Omdat mijn huidige desktop PC bijna 10 jaar oud is, ben ik op zoek naar een nieuwe desktop. Ik heb deze nieuwe PC samengesteld op basis van dit topic (Simpele game PC (<500 euro, Roblox/Minecraft)), met
- een andere behuizing,
- 2 x 16GB geheugen in plaats van 2 x 8 GB,
- 2 TB SSD in plaats van 1 TB SSD.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Lightroom, Photoshop, browsen en een beetje Office. De PC moet wel weer een poosje meegaan. Windows 11 zal ik nog moeten regelen.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ongeveer 750 euro.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nee, mijn data staat al op een NAS, dus de harde schijven gaan niet mee. De overige componenten zijn zwaar verouderd. Ik ga wel mijn Dell S2721QS 27" 4K Ultra HD Monitor meenemen.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Mijn huidige desktop is ATX, dat ding is veel te groot. Vandaar dat ik op het forum heb gezocht naar een Micro-ATX setup met een vergelijkbaar budget als ik heb. Waar ik niet goed zicht op heb, is of de balans tussen CPU en GPU power logisch is voor Lightroom en Photoshop. Ik vermoed dat in de toekomst (met AI) meer en meer op de GPU geleund gaat worden, maar dat weet ik niet zeker. Om kosten te sparen zou ik ook voor een Ryzen 5 5600G kunnen gaan en de videokaart (vooralsnog) weglaten. Dat scheelt toch circa 200 euro. Upgraden kan dan altijd later nog (als is de 5600G wat langzamer dacht ik).
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Niet echt, maar vanaf het jaar 2000 heb ik AMD processors gehad (AMD K6-2 333 MHz
).
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Beetje zuinig en stil bij idle is wel prettig. Mag niet meer stroom verbruiken dan mijn warmtepomp ;-)
Ga je overklokken?
Nee, zeker niet.
Wat verwacht je van ons?
- Passen de componenten bij elkaar?
- Is de balans tussen CPU en GPU logisch als Lightroom en Photoshop de meest gebruikte applicaties zijn? - Zou ik mogelijk (omdat ik niet game) een 5600G (of anders) moeten overwegen?
- Is de behuizing OK voor deze componenten?
Hieronder een overzicht van de componenten:
- een andere behuizing,
- 2 x 16GB geheugen in plaats van 2 x 8 GB,
- 2 TB SSD in plaats van 1 TB SSD.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Lightroom, Photoshop, browsen en een beetje Office. De PC moet wel weer een poosje meegaan. Windows 11 zal ik nog moeten regelen.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ongeveer 750 euro.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nee, mijn data staat al op een NAS, dus de harde schijven gaan niet mee. De overige componenten zijn zwaar verouderd. Ik ga wel mijn Dell S2721QS 27" 4K Ultra HD Monitor meenemen.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Mijn huidige desktop is ATX, dat ding is veel te groot. Vandaar dat ik op het forum heb gezocht naar een Micro-ATX setup met een vergelijkbaar budget als ik heb. Waar ik niet goed zicht op heb, is of de balans tussen CPU en GPU power logisch is voor Lightroom en Photoshop. Ik vermoed dat in de toekomst (met AI) meer en meer op de GPU geleund gaat worden, maar dat weet ik niet zeker. Om kosten te sparen zou ik ook voor een Ryzen 5 5600G kunnen gaan en de videokaart (vooralsnog) weglaten. Dat scheelt toch circa 200 euro. Upgraden kan dan altijd later nog (als is de 5600G wat langzamer dacht ik).
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Niet echt, maar vanaf het jaar 2000 heb ik AMD processors gehad (AMD K6-2 333 MHz
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Beetje zuinig en stil bij idle is wel prettig. Mag niet meer stroom verbruiken dan mijn warmtepomp ;-)
Ga je overklokken?
Nee, zeker niet.
Wat verwacht je van ons?
- Passen de componenten bij elkaar?
- Is de balans tussen CPU en GPU logisch als Lightroom en Photoshop de meest gebruikte applicaties zijn? - Zou ik mogelijk (omdat ik niet game) een 5600G (of anders) moeten overwegen?
- Is de behuizing OK voor deze componenten?
Hieronder een overzicht van de componenten:
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
|---|---|---|---|---|
| 1 | Processors | AMD Ryzen 5 5600 Boxed | € 135,- | € 135,- |
| 1 | Moederborden | Gigabyte B550M DS3H (rev. 1.0/1.1/1.2/1.3) | € 89,- | € 89,- |
| 1 | Videokaarten | ASRock Radeon RX 6600 Challenger D 8GB | € 212,- | € 212,- |
| 1 | Behuizingen | ASUS Prime AP201 Wit | € 94,73 | € 94,73 |
| 1 | Geheugen intern | G.Skill Aegis F4-3200C16D-32GIS | € 65,70 | € 65,70 |
| 1 | Voedingen | Seasonic G12 GC-550 | € 67,06 | € 67,06 |
| 1 | Solid state drives | Lexar NM710 2TB | € 94,90 | € 94,90 |
| Totaal | € 758,39 | |||
Canon EOS 6D / Samyang 14mm f/2.8 / 17-40mm f/4.0 / 35mm f/1.4 / 50mm f/1.4 / 85mm f/1.8 / 70-200mm f/4 IS mercarra.nl
/f/image/F5Oil9EL57ARCrfu3iGmxDfj.png?f=fotoalbum_large)