Lekkage kozijn en naar binnen draaiend raam

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaydC
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16:40
Allereerst, fijne dagen allemaal!

Wij hebben dit jaar een huis gekocht, en zijn twee lekkages tegengekomen in/bij kozijnen.

Een lekkage bij het kozijn op de begane grond, waarbij er water naar binnen komt als de wind erop staat. Het lijkt er sterk op dat dit probleem al langer aanwezig is, als ik kijk naar het kitwerk.
Aan de buitenzijde en onderkant van het kozijn (tussen houten kozijn en stenen dorpel) zit kitwerk, vermoeden dat dit niet goed meer afsluit, en dat water hierdoor naar binnen geblazen wordt. Als ik druk op het kitwerk aan de binnenkant (bij regen en harde wind) dan komt hier vocht uit. Dit kitwerk sluit ook niet goed meer af.

De tweede lekkage zit bij het naar binnen draaiende raam op de eerste verdieping, waar aanzienlijk wat water naar binnen komt. Het water loopt onder het raam door, en lijkt niet in het alu gootje met gaatjes terecht te komen.
Het stapelt zich op aan de binnenkant van het kozijn, waardoor het uiteindelijk naar binnen lekt. De foto’s zijn van de stormachtige dagen.

Twijfels of dit gemakkelijk zelf op te lossen is door het één en ander te proberen, of dat er een professional ingeschakeld moet worden. Geen idee of er ergens schade is die niet zichtbaar is. Hout voelt niet zacht op plekken waar ik bij kan.

Na ontdekken van het eerste lek gaf Vereniging Eigen Huis aan dat we onderzoek zouden kunnen laten doen door de huizendokter (á 400 Euro). Waarbij we eventueel de vorige bewoners kunnen uitnodigen.
We hebben bij aankoop geen bouwkundige keuring laten uitvoeren, maar feit blijft dat alle lekkages gemeld hadden moeten worden.
Een andere optie is via VEH een reparateur inschakelen, maar de oorzaak (vooral van de lekkage beneden) is niet duidelijk. Dus wie schakel je dan in?

Valt het te proberen om zelf de kit te vervangen aan de buitenkant (bij de lekkage op de begane grond)? En aan de binnenkant niets doen zodat vocht er nog uit kan? Of wordt dat prutsen?

We hebben nog niets zelf gedaan aan deze problemen, omdat we er niet helemaal uit komen.

Alvast bedankt 🙏🏻

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lplWSUqZ2Pfc0rGhfUORs5mzSMc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JEWBqCmzL4GVPRV0XkiqWUeZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jFgcbTU-8plVZBuzg832r5OenNE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Qle4hZ2WZK1VzDbqhWKRoB1w.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/81U-bkyqXy0Lt9Kwq5X71RUSAUQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sGHXlAJOEsuMWDMIVdFz7Ahx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/moB2O8tAReDdefX12dlzxjf9imo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3NfPIsQIcD34cmR8NxSOZwwj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yNU0zS65KUuOsdUPSpJk4lcHHu4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UNoQZAtJSPI4ZD2oO2dNDmEG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1wXVMW_UMS5DRbS3ns-A2r_8hbs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ipeNH7YuvOJIvmqReAY5R0ex.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z678wOIBQGtVLcZS9nswPnSgH0A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/178o41PbCiVJJgEwA7mRyeXa.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sahinasappelsap
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18:47
Ik heb in Juli dit jaar met de storm water gehad wat in beste hoeveelheden naar binnen kwam, de vensterbank was toen zeiknat..
Eerste vraag is hoe oud zijn de kozijnen?
Als je naar je kozijn kijkt op de foto's zie je scheuren in het verf, wat er op wijst dat het houtwerk zelf vochtig is of is geweest, dan komen er scheurtjes in het verf, althans zo was dat bij ons.

Oorzaak bij ons bleek uiteindelijk de kit. Nieuwbouwhuis, goedkope en of slechte kit gebruikt, waardoor na 5 jaar kit broos was geworden, afbrokkelde (uitgedroogd op sommige plaatsen) en kleierig was op veel andere plaatsen. Bij de glaslatten en aan de onderkant/binnenzijde van het glas/kozijn had regen alle ruimte om op te hopen en door de windkracht werd dat naar binnen geperst of sijpelde het simpelweg door de naden waar geen kit meer was heen :-) Heb je ook veel condens aan de binnenkant of natte ramen aan de binnenzijde 's ochtends?, Dat lijk ik op een van de foto's ook te zien?

We hebben het hele huis uiteindelijk van binnen en buiten opnieuw laten kitten. Sindsdien hebben we 0,0 problemen meer met alle draaikiepramen in het huis.

Je zou eens met een prikker licht op de kit prikken, als je er eenvoudig doorheen komt dan is de kit in ieder geval niet goed. Als er stukken kit ontbreken of het is uitgedroogd, dan zou dat een eerste indicatie kunnen zijn, water neemt altijd de kortste weg naar binnen. Ik kan me niet voorstellen dat het iets is met het draaikiepraam zelf, die sluiten over het algemeen goed af, tenzij je kozijn krom is?

Vervelend, succes!

[ Voor 16% gewijzigd door sahinasappelsap op 25-12-2023 08:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaydC
Dankjewel! Ik ga even goed kijken als het vandaag droog is.
De woning is van 2000, kans is groot dat het kitwerk oud is.

[ Voor 5% gewijzigd door LaydC op 25-12-2023 08:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sahinasappelsap
LaydC schreef op maandag 25 december 2023 @ 08:40:
Dankjewel! Ik ga even goed kijken als het vandaag droog is.
De woning is van 2000, kans is groot dat het kitwerk oud is.
Dat lijk ik ook uit je initiële verhaal op te maken. Kit op naden uitsmeren zoals op de foto is sowieso kansloos, symptoombestrijding..het water komt er dan ergens anders wel weer uit.

Je moet er juist voor zorgen dat kit een goed afschot vormt tussen kozijn en raam zodat het water wegstroomt, zeker aan de onderkant. En de zijkanten van de glaslatten van de vaste kozijnen ( waar geen raam in zit) horen ook meegekit worden.

Benieuwd naar de afloop, nogmaals succes!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Welkom in de wereld van de huizenbezitters.

Ik hoop dat je twee rechter handen of genoeg geld hebt. Dit lijkt namelijk een huis waar je direct aan de slag mag met onderhoud. Dat is direct duidelijk met een blik op het gebarsten schilderwerk.

Tip: check of het glas toe is aan een upgrade. De volgorde is namelijk: glas, kit, verf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaydC
Rukapul schreef op maandag 25 december 2023 @ 09:14:
Welkom in de wereld van de huizenbezitters.

Ik hoop dat je twee rechter handen of genoeg geld hebt. Dit lijkt namelijk een huis waar je direct aan de slag mag met onderhoud. Dat is direct duidelijk met een blik op het gebarsten schilderwerk.

Tip: check of het glas toe is aan een upgrade. De volgorde is namelijk: glas, kit, verf.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TeqYpUNeZ3c5kIy0N-nSqRjpUGM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yfqggEeRfvpvSYerGFsqCZ26.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JRuMbivb3iHVetfnQu1_18Pu7N8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VoorKgYJi70CsdeL9ePBdHmu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GrsQJrpo-iKsrzGVgkwqQOtZNiw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o1B04AEjPuotxV39R8q9f2q1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3BtbqRvGHKU3lmLrbW_dMv4CIyQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1oQmMGxOjJwavfb0ylOwgxGc.jpg?f=fotoalbum_large

Een lamp ophangen lukt wel, maar dit is andere koek 🫣

Water loopt hier dus niet door het alu latje naar buiten (gootje is zelfs droog) maar loopt af naar binnen. Via de binnenkant van het raam zie ik schimmel onder de kit zitten. Daar is overheen gekit…

[ Voor 67% gewijzigd door LaydC op 25-12-2023 09:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sahinasappelsap
Laatste foto is ook te zien dat afsluitrubbertje niet helemaal lekker zit of versleten is. Dan kan het theoretisch zo zijn dat er water naar binnen komt. Rubbertje sluit aan op de aluminium lat. Via de lat loopt het water normaliter weg naar buiten.

Raam kan ook een likje verf gebruiken zo te zien, zie voorgaande comment van @Rukapul.

Een goede kitter kan je nog wel via Werkspot vinden en dan ben je met een kleine 2k klaar met opnieuw kitten binnen en buiten. Ben het eens met rakapul dat je ook zou moeten/kunnen kijken of je glas nog goed is + verfwerk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Het afdichtrubber moet inderdaad nagekeken worden. Deze dient aan de onderzijde tegen het aluminium profiel af te sluiten. Het rubber lijkt vervormd (en is ondergekliederd). Controleer tevens of er geen water achter het rubber langs kan lopen. De afgebladderde verf aan de onderzijde van het raam is een veeg teken. Je kunt het rubber wel iets met de hand beter vormen: zodanig op drukken dat het over de hele lengte iets breder wordt en beter in vorm. Met wat mazzel sluit het dan net wat beter op het profiel aan tot je het vervangt.

Controleer ook of er in het raam aan de onderzijde geboorde gaten zitten. Deze komen onder bij het glas uit om (condensatie)vocht af te voeren en ventileren. Dat hoort bij het voorste afwateringsprofiel terecht te komen.

Maar linksom of rechtsom ga je hier een kit- en schilderklus hebben. Zo'n rubber neem je dan mee waar nodig. En eerst controleren welk glas erin zit en of het niet lek is. Alles slechter dan U=1.2 laten vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Nu online
LaydC schreef op maandag 25 december 2023 @ 08:24:
We hebben bij aankoop geen bouwkundige keuring laten uitvoeren, maar feit blijft dat alle lekkages gemeld hadden moeten worden.
Dit blijf ik onbegrijpelijk vinden. Je gaat een huis kopen van honderdduizenden euro's, vaak de grootste aankoop van je leven. Maar een paar honderd euro uitgeven voor een bouwkundige keuring, nee dat is te duur. 8)7

Je hebt als kopende partij dus niet goed gebruik gemaakt van je onderzoeksplicht. En met deze regen en storm is het niet gek dat het op sommige plekken ineens gaat lekken. Thuis heb ik nu ook een lek doordat de wind ineens op een plek staat in combinatie met veel regen. Dus laat de vorige bewoners er lekker buiten.

Zoals hierboven al genoemd, je kozijnen zien er niet heel erg goed uit. Waarschijnlijk bijna 24 jaar oud dus helemaal niet gek. Dus wees verstandig, zet er nieuw glas in (hr++ maakt echt een enorm verschil), vervang de raamrubbers, alles netjes laten kitten en schilderen en je kan er weer jaren tegenaan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LaydC
chrisborst schreef op maandag 25 december 2023 @ 10:06:
[...]

Dit blijf ik onbegrijpelijk vinden. Je gaat een huis kopen van honderdduizenden euro's, vaak de grootste aankoop van je leven. Maar een paar honderd euro uitgeven voor een bouwkundige keuring, nee dat is te duur. 8)7

Je hebt als kopende partij dus niet goed gebruik gemaakt van je onderzoeksplicht. En met deze regen en storm is het niet gek dat het op sommige plekken ineens gaat lekken. Thuis heb ik nu ook een lek doordat de wind ineens op een plek staat in combinatie met veel regen. Dus laat de vorige bewoners er lekker buiten.

Zoals hierboven al genoemd, je kozijnen zien er niet heel erg goed uit. Waarschijnlijk bijna 24 jaar oud dus helemaal niet gek. Dus wees verstandig, zet er nieuw glas in (hr++ maakt echt een enorm verschil), vervang de raamrubbers, alles netjes laten kitten en schilderen en je kan er weer jaren tegenaan.
Ik weet niet of je bekend bent met de stand van zaken op de huizenmarkt? Wij waren als starter al twee jaar wanhopig aan het bieden tijdens deze gekte. Ingeschreven op alle mogelijke nieuwbouwprojecten, zonder succes. Met een bouwkundige keuring als voorwaarde kom je nergens tussen, en wij moesten om bepaalde redenen echt weg op de plek waar we zaten. En ja, dit is het gevolg van deze omstandigheden.

Maar bedankt voor je verdere advies, er zal groot onderhoud nodig zijn. Aanpakken in het nieuwe jaar dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Reken maar op houtrot als het vocht onder de kit zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Nu online
@LaydC Gefeliciteerd met je eerste huis dan! Begrijp inderdaad dat in jullie situatie eisen stellen dan lastig wordt. Zou voor je eigen gemoedsrust de vorige eigenaars lekker vergeten en concentreren om je huis helemaal je eigen te maken. Je woning is uit 2000, dus de basis zal goed zijn. Wel zit je rond de magische 25 jaars grens, veel zaken dienen dan wel vervangen te worden. Met een beetje geluk hebben de vorige eigenaren al het een en ander vervangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sahinasappelsap
chrisborst schreef op maandag 25 december 2023 @ 10:06:
[...]

Wij hebben een huis uit 2017/2018 gekocht, nieuwstaat. Voor de markt uitgekocht (stille verkoop), omdat we er anders niet tussen gingen komen. Tot vorig jaar was het niet verstandig om nog even een bouwkundige keuring te laten doen. met een huis van sowieso 5-10 jaar is dat ook helemaal niet nodig als het in de basis goed gebouwd is.

Dan kom je er gaandeweg achter de de grote aannemer die de wijk heeft neergezet allerlei shortcuts heeft genomen (zoals b.v. kitwerk) en daar kom je pas achter als je problemen krijgt en de koe in de kont kijkt.
Vind het dus niet zo vreemd in de huidige markt...

Los van dat, een huis hebben is een huis onderhouden. Of het nou goed is bij aankoop, ergens moet je verf en kitwerk gewoon laten doen of doen. Dat is officieel gezien eens in de 5-10 jaar. Dat dat een dure grap is en veel mensen dat niet willen doen, is bijzaak :-)

[ Voor 8% gewijzigd door sahinasappelsap op 25-12-2023 10:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sahinasappelsap
Wolly schreef op maandag 25 december 2023 @ 10:24:
Reken maar op houtrot als het vocht onder de kit zit.
Ook dat valt vaak wel mee, het hout ademt via de verflaag. Beginnend rot eenvoudig te checken door met een puntig voorwerp eens te kijken hoe zacht het hout is.

Ramen is aan te raden om bij onderhoud mee te pakken, zeker gezien de leeftijd en vanwege verbeterde isolatie. Als het een budgetkwestie is kan je besluiten dat niet te doen. Ramen gaan immers ook wel eens stuk, lek en dan laat je ze vervangen, inclusief kit rondom.
Belangrijkser is dat je sluitrubbers goed zijn en dat de afdichting waterdicht gemaakt wordt (desnoods tijdelijk) Dan kan je van het voorjaar een kitter/schilder laten komen om alles te doen of besluiten om het schilderwerk zelf te doen.

Als je alles opnieuw laat kitten, doe dan binnen en buiten. Kitters zullen dat ook adviseren.

[ Voor 4% gewijzigd door sahinasappelsap op 25-12-2023 10:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Als je aan de slag gaat zou ik de ramen meteen meenemen. Glas is een goedkoop materiaal en levert veel comfort op als het in orde is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
sahinasappelsap schreef op maandag 25 december 2023 @ 10:36:
[...]

Ook dat valt vaak wel mee, het hout ademt via de verflaag. Beginnend rot eenvoudig te checken door met een puntig voorwerp eens te kijken hoe zacht het hout is.
Ademen via een terpentine verflaag? Heb je een bron daarvoor?

Houtrot kan binnen in het hout zitten, je kan het niet altijd “prikken”. Zeker op deze plek, ik zie ook geen ontwateringsgaatjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sahinasappelsap
Wolly schreef op maandag 25 december 2023 @ 11:19:
[...]

Ademen via een terpentine verflaag? Heb je een bron daarvoor?

Houtrot kan binnen in het hout zitten, je kan het niet altijd “prikken”. Zeker op deze plek, ik zie ook geen ontwateringsgaatjes.
Dat kan natuurlijk altijd, meestal rot de oppervlakte als eerste weg als je vochtig hout hebt. Althans dat is mijn eigen ervaring, is de buitenkant van een kozijn zacht, dan kan je meestal een paar cm wegbikken.

Over het ademen van een houten kozijn, eerste hit op google. Ben geen expert, maar dat is wat ik er zelf van weet. Correct me if I'm wrong 😊

https://kozijnenvanhout.n...%20kan%20blijven%20ademen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
sahinasappelsap schreef op maandag 25 december 2023 @ 11:57:
[...]

Dat kan natuurlijk altijd, meestal rot de oppervlakte als eerste weg als je vochtig hout hebt. Althans dat is mijn eigen ervaring, is de buitenkant van een kozijn zacht, dan kan je meestal een paar cm wegbikken.

Over het ademen van een houten kozijn, eerste hit op google. Ben geen expert, maar dat is wat ik er zelf van weet. Correct me if I'm wrong 😊

https://kozijnenvanhout.n...%20kan%20blijven%20ademen.
Volgens mij is hoogglans verf de standaard voor buitenkozijnen, die staat in ieder geval niet erom bekend dat die kan ademen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@LaydC Kijk of laat je afdichtingsrubbers nakijken. Dan kan er gelijk gekeken worden naar schade/rot aan onderzijde van het kozijn

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
@LaydC Aangezien het schilderwerk toch onderhoud nodig heeft (en je dus niet zuinig hoeft te zijn op de verf) zou je de onderrand van het raam kunnen dichtplakken met iets als ducttape o.i.d. Ziet er niet uit, maar dan heb je iig. geen wateroverlast meer binnen. Goed schoon en droogmaken(!) en dan dichtplakken met een weersbestendige tape, wellicht is dit geschikt.

Het is nu toch geen weer om een goede definitieve oplossing te kunnen maken. Veel te vochtig (regen + luchtvochtigheid) buiten om te kunnen verven of kitten.

[ Voor 48% gewijzigd door ThinkPad op 25-12-2023 14:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LaydC
Nogmaals dankjewel allemaal, volgend jaar laten we alles nalopen. Wat nodig is direct aanpakken.

Voor nu heb ik alles zo goed mogelijk laten drogen, en een tochtband tegen het alu gootje geplakt. Eens kijken of dit het water buiten gaat houden. Bij de laatste regenbui leek dit voor 90% effect te hebben.
Wanneer het droog is zet ik het raam even op een kier om eventueel vocht te kunnen laten ontsnappen, en zo verdere schade te beperken. Even goed in de gaten houden. In het ergste geval is er dus nog duct tape 😗

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ra1no4K81qbJMSm0Wr36mnZ0M8s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6sRhzIQ0UhqIKTXAZdAQREHy.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1