Nieuwbouwappartement verwarmen met IR panelen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gylph01
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 13-02-2024
goedemiddag,

ik ben een starter op de woningmarkt en heb interesse in een nieuwbouwappartement.

Het appartement betreft een tussenappartement van 64m2 met een woonkamer van 25m2. Energielabel A
Daarnaast heeft het een glaspartij met HR++ glas op de zuidkant.

De ontwikkelaar heeft in het nieuwbouwplan gekozen voor infraroodverwarming voor het gehele appartement. Warm water is afkomstig uit een boiler. De woonkamer zou met een tweetal panelen verwarmd worden, een bij de keuken en een bij de zithoek.
voor de overige kamers is het geen probleem aangezien ik daar maar weinig tijd per dag zal spenderen.

ik heb een vraag uitstaan voor meer informatie bij de ontwikkelaar maar heb hier nog niets op vernomen.

Gezien de sceptische geluiden online omtrent IR verwarming en mijn gebrek aan kennis ben ik benieuwd hoe iemand met meer kennis van zaken aankijkt tegen dergelijke situatie.

Zou dit qua maandlast interessante oplossing kunnen zijn voor dergelijk appartement? of is het vooral interessant voor de ontwikkelaar i.v.m. lage installatiekosten?

Alle reacties

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 21-05 21:12
Met een IR paneel verwarm je alleen plaatselijk. Op de bank, aan tafel. Een hele ruimte gelijkmatig verwarmen gaat het zeker niet worden. Daarnaast heeft IR een COP van 1 dus niet toegestaan als hoofdverwarming bij nieuwbouw of renovatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gylph01
Dank voor je reactie, Goed om te weten. Zeker ook dat het niet toegestaan is. Daar was ik nog niet van op de hoogte 👍🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Uszka schreef op maandag 25 december 2023 @ 14:58:
Daarnaast heeft IR een COP van 1 dus niet toegestaan als hoofdverwarming bij nieuwbouw of renovatie.
Een snelle zoektocht naar ir panelen en hoofdverwarming gaf mij geen signalen dat dat niet zou mogen. Waar staat dit beschreven?

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Fresh-r on the wall compac WTW

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gylph01
Ik ben ook even aan het googlen geslagen. ik kwam op onderstaand document van de overheid:

https://www.rvo.nl/sites/...n-en-kleine-utiliteit.pdf

hierin staat idd dat electrische verwarmings installaties met een COP van 1 verboden zijn.
hoofdstuk 3.4.5, geeft alleen wel aan dat IR-panelen hier dan weer buiten vallen.

Al hebben deze natuurlijk ook een COP van 1...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:03
Ik ken recente bouw appartementen waarbij vrijwel niet verwarmd hoeft te worden. Wel buren links, rechts, boven, onder en inderdaad hele gevel op zuid glas (zonwering!).

Natuurlijk is het vanaf de ontwikkelaar een ordinaire besparing. Kans op laag comfort is aanzienlijk.

[ Voor 23% gewijzigd door Rukapul op 25-12-2023 15:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickname55
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15-05 14:43
Rukapul schreef op maandag 25 december 2023 @ 15:27:
Ik ken recente bouw appartementen waarbij vrijwel niet verwarmd hoeft te worden. Wel buren links, rechts, boven, onder en inderdaad hele gevel op zuid glas (zonwering!).
Als je buren naast je hebt wonen die het 25 graden stoken, dan zou dat inderdaad kunnen. Maar anders kan je het echt wel vergeten. Je kan nog zo goed isoleren, maar het word nooit uit z'n eigen spontaan warm als het buiten koud is.

Euhm... \n ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickname55
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15-05 14:43
Gylph01 schreef op maandag 25 december 2023 @ 14:40:
De ontwikkelaar heeft in het nieuwbouwplan gekozen voor infraroodverwarming voor het gehele appartement.
Dit lijkt me gewoon een ordinaire kosten besparing. Het zal wel goedkoper zijn dan vloerverwarming. In aanleg. Maar ik weet niet of je wel eens op blote voeten door de kamer loopt. Dan is vloerverwarming toch wel heel lekker hoor.

[ Voor 15% gewijzigd door Nickname55 op 25-12-2023 15:38 ]

Euhm... \n ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gylph01
Dat zou maar zo eens kunnen. Het stond ook niet duidelijk vermeld in de technische omschrijving, ik kwam het zelf tegen op de installatietekening. Niet perse heel transparant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Afgezien van de IR panelen, wat voor boiler is het?

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Fresh-r on the wall compac WTW

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12:08

ericplan

5180 Wp PV

Gylph01 schreef op maandag 25 december 2023 @ 15:25:
Ik ben ook even aan het googlen geslagen. ik kwam op onderstaand document van de overheid:

https://www.rvo.nl/sites/...n-en-kleine-utiliteit.pdf

hierin staat idd dat electrische verwarmings installaties met een COP van 1 verboden zijn.
hoofdstuk 3.4.5, geeft alleen wel aan dat IR-panelen hier dan weer buiten vallen.

Al hebben deze natuurlijk ook een COP van 1...
Diverse topics hierover geweest. Een centraal geregelde installatie met cop=1, zoals een elektrische CV mag niet. Per ruimte geregelde verwarming met Cop=1 mag wel.
Met een nieuwbouw-appartement is er waarschijnlijk nauwelijks warmtevraag.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Nickname55 schreef op maandag 25 december 2023 @ 15:34:
[...]

Dit lijkt me gewoon een ordinaire kosten besparing. Het zal wel goedkoper zijn dan vloerverwarming. In aanleg. Maar ik weet niet of je wel eens op blote voeten door de kamer loopt. Dan is vloerverwarming toch wel heel lekker hoor.
Ik heb in mijn appartement ook geen koude voeten, daar zorgen de benedenburen voor. Gestapelde bouw is, wat betreft verwarmen niet te vergelijken met een rijtjeshuis.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gylph01
DaWizza schreef op maandag 25 december 2023 @ 16:59:
Afgezien van de IR panelen, wat voor boiler is het?
Meer info dan een 200L boiler uit de technische omschrijving heb ik helaas niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
Voor een dubbeltje op de eerste rang zitten... en dan de lasten aan de koper overlaten...
Boiler zeker ook op element?

Voor dit soort appartementen is de Itho Vincent. Heeft 2x 180mm buis nodig naar buiten.
Daar kan dan een vat onder: https://www.ithodaalderop...onsument/product/03-00716

Even aansluiten op nog aan te leggen vloerverwarming en je zit er netjes en warmpjes bij.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yoga
  • Registratie: Mei 2022
  • Nu online
Waarschijnlijk kost het huis iets minder?

IR werkt prima denk ik, huis staat er 1 bij de bank en de kachel op 16, zalig lekker warm koekje.

Je kan er altijd nog een kacheltje bij zetten als het te koud blijft.

Gas mag niet meer, dus elektrisch
Warmte pomp is veel duurder, installatie en onderhoud.

En als we over een jaartje 7 betere oplossingen hebben gooi je IR eenvoudig uit

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Gylph01 schreef op maandag 25 december 2023 @ 17:24:
[...]
Meer info dan een 200L boiler uit de technische omschrijving heb ik helaas niet.
De grootte van de boiler, in relatie tot de grootte van het appartement doet een warmtepompboiler vermoeden.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gylph01
Ronald schreef op maandag 25 december 2023 @ 17:26:
Voor een dubbeltje op de eerste rang zitten... en dan de lasten aan de koper overlaten...
Boiler zeker ook op element?

Voor dit soort appartementen is de Itho Vincent. Heeft 2x 180mm buis nodig naar buiten.
Daar kan dan een vat onder: https://www.ithodaalderop...onsument/product/03-00716

Even aansluiten op nog aan te leggen vloerverwarming en je zit er netjes en warmpjes bij.
Ja eveneens op element. Bedankt voor de suggestie van de Itho👍🏻 Zal dan na moeten vragen wat de opties voor twee additionele 180mm kanalen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gylph01
ericplan schreef op maandag 25 december 2023 @ 17:32:
[...]

De grootte van de boiler, in relatie tot de grootte van het appartement doet een warmtepompboiler vermoeden.
Inderdaad is het een vrij forse boiler, dat was mij ook opgevallen. In de omschrijving vind ik de term warmtepompboiler niet terug, maar wordt over boiler gesproken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Gylph01 schreef op maandag 25 december 2023 @ 17:34:
[...]
Ja eveneens op element. Bedankt voor de suggestie van de Itho👍🏻 Zal dan na moeten vragen wat de opties voor twee additionele 180mm kanalen zijn.
IR is geluidloos, Vincent bepaald niet. Nog afgezien van het fysieke inpassen.

A'dam PVOutput

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21-05 20:08
Gylph01 schreef op maandag 25 december 2023 @ 15:38:
Dat zou maar zo eens kunnen. Het stond ook niet duidelijk vermeld in de technische omschrijving, ik kwam het zelf tegen op de installatietekening. Niet perse heel transparant.
Kun je de EPC/BENG-berekening opvragen? Die wordt gemaakt bij het aanvragen van de bouwvergunning en is dus allang gemaakt. Kan me niet voorstellen dat de oplossing met IR-panelen voldoet aan de regels en dus past in de vergunningsaanvraag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gylph01
Fr33z schreef op maandag 25 december 2023 @ 17:52:
[...]

Kun je de EPC/BENG-berekening opvragen? Die wordt gemaakt bij het aanvragen van de bouwvergunning en is dus allang gemaakt. Kan me niet voorstellen dat de oplossing met IR-panelen voldoet aan de regels en dus past in de vergunningsaanvraag.
Ik heb een aanvraag gedaan voor berekeningen en alle andere beschikbare info op energie gebied maar nog niet ontvangen. Zal ook met de feestdagen te maken hebben. Ben idd ook erg benieuwd wat daar in staat. Dank voor de suggestie!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onno oliver
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 20-04 09:02
Paneel is leuk als extra verwarring. bv boven of onder je werkplek verder niets.
Ik hoorde dat iemand dit onder zijn tafel heeft geplaatst weet echter niet of dat mag.
Was iets met koude voeten.

Misschien omdat de ramen op het zuiden zijn gaat men er van uit dat de kamer door de zon verwarmd wordt?

Ooit op een campus gewerkt waar dit ook het geval was de temperatuur kwam daar nooit boven de 18 graden omdat later er zonewering kwam vanwege de zon inval op de werkplek.
Niet fijn als veel zittend werk doet.

[ Voor 0% gewijzigd door onno oliver op 26-12-2023 15:25 . Reden: typo ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

Gylph01 schreef op maandag 25 december 2023 @ 17:34:
[...]

COP bij 7/35°C = 2.56 , een stroomvreter dus. Niet in investeren ! Ter vergelijking een standaard airco om te verwarmen heeft daar cop 6.

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gylph01
digifun schreef op maandag 25 december 2023 @ 19:47:
[...]

COP bij 7/35°C = 2.56 , een stroomvreter dus. Niet in investeren ! Ter vergelijking een standaard airco om te verwarmen heeft daar cop 6.
Ah dan is inderdaad een standaard airco wel een stuk interessanter! Maar al met al verwacht je toch ook bij nieuwbouw dat er standaard een goed passende optie wordt geleverd 🤔 ipv zelf nog een airco of warmtepomp te moeten aanschaffen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 09:43
Gylph01 schreef op maandag 25 december 2023 @ 20:04:
[...]

Ah dan is inderdaad een standaard airco wel een stuk interessanter! Maar al met al verwacht je toch ook bij nieuwbouw dat er standaard een goed passende optie wordt geleverd 🤔 ipv zelf nog een airco of warmtepomp te moeten aanschaffen
Stel je verwachtingspatroon maar wat bij, de ontwikkelaar wil gewoon voor minimale kosten een de eisen voldoen en met maximale winst verkopen

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:03
onno oliver schreef op maandag 25 december 2023 @ 19:11:

Ooit op een campus gewerkt waar dit ook het geval was de temperatuur kwam daar nooit boven de 18 graden omdat later er zonewering kwam vanwege de zon inval op de werkplek. Niet fijn als veel zittend werk doet.
Ik was vandaag in een appartement uit 2008 waar de (vloer)verwarming vrijwel niet gebruikt wordt. De verwarmingsinstallatie is zelfs meerdere malen gedurende zeer lange periode defect geweest. Er staat ook een joekel van een WTW unit.

De woonkamer op het zuiden is altijd (te) warm.

Echter de 2 (slaap)kamers op het noorden zijn fris tot koud (raam open) in jaargetijden als dit. Vraag me af hoeveel W er nodig zou zijn om dat op 21C te houden. Of wat te denken van een badkamer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Wat betreft kosten, ik stook al enkele jaren met elektrische radiatoren. Beetje lastig om exacte cijfers te geven. Over 4 jaar gemeten was het ongeveer 1000 kWh 750 kWh per jaar (badkamer en eetkeuken waar we altijd verblijven)., Appartement 62 m2, nieuw label A met extra isolatie bouwjaar 1989. Investering voor de radiatoren circa €250,- per stuk x 4. Eén is er altijd uit.

Geen geluid, geen onderhoud behalve afstoffen, geen ruimtebeslag zoals technische ruimte, snelle reactietijd, individuele regeling per ruimte via een app. En als er eentje stuk is, dan vervang ik die gewoon. Speciaal drie dezelfde gekocht, zodat ik simpel kan uitruilen. Hoe lang ze mee gaan, geen idee.

[ Voor 1% gewijzigd door ericplan op 27-12-2023 13:09 . Reden: rekenfout, geen 3 maar 4 jaar. ]

A'dam PVOutput

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Nu online
Ervaringen infraroodverwarming

Ik zou het zelf niet aandurven. Het lijkt me nogal persoonsafhankelijk of je het een lekkere manier van verwarmen vindt.
En de besparingen tov gas die geadverteerd worden berusten op het feit dat je lokaal en tijdelijk verwarmd, wat voor mij klinkt als inleveren van comfort.

Bij passiefhuis isolatie waardes haal je wellicht wel gelijk comfort maar ik vermoed dat daar hier geen sprake van is.
Heb er zelf geen ervaring mee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 10:44
IR is gewoonweg niet geschikt als comfortabele hoofdverwarming. Dan heb je L/W of L/L nodig hier.

Verbaas me er ook enorm over dat dit zo zou mogen. Berekeningen ben ik ook erg benieuwd naar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

@Gylph01 Had een rekenfout gemaakt, waren niet drie maar vier jaren, post is aangepast.

2020 1050 kWh
2021 635 kWh
2022 810 kWh
2023 530 kWh

Elektrisch verwarmen is ongeveer drie keer zo duur als verwarmen met gas, maar met de prijzen van nu was ik dit jaar 530 x €0,45 = €238,50 kwijt aan verwarmingskosten. Afschrijving van de elektrische radiatoren komt (met een geschatte levensduur van 15 jaar) op zo'n €80,- per jaar.

Overigens zit de wijze van verwarmen ook verwerkt in het energielabel, hoe dat precies werkt weet ik niet echt.

A'dam PVOutput

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

1000 kWh is net zoveel warmte als een dikke 100 kuub gas. Dat is wel heel erg weinig warmte en geen realistisch verbruik,

Dat zal eerder een geval zijn van buren die genoeg verwarmen en zelf niet.

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gylph01
Vanuit de ontwikkelaar wordt aangegeven dat het meegenomen is in het energielabel, dat bepaald is door een externe partij, en dat er verder additioneel niet aan gerekend is. Ik denk eraan om op basis van de discussie op dit forum nog wat kritische vragen in een antwoord terug op te nemen. Dank voor de input tot zover 👍🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21-05 21:59
IRfolie in de vloer is ook mogelijk.

Dynatherm.

COP 1 of niet, vergelijking met standaard weerstand verwarming gaat mank.

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 12:02
Ik zou me eerder zorgen maken of het in de zomer nog wel comfortabel is te krijgen dan in de winter.
Is er überhaupt iets van koeling voorzien?

Ben zelf gecharmeerd van individuele split-airco's voor supergeïsoleerde nieuwbouwappartementen, maar dat bestaat in NL vrijwel niet.
Geen financiële of fysieke overhead, zeer zuinig kunnen verwarmen en koelen, vrijheid voor eigenaren om te installeren wat je wilt en wanneer je het wilt vervangen.

Het enige wat je nodig hebt is een leuk in de architectuur weggewerkt al dan niet inpandig plekje/balkonnetje om een buitenunit neer te zetten, een stroomaansluiting en een doorvoer voor de leidingen naar de binnenunit.
Als projectontwikkelaars eens zoiets neer konden zetten.
Lage kosten voor de eigenaars/bewoners, alles individueel regelbaar en vervangbaar en verwarmen en koelen in één zonder een kapitaal warmte/koudenet aan te hoeven leggen.
Geen megabeslissingen in de VVE maar gewoon iedereen z'n eigen L/L warmtepompje, volgens mij ligt de wamtebehoefte van nieuwbouw appartementen laag genoeg om dit comfortabel te kunnen toepassen.

[ Voor 4% gewijzigd door ASW1 op 28-12-2023 12:27 ]

Pagina: 1