Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Vraag

• CR1992
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 14-11 16:07
Kun je een gasketel op de spiraal van het buffervat aansluiten en de warmtepomp gewoon op het buffervat zelf?

Als de gasketel op 50 graden staat door de spiraal en de warmtepomp op 40 dan kun je zo een hogere temperatuur door de radiators sturen bij heel koud weer.
Kan dit zo gedaan worden?

Ik had graag mijn gasketel gehouden hier in België staat de verhouding gas en elektriciteit slecht in balans waardoor de gasketel toch nog interresanstis.

Alle reacties

• WeetIkHetNou
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09-08 12:30
In de basis kan zoiets wel, in 'zelfbouw' sowieso, maar ik weet niet of er systemen zijn die dit voor je doen.

Wat je feitelijk doet met zo'n vat is het cv systeem flink vergroten qua volume. Het feit dat de gasketel dan zijn eigen hydraulisch circuitje heeft voegt daar eigenlijk niks aan toe.

Die 50 graden heb je niet altijd nodig; alleen als het 'koud genoeg' is buiten. Je zult dus ook een aansturing vd gasketel moeten hebben die daar een beslissing over neemt.

Als ik het zo beredeneer, ben je eigenlijk op zoek naar een hybride systeem, daarvoor hoeft de gasketel niet over het vat te draaien maar kan gewoon als aftakking van het geheel aangesloten worden.

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

CR1992 schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 12:45:
Kun je een gasketel op de spiraal van het buffervat aansluiten en de warmtepomp gewoon op het buffervat zelf?

Als de gasketel op 50 graden staat door de spiraal en de warmtepomp op 40 dan kun je zo een hogere temperatuur door de radiators sturen bij heel koud weer.
Kan dit zo gedaan worden?

Ik had graag mijn gasketel gehouden hier in België staat de verhouding gas en elektriciteit slecht in balans waardoor de gasketel toch nog interresanstis.
Je krijgt dat een hybride systeem opstelling in serie:

Aanvoer vanuit warmtepomp >> buffervat (ketel hierop aansluiten) >> afgifte systeem >> retour richting warmtepomp.

Eventueel een maximaal thermostaat in de retour om de temperatuur te bewaken. Een te hoge retour temperatuur vind de warmtepomp niet fijn.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

• CR1992
WeetIkHetNou schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 14:01:
In de basis kan zoiets wel, in 'zelfbouw' sowieso, maar ik weet niet of er systemen zijn die dit voor je doen.

Wat je feitelijk doet met zo'n vat is het cv systeem flink vergroten qua volume. Het feit dat de gasketel dan zijn eigen hydraulisch circuitje heeft voegt daar eigenlijk niks aan toe.

Die 50 graden heb je niet altijd nodig; alleen als het 'koud genoeg' is buiten. Je zult dus ook een aansturing vd gasketel moeten hebben die daar een beslissing over neemt.

Als ik het zo beredeneer, ben je eigenlijk op zoek naar een hybride systeem, daarvoor hoeft de gasketel niet over het vat te draaien maar kan gewoon als aftakking van het geheel aangesloten worden.
Ik neem de beslissing zelf als het te koud is door middel van de oude thermostaat op 22 te zetten bijvoorbeeld?

Is door de wisselaar niet zuiniger en geen mengkranen, terugslagkleppen of evenwichtfles nodig.

• CR1992
DutchWing schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 14:07:
[...]

Je krijgt dat een hybride systeem opstelling in serie:

Aanvoer vanuit warmtepomp >> buffervat (ketel hierop aansluiten) >> afgifte systeem >> retour richting warmtepomp.

Eventueel een maximaal thermostaat in de retour om de temperatuur te bewaken. Een te hoge retour temperatuur vind de warmtepomp niet fijn.
Dus dit wordt nog zogedaan?
Ik vind hoe ik erover denk eigenlijk geen schema's terug.

Wat is een tehoge temperatuur?
Als de aanvoer warmtepomp is ingesteld op 40 of bij zeer koude temp op 45.
Wat is dan een te hoge retour temperatuur?

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

CR1992 schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 21:54:
[...]

Dus dit wordt nog zogedaan?
Ik vind hoe ik erover denk eigenlijk geen schema's terug.

Wat is een tehoge temperatuur?
Als de aanvoer warmtepomp is ingesteld op 40 of bij zeer koude temp op 45.
Wat is dan een te hoge retour temperatuur?
Niet helemaal, sommige fabrikanten hebben soortgelijke oplossingen hiervoor ingebouwd in de besturingsmodule (regelaar).
Meestal met een open buffervat of een open verdeler in de aanvoer waarop de ketel zit aangesloten en eventueel een sensor in retour.

Welk merk / type warmtepomp heb je?

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:32
@DutchWing Heb je met een serie opstelling niet gewoon een dijk van een afgifte systeem nodig om de temperatuur van retour voldoende laag te krijgen voor de WP om nog wat nuttigs te doen?

Of op idioot lage flow werken... wat de WP dus ook niet fijn vind... En invloed heeft op afgifte...

Klinkt als een loose-loose opstelling :?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Ronald schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 23:50:
@DutchWing Heb je met een serie opstelling niet gewoon een dijk van een afgifte systeem nodig om de temperatuur van retour voldoende laag te krijgen voor de WP om nog wat nuttigs te doen?
Je kan het beste vergelijken met de Intergas Xtend of Remeha Elga ACE opstelling.
Of op idioot lage flow werken... wat de WP dus ook niet fijn vind... En invloed heeft op afgifte...
Warmtepomp bepaald de flow.
Ketel moet je als een booster zien.
Klinkt als een loose-loose opstelling :?
Daarom ben ik benieuwd welk merk/type warmtepomp @CR1992 heeft.
Als er geen ingebouwde optie voor is, dan is het inderdaad de vraag of je het überhaupt wilt… mijn fout.

Sowieso ben ik geen fan van hybride, altijd onnodig gecompliceerd.

[ Voor 4% gewijzigd door DutchWing op 31-12-2023 00:49 ]

• CR1992
DutchWing schreef op zondag 31 december 2023 @ 00:48:
[...]

Je kan het beste vergelijken met de Intergas Xtend of Remeha Elga ACE opstelling.

[...]

Warmtepomp bepaald de flow.
Ketel moet je als een booster zien.

[...]

Daarom ben ik benieuwd welk merk/type warmtepomp @CR1992 heeft.
Als er geen ingebouwde optie voor is, dan is het inderdaad de vraag of je het überhaupt wilt… mijn fout.

Sowieso ben ik geen fan van hybride, altijd onnodig gecompliceerd.
Waarschijnlijk de PANASONIC - AQUAREA MONOBLOC T-CAP R32 9 KW 3F
Ofwel de LG monobloc maar ik denk dat het de panasonic wordt.
Deze wou ik zelf plaatsen.
Ik kan ook de 12 kw maar dit gaat veel meer verbruiken bij heel koud weer.

Daarom dacht ik de gasketel door de wisselaar. Maar wat is een tehoge retour temperatuur

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

CR1992 schreef op zondag 31 december 2023 @ 10:00:
[...]

Waarschijnlijk de PANASONIC - AQUAREA MONOBLOC T-CAP R32 9 KW 3F
Ofwel de LG monobloc maar ik denk dat het de panasonic wordt.
Deze wou ik zelf plaatsen.
Ik kan ook de 12 kw maar dit gaat veel meer verbruiken bij heel koud weer.
Je hebt in de topic: Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11 nagegaan hoeveel vermogen je nodig hebt?

Ik zou even in de Panasonic topic en LG topic nagaan of er een überhaupt een standaard oplossing voor is. (conform aansluitschema fabrikant.)

Is het trouwens niet handiger om gewoon je afgifte waar nodig te vergroten, + wanneer hebben we nu relatief gezien nog echte winters?
Dat houdt je systeem lekker simpel!
Daarom dacht ik de gasketel door de wisselaar. Maar wat is een tehoge retour temperatuur
Je warmtepomp maakt bijvoorbeeld 40 graden, je cv ketel voegt hier nog eens 5 graden aan toe. Dan wil je het liefste iets onder de 40 graden uitkomen met je retour temperatuur zodat de warmtepomp nog wel iets doet.
Dus dan moet je alles gaan berekenen.

Ook de ketel zijn maximaal vermogen gelijk zetten aan het minimaal vermogen. + maximale aanvoertemperatuur op +/- 45 graden instellen.
Uitgaande dat het spiraal voldoende capaciteit heeft…

Als Panasonic of LG hier geen oplossing voor heeft, dan zou ik er niet aan beginnen!
Dan wordt het zoals @Ronald terecht aangeeft een loose-loose opstelling.

• CR1992
DutchWing schreef op zondag 31 december 2023 @ 13:20:
[...]

Je hebt in de topic: Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11 nagegaan hoeveel vermogen je nodig hebt?

Ik zou even in de Panasonic topic en LG topic nagaan of er een überhaupt een standaard oplossing voor is. (conform aansluitschema fabrikant.)

Is het trouwens niet handiger om gewoon je afgifte waar nodig te vergroten, + wanneer hebben we nu relatief gezien nog echte winters?
Dat houdt je systeem lekker simpel!

[...]

Je warmtepomp maakt bijvoorbeeld 40 graden, je cv ketel voegt hier nog eens 5 graden aan toe. Dan wil je het liefste iets onder de 40 graden uitkomen met je retour temperatuur zodat de warmtepomp nog wel iets doet.
Dus dan moet je alles gaan berekenen.

Ook de ketel zijn maximaal vermogen gelijk zetten aan het minimaal vermogen. + maximale aanvoertemperatuur op +/- 45 graden instellen.
Uitgaande dat het spiraal voldoende capaciteit heeft…

Als Panasonic of LG hier geen oplossing voor heeft, dan zou ik er niet aan beginnen!
Dan wordt het zoals @Ronald terecht aangeeft een loose-loose opstelling.
Op zich is het een simpel systeem.
Aanvoer en retour alpex leiding wat naar de collectors gaan overdoen en op de warmtewisselaar aansluiten.

Warmtepomp plaatsen plus de benodigde onderdelen aansluiten op buffervat en van buffervat naar collector.

Weet er iemand als je de retour temperatuur kunt aflezen op een panasonic of LG monobloc?

Zou het veel verschil maken spiraal vanonder of vanboven?
Als ik de onderste neem stijgt de warmte toch?
Pagina: 1