa.

[ Voor 23% gewijzigd door Mizgala28 op 03-01-2024 18:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Ik zou altijd even wachten op de release van de s24 en daarna de beslissing nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 15-10 21:40
schaatsmeneer schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 16:14:
Wat is je budget?: Werk betaalt. Hier zit geen maximum aan en ook geen voordeel als ik minder uitgeef. Geld is dus een non-factor.
In dat geval zou het voor mij simpel zijn: de S24 staat voor de deur, gewoon dat ding op release halen :)

Je gaat dan hoe dan ook helemaal bij zijn qua features en tech, dat is een beetje het trademark van de Samsung S-serie. En dat het gewoon een fatsoenlijk toestel zal worden, iets anders kan Samsung zich niet permitteren.

Pixel's software is wel ideaal, daarom zou je een Pixel 8 kunnen overwegen. Maar ja, de accuduur is iets minder en het toestel is groter.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mizgala28
Richh schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 17:57:
En dat het gewoon een fatsoenlijk toestel zal worden, iets anders kan Samsung zich niet permitteren.
Ik zeg niet dat de S24 series slecht zullen zijn, maar ik zou nooit blind vanuit gaan dat een fabrikant z'n best doet.

Ik hou het even bij Samsung hier (andere merken hebben ook blunders gemaakt in het verleden), wij krijgen de Exynos terug in Europa omdat dat goedkoper voor Samsung is, niet omdat deze per se beter is.

Of hij beter is blijkt pas als er betere reviews van de telefoons uitkomen (waarschijnlijk pas ergens in februari), mocht de TS alsnog de S24 willen (want bedrijf betaald) dan zou ik dat afwachten.

Maar de kans dat de chip qua performance, maar vooral de accu efficiëntie beter is dan de huidige Snapdragon is maar de vraag, om lang verhaal kort te houden is voor Exynos gaan altijd een gok, of je krijgt een waardeloze ervaring (S22 series) of een redelijk goede (S21 series).

Pixel's software is wel ideaal, daarom zou je een Pixel 8 kunnen overwegen. Maar ja, de accuduur is iets minder en het toestel is groter.
Mee eens

Sterker nog, aangezien TS twijfelt over de skin van Samsung en zelf een Pixel 6a heeft gehad, zou ik eerder naar de Pixel 8 neigen dan Samsung.

En hoewel de chip van Pixel ook "niet de beste is", bij Pixel draait het meer om de software dan bij Samsung.

[ Voor 9% gewijzigd door Mizgala28 op 03-01-2024 18:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schaatsmeneer
Dank voor de snelle reacties!
Mizgala28 schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 17:36:
Accu van de S23 is vrij goed hoor (uit ervaring) dus dat is minder een issue.

Camera is prima, maar persoonlijk als ik meer waarde aan de camera zou hechten zou ik voor de Pixel 8 gaan.

Geen ervaring hoe de accuduur van de Pixel 8 is, ik volg de topics op Reddit en Tweakers erover en het valt mij op dat op wifi het vrij consistent is, op mobiel netwerk lijkt het wel flip a coin.

Persoonlijke mening, Zenfone 10 en Xperia 5 V zou ik overslaan, beide hebben goede accu duur (vooral de Xperia) maar als je Pixel en Samsung prijzen betaald voor een telefoon (want ze zijn vrijwel even duur) dan zou meer dan 2 OS upgrades wel zo fijn zijn (oftewel, Android 15 is hun eind halte en dan blijft er ongeveer 2 jaar aan security updates over).

S23 heeft nog 3 OS upgrades te gaan (Android 17 + 1 jaar security daarna) en Pixel 8 heeft 7 jaar totaal (dus als we Google mogen geloven Android 21)

Mocht je ze fors goedkoper vinden dan de S23 of Pixel 8 is dat een ander verhaal.

Voor de rest, hele dag batterij (op 4G/5G) is ook een beetje moeilijk in te schatten, ik reis weleens met het OV naar mijn ouders en ben dan ruim 4.5 uur onderweg (geen grapje), meestal ben ik dan ongeveer 3 a 4 uur met de telefoon bezig (browsen, streamen, lezen enz) en ik heb dan meestal nog ongeveer 50% van de accu over als ik bij mijn ouders aankom (met de iPhone 13 Pro hiervoor zelfs rond de 60%)

Maar ik heb het ook weleens meegemaakt dat ik ergens een uurtje onderweg was met waardeloos bereik, en dan gaan de procenten sneller vanaf, dus hou daar ook rekening mee.

Mijn advies is sowieso om 5G uit te zetten, snelheid is zelden sneller maar het scheelt enorm op de accu als je op 4G zit.

Edit:

S24 lijkt sowieso een matige keuze op basis van wat er nu bekend is, de telefoons gaan in Europa helaas weer terug naar de Exynos chips, en echt grote upgrades krijgt dat toestel niet (S24+ wel)

[...]

S23 komt met een Snapdragon wereldwijd, S22 en ervoor met de Exynos in oa. Europa.
Zeker qua batterijduur ben ik bang dat de S24 mogelijk onder doet voor de S23 door de andere chip. Zou dat kunnen kloppen?
En begrijp ik goed dat jij zou aanraden om de S23 te nemen ipv de S24?

Ik ben erg veel onderweg, begrijp ik goed dat de pixel 8 dan dus juist slecht presteert qua batterij?

Zenfone en Xperia lijken idd niet echt in de running te blijven, die updates is een goed punt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schaatsmeneer
Ernemmer schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 17:51:
Ik zou altijd even wachten op de release van de s24 en daarna de beslissing nemen.
Verwacht jij dat daar nog veel verrassingen bij komen kijken? Ik dacht dat praktisch alle specs al gelekt waren dus dat er al een goed beeld van is, maar misschien is dat naief?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schaatsmeneer
[...]

In dat geval zou het voor mij simpel zijn: de S24 staat voor de deur, gewoon dat ding op release halen :)

Je gaat dan hoe dan ook helemaal bij zijn qua features en tech, dat is een beetje het trademark van de Samsung S-serie. En dat het gewoon een fatsoenlijk toestel zal worden, iets anders kan Samsung zich niet permitteren.

Is het redelijk om te verwachten dat de camera van de S24 net zo goed zal zijn als die van de pixel 8? Als Samsung hun software een beetje update en wat AI toevoegt zoals de geruchten zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schaatsmeneer
Mizgala28 schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 18:04:
[...]

Ik zeg niet dat de S24 series slecht zullen zijn, maar ik zou nooit blind vanuit gaan dat een fabrikant z'n best doet.

Ik hou het even bij Samsung hier (andere merken hebben ook blunders gemaakt in het verleden), wij krijgen de Exynos terug in Europa omdat dat goedkoper voor Samsung is, niet omdat deze per se beter is.

Of hij beter is blijkt pas als er betere reviews van de telefoons uitkomen (waarschijnlijk pas ergens in februari), mocht de TS alsnog de S24 willen (want bedrijf betaald) dan zou ik dat afwachten.

Maar de kans dat de chip qua performance, maar vooral de accu efficiëntie beter is dan de huidige Snapdragon is maar de vraag, om lang verhaal kort te houden is voor Exynos gaan altijd een gok, of je krijgt een waardeloze ervaring (S22 series) of een redelijk goede (S21 series).

[...]

Mee eens

Sterker nog, aangezien TS twijfelt over de skin van Samsung en zelf een Pixel 6a heeft gehad, zou ik eerder naar de Pixel 8 neigen dan Samsung.

En hoewel de chip van Pixel ook "niet de beste is", bij Pixel draait het meer om de software dan bij Samsung.
Dat is denk ik idd de hoofdreden dat ik de pixel sterk overweeg. Het cameraverschil is hopelijk marginaal (of is dat verschil weldegelijk groot?) dus dan is het grootste voordeel van de pixel de kale android.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mizgala28
schaatsmeneer schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 19:53:
Dank voor de snelle reacties!

[...]

Zeker qua batterijduur ben ik bang dat de S24 mogelijk onder doet voor de S23 door de andere chip. Zou dat kunnen kloppen?
En begrijp ik goed dat jij zou aanraden om de S23 te nemen ipv de S24?

Ik ben erg veel onderweg, begrijp ik goed dat de pixel 8 dan dus juist slecht presteert qua batterij?

Zenfone en Xperia lijken idd niet echt in de running te blijven, die updates is een goed punt.
Ik raad de S23 boven de S24, dat klopt.

Maar gezien de kale Android en betere camera raad ik de Pixel 8 boven de S23.

Betreffende Pixel 8 en accu, wat ik zei is puur op basis van wat ik lees en mensen zie en hoor zeggen.

Maar niet iedereen heeft hetzelfde ervaring, ik zie mensen die zeggen dat Pixel 8 voor hun goede accu duur op 4G behaalt, anderen hebben een slechtere ervaring.

Zoals ik al eerder zei spelen te veel dingen een rol, voornamelijk waar je bent en hoe goed het bereik daar is.

Ik zou zelf goed nadenken wat je prioriteiten zijn en voorkeuren, als die skin van Samsung echt een probleem is zit daar alsnog mee opgezadeld, terwijl een iets slechtere accu duur ongeacht de telefoon makkelijk met een powerbank is op te lossen.

(long story incoming)

Kijkend naar mijzelf, ik stond recent voor precies hetzelfde keuze als jij (met het verschil dat ik zelf moest betalen, maar het was ook voor privé) en ik had diezelfde telefoons als keuze.

S24 viel voor mij af vanwege de Exynos, Zenfone 10 vanwege de OS support en een zilveren ring om de selfie camera (dat had ik in persoon gezien, en ik stoorde mij er mateloos aan), Xperia 5 V viel af vanwege OS en het feit dat de toestel bepaalde issues had waar ik liever niet mee wou dealen.

Pixel 8 en S23 bleven over, en de enige 2 redenen waarom de Samsung won was de telephoto camera die ik vaak gebruik (ik had liever deze dan een ultrawide op de Pixel) en omdat ik veel problemen heb met vinger afdruk scanners die zich onder een display bevinden (Pixel gebruikt net als meeste telefoons een optische en pakt mijn vingers vrijwel niet, Samsung heeft er moeite mee maar werkt een stuk beter)

En hoewel ik de Pixel software fijner vind (geen Samsung bloat, geen Facebook bloat, geen Microsoft bloat en vooral geen functionaliteiten die een Samsung account vereisen), ik legde mij erbij neer wat Samsung levert qua software (want op de genoemde nadelen na, is het heel uitgebreid en dat vind ik wel fijn) en koos het toestel dat de minst irritante nadelen heeft (zie vingerafdruk scanner en telephoto camera stuk).

Het is dus vooral een kwestie van goed nadenken wat je wilt, wat belangrijk is en waar je eventueel op in kan/wil inleveren.

Puur op basis van je opening post, als ik in je schoenen stond zou ik voor de Pixel 8 gaan, aangezien je al een Pixel 6a hebt, je stock Android fijn vindt, de camera van de Pixel 8 goed is en de eventuele accu duur (als je issues hebt, anders niet) op te lossen is met een powerbank.

Maar het blijf een keuze die je zelf moet maken, het zijn alle 5 prima telefoons afhankelijk wat je wilt en waar je eventueel op wil inleveren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 07:29
Jou probleem is de batterij en het formaat van de telefoon, maar genoeg geld om regelmatig te upgraden. En de camera moet het gewoon doen.
Dus out of the box denkende, neem een iPhone 15 (Pro), als het formaat het toelaat in max/Plus formaat, want dat levert een grotere batterij, en langere tijd op.

Wil je toch bij Android blijven, en kom je uit bij Samsung, negeer de hele processor discussie. Ja, er zitten benchmark verschillen, en zeker gamers zullen die randen kunnen bemerken, maar bij normaal gebruik kom je daar niet. Of je auto een theoretische topsnelheid heeft van 180 of 200 km/u en dan gebruik je het voor woon werk verkeer, niet op circuit Zandvoort. Er is een compleet forum topic, inclusief de laatste benchmarks:
Feiten en fabels: Snapdragon vs Exynos

Pixel 8 (Pro), leg de reviews en benchmarks eens naast die van je huidige 6? Als de accu dezelfde benchmarks heeft of beter kun je de klachten op fora beter inschatten.
Probleem is dat de 1 procent klachten nogal luidruchtig volk zijn, maar dat hoeft helemaal niet voor jou situatie op te gaan. Dus mogelijk is dat gewoon je eerste en beste keuze.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mizgala28
swhnld schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 08:59:
Jou probleem is de batterij en het formaat van de telefoon, maar genoeg geld om regelmatig te upgraden. En de camera moet het gewoon doen.
Dus out of the box denkende, neem een iPhone 15 (Pro), als het formaat het toelaat in max/Plus formaat, want dat levert een grotere batterij, en langere tijd op.

Wil je toch bij Android blijven, en kom je uit bij Samsung, negeer de hele processor discussie. Ja, er zitten benchmark verschillen, en zeker gamers zullen die randen kunnen bemerken, maar bij normaal gebruik kom je daar niet. Of je auto een theoretische topsnelheid heeft van 180 of 200 km/u en dan gebruik je het voor woon werk verkeer, niet op circuit Zandvoort. Er is een compleet forum topic, inclusief de laatste benchmarks:
Feiten en fabels: Snapdragon vs Exynos

Pixel 8 (Pro), leg de reviews en benchmarks eens naast die van je huidige 6? Als de accu dezelfde benchmarks heeft of beter kun je de klachten op fora beter inschatten.
Probleem is dat de 1 procent klachten nogal luidruchtig volk zijn, maar dat hoeft helemaal niet voor jou situatie op te gaan. Dus mogelijk is dat gewoon je eerste en beste keuze.
iPhone is inderdaad een telefoon die beide op kan lossen, mitst iOS geen probleem is voor de TS.

Ook eens met je Pixel 8 stuk.

volgende reactie is vooral algemeen bedoelt, mocht iemand anders ooit deze topic online vinden vanwege hetzelfde reden

Ik weet dat ik nu hiermee waarschijnlijk off topic ga, maar dit moet gezegd worden.

Mensen moeten stoppen met vanuit gaan dat klachten over Exynos puur over de performance gaan.

Het is zo vermoeiend dat mensen steeds de algemene efficiëntie negeren, dat is de echte probleem.

Ik had een S22U, is hij trager dan de S23 met de Snapdragon? Ja, maar ik merkte daar dagelijks NIKS van.

Waar ik wel last van had is de accuduur, daar zit ook de meeste geklaag in qua Exynos op de S22 series, de performance is prima voor 99% van de taken, het is de waardeloze accu duur die het probleem is.

Daarnaast valt het op hoe vaak mensen roepen "maar de Snapdragon 8 Gen 1 was vrijwel net zo slecht als de Exynos 2200", de reden dat dit zo is komt omdat beide door Samsung gemaakt waren, en het probleem van de performance van de Snapdragon 8 Gen 1 is Samsung die gewoon slechter is in het produceren van de SoC (de chip) dan TSMC die de Snapdragon 8 Gen 2 heeft gemaakt.

De kans is ook aanwezig dat als TSMC de Exynos zou produceren, deze fors beter was geweest dan wat Samsung voor elkaar krijgt, probleem is (vrij zeker) niet de design van de chip, maar wie deze heeft geproduceerd (Samsung in plaats van TSMC).

Want waarom zou Samsung de Exynos laten maken door TSMC, als deze zelf produceren veel goedkoper is (logisch). En de consument slikt het toch, dus er veranderd niks.

ik wil er ook niet verder over doorgaan, het is een eindeloze discussie, echter vind ik dat iemand die deze post in de toekomst zou lezen wel hoort te weten dat de hele "Exynos vs Snapdragon" verhaal niet zo simpel is als sommigen doen beweren

Daarmee valt de S24 overigens niet af, maar we zullen allemaal reviews moeten afwachten of de nieuwe Exynos wat beter is, zoals in de S21 series.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Toevallig zelf ook aan het kijken voor een nieuw toetstel niet al te groot.

Eventueel nog gedacht aan de Xiaomi 13 of de nieuwe 14.
Scherm is wel iets groter 6.36 inch

De Samsung heeft volgens mij best wat bloatware, ik vind de Sony behoorlijk prijzig in verhouding met andere toestellen. Huawei valt af ivm google play services.
Heb nu de Oneplus 11 besteld, maar deze is behoorlijk groot, 6.7 inch.
Als ik hem te groot vind stap ik mogelijk over op de Google pixel/Xiaomi 14

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• swhnld
Viper® schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 12:00:

De Samsung heeft volgens mij best wat bloatware, ik vind de Sony behoorlijk prijzig in verhouding met andere toestellen. Huawei valt af ivm google play services.
Xiaomi, Poco, Realme, Oppo, Samsung, iPhone, hebben allemaal een level aan bloatware, Motorola, Sony, Nokia en Google hebben dat minder. OnePlus hangt er een beetje tussen heb ik het gevoel nu OxygenOS meer richting de Oppo software ontwikkeld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:40
Ik wacht persoonlijk de testen van de (europese) S24 even af. Twijfel een beetje tussen dezelfde telefoons. Als budget helemaal geen concern is dan is een iPhone inderdaad ook nog wel een serieuze optie.

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mizgala28
swhnld schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 14:11:
[...]

Xiaomi, Poco, Realme, Oppo, Samsung, iPhone, hebben allemaal een level aan bloatware, Motorola, Sony, Nokia en Google hebben dat minder. OnePlus hangt er een beetje tussen heb ik het gevoel nu OxygenOS meer richting de Oppo software ontwikkeld.
Welke bloatware heeft de iPhone dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schaatsmeneer
Een Iphone had ik eigenlijk niet overwoggen, omdat ik al mijn hele leven android gebruik. Ook qua laptop gebruik ik microsoft/google.

Is een Iphone dan een serieuze optie, of gaat IOS dan idd niet helemaal goed aansluiten/te veel wennen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schaatsmeneer
Viper® schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 12:00:

Xiaomi had ik nog niet aan gedacht, wel ooit een mi a2 lite gehad en was daar erg tevreden over. Maar vgm komt die niet meer met stock android, en is de Xiaomi UI echt een beetje shitty? Of is dat tegenwoordig anders

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• swhnld
Mizgala28 schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 14:21:
[...]
Welke bloatware heeft de iPhone dan.
Schone installatie heeft maar liefst 38 apps, zoals aandelen, voice memos, podcasts, health, GarageBand, etc.
En dan proberen ze nog hun office pakket te pushen tijdens installatie.
Uiteraard kun je die daarna deels verwijderen, danwel uitschakelen, maar dat is op Android niet anders, alleen beter zichtbaar doordat je op Android ook uitgeschakelde en systeem apps kunt zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mizgala28
swhnld schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 14:52:
[...]

Schone installatie heeft maar liefst 38 apps, zoals aandelen, voice memos, podcasts, health, GarageBand, etc.
En dan proberen ze nog hun office pakket te pushen tijdens installatie.
Uiteraard kun je die daarna deels verwijderen, danwel uitschakelen, maar dat is op Android niet anders, alleen beter zichtbaar doordat je op Android ook uitgeschakelde en systeem apps kunt zien.
Even volledig negerende dat je de meeste apps kunt verwijderen op een iPhone, met die logica heeft de Pixel ook "bloatware"

ik vind dat beide iPhone en Pixel geen bloatware hebben

Maar dan heeft Motorola ook bloatware (onder andere Facebook, Outlook en LinkedIn) en Sony komt ook met bloatware (want links naar games en Facebook app plus Meta services)

Het is niet zo extreem als Samsung, Xiaomi en dergelijke, maar "bloatware" in mijn ogen zijn apps van 3rd party bedrijven, zoals Facebook, Microsoft (op een niet Microsoft telefoon), Amazon enz.

Enige uitzondering vind ik Samsung, want hun leveren enorm veel eigen apps die onnodig bovenop die van Google zitten, dus hun eigen apps bestempel ik vaak (maar niet altijd / niet alles) ook als bloatware.

bovenstaande op basis van eigen ervaringen, daarom zeg ik ook niks over Nokia aangezien ik deze nooit (sinds dat ze Android gebruiken) in handen had

Maar ik wijk af verder, dus ik hou het hierbij.

[ Voor 7% gewijzigd door Mizgala28 op 04-01-2024 15:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• schaatsmeneer
Heb er voor gekozen om toch nog even een weekje te wachten op de S24 just in case, maar als die me niet positief verrast ga ik voor de pixel 8.

In de winkel de S23 naast de pixel gehouden en ik vind de interface en camera van de pixel toch fijner.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• schaatsmeneer
Dank voor de hulp iedereen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmen
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 15-10 15:34

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Bookmark dit topic eventjes. Zit in hetzelfde schuitje. Wil na mn Oneplus 6 (LineageOS) en waardige opvolger.
Zie de Pixel 7a als een downgrade, relatief grote bezels. Neig eerder naar de Pixel 8.

Wacht ook even tot de S24 uit komt, dan zal de S23 in prijs dalen. (Voorkeur is 10tjr per maand en het restbedrag aftikken) :)

Whatever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Hier iemand die een Sony 5 I en een 5 III heeft gehad. Wilde juist de 5V niet vanwege de prijs (wat bij jou geen issue is) het updatebeleid en de matige camera's.

Twijfelde tussen een pixel 7 pro en een Motorola Edge 40 Pro. Die laatste is het geworden en bevalt me zeer goed, eigenlijk blinkt deze in alle opzichten uit tegenover de sony's. Vriendin heeft de pixel 7 pro. Ook dat is een prima toestel. Wat ik wilde zeggen, mis de Motorola Edge 40 Pro!

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• schaatsmeneer
pjot1 schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 18:55:
Hier iemand die een Sony 5 I en een 5 III heeft gehad. Wilde juist de 5V niet vanwege de prijs (wat bij jou geen issue is) het updatebeleid en de matige camera's.

Twijfelde tussen een pixel 7 pro en een Motorola Edge 40 Pro. Die laatste is het geworden en bevalt me zeer goed, eigenlijk blinkt deze in alle opzichten uit tegenover de sony's. Vriendin heeft de pixel 7 pro. Ook dat is een prima toestel. Wat ik wilde zeggen, mis de Motorola Edge 40 Pro!
Thanks voor de tip! Heb het even opgezocht, helaas is deze wel echt aan de grote kant. Dan gaat mn voorkeur toch uit voor de pixel 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
schaatsmeneer schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 20:17:
[...]

Thanks voor de tip! Heb het even opgezocht, helaas is deze wel echt aan de grote kant. Dan gaat mn voorkeur toch uit voor de pixel 8
Dat was voor mij ook altijd belangrijk. Vandaar ook mijn Sony compact verleden. Voor mijn Xperia 5 modellen alleen maar Sony compacts gehad vanwege het formaat met high end hardware aan de binnenkant. Dat zo'n 15 jaar lang.

Zelf de gok gewaagd, want zonder de telefoon gezien te hebben toch besteld een het went snel en formaat valt zeker mee. En het toestel moet zeker tegen een stootje kunnen, werk in de bouw dus ik wilde je dit zeker meegeven. :)

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 00:26
Mizgala28 schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 11:54:

Het is zo vermoeiend dat mensen steeds de algemene efficiëntie negeren, dat is de echte probleem.
De efficiëntie zit inderdaad het grootste verschil in, vraag is echter wel hoe relevant dat is, ik heb bijvoorbeeld een S21 en niet al te lang geleden met een S23 mogen spelen vanuit het werk. Wat voor mij, en ik vermoed vrij veel anderen zal gelden is dat een telefoon een dag mee moet gaan, ik wil mijn telefoon s'morgens van de lader kunnen halen, en dan s'avonds er weer aan bij het slapen gaan. Daar tussenin moet de telefoon een dag mee gaan, zonder bijgeladen te moeten worden (vaak heb ik de mogelijkheid wel, denk aan de draadloze lader in de auto of een lader op kantoor), maar ik wil er niet van afhankelijk zijn.

En ik ben best een veel gebruiker, veel zakelijk bellen, appen en mailen op een werkdag, minimaal 2-3 uur spotify, vaak zeker 2 uur Andriod auto, privé appen in de avond, ik gebruik het toestel ook als afstandsbediening. Verder normaal ander app gebruik, denk aan nieuws, health (combinatie met horloge), notities, internet e.d.

Mijn S21 lukt dit met een net percentage over aan het eind van de dag, de S23 was zeker beter, maar hoeveel maakt het uit als het toestel 20-30% bij wijze van over heeft aan het einde van de dag en het andere toestel 50% (dit toestel is ook nog eens 2 jaar jonger, dus dan verwacht je zo'n verbetering ook). Al met al een Snapdragon, zeker een moderne, efficiënter dan een Exynos zoals je in de S21 en S22 zal vinden, maar of dat voor een grote groep ook daadwerkelijk wat uitmaakt bij hun normale gedrag qua telefoon gebruik vraag ik me wel af. Uiteraard zal er ook een groep zijn voor wie het wel uitmaakt, omdat ze de telefoon anders gebruiken, maar die groep schat ik wel wat kleiner in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DatBassie
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 09-10 11:23
Hallo! Wat is het uiteindelijk geworden?

Ik mag ook kiezen tussen Samsung (S24, denk ik) en Pixel (8, denk ik) van mijn werkgever.
Mijn twijfel is ook qua aantal functies/OneUI geinigheden bij Samsung en wat betere hardware met LTPO en snellere chip, versus de lekker simpele Google-versie van Android en de updates.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• schaatsmeneer
Voor mij is het toch de Pixel 8 geworden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DatBassie
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 09-10 11:23
Mag ik vragen waarom voor jou? Ik heb dezelfde keuze uiteindelijk gemaakt, wil namelijk al jaren eens die magie ervaren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnnL
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 14-10 09:33
schaatsmeneer schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 01:08:
Voor mij is het toch de Pixel 8 geworden!
En, hoe bevalt de Pixel 8?

(Ik twijfel ook tussen meerdere toestellen. Ik wil een kale android, goed updatebeleid, en aardige accu. Het lijkt erop dat ik van die drie items er maximaal twee kan krijgen: Bij samsung heb je de bloatware/UI, bij Motorola (mijn huidige merk) het gebrekkige updatebeleid, en bij de Pixel telefoons de matige accu... )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harmen
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 15-10 15:34

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

@RonnnL Heb de Pixel 8 nu sinds februari. Bevalt prima!
Software is stabiel zonder issues, foto's zijn top! Accu is prima bij normaal gebruik, doe er gemiddeld 1.5 dag mee. :)

Meer info kan je in het Pixel 8 topic vinden: [Google Pixel 8 / 8A / 8 Pro)] Ervaringen & Discussie

Whatever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnnL
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 14-10 09:33
Harmen schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 10:35:
@RonnnL Heb de Pixel 8 nu sinds februari. Bevalt prima!
Software is stabiel zonder issues, foto's zijn top! Accu is prima bij normaal gebruik, doe er gemiddeld 1.5 dag mee. :)
Je brengt me wel aan het twijfelen zeg... Ik lees wel heel veel berichten over tegenvallende accucapaciteit van de Pixel 8. Maar misschien zijn dat dan types die meer dan 4h per dag naar hun schermpje staren, lastig om de ernst van die accuproblemen goed te beoordelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RepareerDroid
  • Registratie: September 2022
  • Niet online
RonnnL schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 08:38:
[...]

Je brengt me wel aan het twijfelen zeg... Ik lees wel heel veel berichten over tegenvallende accucapaciteit van de Pixel 8. Maar misschien zijn dat dan types die meer dan 4h per dag naar hun schermpje staren, lastig om de ernst van die accuproblemen goed te beoordelen.
Het probleem is vooral de modem. Dus als je meestal op wifi i.p.v. mobiele data zit en goede ontvangst heb op de plekken waar je de meeste tijd doorbrengt dan is de accuduur al een stuk beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swhnld
RonnnL schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 08:38:
[...]
Lees de reviews en accu testen aldaar en vergelijk dat met die met de reviews van je huidige telefoon.
Misschien is een Pixel 8 niet het langste op de accu, maar als het lang genoeg is voor jouw persoonlijke situatie, who cares?
Pagina: 1