PC Update (thuiswerken/casual gaming/ licht videobewerking)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Rino
  • Registratie: April 2001
  • Nu online
Ik heb lang zitten twijfelen over wat ik nou wil.
Enerzijds aangetrokken door de simpel systeem alá MacMini M2 (Pro) of toch mij huidige 6-7 oude PC (i5-8600/ Radeon HD7900) (thuiswerken/casual gaming) te vervangen.
Ik heb besloten toch uit praktische overwegingen (gewenning Windows, meer aansluitingen) en zakelijke Surface Studio

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Nieuw systeem met name bedoeld om 1 a 2 dagen thuis te werken (Teams/Office), en af en toe savonds even een casual te gamen. Gamen bestaat niet perse uit FPS, eerder strategy alá PanzerCorps/HOI4.
Daarnaast lichte videobewerkingen doen, denk aan maand/jaar filmpjes van gezin. Deze worden met name met iPhone 15 of GoPro (vakantie) geschoten. Ik beschik (zakelijk gezien) over Adobe Creative Cloud.
Wil daarnaast oriënteren op simpele / lichte AI achtige zaken, variërend van simpele dingen in Teams (met Nvidia?) tot werken met Adobe pakket (Premiere/Photoshop/Lightroom etc)

Daarnaast reguliere huis/tuin/keuken browsen/YouTube/etc.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Streefbedrag is ergens tussen 1000€ en 1500€.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nee, ik ga bij voorkeur volledig over op nieuw systeem. MIjn

Wat denk je allemaal nodig te hebben?

Zijn twee videokaarten en drie voedingen wel genoeg? 16 SSD's in RAID-5? Vertel ons meer over het systeem van je dromen.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee, ben niet gebonden aan bepaalde merken. AMD/Intel of AMD/Nvidia is voor mij om het even.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Een relatief stille PC heeft de voorkeur. Ik heb nu een triple monitor setup, 2x 27" WQHD en 1x 24" FullHD (die met nieuwe PC wordt gevangen door een G3223Q). Ik wil dan ook gebruik maken van de mogelijkheid tot 144hz en 4k.

Ga je overklokken?
Nee

Wat verwacht je van ons?[i]
Meer een second opinion, mis ik iets. Domme keuzes?

Heb onderstaande lijst samengesteld, op gezond verstand. Met onderstaand systeem verwacht ik wel een redelijk versnelling t.o.v. huidige PC

Daarnaast twijfel ik nog of ik deze set zelf ga assembleren of ik dit laat doen door bij alles te bestellen bij een lokale PC winkel. Hoe 'gemakkelijk' te assembleren is dit systeem?
Ik verwacht dan wel ca 250-300€ extra kwijt te zijn door extra marge en assembleerkosten.
Ik heb geen ervaring van complete set assembleren, wel vervangen van meerdere losse onderdelen.
Dus ook de vraag of dit een makkelijke setup is om zelf. met hulp van YouTube, zelf te assembleren. Met name moederbord lijkt mij lastiger, rest valt mee lijkt mij. Klopt dat?

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 7700 Boxed€ 334,69€ 334,69
1MoederbordenASUS TUF Gaming B650-PLUS€ 188,29€ 188,29
1VideokaartenGigabyte GeForce RTX 4060 Gaming OC 8G€ 329,-€ 329,-
1BehuizingenCorsair 4000D Airflow Tempered Glass Zwart€ 74,90€ 74,90
1Processorkoelingbe quiet! Dark Rock Pro 4€ 84,62€ 84,62
1Geheugen internG.Skill Flare X5 F5-6000J3238F16GX2-FX5€ 114,72€ 114,72
1VoedingenAntec Cuprum Strike CSK750H€ 91,33€ 91,33
1Solid state drivesSamsung 980 Pro (met heatsink) 2TB€ 134,99€ 134,99
Totaal€ 1.352,54

Beste antwoord (via Rino op 26-12-2023 21:11)

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-11 12:51
@Rino
Ik zou lekker naar dit systeem kijken:
review: Desktop Best Buy Guide - Oktober 2023

Past precies binnen je budget is er is goed over nagedacht.

Assemblage kan je prima zelf doen, is niet moeilijk en er is genoeg info te vinden hoe je het moet doen.

Alle reacties

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 20:07
De CPU-cooler en voeding zijn voor mijn gevoel wat ruim bemeten maar dat is natuurlijk geen probleem. Wat betreft de voeding is het denk ik een goede keuze om een 80 Plus Gold te nemen in plaats van de 80 Plus Bronze. Die vijftien euro extra verdien je op den duur terug in je elektriciteitsgebruik.

Voorbeeld uitvoering: Antec NeoEco Gold modular 750W

In verband met garantie zou ik persoonlijk kiezen om het systeem te laten assembleren, daarmee koop je gedoe af en dat is wat mij betreft ook wat waard. Maar er zijn ook zat mensen die componenten bij elkaar scharrelen en zo een prima werkend systeem bouwen.

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:30
De voeding absoluut niet kiezen. Is er één met groepsregulatie wat niet hoort bij een moderne voeding. Pak de uitvoering: Corsair RM650 (2023) of uitvoering: Thermaltake Toughpower GF A3 Gold 650W - TT Premium Edition voor dat geld.

Koeler is geen goede keuze. De uitvoering: Scythe Fuma 3 is koeler, stiller en goedkoper.

Assemblge zelf doen. Zo’n corsair kast is één van de makkelijkste kasten voor een beginner om in te werken en met een youtube videootje heb je zoiets zo in elkaar. Het is overzichtelijker dan het bouwen van een IKEA kast.

Oordeel zelf: YouTube: How To Build A PC - Step by Step (Full Build Guide)

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 20:07
Djarune schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 12:17:
De voeding absoluut niet kiezen. Is er één met groepsregulatie wat niet hoort bij een moderne voeding. [...]
Ik probeer ook weer iets te leren, op welke manier kan ik in de specificaties nagaan of een voeding al dan niet 'groepsregulatie' toepast? In de pricewatch kom ik zo snel geen filter tegen die het gemakkelijk maakt om deze producten uit te sluiten.

• Djarune
FrankHe schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 13:47:
[...]

Ik probeer ook weer iets te leren, op welke manier kan ik in de specificaties nagaan of een voeding al dan niet 'groepsregulatie' toepast? In de pricewatch kom ik zo snel geen filter tegen die het gemakkelijk maakt om deze producten uit te sluiten.
Dat is niet in de pricewatch te vinden. Het beste is Voeding advies en informatie topic - Deel 34 raadplegen.

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06:12

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Is 8GB op een videokaart nog genoeg tegenwoordig?
Of over 5-7 jaar als TS'er er weer zo lang mee wil doen? :)

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

• Therazor
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 23:17
De videokaart is niet geschikt voor toekomstig 4K werk. Dan is 12 GB videogeheugen echt wel het minimum en eigenlijk de stap naar 16 te rechtvaardigen. Maar dat is met dit budget wel lastig.

Gewoon een keer de sprong van zelf assembleren wagen als je wel een beetje een schroevedraaier weet te hanteren. Verder goed de tijd ervoor nemen.

3650Wp 15gr ZO, Enphase iq8+

Acties:
  • Beste antwoord

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-11 12:51
@Rino
Ik zou lekker naar dit systeem kijken:
review: Desktop Best Buy Guide - Oktober 2023

Past precies binnen je budget is er is goed over nagedacht.

Assemblage kan je prima zelf doen, is niet moeilijk en er is genoeg info te vinden hoe je het moet doen.

• Rino
  • Registratie: April 2001
  • Nu online
dank allen voor de feedback.

Op basis van de feedback het budget iets opgerekt met 150€

Op basis van @Djarune en @FrankHe de voeding aangepast.
Op basis van @PD2JK en @Therazor toch even gaan kijken naar 16 GB kaartje.
Op basis van @chrisborst en @Djarune toch besloten om zelf te assembleren, leuk kerstvakantieklusje

Laatste punt, geswitched van moederbord, van ASUS TUF Gaming B650-PLUS naar ASUS ROG Strix B650E-F GAMING WIFI
70€ duurder.

Betere wifi (geen UTP bekabeling aanwezig is PC kamer)
Meer aansluitingen, heb diverse randapparatuur op usb-a en usb-c

Is dat volgens jullie deze 70€ waard?

edit; nu met nieuwe lijst

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 7700 Boxed€ 334,69€ 334,69
1MoederbordenASUS ROG Strix B650E-F GAMING WIFI€ 262,-€ 262,-
1VideokaartenInno3D GeForce RTX 4070 Twin X2€ 605,-€ 605,-
1BehuizingenCorsair 4000D Airflow Tempered Glass Zwart€ 74,90€ 74,90
1ProcessorkoelingScythe Fuma 3€ 57,89€ 57,89
1Geheugen internG.Skill Flare X5 F5-6000J3238F16GX2-FX5€ 114,72€ 114,72
1VoedingenThermaltake Toughpower GF A3 Gold 650W - TT Premium Edition€ 90,95€ 90,95
1Solid state drivesSamsung 980 Pro (met heatsink) 2TB€ 134,99€ 134,99
Totaal€ 1.675,14

[ Voor 68% gewijzigd door Rino op 23-12-2023 18:12 ]

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 06:57
Djarune schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 12:17:
De voeding absoluut niet kiezen. Is er één met groepsregulatie wat niet hoort bij een moderne voeding. Pak de uitvoering: Corsair RM650 (2023) of uitvoering: Thermaltake Toughpower GF A3 Gold 650W - TT Premium Edition voor dat geld.

Koeler is geen goede keuze. De uitvoering: Scythe Fuma 3 is koeler, stiller en goedkoper.

Assemblge zelf doen. Zo’n corsair kast is één van de makkelijkste kasten voor een beginner om in te werken en met een youtube videootje heb je zoiets zo in elkaar. Het is overzichtelijker dan het bouwen van een IKEA kast.

Oordeel zelf: YouTube: How To Build A PC - Step by Step (Full Build Guide)
RM650 2023 niet doen. Dat is een downgrade van de oude RM750e met nog slechtere fan.

• Djarune
Uszka schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 18:07:
[...]

RM650 2023 niet doen. Dat is een downgrade van de oude RM750e met nog slechtere fan.
Goed om te weten en jammer. Corsair lijkt wel van iedere serie een slechtere voeding te maken als de vorige.
Pagina: 1