Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sirdanilot
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 21-03-2024
Hallo allemaal

Momenteel woon ik in een sociale huurwoning voor ongeveer 700 euro per maand. Bovendien ontvang ik hier momenteel huurtoeslag voor, wel is het natuurlijk de bedoeling dat ik genoeg ga verdienen met werken zodat ik daar uiteindelijk geen recht meer op heb.

Vroeger ben ik ouderwets opgevoed met het idee dat je per se een huis moet kopen. Nu woon ik helaas in een dure regio van Nederland (Bollenstreek). Ik heb dus even gekeken wat er hier zoal te koop is.

Zo vind ik bijvoorbeeld vergelijkbare woningen in Katwijk aan Zee voor 375 duizend euro. Het gaat om 3 slaapkamers, kleiner dan 100 m2.

Nu vraag ik me af wat financieel voordeliger is als alleenstaande bij een looptijd van ongeveer 35 jaar, sociaal blijven huren of gaan kopen?

Ik heb bij de hypotheek calculator een bruto loon van 60 duizend euro ingevuld (verdien ik nu niet maar wellicht over 5 jaar, dit is wat ik bij mijn vorige baan in het buitenland verdiende). We gaan er gemakshalve vanuit dat je geen schulden hebt zoals studieschuld. Dan kom ik uit op :

Indicatie maximale hypotheek
€ 279.095
Bruto maandlasten: € 1.295
Rente: 3,77% | Annuïteiten | 10 jaar

Dat is dus niet genoeg voor een woning van vergelijkbare grootte in deze regio (Bollenstreek). Er moet dan bijna een ton bij. En de maandlasten zijn bijna het dubbele van wat ik nu aan huur betaal.

Ik ben 30 dus veel ouder dan pak em beet 80 jaar word ik statistisch gezien niet. Dus stel ik koop over 5 jaar toch een woning (wellicht win ik de loterij voor de missende 100 duizend euro aanbetaling of storten de huizenprijzen in?) , ben ik dan financieel voordeliger uit dan wanneer ik sociaal blijf huren ?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:34
Zolang je sociaal kan blijven huren is dit goedkoper.

1) zekerheid dat je je kosten kan betalen. Bij baan verlies krijg je huursubsidie
2) geen onverwachte kosten, die zijn voor verhuurder
3) geen groot onderhoud
4) meestal ga je groter wonen in koop, dus meer energiekosten, maar deze reden is beetje triviaal.

Natuurlijk is het niet de bedoeling dat je sociaal blijft wonen, mocht je meer dan 50k per jaar verdienen zou k zeggen, het kost misschien paar duizend per jaar meer maar mooier huis geeft ook meer woongenot.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• martin_v_z
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 19:19
Sja, als je het niet kan betalen maakt het allemaal toch niet uit? Je vraagt advies voor over 5 jaar. Niemand weet hoe de markt er op dat moment uit ziet, jouw financiële situatie is ook niet bekend en de wereldwijde economische situatie ook niet.

Als je wil kan je geld opzij gaan zetten en dan bekijk je de situatie over 5 jaar weer. Voorlopig zit je in een betaalbare woning dus kijk vooral naar wat je nu hebt en hoe je het je daar zo comfortabel mogelijk kan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ALH
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06-05 20:44

ALH

Huizenprijzen zijn hoog momenteel, maar je lost tegenwoordig de hypotheek meestal 100% af waardoor je eigen vermogen opbouwt, dit is wel een leuke video hierover;

YouTube: Renting vs. Buying a Home: The 5% Rule

Step into the shadow. Forty six and two are just ahead of me ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Paar dingen om rekening mee te houden: Als je een woning koopt betaal je een bedrag aan hypotheekrente. Of je dat kunt aftrekken hangt af van de omstandigheden. Voor de totale last over de komende 50 jaar, moet je dus kijken naar de totale hoeveelheid aan rente plus aflossing die je gaat betalen voor een woning van 375.000 (of ieder ander bedrag). Dat kun je op zich gewoon uitrekenen met calculators. Reken daar ook de vaste woninglasten bij, dus de standaard nibud reserveringen voor onderhoud, en neem een post op voor de gemeentelijke lasten en de andere belastingen die er nog bij komen.

Zet dat af tegen de huurprijs van de woning, over diezelfde periode, en corrigeer die mee met de inflatie (wel belangrijk!).

Je kunt dan zo zien waar je over die gehele periode meer voor betaalt. Je kunt in dat verschil nog meenemen wat de waarde van de woning is die je uiteindelijk bezit, want dat zal bij huur nooit het geval zijn (tenzij je het ooit voordelig mag kopen).

Wellicht kun je in je lasten nog de mogelijkheid meenemen om te isoleren, zonnepanelen te leggen op je koopwoning, en andere zaken die mogelijk besparend zullen werken op je energierekening. Iets wat bij huur meestal niet zomaar kan.

Ik heb het niet uitgerekend, maar mijn gevoel zegt dat je met kopen veel voordeliger uit bent, ALS je de rest van je leven op die plek wil wonen.

Oh, en houd er ook rekening mee: je schuld wordt vanwege inflatie minder waard, maar je huurbedrag zal waarschijnlijk meestijgen. Dat betekent dat als je nu x procent van je inkomen kwijt bent aan huur, je dat over 50 jaar misschien nog steeds wel kwijt bent. Dat terwijl je hypotheeklast, als je de rente vastzet, ook echt vast is. Als die lasten 1500 euro per maand zijn, inclusief aflossing, dan weet je ook dat die zo blijven voor de gehele looptijd.

[ Voor 14% gewijzigd door Kurkentrekker op 24-12-2023 12:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sirdanilot
99ruud99 schreef op zondag 24 december 2023 @ 12:33:
Zolang je sociaal kan blijven huren is dit goedkoper.

1) zekerheid dat je je kosten kan betalen. Bij baan verlies krijg je huursubsidie
2) geen onverwachte kosten, die zijn voor verhuurder
3) geen groot onderhoud
4) meestal ga je groter wonen in koop, dus meer energiekosten, maar deze reden is beetje triviaal.

Natuurlijk is het niet de bedoeling dat je sociaal blijft wonen, mocht je meer dan 50k per jaar verdienen zou k zeggen, het kost misschien paar duizend per jaar meer maar mooier huis geeft ook meer woongenot.
Maar ik heb nu 3 slaapkamers voor mezelf en een balkonnetje. Een tuintje kan mij extra woongenot geven maar je zou daarvoor ook elders een volkstuintje kunnen nemen.

Waarom is het dan niet de bedoeling om hier te blijven wonen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Niet online
sirdanilot schreef op zondag 24 december 2023 @ 12:39:
[...]

Maar ik heb nu 3 slaapkamers voor mezelf en een balkonnetje. Een tuintje kan mij extra woongenot geven maar je zou daarvoor ook elders een volkstuintje kunnen nemen.

Waarom is het dan niet de bedoeling om hier te blijven wonen ?
Omdat sociale huur een sociale voorziening is voor mensen die het nodig hebben omdat ze geen woning kunnen kopen met hun inkomen. Niet voor mensen die ruim voldoende geld verdienen om een woning te kunnen betalen, maar gewoon lekker goedkoop willen zitten. (ik neem aan dat dat het argument is wat hier wordt bedoeld in ieder geval).

Maar ja, met de huidige huizenprijzen kun je met 50k geen woning kopen, dus ik zou niet weten wat het alternatief is. Persoonlijk zou ik het helemaal prima vinden als we de grens voor sociale huur zouden opschuiven naar het bedrag waar je een normale eengezinswoning/starterswoning (afhankelijk van je woonsituatie) voor zou kunnen kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sirdanilot
Kurkentrekker schreef op zondag 24 december 2023 @ 12:43:
[...]

Omdat sociale huur een sociale voorziening is voor mensen die het nodig hebben omdat ze geen woning kunnen kopen met hun inkomen. Niet voor mensen die ruim voldoende geld verdienen om een woning te kunnen betalen, maar gewoon lekker goedkoop willen zitten. (ik neem aan dat dat het argument is wat hier wordt bedoeld in ieder geval).

Maar ja, met de huidige huizenprijzen kun je met 50k geen woning kopen, dus ik zou niet weten wat het alternatief is. Persoonlijk zou ik het helemaal prima vinden als we de grens voor sociale huur zouden opschuiven naar het bedrag waar je een normale eengezinswoning/starterswoning (afhankelijk van je woonsituatie) voor zou kunnen kopen.
De inkomensgrens voor sociale huur geldt alleen als je het contract afsluit. Daarna is er geen inkomensgrens meer. En je geeft zelf al aan dat je ook met 50 duizend euro per jaar als alleenstaande niet kan kopen, dus dan ontkracht je toch eigenlijk je eigen uitspraak al?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Niet online
sirdanilot schreef op zondag 24 december 2023 @ 12:52:
[...]

De inkomensgrens voor sociale huur geldt alleen als je het contract afsluit. Daarna is er geen inkomensgrens meer. En je geeft zelf al aan dat je ook met 50 duizend euro per jaar als alleenstaande niet kan kopen, dus dan ontkracht je toch eigenlijk je eigen uitspraak al?
ik ontkracht mijn eigen uitspraak niet. Jij vroeg waarom een poster boven je aangaf waarom het niet de bedoeling is dat je met 50k inkomen sociaal huurt. Ik geef vervolgens aan waarom dat 'volgens de regels' niet de bedoeling is, maar ik geef ook aan dat ik het niet eens ben met die grens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sirdanilot
Kurkentrekker schreef op zondag 24 december 2023 @ 12:35:
Paar dingen om rekening mee te houden: Als je een woning koopt betaal je een bedrag aan hypotheekrente. Of je dat kunt aftrekken hangt af van de omstandigheden. Voor de totale last over de komende 50 jaar, moet je dus kijken naar de totale hoeveelheid aan rente plus aflossing die je gaat betalen voor een woning van 375.000 (of ieder ander bedrag). Dat kun je op zich gewoon uitrekenen met calculators. Reken daar ook de vaste woninglasten bij, dus de standaard nibud reserveringen voor onderhoud, en neem een post op voor de gemeentelijke lasten en de andere belastingen die er nog bij komen.

Zet dat af tegen de huurprijs van de woning, over diezelfde periode, en corrigeer die mee met de inflatie (wel belangrijk!).

Je kunt dan zo zien waar je over die gehele periode meer voor betaalt. Je kunt in dat verschil nog meenemen wat de waarde van de woning is die je uiteindelijk bezit, want dat zal bij huur nooit het geval zijn (tenzij je het ooit voordelig mag kopen).

Wellicht kun je in je lasten nog de mogelijkheid meenemen om te isoleren, zonnepanelen te leggen op je koopwoning, en andere zaken die mogelijk besparend zullen werken op je energierekening. Iets wat bij huur meestal niet zomaar kan.

Ik heb het niet uitgerekend, maar mijn gevoel zegt dat je met kopen veel voordeliger uit bent, ALS je de rest van je leven op die plek wil wonen.

Oh, en houd er ook rekening mee: je schuld wordt vanwege inflatie minder waard, maar je huurbedrag zal waarschijnlijk meestijgen. Dat betekent dat als je nu x procent van je inkomen kwijt bent aan huur, je dat over 50 jaar misschien nog steeds wel kwijt bent. Dat terwijl je hypotheeklast, als je de rente vastzet, ook echt vast is. Als die lasten 1500 euro per maand zijn, inclusief aflossing, dan weet je ook dat die zo blijven voor de gehele looptijd.
Ik vind dit moeilijk uit te rekenen hoor.

Zo zijn er wel plannen om de hypotheekrenteaftrek af te schaffen of af te bouwen. Dat maakt kopen al minder voordelig.

Ook zijn er plannen om de salderingsregeling zonnepanelen af te bouwen , dus ook minder voordelig.

Verder, als ik niet koop en goed verdien met lage maandlasten in de sociale huurwoning, spaar ik een boel geld dat ik bijvoorbeeld in crypto of andere investeringen kan stoppen. Dat kan ook geld opleveren die zie ik hier ook niet terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sirdanilot
Kurkentrekker schreef op zondag 24 december 2023 @ 12:54:
[...]

ik ontkracht mijn eigen uitspraak niet. Jij vroeg waarom een poster boven je aangaf waarom het niet de bedoeling is dat je met 50k inkomen sociaal huurt. Ik geef vervolgens aan waarom dat 'volgens de regels' niet de bedoeling is, maar ik geef ook aan dat ik het niet eens ben met die grens.
De regels omtrent een maximaal inkomen gelden alleen zodra je het contract voor de sociale huurwoning afsluit.

Er wordt niet periodiek bekeken of iemand inmiddels niet meer verdient. Je overtreedt dus geen wet als je als werkloze in een sociale huurwoning terecht komt en vervolgens de opleiding luchtverkeersleiding afrondt en dan 100 duizend euro per jaar gaat verdienen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23:39

MsG

Forumzwerver

Je overtreedt ook niks, maar normaliter is het natuurlijk het idee dat je dan eventueel opschuift naar particuliere huur, als je niet kan kopen. Dat je daarmee de hele opgebouwde voorspoed van iemand weer teniet doet begrijpt de overheid niet. Ik zit een beetje in hetzelfde schuitje, al hoop ik binnen enkele jaren wel wat te kunnen kopen.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sirdanilot
MsG schreef op zondag 24 december 2023 @ 13:00:
Je overtreedt ook niks, maar normaliter is het natuurlijk het idee dat je dan eventueel opschuift naar particuliere huur, als je niet kan kopen.
Dus voor een zelfde soort woning moet ik 1600 euro huur vrije sector per maand gaan betalen, terwijl het in de sociale sector voor 700 euro per maand kan?

Ben je nu aan het trollen of bedoel je dit echt serieus? Mijn mond valt open van verbazing.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• yoga
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 23:44
Ik zou nog een tijdje blijven huren en veel sparen.

Als je boven de 48k bruto uitkomt wordt je scheefhuurder en gaat je huur flink omhoog elk jaarAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aID-OjZ5ePKCpm649DkUK9HOMM4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/272cSJceAiXaE2IBNnxcWmIa.png?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 22:52
Het aflossen op je woning kan je zien als een soort "sparen"; als je de woning weer verkoopt komt dat bedrag immers weer vrij. Je kan dus beter de rente die je betaalt vergelijken met de huur.

In het voorbeeld (van de maximale hypotheek die je gaf) is de rente €877 per maand. Iets duurder dan je nu huurt, maar:
- Je hebt hypotheekrenteaftrek, dus netto is het al minder dan je huidige huur
- Het is een annuïteitenhypotheek, dus de rente die je betaalt neemt iedere maand af -- je bruto rente zal dus al snel minder zijn dan wat je nu aan sociale huur betaalt
- Het bedrag dat je aan je hypotheek kwijt bent staat in principe (voor de rentevasteperiode) vast, terwijl de huur waarschijnlijk met de inflatie zal toenemen. Tegen het eind van de looptijd van de hypotheek is de rente die je betaalt nagenoeg 0 maar is je huur (na 30 jaar met 2% inflatie) gestegen naar €1268

Het klopt dat je het bedrag dat je in de hypotheek zou stoppen anders zou kunnen investeren, maar het huis wordt waarschijnlijk ook meer waard. Het is niet te zeggen welke investering het beter zal doen, maar: van het huis ben je gelijk hélemaal eigenaar, en je pakt dus ook het rendement op de héle koopsom. Als je nú koopt pak je vanaf morgen het rendement op de hele €300.000. Als je in plaats daarvan blijft huren kan je op termijn wel een cryptoportfolio (of liever aandelen) opbouwen, maar die moeten het wel héél goed doen in vergelijking met de huizenmarkt om het hefboomeffect te compenseren.

Aan de andere kant heeft een huis onderhoud nodig, maar dat is ook afhankelijk van wat je precies koopt.

Kopen is op termijn écht héél veel beter dan sociale huur. Je kan het best een excelletje maken waarin je allerlei aannames kan uitproberen (wat gebeurt er als de HRA wordt afgeschaft, wat als de aandelen 8% rendement halen en de huizenmarkt 2%,...).

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:36

Dido

heforshe

sirdanilot schreef op zondag 24 december 2023 @ 13:04:
Dus voor een zelfde soort woning moet ik 1600 euro huur vrije sector per maand gaan betalen, terwijl het in de sociale sector voor 700 euro per maand kan?

Ben je nu aan het trollen of bedoel je dit echt serieus? Mijn mond valt open van verbazing.
Yup, het idee is dat het sociale vangnet er is voor degenen die het echt nodig hebben, en dat iedereen die dat kan zijn eigen broek ophoudt.

Daar mag je mond van openvallen, maar dat is wel de rationele manier om het sociale vangnet betaalbaar te houden. Vergeet niet dat de hele maatschappij meebetaalt om jouw huur op die 700 euro te houden.

Nu is het wel zo dat de weg uit dat sociale vangnet er voor zorgt dat mensen gevoelsmatig heel lang netto geen donder extra over houden als ze meer gaan verdienen, maar daar loopt al een gigantisch topic over...

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Niet online
sirdanilot schreef op zondag 24 december 2023 @ 12:56:
[...]

Zo zijn er wel plannen om de hypotheekrenteaftrek af te schaffen of af te bouwen. Dat maakt kopen al minder voordelig.

Ook zijn er plannen om de salderingsregeling zonnepanelen af te bouwen , dus ook minder voordelig.

Verder, als ik niet koop en goed verdien met lage maandlasten in de sociale huurwoning, spaar ik een boel geld dat ik bijvoorbeeld in crypto of andere investeringen kan stoppen. Dat kan ook geld opleveren die zie ik hier ook niet terug.
Ja, dat we hier de cryptomarkt niet kunnen voorspellen, of de loterijgetallen, dat moet je maar voor lief nemen. Je vraagt om tips om uit te rekenen wat voordeliger is, en die tips krijg je volgens mij. Je zult aannames moeten doen ja. Als je huurt en minder geld kwijt bent, dan kun je het verschil tussen wat je bij scenario huur kwijt bent ten opzichte van scenario koop inderdaad beleggen. Er zijn prima stelposten voor waarmee je de waarde van vrij belegbaar geld kunt schatten.
Neem dan ook mee dat je bij koop straks eigenaar bent van een woning, die ook een waarde heeft.

Het lastige is gewoon, je vraagt om een model om te voorspellen hoe je financiële situatie er over 50 jaar uitziet. Dan maakt het voor de uitkosmt natuurlijk nogal uit hoe je de variabelen instelt :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sirdanilot
Dido schreef op zondag 24 december 2023 @ 13:09:
[...]

Yup, het idee is dat het sociale vangnet er is voor degenen die het echt nodig hebben, en dat iedereen die dat kan zijn eigen broek ophoudt.

Daar mag je mond van openvallen, maar dat is wel de rationele manier om het sociale vangnet betaalbaar te houden. Vergeet niet dat de hele maatschappij meebetaalt om jouw huur op die 700 euro te houden.

Nu is het wel zo dat de weg uit dat sociale vangnet er voor zorgt dat mensen gevoelsmatig heel lang netto geen donder extra over houden als ze meer gaan verdienen, maar daar loopt al een gigantisch topic over...
Er is geen enkele wet of regel die bepaalt dat je je sociale huurwoning uitmoet zodra je meer verdient dan de initiële inkomensgrens voor sociale huur, dit verzin je dus echt helemaal zelf. De anderen in dit topic geven dat ook niet aan. Vrijwillig een lage huur opgeven om 2x zo veel te betalen aan een private investeerder is natuurlijk geen slimme financiële keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23:39

MsG

Forumzwerver

[...]

Ik ben niet aan het trollen, wie dacht je dat er op toelegt op die sociale huur, de samenleving. Half Nederland woont particulier en heeft niet de luxe van een sociale huurwoning. De salarisranges waar je op doelt zitten vol met particuliere huurders. Ik ga er ook zelf niet uit nu ik in een dergelijke woning zit, maar het is wel goed om te beseffen dat je dan bij de scheefwonende happy few zit, terwijl de meeste mensen met gelijkende salarissen gewoon particuliere huurprijzen aftikken.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Niet online
sirdanilot schreef op zondag 24 december 2023 @ 12:58:
[...]

De regels omtrent een maximaal inkomen gelden alleen zodra je het contract voor de sociale huurwoning afsluit.

Er wordt niet periodiek bekeken of iemand inmiddels niet meer verdient. Je overtreedt dus geen wet als je als werkloze in een sociale huurwoning terecht komt en vervolgens de opleiding luchtverkeersleiding afrondt en dan 100 duizend euro per jaar gaat verdienen
Ik zeg toch ook niet dat je de wet overtreedt? Ik zeg alleen dat sociale huurwoningen bedoeld zijn voor mensen die geen andere keus hebben. Dat wordt netjes bekostigd van de mensen die die baan en dat inkomen wel hebben.

Nee, je overtreedt geen wet als je met een hoog inkomen sociaal gaat huren nee. Ook niet als je dan geld overhoudt en dat belegt.

Maar wat wil je daarmee zeggen? Of wil je horen dat je lekker op je plek moet blijven, en geen carrière hoeft na te streven want sociaal huren is tóch goedkoper? Want dat laatste ben ik niet met je eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Niet online
sirdanilot schreef op zondag 24 december 2023 @ 13:15:
[...]

Er is geen enkele wet of regel die bepaalt dat je je sociale huurwoning uitmoet zodra je meer verdient dan de initiële inkomensgrens voor sociale huur, dit verzin je dus echt helemaal zelf. De anderen in dit topic geven dat ook niet aan. Vrijwillig een lage huur opgeven om 2x zo veel te betalen aan een private investeerder is natuurlijk geen slimme financiële keuze.
Hij verzint toch niks zelf? Hij legt alleen uit wat de bedoeling is van sociale huur. Hij zegt toch niet dat het de wet is dat je eruit moet als je veel verdient?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sirdanilot
MsG schreef op zondag 24 december 2023 @ 13:16:
[...]

Ik ben niet aan het trollen, wie dacht je dat er op toelegt op die sociale huur, de samenleving. Half Nederland woont particulier en heeft niet de luxe van een sociale huurwoning. De salarisranges waar je op doelt zitten vol met particuliere huurders. Ik ga er ook zelf niet uit nu ik in een dergelijke woning zit, maar het is wel goed om te beseffen dat je dan bij de scheefwonende happy few zit, terwijl de meeste mensen met gelijkende salarissen gewoon particuliere huurprijzen aftikken.
Ik heb toch ook 14 jaar lang particulier gehuurd? Zo'n sociale huurwoning krijg je niet zomaar he, ik heb 12 wachtjaren moeten opbouwen hiervoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sirdanilot
Kurkentrekker schreef op zondag 24 december 2023 @ 13:16:
[...]

Ik zeg toch ook niet dat je de wet overtreedt? Ik zeg alleen dat sociale huurwoningen bedoeld zijn voor mensen die geen andere keus hebben. Dat wordt netjes bekostigd van de mensen die die baan en dat inkomen wel hebben.

Nee, je overtreedt geen wet als je met een hoog inkomen sociaal gaat huren nee. Ook niet als je dan geld overhoudt en dat belegt.

Maar wat wil je daarmee zeggen? Of wil je horen dat je lekker op je plek moet blijven, en geen carrière hoeft na te streven want sociaal huren is tóch goedkoper? Want dat laatste ben ik niet met je eens.
Het gaat dus om de berekening of kopen als alleenstaande ook op de lange termijn wel voordeliger is dan blijven zitten waar ik zit.

Nu kwam er dus iemand met de compleet absurde suggestie om dan maar particulier te gaan huren nu (dat wil zeggen, meer dan 2x zoveel betalen voor een zelfde soort woning). Dat lijkt me weinig toe te voegen aan deze discussie.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Gkomega
  • Laatst online: 21:06
Weer een topic van dit persoon dat op niets gaat uitlopen en waar hij niets met de tips gaat doen. Realiseer gewoon dat je, je leven op orde moet krijgen:
Baan zoeken
Relevante studie of cursus afmaken
En daarna over 5 jaar kijken hoe je ervoor staat.

Denk dat over de afgelopen maand al iets van 35-50 mensen jou tips hebben gegeven en elke keer wordt er omheen gepraat of wil je niet accepteren dat je serieus aan de slag moet.

Mensen hier hebben geen glazen bol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sirdanilot
Gkomega schreef op zondag 24 december 2023 @ 13:22:
Weer een topic van dit persoon dat op niets gaat uitlopen en waar hij niets met de tips gaat doen. Realiseer gewoon dat je, je leven op orde moet krijgen:
Baan zoeken
Relevante studie of cursus afmaken
En daarna over 5 jaar kijken hoe je ervoor staat.

Denk dat over de afgelopen maand al iets van 35-50 mensen jou tips hebben gegeven en elke keer wordt er omheen gepraat of wil je niet accepteren dat je serieus aan de slag moet.

Mensen hier hebben geen glazen bol.
Ik heb al een WO opleiding, bachelor en master, afgerond. Ik zie dus even niet zo in welke opleiding ik nog zou moeten afronden op dit moment en wat dit te maken heeft met sociale huur versus koop. Zo'n opleiding wordt namelijk een dure grap omdat je dan instellingscollegegeld moet betalen.

Baan zoeken ben ik mee bezig inderdaad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18-05 12:57
[...]

Het is niet verboden. Het is alleen ethisch twijfelachtig. Er zijn dan namelijk mensen die zo'n gesubsidieerde woning harder nodig hebben.

Maar je zal echt niet de enige zijn. Bij mij in de buurt is er een hoop gedoe over geweest. Een hele wijk met sociale huurwoningen wordt gesloopt om er sociale huur flats neer te zetten. Een enorme verbetering, want de oude woningen hadden energielabel Z ofzo (enkelglas, geen spouw) en er komen 4x zoveel energieneutrale woningen voor terug. Allemaal sociale huur. Alle oude bewoners krijgen ook een urgentie verklaring voor de nieuwe appartementen.

Maar hier komt de ophef. Ongeveer de helft van de huidige bewoners verdient veel te veel om nog voor een sociale huurwoning in aanmerking te komen. De woning waar ze in zaten wordt gesloopt, maar ze krijgen geen andere.

Het is dus zeker geen garantie dat je de rest van je leven kan blijven zitten.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sirdanilot
yoga schreef op zondag 24 december 2023 @ 13:05:

Als je boven de 48k bruto uitkomt wordt je scheefhuurder en gaat je huur flink omhoog elk jaar[Afbeelding]
Dit is wel een hele goede. Bij salarisonderhandeling zal ik er rekening mee houden dat het dus onder de 48000 euro bruto per jaar blijft. Of het moet natuurlijk véééél meer zijn, maar dat is gewoonweg niet realistisch.

Als je dus nét 49000 euro verdient, ben je dus de pineut. Toch ook wel een gekke regeling zo? Waarom gaat dat niet in stapjes? Zo'n arbitraire harde grens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
sirdanilot schreef op zondag 24 december 2023 @ 13:27:
[...]

Dit is wel een hele goede. Bij salarisonderhandeling zal ik er rekening mee houden dat het dus onder de 48000 euro bruto per jaar blijft. Of het moet natuurlijk véééél meer zijn, maar dat is gewoonweg niet realistisch.

Als je dus nét 49000 euro verdient, ben je dus de pineut. Toch ook wel een gekke regeling zo? Waarom gaat dat niet in stapjes? Zo'n arbitraire harde grens.
Kijk naar het plaatje dat je quote. Het gaat in stapjes.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sirdanilot
RocketKoen schreef op zondag 24 december 2023 @ 13:26:
[...]

Het is niet verboden. Het is alleen ethisch twijfelachtig.
Heb je ook een bron die dat aangeeft vanuit de rijksoverheid?
Maar hier komt de ophef. Ongeveer de helft van de huidige bewoners verdient veel te veel om nog voor een sociale huurwoning in aanmerking te komen. De woning waar ze in zaten wordt gesloopt, maar ze krijgen geen andere.

Het is dus zeker geen garantie dat je de rest van je leven kan blijven zitten.
Nou ja als ze mijn woning willen slopen en er komt geen betaalbaar alternatief voor in de plaats ga ik er natuurlijk niet uit, dat lijkt me duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grvy
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22:33

Grvy

Bot

Daarbij in 2016 ben ik van een sociale huurwoning flat (550 eu p/m) naar een koopwoning gegaan 600 eu per maand maar dat was wel een rijtjeshuis ipv een flat en een tuin etc.

Dus dat het nu zo is betekent niet dat het over 5 jaar nog zo is, tuurlijk dit was 8 jaar geleden de status van de markt en ik kon dat toen doen. volgens mij was dat toen nog redelijk normaal of ik was een uitzondering..

Dit is een account.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
sirdanilot schreef op zondag 24 december 2023 @ 13:28:
[...]

[...]

Nou ja als ze mijn woning willen slopen en er komt geen betaalbaar alternatief voor in de plaats ga ik er natuurlijk niet uit, dat lijkt me duidelijk.
Volgens mij wordt je woning dan toch wel gesloopt, of je er nou uit gaat of niet. :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gkomega
  • Laatst online: 21:06
sirdanilot schreef op zondag 24 december 2023 @ 13:25:
[...]

Ik heb al een WO opleiding, bachelor en master, afgerond. Ik zie dus even niet zo in welke opleiding ik nog zou moeten afronden op dit moment en wat dit te maken heeft met sociale huur versus koop. Zo'n opleiding wordt namelijk een dure grap omdat je dan instellingscollegegeld moet betalen.

Een WO opleiding afgerond maar misschien zijn het softskills die je beter helpen dan inhoudelijke kennis.

Anyway ik stop hier maar, maar mensen die hier verder reageren verdoen hun tijd (kijkende naar de post historie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
sirdanilot schreef op zondag 24 december 2023 @ 13:28:
[...]

De overheid maakt geen wetten over wat er allemaal niet verboden is. En ook niet over ethiek. Dat laatste kunnen de meeste mensen zelf bedenken.
[...]

Dat vonden een paar bewoners van die wijk ook. Maar de eerste straten liggen intussen plat. Ik geloof dat degene die voet bij stuk hebben gehouden nog een verhuisvergoeding hebben gekregen. Maar een nieuwe sociale huurwoning krijgen kan gewoon niet. Dat is wel verboden.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mick1990
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
yoga schreef op zondag 24 december 2023 @ 13:05:

Als je boven de 48k bruto uitkomt wordt je scheefhuurder en gaat je huur flink omhoog elk jaar[Afbeelding]
In 2024 mag je alweer een stuk meer verdienen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2Dp0rA9DO8w8xJowiCQmnpJcCec=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/afu2f0BL74tX49hkvhAo4omD.png?f=user_large

WP: Mitsubishi SUZ-SWM40 VA + EHST20D-VM2D | WTW: Zehnder E300

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:36

Dido

heforshe

Er is geen enkele wet of regel die bepaalt dat je je sociale huurwoning uitmoet zodra je meer verdient dan de initiële inkomensgrens voor sociale huur, dit verzin je dus echt helemaal zelf.
Ik verzin niets zelf, ik leg alleen de sociale basis uit voor het vangnet waar jij gebruik van maakt.
Vrijwillig een lage huur opgeven om 2x zo veel te betalen aan een private investeerder is natuurlijk geen slimme financiële keuze.
Die gedachtengang is de reden dat de wetgeving dus inderdaad steeds harder wordt om mensen wettelijk t e dwingen om, zodar ze dat kunnen, hun eigen broek op te houden.
Begrijp me niet verkeerd, ik snap je gedachtengang prima. Maar stel jezelf ook even de vraag wie jouw sociale woning financiert (ik, onder andere) en waarom je zo lang moest wachten op je woning ;)

Dus inderdaad, je mag, wettelijk gezien, blijven zitten in een gesubsidieerde (door andere mensen gefinancierde!) woning, maar als je meer dan een bepaald bedrag verdient, krijg je dus te maken met een hogere huurverhoging dan mensen die minder verdienen.

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Kopen is onverstandig. Huren is in dit geval (veel) goedkoper.

4% van 375k is 15k per jaar aan rentekosten, dat is 1250 euro bruto rentekosten per maand.

Netto is dit iets minder vanwege hypoteekrenteaftrek, maar gezien je salaris is dit niet zo heel veel. En uiteraard gaat dit heel langzaam omlaag over een periode van 30 jaar. Aan de andere kant heb je weer meer belastingen en kosten aan onderhoud huis. De lasten van kopen* zijn gewoon hoger dan je sociale huur.

(* alle kosten minus aflossingsdeel)

Ik zou voorlopig blijven zitten en in je handjes wrijven dat je niet in particuliere huur hoeft te zitten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superkoex9
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 20:40
sirdanilot schreef op zondag 24 december 2023 @ 12:56:
[...]

Het is niet zo moeilijk om uit te rekenen, het is vooral lastig dat je voor heel veel zaken een aanname moet doen. Die kan je alleen naar beste inschatting doen.
Doelinflatie van 2%, kan ook plots 10% zijn met dito stijgende huurprijs. Afschaffing van hra, huursubsidie etc. wellicht bedenkt een kabinet over 16 jaar dat je wel verplicht moet verhuizen bij een bepaalde mate van scheefwonen. Allemaal mogelijke scenarios, kies er een of enkele en reken die door.

En ivm met lange looptijd van 30 jaar maken kleine verschillen in je uitgangspunt veel uit. Huurstijging bij 30 jaar 2% is factor 1.8
Bij 30 jaar 3% ga je naar factor 2.4.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 22:57
Bartjuh schreef op zondag 24 december 2023 @ 13:47:
...
Kopen is sparen, huren is geld verbranden. Dan spaar je wel weer op de stookkosten. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

W1ck1e schreef op zondag 24 december 2023 @ 13:59:
[...]
Kopen is sparen, huren is geld verbranden. Dan spaar je wel weer op de stookkosten. ;)
Het aflossingsdeel is sparen, de rente is geld verbranden. Ik reken dus met de rente ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwiebus
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:55
RocketKoen schreef op zondag 24 december 2023 @ 13:32:
[...]
Dat vonden een paar bewoners van die wijk ook. Maar de eerste straten liggen intussen plat. Ik geloof dat degene die voet bij stuk hebben gehouden nog een verhuisvergoeding hebben gekregen. Maar een nieuwe sociale huurwoning krijgen kan gewoon niet. Dat is wel verboden.
Hoezo verboden, woning coöperaties mogen toch 7.5% vrij toewijzen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeN
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 20:32
Dido schreef op zondag 24 december 2023 @ 13:39:
Begrijp me niet verkeerd, ik snap je gedachtengang prima. Maar stel jezelf ook even de vraag wie jouw sociale woning financiert (ik, onder andere) en waarom je zo lang moest wachten op je woning ;)
Je gaat in dit topic zo hard op dat andere mensen de woning zouden betalen, maar de realiteit is volgens mij dat de woningcorporaties de afgelopen jaren vooral heel hard zijn uitgeknepen met o.a. een verhuurdersheffing van 2 miljard/jaar. Heb je bronnen van het geld wat de andere kant op zou stromen? Ik zie hier en daar wel wat subsidies voor de bouw van dergelijke woningen, maar echt zoden aan de dijk lijken die niet te zetten (5k/woning, dat idee).

Zoals ik het zie wordt er, als je meer verdient, automatisch verwacht dat je ook in een grotere woning gaat wonen, zelfs als je dat niet nodig hebt. Als de woning tenslotte kleiner is, heb je binnen het woningwaarderingsstelsel weer automatisch een cap op je huurprijs en zit je ineens weer in de 'sociale sector'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Bartjuh schreef op zondag 24 december 2023 @ 13:47:

4% van 375k is 15k per jaar aan rentekosten, dat is 1250 euro bruto rentekosten per maand.

Netto is dit iets minder vanwege hypoteekrenteaftrek, maar gezien je salaris is dit niet zo heel veel. En uiteraard gaat dit heel langzaam omlaag over een periode van 30 jaar. Aan de andere kant heb je weer meer belastingen en kosten aan onderhoud huis. De lasten van kopen* zijn gewoon hoger dan je sociale huur.

(* alle kosten minus aflossingsdeel)

Ik zou voorlopig blijven zitten en in je handjes wrijven dat je niet in particuliere huur hoeft te zitten ;)
Deze berekening klopt voor dit jaar misschien, ieder jaar erop wordt huur duurder en koop goedkoper. En dat voor de komende 30 jaar.

Op lange termijn wint koop nagenoeg altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:34
behalve onderhoud @Sethro , daar moet je ook rekening mee houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 23:00
Niemand die weet hoe de toekomst gaat zijn, koop is meestal gunstiger dan particuliere huur, sociale huur zal minder schelen. Maar over de gehele looptijd die ook nog eens pas in de relatief verre toekomst begint zal het eigenlijk helemaal onmogelijk zijn om te voorspellen wat het gaat zijn, er is zoveel afhankelijk van wat voor beleid er door de politiek wordt doorgevoerd, welke besluiten de woningcorporatie neemt en hoe de wereld zich in die tijd ontwikkelt.

Daarnaast, wat sommigen al zeggen, focus je eerst eens op het nu en je huidige zaken op orde krijgen. Je hebt nu geen baan en met hoe je in andere topics reageert acht ik de kans vrij laag dat je een baan gaat vinden waarmee je ook maar in de buurt van de 60k waar je mee zat te rekenen gaat komen (nu niet en over 5 jaar ook niet). Dan kan je wel dit topic openen met de vraag wat goedkoper is, maar momenteel heb je geen keuze want je hebt geen inkomen om mee te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sirdanilot
Grvy schreef op zondag 24 december 2023 @ 13:31:
Daarbij in 2016 ben ik van een sociale huurwoning flat (550 eu p/m) naar een koopwoning gegaan 600 eu per maand maar dat was wel een rijtjeshuis ipv een flat en een tuin etc.

Dus dat het nu zo is betekent niet dat het over 5 jaar nog zo is, tuurlijk dit was 8 jaar geleden de status van de markt en ik kon dat toen doen. volgens mij was dat toen nog redelijk normaal of ik was een uitzondering..
In 2016 waren woningen nog goedkoop. Als ik nu een rijtjeshuis in de regio wil ben ik een half miljoen euro kwijt
Dat is voor een alleenstaande niet realistisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Sethro schreef op zondag 24 december 2023 @ 14:07:
[...]
Deze berekening klopt voor dit jaar misschien, ieder jaar erop wordt huur duurder en koop goedkoper. En dat voor de komende 30 jaar.

Op lange termijn wint koop nagenoeg altijd.
Dat er ergens een omslagpunt plaatsvindt is zeker, maar dat duurt nog wel even. Geïntegreerd over de tijd zijn de kosten substantieel.

Bijvoorbeeld:
375k voor 30 jaar tegen 4%.
Totaal € 644.509,73
Rente € 269.509,73
Aflossing € 375.000,00

https://www.berekenhet.nl/wonen-en-hypotheek/annuiteit.html

Bijna 270k aan rente. Daar komt nog meer belasting en kosten aan onderhoud bovenop.

Je had die 30 jaar ook kunnen investeren in de beurs met de rentekosten die je hebt bespaard. Afgelopen 30 jaar is menig index fors gestegen. Let wel; de TS betaalt maar 700 euro aan huur per maand, niet 1500.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sirdanilot
Soldaatje schreef op zondag 24 december 2023 @ 13:31:
[...]

Volgens mij wordt je woning dan toch wel gesloopt, of je er nou uit gaat of niet. :)
Prima toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnigmA-X
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-05 19:58
Bartjuh schreef op zondag 24 december 2023 @ 14:00:
[...]

Het aflossingsdeel is sparen, de rente is geld verbranden. Ik reken dus met de rente ;)
Maar het rentebedrag zet je vast voor een bepaalde periode, ongeacht inflatie. Hoe langer je werkt, hoe meer salaris je krijgt, hoe minder impact het rentebedrag heeft op je inkomen.

De huurprijs daarentegen stijgt (minimaal) mee met de inflatie.

Hoewel het geen enkele zekerheid biedt: huizen zijn al een hele lange periode steeds meer waard geworden.

Aan het eind van het liedje, zeg na 30 jaar, heb je dus ofwel 360 maanden huur betaald. Dan trek je de deur achter je dicht (van je huurhuis) en krijg je exact niets. Bij een koophuis is de kans groot dat je minimaal de koopprijs extra terug krijgt. Mensen die 30 jaar geleden een gemiddeld huis kochten voor pakweg 80k, krijgen daar nu 300-400k voor terug.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GVU
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 18-05 09:20

GVU

Hard voor de klant

MikeN schreef op zondag 24 december 2023 @ 14:02:
[...]

Je gaat in dit topic zo hard op dat andere mensen de woning zouden betalen, maar de realiteit is volgens mij dat de woningcorporaties de afgelopen jaren vooral heel hard zijn uitgeknepen met o.a. een verhuurdersheffing van 2 miljard/jaar. Heb je bronnen van het geld wat de andere kant op zou stromen? Ik zie hier en daar wel wat subsidies voor de bouw van dergelijke woningen, maar echt zoden aan de dijk lijken die niet te zetten (5k/woning, dat idee).

Zoals ik het zie wordt er, als je meer verdient, automatisch verwacht dat je ook in een grotere woning gaat wonen, zelfs als je dat niet nodig hebt. Als de woning tenslotte kleiner is, heb je binnen het woningwaarderingsstelsel weer automatisch een cap op je huurprijs en zit je ineens weer in de 'sociale sector'.
Het idee dat woningcorporaties op subsidie zouden draaien is iets uit vroeger tijden. De afgelopen decennia is dat niet meer het geval.

Ja, er is natuurlijk huursubsidie, maar dat is rechtstreeks aan de lage inkomens. Bij scheefhuurders is daar sowieso geen sprake van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sirdanilot
RocketKoen schreef op zondag 24 december 2023 @ 13:32:
[...]
De overheid maakt geen wetten over wat er allemaal niet verboden is. En ook niet over ethiek. Dat laatste kunnen de meeste mensen zelf bedenken.
Klopt en ik heb dus zelf bedacht dat er niets mis is met in een sociale huurwoning wonen, ook al ga je later wat meer verdienen. Als jij liever vrije sector huurt voor 2x de huurprijs dan staat dat je vrij.
[...]

Verhuisvergoeding is 5000 ongeveer uit mn hoofd. Dat is niet veel.

Mij zouden ze er niet levend uitkrijgen voor dat bedrag als er in de omgeving geen betaalbare woonruimte voorhanden is. Dat hoeft overigens niet eens sociale huur te zijn, de woningbouwvereniging kan ook tegen lagere prijs een woning verkopen aan de gedupeerden of een lagere vrije sector huurprijs rekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnigmA-X
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-05 19:58
Bartjuh schreef op zondag 24 december 2023 @ 14:25:
[...]

Dat er ergens een omslagpunt plaatsvindt is zeker, maar dat duurt nog wel even. Geïntegreerd over de tijd zijn de kosten substantieel.

Bijvoorbeeld:
Totaal € 644.509,73
Rente € 269.509,73
Aflossing € 375.000,00

Bijna 270k aan rente. Daar komt nog meer belasting en kosten aan onderhoud bovenop.

Je had die 30 jaar ook kunnen investeren in de beurs met de rentekosten die je hebt bespaard. Afgelopen 30 jaar is menig index fors gestegen. Let wel; de TS betaalt maar 700 euro aan huur per maand, niet 1500.
Als je nu 700/maand aan huur betaald en je rekent met 3% stijging jaar op jaar, dan heb je over 30 jaar in totaal ongeveer 420k aan huur betaald.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

[...]

Obvious troll is obvious.

Even omdenken: als iedereen zoals jij dacht, dan had jij ook niet in je huidige sociale huurwoning gekund, want dan had er al iemand zoals jij ingezeten die eigenlijk naar de vrije sector kan doorstromen.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sirdanilot
EnigmA-X schreef op zondag 24 december 2023 @ 14:25:
[...]

Maar het rentebedrag zet je vast voor een bepaalde periode, ongeacht inflatie. Hoe langer je werkt, hoe meer salaris je krijgt, hoe minder impact het rentebedrag heeft op je inkomen.

De huurprijs daarentegen stijgt (minimaal) mee met de inflatie.

Hoewel het geen enkele zekerheid biedt: huizen zijn al een hele lange periode steeds meer waard geworden.

Aan het eind van het liedje, zeg na 30 jaar, heb je dus ofwel 360 maanden huur betaald. Dan trek je de deur achter je dicht (van je huurhuis) en krijg je exact niets. Bij een koophuis is de kans groot dat je minimaal de koopprijs extra terug krijgt. Mensen die 30 jaar geleden een gemiddeld huis kochten voor pakweg 80k, krijgen daar nu 300-400k voor terug.
Over 30 jaar woon ik hier nog steeds als er geen betaalbare koopwoningen bij komen in deze dure regio.

En de Bollenstreek staat eigenlijk al vol. Er is geen ruimte voor grote nieuwe woonwijken. Dus goedkoper wordt het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Niet online
Bartjuh schreef op zondag 24 december 2023 @ 14:25:
[...]

Bijvoorbeeld:
Totaal € 644.509,73
Rente € 269.509,73
Aflossing € 375.000,00

Als die huur jaarlijks met 2% stijgt dan betaalt hij over 50 jaar 1800 euro per maand. En voor dat huis nagenoeg niets omdat het is afgelost. Dus Tsja, wie is er dan spekkoper?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sirdanilot
Jeroenneman schreef op zondag 24 december 2023 @ 14:32:
[...]

Obvious troll is obvious.

Even omdenken: als iedereen zoals jij dacht, dan had jij ook niet in je huidige sociale huurwoning gekund, want dan had er al iemand zoals jij ingezeten die eigenlijk naar de vrije sector kan doorstromen.
Dat is toch al zo, ik heb 12 wachtjaren opgebouwd voordat ik erin kon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sirdanilot
Kurkentrekker schreef op zondag 24 december 2023 @ 14:33:
[...]

Als die huur jaarlijks met 2% stijgt dan betaalt hij over 50 jaar 1800 euro per maand. En voor dat huis nagenoeg niets omdat het is afgelost. Dus Tsja, wie is er dan spekkoper?
Dat is als ik nu zou kunnen kopen , maar dat kan niet want ik heb nu geen inkomen en zodra ik een baan vind is het inkomen te laag om een hypotheek te krijgen in deze dure regio.

Kopen gaat echt niet lukken de komende 5 jaar en die schatting is nog vrij rooskleurig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trichoglossus
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20:38
Ben je gebonden aan die dure streek? Of kan je qua te vinden werk ook naar een goedkopere regio?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sirdanilot
Trichoglossus schreef op zondag 24 december 2023 @ 14:42:
Ben je gebonden aan die dure streek? Of kan je qua te vinden werk ook naar een goedkopere regio?
Ik heb hier veel meer woongenot omdat het OV hier uitstekend is. In tegenstelling tot bijvoorbeeld Zeeuws Vlaanderen waar ik vandaan kom. Ik mag namelijk geen auto rijden. Dus ja ik ben gebonden aan deze dure regio of eventueel andere regio s met goed OV die vaak ook duur zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 01:03
sirdanilot schreef op zondag 24 december 2023 @ 14:45:
[...]

Ik heb hier veel meer woongenot omdat het OV hier uitstekend is. In tegenstelling tot bijvoorbeeld Zeeuws Vlaanderen waar ik vandaan kom. Ik mag namelijk geen auto rijden. Dus ja ik ben gebonden aan deze dure regio of eventueel andere regio s met goed OV die vaak ook duur zijn.
Even benieuwd: 30, geen baan, niet mogen autorijden en sociale huur. Missen we nog een belangrijk onderdeel? Ben je wellicht (chronisch) ziek? Want dat is natuurlijk wel belangrijk bij het voorspellen.

Zelf ben ik ook 30, werk ik als zzp’er en zelfs een sociale huurwoning vinden, is al lastig genoeg door de lange wachtlijsten. Ik mag ook niet autorijden. Maar ik ben wel chronisch ziek, schaam me daar niet voor en maak me dan ook geen illusies ooit een huis te kopen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sirdanilot
Dennisweb schreef op zondag 24 december 2023 @ 14:53:
[...]

Even benieuwd: 30, geen baan, niet mogen autorijden en sociale huur. Missen we nog een belangrijk onderdeel? Ben je wellicht (chronisch) ziek? Want dat is natuurlijk wel belangrijk bij het voorspellen.

Zelf ben ik ook 30, werk ik als zzp’er en zelfs een sociale huurwoning vinden, is al lastig genoeg door de lange wachtlijsten. Ik mag ook niet autorijden. Maar ik ben wel chronisch ziek, schaam me daar niet voor en maak me dan ook geen illusies ooit een huis te kopen. :)
Ik ben inderdaad chronisch ziek en kan op termijn bijvoorbeeld blind worden. Dan kom ik in de Ziektewet of moet ik aangepast werk doen (want ja, zelfs een blinde kan sommige werkzaamheden uitvoeren ).

Maar ik ben heel ouderwets opgevoed in Zeeland en er is mij gewoon verteld dat ik een huis moet kopen. Overigens is dan even met mij zitten rekenen er niet bij, dat moet ik zelf maar uitzoeken. Je kan je dus ook voorstellen dat de relatie met mijn vader niet al te best is. Wordt vanavond knarsetanden bij het kerstdiner.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21:40

DataGhost

iPL dev

sirdanilot schreef op zondag 24 december 2023 @ 14:29:
[...]

Klopt en ik heb dus zelf bedacht dat er niets mis is met in een sociale huurwoning wonen, ook al ga je later wat meer verdienen. Als jij liever vrije sector huurt voor 2x de huurprijs dan staat dat je vrij.
Ga nou eerst maar eens die baan vinden. In andere topics is het ook al zo, maar uit hoe je dit zo koeltjes neerzet blijkt nogmaals dat je echt compleet wereldvreemd bent. Je mag dit vinden hoor, prima, maar dan is er wel iets mis met je kompas. En dat werkt door in andere delen van je leven (o.a. je softskills) welke ervoor zorgen dat je nu nog steeds op zoek bent naar een baan en niemand je lijkt te willen hebben. Dus ik zou die 60k+ voorlopig even lekker op je buik schrijven en dan mag je inderdaad zonder enige ethische bezwaren sociaal blijven wonen. Misschien is het verstandig om hier toch enige vorm van hulp bij te zoeken, al dan niet in de vorm van eoa cursus, zodat je softskills verbeteren, je kompas wat meer de goede richting aan gaat geven en je hopelijk meer succes op de arbeidsmarkt krijgt. Tot die tijd heeft het geen enkele zin om alvast vooruit te gaan plannen hoe je je hypothetische scheef-salaris gaat investeren in bitcoin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sirdanilot
DataGhost schreef op zondag 24 december 2023 @ 14:58:
[...]

Ga nou eerst maar eens die baan vinden. In andere topics is het ook al zo, maar uit hoe je dit zo koeltjes neerzet blijkt nogmaals dat je echt compleet wereldvreemd bent. Je mag dit vinden hoor, prima, maar dan is er wel iets mis met je kompas. En dat werkt door in andere delen van je leven (o.a. je softskills) welke ervoor zorgen dat je nu nog steeds op zoek bent naar een baan en niemand je lijkt te willen hebben. Dus ik zou die 60k+ voorlopig even lekker op je buik schrijven en dan mag je inderdaad zonder enige ethische bezwaren sociaal blijven wonen. Misschien is het verstandig om hier toch enige vorm van hulp bij te zoeken, al dan niet in de vorm van eoa cursus, zodat je softskills verbeteren, je kompas wat meer de goede richting aan gaat geven en je hopelijk meer succes op de arbeidsmarkt krijgt. Tot die tijd heeft het geen enkele zin om alvast vooruit te gaan plannen hoe je je hypothetische scheef-salaris gaat investeren in bitcoin.
Wat voor soort opleiding moet ik dan aan denken ? Dit mag ook via PB want dat gaat een beetje weg van waar dit topic over ging (sociale huur versus koop).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennisweb
sirdanilot schreef op zondag 24 december 2023 @ 14:55:
[...]

Ik ben inderdaad chronisch ziek en kan op termijn bijvoorbeeld blind worden. Dan kom ik in de Ziektewet of moet ik aangepast werk doen (want ja, zelfs een blinde kan sommige werkzaamheden uitvoeren ).

Maar ik ben heel ouderwets opgevoed in Zeeland en er is mij gewoon verteld dat ik een huis moet kopen. Overigens is dan even met mij zitten rekenen er niet bij, dat moet ik zelf maar uitzoeken. Je kan je dus ook voorstellen dat de relatie met mijn vader niet al te best is. Wordt vanavond knarsetanden bij het kerstdiner.
Als mede chronisch zieke zeg ik: een huis kopen is waarschijnlijk niet heel realistisch. En ook niet verstandig. De kosten kun je gewoon niet dragen als je volledig arbeidsongeschikt wordt, of aangepast werk moet doen.

Niets om je voor te schamen. Blijf voorlopig maar in de sociale huur zitten. Dat lijkt mij financieel verstandiger. Volgens mij is de enige reden waarom je wilt kopen omdat je je onder druk gezet voelt door je familie. Schaam je er niet voor en zeg dat de tijden zijn veranderd plus dat je chronisch ziek bent.

Zelf heb ik de ziekte van Ménière. Mijn ouders hebben een koophuis, maar vinden het niet erg dat ik sociaal ga huren. Die snappen prima dat het leven als chronisch zieke niet gemakkelijk is en dat de tijden wel veranderd zijn. Voor 60.000 gulden een koophuis kopen is lang geleden. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Trichoglossus
[...]

Er is geen keuze. Vergeet wat anderen je vertellen over dat je een huis moet kopen. Die optie is er niet.
Ik ken mensen die al 50 jaar in een sociale huurwoning wonen, niets mis mee.

Gezien je onzekere financiële situatie en je medische situatie is sociale huur prima. Raak je je baan kwijt/minder inkomen, dan kan je gewoon blijven wonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
[...]

Dan moet je je afvragen of kopen wel een goed idee gaat zijn als op termijn blind worden realistisch is, hoe denk je de lasten te gaan dragen als het zover is? Ja, een blinde kan werken, maar waarschijnlijk niet voor een inkomen van 60k of hoger per jaar (wat voor veel Nederlanders die niet blind zijn ook al flink bovengemiddeld/bovenmodaal is). Dan kan je beter in de sociale huur zitten en via huurtoeslagen en dergelijke heel goedkoop wonen, dan met een hypotheek die je niet meer kan betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sirdanilot
Dennisweb schreef op zondag 24 december 2023 @ 15:01:
[...]

Als mede chronisch zieke zeg ik: een huis kopen is waarschijnlijk niet heel realistisch. En ook niet verstandig. De kosten kun je gewoon niet dragen als je volledig arbeidsongeschikt wordt, of aangepast werk moet doen.

Niets om je voor te schamen. Blijf voorlopig maar in de sociale huur zitten. Dat lijkt mij financieel verstandiger. Volgens mij is de enige reden waarom je wilt kopen omdat je je onder druk gezet voelt door je familie. Schaam je er niet voor en zeg dat de tijden zijn veranderd plus dat je chronisch ziek bent.

Zelf heb ik de ziekte van Ménière. Mijn ouders hebben een koophuis, maar vinden het niet erg dat ik sociaal ga huren. Die snappen prima dat het leven als chronisch zieke niet gemakkelijk is en dat de tijden wel veranderd zijn. Voor 60.000 gulden een koophuis kopen is lang geleden. ;)
Niet alleen familie , ook sommige vrienden zeggen dat , en dan vooral vrienden van rechtse politieke signatuur. En dan zie je die zelfde mentaliteit hier bijvoorbeeld ook op het forum terug. Dat soort groepsdruk maakt het wel lastig soms vind ik.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Dennisweb
sirdanilot schreef op zondag 24 december 2023 @ 15:10:
[...]

Niet alleen familie , ook sommige vrienden zeggen dat , en dan vooral vrienden van rechtse politieke signatuur. En dan zie je die zelfde mentaliteit hier bijvoorbeeld ook op het forum terug. Dat soort groepsdruk maakt het wel lastig soms vind ik.
Maar dan is het toch meer een psychisch probleem dan een financieel probleem? Jij huurt al sociaal, ik woon nog bij mijn ouders. Ik wil heel graag sociaal huren, maar kom er maar niet tussen. Reken maar dat ik veel reacties krijg over mijn leeftijd en situatie. Jij bent dus al een stap verder dan ik.

Trek je niet zoveel aan van wat je vrienden en ouders vinden. Een koophuis is vooral realistisch als je een vriendin hebt en tweeverdiener bent. Er zijn zoveel berichten dat je als alleenstaande al niet meedoet op de woningmarkt. Dat heb je echt niet zelf verzonnen, maar dat is de realiteit. Ik zou de confrontatie met ze aan gaan en ze gewoon vertellen dat zij gemakkelijk kunnen oordelen, omdat zij niet jouw ziekte hebben. Bijt van je af.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:04

Honesty

kattenneus!

[...]

Dan trekt je vader toch gewoon zijn knip om je je huis te kunnen laten kopen. Het is niet voor iedereen gegunt om een eigen huis te bezitten en dat hoeft ook niet. In jouw geval zal ik ook lekker blijven zitten,. Zelfs ook wel eens de rekensom gemaakt tussen ons huis (gekocht in 2003(goede tijd)) of sociale huur en huurtoeslag en dan verliest het koophuis het al snel.

Festina lente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sirdanilot
Dennisweb schreef op zondag 24 december 2023 @ 15:14:
[...]

Maar dan is het toch meer een psychisch probleem dan een financieel probleem? Jij huurt al sociaal, ik woon nog bij mijn ouders. Ik wil heel graag sociaal huren, maar kom er maar niet tussen. Reken maar dat ik veel reacties krijg over mijn leeftijd en situatie. Jij bent dus al een stap verder dan ik.

Trek je niet zoveel aan van wat je vrienden en ouders vinden. Een koophuis is vooral realistisch als je een vriendin hebt en tweeverdiener bent. Er zijn zoveel berichten dat je als alleenstaande al niet meedoet op de woningmarkt. Dat heb je echt niet zelf verzonnen, maar dat is de realiteit. Ik zou de confrontatie met ze aan gaan en ze gewoon vertellen dat zij gemakkelijk kunnen oordelen, omdat zij niet jouw ziekte hebben. Bijt van je af.
Het idee kopen staat me natuurlijk ook wel aan. Dat je dan op termijn een volledig afbetaald huis hebt. Maar met de huidige prijzen kan ik alleen met een extreem hoog inkomen iets kopen wat vergelijkbaar is met mijn huidige sociale huurwoning.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• KnoxNL
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18:55
Wat is nu eigenlijk het doel van dit Topic?

Je hebt nu niet eens een baan, dus huis kopen valt af. Voor je een baan hebt en voldoende spaargeld om een huis te kopen EN onderhouden en alles wat daarbij komt kijken, ben je 5-10 jaar verder.

Dan nog het chronisch ziek verhaal:

Als je al een huis zou kopen en het komt aan op de (verplichte) arbeidsongeschiktheidsverzekering etc. ben je met jouw aandoening niet te verzekeren of gaat de premie gigantisch zijn.

Nog los van of een huis kopen in die situatie verstandig is.

Mijn advies:

Lekker blijven zitten waar je nu zit, zoveel mogelijk sparen/investeren om een appeltje voor de dorst te hebben en een leuk leven te kunnen leiden.

Dit zeg ik terwijl ik een hekel heb aan scheefwoners, maar de werkelijkheid in NL is niet anders momenteel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrAngry
  • Laatst online: 22:36
Niet onderschatten dat het bezit van een huis ook een hoop gezeik oplevert met allemaal klusjes waar je niet perse op zit te wachten.

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
sirdanilot schreef op zondag 24 december 2023 @ 15:10:
[...]

Op een forum maar ook in 'het echte leven' zullen mensen gevraagd en ongevraagd adviezen geven die over het algemeen (in hun optiek) goed zijn én adviezen die maatwerk betreffen n.a.v. jouw persoonlijke situatie.

Algemeen advies gericht op 'de gemiddelde mens' heb jij niets aan, want jouw situatie wijkt sterk af van "het algemeen": je bent immers chronisch ziek (en mogelijk is dit, begrijp ik, helaas zelfs progressief). Dat betekent dat je dat advies het beste kan negeren, of, als je wilt, met mensen in gesprek gaat om toe te lichten waarom dat advies voor jou niet van toepassing is. De meeste mensen zullen vrij snel begrijpen dat kopen voor jou geen optie is.

Advies op maat zal je ook krijgen en kan wel nuttig zijn. Daarvoor is het echter wel belangrjik dat mensen jouw situatie goed begrijpen. Zo zal een goede vriend weten dat jij ziek bent, dat jouw kansen op werk kleiner zijn, een hypotheek lastig wordt en jouw medische vooruitzichten niet rooskleurig zijn. Zo'n vriend zal dan ook misschien nog steeds zeggen dat kopen in veel gevallen slim is, maar ik mag toch hopen dat zo iemand snapt dat het in jouw specifieke geval niet mogelijk is. Ook hier op het forum geven mensen dit soort maatwerkadvies, maar als je niet goed omschrijft wat jouw situatie is dan wordt dat wel lastig. Mijn advies zou zijn, áls je zo'n topic als deze opent bedenk dan goed wat je eigenlijk wilt weten en geef zoveel mogelijk informatie mee zodat je advies ook 'op maat' is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:52
sirdanilot schreef op zondag 24 december 2023 @ 13:19:
[...]

Het gaat dus om de berekening of kopen als alleenstaande ook op de lange termijn wel voordeliger is dan blijven zitten waar ik zit.

Nu kwam er dus iemand met de compleet absurde suggestie om dan maar particulier te gaan huren nu (dat wil zeggen, meer dan 2x zoveel betalen voor een zelfde soort woning). Dat lijkt me weinig toe te voegen aan deze discussie.
Hoef je niet aan te rekenen want het is geen 100% financiële keus. Het is simpel:

Huur = flexibiliteit in zoverre dat je er makkelijk van af kan als je wilt. samenwonen of terug naar Ierland ofzo. Ook hoef je geen rekening te houden met onderhoud etc. Nadeel is geen vermogensopbouw in stenen.

Koop = hogere maandlasten en veel grotere onzekerheid qua onderhoud etc. Wel meer controle over je eigen huis en mogelijk over 30 jaar wat meer euro's.

Puur financieel ben je als je op je 70-80e overlijd waarschijnlijk rijker met een koopwoning, maar de vraag is of je dan echt veel hebt aan dat geld. Ik zou veel liever nu lage maandlasten hebben en een leven bouwen wat op weinig inkomsten ook kan draaien, geeft je veel meer vrijheid.

De vraag blijft: wil je euro's maximaliseren, vrijheid, flexibiliteit etc ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:52
KnoxNL schreef op zondag 24 december 2023 @ 15:20:
Wat is nu eigenlijk het doel van dit Topic?

Je hebt nu niet eens een baan, dus huis kopen valt af. Voor je een baan hebt en voldoende spaargeld om een huis te kopen EN onderhouden en alles wat daarbij komt kijken, ben je 5-10 jaar verder.

Dan nog het chronisch ziek verhaal:

Als je al een huis zou kopen en het komt aan op de (verplichte) arbeidsongeschiktheidsverzekering etc. ben je met jouw aandoening niet te verzekeren of gaat de premie gigantisch zijn.

Nog los van of een huis kopen in die situatie verstandig is.

Mijn advies:

Lekker blijven zitten waar je nu zit, zoveel mogelijk sparen/investeren om een appeltje voor de dorst te hebben en een leuk leven te kunnen leiden.

Dit zeg ik terwijl ik een hekel heb aan scheefwoners, maar de werkelijkheid in NL is niet anders momenteel.
Eens met je advies maar wel even dit:
Je bedoelt denk ik overlijdensrisicoverzekering (ORV) die vaak bij afsluiting hypotheek wordt meegenomen. Dat is niet meet verplicht, circa de helft van de hypotheekverstrekkers vragen hier niet om. Arbeidsongeschikt verzekering is hele andere koek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Je gebruikt iets sociaals (gemeenschap betaalt de extra) en bent asociaal, want je denkt alleen aan jezelf. Daarmee veroorzaak je een tekort. Je blijft een subsidie misbruiken die je niet meer nodig hebt.

Zelfde als mensen die in studentenflats blijven wonen na afstuderen. Het is de bedoeling dat je doorstroomt.

Helaas zijn de wetten/regels slecht geschreven en bevoordelen schaamteloze profiteurs.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
gambieter schreef op zondag 24 december 2023 @ 15:32:
[...]

Het is de bedoeling dat je doorstroomt.
Waarom is dat de bedoeling en wie maakt die regels?

[ Voor 5% gewijzigd door Ernemmer op 24-12-2023 15:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KnoxNL
  • Laatst online: 18:55
Fr33z schreef op zondag 24 december 2023 @ 15:31:
[...]

Eens met je advies maar wel even dit:
Je bedoelt denk ik overlijdensrisicoverzekering (ORV) die vaak bij afsluiting hypotheek wordt meegenomen. Dat is niet meet verplicht, circa de helft van de hypotheekverstrekkers vragen hier niet om. Arbeidsongeschikt verzekering is hele andere koek.
Helder,

ik heb mijn laatste huis 10 jaar gelden gekocht, dus ben er al weer even uit.
Desondanks lijkt me een arbeidsongeschiktheidsverzekering voor TS een MUST als hij ooit wil kopen, juist vanwege zijn aandoening.

@TS: Vlak ook niet uit dat als je daadwerkelijk blind wordt, je huis aangepast moet worden en je zelf niet in staat zult zijn om veel van het onderhoud te doen.

Daardoor stijgen je onderhoudskosten ook ENORM.

Uiteraard hoop ik dat dat je bespaart blijft, maar het is gewoon all around niet zo'n goed idee.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
gambieter schreef op zondag 24 december 2023 @ 15:32:
[...]

Je gebruikt iets sociaals (gemeenschap betaalt de extra) en bent asociaal, want je denkt alleen aan jezelf. Daarmee veroorzaak je een tekort. Je blijft een subsidie misbruiken die je niet meer nodig hebt.

Zelfde als mensen die in studentenflats blijven wonen na afstuderen. Het is de bedoeling dat je doorstroomt.

Helaas zijn de wetten/regels slecht geschreven en bevoordelen schaamteloze profiteurs.
Het is ook de bedoeling dat er dan genoeg betaalbare woningen zijn, helaas heeft decennia aan afbraakbeleid hier niet voor gezorgd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 16-05 13:31
Zelf net in een nieuwbouw wijk gaan wonen waarbij de rijwoningen veelal sociale huurwoningen zijn. De mensen die daar ingetrokken zijn hebben een geschenk uit de hemel gekregen. Die wonen in een relatief groot rijtjeshuis met triple glas en zonnepanelen. Alles volledig nieuw en modern - en dat voor een kale huur van nog geen 1000 euro (nog afgezien van huursubsidie). De buurman met zijn koopwoning betaald dat alleen al aan rente... Die mensen gaan financieel gezien nooit meer weg.

Als het je lukt om zo'n sociale nieuwbouw woning te krijgen is dat (veel) goedkoper dan een huis kopen. Natuurlijk ben je dan in de toekomst een scheefhuurder. Maarja, daar lijkt vooralsnog niks mee te gebeuren...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennisweb
ColeJ schreef op zondag 24 december 2023 @ 15:49:
Zelf net in een nieuwbouw wijk gaan wonen waarbij de rijwoningen veelal sociale huurwoningen zijn. De mensen die daar ingetrokken zijn hebben een geschenk uit de hemel gekregen. Die wonen in een relatief groot rijtjeshuis met triple glas en zonnepanelen. Alles volledig nieuw en modern - en dat voor een kale huur van nog geen 1000 euro (nog afgezien van huursubsidie). De buurman met zijn koopwoning betaald dat alleen al aan rente... Die mensen gaan financieel gezien nooit meer weg.

Als het je lukt om zo'n sociale nieuwbouw woning te krijgen is dat (veel) goedkoper dan een huis kopen. Natuurlijk ben je dan in de toekomst een scheefhuurder. Maarja, daar lijkt vooralsnog niks mee te gebeuren...
Eerlijk gezegd vraag ik me af of de TS ooit scheefhuurder zal worden. Die 60.000 euro per jaar aan verdiensten is een fictief getal, dat voor zover ik nu kan beoordelen, nergens op gebaseerd is. Dat betekent meer dan 5000 euro per maand verdienen. Ja, er zijn Tweakers die het verdienen, maar die zitten niet in deze situatie.

Volgens mij is een koophuis willen kopen helemaal niet realistisch in deze situatie, is het helemaal niet zeker of de TS een baan zal vinden die zoveel oplevert en is het ook niet zeker of chronische ziekte een probleem gaat opleveren. Wat mij betreft moet TS eerst die baan maar vinden, dan praten we er wel verder over.

Ik denk dat de TS een minder goed betaalde baan zal krijgen. Daar is niets mis mee. Maar dan gewoon sociaal blijven huren. Snap ook niet waarom iedereen hem een scheefhuurder blijft noemen, of dat hij misbruik maakt van het systeem. De realiteit is toch gewoon dat TS nu weinig verdient, maar wel chronisch ziek is en dat in de toekomst een probleem zal opleveren? Is sociale huur niet juist voor die mensen gemaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmat0
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 18:05
Wat ik nog niet heb gezien, je praat nu over 5 jaar. Houd er rekening mee dat je na een bepaalde leeftijd je maximale hypotheek elk jaar omlaag gaat. Dat gebeurd rond 35 jaar ish

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWeaKLeGeND
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14-05 15:30
Als je 80 bent is jouw sociale huur inmiddels 3000 per maand (elk jaar +3% heb ik dan mee gerekend) en is je koopwoning die je vandaag koopt 3 miljoen waard die jij tegen die tijd al lang afbetaald hebt met steeds lager wordende maandlasten. Of je alleenstaand blijft valt ook niet te voorspellen neem ik aan.

[ Voor 94% gewijzigd door TWeaKLeGeND op 24-12-2023 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

[...]

Maar wil je dan wel een hypotheek? Klinkt als groot risico dat je uiteindelijk je huis kwijt raakt als je niet meer kunt werken.

De titel van dit topic is al een beetje absurd, iemand die gebonden is aan sociale huur kan gewoon geen huis kopen. Dus óf je kunt gewoon een groter huis huren, óf je kunt ook geen hypotheek dragen.

Er zijn overigens in die streek ook genoeg woningen die niet absurd duur zijn qua huur. Een plek als Lisse is ver genoeg van het strand om niet meer absurd duur te zijn maar wel nog goed bereikbaar met het OV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sirdanilot
Oon schreef op zondag 24 december 2023 @ 16:07:
[...]

Maar wil je dan wel een hypotheek? Klinkt als groot risico dat je uiteindelijk je huis kwijt raakt als je niet meer kunt werken.

De titel van dit topic is al een beetje absurd, iemand die gebonden is aan sociale huur kan gewoon geen huis kopen. Dus óf je kunt gewoon een groter huis huren, óf je kunt ook geen hypotheek dragen.

Er zijn overigens in die streek ook genoeg woningen die niet absurd duur zijn qua huur. Een plek als Lisse is ver genoeg van het strand om niet meer absurd duur te zijn maar wel nog goed bereikbaar met het OV.
Het kan wezen dat Lisse ietsjes goedkoper is want het is een refodorp, maar dat verschil is nou ook echt weer niet dusdanig significant groot dat dat betekent dat je er vrije sector kan huren of kan kopen. Het is net ietsjes goedkoper thats it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sirdanilot
grasmat0 schreef op zondag 24 december 2023 @ 15:59:
Wat ik nog niet heb gezien, je praat nu over 5 jaar. Houd er rekening mee dat je na een bepaalde leeftijd je maximale hypotheek elk jaar omlaag gaat. Dat gebeurd rond 35 jaar ish
Ik ben nu 31 dus ik moet binnen 4 jaar voldoende gaan verdienen om te kopen en anders ben ik alweer te oud inderdaad. Goeie. Had ik nog niet eens aan gedacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sirdanilot
Dennisweb schreef op zondag 24 december 2023 @ 15:56:
[...]

Eerlijk gezegd vraag ik me af of de TS ooit scheefhuurder zal worden. Die 60.000 euro per jaar aan verdiensten is een fictief getal, dat voor zover ik nu kan beoordelen, nergens op gebaseerd is. Dat betekent meer dan 5000 euro per maand verdienen. Ja, er zijn Tweakers die het verdienen, maar die zitten niet in deze situatie.

Volgens mij is een koophuis willen kopen helemaal niet realistisch in deze situatie, is het helemaal niet zeker of de TS een baan zal vinden die zoveel oplevert en is het ook niet zeker of chronische ziekte een probleem gaat opleveren. Wat mij betreft moet TS eerst die baan maar vinden, dan praten we er wel verder over.

Ik denk dat de TS een minder goed betaalde baan zal krijgen. Daar is niets mis mee. Maar dan gewoon sociaal blijven huren. Snap ook niet waarom iedereen hem een scheefhuurder blijft noemen, of dat hij misbruik maakt van het systeem. De realiteit is toch gewoon dat TS nu weinig verdient, maar wel chronisch ziek is en dat in de toekomst een probleem zal opleveren? Is sociale huur niet juist voor die mensen gemaakt?
Ik zit nu op mijn telefoon als afleiding tijdens het kerst diner. Mijn oom gaf ook al een afkeurend commentaar over dat ik in een sociale huurwoning woon...

Het stigma is nu eenmaal nog erg groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Laatst online: 23:15
sirdanilot schreef op zondag 24 december 2023 @ 13:25:
[...]Ik heb al een WO opleiding, bachelor en master, afgerond. Ik zie dus even niet zo in welke opleiding ik nog zou moeten afronden op dit moment en wat dit te maken heeft met sociale huur versus koop. Zo'n opleiding wordt namelijk een dure grap omdat je dan instellingscollegegeld moet betalen.
Maar heb je al uitgerekend wanneer je spaargeld (die 33.000 euro) echt op is?
En weet je al hoe je bijstand aan moet vragen en hoe je je studieschuld gaat aflossen?

Niet vervelend bedoeld, maar ga toch iets doen in plaats van hier keer op keer te klagen hoe moeilijk je het hebt.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sirdanilot
Yaksa schreef op zondag 24 december 2023 @ 16:17:
[...]

Maar heb je al uitgerekend wanneer je spaargeld (die 33.000 euro) echt op is?
En weet je al hoe je bijstand aan moet vragen en hoe je je studieschuld gaat aflossen?

Niet vervelend bedoeld, maar ga toch iets doen in plaats van hier keer op keer te klagen hoe moeilijk je het hebt.
Bijstandsuitkering is geweigerd want ik heb te veel vermogen.

Ik moet inderdaad iets van 100 euro per maand afbetalen nu want ze pakken nog mijn voormalige , hoge inkomen voor de studieschuld. Wel zou ik dit eventueel voor 5 jaar kunnen stopzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
sirdanilot schreef op zondag 24 december 2023 @ 16:19:
[...]

Bijstandsuitkering is geweigerd want ik heb te veel vermogen.

Ik moet inderdaad iets van 100 euro per maand afbetalen nu want ze pakken nog mijn voormalige , hoge inkomen voor de studieschuld. Wel zou ik dit eventueel voor 5 jaar kunnen stopzetten.
Beter: ander jaar als peiljaar laten nemen. Als je ervoor in aanmerking komt that is. Zie https://duo.nl/particulie...n/verlegging-peiljaar.jsp

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
sirdanilot schreef op zondag 24 december 2023 @ 16:16:
Mijn oom gaf ook al een afkeurend commentaar over dat ik in een sociale huurwoning woon...
Lekker boeie wat een ander er van vind, jouw leven, jouw keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sirdanilot
sOid schreef op zondag 24 december 2023 @ 16:20:
[...]

Beter: ander jaar als peiljaar laten nemen. Als je ervoor in aanmerking komt that is. Zie https://duo.nl/particulie...n/verlegging-peiljaar.jsp
Geprobeerd maar dan moest ik bewijs aanleveren dat ik geen inkomen heb. Tsja ik kan moeilijk iets bewijzen wat niet bestaat. Dat is toen afgewezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sirdanilot
Ernemmer schreef op zondag 24 december 2023 @ 16:23:
[...]

Lekker boeie wat een ander er van vind, jouw leven, jouw keuze.
Tja echt veel keuze heb ik niet vind ik ook.

Laten we maar hopen dat ze mijn flat niet gaan slopen want hij komt uit 69. Dat is al best oud...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trichoglossus
sirdanilot schreef op zondag 24 december 2023 @ 16:27:
[...]

Tja echt veel keuze heb ik niet vind ik ook.

Laten we maar hopen dat ze mijn flat niet gaan slopen want hij komt uit 69. Dat is al best oud...
Als ze alle huurwoningen en flats uit 1969 en ouder gaan slopen dan wordt het kaal in Nederland.
Wellicht een flinke renovatie en dan kunnen ze weer tientallen jaren vooruit.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• MrAngry
  • Laatst online: 22:36
sirdanilot schreef op zondag 24 december 2023 @ 16:24:
Geprobeerd maar dan moest ik bewijs aanleveren dat ik geen inkomen heb. Tsja ik kan moeilijk iets bewijzen wat niet bestaat. Dat is toen afgewezen.
*knip*

E; en wat ik met deze nogal pittige statement bedoel: Iemand met WO niveau belt dan gewoon op en vraagt wat er nodig is om dat aan te tonen. Of zoekt dat anderzins uit.

[ Voor 31% gewijzigd door tweakduke op 25-12-2023 00:31 . Reden: Blijf gewoon rustig. ]

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23:15
sirdanilot schreef op zondag 24 december 2023 @ 16:16:
Ik zit nu op mijn telefoon als afleiding tijdens het kerst diner. Mijn oom gaf ook al een afkeurend commentaar over dat ik in een sociale huurwoning woon...

Het stigma is nu eenmaal nog erg groot.
Trek het je niet aan, je hebt enorme mazzel gehad.

Jaren in het buitenland wonen en gelijk bij terugkomst een sociale huurwoning is weinig mensen gegeven.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sirdanilot
hoevenpe schreef op zondag 24 december 2023 @ 17:06:
[...]

Trek het je niet aan, je hebt enorme mazzel gehad.

Jaren in het buitenland wonen en gelijk bij terugkomst een sociale huurwoning is weinig mensen gegeven.
Ik ben er blij mee hoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
@sirdanilot wat deed je eigenlijk voor werk in het buitenland waar je die 60k/jaar mee verdiende? En is er op dit moment geen afgeleide van dat werk meer te bedenken wat je - ondanks je ziekte - kan uitvoeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Als je ervan uitgaat dat huizen op de lange termijn niet minder waard worden (inflatie schaartste etc) is kopen op jongere leeftijd interessanter. Alleen de echt gunstige tijden heb je wel een beetje gemist. Huizen die in de jaren 70 voor minder dan 100.000 gulden zijn gebouwd gaan nu voor 450k weg dat is een factor 10.
Zolang je op een huur van 700 euro huurtoeslag krijgt verdien je amper en lijkt een hypotheek ook een utopie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sirdanilot
MrAngry schreef op zondag 24 december 2023 @ 17:00:
[...]

The fuck, jij hebt die bul echt gratis bij een pak melk gekregen of niet? Ik zou aan dat hele WO verhaal niet meer vastklampen als ik jou was.

E; en wat ik met deze nogal pittige statement bedoel: Iemand met WO niveau belt dan gewoon op en vraagt wat er nodig is om dat aan te tonen. Of zoekt dat anderzins uit.
Je kan ze dan weer niet bellen, dat soort dingen . Heb je wel eens met DUO moeten dealen? Het is een drama.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sirdanilot
Valorian schreef op zondag 24 december 2023 @ 17:16:
@sirdanilot wat deed je eigenlijk voor werk in het buitenland waar je die 60k/jaar mee verdiende? En is er op dit moment geen afgeleide van dat werk meer te bedenken wat je - ondanks je ziekte - kan uitvoeren?
Ik was sales engineer bij een groot Amerikaans IT bedrijf . Werkte voornamelijk remote voor de Benelux markt.

Hier in Nederland loop ik ertegenaan dat je al gauw een rijbewijs nodig hebt.
Pagina: 1 2 Laatste

Dit topic is gesloten.