Geen netverbindingverbinding op modem, wel via switch?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hatsjoe123
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 28-04 21:38
Beste tweakers,

Gisteren op iets gestuit waar ik niet uit kom en jullie hulp bij kan gebruiken omdat ik geen netwerkverbinding krijg op mijn pc als de netwerkkabel rechtstreeks op de modem is aangesloten.

Ik heb in mijn woonkamer een KPN Experia Box V10A. Hierop zitten 3 netwerkpoorten. Tot gisteren had ik daar ook nog een simpele switch van Netgear op aangesloten, die is verder niet geconfigureerd o.i.d. De samenstelling was als volgt:

Modem:
- Tv box 1
- Tv box 2
- Switch

Switch
- TV
- PC

In bovenstaande configuratie werkte alles. Omdat ik een Apple TV heb gekocht en een van de tv boxen niet meer gebruik, heb ik nu in principe genoeg aan de 3 poorten in de modem. Dit heb ik zo ook aangesloten, echter krijgt de PC geen netwerkverbinding, alsof er geen netwerkkabel is aangesloten. Zodra ik de initiele setup met de switch weer aansluit, werkt het weer onmiddelijk.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Experia Box V10a
Netgear switch
Windows 11

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
- PC opnieuw opgestart
- Modem stroomloos en reset
- Netwerkproblemen "oplossen". Geeft alleen maar aan dat er geen Wifi verbinding is op dat moment.
- Netwerkadapter verwijderd
- Netwerk opnieuw instellen via geavanceerde netwerkinstellingen
- In Command Prompt 'netsh winsock reset', 'netsh int ip reset', 'ipconfig /release', 'ipconfig /renew'. Deze laatste 2 werken niet. Er wordt dan aangegeven "No operation can be performed on Ethernet while it has its media disconnected".
- IP toewijzing in netwerksettings staat op automatisch (DHCP). Heb hier verder niets in geprobeerd qua handmatige instellingen omdat ik niet goed weet hoe dat zou werken.

Iemand tips?

Beste antwoord (via hatsjoe123 op 27-12-2023 10:43)

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:30
Ik zou toch een andere kabel proberen. Misschien dat er iets niet goed zit in de kabel? En ook even controleren of de duplex instellingen van de adapter goed staan. Want je krijgt gewoon geen IP toegewezen op je computer?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Op welke poorten sluit je nu alles aan? Waarschijnlijk zijn poort 1 en 2 specifiek voor iptv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 10:57
Ik gok ook op IPTV specifieke poorten, alhoewel de V10 versie van de Experiabox generieke poorten zou moeten hebben...

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mini-me
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Ga eens terug naar de oorspronkelijke setup, bevestig dat je connectie OK is, en wissel dan de drie poorten aan de modem kant. Werken dan alle apparaten nog? Zo niet, dan zou het inderdaad kunnen zijn dat sommige poorten een specifieke functie hebben.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:30
Ik zou toch een andere kabel proberen. Misschien dat er iets niet goed zit in de kabel? En ook even controleren of de duplex instellingen van de adapter goed staan. Want je krijgt gewoon geen IP toegewezen op je computer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

alex3305 schreef op zondag 17 december 2023 @ 13:13:
Het kan niet dat een kabel in de ene situatie wel werkt, maar in een andere niet. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11:09
Heb je die Experiabox al eens gereboot?
Misschien denk hij dat er nog TV boxen aanhangen.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hatsjoe123
Ik heb de Experiabox al eens gereboot. Zowel stroomloos als de reset knop.

Ten aanzien van de kabel en de poorten.

Ik heb deze utp kabel op poort 1 en 3 geprobeerd, bij beide werkt het niet. De switch ligt letterlijk naast de modem, dus ik doe dezelfde kabel in de switch. Het enige verschil is dus dat de switch er tussen zit met een utp kabeltje die weer de modem in gaat.

Ik meen mij te herinneren dat mijn vorige modem inderdaad 2 poorten had voor tv en 2 voor overige. Deze met 3 poorten is volgens mij gelijk. De apple TV die doet het ook gewoon als ie rechtstreeks in de modem zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hatsjoe123
Hoewel het mijzelf ook onwaarschijnlijk leek heb ik toch geprobeerd om het te testen door een andere netwerkkabel van m'n pc boven naar de modem beneden aan te sluiten. En warempel, dit werkt wél.

Netwerkkabel 'A' werkt dus alleen maar als de switch er tussen zit, netwerkkabel 'B' werkt direct op de modem. Schiet mij maar lek...

Nu lijkt de oplossing simpel, maar kabel A loopt door wat muren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:05
Gewoon de switch er tussen laten dan :)

[ Voor 6% gewijzigd door sig69 op 17-12-2023 18:34 ]

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k-janssen
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 28-01 10:38
Rottige kabel, niet helemaal binnen specs. Als de experiabox ook een beetje krap in de specs zit kan het net te weinig zijn. Mogelijk even een kabeltester er op zetten als je die hebt maar dat zegt ook niet alles aangezien de kabeltester alleen de connectie test. Niet de andere specs als bandbreedte bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
Kan ook een kabelbreuk zijn. Beweeg je de kabel naar links dan heb je wel connectie, naar rechts werkt het niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
100% je kabel. Heb t ook vaker met “net niet” kabels gehad. Werkt op ene apparaat wel en andere niet.
Opnieuw, juist kopje, knijpen zou ik als eerste proberen

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuPaToLL
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 09-04 19:55
CH4OS schreef op zondag 17 december 2023 @ 13:17:
[...]

Het kan niet dat een kabel in de ene situatie wel werkt, maar in een andere niet. ;)
Jazeker is dit wel mogelijk, beetje afhankelijk van welk apparaat je er achter hangt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

SuPaToLL schreef op maandag 18 december 2023 @ 13:40:
Jazeker is dit wel mogelijk, beetje afhankelijk van welk apparaat je er achter hangt ;)
Dan ligt dat toch aan het apparaat, niet aan de kabel? :? De kabel werkt wel, of hij werkt niet.

[ Voor 16% gewijzigd door CH4OS op 18-12-2023 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

laurens0619 schreef op zondag 17 december 2023 @ 21:22:
100% je kabel. Heb t ook vaker met “net niet” kabels gehad. Werkt op ene apparaat wel en andere niet.
Opnieuw, juist kopje, knijpen zou ik als eerste proberen
Dit, misschien een x kabel geknepen ooit - en hoewel de meeste eth adapters nu wel direct over een straight kabel kunnen communiceren zonder switch, weet ik niet of de specificatie ook een cross kabel ondersteunt waar straight verwacht wordt.

[ Voor 0% gewijzigd door franssie op 18-12-2023 14:02 . Reden: d/t ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
CH4OS schreef op maandag 18 december 2023 @ 13:43:
[...]
Dan ligt dat toch aan het apparaat, niet aan de kabel? :? De kabel werkt wel, of hij werkt niet.
Bij een conflict zijn er altijd 2 schuldige :+
De kabel is te meh en de apparaten ermee verbonden stellen (teveel) eisen.
Ga j m echt analyseren dan zal de kabel de specs wel niet halen en de client dit niet accepteren

[ Voor 12% gewijzigd door laurens0619 op 18-12-2023 13:51 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hatsjoe123
Dank voor de reacties allen, ga het komend weekend proberen want dan neemt iemand een tang mee voor de kabel.

• hatsjoe123
Net met m’n werk laptop geprobeerd op “kabel A”. Werkt….

• EverLast2002
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 21-06 15:16
hatsjoe123 schreef op donderdag 21 december 2023 @ 19:09:
Net met m’n werk laptop geprobeerd op “kabel A”. Werkt….
Met "werkt" heb je de daadwerkelijke 1Gbps snelheid of zit je op bijv 100 of 10 Mbps?
En misschien is de ingebouwde switch in de V10A net niet intelligent genoeg en je andere losse switch wel om getwiste aderparen correct te verwerken..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenvj
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 21-06 18:16
Je zou ook nog kunnen checken of op je PC de auto negotiation op je ethernet poort aan of uit staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hatsjoe123
EverLast2002 schreef op donderdag 21 december 2023 @ 21:19:
[...]

Met "werkt" heb je de daadwerkelijke 1Gbps snelheid of zit je op bijv 100 of 10 Mbps?
En misschien is de ingebouwde switch in de V10A net niet intelligent genoeg en je andere losse switch wel om getwiste aderparen correct te verwerken..
Geen idee, maar de laptop werkte dus wel met dezelfde kabel (zonder de switch er tussen). De snelheid op m'n pc is 100 Mbps, maar dat zal dan aan de switch liggen denk ik.
jeroenvj schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 09:05:
Je zou ook nog kunnen checken of op je PC de auto negotiation op je ethernet poort aan of uit staat.
Onder 'Speed & Duplex' staat waarde Auto negotiation

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hatsjoe123
Iemand nog tips?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11:14
Wat @franssie al schrijft. Controleer of het geen crossover kabel is. Die gebruik je om twee PC's rechtstreeks met elkaar te verbinden. Misschien dat je switch/laptop hier wel mee overweg kunnen maar je PC niet.

[ Voor 5% gewijzigd door devriesjande op 26-12-2023 11:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak3D
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 19-06 19:19
Ja, varieer de speed/duplex van je netwerkkaart op je PC handmatig.
Begin bij 10/half ,10full, 100half en varieer zo door naar 1Gbit/full. Mogelijk krijg je bij een van deze snelheden wel verbinding/ip-adres. en geef het even een minuutje elke keer.

Wanneer je varieert en je krijgt geen enkele verbinding, kan het zijn dat je kabel 1Gbit/full niet toelaat, waarbij in er vanuit ga dat je Modem gigabit op een van de lan poorten aan kan.
Je kabel kan dan te slecht zijn/niet goed geknepen/aders niet [meer] correct aangesloten/connectiepunten geoxideerd? Als je poort op de experiabox dan alleen gigabit toe laat, ga je die speed/duplex niet matchen.
Als je op een van de snelheden wel connecte is dat de sneleheid die je kunt/moet gebruiken met deze kabel.

Met welke snelheid koppelt de switch zich met de experiabox? Gigabit?100Mbit?

Oh en gebruik 's een andere [korte] kabel waarvan je weet dat deze op gigabit werkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
Je vertelt dat jouw werk laptop het doet, maar de vervolgvraag daarop onderzoek je niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hatsjoe123
Tweak3D schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 11:22:
Ja, varieer de speed/duplex van je netwerkkaart op je PC handmatig.
Begin bij 10/half ,10full, 100half en varieer zo door naar 1Gbit/full. Mogelijk krijg je bij een van deze snelheden wel verbinding/ip-adres. en geef het even een minuutje elke keer.

Wanneer je varieert en je krijgt geen enkele verbinding, kan het zijn dat je kabel 1Gbit/full niet toelaat, waarbij in er vanuit ga dat je Modem gigabit op een van de lan poorten aan kan.
Je kabel kan dan te slecht zijn/niet goed geknepen/aders niet [meer] correct aangesloten/connectiepunten geoxideerd? Als je poort op de experiabox dan alleen gigabit toe laat, ga je die speed/duplex niet matchen.
Als je op een van de snelheden wel connecte is dat de sneleheid die je kunt/moet gebruiken met deze kabel.

Met welke snelheid koppelt de switch zich met de experiabox? Gigabit?100Mbit?

Oh en gebruik 's een andere [korte] kabel waarvan je weet dat deze op gigabit werkt
Deze uitleg heeft me een stap verder geholpen, dank. De verbinding wordt nu actief tot 100 Mbps full. Op 1Gbps of auto negotiation maakt ie geen verbinding. De switch maakt ook met 100Mbps verbinding.
jadjong schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 11:31:
[...]

Je vertelt dat jouw werk laptop het doet, maar de vervolgvraag daarop onderzoek je niet.
Ik kon het vervolg niet testen helaas.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hatsjoe123
Net nog even getest met andere kabel weer, die heeft wel een snelheid van 1Gbps en is op auto negotiation in te stellen. Kunnen dus wel concluderen dat het aan de kabel ligt.
Pagina: 1