Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iamerwin
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 14-05 13:36
We hebben in de keuken een radiator van ongeveer twee meter en daarvoor staat, op een centimeter of vijf afstand een bank. De bank is iets hoger dan de radiator.

Nu houdt die bank natuurlijk (stralings)warmte tegen en dat willen we natuurlijk niet.

Zou een set radiatorventilatoren hier veel kunnen doen? En om heel gek te doen…isolatiefolie op de achterkant van de bank om warmte terug te stralen en omhoog in de keuken te blazen met die ventilatoren?

Of heeft dit allemaal echt totaal geen zin?

(neen, de bank verplaatsen is geen optie aldus m’n vrouw :P )

Ik heb toch een foto!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JgCHtLtfPt469mPjHzrU4l1GlnI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RQP3cr9eHQi4YxJNLannrDzX.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 26% gewijzigd door iamerwin op 03-01-2024 01:38 ]

Hello. Is it me you're looking for?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Welk type radiator heb je? Bij T21, T22 en T33 doen een paar ventilatoren meer dan het wegzetten van de bank.

Ik stook zelf op lage temperatuur, straling is er dan niet meer, dus ook geen nadelen van een bank die ervoor staat (mijn bank staat op 10cm en dekt daarmee 1 meter van de 3 meter lange radiator af).

Edit: Het grote HeatBooster smart home radiatorbooster-topic

Aanrader om die eens te bekijken. Geeft je meer controle over de aansturing en is vaak nog goedkoper dan commerciele oplossingen. Liever 18 fans over 2 meter onder je radiator op laag toerental dan 3 van die speedcomfort modules met 9 gierende ventilatoren.

[ Voor 35% gewijzigd door _JGC_ op 03-01-2024 00:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iamerwin
Heb foto aan TS toegevoegd.

Geen idee welk type dit is, behalve “oud” en “Duits”. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12:36
Folie op de bank plakken heeft geen zin. De warmte die in je bank wordt gestraald, komt ook gewoon in de kamer terecht, dus geen verlies. Het gaat alleen wat langzamer.

Dat geldt ook voor de radiator. Radiatoren zijn eigenlijk gemaakt voor convectie, de lucht moet er langs kunnen stromen. Ik zie dat je bank op pootjes staat, houden zo. En geen troep onder de bank leggen die de luchtstroom kan hinderen. Eigenlijk denk ik dat de radiator het nauwelijks slechter doet met die bank ervoor.

Heb je echt klachten, als in dat de kamer niet warm genoeg wordt? Of is het meer theoretisch? Want die stralingswarmte ben je echt niet kwijt hoor, die blijft gewoon in je kamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iamerwin
PhilipsFan schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 01:54:
Of is het meer theoretisch? Want die stralingswarmte ben je echt niet kwijt hoor, die blijft gewoon in je kamer.
Het is meer theoretisch. We wonen relatief afgelegen en verwarmen met gas uit een gastank. Het bedrijf dat dat ding vult, komt in de winter niet (schijnbaar willen ze niet dat hun tankwagen de heuvel afglijdt 🤷🏼‍♂️) en dus is elk beetje besparing goed meegenomen. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PP_Sound
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
Fans onder die radiator zorgen sowieso voor een snellere opwarming van de ruimte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Laatst online: 05:00
Ik denk dat het vrij beperkt zou werken omdat de lucht niet zo heel effectief langs de leden gedwongen zou worden.

En hoeveel doet de radiator daadwerkelijk mee met de knop op 1? Dan zou die knop richting 15 graden al dicht moeten lopen: https://www.energids.be/n...en-thermostaatkraan/1524/

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 15:14
Als de bank niet verplaatst kan worden, is het wellicht nuttig na te denken over het verplaatsen van de radiator.

De bank zorgt voor een (veel) lager rendement van de radiator. Het retourwater is behoorlijk warmer, wat leidt tot minder efficiënt stoken van de ketel. Ja, een ventilator gaat helpen, maar niet meer dan 10%.

Bovendien wordt de stralingswarmte van een radiator als aangenaam ervaren. Die zorgt er voor dat je tot anderhalve graad minder hoeft te verwarmen voor dezelfde gevoelstemperatuur.

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iamerwin
Ronald schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 06:36:
Ik denk dat het vrij beperkt zou werken omdat de lucht niet zo heel effectief langs de leden gedwongen zou worden.

En hoeveel doet de radiator daadwerkelijk mee met de knop op 1? Dan zou die knop richting 15 graden al dicht moeten lopen: https://www.energids.be/n...en-thermostaatkraan/1524/
Normalerwijze staat de verwarming op 3. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iamerwin
Helixes schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 08:51:
Als de bank niet verplaatst kan worden, is het wellicht nuttig na te denken over het verplaatsen van de radiator.
Verplaatsen van de radiator is ook geen optie, er is geen andere plek waar dat ding kan hangen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iamerwin
PP_Sound schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 03:27:
Fans onder die radiator zorgen sowieso voor een snellere opwarming van de ruimte.
Zorgt dat dan ook voor minder gasverbruik? Ja, toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HarmAchternaam
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 27-02 20:25
Ik heb dezelfde situatie in mijn huis. De radiator hangt over de breedte in een erker. Boven de radiator is een vensterbank met rooster en de bank staat er precies zo voor dat de radiator helemaal is afgesloten.

Ik heb 3 stuks radiatorventilators gekocht van www.speedcomfort.nl. Het bevalt me erg goed.
Je merkt duidelijk meer luchtstroom en het huis warmt veel sneller op. In een muisstil huis zijn ze wel heel licht hoorbaar als je op de bank zit, maar verre van hinderlijk. 5/5 recommend

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helixes
iamerwin schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 10:01:
Verplaatsen van de radiator is ook geen optie, er is geen andere plek waar dat ding kan hangen. :)
Spijtig.

De radiator ziet er niet heel efficiënt uit. Als looks, achter de bank, er toch niet toe doen, kun je wellicht kiezen voor een driedubbele paneelradiator, met ventilatoren. Op die manier kun je het verlies door slechte plaatsing wellicht opvangen door een groter en efficiënter oppervlak.

Ik ken je situatie niet. In onze woonkamer hebben we gekozen voor een verticale radiator vlak naast de bank. Die nemen een stuk minder ruimte in. Wellicht kun je daar over nadenken.

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iamerwin
Helixes schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 11:01:
[...]

Spijtig.

De radiator ziet er niet heel efficiënt uit. Als looks, achter de bank, er toch niet toe doen, kun je wellicht kiezen voor een driedubbele paneelradiator, met ventilatoren. Op die manier kun je het verlies door slechte plaatsing wellicht opvangen door een groter en efficiënter oppervlak.

Ik ken je situatie niet. In onze woonkamer hebben we gekozen voor een verticale radiator vlak naast de bank. Die nemen een stuk minder ruimte in. Wellicht kun je daar over nadenken.
Ja, in onze woonkamer hebben we precies dat, een verticale naast de bank. Dit is echter in de keuken en de radiator hangt onder het raam. Voor verticaal is daar geen plaats, maar een nieuwere efficiëntere radiator is misschien geen gek idee. Moet eens kijken wat dat kost, na een grootschalige renovatie klotst het geld niet echt tegen de plinten op. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR1992
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 06-05 13:35

CR1992

Thor

Een convector is wel een aanrader.
Maar denk eraan deze pakt zijn lucht van onder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Kun je niet ook gewoon een ventilator richten op de radiator? (die je in de zomer gebruikt voor een windje). Het zal misschien iets minder effectief zijn, maar lijkt me dat dit ook helpt.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

iamerwin schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 10:01:
[...]

Zorgt dat dan ook voor minder gasverbruik? Ja, toch?
Ja en nee. Het ligt er vooral aan waar je thermostaat hangt denk ik. Je gaat niet minder energie nodig hebben om een ruimte te verwarmen maar je verspreid de warmte sneller door de ruimte.

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Helixes
iamerwin schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 11:06:
Moet eens kijken wat dat kost, na een grootschalige renovatie klotst het geld niet echt tegen de plinten op. :)
Bekend probleem :9

Natuurlijk kun je proberen tijdelijk je problemen te beperken met ventilatoren, en dan later een definitieve oplossing implementeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iamerwin
CR1992 schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 11:07:
Een convector is wel een aanrader.
Maar denk eraan deze pakt zijn lucht van onder.
Ja, maar aan de onderkant is alles open. De bank staat op poten van 20/25 cm hoogte, daar blokkeert op zich niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iamerwin
Marzman schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 11:08:
Kun je niet ook gewoon een ventilator richten op de radiator? (die je in de zomer gebruikt voor een windje). Het zal misschien iets minder effectief zijn, maar lijkt me dat dit ook helpt.
Van de onderkant bedoel je? Dan kan ik net zo goed een set van die ventilatoren kopen, die zag ik zelfs bij onze lokale bouwmarkt liggen laatst. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iamerwin
Helixes schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 11:10:
[...]

Bekend probleem :9

Natuurlijk kun je proberen tijdelijk je problemen te beperken met ventilatoren, en dan later een definitieve oplossing implementeren.
Helaas zijn alle oplossingen momenteel tijdelijk, c’est la vie. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

iamerwin schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 11:16:
[...]

Van de onderkant bedoel je? Dan kan ik net zo goed een set van die ventilatoren kopen, die zag ik zelfs bij onze lokale bouwmarkt liggen laatst. :)
Ja, of van de zijkant zal het denk ik al wat helpen als van onderen moeilijk is ;) Als je die ventilatoren wilt kopen zal dat beter zijn maar een ventilator heb je misschien al.

/▌

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
HarmAchternaam schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 10:55:
Ik heb dezelfde situatie in mijn huis. De radiator hangt over de breedte in een erker. Boven de radiator is een vensterbank met rooster en de bank staat er precies zo voor dat de radiator helemaal is afgesloten.

Ik heb 3 stuks radiatorventilators gekocht van www.speedcomfort.nl. Het bevalt me erg goed.
Je merkt duidelijk meer luchtstroom en het huis warmt veel sneller op. In een muisstil huis zijn ze wel heel licht hoorbaar als je op de bank zit, maar verre van hinderlijk. 5/5 recommend
Via ING rentepunten is er een waardebon te krijgen voor 20% korting + gratis radiatorfolie :
https://www.ing.nl/punten/productdetail/1017929

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:25

Croga

The Unreasonable Man

Marzman schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 11:09:
Ja en nee. Het ligt er vooral aan waar je thermostaat hangt denk ik. Je gaat niet minder energie nodig hebben om een ruimte te verwarmen maar je verspreid de warmte sneller door de ruimte.
Doordat je meer warmte uit de radiator onttrekt (omdat er een grotere luchtstroom is) zal de retourtemperatuur van het water lager zijn. Dat maakt de CV ketel efficiënter en daarmee bespaar je dus energie (hoewel ik geen idee heb van de hoeveelheden).
Daarnaast zou het kunnen zijn dat hierdoor de aanvoertemperatuur omlaag kan, wat ook weer energie bespaard. (again; geen idee hoeveel)

Het kan dus wel degelijk energie besparen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Croga schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 12:04:
[...]

Doordat je meer warmte uit de radiator onttrekt (omdat er een grotere luchtstroom is) zal de retourtemperatuur van het water lager zijn. Dat maakt de CV ketel efficiënter en daarmee bespaar je dus energie (hoewel ik geen idee heb van de hoeveelheden).
Daarnaast zou het kunnen zijn dat hierdoor de aanvoertemperatuur omlaag kan, wat ook weer energie bespaard. (again; geen idee hoeveel)

Het kan dus wel degelijk energie besparen.
Dat geldt voor HR ketels. Een stookolieketel zal waarschijnlijk niet kunnen of mogen condenseren, dus is er geen winst in rendement.

Radiator van TS betreft een ledenradiator, die zijn praktisch niet te boosten met ventilatoren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grin
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 14-05 15:42

Grin

Ride si sapis.

HarmAchternaam schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 10:55:

Helemaal mee eens, heb deze ook door het hele huis en naar volle tevredenheid!

NewsBlur || My Fujifilm gear

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 14:43

mrc4nl

Procrastinatie expert

_JGC_ schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 12:54:

Radiator van TS betreft een ledenradiator, die zijn praktisch niet te boosten met ventilatoren.
misschien met een hele grote aan de zijkant gemonteerd? Dat zal toch iets doen?

ora et labora

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-05 11:26

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Door deze opstelling krijg je wel gewoon een convectiestroom met de stijgende warme lucht en aanzuiging van onder. Ik vraag mij dus af wat ventilatoren gaan toevoegen. Het is niet de meest efficiente radiator, maar de efficientie van radiatoren gaat vooral over de capaciteit om een ruimte warm te kunnen stoken en je kunt met een kleinere efficientere radiator dezelfde ruimte verwarmen dan een grotere inefficiente radiator.

Volgens mij ga je niet veel bereiken met wat je ook gaat doen. De warmte die in de bank terecht komt, komt ook gewoon weer in de ruimte en fungeert daarmee als warmtebuffer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
mrc4nl schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 13:13:
[...]

misschien met een hele grote aan de zijkant gemonteerd? Dat zal toch iets doen?
Met een bank ervoor? Waar gaat die fan de airflow dan vandaan trekken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 14:43

mrc4nl

Procrastinatie expert

_JGC_ schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 13:20:
[...]

Met een bank ervoor? Waar gaat die fan de airflow dan vandaan trekken?
ventilator aan de kant van de muur die blaast richting de bank. Op de foto staat de bank dicht tegen de radiator,maar niet letterlijk ertegen. Dus dan heb je ruimte voor airflow.

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
mrc4nl schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 13:24:
[...]

ventilator aan de kant van de muur die blaast richting de bank. Op de foto staat de bank dicht tegen de radiator,maar niet letterlijk ertegen. Dus dan heb je ruimte voor airflow.
Ruimte tussen muur en radiator is nog kleiner dan ruimte tussen radiator en bank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iamerwin
_JGC_ schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 12:54:
[...]

Dat geldt voor HR ketels. Een stookolieketel zal waarschijnlijk niet kunnen of mogen condenseren, dus is er geen winst in rendement.

Waarom niet? (niet dat ik je niet geloof, ik wil het graag begrijpen :) )

edit: airflow! (ik had best eerst je eerdere posts kunnen lezen natuurlijk..)

We hebben overigens geen stookolieketel, er hangt een -ok, iets oudere- Viessmann Vitodens nogwat aan de muur. :)

[ Voor 6% gewijzigd door iamerwin op 03-01-2024 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
iamerwin schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 13:58:
[...]

Waarom niet? (niet dat ik je niet geloof, ik wil het graag begrijpen :) )

We hebben overigens geen stookolieketel, er hangt een -ok, iets oudere- Viessmann Vitodens nogwat aan de muur. :)
Ah, gas uit een gastank lees ik. Stookolie is in België ook nog best gangbaar ;)

Als je een condensatieketel hebt (wat een Viessmann Vitodens naar mijn weten is) is het juist de bedoeling dat de ketel wel gaat condenseren.
Een stookolieketel of ouderwetse VR ketel heeft geen condensafvoer, dus dan wil je ook geen zuur condenswater dat terug je ketel in loopt, daar is zo'n ding niet op ontworpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iamerwin
_JGC_ schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 14:02:
[...]

Ah, gas uit een gastank lees ik. Stookolie is in België ook nog best gangbaar ;)
Nee, we hebben dat Viessmann ding en een mooie oude Kachelofen. De Kachelofen staat echter in de woonkamer en die warmte komt nauwelijks in de keuken, daarvoor is die ene radiator. (we hebben in het hele huis radiatoren, maar de Kachelofen voldoet voor alles buiten de keuken)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r2dugsZ8ZdQzHgKlm3TWcKW6lJU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X8eauLaSQe9psIM8fWIfRpx2.jpg?f=fotoalbum_large

De keuken is rechts en dan links. Vroeger stond in de keuken ook een houtbrander (een “Küchenhexe”) die de keuken meeverwarmde, maar die heeft de renovatie niet overleefd. :)

Pagina: 1