Ziggo Mediabox maakt alleen verbinding als er een switcher

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BigLebowski
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 30-04 17:34
Edit: *een switch

---

Hallo allemaal,

Ik ben geen moedertaalspreker van het Nederlands (in feite vertrouw ik hier nogal op Google Translate), dus mijn oprechte excuses voor eventuele taalkundige gruweldaden die ik ga begaan.

Ik ben volledig verbijsterd over een zeer vreemde situatie die ik heb als nieuwe Ziggo-klant:

Ik heb een ethernet uitgang bij mijn televisie in de woonkamer waar ik, toen ik nog alleen internet klant was bij KPN, een Tenda ethernet switch had (zoals deze - https://www.tendacn.com/product/overview/TEG1105P-4-63W.html) die verbonden was met een Chromecast en een PS5, zodat ik met beide een bekabelde verbinding had.

Omdat ik nu een Ziggo TV pakket heb met een 1 gbps internetverbinding heb ik besloten om de bekabelde verbinding met de PS5 weg te doen (wi-fi werkt perfect) en de switch te verwijderen - wat betekent dat de Mediabox rechtstreeks via een ethernetkabel is aangesloten op de ethernetuitgang.

Om onbegrijpelijke redenen werkt de Mediabox niet als deze rechtstreeks op de ethernetuitgang is aangesloten - maar als ik een Tenda switch tussen de Mediabox en de ethernetuitgang zet, werkt de tv / Mediabox wel.

Wat kan dit veroorzaken?

En hier is nog iets interessants: volgens mijn vrouw zei de KPN-technicus 3 jaar geleden, toen KPN hier was om het internet te installeren (ik was niet thuis), dat deze ethernetuitgang een "dodelijke val" was en dat we erover moesten klagen. Ik dacht dat het overdreven was (hoe gevaarlijk is een ethernetuitgang eigenlijk?) omdat ik er niets mis mee kon zien en het tenslotte werkte met de switch, maar ik vraag me af of er iets mis is met de verbinding?

En nog iets: zoals ik al zei, werkt de Mediabox helemaal niet als er een directe ethernetverbinding is (zonder de Switch ertussen), maar ik krijg geen goede foutmelding - als ik mijn PS5 echter rechtstreeks op de ethernetuitgang aansluit, krijg ik constant de melding "LAN Connected", wat voor mij klinkt alsof er iets vreemds is met de bedrading (d.w.z. het is alsof de verbinding constant verbroken en verbonden wordt en de switcher de verbinding "stabieler" maakt).

Met wie denk je dat ik contact moet opnemen? Ziggo of mijn huisbaas? En wat denken jullie dat hier aan de hand kan zijn dat ik zelf kan dubbelchecken? Idealiter zou ik dit kunnen oplossen zonder hulp in te roepen vanwege kerst.

Dankjewel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:25

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Kun je foto's maken van de Ethernet uitgang? Als de KPN-technicus het een 'dodelijke val' noemde en je met meerdere apparaten (ook non-Ziggo spullen als de PS5) vreemd gedrag ziet, zou ik daar beginnen kijken.

Voor oplossingen is het relevant om te weten wat voor woonvorm je hebt: huur je een zelfstandige woning? Heb je toegang tot de meterkast waar de Ziggo modem staat en de andere uiteinde van de kabel is vanaf je woonkamer?

Of huur je een kamer/studio in een (studenten)complex? Betaal je de huisbaas voor de netwerk-infrastructuur in je woning?

Zo ja: contacteer huisbaas. Laat hem het oplossen, daar betaal je ook voor.
Zo nee: als je er zelf (of met onze hulp) niet uitkomt, schakel een techneut in (geen electricien, je wilt echt een netwerktechnicus) en laat hem het uitzoeken. Je vindt dergelijke mensen op werkspot.nl of marktplaats.nl

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ik kreeg even ene deja-vu naar dit topic: Geen netverbindingverbinding op modem, wel via switch?

Oplossing was een andere kabel tussen modem en TV proberen. Eventueel een andere uitgang (hebben de Ziggo modems dat?) die voor de TV is bedoeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Nope, alle poorten werken hetzelfde bij Ziggo. In bridge mode kun je er maar eentje gebruiken, maar dat zou met switch ertussen evengoed een probleem zijn, dus niet het probleem hier.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak3D
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 19-06 19:19
dion_b schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 17:49:
Nope, alle poorten werken hetzelfde bij Ziggo. In bridge mode kun je er maar eentje gebruiken, maar dat zou met switch ertussen evengoed een probleem zijn, dus niet het probleem hier.
Als je modem in bridged modus staat en je hebt een /29 subnet gekregen van Ziggo zou je een andere poort kunnen gebruiken voor een ander ip adres uit dezelfde reeks bv 218.124.65.120/29 gekregen. je kunt dan bv .122 EN .125 gebruiken voor de wan adressen van je firewall-A EN firewall-B. Works like a tear-A-lear.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
Tweak3D schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 13:46:
[...]

Als je modem in bridged modus staat en je hebt een /29 subnet gekregen van Ziggo zou je een andere poort kunnen gebruiken voor een ander ip adres uit dezelfde reeks bv 218.124.65.120/29 gekregen. je kunt dan bv .122 EN .125 gebruiken voor de wan adressen van je firewall-A EN firewall-B. Works like a tear-A-lear.
Die moet je dan wel zelf invoeren, met DHCP krijg je gewoon 192.168.178 adressen uitgekeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Tweak3D schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 13:46:
[...]

/29 krijg je alleen met zakelijke abo's. Regulier consumentenabo is een /32 (en een /56 voor v6).

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BigLebowski
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 30-04 17:34
Hallo allemaal,

Excuses voor de radiostilte - het vakantieseizoen was in volle gang en ik kon hier niet komen.
dion_b schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 23:52:
Kun je foto's maken van de Ethernet uitgang? Als de KPN-technicus het een 'dodelijke val' noemde en je met meerdere apparaten (ook non-Ziggo spullen als de PS5) vreemd gedrag ziet, zou ik daar beginnen kijken.

Voor oplossingen is het relevant om te weten wat voor woonvorm je hebt: huur je een zelfstandige woning? Heb je toegang tot de meterkast waar de Ziggo modem staat en de andere uiteinde van de kabel is vanaf je woonkamer?

Of huur je een kamer/studio in een (studenten)complex? Betaal je de huisbaas voor de netwerk-infrastructuur in je woning?

Zo ja: contacteer huisbaas. Laat hem het oplossen, daar betaal je ook voor.
Zo nee: als je er zelf (of met onze hulp) niet uitkomt, schakel een techneut in (geen electricien, je wilt echt een netwerktechnicus) en laat hem het uitzoeken. Je vindt dergelijke mensen op werkspot.nl of marktplaats.nl
Hier zijn wat foto's van de "dodelijke val". Het ziet er eigenlijk heel slecht uit, maar ik veronderstelde dat de KPN-technicus hyperbolisch was. Wat vinden jullie ervan? Ik ga morgen mijn huisbaas bellen, want het is duidelijk dat dit hele ding erg slordig is en de rechterpoort ontbreekt zelfs ((ik woon in een vrijstaand huis, maar het is een huurhuis).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lamers1
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 21-06 16:40
Als je ziggo modem in bridge staat welk modem heb je erachter staan? Of lees ik er overheen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23:55
@lamers1
Hij schrijft nergens dat die Ziggo in Bridge mode staat.

@BigLebowski
En die foto zegt helemaal niets je moet die wcd openmaken en van de connector en de kabel foto's maken.
En wel aan beide kanten van de kabel, dus ook de andere aansluiteng.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Pagina: 1