Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nodri2000
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 26-09 08:03
Goedendag allen,

Onze warmtepomp draait al een jaar naar volle tevredenheid. Nu vind de langharige generaal dat ding buiten steeds lelijker worden en ikzelf moet zeggen dat een ombouw ook wel makkelijk is.
De buitenunit wordt nu al gebruikt in de zomer om spullen op te leggen (ondanks dat ik zeg dat ze dat niet moeten doen maar 1 x vrouw en 2x pubers is vechten tegen de bierkaai)

Nu wil ik een ombouw maken welke NIET tegen het geluid is maar meer voor estetische redenen.

Plan is louvres aan de zijkant en voorkant en de bovenkant word gedeeltelijk open. Reden hiervoor is om de buitenunit de mogleijkheid te geven zoveel mogelijk lucht aan alle kanten te kunnen laten aanzuigen.

Zijn er mensen met ervaringen hiermee? Ik begrijp dat het soms minder efficient is maar zelf denk ik dat het juist wel beter kan zijn voor de unit. (geen wind in de unit, betere beheersing temperatuur bij de-icen)

Wat zijn jullie ervaringen, tips/ trucs?

Experience is direct proportional to the amount of equipment ruined

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Allerbelangrijkste lijkt te zijn: voldoende doorlaat bij de fan (louvres goed open en niet te dik) en een goed schot tussen voor en achterkant, zie foto in Proton_ in "Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic"

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 13:42

martijn v o

Certified by Enphase.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/klhKqVexr2XCqI3QHpOy2lXzx-I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OIRyOH2LNwvEuRZ237vuWmsM.jpg?f=fotoalbum_large

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nodri2000
Kijk dat ziet er mooi uit. Ik zie dat je een systeem hebt gebruikt voor de louvres, welk systeem is dat als ik vragen mag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 13:42

martijn v o

Certified by Enphase.

Ze worden gebruikt al schutting louvres.
Deze: https://www.wovar.nl/flex...2JrQc2EAQYBCABEgJWHfD_BwE

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miro010
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 21-09 09:18
Wat geknutseld met geimpregneerd fsc hout, radiaal afkortzaag, grasmaaier wielen en een zonnepaneel dat over was.
Aanvankelijk zou het zonnepaneel er ruim op passen, maar door voortschrijdend inzicht is de ombouw wat breder geworden.
Voor onderhoud kan de ombouw naar "voren" gereden worden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nfcmQDgj6niQcteqoTyW1_tDCEI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/quvDxUiJ171wRqx4H7AfQUvF.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Nu online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ySpyL-ZQAG0thINplaYsnPvQUGk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Rl6apjEbuxXj9sgSYjc2UZkK.jpg?f=fotoalbum_large

Iets simpeler aangepakt hier. Ook verrijdbaar om er makkelijk bij te kunnen.

[ Voor 5% gewijzigd door Gramser op 11-01-2024 08:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nodri2000
Ah, verrijdbaar is zeker een optie waar ik na ga kijken. Dat is wel een goede tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nodri2000
miro010 schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 07:55:
Wat geknutseld met geimpregneerd fsc hout, radiaal afkortzaag, grasmaaier wielen en een zonnepaneel dat over was.
Aanvankelijk zou het zonnepaneel er ruim op passen, maar door voortschrijdend inzicht is de ombouw wat breder geworden.
Voor onderhoud kan de ombouw naar "voren" gereden worden.
[Afbeelding]
Ziet er mooi uit. Ik zie dat je louvres ingefreesd hebt. Heb je daar een mal oid voor gebruikt? Of was het een kwestie van rekenen en potloodstreepjes zetten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 26-09 21:09

Agent47

I always close my contracts.

nodri2000 schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 08:49:
Ah, verrijdbaar is zeker een optie waar ik na ga kijken. Dat is wel een goede tip!
Op marktplaats zit rond Enschede iemand die deze maakt. Erg goede kwaliteit.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miro010
nodri2000 schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 08:50:
[...]

Ziet er mooi uit. Ik zie dat je louvres ingefreesd hebt. Heb je daar een mal oid voor gebruikt? Of was het een kwestie van rekenen en potloodstreepjes zetten?
Frezen is erg veel werk, daarom gezaagd.
Voor de louvres heb ik een aftekenlat gemaakt met daarop streepjes gezet waar de louvres komen incl de dikte. Dan op de radiaalafkortzaag de hoek instellen en dan dmv zaagsnedes de ruimte voor de louvres uitzagen. Als je een kant van de hoekpaal hebt ingezaagd met een louvre de sleuven controleren. Bij te smal kan je dit gelijk corrigeren.
BTW omdat de zaag zonder hulpbalkje de sleuf onder in niet helemaal zaagt heb ik er een dummy kalkje tussen het werkstuk en de aanslag waartegen normaal je een werkstuk legt om gezaagd te worden,
Omdat door dit handwerk de breedte van de uitgezaagde gleuf niet gelijk is heb ik bij het inzetten van de louvres wat polymax in de gleuf gedaan en van onderen de louvre gefixeerd met een schuin geslagen spijkertje
Bij de hoekpalen goed opletten op de zaaghoek aan de juiste kant.

Tis ff denkwerk vooraf, maar dan was het bij mij in een ochtendje gefixt.

Hier staat ook een leuke.
Koelec in "Gree monobloc voor alleen CV voorziening"

[ Voor 16% gewijzigd door miro010 op 11-01-2024 09:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
Gramser schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 08:01:
[Afbeelding]

De fan helemaal vrij laten, daar ben ik wel een voorstander van daar ik vermoed dat een volledige omkasting al gauw tot significant meerverbruik leidt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
  • Nu online
ASW1 schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 09:35:
[...]

De fan helemaal vrij laten, daar ben ik wel een voorstander van daar ik vermoed dat een volledige omkasting al gauw tot significant meerverbruik leidt.
We wilden vooral voorkomen dat de fan-lucht weer terugslaat naar de achterkant van de kast, en dit werkt wel goed. We hebben de bovenkant tegen de muur ook expres niet helemaal laten aansluiten om ervoor te zorgen dat er voldoende lucht aangezogen kan worden.

Lijkt allemaal prima te werken. Het ging ons ook vooral om wat bescherming: er komen hier vaak vriendjes van mn zoontje langs met fietsen en ballen en allerlei zooi die ze uit het bos halen. Dat zouden ze zomaar tegen een WP kunnen aankwakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miro010
ASW1 schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 09:35:
[...]

Klopt, maar niet alleen de fan. De aanzuigopening moet minstens zo groot zijn en dat wordt wel eens vergeten.
De doorlaat aan de voorkant natuurlijk afhankelijk van de geplaatste hoek en de dikte van je louvres.
Niet onbelangrijk: het verbruik is ook afhankelijk van de plaats waar je je buitenunit plaats, (te) dicht langs de muur, in de wind op het noorden, ....
Maar het oog wil ook wel wat en dan is het keuzes maken.

[ Voor 10% gewijzigd door miro010 op 11-01-2024 09:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Ik vind het interessant om die zelfgemaakte houten opkistingen te zien. Zelf zou ik echter kiezen voor iets van (plaat)staal. Dit scheelt in de toekomst onderhoud en hout is tegenwoordig ook best prijzig. Als je wegblijft van de design-omkastingen van 1k is er ook genoeg te vinden tussen 200 en 500 euro. Een beetje hout + klein materiaal zit ook al snel op 200 euro. En dan zijn de uren nog niet eens gerekend.

Voorbeeld 199,-
https://www.bostools.nl/a...res/airco-omkasting-ma101

Voorbeeld 500,-
https://www.sentimo.com/nl/producten/airco-ombouw/

In het volgende topic overigens ook nog wat (houten) voorbeelden:
klump4u in "Airco cover/kast"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miro010
Gramser schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 08:01:
[Afbeelding]

Leuke oplossing.
Tip; ga ff na of de openingen waardoor de lucht naar de buitenunit wel groot genoeg zijn, minstens zo groot, liever groter, dan de opening voor de fan.

Tijdens het tikken van deze reactie had je al gereageerd. _/-\o_

[ Voor 5% gewijzigd door miro010 op 11-01-2024 10:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:03

BCC

De kans dat zo'n metalen bak juist als klankkast gaat werken is natuurlijk wel vrij groot. Tuinhout is hier imho prima geschikt voor - je schutting gaat toch ook 10+ jaar mee?

[ Voor 32% gewijzigd door BCC op 11-01-2024 09:57 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
  • Nu online
miro010 schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 09:56:
[...]

Leuke oplossing.
Tip; ga ff na of de openingen waardoor de lucht naar de buitenunit wel groot genoeg zijn, minstens zo groot, liever groter, dan de opening voor de fan.
Dat hadden wij dus gedaan, mede door aan de bovenkant niet te laten aansluiten op de muur. De openingen tussen de planken zijn ook vrij fors. Gaat prima hier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miro010
BCC schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 09:56:
De kans dat zo'n metalen bak juist als klankkast gaat werken is natuurlijk wel vrij groot. Tuinhout is hier imho prima geschikt voor - je schutting gaat toch ook 10+ jaar mee?
Naar een plaatstalen had ik ook gekeken. Los van de prijs was er geen bij die om mijn monobloc paste of waarvan ik de openingen aan de voorkant voldoende vond.
Nu heb ik er een verrijdbare op maat gemaakte.
En als het klaar is geeft het ook voldoening, hi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
miro010 schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 09:48:
[...]

Klopt, maar niet alleen de fan. De aanzuigopening moet minstens zo groot zijn en dat wordt wel eens vergeten.
Verschil met de aanzuiging is dat de uitblaas met veel hogere snelheid gebeurt.
Aanzuiging gaat met veel langzamer stromende lucht waardoor het minder uitmaakt van waar die lucht precies wordt aangezogen, zolang er maar genoeg opening is voor het totale volume.
Iets, wat dan ook voor de uitblaas remt veel meer omdat de snelheid daar hoog ligt, hoe minder je daar afremt hoe verder ook de koude lucht van de WP weggeworpen wordt.
Zo'n stalen kast als die Sentimo die hierboven wordt aangehaald moet je nooit aan beginnen; die is veel te gesloten en is een drama voor je COP.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• timpel_800
  • Registratie: Maart 2022
  • Nu online
ha, herkenbaar ja dat de WP als aflegplek gebruikt wordt. Is hier ook aan de hand dus voordat de lak beschadigd moet ik ook aan het timmeren. Ik kwam deze tegen op MP. Erg mooi. Hoe zouden ze dat gemaakt hebben, met een cnc frees?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FO9KFEpXgRpHd1AtrlLL6jfumcE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jz1X2ATUHVmWKzlLBpMkdsA6.png?f=fotoalbum_large

Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

paQ

Zo te zien wel.

@TS: als het puur om de buitenkant gaat, spuiten?

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kriss0r
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-09 15:10
paQ schreef op maandag 6 mei 2024 @ 19:23:
Zo te zien wel.

@TS: als het puur om de buitenkant gaat, spuiten?
Of wrappen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

paQ

Zijn zelfs online aanbieders voor die op basis van je wp je diverse designs kunnen leveren.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buzzs
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 07-09 16:22
Van welke houtsoort maken jullie de ombouw? Ik wil die van mij graag in een specifieke kleur afwerken.

- Vurenhout lijkt me niet regenbestendig genoeg, ook niet na het lakken.
- Hardhout is duur en lastiger te verwerken.
- Geïmpregneerd hout kan je pas na maanden behandelen
- Douglashout lijkt me een goede optie

• wikkesr
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 13-06 10:16
Ik ben ook met een ombouw bezig voor de warmtepomp, voor mij is de reden niet zozeer het geluid of het zicht maar de keiharde/koude wind die eruit geblazen wordt.
Mijn buitenkeuken staat op zo'n 3 meter voor de unit en wanneer het fris is en de unit staat te blazen dan is het behoorlijk fris.
Ik wil dus met de louvres op 45 graden(?) de lucht naar links dirigeren, de louvres komen er dus verticaal in.

Hij staat nu zo'n 30cm van de muur en ik ben van plan om dat zo te laten ivm. luchtaanvoer.
Mijn vraag is; hoeveel ruimte hebben jullie links,rechts boven gelaten? En de afstand tot aan de louvres?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miro010
wikkesr schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 21:05:
Ik ben ook met een ombouw bezig voor de warmtepomp, voor mij is de reden niet zozeer het geluid of het zicht maar de keiharde/koude wind die eruit geblazen wordt.
Mijn buitenkeuken staat op zo'n 3 meter voor de unit en wanneer het fris is en de unit staat te blazen dan is het behoorlijk fris.
Ik wil dus met de louvres op 45 graden(?) de lucht naar links dirigeren, de louvres komen er dus verticaal in.

Hij staat nu zo'n 30cm van de muur en ik ben van plan om dat zo te laten ivm. luchtaanvoer.
Mijn vraag is; hoeveel ruimte hebben jullie links,rechts boven gelaten? En de afstand tot aan de louvres?
Zie miro010 in "Ombouw buitenunit Warmtepomp"
Wp staat 50cm van de muur, de achteropening is 37 cm,, binnen ruimte afstand links is 10 cm, voor is 27cm en rechts 33cm.
Pagina: 1