Hoi allen,
Ik heb onlangs een nieuw huis gekocht en ben aan het oriënteren voor het verduurzamen van het huis (warmtepomp en zonnepanelen). Omdat de CV ketel uit 2009 komt, ben ik van plan om hem dit jaar voor een hybride of full-electric warmtepomp te vervangen.
Ik heb al rondgekeken bij verschillende topics in dit forum en ook info / berekeningen opgevraagd bij Quatt, Regionaal Energieloket en Remeha Warmtewijzer.
Ik neig zelf meer naar een hybride warmtepomp, vanwege de kortere terugverdientijd, weinig aanpassingen nodig en dus stuk lagere kosten. Daarnaast heb ik ook het idee dat over pakweg 5-7 jaar de warmtepompen een stuk beter en goedkoper zullen zijn. Maar ik ben dus echt een leek op dit gebied en hoor graag jullie inzichten en adviezen.
De specs van het huis zijn:
Bouwjaar: 2009
type: tussenwoning
Energielabel: A
woonoppervlakte: 152 m2
Glas: HR+ glas gehele woning
Geschat verbruik: 1000m3 gas p/j, 3000kwh stroom p/j
h3]Afgiftesysteem:[/h3]
Er ligt vloerverwarming door de gehele woning met zoneregeling. Er zijn 4 zones: woonkamer (BG), slaapkamer (1e), badkamer (1e), slaapkamer (2e), werkkamer (2e). Het is aangelegd door de partij JK vloerverwarming Ik heb in totaal 3 verdelers en 3 pompen. Het regelsysteem is een Danfoss CF2. JK heeft mij ook geadviseerd om het systeem voor de Danfoss Icon te vervangen, omdat de regelaar in de WK geen contact meer met de hoofdregelaar (zolder) kan maken, nadat ik de vlizotrap had dichtgemaakt i.v.m. vaste trap. Tevens las ik in verschillende topics, dat het beter is om een niet-pomp gestuurde vloerverwarming te gebruiken i.c.m. een warmtepomp.
:strip_exif()/f/image/EEblCACTUUKNYC1jgM0eupei.jpg?f=fotoalbum_large)
- 400 liter (?), we hebben namelijk een bad
- DWTW aanwezig? nee, mogelijk in de toekomst (5-10 jaar)
Heb momenteel een voorkeur voor een hybride warmtepomp (Remeha Elga Ace of Quatt), vanwege de lage kosten, korte terugverdientijd (Quatt zegt 4 jaar) en weinig aanpassingen benodigd.
:strip_exif()/f/image/EzkrZdWQkFpeBf7Y3Nx74fZp.jpg?f=fotoalbum_large)
Optie 2: bovenop mijn slaapkamer (uitbouw), de buren hebben geen uitbouw
Ik heb onlangs een nieuw huis gekocht en ben aan het oriënteren voor het verduurzamen van het huis (warmtepomp en zonnepanelen). Omdat de CV ketel uit 2009 komt, ben ik van plan om hem dit jaar voor een hybride of full-electric warmtepomp te vervangen.
Ik heb al rondgekeken bij verschillende topics in dit forum en ook info / berekeningen opgevraagd bij Quatt, Regionaal Energieloket en Remeha Warmtewijzer.
Ik neig zelf meer naar een hybride warmtepomp, vanwege de kortere terugverdientijd, weinig aanpassingen nodig en dus stuk lagere kosten. Daarnaast heb ik ook het idee dat over pakweg 5-7 jaar de warmtepompen een stuk beter en goedkoper zullen zijn. Maar ik ben dus echt een leek op dit gebied en hoor graag jullie inzichten en adviezen.
De specs van het huis zijn:
Bouwjaar: 2009
type: tussenwoning
Energielabel: A
woonoppervlakte: 152 m2
Glas: HR+ glas gehele woning
Geschat verbruik: 1000m3 gas p/j, 3000kwh stroom p/j
h3]Afgiftesysteem:[/h3]
Er ligt vloerverwarming door de gehele woning met zoneregeling. Er zijn 4 zones: woonkamer (BG), slaapkamer (1e), badkamer (1e), slaapkamer (2e), werkkamer (2e). Het is aangelegd door de partij JK vloerverwarming Ik heb in totaal 3 verdelers en 3 pompen. Het regelsysteem is een Danfoss CF2. JK heeft mij ook geadviseerd om het systeem voor de Danfoss Icon te vervangen, omdat de regelaar in de WK geen contact meer met de hoofdregelaar (zolder) kan maken, nadat ik de vlizotrap had dichtgemaakt i.v.m. vaste trap. Tevens las ik in verschillende topics, dat het beter is om een niet-pomp gestuurde vloerverwarming te gebruiken i.c.m. een warmtepomp.
:strip_exif()/f/image/EEblCACTUUKNYC1jgM0eupei.jpg?f=fotoalbum_large)
SWW:
- plek voor boiler: ja, op zolder waar de CV staat is meer dan genoeg ruimte en de vloer is van beton- 400 liter (?), we hebben namelijk een bad
- DWTW aanwezig? nee, mogelijk in de toekomst (5-10 jaar)
Warmtepompvoorkeur:
L/W of W/W, zet op volgorde: goedkoop, stil, design, zuinig, verkrijgbaarheid, domotica-integratie, DIY/tweakersvriendelijk, milieuvriendelijkHeb momenteel een voorkeur voor een hybride warmtepomp (Remeha Elga Ace of Quatt), vanwege de lage kosten, korte terugverdientijd (Quatt zegt 4 jaar) en weinig aanpassingen benodigd.
Wie gaat het installeren?
Het wordt uitbesteedPlaatsing
Optie 1: in de tuin:strip_exif()/f/image/EzkrZdWQkFpeBf7Y3Nx74fZp.jpg?f=fotoalbum_large)
Optie 2: bovenop mijn slaapkamer (uitbouw), de buren hebben geen uitbouw
:strip_exif()/f/image/S24c2Bv2DDwgw7pKWuVZSkKY.jpg?f=fotoalbum_large)