Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoningPaulus
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 07-05 20:04
Goedenavond allen,

Ik heb op dit moment al het platte dak van ons woonhuis vol liggen met panelen, 12x 360wp.
Nu ben ik aan het orienteren om ook de schuur vol te leggen (achteraf had dat natuurlijk in 1x gemoeten, maar a la). Daar passen er 6 op. Gevolg van extra panelen is dat ik nu wel echt naar een 3 fase meterkast moet; dus dat moet ik in 1x mee.

Zijn er hier forumleden die eenzelfde constructie recent hebben laten installeren? Dus een stuk of 6 zonnepanelen op een goed bereikbare plaats zoals een schuurtje (dus geen steiger kosten etc.)

Eerste offerte die ik binnen heb is 4240 euro voor 6x 415wp met 2500 growatt omvormer (3390 euro) en 850 euro voor een 3 fase meterkast. In serie; zuiden georienteerd, geen schaduw.

Gevoelsmatig vrij prijzig voor een geschatte opbrengst van 2490wp. Bij de vorige installatie was de vuistregel 1 euro per wp (netto). Al zal een kleinere installatie in verhouding duurder zijn, maar ik had gedacht dat dit toch zeker zou moeten kunnen voor een lager bedrag gezien een schuur volgens mij het makkelijkste is om te doen voor een installateur?

Thoughts? _/-\o_

[ Voor 22% gewijzigd door KoningPaulus op 27-12-2023 18:36 ]

4.320WP | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:31
Vergeet niet dat er ook nog kosten van de netbeheerder bijkomen om je aansluiting te verzwaren. Die zullen rond de ~€350 liggen.

En die komen pas ná dat je een 3-fase hoofdschakelaar hebt zitten.

Dus eerst zonnepanelen plaatsen en meterkast aanpassen. Zonnepanelen uitlaten om overbelasting te voorkomen en deze pas aanzetten nadat je aansluiting is verzwaard (alhoewel dit in de wintermaanden waarschijnlijk niet overbelast zal worden).

Afhankelijk van je provincie kan het 2-6 maanden duren voordat ze langs kunnen komen om je aansluiting te verzwaren.

En €1 p/Wp moet zeker mogelijk zijn, ook met 6 panelen. Meterkast aanpassen zou imo niet meer dan €300 moeten kosten als je dat door dezelfde partij laat doen, dat is alleen maar een 3-fase hoofdschakelaar bij plaatsen.

[ Voor 16% gewijzigd door RobbieB op 27-12-2023 18:43 ]

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Waarom niet zelf doen en als je je bij elektra niet comfortabel voelt, dit deel dan laten aansluiten door de monteur die toch al voor de groepenkast komt?

Zeker op een goed bereikbaar plat dak stelt het echt weinig voor. Montageframes in elkaar klikken/schroeven, panelen/ballast erop, stekkertjes klikken. Dan kun je voor nog geen 1500 euro klaar zijn vermoed ik, kijk hier bijv. eens: https://www.stralendgroen...elen-doe-het-zelf-pakket/

P.S. Als je een goed inhoudelijk antwoord wil m.b.t. je zonnepanelen offerte, pas je topicstart dan even aan conform de sjabloon: Tips bij openen vragentopic zonnepanelen

[ Voor 39% gewijzigd door ThinkPad op 27-12-2023 18:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Als je handig bent, heb je de zonnepaneelinstallatie al voor de helft van het geld.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h1Ft2u7x9MW1hQLoBnjDK33Ajdk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qmTwesfteQ9P57gbbGC9Ru6R.jpg?f=fotoalbum_large
Edit: die hyundais niet in landscape op een platdak, maar ik zie geen info over de daksituatie

Bij Sandervunderink een 3-fase kast kopen en dat kost ook de helft.

Als je het zelf kan....

[ Voor 7% gewijzigd door AUijtdehaag op 27-12-2023 19:09 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 14:42
Ik weet voor 95 procent zeker dat als je kast laat vervangen door de zonnepaneel boer je een goedkope c merk kast krijgt voor te veel geld... Die zou ik door een andere partij laten plaatsen.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 18-05 22:51
Je hebt 12x360 Wp en wilt er nu 6 panelen met onbekend vermogen bijleggen.
Laat je dan op 12x360 + 6x400 = 6720 Wp zitten, dat is 29 A. Waarom zou je dan naar 3 fase moeten ?
1 fase 35 A kan dat prima aan. Je hebt waarschijnlijk al 1 20A groep voor de huidige PV, dan nog 1 groep van 16A erbij voor de extra panelen.
Je moet alleen de andere componenten in je kast beschermen tegen een te hoge stroom (daar is veel info over te vinden op dit forum), maar dat staat er los van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoningPaulus
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 07-05 20:04
Dank voor alle reacties!

Gezien alle elektrische apparaten in huis was ik in de veronderstelling dat 3 fase verstandiger zou zijn. De grootste slurpers: 2 combi ovens, quooker, 2 airco's, zonnepanelen, wasmachine, oude droger, elektrische badkamer verwarming.

Zelf voorbereidingen treffen mbt de zonnepanelen op het schuurtje behoort zeker tot de mogelijkheden. Ik ga binnenkort even iemand vragen om mee te kijken met het geheel en ook de meterkast eens na te lopen; kijken wat daarin verstandig is om te doen.

4.320WP | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17:37
KoningPaulus schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 10:19:
Dank voor alle reacties!

Gezien alle elektrische apparaten in huis was ik in de veronderstelling dat 3 fase verstandiger zou zijn. De grootste slurpers: 2 combi ovens, quooker, 2 airco's, zonnepanelen, wasmachine, oude droger, elektrische badkamer verwarming.

Zelf voorbereidingen treffen mbt de zonnepanelen op het schuurtje behoort zeker tot de mogelijkheden. Ik ga binnenkort even iemand vragen om mee te kijken met het geheel en ook de meterkast eens na te lopen; kijken wat daarin verstandig is om te doen.
Maar ik neem niet aan dat je al die apparaten allemaal op het zelfde moment aan hebt staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:48
KoningPaulus schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 10:19:
Dank voor alle reacties!

zonnepanelen wekken op waar de rest verbruikt. Je moet je zonnepanelen dus niet optellen bij de apparaten, maar die kan je juist aftrekken van het vermogen.

3 fase is leuk, maar als het nu al werkt, en je niet van plan bent nog meer zware apparaten te nemen, dan zou ik het lekker 1 fase laten.

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:40
MeTooPV schreef op woensdag 27 december 2023 @ 20:26:
Je hebt 12x360 Wp en wilt er nu 6 panelen met onbekend vermogen bijleggen.
Laat je dan op 12x360 + 6x400 = 6720 Wp zitten, dat is 29 A. Waarom zou je dan naar 3 fase moeten ?
1 fase 35 A kan dat prima aan. Je hebt waarschijnlijk al 1 20A groep voor de huidige PV, dan nog 1 groep van 16A erbij voor de extra panelen.
Je moet alleen de andere componenten in je kast beschermen tegen een te hoge stroom (daar is veel info over te vinden op dit forum), maar dat staat er los van.
Als je 3:0 achter wil staan in netcongestie land… vooral doen… maar kom niet klagen als de omvormers uit gaan.

En dan is er nog de 5kW onbalans in de netcode

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 18-05 22:51
KoningPaulus schreef op woensdag 27 december 2023 @ 18:33:
Ik heb op dit moment al het platte dak van ons woonhuis vol liggen met panelen, 12x 360wp.
[...]

Eerste offerte die ik binnen heb is 4240 euro voor 6x 415wp met 2500 growatt omvormer (3390 euro) en 850 euro voor een 3 fase meterkast. In serie; zuiden georienteerd, geen schaduw.
Hij heeft nu 12x360 Wp (4320 Wp) op 1 fase.
Hij wil een 2e installatie erbij van zo'n 2500 Wp.
De extra investering van 850 euro voor aanpassing van de meterkast is te doen, maar je kan ook andere dingen doen met dat geld.
3 fase is mooier, maar het moet niet. Ook niet van de netcode. de 5kW gaat over een enkel apparaat (uit de netcode art 2.33, lid 5: "Vermogenselektronische omzetters met een nominaal vermogen groter dan 5 kW, dan wel een met de netbeheerder in individuele gevallen overeengekomen hogere waarde, zijn in de regel op drie fasen aangesloten")
Netcongestie kan je gelijk hebben, hoewel het natuurlijk ook afhangt van de invoer van de buren op andere fase. Of het de investering waard is betwijfel ik.
Pagina: 1