Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Rizzi
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Rizzi

Rechtlijnig als altijd

Afgaande op jouw posthistorie, zou ik me eerder zorgen maken over hoe je het hele traject van een huis kopen en afsluiten van een hypotheek succesvol denkt af te ronden?

Als iets simpels als contact opnemen met DUO al een drama voor jou is…

What's a cube to you?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 20:40

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Met deze inflatie lach je jezelf kapot in een eigen huis.

Ons huis wordt rap meer waard en onze hypotheek los je steeds makkelijker af.

We hebben dan ook wel 1,33% rente, dus het overgrote gedeelte wat we betalen komt bij ons vermogen erbij.

____

Het huren wordt vanwege inflatie alleen maar duurder.
____

Daarnaast hebben we gekozen voor een goed geïsoleerd huis en zonnepanelen gelegd, dus de vlieger m.b.t stookkosten gaat niet volledig op, als sociale-huurder heb je daar weinig invloed op.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennisweb
  • Registratie: September 2010
  • Nu online
@Accretion Het is wel zo dat woningcorporaties wel voor 2026 hun huizen op Energielabel C moeten hebben gerenoveerd, anders mogen ze niet opnieuw de verhuur in.

Ik zie in Midden-Groningen wel overal dat de woningcorporaties (zowel Lefier als Groninger Huis) de woningen in rap tempo opknappen. Denk bijvoorbeeld aan een volledig nieuw dak, isolatie, plaatsing zonnepanelen, nieuwe keuken en dergelijke. Dat wordt ook tijd, want dit kabinet heeft de rekening voor energie bij de burger met de kleinste portemonnee neergelegd. Zij denken dat deze mensen ‘de vervuilers’ zijn, terwijl het sociale huurders zijn die al niet veel verdienen. De mensen in de koopwoning hebben vaak al een heel wat meer centen liggen voor het plaatsen van zonnepanelen of het plaatsen van een warmtepomp. Het is maar wat je sociaal noemt.

Natuurlijk raad ik iedereen een koopwoning aan. Wat je zegt klopt: rendement, ieder jaar meer waard door inflatie, huizenprijzen stijgen al jaren waardoor je snel meer overwaarde hebt. Maar de praktijk is dat niet iedereen dat kan betalen en dan is het goed dat de sociale huur er is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 20:40

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Dennisweb schreef op zondag 24 december 2023 @ 17:59:
Natuurlijk raad ik iedereen een koopwoning aan. Wat je zegt klopt: rendement, ieder jaar meer waard door inflatie, huizenprijzen stijgen al jaren waardoor je snel meer overwaarde hebt. Maar de praktijk is dat niet iedereen dat kan betalen en dan is het goed dat de sociale huur er is.
Tja, het gaat over het hypothetische scenario dat TS over 5 jaar een huis kan kopen.

(Hoewel daar eigenlijk niets nuttigs over te zeggen is, omdat de regels/prijzen/rentes over 5 jaar heel anders kunnen zijn)

Mijn reactie was wat gericht op het eerste commentaar: "sociale huur is goedkoper", daar mag wel wat perspectief in.

Dus ja, als je een huis kunt kopen (in een goede tijd) kan dat heel zeker interessanter zijn dan sociale huur.

En dat is sociaal gezien ook wenselijk, dan komt er een huurhuis vrij voor mensen die het nodig hebben.

[ Voor 6% gewijzigd door Accretion op 24-12-2023 18:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
sirdanilot schreef op zondag 24 december 2023 @ 14:32:
[...]

Over 30 jaar woon ik hier nog steeds als er geen betaalbare koopwoningen bij komen in deze dure regio.

En de Bollenstreek staat eigenlijk al vol. Er is geen ruimte voor grote nieuwe woonwijken. Dus goedkoper wordt het niet.
Echt onzin, als er ergens in de Randstad nog voldoende plek is dan is het daar wel. En de prijzen vallen ook heel erg mee voor randstedelijke begrippen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
99ruud99 schreef op zondag 24 december 2023 @ 14:18:
behalve onderhoud @Sethro , daar moet je ook rekening mee houden.
Voor het verschil tussen rente en huur van 150k (420-270k) en de overwaarde van de woning ergens tussen de 375 en 750k en dus in totaal tussen de 500-900k kun je het onderhoud wel betalen schat ik zo in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online
Tom-Z schreef op zondag 24 december 2023 @ 13:08:
Het aflossen op je woning kan je zien als een soort "sparen"; als je de woning weer verkoopt komt dat bedrag immers weer vrij. Je kan dus beter de rente die je betaalt vergelijken met de huur.

In het voorbeeld (van de maximale hypotheek die je gaf) is de rente €877 per maand. Iets duurder dan je nu huurt, maar:
- Je hebt hypotheekrenteaftrek, dus netto is het al minder dan je huidige huur
- Het is een annuïteitenhypotheek, dus de rente die je betaalt neemt iedere maand af -- je bruto rente zal dus al snel minder zijn dan wat je nu aan sociale huur betaalt
- Het bedrag dat je aan je hypotheek kwijt bent staat in principe (voor de rentevasteperiode) vast, terwijl de huur waarschijnlijk met de inflatie zal toenemen. Tegen het eind van de looptijd van de hypotheek is de rente die je betaalt nagenoeg 0 maar is je huur (na 30 jaar met 2% inflatie) gestegen naar €1268

Het klopt dat je het bedrag dat je in de hypotheek zou stoppen anders zou kunnen investeren, maar het huis wordt waarschijnlijk ook meer waard. Het is niet te zeggen welke investering het beter zal doen, maar: van het huis ben je gelijk hélemaal eigenaar, en je pakt dus ook het rendement op de héle koopsom. Als je nú koopt pak je vanaf morgen het rendement op de hele €300.000. Als je in plaats daarvan blijft huren kan je op termijn wel een cryptoportfolio (of liever aandelen) opbouwen, maar die moeten het wel héél goed doen in vergelijking met de huizenmarkt om het hefboomeffect te compenseren.

Aan de andere kant heeft een huis onderhoud nodig, maar dat is ook afhankelijk van wat je precies koopt.

Kopen is op termijn écht héél veel beter dan sociale huur. Je kan het best een excelletje maken waarin je allerlei aannames kan uitproberen (wat gebeurt er als de HRA wordt afgeschaft, wat als de aandelen 8% rendement halen en de huizenmarkt 2%,...).
Ik zie mijn huis ook als een stuk extra pensioenopbouw. Tegen de tijd dat ik met pensioen ga, is het huis afbetaald en heb ik dus nauwelijks nog woonlasten.

iRacing Profiel

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mwa
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-10 09:37

mwa

Wellicht verstandiger om niet naar een hypotheekadviseur te gaan maar de huisarts? Deze en de vorige topics doen vermoeden dat er wel wat meer speelt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
sirdanilot schreef op zondag 24 december 2023 @ 17:27:
[...]

Ik was sales engineer bij een groot Amerikaans IT bedrijf . Werkte voornamelijk remote voor de Benelux markt.

Hier in Nederland loop ik ertegenaan dat je al gauw een rijbewijs nodig hebt.
Na het (diagonaal) lezen van dit topic en je vorige topics heb ik heel sterk de indruk dat je vooral in problemen denkt en niet in oplossingen. Het komt op mij over alsof je, bedoeld of onbedoeld, continu in de slachtofferrol kruipt.

Het is vanaf deze kant van het beeldscherm ook wel makkelijk praten. Dat besef ik. Het lijkt me heel heftig als je weet dat er in de toekomst een reële kans is om blind te worden. Maar: ga niet bij de pakken neerzitten. Daar help je niemand (en vooral jezelf niet) mee.

Maak een plan en zet de schouders eronder. Ga desnoods eerst een paar maanden vrijwilligerswerk doen terwijl je op zoek gaat naar een betaalde baan. Staat ook nog 's goed op je cv. Er zijn zat banen waarvoor je helemaal geen rijbewijs nodig hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

mwa schreef op zondag 24 december 2023 @ 20:17:
Wellicht verstandiger om niet naar een hypotheekadviseur te gaan maar de huisarts? Deze en de vorige topics doen vermoeden dat er wel wat meer speelt..
Nare reactie dit :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sirdanilot
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 21-03-2024
sOid schreef op zondag 24 december 2023 @ 20:20:
[...]

Na het (diagonaal) lezen van dit topic en je vorige topics heb ik heel sterk de indruk dat je vooral in problemen denkt en niet in oplossingen. Het komt op mij over alsof je, bedoeld of onbedoeld, continu in de slachtofferrol kruipt.

Het is vanaf deze kant van het beeldscherm ook wel makkelijk praten. Dat besef ik. Het lijkt me heel heftig als je weet dat er in de toekomst een reële kans is om blind te worden. Maar: ga niet bij de pakken neerzitten. Daar help je niemand (en vooral jezelf niet) mee.

Maak een plan en zet de schouders eronder. Ga desnoods eerst een paar maanden vrijwilligerswerk doen terwijl je op zoek gaat naar een betaalde baan. Staat ook nog 's goed op je cv. Er zijn zat banen waarvoor je helemaal geen rijbewijs nodig hebt.
Vrijwilligerswerk doe ik al

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sirdanilot
Sethro schreef op zondag 24 december 2023 @ 19:49:
[...]

Echt onzin, als er ergens in de Randstad nog voldoende plek is dan is het daar wel. En de prijzen vallen ook heel erg mee voor randstedelijke begrippen.
Vind je ? Misschien goedkoper dan Amsterdam centrum maar verder ken ik geen duurdere regios hoor.

Ok 't Gooi ja maar dat is wel echt heel extreem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23:59
sirdanilot schreef op zondag 24 december 2023 @ 20:31:
Vind je ? Misschien goedkoper dan Amsterdam centrum maar verder ken ik geen duurdere regios hoor.
Regio Utrecht is toch echt duurder, rond Katwijk en Voorhout zie ik op funda genoeg aanbod (meer dan in midden Nederland).

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gkomega
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 18:34
Dit soort dingen bedoelt iedereen. Je reageert enkel op 1 onderdeel van een reactie maar de kern negeer/vermijdt je. Dit gebeurt geregeld.

Zoek aub professionele hulp om zaken op orde te krijgen en dit bedoel ik met goede intentie. Wij kunnen vanalles zeggen maar je moet het zelf doen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• XOR
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 23-09 16:42

XOR

sirdanilot schreef op zondag 24 december 2023 @ 16:16:
Ik zit nu op mijn telefoon als afleiding tijdens het kerst diner. Mijn oom gaf ook al een afkeurend commentaar over dat ik in een sociale huurwoning woon...

Het stigma is nu eenmaal nog erg groot.
Als die oom het niet bevalt mag 'ie een huis voor je financieren.

Sociale druk en verwachtingen zijn een heel dure hobby. Als je er zelf blij van wordt is offers maken prima, maar zodra je het voor iemand anders doet is de prijs-kwaliteit wel heel erg beroerd. En laten we wel wezen, die oom was waarschijnlijk een minuut later alweer met heel andere dingen bezig.

Ben je zelf blij met je woonsituatie, je huis, de locatie, je buren? Zie je dat zo blijven op langere termijn?
MsG schreef op zondag 24 december 2023 @ 13:16:
Ik ben niet aan het trollen, wie dacht je dat er op toelegt op die sociale huur, de samenleving. Half Nederland woont particulier en heeft niet de luxe van een sociale huurwoning. De salarisranges waar je op doelt zitten vol met particuliere huurders. Ik ga er ook zelf niet uit nu ik in een dergelijke woning zit, maar het is wel goed om te beseffen dat je dan bij de scheefwonende happy few zit, terwijl de meeste mensen met gelijkende salarissen gewoon particuliere huurprijzen aftikken.
Ik weet niet of sociale huur de samenleving wel zoveel kost. Voor zover ik kan vinden houden de corporaties tegenwoordig hun eigen broek op. Die betalen de kosten van de huurinkomsten. Wel staat het Rijk garant, maar of dat echt wat kost is discutabel. Volgens Aedes gaat zelfs ieder jaar twee maanden aan huur als belastingen de algemene pot in.

Als je als bewoner geen subsidie meer krijgt, lijkt het erop dat je de samenleving ook niets kost, tenzij je het gaat zoeken in gevolgen en de vermeende kosten daarvan of iets dergelijks.

Bron: https://dkvwg750av2j6.clo...-van-corporaties-2016.pdf

Daarbuiten is scheefwonen is natuurlijk een belachelijke frame die ieder jaar belachelijker wordt. Dat legt de verantwoordelijkheid van de oververhitte markt, waardoor kopen en vrijesector-huur langzaamaan onbereikbaar aan het worden is, bij de individuele huurder in plaats van decennia aan falend beleid.

Dat is nog even los van zaken als binding met je omgeving. Het idee dat je huisvesting puur functioneel en economisch is en niet sociaal is veel te simplistisch. Soms woon je gewoon prima en wil je niet weg, los van de financiële aspecten van de situatie. De verwachting dat mensen zichzelf ontwortelen omdat ze nu wat beter verdienen is raar. Als ze dat wel doen is dat ook prima, overigens.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:26
Gkomega schreef op zondag 24 december 2023 @ 20:55:
[...]

Zoek aub professionele hulp om zaken op orde te krijgen en dit bedoel ik met goede intentie. Wij kunnen vanalles zeggen maar je moet het zelf doen.
Ik zou dit nog wel wat sterker in willen steken eigenlijk. Ik ben geen medisch professional, maar op basis van dit topic en je vorige topic waarin ik gereageerd heb krijg ik de indruk dat je te kampen hebt met een ernstige persoonlijkheidsstoornis of ander type hersenbeschadiging die normaal deelnemen aan het maatschappelijk verkeer behoorlijk in de weg zit. Ik ben het eens met waarnemingen in het vorige topic dat dat door een taalbarriere verhuld kan worden in een ander land, maar je woont nu in Nederland en het valt nu dus wel op, inclusief iedereen op dit forum. Je gedraagt je a-typisch voor iemand die om advies vraagt. Afwerend vaak als het echt nuttig wordt, vraagt anderen om het werk te doen en/of negeert hele delen van het advies. Mijn lekenopinie is dat je echt ziek bent, doodziek, ik weet niet precies hoe of waar, maar de manier waarop jij in het leven staat (op basis van hoe je hier reageert) is vervreemdend. En dat schrijf ik als iemand met aardig wat punten op het autistisch spectrum. Ik bedoel dit ook helemaal niet negatief en wil je niet in de grond stampem. Het is denk ik heel goed dat je er achter komt dat je niet bent zoals andere mensen verwachten dat je bent, en dat je daarop kan acteren. Ik haal mijn eigen problemen aan omdat dat een spectrum is waarop je een mindere radar hebt voor wat vreemde reacties van anderen, maar mijn spidey sense is echt tingeling. Ik hoop eigenlijk dat je zo snel mogelijk gebanned wordt van dit forum zodat de kans weer net iets groter wordt dat je echt hulp gaat zoeken.

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sirdanilot
MrAngry schreef op zondag 24 december 2023 @ 21:22:
[...]

Ik zou dit nog wel wat sterker in willen steken eigenlijk. Ik ben geen medisch professional, maar op basis van dit topic en je vorige topic waarin ik gereageerd heb krijg ik de indruk dat je te kampen hebt met een ernstige persoonlijkheidsstoornis of ander type hersenbeschadiging die normaal deelnemen aan het maatschappelijk verkeer behoorlijk in de weg zit. Ik ben het eens met waarnemingen in het vorige topic dat dat door een taalbarriere verhuld kan worden in een ander land, maar je woont nu in Nederland en het valt nu dus wel op, inclusief iedereen op dit forum. Je gedraagt je a-typisch voor iemand die om advies vraagt. Afwerend vaak als het echt nuttig wordt, vraagt anderen om het werk te doen en/of negeert hele delen van het advies. Mijn lekenopinie is dat je echt ziek bent, doodziek, ik weet niet precies hoe of waar, maar de manier waarop jij in het leven staat (op basis van hoe je hier reageert) is vervreemdend. En dat schrijf ik als iemand met aardig wat punten op het autistisch spectrum. Ik bedoel dit ook helemaal niet negatief en wil je niet in de grond stampem. Het is denk ik heel goed dat je er achter komt dat je niet bent zoals andere mensen verwachten dat je bent, en dat je daarop kan acteren. Ik haal mijn eigen problemen aan omdat dat een spectrum is waarop je een mindere radar hebt voor wat vreemde reacties van anderen, maar mijn spidey sense is echt tingeling. Ik hoop eigenlijk dat je zo snel mogelijk gebanned wordt van dit forum zodat de kans weer net iets groter wordt dat je echt hulp gaat zoeken.
Hersenbeschadiging? Vind je dit zelf niet enigszins overdreven ?

Als ik echt een hersenbeschadiging heb dan verwacht ik namelijk op zijn minst een ziekte wet uitkering zodat ik niet hoef te werken. Helaas is dit momenteel niet het geval en moet ik gewoon werken, ik krijg geen bijstands- of WW uitkering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrAngry
Maar als je hersenbeschadiging dan even wegdenkt, wat vind je dan van de rest? Je doet het nu namelijk weer. Je pakt er iets uit om de rest te negeren. Dat is een stoornis (of je bent gewoon aan het trollen, kan ook, applaus in dat geval).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sirdanilot
Gkomega schreef op zondag 24 december 2023 @ 20:55:
[...]

Dit soort dingen bedoelt iedereen. Je reageert enkel op 1 onderdeel van een reactie maar de kern negeer/vermijdt je. Dit gebeurt geregeld.

Professionele hulp staat natuurlijk los van zaken zoals waar ik ga werken , waar ik wil gaan wonen op de langere termijn , koop of sociaal etc.

Ik denk dat de gedachte dat een psycholoog een "medicijn" is die alle problemen oplost , nogal naïef is. Ja ik kan nou op de wachtlijst gaan staan bij de GGZ. Maar dat neemt niet weg dat ik werkzoekend ben en dat ik dus zoek naar de beste strategieën op de langere termijn om passende woonruimte te vinden bij mijn inkomen. Voorlopig blijf ik sociaal huren maar ik wil ook wel graag kopen natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sirdanilot
Je zegt dat ik ziek ben. Ok maar waarom zit ik dan niet in de Ziektewet ? Waarom krijg ik dan geen uitkering ?

Blijkbaar ben ik dus niet zo ziek, de overheid verwacht gewoon dat ik ga werken. Ik krijg geen bijstand , geen WW, geen niks.

[ Voor 47% gewijzigd door sirdanilot op 24-12-2023 21:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sirdanilot
MrAngry schreef op zondag 24 december 2023 @ 21:30:
Maar als je hersenbeschadiging dan even wegdenkt, wat vind je dan van de rest? Je doet het nu namelijk weer. Je pakt er iets uit om de rest te negeren. Dat is een stoornis (of je bent gewoon aan het trollen, kan ook, applaus in dat geval).
Je zegt dat ik ziek ben. Ok maar waarom zit ik dan niet in de Ziektewet ? Waarom krijg ik dan geen uitkering ?

Blijkbaar ben ik dus niet zo ziek, de overheid verwacht gewoon dat ik ga werken. Ik krijg geen bijstand , geen WW, geen niks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrAngry
sirdanilot schreef op zondag 24 december 2023 @ 21:31:
Voorlopig blijf ik sociaal huren maar ik wil ook wel graag kopen natuurlijk.
Wederom, lees je eigenlijk replies wel? Als er iets duidelijk is uit dit topic dan is het wel dat jij in jouw situatie geen enkele breintijd zou moeten besteden aan het kopen van een huis. Jij bent ongeveer de doelgroep van sociaal wonen. Laag tot geen inkomen - Grote gezondheidsrisico's - etc. Het is gemaakt voor jou en je hebt hiervoor zat posts gehad die je daarvan hadden moeten overtuigen, maar in deze laatste post laat je toch weer zien dat je niet hebt geluistdrd of in een andere realiteit leeft.
sirdanilot schreef op zondag 24 december 2023 @ 21:34:
[...]

Wellicht omdat je de hele tijd doet alsof je normaal bent en dus nooit de diagnose hebt gekregen? Waarom verleg je de argumentatie naar externe partijen? Ik heb functioneel autisme en geen uitkering, geen ziektewet, sterker nog mijn huisarts weet het niet eens. Dus hoe sterk is het verwijzen naar dat soort toko's? En waarom doe je het uberhaupt? Je bent toch zo'n WO'er? Een WO'er zou vragen waarom ik dat denk en zichzelf afvragen of ik misshien gelijk heb, en hoe dan, en dan misschien scenario denken waarbij je denkt ik heb gelijk of MrAngry of het internet heeft gelijk en bij beide scenario's hoe ziet mijn leven er dan uit.

[ Voor 41% gewijzigd door MrAngry op 24-12-2023 21:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sirdanilot
MrAngry schreef op zondag 24 december 2023 @ 21:35:
[...]

Wederom, lees je eigenlijk replies wel? Als er iets duidelijk is uit dit topic dan is het wel dat jij in jouw situatie geen enkele breintijd zou moeten besteden aan het kopen van een huis. Jij bent ongeveer de doelgroep van sociaal wonen. Laag tot geen inkomen - Grote gezondheidsrisico's - etc. Het is gemaakt voor jou en je hebt hiervoor zat posts gehad die je daarvan hadden moeten overtuigen, maar in deze laatste post laat je toch weer zien dat je niet hebt geluistdrd of in een andere realiteit leeft.
Ik vind mijn sociale huurwoning ook prima maar je hebt zelf gezien in dit topic dat mensen aangeven dat ik maar particulier moet gaan huren voor 3x de prijs of dat ik scheefwoon etc. Bv. De posts van @Kurkentrekker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
sirdanilot schreef op zondag 24 december 2023 @ 21:32:
Een koopwoning in de Randstad is 300k+, wat voor eigen middelen heb je dat dit met een modaal inkomen te financieren is?

De koopmarkt is voor singles onbereikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sirdanilot
MrAngry schreef op zondag 24 december 2023 @ 21:35:
[...]

[...]

Wellicht omdat je de hele tijd doet alsof je normaal bent en dus nooit de diagnose hebt gekregen? Waarom verleg je de argumentatie naar externe partijen? Ik heb functioneel autisme en geen uitkering, geen ziektewet, sterker nog mijn huisarts weet het niet eens. Dus hoe sterk is het verwijzen naar dat soort toko's? En waarom doe je het uberhaupt? Je bent toch zo'n WO'er? Een WO'er zou vragen waarom ik dat denk en zichzelf afvragen of ik misshien gelijk heb, en hoe dan, en dan misschien scenario denken waarbij je denkt ik heb gelijk of MrAngry of het internet heeft gelijk en bij beide scenario's hoe ziet mijn leven er dan uit.
Ok dus ten eerste heb ik wel degelijk de diagnose autisme. Daar krijg ik echter geen uitkering mee. Autisme betekent niet dat je niet kan werken namelijk. Sterker nog er zijn banen die wij beter kunnen dan mensen zonder autisme. We zijn namelijk slimmer.

Ten tweede "als je WO zou hebben dan zus en zo": jij hebt zelf niet eens een WO diploma maar slechts HBO, dus hoe kun jij dat weten ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sirdanilot
hoevenpe schreef op zondag 24 december 2023 @ 21:38:
[...]

Een koopwoning in de Randstad is 300k+, wat voor eigen middelen heb je dat dit met een modaal inkomen te financieren is?

De koopmarkt is voor singles onbereikbaar.
.

Als je 60k bruto verdient kun je 275k lenen. Dus stel je spaart daar bovenop 40 k , dan kan je ook als single zoiets kopen.

Maar daar heb ik in de Bollenstreek geen 3 kamer appartement voor zoals waar ik nu woon. Ik zou er dus op achteruit gaan qua woonruimte.

En 60k is echt een hoog inkomen hè. Vind ik dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flatisa
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 21:08
Een creatieve optie is om eerst te kopen, daar een tijdje te gaan wonen en daarna je woning te verhuren aan een betrouwbaar iemand, zoals directe familie (ja, ik ken het volstrekt verwaarloosbare risico's als 'de bank' erachter komt).

Met je aftrekpost eigen woning heb je ook nog eens een lager belastbaar inkomen waardoor je de komende tijd in aanmerking komt voor goedkope sociale huurwoningen.

Zo heb je het beste van twee werelden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrAngry
sirdanilot schreef op zondag 24 december 2023 @ 21:46:
Ten tweede "als je WO zou hebben dan zus en zo": jij hebt zelf niet eens een WO diploma maar slechts HBO, dus hoe kun jij dat weten ?
Stel nou dat dit aantoonbaar niet klopt, zou je dan er wel voor openstaan dat je hartstikke gek bent? Want ik vind het nog al een uitspraak waar je eigenlijk zeker over zou willen zijn op een forum, waar je bijvoorbeeld bewijs voor zou willen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sirdanilot
MrAngry schreef op zondag 24 december 2023 @ 21:52:
[...]

Stel nou dat dit aantoonbaar niet klopt, zou je dan er wel voor openstaan dat je hartstikke gek bent? Want ik vind het nog al een uitspraak waar je eigenlijk zeker over zou willen zijn op een forum, waar je bijvoorbeeld bewijs voor zou willen hebben.
Als ik "gek" ben , vind je dan niet dat ik in aanmerking kom voor een uitkering in de Ziektewet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:23
sirdanilot schreef op zondag 24 december 2023 @ 21:34:
[...]Je zegt dat ik ziek ben. Ok maar waarom zit ik dan niet in de Ziektewet ? Waarom krijg ik dan geen uitkering ?
Je hebt zelf in dit topic al aangegeven dat je chronisch ziek bent en dat je als gevolg van die ziekte op termijn blind kunt worden.
Dat je geen uitkering krijgt komt gewoon omdat je nog teveel eigen vermogen hebt, zo'n 34.000 euro gaf je zelf aan.
Zodra je financieel echt aan de grond zit heb je recht op een uitkering.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Edit: niet de moeite

[ Voor 94% gewijzigd door Verwijderd op 24-12-2023 22:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sirdanilot
Flatisa schreef op zondag 24 december 2023 @ 21:49:
Een creatieve optie is om eerst te kopen, daar een tijdje te gaan wonen en daarna je woning te verhuren aan een betrouwbaar iemand, zoals directe familie (ja, ik ken het volstrekt verwaarloosbare risico's als 'de bank' erachter komt).

Met je aftrekpost eigen woning heb je ook nog eens een lager belastbaar inkomen waardoor je de komende tijd in aanmerking komt voor goedkope sociale huurwoningen.

Zo heb je het beste van twee werelden.
Ik dacht dat de meeste hypotheken bepaalde voorbehouden hebben dat je de woning niet zomaar mag verhuren aan derden. Of dat nu familie is of niet.

Of hangt dat van de bank af ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sirdanilot
*knip*
Commentaar op de moderatie doen we niet in het topic.

[ Voor 88% gewijzigd door tweakduke op 25-12-2023 00:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
sirdanilot schreef op zondag 24 december 2023 @ 21:48:
Als je 60k bruto verdient kun je 275k lenen. Dus stel je spaart daar bovenop 40 k , dan kan je ook als single zoiets kopen.

Maar daar heb ik in de Bollenstreek geen 3 kamer appartement voor zoals waar ik nu woon. Ik zou er dus op achteruit gaan qua woonruimte..
Kopen is voor jou dus geen optie, je sociale huurwoning direct bij terugkomst uit Ierland een lot uit de loterij.

Wat is het punt dat je wilt maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sirdanilot
Yaksa schreef op zondag 24 december 2023 @ 21:56:
[...]

Je hebt zelf in dit topic al aangegeven dat je chronisch ziek bent en dat je als gevolg van die ziekte op termijn blind kunt worden.
Dat je geen uitkering krijgt komt gewoon omdat je nog teveel eigen vermogen hebt, zo'n 34.000 euro gaf je zelf aan.
Zodra je financieel echt aan de grond zit heb je recht op een uitkering.
Maar ik ben altijd opgevoed met dat het niet de bedoeling is om al je spaargeld op te maken dus wat moet ik dan nu doen ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 22:59
sirdanilot schreef op zondag 24 december 2023 @ 21:36:
[...]

Ik vind mijn sociale huurwoning ook prima maar je hebt zelf gezien in dit topic dat mensen aangeven dat ik maar particulier moet gaan huren voor 3x de prijs of dat ik scheefwoon etc. Bv. De posts van @Kurkentrekker
En die reacties kwamen vanuit het feit dat je het in je startpost eigenlijk doet voorkomen dat je binnen een paar jaar wel even 60k per jaar gaat verdienen omdat je dat in het buitenland ook verdiende, wat ruim boven het gemiddelde en modale inkomen van Nederland ligt en ruim boven het inkomen van de doelgroep voor een sociale huurwoning, met het idee dat je wel even een woning kan kopen. Maar in werkelijkheid was die 60k voor een Amerikaans bedrijf, ben je hier werkloos en heb je de grootste moeite om een baan te vinden, ben je chronisch ziek met kans op blindheid in de toekomst, dat is een compleet andere situatie dan die je startpost doet voorkomen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Rizzi
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Rizzi

Rechtlijnig als altijd

sirdanilot schreef op zondag 24 december 2023 @ 21:46:
[...]

Ok dus ten eerste heb ik wel degelijk de diagnose autisme. Daar krijg ik echter geen uitkering mee. Autisme betekent niet dat je niet kan werken namelijk. Sterker nog er zijn banen die wij beter kunnen dan mensen zonder autisme. We zijn namelijk slimmer.

Je blaast nogal hoog van de toren voor iemand die na tig maanden nog geen baan heeft gevonden, die contact zoeken met DUO als een drama ziet, eenvoudige vragen over hypotheken niet zelf via bijvoorbeeld Google kan beantwoorden en via dit forum moet vragen of sociaal huren of kopen onder bepaalde voorwaarden verstandig is.

What's a cube to you?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
sirdanilot schreef op zondag 24 december 2023 @ 21:58:
Maar ik ben altijd opgevoed met dat het niet de bedoeling is om al je spaargeld op te maken dus wat moet ik dan nu doen ?
Heb je dan 100k+ spaargeld?

Zo niet dan is dit draadje puur hypothetisch, kopen als single zonder vast inkomen helemaal geen optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sirdanilot
Transportman schreef op zondag 24 december 2023 @ 21:59:
[...]

En die reacties kwamen vanuit het feit dat je het in je startpost eigenlijk doet voorkomen dat je binnen een paar jaar wel even 60k per jaar gaat verdienen omdat je dat in het buitenland ook verdiende, wat ruim boven het gemiddelde en modale inkomen van Nederland ligt en ruim boven het inkomen van de doelgroep voor een sociale huurwoning, met het idee dat je wel even een woning kan kopen. Maar in werkelijkheid was die 60k voor een Amerikaans bedrijf, ben je hier werkloos en heb je de grootste moeite om een baan te vinden, ben je chronisch ziek met kans op blindheid in de toekomst, dat is een compleet andere situatie dan die je startpost doet voorkomen.
Ja dat klopt , die 60k was in Ierland minder uitzonderlijk dan in Nederland. Daar ben ik me van bewust.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
sirdanilot schreef op zondag 24 december 2023 @ 21:58:
[...]Maar ik ben altijd opgevoed met dat het niet de bedoeling is om al je spaargeld op te maken dus wat moet ik dan nu doen ?
Investeer in jezelf, je omgeving en in je netwerk.
Koop een electrische fiets zodat je wat mobieler wordt.
Zodra je eigen vermogen onder de 7.000 euro komt en je hebt nog steeds geen werk dan kom je in aanmerking voor de bijstand. Maar je mag je spaargeld er niet in een keer doorjassen en alleen uitgeven aan noodzakelijke spullen.
Maar misschien is het beter om je eerst te laten keuren, misschien wordt je wel deels arbeidsongeschikt verklaard en krijg je daarvoor een arbeidsongeschiktheidsuitkering. Hiervoor telt het eigen vermogen niet mee.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sirdanilot
Rizzi schreef op zondag 24 december 2023 @ 21:59:
[...]

Je blaast nogal hoog van de toren voor iemand die na tig maanden nog geen baan heeft gevonden, die contact zoeken met DUO als een drama ziet, eenvoudige vragen over hypotheken niet zelf via bijvoorbeeld Google kan beantwoorden en via dit forum moet vragen of sociaal huren of kopen onder bepaalde voorwaarden verstandig is.
Ik ben geen haar beter dan een ander hoor. Ik ben gewoon Christelijk opgevoed we zijn niks dan zondaars zegmaar. Dus waarom je me beticht van arrogantie is mij niet duidelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sirdanilot
Yaksa schreef op zondag 24 december 2023 @ 22:07:
[...]

Investeer in jezelf, je omgeving en in je netwerk.
Koop een electrische fiets zodat je wat mobieler wordt.
Zodra je eigen vermogen onder de 7.000 euro komt en je hebt nog steeds geen werk dan kom je in aanmerking voor de bijstand. Maar je mag je spaargeld er niet in een keer doorjassen en alleen uitgeven aan noodzakelijke spullen.
Maar misschien is het beter om je eerst te laten keuren, misschien wordt je wel deels arbeidsongeschikt verklaard en krijg je daarvoor een arbeidsongeschiktheidsuitkering. Hiervoor telt het eigen vermogen niet mee.
Kijken ze bij zo'n keuring niet naar je arbeidsverleden? Dan zien ze die man verdiende niet zo lang geleden bijna 60k bruto. Dat verdient ik hier bij het UWV niet eens. Conclusie , krijgt geen uitkering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
sirdanilot schreef op zondag 24 december 2023 @ 22:10:
Dan zien ze die man verdiende niet zo lang geleden bijna 60k bruto. Dat verdient ik hier bij het UWV niet eens. Conclusie , krijgt geen uitkering.
Wat je hiervoor verdiende is irrelevant, alleen vermogen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
sirdanilot schreef op zondag 24 december 2023 @ 21:36:
[...]

Ik ik reageer hier even op. Ik legde alleen uit waarom iemand anders zei dat sociaal huren met een hoog inkomen als scheefwonen wordt gezien. In geef daarbij zelfs aan dat ik het logisch zou vinden als dat inkomen waar scheefwonen vanaf hangt, gekoppeld zou zijn aan de huizenprijs. Aangezien jij nul inkomen hebt, vind ik het dus prima dat je sociaal huurt.

Maar als je mijn reacties zo lastig te interpreteren vindt dan begin ik ook steeds beter te begrijpen waarom mensen hier aangeven dat je een flink probleem hebt. Begrijpend lezen lukt blijkbaar niet (ik zie ook dat je een aantal andere reacties hier compleet verkeerd leest). Als je dat niet kunt vanwege een bepaalde aandoening, prima, maar erken dat dan en doe er iets mee qua hulp zoeken. Niet lopen afgeven op mensen die je proberen advies te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sirdanilot
hoevenpe schreef op zondag 24 december 2023 @ 22:13:
[...]

Wat je hiervoor verdiende is irrelevant, alleen vermogen.
Oh dat is wel goed maar dan nog heb ik te veel vermogen voor een bijstandsuitkering
Ik heb dus weinig fiducie in de aanvraag voor een arbeidsongeschiktheidsuitkering. Ik weet daarbij ook niet zo goed waar ik moet beginnen. Ik had het er bij de gemeente over ( die mijn bijstandsuitkering hebben geweigerd ) en die konden me ook niet helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
sirdanilot schreef op zondag 24 december 2023 @ 22:10:
[...]Kijken ze bij zo'n keuring niet naar je arbeidsverleden? Dan zien ze die man verdiende niet zo lang geleden bijna 60k bruto. Dat verdient ik hier bij het UWV niet eens. Conclusie , krijgt geen uitkering.
Hiero
Moeten we nou werkelijk alles voor je opzoeken?
En dat claimt een WO opleiding te hebben..........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
sirdanilot schreef op zondag 24 december 2023 @ 22:17:
Oh dat is wel goed maar dan nog heb ik te veel vermogen voor een bijstandsuitkering
Dan kan je daar de komende tijd van leven, totdat je een baan hebt of wel in aanmerking komt voor een bijstandsuitkering (vermogen <7k)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superkoex9
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 20:02
sirdanilot schreef op zondag 24 december 2023 @ 21:55:
[...]

Als ik "gek" ben , vind je dan niet dat ik in aanmerking kom voor een uitkering in de Ziektewet?
Zijn bewoording, hartstikke gek, is natuurlijk belachelijk. Echter, je lijkt qua intelligentie prima maar je autisme zit je nogal sterk in de weg. Je verbanden zijn veelal monocausaal en vraagt aan een vreemde op internet of je dan niet een uitkering zou moeten krijgen.

Mijn advies: zoek hulp bij een organisatie die gespecialiseerd is in mensen met autisme. Zelf aangrenzend gewerkt.

Heel plat gezegd: iets regelen bij duo is best simpel, ware het niet dat ze daar totaal geen idee hebben van autisme. Zij gaan er vanuit dat mensen tussen de regels door kunnen lezen. Als mensen met autisme iets nou net niet kunnen is dat het.
Als je weet dat je het zelf niet kan, regel er dan hulp bij. Aanvragen van begeleiding kan via Wmo loket van je gemeente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
En denk er aan, de wachttijd voor een WIA uitkering is 2 (twee) jaar! In die tijd krijg je dus sowieso niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sirdanilot
Yaksa schreef op zondag 24 december 2023 @ 22:19:
[...]

Hiero
Moeten we nou werkelijk alles voor je opzoeken?
En dat claimt een WO opleiding te hebben..........
Hey ik wil niet zeuren maar hoe denk je dat ik die 2 jaar ga overbruggen ?

"Voor de WIA-uitkering geldt een wachttijd van 2 jaar (104 weken). Heeft u geen Ziektewet-verzekering, houd er dan rekening mee dat u de eerste 2 jaar geen inkomen heeft."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sirdanilot
Yaksa schreef op zondag 24 december 2023 @ 22:21:
En denk er aan, de wachttijd voor een WIA uitkering is 2 (twee) jaar! In die tijd krijg je dus sowieso niks.
Dus wat moet ik dan gaan eten ?

Hoe moet ik dan mijn huur betalen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Niet online
sirdanilot schreef op zondag 24 december 2023 @ 22:22:
[...]

"Voor de WIA-uitkering geldt een wachttijd van 2 jaar (104 weken). Heeft u geen Ziektewet-verzekering, houd er dan rekening mee dat u de eerste 2 jaar geen inkomen heeft."
Je had toch vermogen? Of, weet ik veel, ongeschoold werk waar je te goed voor bent met je WO master?

[ Voor 9% gewijzigd door Kurkentrekker op 24-12-2023 22:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
sirdanilot schreef op zondag 24 december 2023 @ 22:22:
WIA <> bijstand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sirdanilot
superkoex9 schreef op zondag 24 december 2023 @ 22:21:
[...]

Zijn bewoording, hartstikke gek, is natuurlijk belachelijk. Echter, je lijkt qua intelligentie prima maar je autisme zit je nogal sterk in de weg. Je verbanden zijn veelal monocausaal en vraagt aan een vreemde op internet of je dan niet een uitkering zou moeten krijgen.

Mijn advies: zoek hulp bij een organisatie die gespecialiseerd is in mensen met autisme. Zelf aangrenzend gewerkt.

Heel plat gezegd: iets regelen bij duo is best simpel, ware het niet dat ze daar totaal geen idee hebben van autisme. Zij gaan er vanuit dat mensen tussen de regels door kunnen lezen. Als mensen met autisme iets nou net niet kunnen is dat het.
Als je weet dat je het zelf niet kan, regel er dan hulp bij. Aanvragen van begeleiding kan via Wmo loket van je gemeente
Hmmm Wmo loket gemeente. Daar ben ik nog niet geweest nee.

Maar ik weet niet precies wat ik daar aan moet vragen qua hulp of begeleiding.

De begeleiding die ik nodig heb (een professionele carrière - of loopbaancoach) geven ze niet of nauwelijks. Dat loopt nu via een andere organisatie genaamd RMT maar die bieden precies dezelfde vacatures aan als dat ik zelf al gevonden heb online.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sirdanilot
Kurkentrekker schreef op zondag 24 december 2023 @ 22:23:
[...]

Je had toch vermogen? Of, weet ik veel, ongeschoold werk waar je te goed voor bent met je WO master?
Je bedoelt achter de kassa in de action ?

Waarom zouden ze mij aannemen als een 16 jarige dat werk beter doet , sneller doet en vooral: 2x zo goedkoop doet?

Bovendien heb ik bij fysiek werk een zeer trage handelingssnelheid. Ik heb veel van dit soort werk moeten doen tijdens mijn studententijd. Dit omdat mijn ogen toch wat slechter zijn en ik erg onhandig ben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zwengel die kassadiscussie nou niet weer aan.

De hulp die jij van het WMO loket nodig hebt gaat niet over je carrière maar over dat je door je autisme niet in staat bent goed te functioneren in de maatschappij. Hebben ze vast hulp voor of ze kunnen je doorverwijzen

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 24-12-2023 22:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
sirdanilot schreef op zondag 24 december 2023 @ 22:24:
Maar ik weet niet precies wat ik daar aan moet vragen qua hulp of begeleiding.
Dit zijn de criteria voor de bijstand: https://www.rijksoverheid...-heb-ik-recht-op-bijstand

Daarmee kan je de 104 weken wachttijd tot de WIA overbruggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sirdanilot
Verwijderd schreef op zondag 24 december 2023 @ 22:30:
Zwengel die kassadiscussie nou niet weer aan.

De hulp die jij van het WMO loket nodig hebt gaat niet over je carrière maar over dat je door je autisme niet in staat bent goed te functioneren in de maatschappij. Hebben ze vast hulp voor of ze kunnen je doorverwijzen
Awel maar die kunnen niet toveren. Ik heb nog altijd teveel vermogen voor een bijstandsuitkering

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
sirdanilot schreef op zondag 24 december 2023 @ 22:36:
Awel maar die kunnen niet toveren. Ik heb nog altijd teveel vermogen voor een bijstandsuitkering
Veel te veel voor de bijstand is toch een luxe probleem?

Kan je de komende maanden mee overbruggen totdat je een baan hebt of wel in aanmerking komt voor een WIA/bijstandsuitkering. Wat is daar zo ingewikkeld aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
superkoex9 schreef op zondag 24 december 2023 @ 22:21:
[...]

Zijn bewoording, hartstikke gek, is natuurlijk belachelijk. Echter, je lijkt qua intelligentie prima
Modbreak:Dit gaat veel te ver.

[ Voor 68% gewijzigd door tweakduke op 25-12-2023 00:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trichoglossus
  • Laatst online: 15:16
En je mag je vermogen wat teveel is voor de bijstand niet even in een maandje verbrassen in een casino bv.
Ook daar zijn weer regels voor.
Ben je gezakt onder het vermogen wat je mag hebben voor een bijstandsuitkering, dan vraag je die aan.

Van de originele topicvraag is inmiddels weinig meer over trouwens.
Huren vs kopen, en inmiddels zit het al op bijstand/wia niveau

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yaksa
Ik geef het op, nadat ik in een groot aantal topics van TS geprobeerd heb hem advies te geven.
Er wordt toch niks mee gedaan.
En meer zeg ik er niet over anders heb ik een ban te pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sirdanilot
Wat mij betreft mag dit topic dicht want er staat hier iets waar ik me echt niet comfortabel bij voel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Dicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Laatst online: 02-10 09:36

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Yaksa schreef op zondag 24 december 2023 @ 22:07:
[...]
Als volwassene kun je alleen voor 'n arbeidsongeschiktheidsuitkering in aanmerking komen vanuit een arbeidsovereenkomst (tenzij je kan aantonen dat je vóór je 18e al arbeidsongeschikt was én volledig en permanent arbeidsongeschikt bent, wat TS sowieso niet is, want hij heeft al gewerkt).

Dus bijstand is de enige mogelijke uitkering voor hem.

En excuus @Zr40 ik zag niet dat het draadje gesloten was.

[ Voor 4% gewijzigd door Ardana op 26-12-2023 18:02 ]

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Pagina: 1 2 Laatste

Dit topic is gesloten.