Als die oom het niet bevalt mag 'ie een huis voor je financieren.
Sociale druk en verwachtingen zijn een heel dure hobby. Als je er zelf blij van wordt is offers maken prima, maar zodra je het voor iemand anders doet is de prijs-kwaliteit wel heel erg beroerd. En laten we wel wezen, die oom was waarschijnlijk een minuut later alweer met heel andere dingen bezig.
Ben je zelf blij met je woonsituatie, je huis, de locatie, je buren? Zie je dat zo blijven op langere termijn?
MsG schreef op zondag 24 december 2023 @ 13:16:
Ik ben niet aan het trollen, wie dacht je dat er op toelegt op die sociale huur, de samenleving. Half Nederland woont particulier en heeft niet de luxe van een sociale huurwoning. De salarisranges waar je op doelt zitten vol met particuliere huurders. Ik ga er ook zelf niet uit nu ik in een dergelijke woning zit, maar het is wel goed om te beseffen dat je dan bij de scheefwonende happy few zit, terwijl de meeste mensen met gelijkende salarissen gewoon particuliere huurprijzen aftikken.
Ik weet niet of sociale huur de samenleving wel zoveel kost. Voor zover ik kan vinden houden de corporaties tegenwoordig hun eigen broek op. Die betalen de kosten van de huurinkomsten. Wel staat het Rijk garant, maar of dat echt wat kost is discutabel. Volgens Aedes gaat zelfs ieder jaar twee maanden aan huur als belastingen de algemene pot in.
Als je als bewoner geen subsidie meer krijgt, lijkt het erop dat je de samenleving ook niets kost, tenzij je het gaat zoeken in gevolgen en de vermeende kosten daarvan of iets dergelijks.
Bron:
https://dkvwg750av2j6.clo...-van-corporaties-2016.pdf
Daarbuiten is
scheefwonen is natuurlijk een belachelijke frame die ieder jaar belachelijker wordt. Dat legt de verantwoordelijkheid van de oververhitte markt, waardoor kopen en vrijesector-huur langzaamaan onbereikbaar aan het worden is, bij de individuele huurder in plaats van decennia aan falend beleid.
Dat is nog even los van zaken als binding met je omgeving. Het idee dat je huisvesting puur functioneel en economisch is en niet sociaal is veel te simplistisch. Soms woon je gewoon prima en wil je niet weg, los van de financiële aspecten van de situatie. De verwachting dat mensen zichzelf ontwortelen omdat ze nu wat beter verdienen is raar. Als ze dat wel doen is dat ook prima, overigens.