Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heze
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 04-12-2024
Goedemiddag,

ik zit er heel hard aan te denken om een Remeha Elga Ace aan te schaffen en deze zelf te installeren, daarna in bedrijf te laten stellen door een gecertificeerde installateur, en dan subsidie aan te vragen. Op de RVO site staat tegenwoordig (bij veelgestelde vragen) expliciet dat je geen recht op subsidie hebt als je het systeem zelf installeert en hem dan in bedrijf laat stellen.

Als ik op forums als Tweakers kijk dan lijkt het echter zo te zijn dat subsidie wel wordt verleend in een dergelijk geval.

Is de genoemde uitsluiting op de RVO site sinds kort een nieuwe eis of is dit al tijden bekend en handhaaft de RVO hier niet op?

Ik wil dit risico graag in kaart hebben voordat ik de aankoop doe.

Alvast bedankt voor de reacties,
met vriendelijke groet Hendrik.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Naast dat ze hier van mij wel op mogen handhaven (immers is het een vorm van fraude) valt er natuurlijk weinig te handhaven als ze de mankracht niet hebben. Wel is het zo dat een controle "bij wie heeft @heze zijn warmtepomp gekocht" net iets makkelijker is dan "is warmtepomp x daadwerkelijk geinstalleerd bij @heze .

Overigens is om deze reden de vergelijkbare subsidie in Italie compleet stopgezet, daar werden hele huizen zogenaamd van isolatie voorzien met schijnfacturen van de installateurs.

Belangrijkere vraag is waarom je een hybride pomp wil?

[ Voor 5% gewijzigd door pagani op 22-12-2023 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06:54
Een Elga Ace heeft koelgas handelingen nodig en dat MAG je niet zelf doen. Dus alleen in bedrijf stellen kan gewoon niet.

Vergeet de Elga... Pak een r290 monoblok van voldoende vermogen om met realistische isolatie maatregelen full-electric te kunnen. De meesten kunnen een CV als backup aansturen tot je zo ver bent...

Met een Elga kan dat niet, en die kost uiteindelijk vergelijkbaar met een Itho Amber/Vaillant

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Nu online

Aardedraadje

Met kabelschoen

pagani schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 15:14:
Naast dat ze hier van mij wel op mogen handhaven (immers is het een vorm van fraude) valt er natuurlijk weinig te handhaven als ze de mankracht niet hebben. Wel is het zo dat een controle "bij wie heeft @heze zijn warmtepomp gekocht" net iets makkelijker is dan "is warmtepomp x daadwerkelijk geinstalleerd bij @heze .

Overigens is om deze reden de vergelijkbare subsidie in Italie compleet stopgezet, daar werden hele huizen zogenaamd van isolatie voorzien met schijnfacturen van de installateurs.

Belangrijkere vraag is waarom je een hybride pomp wil?
Semi-offtopic maar ik heb liever dat de ISDE naar de consument gaat ipv de installatiebedrijven die belachelijk hoge installatiekosten vragen, en daarmee effectief meer winst maken dankzij een subsidie.

Ik vind het moreel totaal verdedigbaar dat een handig iemand zelf zijn eigen warmtepomp installeert en zelf de subsidie ontvangt.

Bij een split-unit gaat dat allemaal echter niet op want je ontkomt niet aan STEK eisen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heze
Bedankt allemaal,

Over de keuze van de Elga Ace: als ik het zelf installeer dan zouden de kosten na aftrek van subsidie rond de 1500 euro zijn. Die gok wil ik wel nemen. Ik wil echter niet volledig over op een warmtepomp, omdat wij met een regering zaten/zitten die de hoogste energietarieven van Europa vragen, gemaakte beslissingen in no time ongedaan maken, en van het ene op het andere moment 180 graden om gaan. Mocht het warmtepomp idee levensvatbaar zijn dan houd ik zowel mijn pelletkachel, als mijn CVketel met propaangastank als warmtepomp + 40 zonnepanelen aan en afhankelijk van deze gemanipuleerde markt beslis ik dan welke bron ik gebruik voor verwarming. Ik wil niet volledig over op warmtepomp om er volgend jaar achter te komen dat stroom ineens 1,50 euro per kWh kost en salderen ineens weg is.

MAAR.... deze discussie gaat nu even niet of de Elga Ace een goede keus is, maar het gaat over het verkrijgen van subsidie. Blijkbaar is mijn verhaal niet duidelijk:
- ik wil zelf een warmtepomp kopen
- ik wil de pomp zelf installeren (omdat ik het leuk vind om te doen maar ook om dezelfde redenen als Aardedraadje hierboven geeft: installatiebedrijven vragen nu belachelijke tarieven omdat de RVO hen voorschrijft).
- ik laat de inbedrijfstelling door een gecertificeerd bedrijf doen (STEK)

Het is dus niet de bedoeling dat ik het koelgasgedeelte zelf doe, maar dat is onderdeel van het inbedrijfstellen.

Waar ik naar op zoek ben zijn ervaringen van andere mensen die kortgeleden hetzelfde gedaan hebben en hun subsidie gewoon gekregen hebben of juist geweigerd werden bij het RVO.

Wederom bedankt voor de reactie,
Groeten Hendrik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Je verhaal is heel duidelijk, @heze ... maar je lijkt met je vingers in je orenogen te zitten en niets te willen horenzien dat het apparaat wat je kiest gewoon niet de handigste keuze is

Itho Daalderop Amber

Kost zelfde als een Elga binnen en buitendeel. Ook €1500 na subsidie.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Peeters1
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 25-11-2024
Op de website van RVO.nl/ISDE staat het volgende:
"Nee, u krijgt geen subsidie als u de werkzaamheden zelf uitvoert. Het is ook niet toegestaan om zelf het apparaat gedeeltelijk te installeren en vervolgens de inbedrijfstelling uit te laten voeren door een bouw(installatie)bedrijf. De volledige installatie moet door een bouw(installatie)bedrijf worden gedaan. Mogelijk heeft u op andere websites gelezen dat u wel subsidie krijgt als u zelf de materialen koopt en installeert. Dat is onjuist."
Bij het aanvragen van de ISDE subsidie is oa nodig:
" - Een factuur en betaalbewijs met daarop de datum van aanschaf, het bedrag en de datum van betaling(en).
- De datum van installatie.
- Het adres van de woningeigenaar en van het bouw(installatie)bedrijf uitvoerder en/of leverancier, naam en telefoonnummer van de contactpersoon van het bouwbedrijf."

Lijkt me duidelijk wat de regels zijn voor de ISDE subsidie.

[ Voor 3% gewijzigd door Peeters1 op 22-12-2023 19:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heze
Ronald schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 19:05:
Je verhaal is heel duidelijk, @heze ... maar je lijkt met je vingers in je orenogen te zitten en niets te willen horenzien dat het apparaat wat je kiest gewoon niet de handigste keuze is

Itho Daalderop Amber

Kost zelfde als een Elga binnen en buitendeel. Ook €1500 na subsidie.
Mijn berekening: Elga Ace 2800 euro + 750 installatiespullen/gaten laten boren + 350 inbedrijfstellen - 2400 subsidie = 1500 euro

Als ik zo op Internet kijk dan is de Itho Daalderop Amber 6,5 kW 1400 euro duurder (4200 vs 2800 euro)

Ik heb geen vingers in mijn orenogen. Je mag best je mening geven, en ik heb net ook even gekeken wat die Itho Daalderop Amber inhoudt, maar je geeft geen antwoord op mijn vraag... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heze
Peeters1 schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 19:13:
Op de website van RVO.nl/ISDE staat het volgende:
"Nee, u krijgt geen subsidie als u de werkzaamheden zelf uitvoert. Het is ook niet toegestaan om zelf het apparaat gedeeltelijk te installeren en vervolgens de inbedrijfstelling uit te laten voeren door een bouw(installatie)bedrijf. De volledige installatie moet door een bouw(installatie)bedrijf worden gedaan. Mogelijk heeft u op andere websites gelezen dat u wel subsidie krijgt als u zelf de materialen koopt en installeert. Dat is onjuist."
Bij het aanvragen van de ISDE subsidie is oa nodig:
" - Een factuur en betaalbewijs met daarop de datum van aanschaf, het bedrag en de datum van betaling(en).
- De datum van installatie.
- Het adres van de woningeigenaar en van het bouw(installatie)bedrijf uitvoerder en/of leverancier, naam en telefoonnummer van de contactpersoon van het bouwbedrijf."

Lijkt me duidelijk wat de regels zijn voor de ISDE subsidie.
Bedankt voor bovenstaande. Op forums (ook Tweakers) lees ik dat men ook zelf installeert en de inbedrijfsstelling laat doen en dan alsnog subsidie gehonoreerd krijgt.

Mijn vragen:
- Is de genoemde uitsluiting op de RVO site sinds kort een nieuwe eis of is dit al tijden bekend en handhaaft de RVO hier niet op?
- Waar ik naar op zoek ben zijn ervaringen van andere mensen die kortgeleden hetzelfde gedaan hebben en hun subsidie gewoon gekregen hebben of juist geweigerd werden bij het RVO.

Nogmaals bedankt,
met vriendelijke groet Hendrik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20-05 17:18
Er wordt wel eens op gehandhaafd. De regel is niet nieuw.

'De volledige installatie moet door een bedrijf worden gedaan', dat is sowieso vaag.

Het gaat om de volledige installatie van de warmtepomp, alle voorbereidingen die eventueel nodig zijn in het leidingwerk en elektra vallen daar niet onder (dit is mijn eigen interpretatie).
Je kunt dus alles voorbereiden en de WP door de installateur laten plaatsen zodat die bij wijze van spreke alleen nog maar 2 leidingen en wat draden hoeft aan te sluiten (in geval van een monoblock)
Garantie dat je de subsidie krijgt is er niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
heze schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 21:49:

Ik heb geen vingers in mijn orenogen. Je mag best je mening geven, en ik heb net ook even gekeken wat die Itho Daalderop Amber inhoudt, maar je geeft geen antwoord op mijn vraag... :P
Amber en elke full worden geschikte WP kan SWW maken. Amber 95/120 kan meer vermogen maken. Wil je later van gas af dan kan dat waarschijnlijk niet met de Elga en zal je dus of warmtepomp boiler moeten kopen (technisch eenvoudig, maar dikke luchtleiding naar buiten en geluid binnen), of de hele zooi vervangen.

Elga is een tussenstap zonder toekomst , maak de tussenstap met hybride op de manier dat je flexibel bent voor de toekomst… je hebt zelf de argumenten gegeven waarom dat verstandig is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Is het niet handiger om gewoon jezelf in te schrijven bij de KvK voor 50 euro als bouwinstallatiebedrijf. Volgens mij makkelijker en goedkoper dan iemand in te huren om inbedrijfsstelling te doen. Is ook niks illegaals aan.

Overigens staat er best wel een slordige fout op de website van de RVO:
De Investeringssubsidie duurzame energie en energiebesparing (ISDE) is er voor woningeigenaren
Moet dat niet worden:
De Investeringssubsidie duurzame energie en energiebesparing (ISDE) is er voor Nederlandse installateurs
Mijn ervaring is dat "bouwinstallatiebedrijven" over het algemeen een slechter presterende installatie opleveren dan de DHZ'er. Echt jammer dat onze belastingcenten rechtstreeks naar de bouwinstallatiebedrijven moeten gaan. Ik snap niet dat de RVO het geld niet gewoon rechtstreeks aan Techniek Nederland overmaakt. Tom van der Lee leest u mee ;)

[ Voor 16% gewijzigd door Dre op 22-12-2023 22:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardedraadje
  • Nu online

Aardedraadje

Met kabelschoen

Ik vind het eigenlijk wel eens een WOO-verzoekje waard waarom deze regel is ingevoerd.

Dat je niet aan koelgassen mag werken is al via andere wetgeving afgevangen, en ook andere vormen van overlast (geluid, aanzicht woning) zijn al afgevangen in andere wetgevingen of verordeningen.

Het hele "moet door een bedrijf gedaan worden" komt over als gelobby van de technieksector die daarmee belastingsgeld opstrijkt als winst.

Dat gezegd hebbende, er zijn installateurs die toch een factuur maken waarmee je de subsidie kunt krijgen. Of maakten, in ieder geval. Ik weet niet of dat nu nog zo is. Kan me ook voorstellen dat marge op de gehele WP, installatie etc. pakken, lekkerder is dan alleen ff wat leidinkjes afpersen en vol laten lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Aardedraadje schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 22:12:
Ik vind het eigenlijk wel eens een WOO-verzoekje waard waarom deze regel is ingevoerd.

Dat je niet aan koelgassen mag werken is al via andere wetgeving afgevangen, en ook andere vormen van overlast (geluid, aanzicht woning) zijn al afgevangen in andere wetgevingen of verordeningen.

Het hele "moet door een bedrijf gedaan worden" komt over als gelobby van de technieksector die daarmee belastingsgeld opstrijkt als winst.

Dat gezegd hebbende, er zijn installateurs die toch een factuur maken waarmee je de subsidie kunt krijgen. Of maakten, in ieder geval. Ik weet niet of dat nu nog zo is. Kan me ook voorstellen dat marge op de gehele WP, installatie etc. pakken, lekkerder is dan alleen ff wat leidinkjes afpersen en vol laten lopen.
Kan je een WOO-verzoek indienen? Ik doe het ook. Hoe meer hoe beter.

Tom van der Lee gaf een paar jaar geleden aan dat hij bouwinstallatiebedrijven als eis heeft toegevoegd om de kwaliteit van installaties te verbeteren. Echter blijkt dat er juist vaak problemen te zijn met bouwinstallatiebedrijven. Tom van der Lee gaf geen reactie waarom deze eis de kwaliteit dan zou verbeteren :P

Mij is ook wel duidelijk dat het een subsidie is voor de Nederlandse installateur en Nederlandse importeur. Ik vind dat jammer omdat het de energietransitie belemmerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aardedraadje
  • Nu online

Aardedraadje

Met kabelschoen

Dre schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 22:25:
[...]

Kan je een WOO-verzoek indienen? Ik doe het ook. Hoe meer hoe beter.

Tom van der Lee gaf een paar jaar geleden aan dat hij bouwinstallatiebedrijven als eis heeft toegevoegd om de kwaliteit van installaties te verbeteren. Echter blijkt dat er juist vaak problemen te zijn met bouwinstallatiebedrijven. Tom van der Lee gaf geen reactie waarom deze eis de kwaliteit dan zou verbeteren :P

Mij is ook wel duidelijk dat het een subsidie is voor de Nederlandse installateur en Nederlandse importeur. Ik vind dat wel jammer omdat het de energietransitie belemmerd.
Toevallig net gedaan, we shall see :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SimpelSubsidie
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 08-03 13:12
Ik kan wat van mijn ervaringen met de regels delen voor wat het waard is. (Dit is op basis van duizenden aanvragen onder deze regeling)

De warmtepomp moet zijn aangeschaft en volledig geïnstalleerd door een installatiebedrijf. RVO kijkt daarbij naar de SBI inschrijving. Dus proberen als willekeurige zzper het zelf te doen en aan te vragen kan dus niet. Aan de andere kant lijkt een STEK kenmerk dus niet nodig.

Ik heb vaak gezien dat er alleen een inbedrijfstelling is. Dat is onvoldoende. De overheid wil echt zien dat apparaat volledig is geïnstalleerd door installatiebedrijf.

Apparaat aanschaffen in buitenland mag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
SimpelSubsidie schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 19:34:
Ik kan wat van mijn ervaringen met de regels delen voor wat het waard is. (Dit is op basis van duizenden aanvragen onder deze regeling)

De warmtepomp moet zijn aangeschaft en volledig geïnstalleerd door een installatiebedrijf. RVO kijkt daarbij naar de SBI inschrijving. Dus proberen als willekeurige zzper het zelf te doen en aan te vragen kan dus niet. Aan de andere kant lijkt een STEK kenmerk dus niet nodig.

Ik heb vaak gezien dat er alleen een inbedrijfstelling is. Dat is onvoldoende. De overheid wil echt zien dat apparaat volledig is geïnstalleerd door installatiebedrijf.

Apparaat aanschaffen in buitenland mag.
Bron?

Die FAQ van RVO kan natuurlijk ook twijfelachtig zijn qua rechtsgeldigheid, uiteindelijk gaat het erom wat er ooit in de Staatscourant gepubliceerd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SimpelSubsidie
Bron is staatscourant in combinatie met ervaring van aanvragen die zijn ingediend en mails/antwoorden van de overheid zelf. Bij vragen is dit het nummer wat wij gebruiken om vragen te stellen aan de overheid voor de isde: dew@rvo.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noutie
  • Laatst online: 20-05 10:58
Eigen ervaring (n=1): aanleveren wat ze vragen. Factuur van inbedrijfstelling erbij en de subsidie komt gewoon.

Panasonic 7kW J-Series Split op radiatoren. SWW: Remeha Tzerra CW4. PV: 6.3 kWp op Growatt 5000TL3-X en 1500TL-X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SimpelSubsidie
Let wel op dat alleen in bedrijfstelling in onze ervaring onvoldoende is. Volledige installatie door installatiebedrijf is verplicht. Ik zou dit altijd op de factuur laten zetten (expliciet). Meeste grotere installateurs zijn wel gewend aan de regels en leveren dit keurig aan overigens.
Pagina: 1