Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Banban
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 03-01-2024
Hallo allemaal, wie weet de wet over inschrijven bij de gemeente nieuw huis gekocht?

Ik heb een huis gekocht in dezelfde gemeente waar ik woon. Ik moest een huis kopen voor mijn zekerheid omdat ik woon bij mijn vriend.
Hij is eigenaar van de woning waar ik woon en hij heeft geweigerd een samenlevenings contract te schrijven omdat hij is financieel veel sterker dan mij en denkt dat ik zijn geld wil
Ik ben de laatst drie jaren met gesprekken bezig met hem zonder sucess dus nu eigen huis gekocht. WIij hebben allebei volwassen kinderen van erder relaties. Hij wil dat ik bij hem blijf wonen. Opzicht met hem wonen is soms leuk...
Mag dat aangezien ik nu mijn eigen huis heb gekocht. Moet men niet inschrijven in het huis dat zij gekocht hebben?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 13-05 21:27
Heb jij hier al niet eerder de vraag gesteld om een huis te komen omdat je partner dit niet wilde of is dit gewoon toeval :?
Een tijdje geleden is hier ook al zoiets voorbij gekomen.

Als er niemand gaat wonen zou ik jezelf op dat adres inschrijven. Mocht je het gaan verhuren, dan gewoon de huurder zich laten inschrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 22:43
als je gebruik wilt maken van fiscale voordelen (hypotheekrenteaftrek) moet je op het adres van de woning ingeschreven staan

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ThePsycho
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 14:49

ThePsycho

Biertje?

Op het moment dat je er niet gaat wonen geldt ten eerste het tarief van 2% overdrachtsbelasting niet. Je zal dan 10,4% moeten betalen. Jezelf daar niet inschrijven is dus in ieder geval een dure grap.

ID.3 Pro 58 kWh | Ede | 5740 Wp | PVOutput

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Hij is eigenaar van de woning waar ik woon en hij heeft geweigerd een samenlevenings contract te schrijven omdat hij is financieel veel sterker dan mij en denkt dat ik zijn geld wil
Ik ben de laatst drie jaren met gesprekken bezig met hem zonder sucess dus nu eigen huis gekocht. WIij hebben allebei volwassen kinderen van erder relaties. Hij wil dat ik bij hem blijf wonen. Opzicht met hem wonen is soms leuk...
Kun je niet beter gewoon de stekker eruit trekken? Recipe for disaster dit.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:25

Croga

The Unreasonable Man

peter-rm schreef op woensdag 20 december 2023 @ 14:40:
als je gebruik wilt maken van fiscale voordelen (hypotheekrenteaftrek) moet je op het adres van de woning ingeschreven staan
Daarnaast moet je ingeschreven staan waar je woont.

Ofwel: Als je gebruik wilt maken van de voordelen dan moet je ook in het huis wonen én daar ingeschreven staan.

@Banban Je moet je inschrijven waar je woont. Niet meer en niet minder. Als je wilt blijven samenwonen dan zul je je moeten inschrijven op het adres van je vriend. Wil je vriend dat niet dan kun je ook niet samenwonen. In dat geval is de eerste vraag: Waar sta je nu ingeschreven? Het is niet toegestaan in Nederland te wonen zonder ingeschreven te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HallonRubus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17:20
ThePsycho schreef op woensdag 20 december 2023 @ 14:40:
Op het moment dat je er niet gaat wonen geldt ten eerste het tarief van 2% overdrachtsbelasting niet. Je zal dan 10,4% moeten betalen. Jezelf daar niet inschrijven is dus in ieder geval een dure grap.
Als ik dit zo lees is alleen ingeschreven staan niet genoeg, als de belastingdienst er achter komt dat je niet daadwerkelijk daar woont kan je alsnog aangeslagen worden voor 10% overdrachtsbelasting.
A verkrijgt een recreatiewoning die volgens het bestemmingsplan niet bestemd is voor permanente bewoning. A kan zich ook niet op dit adres laten inschrijven bij de gemeente. Niettemin wenst A de verkregen woning anders dan tijdelijk als hoofdverblijf te gaan gebruiken. Is het mogelijk dat het 2%-tarief of de startersvrijstelling van toepassing is op deze verkrijging?

Antwoord

Om in aanmerking te komen voor het 2%-tarief of de startersvrijstelling moet A voldoen aan de daarvoor geldende voorwaarden. Als voorwaarde geldt onder meer dat A de woning anders dan tijdelijk als hoofdverblijf gaat gebruiken. Of aan deze voorwaarde wordt voldaan moet aan de hand van objectieve gegevens worden beoordeeld. De publiekrechtelijk bestemming van de woning en de omstandigheid dat A zich niet op het adres van de woning kan laten inschrijven bij de gemeente zijn daarbij niet beslissend. Denkbaar is bijvoorbeeld dat de gemeente permanente bewoning gedoogt, maar ook als dat niet het geval is, is een gebruik anders dan tijdelijk als hoofdverblijf door A niet uitgesloten.
https://wetten.overheid.nl/BWBR0045469/2021-07-24

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KirovAir
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:45
Banban schreef op woensdag 20 december 2023 @ 14:34:
Hallo allemaal, wie weet de wet over inschrijven bij de gemeente nieuw huis gekocht?

Ik heb een huis gekocht in dezelfde gemeente waar ik woon. Ik moest een huis kopen voor mijn zekerheid omdat ik woon bij mijn vriend.
Mag dat aangezien ik nu mijn eigen huis heb gekocht. Moet men niet inschrijven in het huis dat zij gekocht hebben?
Voordat je hier aan begint, ga alsjeblieft in gesprek met een therapeut vraag jezelf af waarom je in godsnaam dit soort constructies zou willen. Dit komt op mij over als een hele apart relatie en niet een gezonde om mee verder te gaan. Wil je überhaubt met iemand zijn die jou niet vertrouwd?
Ah na het lezen van dit topic wordt het eea duidelijk. Wil je een relatie als deze als voorbeeld bij je kinderen neerzetten? Komt op mij over als een volledig scheve verhouding.

In dit geval zou ik me zeker inschrijven in je eigen woning en alle fiscale voordelen meepakken, dat doet je vriend immers ook.

[ Voor 19% gewijzigd door KirovAir op 20-12-2023 14:57 ]

"The only thing more dangerous than a hardware guru with a code patch is a programmer with a soldering iron."

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DBC87
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 03-11-2024
ybos schreef op woensdag 20 december 2023 @ 14:37:
Heb jij hier al niet eerder de vraag gesteld om een huis te komen omdat je partner dit niet wilde of is dit gewoon toeval :?

Als er niemand gaat wonen zou ik jezelf op dat adres inschrijven. Mocht je het gaan verhuren, dan gewoon de huurder zich laten inschrijven.
Ik dacht precies hetzelfde, maar het klopt https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2198032

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Je hoeft er net per se te wonen, maar belastingen en dergelijke zullen dan anders zijn.
ybos schreef op woensdag 20 december 2023 @ 14:37:

Ja, het kwam me ook al bekend voor.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 23:01
Ik stel voor dat er alleen reacties komen waar banban iets aan heeft. Het lijkt mij een situatie die al moeilijk genoeg is. Getrol (ik heb niemand in gedachten) en dergelijke is niets waar banban op zit te wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dynazap
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 21:16

Dynazap

Go Hard Or Go Home

Denk dat een bezoekje aan een relatietherapeut jullie beter gaat helpen dan dit soort rare fratsen en vragen te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iRobert
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 13:30
Offtopic

[ Voor 91% gewijzigd door Outerspace op 20-12-2023 15:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
W1ck1e schreef op woensdag 20 december 2023 @ 14:51:
[...]
Ik stel voor dat er alleen reacties komen waar banban iets aan heeft. Het lijkt mij een situatie die al moeilijk genoeg is. Getrol (ik heb niemand in gedachten) en dergelijke is niets waar banban op zit te wachten.
Opmerkingen dat dit nogal een aparte manier is om de problemen in die relatie op te lossen lijkt mij niet onder trollen maar onder common sense vallen.

En specifiek voor de vraag: Ga je (TS) er wonen? Zo ja dan inschrijven. Zo nee dan is het dus gewoon een tweede woning die als zodanig wordt belast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duke of Savage
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 14-05 16:37
Om de vraag uit de titel te beantwoorden: Zo snel mogelijk.

Dus direct afspraak maken bij het gemeentehuis en in je inschrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:53
Banban schreef op woensdag 20 december 2023 @ 14:34:

Sorry dat ik het zeg maar dit is niet echt een "gezonde" relatie als ik het zo mag zeggen.
Er is juist best het 1 en ander vast te leggen volgens mij maar er zijn hier veel meer mensen die hiervan veel meer verstand hebben dan dat ik er wat vanaf weet.

Maar de relatie als basis is al niet echt lekker als ik het zo hoor.

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 23:01
Sissors schreef op woensdag 20 december 2023 @ 14:55:
[...]

Opmerkingen dat dit nogal een aparte manier is om de problemen in die relatie op te lossen lijkt mij niet onder trollen maar onder common sense vallen.
...
Ik bedoelde de berichtjes die in het andere draadje geplaatst zijn en waar een moderator zijn ding heeft gedaan. Het citaat was alleen maar vanwege de link naar het andere draadje. Ik bedoelde geen enkel berichtje in dit huidige draadje.

[ Voor 12% gewijzigd door W1ck1e op 20-12-2023 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 21:00
[...]
Er is hier duidelijk een onderliggend probleem. Van mede-tweakers mag je wel verwachten dat ze andere mensen helpen toch? Ik weet niet hoe het werkt vanuit Tweakers, maar wellicht dat ze op de achtergrond ondersteuning kunnen bieden aan de TS om iets te gaan zoeken of haar in contact te brengen met een professional... Verschillende grote online social media platformen passen dit ook toe (hoe effectief dit is, geen idee).

Zucht...

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

[...]
Nou ja, ze kan gewoon naar de gemeente gaan (of een afspraak maken als het op afspraak is), het daar uitleggen en dan schrijven ze haar wel of niet in (afhankelijk van of ze er wel of niet woont). Dat is sowieso sneller dan het hier vragen.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21:18
Marzman schreef op donderdag 21 december 2023 @ 14:27:
[...]

Nou ja, ze kan gewoon naar de gemeente gaan (of een afspraak maken als het op afspraak is), het daar uitleggen en dan schrijven ze haar wel of niet in (afhankelijk van of ze er wel of niet woont). Dat is sowieso sneller dan het hier vragen.
Wat wil je uitleggen bij een balie? Situatie is toch helder ze woont er niet.

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Marzman schreef op donderdag 21 december 2023 @ 14:27:
[...]

Tegenwoordig is het in veel gemeentes voor standaard gevallen op de website met 3 klikken klaar om te verhuizen en in te schrijven.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Nu online
Banban schreef op woensdag 20 december 2023 @ 14:34: Opzicht met hem wonen is soms leuk...
Dat moet niet, maar is financieel interessanter (wat anderen al zeiden).
Je kunt je natuurlijk daar inschrijven en bij je vriend zijn op de momenten dat het leuk is. Dat je er formeel staat ingeschreven betekent niet dat je daar ook altijd moet verblijven. Het is jouw huis, mag je zelf weten. (Dat is anders als je in de bijstand zit, maar dat is dacht ik niet aan de orde).
Je hebt daarmee een meer zelfstandige positie van waaruit je keuzes kunt maken en dat lijkt me eerlijk gezegd heel verstandig in jullie situatie, maar dat is uiteraard helemaal aan jou te bepalen.
Pagina: 1