Toetsenboard advies, Razer ornata V3?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1234567y
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 07-09 20:42
Ik ben opzoek naar een toetsenbord voor 50% casual gaming en 50% office werk (programmeren, browsen, enz).

Nu heb ik bij de Mediamarkt wat geprobeerd, en tot mijn verbazing vond ik vooral de 'clicky' toetsen erg fijn en precies aanvoelen. Echter een doorsnee mechanisch toetsenboard met blauwe toetsen is wel erg luid en de toetsen zelf voelen ook behoorlijk wiebelig.

De Razer Ornata V3 viel me echter positief op. Wel de duidelijke 'klik', maar weinig herrie omdat de toetsen zacht landen. Ook het low-profile beviel me wel.

Het lijkt echter wel een beetje een budget toetsenboard te zijn? Ik heb de Logitech G915 (tactile) geprobeerd, en die voelde ook wel prima, maar minder nauwkeurig dan de Ornata V3.

Heeft iemand misschien ervaring met de Ornata V3? Of een tip voor een alternatief? Mijn voorkeur gaat uit naar een TKL uitvoering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatthijsBoog
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 11-09 15:31
Als je graag low-profile wilt, zou iets als een Keychron K1 pro ook interessant kunnen zijn. Moet ik wel bij zeggen dat ik er geen persoonlijke ervaring mee heb en dus niet kan zeggen hoe fijn de switches zijn. Maar het is iig met tactiles te koop. Wat ik zelf wel heel fijn aan dat soort borden vind is de qmk/via ondersteuning. Met die software kun je de keymap wijzigen en op het toetsenbord opslaan, dan hoeft er niet constant een programma te draaien en werkt het op elke pc. Met specifiek via kan het zelfs met een webapp, dan hoef je helemaal niets te installeren.
Ze hebben ook nog de K1 en K1 SE, maar die ondersteunen geen qmk/via, dus daar ben ik zelf wat minder fan van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1234567y
MatthijsBoog schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 19:38:
Als je graag low-profile wilt, zou iets als een Keychron K1 pro ook interessant kunnen zijn. Moet ik wel bij zeggen dat ik er geen persoonlijke ervaring mee heb en dus niet kan zeggen hoe fijn de switches zijn. Maar het is iig met tactiles te koop. Wat ik zelf wel heel fijn aan dat soort borden vind is de qmk/via ondersteuning. Met die software kun je de keymap wijzigen en op het toetsenbord opslaan, dan hoeft er niet constant een programma te draaien en werkt het op elke pc. Met specifiek via kan het zelfs met een webapp, dan hoef je helemaal niets te installeren.
Ze hebben ook nog de K1 en K1 SE, maar die ondersteunen geen qmk/via, dus daar ben ik zelf wat minder fan van.
Dat klinkt goed. Ik denk dat die ondersteuning voor mij iets minder belangrijk is.

Zit bv te kijken naar de keychron k1 se met banana of mint knoppen. Maar waar/hoe koop je zo iets? Kan geen winkel met voorraad vinden.

Edit : volgens mij kun je de keys uitwisselen, dus dan zou ik hem bv met andere knoppen kunnen kopen en later nog uitwisselen voor de banana of mint knoppen. Maar moet gesoldeerd worden.... hmmm

[ Voor 7% gewijzigd door 1234567y op 30-12-2023 22:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatthijsBoog
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 11-09 15:31
Zolang je hotswap koopt van het juiste type is dat inderdaad mogelijk (mechanisch vs optisch). Ik vermoed eigenlijk dat de K1 se uitgefaseerd wordt. Waarbij de K1 pro de vervanger is, dus een K1 se zal misschien wat moeilijk te vinden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:56

sapphire

Die-hard pruts0r

Wellicht handigen te weten maar de Ornata is geen mechanisch toetsenbord. Razer zelf noemt het ‘Mecha-membrane’ wat inhoud dat het een membraan bord is vandaar de zachte aanslag en gebrek aan wobble (gewoon een dikke plastic steel).
Het cklicky deel is een ijzertje puur voor het geluid.
Eigenlijk word je een beetje genept.

Een echt mechanisch bord is dan veel fijner, zeker als die hotswap is :)

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:39

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Deze gemist? Aankoopadvies vragen mag... maar niet hier - lees eerst dit!

Aankoopadviesvragen horen in de koopadviesfora. Move OH -> CKA

Verder is er een wereld die voor je open kan gaan qua mechanische toetsenborden, en een topic waar veel informatie staat: Het grote mechanische toetsenborden topic - deel 2

Let op: dat is niet de plek om te vragen welke je mag kopen. Als ik het zo lees is 'tactile' de sleukelwoord waar je naar moet kijken, om wel een duidelijk gevoel van toetsaanslag te hebben maar geen grote herrie.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1234567y
Het hoeft inderdaad geen mechanisch toetsenboard te zijn. Mag wel.

De 'Tactile' switches die ik heb geprobeerd (bruin) vond ik niet fijn. Die hadden allemaal een soort pre-travel en de knoppen wiebelen behoorlijk.

Ik zal eens gaan kijken naar een low-profile toetsenboard met tactile switch met 'early bump'.
Pagina: 1