Versterker laten fixen of nieuwe en dan welke

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Topicstarter
Laat is ik als eerste beginnen dat ik iets zoek voor een klassieke setup. Gewoon 2 boxen en primair stereo.
Meeste wat ik speel is mijn eigen collectie (geripte cd's), FLAC via een squeezebox. Dat tot volle tevredenheid, dus meer exotische setup's hoeven van mij niet. Geen 5.1 / 7.1 etc.

Nu heb ik een G&W 2006 versterker stereo versterker uit China. Erg tevreden over het geluid. Selectieknop deed het al even niet meer (alleen jammer voor podcasts via de chromecast) maar oke. Echter nu begint de volumeknop ook raar te doen. Niet alleen kraken, maar ook het verspringen van volume. Zelf al eens de potmeter schoongemaakt (contact spray, 2 soorten zoals het op alle websites staat) maar dat lijkt niet voldoende.

Enige optie is dus wegbrengen. Ik gok ongeveer 150 euro om te laten fixen.
Is het dat nog waard? Of kan ik beter een nieuwe kopen? Dat is de eerste en belangrijkste overweging.
Koop ik voor 150 euro weer iets dat net zo goed klinkt? (of budget 400 nieuw)

En zo ja, welke dan. Ben wel van mijn audiofiele geloof af gevallenen.
Het moet goed klinken, maar geen Zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht #6

Mijn boxen zijn Vifa/Scanspeak 33 speakers (niet mijn topic).

Vereisten:
- Stereo
- minimaal 2x input
- Beetje vermogen (nodig voor de boxen)
- DAC ingebouwd is fijn / streaming ook

Advies anyone?

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DW2005
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 30-09 12:07
Ik zou een nieuwe kopen. Deze is niet echt vintage of high-end dat het de investering waard is lijkt me. Maar als je er sentimentele waarde aan hecht is dat natuurlijk anders.
Op youtube heb je verschillende reviewers voor amps die verschillende vergelijken in jouw budget. Bijvoorbeeld YouTube: Best Amps of 2023! The Cheap Audio Man Awards!!!!

[ Voor 16% gewijzigd door DW2005 op 26-12-2023 11:57 . Reden: verkeerde link ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:30

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik denk dat laten fixen uiteindelijk nog steeds niks oplevert en dat ie weer de geest gaat geven.
Die vifa Premium 33 van jou hebben een rendement van 88dB, moet dus redelijk wat power in al.
https://www.china-hifi-au...x100w-powerful-new-p-1359
Die 100w is rms, zal niet heel veel van over blijven. Sure, je krijgt er geluid uit. En ik zal de laatste zijn die zegt dat wattage iets uit maakt, maar in dit geval denk ik dat je versterker gewoon wat onderbemeten is voor je speakers.

Weet niet of je tweedehands overweegt en een afstandsbediening een must is?

Persoonlijk zou ik hier iets van een Pioneer a6xx of a7xx series aan hangen, en dan een losse pi met dac HAT als streamer.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Faxe
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17-07 17:08
WIIM Amp, kost rond de 349 euro https://www.wiimhome.com/wiimamp/overview.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Topicstarter
The Eagle schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 11:28:
Ik denk dat laten fixen uiteindelijk nog steeds niks oplevert en dat ie weer de geest gaat geven.
Die vifa Premium 33 van jou hebben een rendement van 88dB, moet dus redelijk wat power in al.
https://www.china-hifi-au...x100w-powerful-new-p-1359
Die 100w is rms, zal niet heel veel van over blijven. Sure, je krijgt er geluid uit. En ik zal de laatste zijn die zegt dat wattage iets uit maakt, maar in dit geval denk ik dat je versterker gewoon wat onderbemeten is voor je speakers.

Weet niet of je tweedehands overweegt en een afstandsbediening een must is?

Persoonlijk zou ik hier iets van een Pioneer a6xx of a7xx series aan hangen, en dan een losse pi met dac HAT als streamer.
1) Tweede hans zou ook mogen, maar zie daarin weinig aanbod dat me overtuigd. Zit er niet op de wachten om over paar jaar weer met krakende potmeters te zitten.

2) afstandbediening irrelevant

3) Over mijn huidige streamingsoplossing ben ik tevreden. Op andere plekken in huis als een picoreplayer, maar hier voldoet de squeezeplayer nog goed.

4) Ben verbaasd. Ik ben zeer tevreden over het geluid. En luister veel klassiek (groot dynamisch bereik) waarbij ze zowel in laag als hoog niet tekort komen (ik overigens wel, hoge tonen nemen drastisch af bij laatste gehoortest :( ) Kan het zijn omdat het 100watt is bij 8 ohm, maar ik 4 ohm boxen heb? Volume gaat nooit boven de 60% en dan vind ik het meer dan hard genoeg, maar vriendin zou dan oordoppen indoen.

En wat bedoel je met 6xx en 7xx die kan ik zo niet vinden.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Topicstarter
Heeft die dan voldoende power? Als ik opmerking van @The Eagle lees?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:30

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Groot dynamisch bereik zegt niet zoveel. Het zullen meer de pieken zijn waarbij een amp harder moet werken, met name in het laag.
Kan al die tijd prima gegaan zijn, kan echter ook zijn dat je daar ongemerkt wat meer gevraagd hebt van de amp dan ie aan kon. Lastig te zeggen.

Qua rendement is het simpel: hoe lager het rendement van een speaker, hoe meer je er qua wattage moet inpompen voor een gelijk volume tov een speaker met een hoger rendement. En hoe meer power je dus ook nodig hebt bij dynamiek in de muziek.

Qua Pioneer doel ik op een a616mk2, a676, a717, a757 of a701r (al is die laatste een a676 met remote, en lastig te vinden).
Maar vergelijkbaar van andere merken kan ook. Er zijn prima amps gemaakt door Marantz, Denon, Onkyo, Philips, Sony en andere producenten.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Topicstarter
Nou denk niet dat hij daar stuk van is gegaan. Zit namelijk echt in de leeftijd van de potmeter. Even doorblazen, reinigingsspray en hij gaat weer even oke.

En ben even op marktplaats aan het neuzen geweest. Wellicht is het de tijd, maar nu staat er niet zoveel op of ze vragen de hoofdprijs voor een versterker van >10 of 15 jaar oud. En zit niet te wachten om over paar jaar weer krakende potmeters te hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
Cyberpope schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 11:41:
[...]

1) Tweede hans zou ook mogen, maar zie daarin weinig aanbod dat me overtuigd. Zit er niet op de wachten om over paar jaar weer met krakende potmeters te zitten.

2) afstandbediening irrelevant

3) Over mijn huidige streamingsoplossing ben ik tevreden. Op andere plekken in huis als een picoreplayer, maar hier voldoet de squeezeplayer nog goed.

4) Ben verbaasd. Ik ben zeer tevreden over het geluid. En luister veel klassiek (groot dynamisch bereik) waarbij ze zowel in laag als hoog niet tekort komen (ik overigens wel, hoge tonen nemen drastisch af bij laatste gehoortest :( ) Kan het zijn omdat het 100watt is bij 8 ohm, maar ik 4 ohm boxen heb? Volume gaat nooit boven de 60% en dan vind ik het meer dan hard genoeg, maar vriendin zou dan oordoppen indoen.

En wat bedoel je met 6xx en 7xx die kan ik zo niet vinden.
Huh? Ik zelf heb dan weliswaar een dijk van een reciever van Marantz voor minder dan de helft van de nieuwprijs gekocht via MP en die gaat al 8 jaar mee. Geen probleem.

Hier een voorbeeld stereo. https://www.marktplaats.n...-stereo-versterker-zilver Biedt €100,- en hij is van jou denk ik.

Hier nieuw iets https://www.bol.com/nl/nl...VIGg.2_45.52.ProductImage of https://www.hifiklubben.n...erde-versterker/argsa1bk/

Repareren? :N Niet de moeite waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Topicstarter
MotorBeast schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 14:47:
[...]

Huh? Ik zelf heb dan weliswaar een dijk van een reciever van Marantz voor minder dan de helft van de nieuwprijs gekocht via MP en die gaat al 8 jaar mee. Geen probleem.

Hier een voorbeeld stereo. https://www.marktplaats.n...-stereo-versterker-zilver Biedt €100,- en hij is van jou denk ik.

Hier nieuw iets https://www.bol.com/nl/nl...VIGg.2_45.52.ProductImage of https://www.hifiklubben.n...erde-versterker/argsa1bk/

Repareren? :N Niet de moeite waard.
Nou ja, ik kijk een regio Eindhoven en staat al bod van 150 euro bij, dus 100 euro gaat niet lukken. En heb al vele 2de hands versterkers gehad tussen jaren 90 en 2010 (toen deze gekocht). Van Yamaha, Onkyo (Integra), Denon maar ook die begonnen meestal na verloop van tijd te kraken op de potmeters en schakelaars. (of uitgedroogde elco's) vandaar dat ik wat huiverig ben.

Mijn huidige (13 jaar oude) versterker was een aanrader uit de (toen langlopende reeks) china-hifi. Toen gezien als 1 van de betere en veel beter dan de westerse versterkers uit die tijd. Dus heb wel beetje moeite om dan nu juist een westerse versterker uit die periode nu 2de hand te kopen. En hij klinkt nog steeds goed, alleen die verrekte potmeters.

Maar net een bod uitgebracht op een versterker, gok dat dat hem niet gaat worden maar een gokje kan altijd. Voor de rest vind ik er in de regio Eindhoven/DenBosch/Tilburg niet veel tussen staan. Gaat om een NAD T757. Is dat iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Koop dan gewoon voor rond de driehonderd een nieuwe. Kan je weer jaren vooruit. Mijn zwager heeft net voor €480,- een Denon reciever nieuw gekocht. Ding klinkt net zo goed als mijn dure Marantz SR7009.

NB; je hebt nu geboden op een reciever. Dat is wat anders dan een stereoversterker.

[ Voor 18% gewijzigd door MotorBeast op 26-12-2023 16:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Topicstarter
Kan dus voor 350 die NAD T757 kopen, is dat iets?

En ja, daar was ik nu juist beetje naar aan het zoeken. Je ziet bij versterkers de prijzen rond vliegen van 350 tot <vul maar in>.

En wat past dan een beetje bij mijn boxen (die ik al aangaf). Bijna alle versterkers klinken redelijk neutraal. Maar deze boxen vragen wel wat vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Knallen maar https://www.smitsarnhem.nl/tx-sr494dabblk-2ekans

Goede winkel ook. Ook ivm garantie. Kan je op termijn ook naar surround. Ik kan niet zonder met films kijken.

Mijn zwager heeft volgens mij deze https://www.smitsarnhem.nl/avr-x1700h-2ekans Hangen bij hem B&W speakers aan.

[ Voor 73% gewijzigd door MotorBeast op 26-12-2023 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powergrim
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 30-09 20:27
Zelf jaren een Sony STR-DH100 gehad. Echt een fijne versterker, zonder veel poes-pas. Mijn vader heeft hem nu, denk ik al ongeveer 10 jaar oud, zonder enig kraakje.

Overigens wel volledig analoog, maar ik hoor nergens een harde wens voor digitaal?

En er staat er zelfs eentje voor een hele zachte prijs bij je in de buurt:

https://www.marktplaats.n...dh100-versterker-receiver

[ Voor 10% gewijzigd door Powergrim op 26-12-2023 16:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Topicstarter
Voor degene die over dit topic struikelt.

Uiteindelijk toch even gaan babbelen bij een vintage audio dealer die ook versterkers onderhoud en repareert.
Oordeel daar was dat de versterker zeker de moeite van reparatie waard was. Sterker nog hij was onder de indruk van de gebruikte componenten en kwaliteit van de versterker.

Kortom hij staat hier weer heerlijk te spelen voor 100 euro. :)

Hopelijk kan ik weer 20 jaar vooruit.

Pagina: 1