Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:11
In 2023 heb ik een aantal wijzigingen aan ons huis doorgevoerd. Hierbij hebben we meer zonnepanelen geplaatst en onze gaskookplaat vervangen door een inductieplaat.

De enige functie van het gas nu is nog warm water. Hiervoor heb ik een brink cv toestel hangen (naast mijn brink luchtverwarmer).

Mijn gasaansluiting wil ik voorlopig nog houden als backup (en ik weet dat dit een "dure" verzekering is, maar voorlopig wil ik dit graag zo houden).

Aangezien ik per jaar nog een 1200-1500 kWh over heb, ben ik aan het denken wat ik daarmee kan doen.... ik had het volgende in gedachte:

- Elektrische boiler 150 liter
- CV Ketel als "backup", eventueel handmatig in te schakelen indien nodig.

Het komt niet mega vaak voor, maar soms willen we allemaal achter elkaar douchen. Graag zou ik voor die optie dan nog de bestaande cv ketel op gas willen gebruiken.

Een bevriend installateur had hier nog geen ervaring mee, een van jullie mogelijk wel?

Maw: hoe kan ik een elektrische boiler gebruiken om mijn zonnepanelen overschot weg te werken met mijn gasketel als backup indien nodig?

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=36679&sid=33539

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Hier zit de zonneboiler voor de CV-ketel. Als de boiler warm is doet de CV niks, als de boiler te koud is zorgt de CV voor warm water (en tegen legionella).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miel
RemcoDelft schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 15:00:
Hier zit de zonneboiler voor de CV-ketel. Als de boiler warm is doet de CV niks, als de boiler te koud is zorgt de CV voor warm water (en tegen legionella).
maar ik wil geen zonneboiler, ik wil een elektische boiler. Is je CV dan ook een speciale die dat heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11:40
Ik weet niet hoe groot jouw gezin is, maar ik maak hier al een aantal jaar gebruik van een 100L elektrische boiler met 2 personen. Ik had vorig jaar een verbruik van ongeveer 800kWh, maar dan heb ik dat ding ook smart en zelf helemaal getuned. Ik zit nu op het verbruik van een warmtepompboiler. De fabrikant zegt dat het reguliere verbruik 4 keer zo hoog zou moeten zijn.

Wij zitten eigenlijk nooit zonder warm water. Dat neemt niet weg dat je soms wel rekening moet houden met de hoeveelheid warm water die je gebruikt. In de toekomst zou ik dus ook voor 2 personen voor een 150L of zelfs 200L boiler gaan. Simpelweg om wat meer overcapaciteit te hebben. De bewoners voor ons maakte gebruik van een 60L boiler en dat was echt veel te krap.

Een andere optie zou zijn om een e-boiler te combineren met een doorstroomboiler om na te verwarmen.

Ik kan dus niet direct een antwoord op jouw vraag geven. Wat @RemcoDelft zegt is wel een goede. Dit is een gebruikelijke constructie bij zonneboilers. Aan de andere kant kun je ook prima zonder warm water op gas en zijn er best veel mogelijkheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slappyjoez
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 18:26
miel schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 15:02:
[...]

maar ik wil geen zonneboiler, ik wil een elektische boiler. Is je CV dan ook een speciale die dat heeft?
Heb dezelfde constructie i.v.m. overschot PV opwek. Een 'simpele' elektrische boiler (DAT-Nofer ECO Plus elektrische boiler 100 liter) van 1500 watt. Deze hangt naast de CV en is aangesloten op de koudwater-inlaat van de CV-ketel.

Is de boiler warm genoeg? Dan laat de CV het warme water alleen door. Zodra de temperatuur in het vat te koud wordt springt de CV aan. Met drie kleine kinderen + 2 volwassenen heb ik soms nog wel de CV nodig, maar wij letten dan ook niet echt op douchetijden.

15x Astronergy 325Wp Full Black || SMA Sunny Boy 4.0 1-fase || Zuid 40°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
miel schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 15:02:
[...]

Een boiler is een boiler, geredeneerd vanaf de CV-ketel.
De CV is een standaard Remeha, het enige wat-ie heeft is een temperatuursensor op de aanvoerleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slappyjoez
Volgens mij is hiervoor het gaskeur NZ relevant:
Gaskeur NZ (Naverbranding Zonneboiler) geeft aan dat de gasketel, –geiser of –boiler geschikt is om een zonneboiler op aan te sluiten. Het water wordt warm door de zon en de naverwarming gebeurt op gas.
https://keurmerkenwijzer.nl/keurmerken/gaskeur/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miel
Slappyjoez schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 15:21:
[...]

Heb dezelfde constructie i.v.m. overschot PV opwek. Een 'simpele' elektrische boiler (DAT-Nofer ECO Plus elektrische boiler 100 liter) van 1500 watt. Deze hangt naast de CV en is aangesloten op de koudwater-inlaat van de CV-ketel.

Is de boiler warm genoeg? Dan laat de CV het warme water alleen door. Zodra de temperatuur in het vat te koud wordt springt de CV aan. Met drie kleine kinderen + 2 volwassenen heb ik soms nog wel de CV nodig, maar wij letten dan ook niet echt op douchetijden.
Dat zou idd wel kunnen, om de boiler idd op de koudwateraanvoer te zetten van de ketel..... dan gaat de warmwater vraag altijd via de ketel en die pakt eerst van de boiler als die warm is

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nwagenaar
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:07

nwagenaar

God, root. What's the differen

IMHO zou ik geen grote e-boiler nemen voor douchen/badkamer. De 1200KwH tot 1500KwH overschot zal niet voldoende zijn voor een 150L (het verbruik bij zo'n variant is gemiddeld 2000KwH/jaar) en het verbruik is niet erg economisch tov bijvoorbeeld een Warmtepomp Boiler (WPB) bijvoorbeeld.

Ja, een 150L e-boiler is aanzienlijk goedkoper qua aanschaf, maar als je nagaat dat een 150L e-boiler om en nabij de 2000KwH verbruik/jaar heeft tov 500 tot 600 KwH/Jaar voor een 200L WPB dan praat je over € 400,- meer aan energieverbruik (gebaseerd op € 0.30 per KwH).

Voordelen van een WPB is verder ook dat je deze veel beter kunt sturen qua tijd van opwarming van je water en daardoor veel optimaler gebruik kunnen laten maken van je zonnepanelen.

Nu heb je gelukkig zonnepanelen waardoor je het grotendeels kunt compenseren icm saldering, maar we weten allemaal dat het salderen op den duur afgebouwd zal gaan worden ;)

Effectief heb ik in de maanden van juli t/m september mijn WPB zo goed als gratis opgewarmd door het opwarmen en de legionellarun uit te voeren tijdens de momenten dat ik opwekking had (van 12:00 t/m 16:00 uur). Overigens heb ik mijn CV wel volledig direct verwijderd, scheelde mij om en nabij de € 300,- aan vastrecht per jaar.

Mijn Neo Geo MVS collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miel
nwagenaar schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 16:30:
IMHO zou ik geen grote e-boiler nemen voor douchen/badkamer. De 1200KwH tot 1500KwH overschot zal niet voldoende zijn voor een 150L (het verbruik bij zo'n variant is gemiddeld 2000KwH/jaar) en het verbruik is niet erg economisch tov bijvoorbeeld een Warmtepomp Boiler (WPB) bijvoorbeeld.

Ja, een 150L e-boiler is aanzienlijk goedkoper qua aanschaf, maar als je nagaat dat een 150L e-boiler om en nabij de 2000KwH verbruik/jaar heeft tov 500 tot 600 KwH/Jaar voor een 200L WPB dan praat je over € 400,- meer aan energieverbruik (gebaseerd op € 0.30 per KwH).

Voordelen van een WPB is verder ook dat je deze veel beter kunt sturen qua tijd van opwarming van je water en daardoor veel optimaler gebruik kunnen laten maken van je zonnepanelen.

Nu heb je gelukkig zonnepanelen waardoor je het grotendeels kunt compenseren icm saldering, maar we weten allemaal dat het salderen op den duur afgebouwd zal gaan worden ;)

Effectief heb ik in de maanden van juli t/m september mijn WPB zo goed als gratis opgewarmd door het opwarmen en de legionellarun uit te voeren tijdens de momenten dat ik opwekking had (van 12:00 t/m 16:00 uur). Overigens heb ik mijn CV wel volledig direct verwijderd, scheelde mij om en nabij de € 300,- aan vastrecht per jaar.
toon volledige bericht
Met wat slim spelen kun je ook een e-boiler sturen...... als opbrengst zonnepanelen (of P1 meter) is > 0.x dan zet boiler aan voor XXX minuten....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slappyjoez
miel schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 16:35:
[...]

Met wat slim spelen kun je ook een e-boiler sturen...... als opbrengst zonnepanelen (of P1 meter) is > 0.x dan zet boiler aan voor XXX minuten....
Doe ik hier ook. Ik heb de boiler echter al 2 jaar terug geïnstalleerd (en met de aanschafprijs van onder de 300 euro is die allang terugverdiend). Zodra salderen afgebouwd gaat worden ga ik hem slim aansturen, alles is daarvoor al ingeregeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miel
Slappyjoez schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 09:06:
[...]

Doe ik hier ook. Ik heb de boiler echter al 2 jaar terug geïnstalleerd (en met de aanschafprijs van onder de 300 euro is die allang terugverdiend). Zodra salderen afgebouwd gaat worden ga ik hem slim aansturen, alles is daarvoor al ingeregeld.
dat zijn andere quotes als die ik kreeg.... 1200-1800 euro + elektrawerk (moet een nieuwe groep aanleggen denk ik)........

en ik moet iemand vinden die dat wil aansluiten op mijn Brink ketel......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slappyjoez
miel schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 09:37:
[...]

dat zijn andere quotes als die ik kreeg.... 1200-1800 euro + elektrawerk (moet een nieuwe groep aanleggen denk ik)........

en ik moet iemand vinden die dat wil aansluiten op mijn Brink ketel......
Ik heb alleen materiaal betaald, rest zelf gedaan met hulp van een bekende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dodvip123
  • Laatst online: 09-05 17:36
Slappyjoez schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 15:21:
[...]

ik wil dit ook doen, maar ik heb een Buderus logamax 162 met ingebouwde boiler van 40l. Kan ik een eventuele elektrische boiler van 100l ook aansluiten op de koudwater aanvoer cv of is dat nutteloos?

koudwater aanvoer cv onderbreken -> elektrische boiler (slimme aansturing indien overschot via HomeWizard) -> warm water terug aansluiten op aanvoer cv? of moet dit gebeuren achter het overdrukventiel?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mBaBs3GNdl5ud_L4r6K4sueANHQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y8zkDixxUAte9NzVx8SGblYE.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 26% gewijzigd door dodvip123 op 20-06-2024 11:42 ]

2x Marstek 5.12 v151 CT HW P1

Pagina: 1