Laadpaalfrustratie

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• Solvathus
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 18-01-2024
Hallo,

We hebben sinds kort een plug in Hybride.

Thuis laden gaat vanzelf , niet via laadpaal welteverstaan, maar via het stopcontact.

Op mijn vrouw haar werk staan laadpalen, ik ben daarstraks met de wagen is gaan winkelen waar ook laadpalen staan. Omdat we tot heden nog geen ervaring hadden om te "tanken" aan een paal, wilden we dit is uitproberen.

Ik had de app van shell al gedownload en geïnstalleerd, echter stonden de laadpalen als niet beschikbaar, terwijl er geen enkel voertuig aangesloten was.

Volgens de app was er maar 1 laadpaal ter beschikking. Ik plaats mijn voertuig aan die laadpaal, ik wil mijn sessie opstarten en ik kreeg telkens de boodschap dat er iets misgelopen is. Dus het laden is mij niet gelukt !

Er stonden ook nog andere laadpalen van een ander bedrijf, ook daar is het opladen ( via app ) mislukt.

Daarnet dan maar is naar het dorp gereden, daar staan ook een paar laadpunten. Weer maar eens een andere app gedownload, directe betaling ingegeven en opladen maar? Nee hoor, hier liep het ook fout. Ik kreeg wel een sessie gestart maar er gebeurde niets, het lampje bleef ook maar groen branden en ik kon de laadkabel zonder problemen uittrekken zowel aan de auto als aan de paal. De andere stekker was bezet door een andere wagen, dus ik zat niet in de verkeerde stekker.

Dus wat doe ik fout? Ik ben op een RFID kaart aan het wachten van shell, maar het zou toch ook mogelijk moeten zijn via de apps zelf? je moet ook blijkbaar voor elke andere leverancier een aparte app installeren, want ik kon via de app van shell dus geen sessie opstarten bij de laadpalen van allego.

Ik heb heel tevreden van mijn wagen, maar welke idioot heeft dit verzonnen dat je voor elke paal een andere app nodig hebt?

Waarschijnlijk gaat dit van zich wel oplossen eens ik beschik over een RFID kaart.

Maar wat doe ik in hemelsnaam mis? Ik begrijp er niets van.

Alle reacties

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-05 16:06

Croga

The Unreasonable Man

Yup, dat is grofweg mijn ervaring.

Het beste wat je kunt doen is inderdaad een pasje of tag. Ik heb er één van Road (de backend operator van mijn eigen paal), ANWB, Shell, Helen (populair in Scandinavië) en nu ook van Chargeplace Scotland (de enige die werkt in Schotland).

In Nederland kan ik gelukkig gebruik maken van Multitank Card die echt overal hier werkt. Zodra ik de grens over ga is het kwartetten met welke pas vandaag weer zal werken. Vorig jaar naar Denemarken gereden, 3 passen nodig gehad en alsnog in 30% van de gevallen weg moeten rijden zonder laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07:05

Bob Popcorn

Plop!

Wees blij dat je een plug in hybride hebt, met een fallback optie. Hoe vaak ik wel niet 's ochtends bij m'n auto ben aangekomen en dat die paal vlak na het aankoppelen in storing is geschoten (en dus m'n auto niet geladen is) :')

Kan niet stoppen met ontploffen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Helaas nog de werkelijkheid met elektrisch laden maar het wordt gelukkig wel steeds beter. Ik heb een laadpas van MKB Brandstof en de app van Fastned en daar eigenlijk zelden problemen mee.

Welke plugin hybride heb je trouwens? Ik heb een klein jaar met een PHEV gereden en ik heb met de PHEV meer problemen gehad met laden dan dat ik ooit met mijn full electric heb gehad.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solvathus
mkleinman schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 09:01:
Helaas nog de werkelijkheid met elektrisch laden maar het wordt gelukkig wel steeds beter. Ik heb een laadpas van MKB Brandstof en de app van Fastned en daar eigenlijk zelden problemen mee.

Welke plugin hybride heb je trouwens? Ik heb een klein jaar met een PHEV gereden en ik heb met de PHEV meer problemen gehad met laden dan dat ik ooit met mijn full electric heb gehad.
We hebben een Toyota RAV 4 PHEV edition.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solvathus
Bob Popcorn schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 08:50:
Wees blij dat je een plug in hybride hebt, met een fallback optie. Hoe vaak ik wel niet 's ochtends bij m'n auto ben aangekomen en dat die paal vlak na het aankoppelen in storing is geschoten (en dus m'n auto niet geladen is) :')
Awel eerlijk gezegd : dat was het eerste wat ik dacht na mijn 3 gefaalde laadpogingen. Daar sta je dan maar met je EV en je kan niet chargen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dinictus208
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

Dinictus208

Tele romeo

je kan ook zorgen dat je niet in een dergelijke situatie terecht komt. ik rij nu 4 jaar EV en ik het werkelijk nog nooit problemen gehad. ik laad dichtbij m'n huis (alegro ofzo), op m'n werk, tesla superchargers en fastned. En ik plan wel een beetje dat ik altijd bij 1 van deze 4 terecht kan.

I could feel at the time There was no way of knowing Fallen leaves in the night Who can say where they're blowing As free as the wind And hopefully learning Why the sea on the tide Has no way of turning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rmathijssen
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 08:01
Dinictus208 schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 12:37:
je kan ook zorgen dat je niet in een dergelijke situatie terecht komt. ik rij nu 4 jaar EV en ik het werkelijk nog nooit problemen gehad. ik laad dichtbij m'n huis (alegro ofzo), op m'n werk, tesla superchargers en fastned. En ik plan wel een beetje dat ik altijd bij 1 van deze 4 terecht kan.
Ik kan mezelf hierbij aansluiten. 4 jaar EV ervaring, wij hebben al 2 jaar enkel EV's in huis. Eigenlijk nooit problemen gehad met openbaar laden. Ook niet in het buitenland (Duitsland, Polen, Tsjechie, Slowakijke, Slovenie en Hongarije)

Overigens wel met storingen tijdens het laden, maar dat is erg merkgebonden hoe de auto hier mee omgaat. In ons geval was de Peugeot e-208 redelijk dramatisch. Deze is dan ook inmiddels de deur uit. Onze Tesla's gaan perfect met storingen om.

Skoda Enyaq 80, Tesla M3 LR

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21-05 11:28
Even los van de discussie, Shell gebruikt één tarief voor alle publieke laadpalen. Want dat is handig voor de consument, want die weet waar hij aan toe is, zeggen ze daarbij. Maar dat is inmiddels wel een hoog tarief. Ze rekenen 53 of 55ct per KWH terwijl de tarieven hier bijvoorbeeld bij de paaloperator gewoon 39ct zijn. Steken ze dus 15ct/kw in hun eigen zak. Makkelijk verdiend.

OT, druppels of pasjes werken een stuk beter. Apps is wisselkeurig of 't goed werkt.

Bij mij in het hele dorp met de chargepoint app prima (overal dezelfde paaloperator). Bij mijn ouders zijn er verschillende aanbieders van palen in de wijk, daar is elke paal weer anders. De ene gaat goed met de ANWB app, de andere alleen met de changepoint app.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Solvathus
Tuurlijk ! vandaag is mijn laadpas van Shell aangekomen, We gebruikten de auto nog niet veel. Mijn partner is er gisteren voor de eerste keer mee gaan werken en dan kwam de vraag, hoe werkt het eigelijk allemaal.

En blijkbaar kan je met de shell app dus geen laadsessies starten bij palen van Allego.... T is een kluwe van apps en t gaat nog uitzoeken worden hoe alles juist werkt.

Vanavond ga ik nog eens een poging wagen met de laadpas die toegestuurd is. Deze is geactiveerd in de shell app.

To be continued

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Laden starten via apps gaat in mijn ervaring eigenlijk alleen bij snelladers altijd goed. De AC laadpalen langs de straat en in parkeergarages (zoals jij dus hebt geprobeerd) hebben of geen live verbinding of deze verbinding hapert vaak. Met je Shell pas zal je ervaring een stuk beter zijn, daarmee kun je in Nederland sowieso alle publieke AC laadpalen gebruiken. De apps gebruik ik zelf alleen soms om te kijken of ergens op m'n bestemming een laadpaal is.

Bij Allego palen met een Smoov sticker zou de Shell recharge app overigens gewoon moeten werken, maar zoals ik al zei de verbinding wil nog wel eens haperen. RFID pas werkt betrouwbaarder.

[ Voor 17% gewijzigd door Bigs op 22-12-2023 13:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bob Popcorn

Bob Popcorn

Plop!

rmathijssen schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 12:43:
[...]

Ik kan mezelf hierbij aansluiten. 4 jaar EV ervaring, wij hebben al 2 jaar enkel EV's in huis. Eigenlijk nooit problemen gehad met openbaar laden. Ook niet in het buitenland (Duitsland, Polen, Tsjechie, Slowakijke, Slovenie en Hongarije)

Overigens wel met storingen tijdens het laden, maar dat is erg merkgebonden hoe de auto hier mee omgaat. In ons geval was de Peugeot e-208 redelijk dramatisch. Deze is dan ook inmiddels de deur uit. Onze Tesla's gaan perfect met storingen om.
Ik heb ook een Peugeot e-208, en in mijn geval is het de bedrijfsauto van mijn vrouw en die had niks te kiezen :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsg
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02:05
Ik rij ook PHEV in BE en soms in NL + buurlanden.

Ik heb een pasje van het werk en een pasje van mijn eigen privépaal. Mijn pasje van het werk functioneert gewoon bij alle palen in BE nooit last mee gehad. Enkele keren meegemaakt op 1j tijd dat de paal niet werkte. Eén keer was deze uitgevallen (geen ledjes die branden) en de andere keer was dat specifieke stopcontact defect en kon ik naar de volgende. De apps zijn daar wel een goede indicator in.

Grootste probleem zijn die ICE klo$tviolen die lekker op ene laadplek staan. Of nog erger BEV's die parkeren bij een laadpaal zonder in te pluggen, dat is gewoon kannibalisme. Gelukkig bekeuren ze daar in Antwerpen consequent voor!

Mijn werkpasje werkt sws enkel in BE maar wel op alle netwerken en mijn eigen paal (kassa kassa). Vroeger was dat toch anders... Zelf via laadpaalprovider (Road/E-flux) heb ik een EU pasje dat ik gebruik op trot maar die is helaas een pak beperkter, niet alle netwerken praten met elkaar. Enkel in zo'n geval heb ik apps gebruikt van de lokale laadpaalboer en dat is toch 50/50.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MagicTempest
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-05 15:48

MagicTempest

Fly pig!

Ja, als er bij mij enige laadpaalfrustratie is, is het wel omdat veel mensen nog steeds denken dat je daar gewoon mag parkeren zonder te laden. Dat is alleen als er geen bord bij staat. Ook EV rijders die het gewoon als persoonlijke parkeerplaats gebruiken, zwaar irritant. Gelukkig zijn er in de buurt vaak nog meer laadpalen, maar soms heb je gewoon pech dat je een wijk verder moet parkeren om te kunnen laden.

Dat een paal het niet doet maak ik dan weer heel weinig mee, dus die frustratie herken ik niet.

With sufficient thrust pigs fly just fine. However, this is not necessarily a good idea. It is hard to be sure where they are going to land, and it could be dangerous sitting under them as they fly overhead. rfc 1925

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dynazap
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 21-05 16:01

Dynazap

Go Hard Or Go Home

Mijn ervaring is dat alleen Tesla en Fastned goed werken via de app, de rest is wat minder betrouwbaar.

Beste gewoon de gratis RFID pasjes aanvragen en die gebruiken om sessies te starten. Heb daar vrijwel nog nooit gezeur mee gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanB
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 21-05 14:14
Solvathus schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 13:25:
[...]

Tuurlijk ! vandaag is mijn laadpas van Shell aangekomen, We gebruikten de auto nog niet veel. Mijn partner is er gisteren voor de eerste keer mee gaan werken en dan kwam de vraag, hoe werkt het eigelijk allemaal.

En blijkbaar kan je met de shell app dus geen laadsessies starten bij palen van Allego.... T is een kluwe van apps en t gaat nog uitzoeken worden hoe alles juist werkt.

Vanavond ga ik nog eens een poging wagen met de laadpas die toegestuurd is. Deze is geactiveerd in de shell app.

To be continued
Met je shellpas kun je overal laden. Dus dat is opgelost! (Of iig ik ben nog nooit een paal tegen gekomen waar dat niet kon, behalve een Tesla supercharger)

[ Voor 6% gewijzigd door JohanB op 22-12-2023 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanB
MagicTempest schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 14:56:
Ja, als er bij mij enige laadpaalfrustratie is, is het wel omdat veel mensen nog steeds denken dat je daar gewoon mag parkeren zonder te laden. Dat is alleen als er geen bord bij staat. Ook EV rijders die het gewoon als persoonlijke parkeerplaats gebruiken, zwaar irritant. Gelukkig zijn er in de buurt vaak nog meer laadpalen, maar soms heb je gewoon pech dat je een wijk verder moet parkeren om te kunnen laden.

Dat een paal het niet doet maak ik dan weer heel weinig mee, dus die frustratie herken ik niet.
Dit hangt héél erg van het bordje af wat er hangt

https://nos.nl/artikel/24...ipe-oordeelt-de-hoge-raad

Vraag is of je zo asociaal wil zijn

[ Voor 8% gewijzigd door JohanB op 22-12-2023 16:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hagdos
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 20-05 21:22
Ik snap eigenlijk niet waarom die laadpalen niet gewoon een pinpas accepteren. Die heeft iedereen, ook toeristen, is al gemaakt voor betalingen, werkt ook bij tankstations.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Hagdos schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 06:08:
Ik snap eigenlijk niet waarom die laadpalen niet gewoon een pinpas accepteren. Die heeft iedereen, ook toeristen, is al gemaakt voor betalingen, werkt ook bij tankstations.
Blijkbaar lastig omdat je als je de betaling / laden start je niet weet hoeveel het gaat worden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bob Popcorn

Bob Popcorn

Plop!

jeroenkb schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 08:59:
[...]

Blijkbaar lastig omdat je als je de betaling / laden start je niet weet hoeveel het gaat worden.
Dat is bij een benzinepomp ook geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joke_name
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08:23
Bob Popcorn schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 09:23:
[...]

Dat is bij een benzinepomp ook geen probleem.
Let op:
Daar wordt eerst 150 euro van je rekening afgeschreven en na de tankbeurt wordt het weer terug geschreven en het correct bedrag afgeschreven.

Dit zien wij bijna nooit in NL als afschrijvingen.
Maar in het buitenland gaat het wel eens mis.

Wanneer je minder dan 150 euro op je bankrekening hebt staat kan het dus niet.

Wat de uiteindelijk oplossing zou zijn is communiceren op VIN nummer.
Deze koppel je aan een Shell recharge en wanneer je de stekker erin steekt start de oplaad sessie.

Eigenlijk zoals tesla supercharger werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hagdos
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 20-05 21:22
joke_name schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 09:37:
[...]

Let op:
Daar wordt eerst 150 euro van je rekening afgeschreven en na de tankbeurt wordt het weer terug geschreven en het correct bedrag afgeschreven.
Dat kan een laadpaal toch ook doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Vooral dat ja.

Blijkbaar is het een verdienmodel om zoveel mogelijk marge te kunnen leggen op al die pasjes en betaalsystemen die er van/voor diverse laadpalen exploitanten zijn. :-(

Stel je voor dat het duidelijk is wat je moet betalen per kWh voor de consument! O-)
De prijzen voor diesel/benzine staan in feite overal keurig per liter geprijsd. En die prijzen schelen soms wel wat, afhankelijk van of je aan de snelweg of daarbuiten tankt.
Maar dan nog. Geen absurde verschillen zoals de kWh prijs bij laadpalen! 8)7

Niemand zou het accepteren als de benzine bij de ene pomp 1,90/l zou zijn en bij de volgende pomp 5 €/l.
Maar bij de prijs voor een kWh schijnt dat 'normaal' te zijn.

Ben ik blij dat ik onze PHEV via onze eigen laadpaal kan 'tanken'. Afgelopen nacht ook weer; voor minder dan 18 cent/kWh. :)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• WackoH
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08:18
Wat is dit nu voor een rare reactie?
De vraagsteller rijdt een plug-in hybride. Dus komt a) niet ver met z'n accu en b) komt niet in de problemen.

Alleen maar reageren om aan de wereld te laten weten dat jij zo'n geweldige Tesla hebt is een beetje erg :Z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solvathus
Even nog een update. We hebben gisteren de laadpas ontvangen van shell en al 2 laadpogingen succesvol gestart en gestopt. Dus de laadpassen werken inderdaad failproof en de apps zijn rommel. Echter is mijn portemonee event ontploft. 18 euro voor 9kWh te laden? Whut?

Volgens de shell app zou het normaal een 0,65 €/kWh zijn.

Mijn partner was wel uiteraard aan het werk, dus de wagen heeft 7u aan de laadpaal gehangen.

Word er ook een bedrag in rekening gebracht voor de uren dat je er aan hangt?

Dat kan toch niet de bedoeling zijn dat het zo veel gaat kosten? 18euro voor 70km rijbereik.....

Heb ik goud ipv elektriciteit geladen? :)

[ Voor 10% gewijzigd door Solvathus op 23-12-2023 17:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Solvathus schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 16:15:
Echter is mijn portemonee event ontploft. 18 euro voor 9kWh te laden? Whut?

Pardon?!? 8)7
Voor zo'n tarief kun je toch beter op fossiel sap rijden?

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1777010

ehtweak schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 17:09:
[...]

Pardon?!? 8)7
Voor zo'n tarief kun je toch beter op fossiel sap rijden?
Grutjes, waarom zou je je via Shell helemaal scheel betalen aan elektriciteit voor je hybride? 8)7

Moeten mensen dat echt nog vragen? :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:26
En daar is dat blokkeertarief (als het hier van toepassing is?) Nou precies voor bedoeld. De gemiddelde phev is met 1 of 2 uurtjes aan een 11kw paal wel vol en word er dus 5 a 6 uur op een gemiddelde werkdag een laadplek geblokkeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

stylezzz schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 18:49:
[...]

En daar is dat blokkeertarief (als het hier van toepassing is?) Nou precies voor bedoeld. De gemiddelde phev is met 1 of 2 uurtjes aan een 11kw paal wel vol en word er dus 5 a 6 uur op een gemiddelde werkdag een laadplek geblokkeerd.
Integendeel. De gemiddelde PHEV heeft 9 tot 12 kWh capaciteit maar laad met 2 tot 3 kW ;)

Geen enkele PHEV laadt met 11 kW.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
Glashelder schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 19:20:
[...]

Integendeel. De gemiddelde PHEV heeft 9 tot 12 kWh capaciteit maar laad met 2 tot 3 kW ;)

Een jaar of wat geleden misschien. Maar de defender van mijn werkgever heeft zelfs een ccs connector om de 20kwh accu een beetje rap bij te laden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08:34
stylezzz schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 19:27:
[...]

Een jaar of wat geleden misschien. Maar de defender van mijn werkgever heeft zelfs een ccs connector om de 20kwh accu een beetje rap bij te laden.
Noem even een auto van 100k. |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 06:22

Blokker_1999

Full steam ahead

Omdat je dan een betaalterminal nodig hebt, en die zijn niet goedkoop, dat terwijl heel veel palen amper sessies krijgen te verwerken. De terminal heb je nodig voor o.a. de PIN code te kunnen vragen alsook voor wanneer mensen geen NFC hebben of niet hebben geactiveerd op hun betaalkaart.

Voor nieuwe snelladers is een betaalterminal ondertussen wel wettelijk verplicht, maar voor de trage AC laadpalen is de overheadkost gewoon veel te groot.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
t14wo schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 19:32:
[...]

Noem even een auto van 100k. |:(
So what? Het was in reactie op de post van glashelder dat phev's nooit snel kunnen laden. De toyota van de ts heeft geen ccs overigens, maar kan met 6,5kw laden. Goed 2,5 uur van 0 naar 100%...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 07:41
Bob Popcorn schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 08:50:
Krijg je daar dan geen melding van? Ik rij zelf nog niet elektrisch, maar mijn vader wel (mijn moeder heeft geen rijbewijs), en ik sta dus als '2de rijder' of iets dergelijks in de app, zodat zou ik hem eens moeten gebruiken omdat er wat aan de hand is o.i.d ik volledige toegang heb. ik krijg echter wel continu meldingen van auto in de app wanneer er iets mis gaat met een laadsessie, het laden klaar is, of wanneer de auto s'morgens op temperatuur is :+

[ Voor 6% gewijzigd door Dennism op 23-12-2023 20:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freezerator
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:33
Solvathus schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 16:15:
Even nog een update. We hebben gisteren de laadpas ontvangen van shell en al 2 laadpogingen succesvol gestart en gestopt. Dus de laadpassen werken inderdaad failproof en de apps zijn rommel. Echter is mijn portemonee event ontploft. 18 euro voor 9kWh te laden? Whut?

Mijn partner was wel uiteraard aan het werk, dus de wagen heeft 7u aan de laadpaal gehangen.

Word er ook een bedrag in rekening gebracht voor de uren dat je er aan hangt?

Dat kan toch niet de bedoeling zijn dat het zo veel gaat kosten? 18euro voor 70km rijbereik.....

Heb ik goud ipv elektriciteit geladen? :)
Misschien iets meer zelf onderzoek doen naar welke laadpas voor jou het meest geschikt is? Er is op het forum een mooi topic over te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 06:53

PeaceNlove

Deugleuter

[...]

(F)Outlander heeft Chademo en kan ook ‘snel’ laden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob Popcorn

Bob Popcorn

Plop!

Dennism schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 19:59:
[...]

Krijg je daar dan geen melding van? Ik rij zelf nog niet elektrisch, maar mijn vader wel (mijn moeder heeft geen rijbewijs), en ik sta dus als '2de rijder' of iets dergelijks in de app, zodat zou ik hem eens moeten gebruiken omdat er wat aan de hand is o.i.d ik volledige toegang heb. ik krijg echter wel continu meldingen van auto in de app wanneer er iets mis gaat met een laadsessie, het laden klaar is, of wanneer de auto s'morgens op temperatuur is :+
De app van een e208 is niet zo denderend :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndRo555
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 07:01
[...]

Best wel wat PHEV’s die met 11kW AC laden, bv. nieuwe Tiguan, Passat, Superb, Mercdes C klasse, E klasse,…

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

AndRo555 schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 20:12:
[...]

Best wel wat PHEV’s die met 11kW AC laden, bv. nieuwe Tiguan, Passat, Superb, Mercdes C klasse, E klasse,…
Meer debiele engineers in de wereld dan ik dacht dus.. een minuscuul accutje continu gaan snelladen. Brilliant :')

Hoewel.. de engineers waren het er vast niet mee eens maar het is vast doorgedrukt door de afdeling marketing :)

Om nog even toe te voegen waarom ik snel laden van een PHEV achterlijk vind: het hele doel van een PHEV is ondersteuning van de brandstofmotor. Het doel is niet om van A naar B te komen op puur elektra. Daar is de accu vaak te klein voor. Een volledig elektrische auto moet je op een lange trip gedwongen snelladen omdat een lange rit gewoon te lang duurt. Daar heiligt het doel de middelen (je neemt de schade aan je accu voor lief). Bij een PHEV slaat dit nergens op. Niemand gaat naar Oostenrijk met een elektrische rijbereik van 100 km 10 keer snelladen. Het nadeel is nu wel dat je iedere keer je te kleine accu gaat overbelasten met dat snelladen aan de laadpaal _O- Ga ik er wel even vanuit dat zo’n auto standaard met 11 kW (of meer) gaat laden.

[ Voor 44% gewijzigd door Glashelder op 23-12-2023 20:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

jeroenkb schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 08:59:
[...]

Als je start met tanken bij een onbemande pomp is dat ook geen probleem ;)

Het valt me inderdaad op dat alles ineens onnodig moeilijk gemaakt of voorgesteld wordt bij auto opladen.

[ Voor 15% gewijzigd door YakuzA op 23-12-2023 20:29 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stylezzz
Glashelder schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 20:19:
[...]

Meer debiele engineers in de wereld dan ik dacht dus.. een minuscuul accutje continu gaan snelladen. Brilliant :')

Hoewel.. de engineers waren het er vast niet mee eens maar het is vast doorgedrukt door de afdeling marketing :)

Om nog even toe te voegen waarom ik snel laden van een PHEV achterlijk vind: het hele doel van een PHEV is ondersteuning van de brandstofmotor. Het doel is niet om van A naar B te komen op puur elektra. Daar is de accu vaak te klein voor. Een volledig elektrische auto moet je op een lange trip gedwongen snelladen omdat een lange rit gewoon te lang duurt. Daar heiligt het doel de middelen (je neemt de schade aan je accu voor lief). Bij een PHEV slaat dit nergens op. Niemand gaat naar Oostenrijk met een elektrische rijbereik van 100 km 10 keer snelladen. Het nadeel is nu wel dat je iedere keer je te kleine accu gaat overbelasten met dat snelladen aan de laadpaal _O- Ga ik er wel even vanuit dat zo’n auto standaard met 11 kW (of meer) gaat laden.
Persoonlijk zie ik phev's als een tussenstapje naar een 'echte BEV'. Zelf 5 jaar lang in een golf gte gereden... kon precies mijn woon-werk verkeer erop halen met de accu. (18km enkele reis) de verbruiksmeter(op benzine) kwam soms maanden lang niet boven de 1 liter per 100km... :)

En schade aan de accu met 'snelladen'? (Voor zover 11kw dat al is) valt reuze mee. Hedendaagse accu's zijn echt heel goed...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

stylezzz schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 20:30:
[...]

Persoonlijk zie ik phev's als een tussenstapje naar een 'echte BEV'. Zelf 5 jaar lang in een golf gte gereden... kon precies mijn woon-werk verkeer erop halen met de accu. (18km enkele reis) de verbruiksmeter(op benzine) kwam soms maanden lang niet boven de 1 liter per 100km... :)

En schade aan de accu met 'snelladen'? (Voor zover 11kw dat al is) valt reuze mee. Hedendaagse accu's zijn echt heel goed...
Hedendaagse accu’s zijn goed, maar zo’n accutje van een PHEV kan je bijv. als taxichauffeur 3 a 4 keer per dag met de snellader vol gooien. Dat is dus écht niet goed voor zo’n accu.

Daarom is snel laden met een PHEV een slecht idee. Die kleine accu’s gaan dan veel te snel slijten als je ze te vaak gaat snelladen. 11 kWh voor een 80 kWh accu is traag (de accu is verdeeld in meerdere delen). Voor een 15 kWh accu is 11 kWh redelijk snel.. als je dat dagelijks doet.. :X

Het nodigt uit om het ding te gebruiken op een manier waar het niet voor bedoeld is en dan eindigt zo’n ding eerder op de schroothoop dan noodzakelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 07:12

_Apache_

For life.

Dat klinkt wel als extreme prijzen. Er zit behoorlijk wat verschil tussen zelfs de langzame AC laders (11-22kW). Hier in de buurt hebben we palen die 39c/kWh rekenen, maar ook 59c.

Ik gebruik hier een laaddruppel als laadpas van VandeBron. Kost 1,5eu/maand als klant, 3eu als je geen energieklant bent.

Zelf laad ik 90% thuis aan een stopcontact maar dat is ook wel makkelijk met een EV motor. Want ik kan in de tuin parkeren (en makkelijk via de zonnepanelen)

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanB
Glashelder schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 20:48:
[...]

Hedendaagse accu’s zijn goed, maar zo’n accutje van een PHEV kan je bijv. als taxichauffeur 3 a 4 keer per dag met de snellader vol gooien. Dat is dus écht niet goed voor zo’n accu.

Daarom is snel laden met een PHEV een slecht idee. Die kleine accu’s gaan dan veel te snel slijten als je ze te vaak gaat snelladen. 11 kWh voor een 80 kWh accu is traag (de accu is verdeeld in meerdere delen). Voor een 15 kWh accu is 11 kWh redelijk snel.. als je dat dagelijks doet.. :X

Het nodigt uit om het ding te gebruiken op een manier waar het niet voor bedoeld is en dan eindigt zo’n ding eerder op de schroothoop dan noodzakelijk.
Snelladen gaat met 250 kW. Niet met 11…

En natuurlijk ga je niet met een PHEV elektrisch op vakantie. Het mooie is juist dat de meesten hun woon-werk verkeer er elektrisch mee kunnen doen

[ Voor 8% gewijzigd door JohanB op 23-12-2023 21:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

JohanB schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 21:16:
[...]

Snelladen gaat met 250 kW. Niet met 11…

En natuurlijk ga je niet met een PHEV elektrisch op vakantie. Het mooie is juist dat de meesten hun woon-werk verkeer er elektrisch mee kunnen doen
Wat snap je niet aan dat snelladen relatief is ten opzichte van de capaciteit van de accu?

Succes om een 10 of 15 kWh accu met 250 kW te laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanB
Glashelder schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 21:31:
[...]

Wat snap je niet aan dat snelladen relatief is ten opzichte van de capaciteit van de accu?

Succes om een 10 of 15 kWh accu met 250 kW te laden.
Het kost 5,5 uur om de betreffende Toyota RAV 4 aan een 11 kW paal te laden. Dat lijkt me verre van snel maar alles is inderdaad relatief

Maar zelfs al zou je er 11 kW in krijgen, dan is in een uurtje een batterij opladen niet heel rap

[ Voor 10% gewijzigd door JohanB op 23-12-2023 21:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solvathus
stylezzz schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 18:49:
[...]

Ja ik veroed ook dat dit het probleem is. Dit is wel een extreme maatregel hoor. Naar 4u je wagen niet vol. Pech gehad, flikker maar op. Tijd om je plaatsje aan iemand anders af te staan. Mijn partner is verpleegster.

Indien ge het nog niet weet zijn die mensen vaak overwerkt en hebben die amper tijd om eens rustig hun maaltijden op te eten. Laat staan om even 20 minuten naar de wagen te lopen, deze te verp'aatsen en 20 minuten terug te lopen.

Nu ik begrijp de maatregel wel hoor. Er komen meer en meer EV en PHEV op de baan, maar het aantal laadpalen blijft wat achterop.

Nu anderzijds als je in een stad woont zonder garage aan je woning moet je dus nooit snachts je auto gan opladen op publiek domein. Dan kunnen we terug beter met paard en kar gaan rijden. Wij hebben het geluk nog om onze wagen op ons perceel te parkeren. Volgende stap is een laadpaal thuis installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
@Solvathus , heb niet het idee dat je alle reactie hier goed leest en nogal selectief leest en reageert.

Dus een laatste poging:
Flikker die Shell Recharge app zsm van je telefoon. Vraag een laaddruppel of pas aan die niet de achterlijke Shell tarieven rekent.

Laden via de Shell Recharge zorgt ervoor dat je bij elke laadpaal laadt tegen een achterlijk hoog tarief. Ook al is de laadpaal van een aanbieder die helemaal niet dat tarief rekent. Ze steken dus geld in eigen zak.

oftewel: zoek een laadpas die gewoon de eerlijke tarieven rekent van de laadpaalbeheerder. MTC is een goede bijv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 01:03
Solvathus schreef op zondag 24 december 2023 @ 01:56:
[...]
Wij hebben het geluk nog om onze wagen op ons perceel te parkeren. Volgende stap is een laadpaal thuis installeren.
Kan je wel met 230V laden met jullie wagen?
(Ik ben niet thuis in dit soort zaken) maar dan laad je die toch thuis op?
Totdat je een eigen laadpaal hebt moet dat toch geen probleem zijn lijkt mij?
's nachts aan de kabel en overdag gaan maar.

Mits het mogelijk is dan.

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solvathus
Ad de Jong schreef op zondag 24 december 2023 @ 10:31:
[...]

Kan je wel met 230V laden met jullie wagen?
(Ik ben niet thuis in dit soort zaken) maar dan laad je die toch thuis op?
Totdat je een eigen laadpaal hebt moet dat toch geen probleem zijn lijkt mij?
's nachts aan de kabel en overdag gaan maar.

Mits het mogelijk is dan.
Ja tot nu toe deden wij dat wel.Thuis laden is nog steeds het voordeligste uiteraard.

We zouden een laadpaal thuis overwegen voor moesten we toch geen 7uur tijd hebben om de wagen te laden.

Fijne feesten !
t14wo schreef op zondag 24 december 2023 @ 09:49:
@Solvathus , heb niet het idee dat je alle reactie hier goed leest en nogal selectief leest en reageert.

Dus een laatste poging:
Flikker die Shell Recharge app zsm van je telefoon. Vraag een laaddruppel of pas aan die niet de achterlijke Shell tarieven rekent.

Laden via de Shell Recharge zorgt ervoor dat je bij elke laadpaal laadt tegen een achterlijk hoog tarief. Ook al is de laadpaal van een aanbieder die helemaal niet dat tarief rekent. Ze steken dus geld in eigen zak.

oftewel: zoek een laadpas die gewoon de eerlijke tarieven rekent van de laadpaalbeheerder. MTC is een goede bijv.
Jawel ik lees het hoor. Je zal ook wel gelezen hebben dat we nu al wel al enkel een laadpas van shell beschikken. Die apps werken niet voldoende.

Welke laadpassen raad je aan? We hebben die shell laadpas nu genomen omdat die aangeraden was door een collega die al langer met PHEV rijd.

Dat blokkagetarief is ook iets nieuw, en we hebben dit niet vernomen dat dit van toepassing is bij Shell, dus die laadpas gaat bijna niet meer gebruikt worden !

Het is allemaal nieuw voor ons. Een beetje feedback van al meer ervaren PHEV of EV bestuurders is steeds welkom ! Spijtig dat je ervaart dat ik er wat selectief met om ga.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
Solvathus schreef op zondag 24 december 2023 @ 10:45:
[...]

Ja tot nu toe deden wij dat wel.Thuis laden is nog steeds het voordeligste uiteraard.

We zouden een laadpaal thuis overwegen voor moesten we toch geen 7uur tijd hebben om de wagen te laden.

Fijne feesten !
[...]

Jawel ik lees het hoor. Je zal ook wel gelezen hebben dat we nu al wel al enkel een laadpas van shell beschikken. Die apps werken niet voldoende.

Welke laadpassen raad je aan? We hebben die shell laadpas nu genomen omdat die aangeraden was door een collega die al langer met PHEV rijd.

Dat blokkagetarief is ook iets nieuw, en we hebben dit niet vernomen dat dit van toepassing is bij Shell, dus die laadpas gaat bijna niet meer gebruikt worden !

Het is allemaal nieuw voor ons. Een beetje feedback van al meer ervaren PHEV of EV bestuurders is steeds welkom ! Spijtig dat je ervaart dat ik er wat selectief met om ga.
Mijn reactie is niet lullig bedoeld. Voorbeeldje: je vraagt nu aan mij: welke laadpassen raad je aan. Terwijl ik in de laatste zin van mijn reactie er een aanraad. ;)

Als laatste tip over het woud der laadpassen en abonnementen:

[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3

Alle info die je nodig hebt over elektrisch laden, omdat de overheid weigert om dit fatsoenlijk te reguleren.

En die shell pas echt de deur uit doen. Je moet zo’n bedrijf niet belonen door zulke tarieven af te romen. Als er ergens een tankstation is die 4 euro voor een liter benzine rekent, ga je daar ook nooit heen. Dat is in verhouding precies hetzelfde als wat Shell hier doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21-05 19:43
Ik heb ook shell recharge (naast enkele andere). Ik laad voornamelijk thuis, als ik buitenshuis al laad, moet het (nagenoeg) overal werken, ik ben iets minder geïnteresseerd in de prijs,alhoewel ik bij een paal wel zal kijken welke van de passen het goedkoopst is.

Ik schat dat ik die pas voornamelijk bij Shell zelf gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik dacht dat elektrisch rijden zo goedkoop was totdat ik erachter kwam hoelang je staat wortel te schieten en de kosten om een simpel bestelbusje waarbij ik nog geen 30 km had gereden om deze op te laden. Deze rit maak ik normaal met diesel en dan zijn de kosten nog geen € 5 en elektrisch laden ruim € 8 plus ik sta ook nog een half uur te wachten en dat alleen maar voor 30 km rijden en dat bij een snellader. Ik moest wel via de Shell recharge pas want dat was de enige laadpas die ik nog had maar ik dacht dat laden zo voordelig was maar kennelijk leef ik nog in de guldentijd.
Ik had de handdoek allang in de ring gegooid bijna vier jaar geleden na een Golf GTE te hebben gereden. Wat een drama elektrisch laden, ja behalve voor de mensen die én op werk kunnen laden en thuis, ook als monteur niet want was alleen maar op jacht naar een werkende laadpaal. Ik reed op een gegeven moment alleen maar op benzine vanwege de niet werkende palen/pasjes.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
t14wo schreef op zondag 24 december 2023 @ 10:55:
[...]

Mijn reactie is niet lullig bedoeld. Voorbeeldje: je vraagt nu aan mij: welke laadpassen raad je aan. Terwijl ik in de laatste zin van mijn reactie er een aanraad. ;)

Alle info die je nodig hebt over elektrisch laden, omdat de overheid weigert om dit fatsoenlijk te reguleren.

En die shell pas echt de deur uit doen. Je moet zo’n bedrijf niet belonen door zulke tarieven af te romen. Als er ergens een tankstation is die 4 euro voor een liter benzine rekent, ga je daar ook nooit heen. Dat is in verhouding precies hetzelfde als wat Shell hier doet.
Exact, en door heel die discussie omtrent die blokkeertarieven ben ik ook maar eens mijzelf gaan inlezen in de tariefstructuur. Resultaat, mijn shell recharge pas gaat op de reservebank en ik ga een alternatief nemen wat fors goedkoper is. Overigens ben ik wel voor een blokkeertarief, maar dan wel op een goede manier en niet zonder blikken of blozen na 4 uur ongeacht of de auto vol is of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-05 00:15

mjl

Ugh

itsalex schreef op zondag 24 december 2023 @ 11:10:
Ik dacht dat elektrisch rijden zo goedkoop was totdat ik erachter kwam hoelang je staat wortel te schieten en de kosten om een simpel bestelbusje waarbij ik nog geen 30 km had gereden om deze op te laden. Deze rit maak ik normaal met diesel en dan zijn de kosten nog geen € 5 en elektrisch laden ruim € 8 plus ik sta ook nog een half uur te wachten en dat alleen maar voor 30 km rijden en dat bij een snellader. Ik moest wel via de Shell recharge pas want dat was de enige laadpaal die ik nog had maar ik dacht dat laden zo voordelig was maar kennelijk leef ik nog in de guldentijd.
Ik had de handdoek allang in de ring gegooid bijna vier jaar geleden na een Golf GTE te hebben gereden. Wat een drama elektrisch laden, ja behalve voor de mensen die én op werk kunnen laden en thuis, ook als monteur niet want was alleen maar op jacht naar een werkende laadpaal. Ik reed op een gegeven moment alleen maar op benzine vanwege de niet werkende palen/pasjes.
‘Vroeger’ was electrisch laden inderdaad wel voordeliger, met de huidige woeker tarieven kan ik beter op benzine rijden (en alleen thuis laden) met mijn PHEV.

Daarnaast laad een phev vaak enkele fase, dus als er een tarief per minuut bij komt kost dat relatief meer, sessie start tarief is ook ongunstig.

Ik gebruik op selecte plekken waar de kale tarieven max 45ct /. kWh zijn een ecotap pasje. Dan betaal ik het kale tarief plus 1ct/kWh (kan maximaal 8 kWh laden dus gunstiger dan een start tarief van bijv 35 ct.. verder laad ik thuis, kost me dan 7ct/kWh..

-------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
stylezzz schreef op zondag 24 december 2023 @ 11:11:
[...]

Exact, en door heel die discussie omtrent die blokkeertarieven ben ik ook maar eens mijzelf gaan inlezen in de tariefstructuur. Resultaat, mijn shell recharge pas gaat op de reservebank en ik ga een alternatief nemen wat fors goedkoper is. Overigens ben ik wel voor een blokkeertarief, maar dan wel op een goede manier en niet zonder blikken of blozen na 4 uur ongeacht of de auto vol is of niet.
Ja zo’n stilstandtarief zoals Tesla het doet inderdaad. Maar welke trainee bij Shell dit heeft bedacht…. }:O

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Solvathus
t14wo schreef op zondag 24 december 2023 @ 10:55:
[...]

Ik begrijp dit volkomen, MTC die je aanraad is vooral in Nederland actief, kan ik die als Belg ook aanvragen? Misschien is dit niet zo interessant dan?

Ik ga het andere topic dat je me doorgestuurd hebt eens bekijken na de feestdagen. Dan heb ik er wat meer tijd voor op met in detail te bekijken.

Ik had echter via e-flux al een 2e laadpas besteld. Maar mijn zoektocht gaat verder. En inderdaad als aangegeven : Die bedrijven zijn echt niet transparant op gebied van extra kosten ( blokkage tarief ja of nee ,... )

Bedankt alvast ! Eigenlijk iedereen is hier al bedankt om te antwoorden op mijn vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

itsalex schreef op zondag 24 december 2023 @ 11:10:
Ik dacht dat elektrisch rijden zo goedkoop was totdat ik erachter kwam hoelang je staat wortel te schieten en de kosten om een simpel bestelbusje waarbij ik nog geen 30 km had gereden om deze op te laden.
Deze rit maak ik normaal met diesel en dan zijn de kosten nog geen € 5 en elektrisch laden ruim € 8
Voordat er een megalomaan iemand in Rusland zorgde dat de stroom prijs van 10ct per kWh naar de 60ct per kWh ging, was het idd een stuk voordeliger. :p

[ Voor 10% gewijzigd door YakuzA op 24-12-2023 12:05 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stylezzz
t14wo schreef op zondag 24 december 2023 @ 11:35:
[...]

Ja zo’n stilstandtarief zoals Tesla het doet inderdaad. Maar welke trainee bij Shell dit heeft bedacht…. }:O
In het 'andere topic' kwam iemand al aan dat het een drukmiddel van shell is om wat gedaan te krijgen bij road en evbox. Alleen ben ik bang voor shell dat ze dit vooral veel klanten kost die geen zin in verrassingen hebben en maar naar een andere aanbieder gaan.
Pagina: 1