Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartoow
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 24-07 13:42
Hoi,

Wij willen komend jaar onze bovenverdieping gaan verbeteren. Het gaan om twee slaapkamers van in totaal 35m2. Een deel van de verbetering is het vervangen van oude radiatoren.

In de slaapkamer willen wij graag een airco plaatsen welke verwarmt en koelt. Daar verwijderen we dus de oude radiator.

In de andere kamer welke dienst doet als werkruimte gaan wij ook de oude radiator verwijderen. Alleen ben ik nog niet helemaal erover uit hoe we deze ruimte moeten gaan verwarmen. Deze ruimte is klein en een airco is wat overkill (en buiten budget). Tevens werkt er hier iemand maar max 3 dagen werk week.

Momenteel verwarm ik hier met een elektrisch kacheltje welke de ruimte snel verwarmd. De huidige radiator is defect, maar deze werkte voorheen ook niet helemaal goed. Dit komt omdat we beneden vloerverwarming hebben (daar hangt ook de thermostaat) en hierdoor sprong de radiator enkel eventjes in de ochtend aan.

Ik zou natuurlijk de radiator kunnen verwijderen en kunnen blijven verwarmen met het elektrische kacheltje. Maar ik vroeg mij af of dat handig is als er helemaal geen ‘vaste’ verwarming meer aanwezig is in de kamer. Wellicht een vaste elektrische wandradiator een oplossing?

Alvast bedankt voor het meedenken!

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 24-07 10:36
Ik zit met een vergelijkbaar vraagstuk en ben dit topic even aan het doorspitten: Ervaringen infraroodverwarming

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joke_name
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 04:39
Ik heb een combinatie van infrarood verwarming plus normale radiator.

Werkt echt perfect voor mij.

Nu de normale radiator is vervangen voor een grotere is het niet meer nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ymoona
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 01:02
Ik heb een ir paneel gehad, maar vind het heel vervelend dat 1 kant lekker warm is en dat de andere kant koud is. Onder de bestaande radiator (t21) heb een zeven tal pc ventilatoren zitten, dat werk goed, maar dan moet de ketel wel stoken. Verder heb ik een kleine ventilator kachel van 400 watt. Deze gebruik ik om de kou te jagen. Maar mijn favoriete verwarming deze winter is tot nu een fleece vest. Kost niets, maakt geen geluid en is heerlijk warm. Wel houd ik dus studeerkamer op minimaal 16 graden.

https://f1nerd.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 18:23
RobbieB schreef op woensdag 27 december 2023 @ 18:44:
Ik zit met een vergelijkbaar vraagstuk en ben dit topic even aan het doorspitten: Ervaringen infraroodverwarming
Hier nog één!
Na wat zoeken in dat Topic (en Amazon) kun je ir panelen in 2 kampen verdelen;
panelen van <€200.= die wat warm aanvoelen maar weinig warmte uitstralen en/ of waarvan de thermostaat snel stuk is...
En panelen van € 600.= die doen wat ze moeten doen.
Die van 'Sunjoy' blijken heel goed, maar ik vindt geen lage prijzen bij webshop-stunters.
Mijn zoektocht gaat nog wel door.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 23:57
Ik zou er gewoon een duo split laten ophangen, dat is niet veel duurder dan een enkele split unit. Heb je gelijk verwarmen en koelen geregeld.

Eventueel aangevuld met 1 of 2 infraroodpanelen bij het bureau.

Ik verwarm de slaapkamers en woonkamer middels een airco en bevalt zeer goed. Laag verbruik en snel warmte.

[ Voor 24% gewijzigd door Drardollan op 27-12-2023 19:36 ]

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miersel
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 21:24
Is een split airco samen met de andere slaapkamer wellicht een optie? Ik ben toch naar een airco gegaan, die kan in de zomer koelen en in de winter verwarmen.

Edit: losse singlesplits zijn goedkoper dan één multisplit, dus da’s wellicht toch niet zo handig. Met als voordeel dat als er ééntje defect is de ander gewoon doorgaat.

[ Voor 37% gewijzigd door Miersel op 27-12-2023 19:42 ]

• Sarcomorbato
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 24-11-2024
Als koelen niet zo belangrijk is zou ik het lekker bij een goedkoop e-kacheltje houden. In maart schop je hem weer achter het knieschot en komt de ventilator ervoor in de plaats.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:24
Maar 3 werkdagen in de week?
Oftewel de helft van de week?

Even een indicatie van materiaalkosten...

Dit is de kleinste buitenunit van een van de beste merken airco: https://www.keroclima.pt/...s/960844166/Products/1286
En die is geschikt als duo.

https://www.keroclima.pt/...s/960844166/Products/1258
https://www.keroclima.pt/...s/960844166/Products/1256

Daar komt nog koelleiding en aanvullende zaken bij wat betreft materialen (onderschat dat niet, kost rustig evenveel als een binnenunit.

Extra kosten van die 2e binnenunit zijn een handje 100 aan materiaal maximaal.
En de installateur is toch al bezig met een leiding leggen over het grootste deel van het traject.

Dan ga je toch niet prutsen met een e-kachel die voor 4x zoveel kosten verwarmd?

[ Voor 16% gewijzigd door Ronald op 28-12-2023 07:10 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:56

Dido

heforshe

Vloeken in de kerk, maar @Ronald, dat hele setje komt dus op een 1800 tot 2000 euro. Daar kun je heel wat uurtjes een COP1 kacheltje op laten lopen, natuurlijk.

Ja, uiteindelijk haal je de investering eruit, maar laat dat kacheltje 2 uur per dag x 3 dagen per week x 52 weken vol draaien, dan heb je het over een goeie 300 keer het vermogen van dat kacheltje. Bij een 400W kacheltje dus zo'n 150 kWh per jaar. Dan mag je met flinke energieprijzen toch best lang stoken om aan die 2k euro te komen...

Wat betekent mijn avatar?

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Infrarood is zuiniger dan een straalkacheltje, omdat infrarood niet de ruimte verwarmt maar alleen jou als je er voor zit (en al het andere dat opgewarmd wordt door infrarood). Je voelt dan dus actief de warmte wanneer je voor zo'n paneel zit, maar de ruimte zal niet veel meetbaar in temperatuur klimmen.

Een straalkacheltje is minder zuinig, maar verwarmt de hele ruimte en die warmte blijft dus ook langer hangen. Als je veel de ruimte in en uit gaat niet ideaal, maar als je daar 's ochtends gaat zitten en maar een keer of 3-4 van je plek af gaat door de dag heen dan kan dat wel heel handig zijn.

Straalkacheltjes heb je ook in paneelvorm die je aan de muur kunt hangen, evt. met ingebouwde thermostaat. Ik heb zelf een heel goedkoop 800W campingkacheltje op een slimme stekker en een Tado thermostaatknop (maar iedere temperatuursensor zou daar voor werken) en ik heb in Home Assistant geautomatiseerd dat die aan gaat als de ruimte onder de ingestelde temperatuur is. In de zomer gebruik ik hetzelfde om automatisch een mobiele airco aan te zetten (inclusief wisselen tussen airco stand en ventilator stand).

Afhankelijk van hoe goed de isolatie in die ruimte is, wat je zelf kunt, wat je al hebt, en wat evt. je budget is zijn er heel veel opties.

• Oon
  • Niet online

Oon

Ronald schreef op donderdag 28 december 2023 @ 07:09:
Dan ga je toch niet prutsen met een e-kachel die voor 4x zoveel kosten verwarmd?
Ik denk dat je dat snel overschat hoor, mijn kleine kacheltje heeft nu in heel januari zo'n 181kWh verbruikt, waarvan 55 in december. Met een gemiddelde kWh-prijs van 30 cent zit je dan op €16,50, en december was wel een extreme maand. Je komt op een paar tientjes per jaar uit om het gewoon lekker warm te hebben.

Voordeel van een airco is dat die ook in de zomer nuttig is, maar dan moet die behoefte er wel zijn. Als het alleen om verwarmen gaat dan duurt het wel een 10-20 jaar voor je die kosten eruit hebt, en dan hebben we het verbruik van een airco nog niet meegerekend, want die draaien ook niet zonder energie.

• Ronald
Oon schreef op donderdag 28 december 2023 @ 09:49:
[...]

Ik denk dat je dat snel overschat hoor, mijn kleine kacheltje heeft nu in heel januari zo'n 181kWh verbruikt, waarvan 55 in december. Met een gemiddelde kWh-prijs van 30 cent zit je dan op €16,50, en december was wel een extreme maand. Je komt op een paar tientjes per jaar uit om het gewoon lekker warm te hebben.

Voordeel van een airco is dat die ook in de zomer nuttig is, maar dan moet die behoefte er wel zijn. Als het alleen om verwarmen gaat dan duurt het wel een 10-20 jaar voor je die kosten eruit hebt, en dan hebben we het verbruik van een airco nog niet meegerekend, want die draaien ook niet zonder energie.
Je geeft niets aan over hoeveel uur je de ruimte gebruikt? Dus je verbruik zegt geheel niets!

TS heeft aangegeven dat de behoefte van koelen er is. Dan zal die behoefte er zijn voor beide ruimtes.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Ronald
Dido schreef op donderdag 28 december 2023 @ 09:35:
Vloeken in de kerk, maar @Ronald, dat hele setje komt dus op een 1800 tot 2000 euro. Daar kun je heel wat uurtjes een COP1 kacheltje op laten lopen, natuurlijk.

Ja, uiteindelijk haal je de investering eruit, maar laat dat kacheltje 2 uur per dag x 3 dagen per week x 52 weken vol draaien, dan heb je het over een goeie 300 keer het vermogen van dat kacheltje. Bij een 400W kacheltje dus zo'n 150 kWh per jaar. Dan mag je met flinke energieprijzen toch best lang stoken om aan die 2k euro te komen...
Ook jij mist het punt geheel. TS wil kunnen koelen, dat kost al >1500 aan materiaal.

De meerkosten om de kleinere ruimte mee te pakken zijn relatief laag. Het kost alleen de binnen unit en koel leidingen extra.

• Oon
  • Niet online

Oon

Ronald schreef op donderdag 28 december 2023 @ 11:13:
[...]

Je geeft niets aan over hoeveel uur je de ruimte gebruikt? Dus je verbruik zegt geheel niets!

TS heeft aangegeven dat de behoefte van koelen er is. Dan zal die behoefte er zijn voor beide ruimtes.
Mijn kacheltje staat dag en nacht aan, overdag op 21 graden en 's nachts op 16. Verbruik valt overdag heel erg mee, en 's nachts is het zo goed als niks (want zolder, dus alle warmte van het hele huis komt uiteindelijk hier uit).

Als ik dat vergelijk met de airco die mijn ouders hebben hangen voor een kleinere ruimte dan mijn zolderkantoor dan ben ik toch echt wel stukken goedkoper uit. In de zomer staat de mobiele airco aan, die kan tot 1200 watt, maar die staat niet de hele dag te draaien. Mobiele airco in de zomer + kacheltje in de winter kom ik op zo'n 160 euro per jaar uit, met zo'n 500 euro aan aanschafkosten. Een airco verbruikt gauw meer gemiddeld dan mijn airco + kacheltje en is ook een dikke 3-5x zo duur in aanschaf + installatie.

Dat neemt niet weg dat een airco makkelijker is in gebruik, als die eenmaal hangt hoef je er niks mee (tenzij er iets gerepareerd moet worden). Mijn mobiele airco moet ik de slang uit het raam hangen en een keer per maand ongeveer het bakje water weer bijvullen, plus dat ding maakt een hoop lawaai. Maar of ik dat kleine beetje onhandigheid en lawaai nou 2000 euro waard vind.. denk dat ik liever het geld bespaar :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
@Oon ofwel je vergelijkt appels en peren.

Als het warmteverlies bij je ouders hetzelfde zou zijn als bij jouw ruimte zou de airco nooit meer moeten verbruiken… of het is bij je ouders een sauna / koelkast … afhankelijk van seizoen.

Die factor COP 4 is redelijk onoverwinnelijk bij gelijk verlies

Pagina: 1