Exhaust gas pressure sensor: hoe aansluiten? Overzicht Laatste deel

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hneel
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:40

hneel

denkt er het zijne van

Topicstarter
Ik heb al een tijdje een paar foutmeldingen op mijn auto. Een Hyundai i30 crdi uit 2009. Ik ben in bezit van een OBD dongle en de Torque app, dus ik kan een en ander zelf uitlezen.

Ik heb nu een vermoeden dat de z.g. 'exhaust gas pressure sensor' de boosdoener zou kunnen zijn. Dus op de gok een nieuwe gekocht (kost stukken minder dan het uurtarief van een garage, dus het is de gok wel waard).

Maar waar ik mee zit is hoe e.e.a. aan te sluiten. Er gaan 2 slangetjes naartoe en ik weet niet of het uitmaakt welke op welke aansluiting zit, of niet. En zo ja, hoe kom je dan te weten welke waar moet?
Op internet vindt ik geen antwoorden. En op de website van de fabrikant van de nieuwe sensor al helemaal niks.

Dis it de oude sensor:
Afbeeldingslocatie: https://www.xs4all.nl/~hneel/misc/20231230_220933_2023-12-20%2010.36.13%20(Small).jpg

En dit is een link naar de nieuwe:
https://webshop.nrf.eu/au...ishi-14845-7055-5896.html

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 19:32

MLLL

Palm Treo 650

Demonteren is het omgekeerde van monteren.
Kan toch nooit zo moeilijk zijn?
Je zou die 2 slangetjes nog kunnen labelen zodat je zeker weet dat je die goed monteert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 18:05
Weet je zeker dat je de juiste sensor hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hneel

hneel

denkt er het zijne van

Topicstarter
Het probleem is dat de nieuwe er anders uit ziet dan de oude.

Maar deze zou wel compatible moeten zien. Zowel volgens de webshop als de webshop van de fabrikant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 19:32

MLLL

Palm Treo 650

hneel schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 22:53:
Het probleem is dat de nieuwe er anders uit ziet dan de oude.

Maar deze zou wel compatible moeten zien. Zowel volgens de webshop als de webshop van de fabrikant.
Je hebt 50% kans dat je het goed aansluit.
Mocht er na het wissen van de foutmelding de melding weer terugkomen draai je de slangetjes om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hneel

hneel

denkt er het zijne van

Topicstarter
Gewoon maar eens geprobeerd. Het blijkt wel degelijk verschil te maken. In de 'foute' aansluiting krijg ik melding P0472 ("Exhaust Pressure Sensor Low").
Foutmelding P1406 ("Powertrain") krijg ik in beide standen. Ik had juist gedacht dat ik ik deze met die nieuwe sensor zou kunnen verhelpen. Helaas...
Foutmelding P2002 ("Particulate Trap Efficiency Below Threshold bank 1") krijg ik vooralsnog alleen in de "goede" stand. En dit is degene waardoor de auto in 'noodloop' gaat. Maar misschien was 1 testritje niet genoeg en kan deze in de 'foute' stand ook optreden.

Helaas ziet het er naar uit dat er andere zaken niet in orde zijn in de auto.
Pagina: 1