Welke boiler naast een warmtepomp (warmtepompboiler of indir

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leo555
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 06-01-2024
Welke boiler naast een warmtepomp (warmtepompboiler of indirect verwarmede boiler)

We hebben een standaard gas gestookte CV ketel met een 130l boiler welke afgelopen week stuk is gegaan en lekt en deze boiler zal op korte termijn vervangen moeten worden. We willen echter ook onze complete CV installatie energiezuiniger maken en overwegen de aanschaf van een warmtepomp.

Keuze:
Nu moeten we op korte termijn onze boiler vervangen en staan we voor de keuze voor een standaard (indirect verwarmde boiler) welke we nu ook hebben of overgaan naar een warmtepompboiler.
Uiteindelijk willen we later dit jaar ook naar een hybride warmtepomp overgaan maar we zullen nu op korte termijn eerst de boiler moeten vervangen.

Vraag
Waar moeten we op letten wanneer we de boiler gaan vervangen uitgaande dat naar een hybride warmtepomp willen overgaan?

Bedankt voor alle reacties.
Leo

[ Voor 6% gewijzigd door Leo555 op 03-01-2024 14:52 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:09

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Als je de mogelijkheid voor een warmtepompboiler hebt, dan doen: dit staat niet in de weg voor gasloos, dus wordt nooit een desinvestering.

Overweeg hybride over te slaan want dat levert doorgaans minder besparing en meer geluid dan een fatsoenlijke warmtepomp.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onno !
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 23:08
Interessant, ik stond op het punt om eenzelfde topic te posten voor vergelijkbare keuze. Wij hebben sinds enkele weken een warmtepomp en verbruiken alleen nog gas voor warm water in de badkamer. Ik heb zelf de volgende opties op de keuzelijst:
  • Warmtepompboiler W/W (op de retour van de vloerverwarming)
  • Warmtepompboiler L/W (hergebruik dakdoorvoer oude CV of op de kanalen van de WTW)
  • Elektrische boiler (COP1)
  • Doorstroopverwarmer (COP1)
Ik neig naar de doorstroomverwarmer omdat deze zeer compact is en geen stilstandverlies heeft. Bij ons gaat het om circa 1000kWh aan energie op jaarbasis (mede doordat we bij het renoveren van de badkamer een douche WTW willen nemen). De hogere aanschaf van een warmtepompboiler vanwege betere COP is daardoor pas terugverdient na 10 tot 15 jaar (afhankelijk van wat de energieprijzen gaan doen).