Ik ben er al vaker mee bezig geweest maar de kogel moet toch eens door de kerk. Ik wil over naar een warmtepomp en ben dan ook op zoek naar een merk dat past en een installateur die met mij wil samenwerken om het zo goed mogelijk in de bestaande situatie in te passen. Ik heb mij aardig kunnen inlezen de afgelopen jaren maar wellicht heb ik toch wat gemist. Ik hoop dat jullie mij hierbij kunnen helpen en op basis van onderstaande kunnen vertellen wat ik moet aanpassen.
Huidige situatie
Huis: Tussenwoning 1985
Isolatie: Dak isolatie met 4cm eps en 8 cm Kingspan K12/klimaatfolie en vloer isolatie met 4cm eps en 4cm Pir met nog eens lucht kamers. HR++ glas.
Huidige CV ketel: Intergas Extreme 36 (met een terugslagklep)
Gasverbruik: tussen de 280 en 480 kuub per jaar (280 als ik elektrisch bij verwarm (salderen))
Zonneboiler: Blauwe Engel (Luigjes)
Heb je vloerverwarming?
Ja wij hebben oude vloer verwarming met van die zwarte buizen in de huiskamer.
Hoeveel en welke radiatoren heb je?
In de open keuken heb ik een LTV Radiator hangen, in de huiskamer nog een gewone dubbelplaats van 2,5 meter
Heb je geprobeerd een winter op 45 graden watertemperatuur te stoken?
Nee, ik kreeg ruzie met mijn ketel, maar ik krijg mijn huiskamer warm met een elektrische kachel van 1,5Kw.
Heb je een bad?
Ja ik heb een bad maar wil in eerste instantie de WP alleen gebruiken voor de verwarming, later moet de WP ook in staat zijn om een vat van 200 Liter te kunnen verwarmen.
Hoeveel douchewater gebruikt het gezin?
Eerst via de combi-cv ketel later via het SWW vat van 200 Liter met daarvoor nog een 120 Liter Zonneboiler. Koppeling wordt gemaakt via een speciaal Intergas omschakelventiel (842167) die water boven de 54 graden langs het vat laat gaan.
Heb je ruimte voor een boilervat van 65 cm x 1m60?
Ja die heb, heb de ruimte ook al vrij gemaakt. Ja de vloer kan ook 400kg dragen?
Kan je een buitenunit in de tuin/aan de muur/op een betonnen dak kwijt?
Ik kan de buiten unit in de voortuin kwijt (geluid is wel een issue, heeft dus aandacht nodig)
Heb je plek voor een binnen unit?
Nee, ik heb geen ruimte voor een binnen unit. (is meestal ook niet meer dan wet leidingen en een 3 wegklep voor naar het SWW vat)
Heb je een zoneregeling/zonneboiler/houtkachel/zwembad/andere dingen aan je verwarming geknoopt?
Nee, heb ik niet
Ombouwen vloerverwarmingsverdeler nodig?
Ja er moet een nieuwe verdeler op die op LTV en op mengsysteem kan werken (bestaan die? ). Ik zou graag een WP willen die tot 75 graden kan verwarmen (ja dan is de COP slecht, nee het is niet de bedoeling dat hij zo hoog gaat draaien), is puur voor de zekerheid en omdat het kan. Is dan wel weer een issue met de vloer verwarming (zijn er nog geen verdelers die afhankelijk van de aanvoer vanzelf gaan bijmengen?) De vloerslangen moeten ook behandeld worden met Fernox.
Gewenste Lucht Water Warmtepomp:
• Monoblock 6-8Kw (denk ik, op basis van onderstaande lijst kom ik dan op een 6,5 Kw model)
• Middel R290
• Max temp 75+ graden
• Moet kunnen werken met een Opentherm Thermostaat
• Automatische aanpassing van stooklijn op basis van buiten temperatuur en windkracht. (wens)
• Magneetfilter en Microbubbel filter
Google Bard komt met de volgende Warmtepompen
zonder vat
Merk Type Vermogen COP bij -7 A-label ISDE Aanschafprijs Geluidsdruk (1 meter)
Mitsubishi Ecodan Hyper Heating 6,5 kW 3,5 A+++ €2.850 €7.800 58 dB(A)
Vaillant aroTHERM plus HT 6,5 kW 3,5 A+++ €2.850 €7.800 58 dB(A)
met vat
Merk Type Vermogen COP bij -7 A-label ISDE Aanschafprijs geluidsdruk op 1 meter
ATAG Avanta R290 6,5 kW 3,5 A+++ €3.350 €8.500 61 dB(A)
Daikin Altherma 3 H HT 6,5 kW 3,4 A+++ €3.350 €8.500 59 dB(A)
Fujitsu AOU R290 6,5 kW 3,4 A+++ €3.150 €8.000 60 dB(A)
Is er iemand die bovenstaande modellen kan aanbevelen of er ervaring mee heeft. En met een installateur die verstand van zaken heeft. Wellicht zijn er nog meer Warmte pompen die passen? Alle hulp is welkom.
Huidige situatie
Huis: Tussenwoning 1985
Isolatie: Dak isolatie met 4cm eps en 8 cm Kingspan K12/klimaatfolie en vloer isolatie met 4cm eps en 4cm Pir met nog eens lucht kamers. HR++ glas.
Huidige CV ketel: Intergas Extreme 36 (met een terugslagklep)
Gasverbruik: tussen de 280 en 480 kuub per jaar (280 als ik elektrisch bij verwarm (salderen))
Zonneboiler: Blauwe Engel (Luigjes)
Heb je vloerverwarming?
Ja wij hebben oude vloer verwarming met van die zwarte buizen in de huiskamer.
Hoeveel en welke radiatoren heb je?
In de open keuken heb ik een LTV Radiator hangen, in de huiskamer nog een gewone dubbelplaats van 2,5 meter
Heb je geprobeerd een winter op 45 graden watertemperatuur te stoken?
Nee, ik kreeg ruzie met mijn ketel, maar ik krijg mijn huiskamer warm met een elektrische kachel van 1,5Kw.
Heb je een bad?
Ja ik heb een bad maar wil in eerste instantie de WP alleen gebruiken voor de verwarming, later moet de WP ook in staat zijn om een vat van 200 Liter te kunnen verwarmen.
Hoeveel douchewater gebruikt het gezin?
Eerst via de combi-cv ketel later via het SWW vat van 200 Liter met daarvoor nog een 120 Liter Zonneboiler. Koppeling wordt gemaakt via een speciaal Intergas omschakelventiel (842167) die water boven de 54 graden langs het vat laat gaan.
Heb je ruimte voor een boilervat van 65 cm x 1m60?
Ja die heb, heb de ruimte ook al vrij gemaakt. Ja de vloer kan ook 400kg dragen?
Kan je een buitenunit in de tuin/aan de muur/op een betonnen dak kwijt?
Ik kan de buiten unit in de voortuin kwijt (geluid is wel een issue, heeft dus aandacht nodig)
Heb je plek voor een binnen unit?
Nee, ik heb geen ruimte voor een binnen unit. (is meestal ook niet meer dan wet leidingen en een 3 wegklep voor naar het SWW vat)
Heb je een zoneregeling/zonneboiler/houtkachel/zwembad/andere dingen aan je verwarming geknoopt?
Nee, heb ik niet
Ombouwen vloerverwarmingsverdeler nodig?
Ja er moet een nieuwe verdeler op die op LTV en op mengsysteem kan werken (bestaan die? ). Ik zou graag een WP willen die tot 75 graden kan verwarmen (ja dan is de COP slecht, nee het is niet de bedoeling dat hij zo hoog gaat draaien), is puur voor de zekerheid en omdat het kan. Is dan wel weer een issue met de vloer verwarming (zijn er nog geen verdelers die afhankelijk van de aanvoer vanzelf gaan bijmengen?) De vloerslangen moeten ook behandeld worden met Fernox.
Gewenste Lucht Water Warmtepomp:
• Monoblock 6-8Kw (denk ik, op basis van onderstaande lijst kom ik dan op een 6,5 Kw model)
• Middel R290
• Max temp 75+ graden
• Moet kunnen werken met een Opentherm Thermostaat
• Automatische aanpassing van stooklijn op basis van buiten temperatuur en windkracht. (wens)
• Magneetfilter en Microbubbel filter
Google Bard komt met de volgende Warmtepompen
zonder vat
Merk Type Vermogen COP bij -7 A-label ISDE Aanschafprijs Geluidsdruk (1 meter)
Mitsubishi Ecodan Hyper Heating 6,5 kW 3,5 A+++ €2.850 €7.800 58 dB(A)
Vaillant aroTHERM plus HT 6,5 kW 3,5 A+++ €2.850 €7.800 58 dB(A)
met vat
Merk Type Vermogen COP bij -7 A-label ISDE Aanschafprijs geluidsdruk op 1 meter
ATAG Avanta R290 6,5 kW 3,5 A+++ €3.350 €8.500 61 dB(A)
Daikin Altherma 3 H HT 6,5 kW 3,4 A+++ €3.350 €8.500 59 dB(A)
Fujitsu AOU R290 6,5 kW 3,4 A+++ €3.150 €8.000 60 dB(A)
Is er iemand die bovenstaande modellen kan aanbevelen of er ervaring mee heeft. En met een installateur die verstand van zaken heeft. Wellicht zijn er nog meer Warmte pompen die passen? Alle hulp is welkom.