Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marshmallowsz
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 03-06-2021
Hallo, ik ben sinds kort verhuisd en heb een nieuwe telefoon en ik wou mijn speaker set weer installeren maar dat lukt niet echt. Eerst gebruikte ik altijd een standaard 3.5 mm jack kabel van mijn telefoon naar de AUX in van mijn Onkyo TX-SR307 AV receiver om muziek af te spelen over de speakers verbonden met de receiver. Mijn nieuwe telefoon heeft niet meer zo'n headphone jack dus ik moest een nieuwe oplossing vinden.

Eerst heb ik geprobeerd om alle apparaten op mijn Onkyo receiver aan te sluiten met HDMI kabels. Ik had de Sony KDL-32S4010 TV op de HDMI out en mijn Chromecast en Nintendo Switch op de HDMI in. Dit leek eerst oké te werken want ik kreeg het beeld van mijn Chromecast te zien op de TV alleen kwam dus ook de audio uit de TV. Ik heb wat instellingen gewijzigd om uit te vinden hoe ik het geluid via mijn speakers kan laten gaan in plaats van uit mijn TV maar dat lukt niet. Ik las ergens online dat het kan liggen aan de av receiver, dat deze geen audio kan ontvangen via HDMI.

Daarom heb ik het nu anders gedaan en heb ik de Chromecast en Nintendo Switch met HDMI kabels aangesloten op de TV en een 3.5mm jack kabel vanuit de headphone port van de TV naar de AUX in van mijn Onkyo receiver verbonden. Nu lijkt dit wel redelijk te werken maar ik ben bang dat dit niet de beste optie is en dat de audio misschien niet de hoogste kwaliteit is nu. Ik heb ook nog een COAX kabel liggen maar tussen welke apparaten ik die zou moeten aansluiten weet ik ook niet goed.

Dus eigenlijk mijn vraag: Hoe verbind ik mijn Chromecast, Nintendo Switch, TV en Onkyo receiver zodat ik beeld heb op mijn TV en alle audio wordt afgespeeld op mijn speakers verbonden met de receiver?

Beste antwoord (via Marshmallowsz op 09-05-2021 12:19)

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20:13
Marshmallowsz schreef op zondag 9 mei 2021 @ 10:25:
Eerst heb ik geprobeerd om alle apparaten op mijn Onkyo receiver aan te sluiten met HDMI kabels. Ik had de Sony KDL-32S4010 TV op de HDMI out en mijn Chromecast en Nintendo Switch op de HDMI in. Dit leek eerst oké te werken want ik kreeg het beeld van mijn Chromecast te zien op de TV alleen kwam dus ook de audio uit de TV.
Pagina 20 van de handleiding:
The AV receiver’s HDMI interface is based on the following standard:
Pass-Thru
Pagina 21 van de handleiding:
Audio and video signals received via the HDMI IN jacks are output only by the HDMI OUT.
Zoals pagina 20 stelt doet de recevier Pass Through (of hoe je het schrijven wilt) en geen HDMI Processing zoals we dat nu kennen. Pagina 21 laat zien wat de consequenties zijn van Pass Throug: je moet voor de audio ook nog een kabel leggen tussen de bron (in dit geval de Chromecast en de Nintendo Switch) voor het geluid.

Naar mijn weten kan een Chrome Cast geen beeld en geluid apart aanbieden dus met die bron moet je al wat anders verzinnen. De optie die je dan overhoudt is de TV als hub gebruiken (zoals je nu gedaan hebt) en de Audio Out van de TV gebruiken. Nadeel is dat de TV altijd aan moet staan en dat niet elke TV 5.1 audio door kan sturen. Met de Headphone Out heb je sowieso maar maximaal 2.0 stereo. Dus als je denkt dat je iets mist kan dat kloppen. Het hangt wel af van wat de bron aan kan, zo kan de Switch naar mijn weten alleen 2.0 stereo aan en is het daarmee lood om oud ijzer. Kijkende naar de Sony TV zie ik zo geen uitgang die wel surround kan dragen.

Oftewel je bent in deze beperkt door de Onkyo en de TV.

Persoonlijk zou ik een receiver zonder HDMI Processing weg doen en er eentje terug kopen die wel HDMI Processing doet. Werkt zo veel makkelijker en aangezien HDMI Processing al meer dan tien jaar de standaard is kan je dergelijke receivers behoorlijk goedkoop krijgen.
Kemania_11 schreef op zondag 9 mei 2021 @ 11:23:
Ik heb hier de HT-R358 staan van Onkyo en op de manier aangesloten zoals jij het hebt.
Nieuwer model (3-4) jaar en wel met HDMI Processing. Geen vergelijkbaar product met welke TS heeft staan. Let ook op dat ik het had over HDMI Through versus HDMI Processing en jij het hier hebt over "HDMI Passthrough in stand-by", twee geheel andere opties.

Nu ik mijn post zo lees snap ik dat mensen hier gewoon niet wijs uit worden meer, termen lijken echt te veel op elkaar :X

[ Voor 12% gewijzigd door FeaR op 09-05-2021 11:55 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kemania_11
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 16:52
Ik heb hier de HT-R358 staan van Onkyo en op de manier aangesloten zoals jij het hebt. Mijn uitdaging was juist om het geluid enkel op de tv te krijgen zonder de versterker aan te hebben en dat werkte met de HDMI-through functie.
In het menu wat op je tv wordt weergegeven kan ook nog veel worden aangepast. Wellicht staat daar nog iets tussen

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20:13
Marshmallowsz schreef op zondag 9 mei 2021 @ 10:25:
Eerst heb ik geprobeerd om alle apparaten op mijn Onkyo receiver aan te sluiten met HDMI kabels. Ik had de Sony KDL-32S4010 TV op de HDMI out en mijn Chromecast en Nintendo Switch op de HDMI in. Dit leek eerst oké te werken want ik kreeg het beeld van mijn Chromecast te zien op de TV alleen kwam dus ook de audio uit de TV.
Pagina 20 van de handleiding:
The AV receiver’s HDMI interface is based on the following standard:
Pass-Thru
Pagina 21 van de handleiding:
Audio and video signals received via the HDMI IN jacks are output only by the HDMI OUT.
Zoals pagina 20 stelt doet de recevier Pass Through (of hoe je het schrijven wilt) en geen HDMI Processing zoals we dat nu kennen. Pagina 21 laat zien wat de consequenties zijn van Pass Throug: je moet voor de audio ook nog een kabel leggen tussen de bron (in dit geval de Chromecast en de Nintendo Switch) voor het geluid.

Naar mijn weten kan een Chrome Cast geen beeld en geluid apart aanbieden dus met die bron moet je al wat anders verzinnen. De optie die je dan overhoudt is de TV als hub gebruiken (zoals je nu gedaan hebt) en de Audio Out van de TV gebruiken. Nadeel is dat de TV altijd aan moet staan en dat niet elke TV 5.1 audio door kan sturen. Met de Headphone Out heb je sowieso maar maximaal 2.0 stereo. Dus als je denkt dat je iets mist kan dat kloppen. Het hangt wel af van wat de bron aan kan, zo kan de Switch naar mijn weten alleen 2.0 stereo aan en is het daarmee lood om oud ijzer. Kijkende naar de Sony TV zie ik zo geen uitgang die wel surround kan dragen.

Oftewel je bent in deze beperkt door de Onkyo en de TV.

Persoonlijk zou ik een receiver zonder HDMI Processing weg doen en er eentje terug kopen die wel HDMI Processing doet. Werkt zo veel makkelijker en aangezien HDMI Processing al meer dan tien jaar de standaard is kan je dergelijke receivers behoorlijk goedkoop krijgen.
Kemania_11 schreef op zondag 9 mei 2021 @ 11:23:
Ik heb hier de HT-R358 staan van Onkyo en op de manier aangesloten zoals jij het hebt.
Nieuwer model (3-4) jaar en wel met HDMI Processing. Geen vergelijkbaar product met welke TS heeft staan. Let ook op dat ik het had over HDMI Through versus HDMI Processing en jij het hier hebt over "HDMI Passthrough in stand-by", twee geheel andere opties.

Nu ik mijn post zo lees snap ik dat mensen hier gewoon niet wijs uit worden meer, termen lijken echt te veel op elkaar :X

[ Voor 12% gewijzigd door FeaR op 09-05-2021 11:55 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kemania_11
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 16:52
Chapeau voor het uitzoeken voor de TS. Had even snel de handleiding gescand en onterecht dus de conclusie getrokken dat we een vergelijkbaar model hadden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marshmallowsz
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 03-06-2021
Ahh oké, bedankt voor de reactie. Ik ga binnenkort maar even kijken voor een nieuwere receiver inderdaad. Ik vroeg me nog 1 ding af, ik heb ook nog wel van die rood en witte tulp kabels liggen, zou dat voor nu tijdelijk een beter geluid geven dan die 3.5mm kabel of maakt dat eigenlijk vrij weinig uit?