Huis verkopen, nu of wachten?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 479106

Topicstarter
Als je een huis erft is het dan slim om het huis later in de verkoop te zetten omdat de hypotheekrente gaat dalen en het huis dan straks meer gaat opleveren? Ipv het huis direct te verkopen?

[ Voor 41% gewijzigd door Anoniem: 479106 op 01-01-2024 16:29 . Reden: privacy ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 09:42
Dat is nooit met zekerheid te zeggen. Tenzij er iemand een werkende glazen bol heeft gekregen.

Het ligt wel in lijn der verwachtingen (gedeeld door de grote banken) dat woningen een paar procent meer waard gaan worden. Als die stijging opweegt tegen de kosten van het aanhouden, verzekeren en voldoende verwarmen van de woning dan kan het de moeite lonen. Maar ik verwacht geen extreme opbrengstverschillen tenzij je de woning zou gaan flippen en hem optisch aantrekkelijker maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H-W
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 23:45

H-W

Heb je dit al met een makelaar besproken? Investeringen in een huis betalen zich vaak niet 100% terug bij verkoop, tenzij de opbrengst na renovatie hoger zal zijn dan in de huidige staat. Een makelaar kan je daarover vaat goed advies geven.

Denk je dat je het huis in de huidige staat makkelijk verkocht krijgt? Als je het gaar opknappen, kost dat ook tijd natuurlijk, en een aannemer die morgen kan beginnen is er niet, en als die er zal zijn, dan zou ik er met een grote boog omheen lopen.

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:19
Gedeeld eigendom resulteert bijna altijd in ellende. Daar wil je typisch zo snel mogelijk vanaf.

Opknappen maakt bovenstaande nog erger want de inspanningen zullen niet gelijk zijn en de meningen evenmin.

Onderschat ook niet wat leegstand met een woning doet. Zeker als er al wat achterstallig onderhoud is, zal het er niet beter op worden. Worst case heb je er na een tijdje ongewenst paarsgekleurd en/of langharig tuig wonen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Anoniem: 479106 schreef op maandag 1 januari 2024 @ 15:04:
Als je een huis erft met 3 broers, en het huis is afbetaald (er zit nog wel een kleine hypotheek op ivm eerder verzilverde overwaarde) is het dan slim om het huis later dit jaar in de verkoop te zetten omdat de hypotheekrente gaat dalen en het huis dan straks meer gaat opleveren? Ipv het huis direct te verkopen?
Dat is zeker slim! Vooral omdat je het 100% zeker weet dat dit gaat gebeuren. Weet je dit echter niet voor 100% zeker, dan verandert het 'slim' natuurlijk in 'risicovol'. Er kan van alles gebeuren.
Het huis is in niet super staat (nu rond de 500k waard). Is het slim om het huis op te knappen zodat het meer waard wordt? Of loont dat niet?
Wat versta je onder opknappen? Is dat een likje verf, verse siliconenkit en wat frisse meubels plaatsen? Of wil je de hele badkamer en keuken vervangen? Dat laatste is vrijwel altijd financieel niet rendabel, tenzij je alles zelf doet en heel scherp inkoopt. Maar zelfs dan zijn veel klusprojecten uiteindelijk duurder dan wat het oplevert, je steekt er immers tijd (= geld) + geld in. Alleen een uitbouw met extra m² kan kostendekkend zijn, maar dat lijkt me zinloos.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 6% gewijzigd door stin00 op 01-01-2024 15:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• graceful
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online
Meeste kopers kijken naar badkamer en keuken. Als badkamer uit 1980 tijdperk is, verkoop je minder snel of moet je zakken om in een “opknap woning” prijs te komen.

Mensen zijn snel welwillend om een keuken op te knappen, maar wc’s en badkamers minder snel omdat je dan zelf niet erin kan wonen tijdens het opknappen.

Ligt natuurlijk aan zoveel elementen, maar met een goede staat badkamer/wc kun je bijna alles verkocht krijgen. Vanuit gaande dat het huis verder wel onderhouden is.

Als huis niet onderhouden is, dan relatief lage prijs snel mogelijk van de hand doen. Daar wil je de vingers niet aan branden. Daarom ouders altijd subtiel even meebrengen dat ze het huis wel eens mogen onderhouden, voor dat het te laat is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Als je een huis erft met 3 broers, en het huis is afbetaald (er zit nog wel een kleine hypotheek op ivm eerder verzilverde overwaarde) is het dan slim om het huis later dit jaar in de verkoop te zetten omdat de hypotheekrente gaat dalen en het huis dan straks meer gaat opleveren? Ipv het huis direct te verkopen?

Het huis is in niet super staat (nu rond de 500k waard). Is het slim om het huis op te knappen zodat het meer waard wordt? Of loont dat niet?
Nee, want men kan nu meer lenen om de woning energiezuiniger te maken.

Bron

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:29
Zo snel mogelijk verkopen. Opknappen zou ik ook niet doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vinales
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 12-07 15:49
Verhuren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLACKfm
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15-07 11:47

BLACKfm

o_O

graceful schreef op maandag 1 januari 2024 @ 15:36:
Meeste kopers kijken naar badkamer en keuken. Als badkamer uit 1980 tijdperk is, verkoop je minder snel of moet je zakken om in een “opknap woning” prijs te komen.
Ik zie de mensen in de huidige markt al aankomen kakken met een opmerking als 'Tja, die badkamer.. die bruine tegels.. dat moet er allemaal uit.. en dit en dat.. Ik wil 20k van de prijs af hebben, dan hebben we een deal'. En vervolgens vraag je je af waarom de huiseigenaar over je schouder in de verte aan het turen is, en terwijl jij je omdraait zie je een wachtrij aan potentiële kopers staan met allemaal eelt op de handen en overals aan hebben met verfspetters.

Als je de centen wilt, gewoon verpatsen. een badkamer ga je niet vervangen tenzij je daar als huiseigenaar heel graag aan wilt werken. Een linkje verf om de sigaarlucht/kleur van wijlen opa een beetje te bedekken kan je zo wat euro's opleveren of op zijn minst meer interesse van kopers. Maar in een overwegend klushuis wat je niet zelf wilt hebben of tijd in wilt investeren moet je het wat mij betreft gewoon de markt op gooien.
is het dan slim om het huis later dit jaar in de verkoop te zetten omdat de hypotheekrente gaat dalen en het huis dan straks meer gaat opleveren? Ipv het huis direct te verkopen?
Lage hypotheekrente met zelfde prijs huis = winning voor koper.
Lage hypotheekrente met verhoogde prijs = losing, want minder mensen kunnen het betalen en de maandlasten voor de nieuwe koper blijven gelijk of worden hoger.

Dat maakt voor de verkopende partij uiteraard niks uit, maar dat ligt er aan hoe snel je er vanaf wilt.
Je kan het nu ook op de markt zetten en gewoon de vraagprijs verhogen. Als de waarde op 500k is geschat zet je het er voor 600k op. Als je een half jaar nog met het huis zit kun je altijd de prijs nog aanpassen.
Als je verder geen of lage lasten hebt.

[ Voor 18% gewijzigd door BLACKfm op 01-01-2024 15:57 ]

Litebit.eu voorraad check :).

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
Met 3 erfgenamen een slecht onderhouden huis particulier gaan verhuren? Een slechter advies kan ik niet verzinnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 07:26
@Anoniem: 479106
Niemand kan inschatten wat de markt precies gaat doen.
Meest verstandige is om de woning gewoon snel te verkopen zodat jullie over het geld kunnen beschikken.

Wat versta je precies onder slecht onderhoud?
Wellicht is het wel handig om alles sowieso netjes te maken. Dus tuin netjes opruimen, snoeien en schoonspuiten met een hogedrukreiniger.
Zorg dat alle ruimtes netjes zijn, alles netjes wit maken (kan zelfs over behang heen) en een nette vloer doet wonderen. Kan gewoon goedkoop zeil zijn van de kwantum.
Enorme verbouwing is waarschijnlijk niet rendabel en ook risicovol.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• graceful
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online
BLACKfm schreef op maandag 1 januari 2024 @ 15:53:
[...]

Ik zie de mensen in de huidige markt al aankomen kakken met een opmerking als 'Tja, die badkamer.. die bruine tegels.. dat moet er allemaal uit.. en dit en dat.. Ik wil 20k van de prijs af hebben, dan hebben we een deal'. En vervolgens vraag je je af waarom de huiseigenaar over je schouder in de verte aan het turen is, en terwijl jij je omdraait zie je een wachtrij aan potentiële kopers staan met allemaal eelt op de handen en overals aan hebben met verfspetters.
Tja dat gaat enkel op voor huizen in de randstad. Maar wel mooi geschreven hahah.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinales
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 12-07 15:49
stin00 schreef op maandag 1 januari 2024 @ 15:53:
[...]

Met 3 erfgenamen een slecht onderhouden huis particulier gaan verhuren? Een slechter advies kan ik niet verzinnen.
:-)

Ik zie de topic starter 1 bijdrage posten met een vraag en vervolgens worden aannames gedaan. Vandaar dat ik er ook 1 inwierp. Wellicht eerst vragen stellen (die eerst beantwoorden worden door topic starter) en dan advies geven….

Wellicht staat dit huis in een studentenstad, centrum en kan het als studentenhuis ‘ingericht” en verhuurd worden door een professioneel vastgoedbedrijf.

Maar ja aanname he…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Wie gaat het opknappen?
Wie profiteert van deze arbeid?
Hoe zitten de broers erin als het niet voor 500k verkocht wordt over een half jaar maar 450k?

Persoonlijk zou ik zeggen gewoon afsluiten, al kan in overleg met de makelaar hier of daar een muurtje witten wel enorm verschil maken op de foto’s en bezichtigingen. Nobrainers als dubbelglas vergroten ook het aantal bezichtigingen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Topicstarter
Dank u allen. Dit waren de antwoorden waar ik op zat te wachten.. Gewoon verkopen dus.

[ Voor 72% gewijzigd door Anoniem: 479106 op 01-01-2024 16:30 . Reden: privacy ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 15-07 18:13
Ik zou typische dealbreakers wel opknappen; zoals schoonmaken binnen en buiten, scheef hangende deuren rechtzetten, loszittend behang verwijderen enzovoorts.
3 jaar geleden ging ik uit mijn huurhuis waar ik 31 jaar had bewoond geleefd, bij de inspectie moest ik nog 'even' het behang verwijderen, muren herstellen, keuken schoonmaken, tapijt verwijderen enzovoorts...ruim 4 dagen werk...
Maar bij de volgende inspectie was alles akkoord en leek de woning als nieuw opgeleverd i.p.v. uitgeleefd.
Denk aan de WAF bij de koper... schoon en net verkoopt beter.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wispe
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
Anoniem: 479106 schreef op maandag 1 januari 2024 @ 16:25:
Dank u allen. Dit waren de antwoorden waar ik op zat te wachten.. Gewoon verkopen dus.
Nu ook een goede markt na de feestdagen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 09:30

Rzaan

Altijd zoekende

Wispe schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 22:34:
[...]

Nu ook een goede markt na de feestdagen. ;)
Wat is dan de beste periode?
Ik heb nog een appartement in Zaandam en denk er zelf aan om het eind maart in de verkoop te zetten.
In het kader van 'nieuw begin, nieuw huis'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
Rzaan schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 15:19:
[...]

Ik heb nog een appartement in Zaandam en denk er zelf aan om het eind maart in de verkoop te zetten.
https://www.funda.nl/voor...-om-een-huis-te-verkopen/

Maar het is eigenlijk vooral gelul in de marge. De trends in de hypotheek- en huizenmarkt hebben de grootste invloed natuurlijk. Mei zou statistisch gezien de beste verkoop maand moeten zijn (ceteris paribus), maar als dan ineens de hypotheekrente weer omhoog schiet kan het zomaar de slechtste maand worden. Het is gewoon zeer slecht te voorspellen.

[ Voor 3% gewijzigd door stin00 op 09-01-2024 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desmond
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Anoniem: 479106 schreef op maandag 1 januari 2024 @ 16:25:
Nog eentje dan. Zonder bewoning takelt een huis snel af en kan je sowieso de houtkap inschakelen voor de tuin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wispe
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
[...]

Ik heb eens gehoord dat met/rond Pasen online zijn wel een goed moment is.
Maar ik ben geen een makelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15-07 16:08
[...]

Mei of September:

https://www.funda.nl/voor...-om-een-huis-te-verkopen/

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10:08

Barrycade

Through the...

Je kan volgens mij belastinguitstel krijgen maar hou rekening dat jullie 3en erfbelasting moeten gaan betalen en tenzij er een dikke bankrekening ook aanwezig is zal je uiteindelijk dan uit eigen middelen voor 1/3 deel van 5 ton belasting moeten gaan betalen. Dus afhankelijk van de relatie tot de overledene kan dat dat van 20 - 40% lopen aangezien de drempel 138k overschreden wordt.

Daarnaast lopen er allemaal kosten door, huis vorstvrij houden, dus electra, gas en de gemeentelijke heffingen enz.

Dus reken op 100 de man per maand even grof gerekend.

Dus tenzij het een kwestie is van een paar potten latex en een vloer op schuren zou ik het klussen laten. En de boel verkopen.

[ Voor 12% gewijzigd door Barrycade op 09-01-2024 22:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Erfbelasting aangifte is binnen 8 maanden na overlijden.
Je krijgt uiteraard makkelijk 6 maanden uitstel maar dan gaat de rente wel lopen.
Voorlopige aanslag kan je wel aanvragen maar dan is het binnen een week of 8 betalen.
Verkoop kost uiteindelijk ook best tijd.

Overigens kritisch naar de woz gekeken?
Daar betaal je de erfbelasting over niet de verkoopwaarde.
Als het in matige staat is en de woz is het laatste jaar flink omhoog gegaan kan je bij de gemeente een herziening aanvragen.
Toevallig vorig jaar ook gedaan en dat leverde na verkoop een mooie belastingvrije som op voor de boedel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik dacht meer aan de hypotheekrente die daalt waardoor het huis straks meer gaat opleveren.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
Anoniem: 479106 schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 01:02:
Ik dacht meer aan de hypotheekrente die daalt waardoor het huis straks meer gaat opleveren.
Het huis zal sowieso fluctueren in waarde, op korte en lange termijn, door marktontwikkelingen, rentestanden, klimaatontwikkelingen, overheidsingrepen mbt leennormen, etc. Door de band genomen (historisch gezien) stijgen de huienprijzen op lange termijn altijd, maar 100% garantie heb je daar niet op natuurlijk. Verder kan het afhankelijk van de regio, soort huis, staat, etc zomaar ook dalen op korte termijn. Alle tijd die je het huis “vasthoudt” kost je sowieso geld. De vraag is of die kosten opwegen tegen de eventuele extra opbrengst (bij stijging) en het risico op eventuele verlies (bij daling) en de extra inspanningen in de tussentijd. Dat is een vraag die niemand hier voor jou kan beantwoorden op basis van de zeer summiere informatie die je geeft in (gewijzigde) TS.

Succes met kiezen. Een overweging: gezien je erfenis heb je net iemand letterlijk verloren. Zorg ervoor dat de afhandeling hiervan niet leidt tot familie-issues en het figuurlijke verlies van meer mensen en hou alles simpel en overzichtelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snoos
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08-06 13:05
Ik zou zeggen bespreek het met een makelaar.

Opknappen brengt wel een risico met zich mee.
Indien je het nu verkoopt kan je vermelden dat je geen verborgen gebreken kent omdat je het niet zelf hebt bewoond.
Op het moment dat je een huis gaat opknappen kan er een grotere aanspraak gemaakt worden indien er een gebrek boven tafel komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DedSec85
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 07-07 21:57
Kan je niet verhuren?
Die Mickey Mouse euro's zijn leuk, maar de bank creëert met een druk op de knop extra geld. Mocht je meteen een goed doel hebben (bijvoorbeeld aflossing van je eigen woning), dan kan verkopen een optie zijn.

Als je van plan bent om het geld een tijd op de bank te houden, dan kan je beter niet verkopen want met de huidige inflatie daalt je koopkracht ook jaarlijks met 10% als het niet meer is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YKla
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 10-12-2024
Meeste zaken zijn denk ik al benoemd. 1 aanvulling; de aankomende vergrijzing gaat er potentieel voor zorgen dat de markt overspoeld wordt met oude grote woningen met een beetje tuin. Dat kan ook wat doen met de verkoopprijs.
Ik zou het verkopen, een deel aflossen op de eigen woning en een deel in een stabiele ETF stoppen. Levert je op de lange termijn meer op.

[ Voor 23% gewijzigd door YKla op 13-01-2024 23:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Laatst online: 09:52
Buy low sell high zou ik doen

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sammy_tukker
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 15-07 20:24
Als ik hoor 3 erfgenamen gaan alle alarmbellen af: recent bij mij in de familie gezien. Oma is kwiekfit, krijgt zwaar herseninfarct, moet naar verpleeghuis. Eigen woning moet aangehouden worden (ivm een of andere regeling....) in de tussentijd scheidt 1 kleinkind, wat ff tijdelijk in de woning gaat wonen, want staat toch leeg en kan mooi alle vaste kosten betalen (huuropbrengsten voor korte termijn hebben we het maar even niet over). In de tussentijd overlijdt oma, maar zit kleinkind nog in de woning. Zie haar er dan maar eens uit te krijgen (nog los van huurbescherming, wees jij die tante maar die je nichtje op straat zet).

Gelukkig kreeg nichtje een nieuwe relatie, konden samen een ander huis kopen, dus nu snel die hut te koop voordat een volgend nichtje zich meldt, en vooral niet wachten op 'renderen' van woning, want dan moet je toch onderhoud gaan doen en niemand van de erfgenamen heeft daar zin in (logisch). Gelukkig is de woning binnen 3 weken verkocht en alle erfgenamen blij.

Mijn tip, verkopen en rap die tent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Road-runner83
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:54
stin00 schreef op maandag 1 januari 2024 @ 15:53:
[...]

Heeft mijn vriendin samen met haar broers wel gedaan. Deels op laten knappen door een aannemer en deels hebben we zelf geklust (dagen afgesproken). Appartement is nu al een jaar of 3 in de verhuur (hypotheek was afgelost).

Dus zo kan het ook :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sammy_tukker
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 15-07 20:24
Road-runner83 schreef op maandag 15 januari 2024 @ 10:41:
[...]

Heeft mijn vriendin samen met haar broers wel gedaan. Deels op laten knappen door een aannemer en deels hebben we zelf geklust (dagen afgesproken). Appartement is nu al een jaar of 3 in de verhuur (hypotheek was afgelost).

Dus zo kan het ook :)
Appartement, klinkt al een stuk aantrekkelijker ivm aanwezigheid VVE, die een groot deel van het onderhoud doet wat je normaal als eigenaar hoort te doen (buitenboel) maar waar je als verhuurder geen zin aan hebt (lees kost rendement).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

[...]

Met hoe belachelijk opgeblazen de huizenprijzen nu zijn (het zijn net techbedrijven :+) kun je het op het moment niet fout doen, behalve als je wacht tot de markt dadelijk weer ineens instort (wat gaat komen, want de generatie die nu huizen gaat kopen kan de huizen die nu op de markt zijn niet betalen) en dan maar de helft krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 09:30

Rzaan

Altijd zoekende

Oon schreef op maandag 15 januari 2024 @ 11:03:
[...]

Met hoe belachelijk opgeblazen de huizenprijzen nu zijn (het zijn net techbedrijven :+) kun je het op het moment niet fout doen, behalve als je wacht tot de markt dadelijk weer ineens instort (wat gaat komen, want de generatie die nu huizen gaat kopen kan de huizen die nu op de markt zijn niet betalen) en dan maar de helft krijgt.
Ik zie die markt niet instorten. Tenminste niet door afnemende vraag. Mensen moeten en willen ergens wonen. Dan maar diep, diep in de schulden. Maar met oorlogen en crises weet je het nooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Monkeydancer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 15-07 20:59
Ik denk dat op de lange termijn wel meer huizen op de markt komen door vergrijzing (Babyboom generatie). Tenzij immigratie blijft doorzetten in dezelfde lijn.

Of het crasht ligt weer aan vraag en aanbod i.c.m. betaalbaarheid, leenrisico's en economie. Op dit moment is ratio hypotheek : woningwaarde ver zoek. Voor de Oekraïne oorlog waren de rentestanden rond 1.2 procent met looptijd van 20 a 30 jaar! tegen bijna nagenoeg dezelfde woningprijzen. En dit gebeurde in zeer korte tijd, wat bizar is.

Nu verkopen is een prima moment. Woningen zijn al flink in prijs gestegen, dat kan je ook terugzien op de WOZ waarde van de woning.

Een woning uit 90'er jaren is in de meeste gevallen ruim verdubbeld minimaal.

[ Voor 5% gewijzigd door Monkeydancer op 22-01-2024 13:02 ]

Monkey business: pay peanuts, get monkeys

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
Monkeydancer schreef op maandag 22 januari 2024 @ 13:01:

Nu verkopen is een prima moment. Woningen zijn al flink in prijs gestegen, dat kan je ook terugzien op de WOZ waarde van de woning.
Voor wie is nu verkopen een prima moment? Voor beleggers die van hun niet meer rendabele verhuur vastgoed af willen, ja, dat klopt. Voor erfgenamen van mensen die tussen 6 latjes gaan wonen? Ook dan een mooi moment ja. Voor alle anderen geldt dat verkoop inderdaad een mooi bedrag op gaat leveren, maar gemiddeld gezien heb je daar weinig aan want vrijwel iedereen die verkoopt moet ook weer iets terugkopen. En aangezien de meeste mensen die doorschuiven naar een duurdere categorie gaan geven de huidige hoge prijzen absoluut gezien eerder een nadeel dan een voordeel. Als je huis van 200K nu 400K waard is maar het huis waar je heen wilt van 300K naar 600K gegaan is dan is het leuk dat je al die overwaarde hebt opgebouwd, maar werkt het nog steeds niet per se in je voordeel...
Pagina: 1