Probleem: zomer veel stroom opbrengst winter veel nodig

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swarthoofd
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 04-05 23:00
Hallo Tweakers!

Een probleem waar veel mensen tegen aan lopen is dat er met panelen veel stroom opgewerkt kan worden in de zomer maar zodra het winter wordt en de warmtepomp begint te draaien de opbrengst enorm naar beneden gaat. Wellicht heb ik een topic die hier al mee bezig is gemist maar ik dacht laat ik nog is een balletje opgooien. Hoe kun je hier nou het beste mee om gaan? Zolang je mag salderen is het probleem zo goed als opgelost, maar als je de stroom niet mag salderen heb ik gewoon extra stroom nodig in de winter. Mijn stroom verbruik is in de december maand zo'n 1400 kwh en mijn opwek met de panelen maar 118kwh. Terwijl in de zomer maanden is mijn opbrengst 2000+ kwh per maand terwijl me verbruik dan stukken lager is.

De stroom opslaan in de zomer en gebruiken in de winter is niet mogelijk lijkt mij want dan zou ik een batterij moeten hebben van 5000kwh. Misschien een andere manier zoeken om in de winter meer stroom op te wekken? Ben benieuwd naar jullie gedachtes hier over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:29

loewie1984

music addict! pizza monster!!

Je kan ook verder kijken dan een thuis accu, zoals een thermisch buffervat, dan heb je capaciteiten rond de 200kw en zelfs groter, maar dat zijn behoorlijke investeringen en de rest van je installatie moet erop aangepast zijn dit ook te kunnen gebruiken.

Ik las zelfs een experiment van iemand die een grote blok beton onder de grond thermisch heeft verwamd om energie aan te onttrekken. Misschien de moeite waard om te onderzoeken.

discogs

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
@swarthoofd Je bedoelt kWh in plaats van kw?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 13:42
AUijtdehaag schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 12:32:
@Technician-
Als die op je dak liggen kost het in verhouding net zo veel om de hut te verwarmen.

In de winter in een warmer land overwinteren?
Dan doe je niks met de stroom die je hebt opgewekt. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swarthoofd
Montaner schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 12:09:
Salderen topic, thuis accu topic.. wat mis je en wat voegt dit nog toe?
Bedankt voor je reactie, denk dat ik meer opzoek ben naar alternatieve hier voor. In mijn topic zeg ik ook als het salderen er niet meer is en dat er in de winter zoveel stroom nodig is dat ik die onmogelijk in de zomer in een batterij kan opslaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swarthoofd
Op zich is een cv ketel op gas het zelfde als een warmte pomp je neemt gewoon gas af inplaats van stroom van het net.

[ Voor 17% gewijzigd door twain4me op 30-12-2023 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swarthoofd
Technician- schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 12:37:
[...]

Dan doe je niks met de stroom die je hebt opgewekt. :/
Naja die stroom verkoop je dan gewoon..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 18:12
*knip*

[ Voor 99% gewijzigd door Drardollan op 30-12-2023 17:27 ]

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• KoudeAardbei
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 17:09

KoudeAardbei

Moderator

Drardollan schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 12:47:
[...]

En alleen al hierom is het schandelijk dat er zelfs maar gesproken wordt over het afschaffen van de saldering. Juist de saldering zorgt ervoor dat we in de zomer genoeg kunnen opwekken om het bedrijfsleven draaiend te houden zonder dat we daar fossiele brandstoffen voor te verbranden. In de winter levert het niets op, maar in de zomer kunnen we op deze manier in ieder geval een flinke reductie in de fossiele brandstoffen bereiken.

Maar ja, dat is logisch nagedacht. Overheden en bedrijven denken niet logisch, die denken enkel aan meer-meer-meer geld.
Zelf ook verfent salderingsliefhebber, maar de kosten die het meebrengt voor niet zonnepaneel gebruikers is eigenlijk niet uit te leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swarthoofd
Technician- schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 12:42:
Dus we willen de zon (energie) gebruiken voor het verwarmen van onze woning.
Kopen zonnepanelen.
En komen er nu achter dat de zon vooral in de zomer schijnt, er is geen verwarming nodig.

In de winter, vooral de donkere maanden, schijnt de zon bijna niet. En wekken we niks op.
Alle benodigde stroom komt nu uit een (gas)centrale
Bedankt voor je reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swarthoofd
Uhhh mijn stroom verbruik in december is 1400 kwh dat betekend niet dat mijn warmte vraag 1400kwh is. Heb een elektrische auto, etc etc.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 17:49
swarthoofd schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 12:08:
Hallo Tweakers!

Een probleem waar veel mensen tegen aan lopen is dat er met panelen veel stroom opgewerkt kan worden in de zomer maar zodra het winter wordt en de warmtepomp begint te draaien de opbrengst enorm naar beneden gaat. Wellicht heb ik een topic die hier al mee bezig is gemist maar ik dacht laat ik nog is een balletje opgooien. Hoe kun je hier nou het beste mee om gaan? Zolang je mag salderen is het probleem zo goed als opgelost, maar als je de stroom niet mag salderen heb ik gewoon extra stroom nodig in de winter. Mijn stroom verbruik is in de december maand zo'n 1400 kwh en mijn opwek met de panelen maar 118kwh. Terwijl in de zomer maanden is mijn opbrengst 2000+ kwh per maand terwijl me verbruik dan stukken lager is.

De stroom opslaan in de zomer en gebruiken in de winter is niet mogelijk lijkt mij want dan zou ik een batterij moeten hebben van 5000kwh. Misschien een andere manier zoeken om in de winter meer stroom op te wekken? Ben benieuwd naar jullie gedachtes hier over.
Er ligt De Hoofdprijs, 1000K banen, en de Nobelprijs voor Fysica klaar voor die persoon die dit dilemma met een economisch gunstige resultaat weet op te lossen.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swarthoofd
natural colour schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 12:54:
[...]

Er ligt De Hoofdprijs, 1000K banen, en de Nobelprijs voor Fysica klaar voor die persoon die dit dilemma met een economisch gunstige resultaat weet op te lossen.
Haha nou laten we dat dan even doen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 12:48
skelleniels schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 12:49:
[...]

400% efficiëntie zijn allemaal leuke cijfers, maar als ik 1400 KwH elektriciteitsverbruik zie, is dat lang geen 400% efficiëntie. Genoeg verkopers van warmtepompen/zonnepanelen hier over de vloer gehad en eerste wat ze altijd zeggen is dat ik eerst heel mijn huis moet isoleren(is al geïsoleerd naar bepaalde normen). Die materialen komen ook niet uit de lucht gevallen en moeten ook ontgonnen/gemaakt worden, wat ook de nodige energieverbruiken met zich meebrengt.
Binnen jouw situatie misschien niet. Maar met kennelijk minder dan 150m³ gasverbruik in december heb je een laag gasverbruik. Feitelijk zelfs beduidend minder, want ook het huishoudelijk elektriciteitsverbruik zal in die 1400kWh zitten.

En ja, 1400kWh in december is op het eerste oog wat fors indien dat exclusief vervoer is. Het verbruik voor onze woning komt deze maand tussen 600 en 700 kWh. Dat is voor de warmtepomp en huishoudelijke energieverbruik en voor aftrek van onze zonnepanelen opbrengst.

Gezien het verbruik van TS wat aan de hoge kant lijkt, kan isoleren een deel van zijn probleem oplossen. Met goede isolatie is in de winter aanzienlijk minder energie nodig en is het seizoenstekort veel kleiner.
Los van bovenstaande gaan we met de energietransitie natuurlijk niet simpelweg al ons energieverbruik met zonnepanelen opwekken. Wind doet de laatste weken een behoorlijke duit in het zakje. Zodanig dat de warmtepomp hier al vele uren op 'gratis' stroom van het net (exclusief energiebelasting) heeft gedraaid.

En wat betreft opslag: steeds meer bestaande stuwmeren in Europa worden omgebouwd naar pumped hydro centrales, met daarbij ook grotere turbines voor stroomopwekking.
Want als je op dagen met veel zon en/of wind het stuwmeer middels pompen weer kunt vullen, dan kun je als er nauwelijks zon of wind is ook grotere hoeveelheden water uit het stuwmeer onttrekken.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online
Eerlijk gezegd zie ik het probleem niet.
1) Zonder salderen is je opgewekte stroom niet zo veel meer waard bij terugleveren. Maar je hebt in de zomer nog voor een groot deel "gratis" stroom voor eigen gebruik.
Alleen de terugverdientijd van de zonnepanelen wordt iets langer, maar blijft volgens de deskundigen nog steeds interessant genoeg.
2) Je hebt een warmtepomp die per saldo goedkoper warmte levert dan een CV ketel. De belasting op gas wordt steeds hoger en de belasting op stroom wordt lager, dus dat komt ook nog naar je toe.
Grofweg zal 1 en 2 elkaar opheffen.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 18:32
Wat wij hier vooral aan doen is proberen ons verbruik (oa) in de winter zo laag mogelijk maken.
We doen dat oa door isolatie, een warmtepomp (airco) die qua capaciteit en regelgedrag goed is afgestemd op onze woning en manier van verwarmen. Maar ook (af)wassen op lage temperatuur en gebruik van apparatuur met een laag (minimaal) opgenomen vermogen. Actief regelen sluipverbruik/standby verbruik waar mogelijk.

Verder hebben we gekozen voor een betrekkelijk klein huis wat ook helpt.

We hebben gekozen voor zonnepanelen die extra goed kunnen omgaan met weinig zon.

We hebben gekozen micro-omvormers omdat die, zo werd destijds gezegd, een minder hoge drempel hebben voor ze energie gaan produceren.

En verder proberen we zoveel mogelijk overdag te verwarmen, waardoor we, samen met het verwarmen van ons water optimaal gebruik proberen te maken van wat beschikbaar is.

Ons totale verbruik op een dag als gisteren was 9,4 kWh waarvan 1,5 kWh eigen opwek (regen en grijs). Het is niet alles maar toch iets. 4,4 kWh daarvan was airco en 1,4 kWh was warm water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Modbreak:en vanaf nu ontopic dus geen gas belasting en andere offtopic discusies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
Drardollan schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 13:02:
[...]

Berouw komt meestal na de zonde.

Gelukkig hebben ze nu weer een nieuw onzin ding bedacht om je aan te smeren. De elektrische auto als thuisaccu gaan gebruiken. Zou er vooral een bak geld in gaan stoppen allemaal. Om er dan over 2 jaar achter de komen dat als de auto accu in de avond/nacht leeggetrokken is door je warmtepomp en je lopend maar het werk kan de volgende ochtend.
Ja, want je kan natuurlijk niet instellen hoeveel er 's ochtends minimaal nog in de accu moet zitten.
Oh wacht... Toch wel.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Eigenlijk is die Cooll.eu en consorten zo gek nog niet.
Dat zou weleens de echte toekomst kunnen zijn.

Men neme een gasabsorptie warmtepomp. Met maar 6kw aan gaswarmte. Die maakt dan 8-10kw energie.
Door huizen net zoals een warmtepomp te verwarmen met gas (kleine vermogens) met een rendement van 150% puur voor verwarming.
Haal je de scherpe kanten in de winter uit het elektra verbruik. Dat lost heul veul op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:57
*knip* en ook offtopic

[ Voor 97% gewijzigd door twain4me op 30-12-2023 13:15 ]

http://specs.tweak.to/16567

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
[ *knip*

[ Voor 97% gewijzigd door twain4me op 30-12-2023 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Ivow85 schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 13:08:
[...]

Ja, want je kan natuurlijk niet instellen hoeveel er 's ochtends minimaal nog in de accu moet zitten.
Oh wacht... Toch wel.
En dan ga je in de winter overdag de accu laden met stroom gegenereerd door o.a. gascentrales. Welk probleem heb je dan opgelost? Inderdaad, geen enkel probleem.

Nog even los van de beroerde actieradius van elektrische auto’s in de winter waardoor je een vollere accu nodig hebt.

En ik vergeet dan ook even dat je in de winter extra bakken met stroom nodig hebt om de warmtepomp te laten draaien.

Dus nee, je creëert hooguit andere problemen en lost niets op.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18:51

Proton_

Team Welles

Tja, de energietransitie in een notendop.
De makkelijkste manier om daar mee om te gaan is op individueel niveaugewoon accepteren dat je 's winters stroom koopt.
Op nationaal niveau zoeken naar internationale samenwerking en, in het geval van Nederland, inzetten op onze wind op zee mogelijkheden zodat die stroom die je 's winters inkoopt goedkoop blijft.
Voor de windstille momenten gigawatts aan interconnects bouwen. Weersystemen zijn eigenlijk nooit groter dan een km of duizend dus als de Noorzee windstil is, dan waait het wel op de Oostzee of Ierse zee.
Gratis bonuspunten voor het uitsmeren van de zonnepiek over meerdere tijdzones met diezelfde HVDC (afgelopen week is VikingLink opgeleverd, 760 km).

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
Drardollan schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 13:22:
[...]

En dan ga je in de winter overdag de accu laden met stroom gegenereerd door o.a. gascentrales. Welk probleem heb je dan opgelost? Inderdaad, geen enkel probleem.

Nog even los van de beroerde actieradius van elektrische auto’s in de winter waardoor je een vollere accu nodig hebt.

En ik vergeet dan ook even dat je in de winter extra bakken met stroom nodig hebt om de warmtepomp te laten draaien.

Dus nee, je creëert hooguit andere problemen en lost niets op.
Dat je dan alsnog stroom moet inkopen in de winter is correct. Op individueel vlak volledig zelf in je (duurzame) energie voorzien is vrijwel onmogelijk zonder fors op luxe en comfort in te leveren.

Maar op nationaal en Europees vlak ligt dat heel wat genuanceerder dan "stroom inkopen uit een elektriciteitscentrale". Als het een beetje aardig waait komt een groot deel van de stoom op het elektriciteitsnet uit wind energie. En er moeten nog wat parken in aanbouw opgeleverd worden.

Daarnaast speelt geïmporteerde waterkracht ook nog een rol.

Met gebruik van accu's kun je de momenten waarop je stroom van het net nodig hebt (deels) verschuiven naar de momenten waarop het net ons kan voorzien van duurzame energie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@Technician- als je met fossiel iets anders doet dan elektriciteit maken, dan gooi je heel veel efficiëntie weg. De Kona Electric is ca 20% zuiniger met brandstof dan de diesel variant als je een dieselaggregaat in de kofferbak zet.
Een STEG centrale met een warmtepomp geeft je ca 20 kWh warmte voor een kuub gas.
Dat wij ons elektriciteitsnetwerk moeten upgraden naar Franse capaciteit is niet moeilijk of onmogelijk (wel veel werk, vooral omdat het uitgesteld is).

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@swarthoofd Als je nog een paar jaar kan wachten (en jouw probleem is de seizoensopslag voor verwarmen!) misschien komt er een betaalbare warmtebatterij voor particulieren?

Seizoensopslag: ca. 2,2 GJ in 1 m³ - zonder thermische opslagverliezen
= 610 kWh/m³ = ca. 62,6 m³ gas per kuub opslagmedium
(TCES:= ThermoChemical Energy Storage op basis van boorzuur/borax)

YouTube: Carrying the Summer's Heat into the Winter

Of hier op tweakers met een paar aanvullende links.

Samengevat: Een echte en schaalbare “flow” warmtebatterij zonder opslagverliezen
met oneindig veel laad/ontlaadcycli zonder capaciteitsverlies.

Just my 2 pWs

P.S.: "Laden" waarschijnlijk beter via zonnecollectoren (ca. 400 - 600 kWh/m² per jaar)
ook van wegen de benodigde, wat hogere temperaturen.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Proton_ schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 13:29:
@Technician- als je met fossiel iets anders doet dan elektriciteit maken, dan gooi je heel veel efficiëntie weg. De Kona Electric is ca 20% zuiniger met brandstof dan de diesel variant als je een dieselaggregaat in de kofferbak zet.
Een STEG centrale met een warmtepomp geeft je ca 20 kWh warmte voor een kuub gas.
Dat wij ons elektriciteitsnetwerk moeten upgraden naar Franse capaciteit is niet moeilijk of onmogelijk (wel veel werk, vooral omdat het uitgesteld is).
Dat betwijfel ik ook niet.
Maar de hele infra ligt er al en is een kwestie van een nieuw kastje plaatsen die 1/3 van de energie nodig heeft in je huis.
Elke andere oplossing kost een enorme berg CO2 aan inspanning en vervanging.
Bv de hele energiestroom aan aardgas die nu in NL komt naar elektra transporteren kost massa’s koper. Een windcentrale op zee, kost massa’s energie om te bouwen, onderhouden, vervangen en recyclen.
Niets komt zonder kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Technician- schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 13:41:
[...]

Dat betwijfel ik ook niet.
Maar de hele infra ligt er al en is een kwestie van een nieuw kastje plaatsen die 1/3 van de energie nodig heeft in je huis.
Een gasabsorptiepomp is - voor een warmtepomp - vrij inefficiënt en heeft nog grotere plaatsingsproblemen dan een monoblock ivm rga en ammoniak. Schaalt niet naar woonwijken. Maar als deeloplossing heel leuk ja :) (1/3 besparing, COP van 1.5 ongeveer).
Bv de hele energiestroom aan aardgas die nu in NL komt naar elektra transporteren kost massa’s koper.
Aluminium tegenwoordig :) Goedkoper, lichter, niet zeldzaam, al jarenlang duurzaam gereduceerd met elektrolyse. Bovendien blijft er van die energiestroom niet veel over als processen geelektrificeerd worden, de elektrische varianten zijn meestal 3 tot 9x efficiënter.
Een windcentrale op zee, kost massa’s energie om te bouwen, onderhouden, vervangen en recyclen.
Niets komt zonder kosten.
Het laat in ieder geval -na opruimen- minder littekens achter dan zo'n beetje elk alternatief. De atmosfeer als open riool gebruiken lijkt goedkoop inderdaad :) totdat je tegen systeemgrenzen aanloopt, dan blijkt het opruimen van die troep toch wel heel duur omdat het over de hele aarde verspreid zit.
Dan is een windturbine (floating wind is 100% recyclable intussen) veel overzichtelijker en zonder ongeprijste externaliteiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

paQ

Ik zit ongeveer in hetzelfde schuitje als TS.
12MW opwek, 12MW verbruik, maar daar ben ik maar max 3MW van zelfvoorzienend :S
Ergo: 9MW terugleveren tegen 7 cent doet dan gewoon zeer. (80% van kaal tarief zou toch al een heel ander plaatje geven)

Nu heb ik nog geen EV, en naar verwachting zou ik 7 MW/jr moeten laden dan, pak 'm beet 5MW thuis waarvan dus ca 2.5 MW in de periode dat ik teruglevering zou hebben. In het beste geval, en met wat moeite zou ik zo'n 2 MW minder terugleveren in dat geval. Heb ik er nog steeds 7MW aan haast waardeloze stroom...
Het dempt hooguit de (financiële) klap wat.

[ Voor 5% gewijzigd door paQ op 30-12-2023 14:22 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

@swarthoofd het voordeel van een huis is dat het nergens heen gaat, er meestal wel wat ruimte te vinden is en ook het gewicht meestal geen beperkende factor is. Ik heb afgelopen jaren zelf wat zitten prutsen met energie opslag in ~500L water zowel voor SWW als voor verwarming en daarmee dek ik (is natuurlijk afhankelijk van je opwek en verbruik) het grootste deel van het jaar af. Ik heb er ook nog even over gedacht om iets met bassalt ofzo te doen.maar kwam er toen achter dat er best leuke projecten lopen en ik nog even afwacht voordat ik een vrachtwagen bassalt bestel :P

https://www.warmte365.nl/...-straalkachel-69a5b1.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

paQ

twain4me schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 14:28:
@swarthoofd het voordeel van een huis is dat het nergens heen gaat, er meestal wel wat ruimte te vinden is en ook het gewicht meestal geen beperkende factor is. Ik heb afgelopen jaren zelf wat zitten prutsen met energie opslag in ~500L water zowel voor SWW als voor verwarming en daarmee dek ik (is natuurlijk afhankelijk van je opwek en verbruik) het grootste deel van het jaar af. Ik heb er ook nog even over gedacht om iets met bassalt ofzo te doen.maar kwam er toen achter dat er best leuke projecten lopen en ik nog even afwacht voordat ik een vrachtwagen bassalt bestel :P

https://www.warmte365.nl/...-straalkachel-69a5b1.html
Het systeem werkt als een straalkachel
Zijn er eigenlijk nog nadelen aan het systeem: “De batterij wordt pas rendabel bij een warmtebehoefte vanaf 8.000 m3 gas per jaar en het neemt natuurlijk ruimte in.
oh... 8000 m3 maar 8)7
en 80% rendement

Sja, misschien toch allemaal een waterstofgenerator in huis, en dat opslaan of beter nog: terugleveren (verkopen) Als de overheid even investeert in een netwerk daarvoor :+

[ Voor 8% gewijzigd door paQ op 30-12-2023 14:37 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

paQ schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 14:35:
[...]

[...]

oh... 8000 m3 maar 8)7
Dus even geen ruzie maken met de buren, je hebt ze misschien nog nodig :+
Ik wilde het zelf doen en combineren met andere werkzaamheden en ik kom van ~2400 m3 af dus was al aardi op weg, maar idd de laatste beetjes doen financieel vaak het meeste pijn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Voor nu kun je misschien nog wat winnen met de juiste energiecontracten. Dus hoger terugleververgoeding in de zomer kiezen. En in oktober t/m maart voor het laagste levertarief kiezen. Dan verplaats je je probleem enigzins naar de energieleverancier ;)
Maar het is natuurlijk iets waar heel veel mensen tegenaan gaan lopen, ik zie er ook geen eenvoudige oplossing voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Proton_ schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 13:59:
[...]

Een gasabsorptiepomp is - voor een warmtepomp - vrij inefficiënt en heeft nog grotere plaatsingsproblemen dan een monoblock ivm rga en ammoniak. Schaalt niet naar woonwijken. Maar als deeloplossing heel leuk ja :) (1/3 besparing, COP van 1.5 ongeveer).

[...]
Aluminium tegenwoordig :) Goedkoper, lichter, niet zeldzaam, al jarenlang duurzaam gereduceerd met elektrolyse. Bovendien blijft er van die energiestroom niet veel over als processen geelektrificeerd worden, de elektrische varianten zijn meestal 3 tot 9x efficiënter.

[...]

Het laat in ieder geval -na opruimen- minder littekens achter dan zo'n beetje elk alternatief. De atmosfeer als open riool gebruiken lijkt goedkoop inderdaad :) totdat je tegen systeemgrenzen aanloopt, dan blijkt het opruimen van die troep toch wel heel duur omdat het over de hele aarde verspreid zit.
Dan is een windturbine (floating wind is 100% recyclable intussen) veel overzichtelijker en zonder ongeprijste externaliteiten.
toon volledige bericht
Het is eik gasaDsorptiepomp, deze werkt met kool (vaste stoffen). Bij goed ontwerp probleemloos.

Ja Alu is een goede ontwikkeling in kabelland.
Maar tel eens op als je niks verzwaart of de hele transitie loont. En wat je daar mee opschiet. Zo bekijk ik dat een beetje.

Ik geloof ook wel in windenergie. Maar niet als basislast op het net. De stroom wordt veel te wiebelig met al die windmolens.. dus elke kWh wind moet gebackup zijn door een kWh zware generator (bv stoom, door kolen gas kern)

Voor de basislast ben ik een voorstander van kernenergie. Zouden we 25jr geleden al mee begonnen moeten zijn.
Ze stevige constructies bouwen die later inzetbaar zijn voor nieuwe technologieën (mocht kernfusie ooit wat worden).

Electrische auto’s laden op ons duur gemaakte en getransporteerde stroomnet moeten we niet willen.
Voor auto’s geloof ik meer in een systeem met energie in mierenzuur bv. Of een batterij uitwisseling bij stations. De batterijen moeten dan geladen worden door directe duurzame bron .

[ Voor 7% gewijzigd door Technician- op 30-12-2023 16:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@Technician- In de context van het probleem van TS 'mijn zonnepanelen doen in de winter niks, hoe kom in aan duurzame stroom voor mijn warmtepomp' is dat allemaal niet heel relevant. Repliek heb je dus via DM.

We zijn het volgens mij wel eens dat dit het beste collectief aangepakt kan worden, seizoensopslag op huishouden-niveau schaalt vooralsnog niet. Gelukkig ben je op heel veel andere gebieden ook afhankelijk van een functionerende samenleving dus ergens is de wederzijdse afhankelijkheid die een grid-aansluiting of interconnect oplevert ook wel wenselijk. De illusie onafhankelijk te kunnen zijn, als huishouden of zelfs als land, is best gevaarlijk.

[ Voor 29% gewijzigd door Proton_ op 30-12-2023 16:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 18:15

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Dus zonnepanelen voor in de zomer/lente/herfst en windenergie voor in de winter?

En dan 'automatisch' extra stoken op momenten van overproductie en minder op momenten met weinig productie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 14:03

Jan2023

KISS

Proton_ schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 13:29:
Franse capaciteit?
Dan waait het eens en bij de eerste boom die omgaat zit je zonder wind energie.
Het is niet voor niks dat de houtstapels daar giga groot zijn.

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sarcomorbato
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 24-11-2024
Volgens mij is het terugdringen van verbruik goedkoper en beter haalbaar dan investeringen om kwh op te slaan of extra op te wekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzle
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Vergeet niet dat windenergie juist heel goed en nauwkeurig te regelen is, zij het alleen omlaag 😉 Met overcapaciteit krijg je dus al een hoop flexibiliteit, en volledig windstil is het (op zee) vrijwel nooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Sarcomorbato Het vermijden/terugdringen van energieverbruik, waar dan ook (industrie, verkeer, bebouwde omgeving, bij jouw thuis) is een "open deur". Bijvoorbeeld: "deur dicht" - minder (warmte)energie.
Maar dat lukt niet overal en met iedereen - gedragsaanpassing is en blijft lastig.
De meeste mensen willen overtuigd worden.

Soms lukt dit met (goede) argumenten - zoals bijvoorbeeld met hogere energieprijzen
door belasten van CO2 uitstoot.
(Soms lukt het ook met goede voorbeelden.)

Het aanpassen/balanceren van verbruik en opwek is zeker één mogelijke strategie
om minder productie- en transportcapaciteiten quasi onproductief op voorraad te moeten houden,
maar voorlopig is dit (nog) niets voor particulieren (hooguit voor tweakers :Y )

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boombes
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 07-05 04:23
_ferry_ schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 15:19:
Voor nu kun je misschien nog wat winnen met de juiste energiecontracten. Dus hoger terugleververgoeding in de zomer kiezen. En in oktober t/m maart voor het laagste levertarief kiezen. Dan verplaats je je probleem enigzins naar de energieleverancier ;)
Maar het is natuurlijk iets waar heel veel mensen tegenaan gaan lopen, ik zie er ook geen eenvoudige oplossing voor.
Ik ben heel blij dat ik in oktober nog een 3 jaar contract met duidelijk aangegeven dat ik tijdens de looptijd mag salderen.

Mijn opties waren anders:

Samen met de uitvinderclub waar ik lid van ben een zout accu ontwerpen en deze als grote buffer gebruiken, de plannen liggen er, helaas heeft niemand genoeg tijd om ze uit te voeren.

In de dode hoek van mijn Huis een warmte buffer in water maken van 3m3 (natuurlijk niet voldoende)

Heb op dit moment nog gewoon cv en radiatoren vloer oppervlak is 184m2 netto verbruik, 2950kwh en 282m2 gas (alleen bij verwarming op koude dagen)

11 x Ja-solar 270wp op zuid. Liveoutput: http://pvoutput.org/list.jsp?userid=48942

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

3m3 aan warmtebuffer is niet zo veel nee.
Het kost heel veel plek (althans wel voor een normaal woonhuis, voor een boerderij of vrijstaande woning is het een ander verhaal) en als ik het goed uitreken, en je het water bijvoorbeeld in de winter van 20 naar 100 graden opstookt, heb je 270kWh aan energie. Dan kun je er een paar dagen mee vooruit als het buiten koud is. En dan heb je nog 4 maanden te gaan.
Kennis van mij heeft een houtkachel, met een buffer van 2m3, en daar kan hij dan met dit soort dagen een paar dagen op vooruit als hij hem eerst naar een graad of 90 stookt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 18:13

Jan Workum

Kona EV 64kWh Fashion 2020 CZ

Zonnepanelen bijplaatsen pal zuid onder een steile hoek levert je in de wintertijd nog wat extra. Verder zou ik het gegeven accepteren.
Pagina: 1