BIY NAS als vervanging Synology

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Noclaim71
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 16-02 08:19
Ik heb een oudere Synology NAS waarop ik (helaas) geen VM's / docker kan draaien.
Ik begin steeds meer die behoefte te krijgen. En ipv voor iedere nieuw te bedenken workload een aparte RPi te kopen, wil ik deze kunnen integreren in één systeem.
Vandaar dat ik op zoek ben naar een mini systeem, welke mijn NAS en VMs kan vervangen tot één systeem.

Nu ben ik al even aan het kijken en kan ik voor bijna 600€ een nieuwe Synology nas kopen (4-bay) welke meerdere VM's ondersteund.
Alleen.... wat is de fun daarvan als je ook zelf kan bouwen. En hier heb ik wat advies voor nodig.

Ik wil graag een Jonsbo N2 behuizing (mini-ITX).
Waar ik dan advies voor nodig heb is welk moederbord, CPU en koeler ik moet aanschaffen die mijn behoeftes perfect aankunnen (dus naast NAS ook oa. Home-Assistant, video recorder voor deurbel en 1 andere camera, Ubuiqiti controller, Pi-hole en plex)

Ohja..... prijs is wel belangrijk, anders kan ik net zo goed voor de Synology gaan >:)

Alle reacties

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 29-09 23:41
De belangrijkste keuze is hoeveel schijven je precies wilt en wat voor typen/formaat dat zijn.
Een Intel/AMD CPU met wat geheugen en een netwerkkaart heeft elke machine wel.

Als je Het grote zuinige server topic - deel 3 doorleest. Wat voor vragen heb je dan nog over?

while (! ( succeed = try ()));

• Noclaim71
De schijven zal ik overzetten van de Synology (ja, ik zal een migratie moeten doen ;)
Dit zijn nu 4 schijven, dus het mobo moet zeker 4 sata poorten hebben en een m.2 voor het OS
Maar ik weet niet welke CPU ik het beste kan kiezen of (misschien een betere vraag) welke CPU moet ik zeker NIET kiezen.

hoeveel cores is aan te raden, welke kloksnelheid, Intel of AMD etc
Ik heb nu een Asrock H610M-ITX/AC gevonden op Amazon (120,-) of kan ik ook zonder problemen een zgn all-in-one mobo nemen van Ali (bijvoorbeeld: BK-NAS-N5105 met de Intel Celeron N5105)

vragen, vragen, vragen :-) _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 00:53
Dit is denk ik een mooi startpunt: review: Desktop Best Buy Guide - Juli 2023.

Let ook op dat je ook nog een OS moet hebben. Zelf gebruik ik bijvoorbeeld unRAID, omdat deze standaard Docker en VMs ondersteund. Neem dat ook mee in de prijs.

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 30-09 08:43
Noclaim71 schreef op donderdag 28 december 2023 @ 11:39:
hoeveel cores is aan te raden, welke kloksnelheid, Intel of AMD etc
Ik heb nu een Asrock H610M-ITX/AC gevonden op Amazon (120,-) of kan ik ook zonder problemen een zgn all-in-one mobo nemen van Ali (bijvoorbeeld: BK-NAS-N5105 met de Intel Celeron N5105)
Met de N5105 zit je goed voor docker en voor de meeste lichtere VM’s. Een Intel Core kost een stuk meer energie dus geld en wordt al snel overkill. Ikzelf prefereer de N5105. Die is multicore bijna 2x zo snel als de Ryzen R1600 van de Synology DD923+ en gebruikt slechts 10W.

De Jonsbo is een mooie kast.

[ Voor 7% gewijzigd door Djarune op 28-12-2023 14:08 ]

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 02:00

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Waarom NAS en VM combineren? Ik vind dat altijd een compromis en risico. Storage en VM zijn twee heel verschillende zaken met verschillende vereisten en oplossingen. Die moet je imho niet willen combineren. Een storage oplossing is heel anders en vereist andere hardware dan een virtualisatie oplossing. Een storage oplossing is in de regel niet bedoeld om VM's te draaien en omgekeerd. Combineer je ze, en heb je een probleem met je hardware of met het OS, dan raakt dat beide oplossingen.

Laat je Syno NAS lekker doordraaien en storage leveren, en bouw een leuk doosje puur voor je VM's. Dan kan je die oplossing ook gericht bouwen voor VM's, dus met veel geheugen en veel cores. Zo heb ik het ook gedaan. Een Syno NAS voor storage, en een Intel NUC 13th gen met ESXi voor mijn VM's. Prima oplossing zo.

[ Voor 22% gewijzigd door Microkid op 28-12-2023 14:40 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Noclaim71
De VMs die ik wil draaien zijn dusdanig licht dat ik de overcapaciteit van een NAS-systeem daar perfect voor kan gebruiken. Volgens mij zijn VMs daardoor ook ontstaan….
Niet dat ik je punt niet snap, maar ik heb beperkt risico en als ik data scheid dan is er volgens mij niets aan de hand

Ik ga eens kijken naar de N5105

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 00:53
Waarom niet meteen naar een N100? Veel nieuwer, net zo snel en energiezuiniger. En goed verkrijgbaar: Pricewatch: N100.

[ Voor 7% gewijzigd door alex3305 op 28-12-2023 21:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noclaim71
Ik ben er nog helemaal uit.
Keuze zal wel vallen op de Jonsbo N2 case (ziet er goed en degelijk uit)
De N100 of N5105 is dus nog de vraag
Verder twijfel ik nog tussen de gratis TrueNAS of de betaalde UnRaid

Maar voor nu wens ik iedereen een fijne jaarwisseling
Pagina: 1