Update of upgrade van home cirnema set

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pegagus
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 28-09 21:21
Gegeven een Philips tv uit 2012, een Onkyo reciever die nog wat ouder is, vier Harman Kardon melkpak speakers plus een centre speaker en een subwoofer die al eens vervangen is, maar het wederom niet doet.

Wat ik wel wil is 5.1 geluid en wel via streaming media, wat ik niet wil is de TV vervangen of de Harman Kardon speakers.

De subwoofer: waarom gaan die dingen binnen een jaar of 5 kapot? De eerste was ook Harman Kardon, de tweede weet ik niet. Hoe kan ik checken of dat ding daadwerkelijk kapot is? Wat is eventueel een goed, maar budget vriendelijk alternatief?

Dan de reciever. Die wil ik eigenlijk wel vervangen, omdat de huidige qua volume niet goed meer werkt en ik bluetooth wil. Maar: ik wil ook 5.1 geluid uit mijn chromecast of eventueel een alternatief. En dat lijkt wat ingewikkeld te worden. De tv heeft optische audio-out, maar ik heb het ding nooit kunnen betrappen op 5.1 geluid. Het betreft dit model: Philips DesignLine Edge 42 PDL 7906 H/12

Kun je tegenwoordig wel makkelijk een chromecast aansluiten op een reciever? Het probleem zit hem in het type HDMI, wat meestal pass trough is, in plaats van processing. De eerste is enkel doorgeven, de tweede is daadwerkelijk verwerken. En dan is er ook nog weer HDMI Arc, wat precies lijkt te bestaan ok deze reden, namelijk geluid terug sturen naar de reciever. En dat lijkt de TV dan weer wel te hebben.

Kan iemand adviseren wat hier wijs in is, voor wat betreft het kopen van een reciever? HDMI Arc, ga ik wel checken, maar de vraag omtrent streamen en 5.1 geluid blijft staan. Alternatieven voor een chromecast die het probleem tackelen zijn ook welkom.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 28-09 14:31

DarkSide

theres no place like ::1

Welk budget?
Zowat elke AVR kun je nemen. De Chromecast gewoon op de HDMI aansluiten.
En gaan met die banaan. Gewoon 5.1 geluid.
Geen ARC nodig.

ARC heb je nodig als je apps op je TV gebruikt of iets direct op je TV aansluit. En dan het geluid van je tv wilt "terugsturen"
Met een oude TV zou ik die gewoon alleen gebruiken als beeldbuis.

En dus "alles " wat je wilt doen aansluiten op de versterker.

Weet dus niet wat het CC probleem is? Hier al jaren een CC met google TV op de versterker aangesloten.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pegagus
Budget is rond de 500- voor de reciever. Maar die moet dan wel een HDMI poort hebben die beeld en geluid van de CC uit elkaar trekt. Mijn huidige Onkyo doet niet meer dan doorsturen. Ik vraag me af hoe standaard dit is. Er zijn ook wel weer apparaatjes in de markt, die dit kunnen. Maar dat komt voor mij over als een knutseloplossing. En gegeven de apparaatjes, is het niet helemaal standaard. Anders is er geen markt voor dat spul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide

DarkSide

weet niet welke onkyo je hebt.
Maar in de basis moet de HDMI gewoon geluid naar de aangesloten speakers sturen.
En beeld naar de TV.

Wel heb je opties dat je het geluid over de TV stuurt.
Dat is even in de handleiding duiken (of soms is een reset een uitkomst).

Maar als je wat moderners zoekt. Met hogere versie van HDMI voor de toekomst (bv een console)
Dan zou een Denon 1700h bv iets kunnen zijn.

Maar als je in de pricewatch filtert zie je nog genoeg andere opties.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:38
De subwoofer: hoe test je of een subwoofer defect is? Subwoofervolume halverwege zetten en iets bass-heavy afspelen? Kijken of het lampje brand? Hand op de woofer leggen en kijken of je wat voelt? Dat soort dingen. Hoe kom je erbij dat de subwoofer stuk is? Een goed geplaatste subwoofer "hoor" je pas als je hem uit zet.

Wat een geschikte nieuwe subwoofer zou zijn hangt af van je budget, ruimte en beoogde doel. Voor muziek wil je tot 40Hz gaan, voor de beste ervaring met films zo laag als 20Hz. Wat ik me als eerst bedenk is deze: uitvoering: SVS SB-1000 (Zwart)

Receiver: Een van de hoofdtaken van een receiver is om het signaal wat via HDMI binnenkomt te splitsen: geluid naar de speakers en beeld naar de tv. Dus als jij je ChromeCast via HDMI op je toekomstige receiver aansluit gaat alles automatisch goed werken en zal je dus niets extra's nodig hebben. Bluetooth hebben ze vrijwel allemaal, maar kijk ook naar welke streamingdiensten ondersteunt worden, want daarmee kan je hogere kwaliteit halen dan met bluetooth. HDMI ARC hebben ook alle moderne receivers dus dat ook geen onderscheidende factor ;)

Opties: uitvoering: Yamaha RX-V4A of uitvoering: Denon AVR-S660H

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• pegagus
Het probleem staat hier ook beschreven: Hoe verbind ik mijn Chromecast, TV en Onkyo AV receiver?

Maar een nieuwe reciever zou het probleem niet moeten hebben, blijkbaar. Wat de subwoofer betreft: dat die het niet doet, is wel duidelijk, maar als ik eerst de reciever vervang, weet ik zeker dat deel niet het probleem is. Als er dan nog geen geluid uit komt, kan ik alsnog de subwoofer vervangen.

Ik had een Denon AVR-S660H op het oog, maar de reviews coolblue maken mij denken van laat maar. Als mensen hier merk/model willen posten, wanneer ze er geen problemen mee ondervinden, dan hoor ik het graag.

• DarkSide

DarkSide

wat doet je twijfelen dan.
Hier een Denon 3700h met een PS5, Switch en chromecast gekoppeld. Werkt allemaal top.
Ook e-arc werkt top. Spotify connect ook.

Maar boven je budget.
En de eerder genoemde 1700 zou het ook gewoon moeten doen verwacht ik.

• pegagus
Ook die Denon vertoont soms verbindingsproblemen over HDMI. En 2 minuten wachten om tussen twee HDMI bronnen te schakelen, is ook weinig aantrekkelijk.

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Zou gewoon een Denon pakken met paar jaartjes ervaring. Alles tussen AVR-X1400h en X2700h voldoet prima aan je wensen. En die koop je op MP ruim binnen budget. Zo’n SVS sub erbij en je kan weer flink vooruit.

[ Voor 8% gewijzigd door Sethro op 28-12-2023 21:00 ]

Pagina: 1