Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Banban
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 03-01-2024
Beste, wie heeft een huis gekocht zonder de partner met wie zij samenwonen te vertellen.
De reden is dat wij kennen elkaar nu 6 jaren en wonen samen sinds 2021.
Vriend kochte het huis waar wij wonen alleen. Het huis koste over 1.5M en hij heeft kontant betaalt. Ik heb dit huis voor hem gevonden omdat hij vroeg mij een huis te zoeken en samenwonen.
Ik heb een goed inkomen. Ik was naief te denken dat wij samen eigenaar wordt. Ik kwam achter tijdens ondertekening. Hij lag uit dat ivm belasting beter dat het huis alleen om zijn naam is.
Nu bijna twee jaren later wil ik mijn eigen huis kopen omdat ik ben bang voor de toekomst met hem wonen. Ik wil hem niet vertellen omdat toen ik erover open was dat ik ga ook mijn eigen huis kopen hij zei wil je mij verlaten?
Wonen met hem geeft mij geen zekerheid en hij wil geen samenlevenings kontract enz. Wij hebben allebei kinderen uit erder relaties.
Is dat bedriegen een huis kopen zonder je vriend te vertellen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Relatie is wel een groot woord daarvoor. Bij het huidige huis is het vreemd dat jullie uberhaupt het voor het ondertekenen niet erover hebben gehad wie er €1.5M betaalt...

En wat ga jij doen met een extra huis? Dat je zonder je partner op de hoogte te stellen een nieuwe TV koopt vind ik al niet netjes, maar een huis kopen zonder je vriend te vertellen? Klinkt voor mij alsof jullie eerst eens heel serieus moeten hebben over wat je beide van een relatie verwacht.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Kheos
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 07:47

Kheos

FP ProMod
hij kan het op elk moment verhuren, verkopen, jou eruit trappen...

terwijl je daar over kauwt: wat met de rest van de financien? ik kan me goed voorstellen dat hij nu zegt: ja, he, ik voorzie het huis, doe jij maar de boodschappen, water, gas, internet.... Doe dat dus niet!
want als hij het verkoopt heb jij dus geen cent en hij 1.5M (plus meerwaarde whatever)

[ Voor 3% gewijzigd door Kheos op 19-07-2023 10:05 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BernardV
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23-09 14:55
Als je een goed inkomen hebt, zorg dat je genoeg geld op een rekening hebt staan dat wanneer je een andere woning wilt of het einde relatie is je nagenoeg gelijk iets anders kunt kopen.
Een woning nu kopen die onbewoond is (mag niet eens in elke gemeente) is echt weggegooid geld. Ook kun je er geen huurders inzetten, want dan kun je er zelf nog niet in wanneer je wilt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09 11:19

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Stap 1 lijkt me uitleggen aan je vriend hoe je je voelt over zekerheid. Als iemand contant een huis koopt snap ik ook wel dat hij geen papierwinkel wil; dat zou dan puur voor je relatie zijn (hij zal daar ook echt niet in gaan zetten dat alles in gemeenschap gaat natuurlijk, dat is idd naief).

That said; wat wil je voor zekerheid? Dat je bij een ruzie/scheiding nog 6 maanden in het huis kan blijven bij hem? Een uitkoop som? Ik geef je weinig kans en dat lijkt me ook een schijnzekerheid en bij hommeles niet een situatie die houdbaar of wenselijk is.

Ik zou gewoon sparen voor 'onvoorziene omstandigheden'. Mocht de boel klappen dan heb je reserves om een nieuw huis voor jou en kinderen te zoeken (huur) en dan nieuwe plannen maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
@Banban wat een vervelende situatie.

Dat je vriend 100% eigenaar is lijkt mij niet meer dan logisch gezien hij de volle aankoopprijs heeft betaald?

Ik denk meer dat het erom gaat dat jij meer “samen” zoekt, en hij dit niet wil. Of dit terecht of onterecht is, het feit is dat jij je hier niet comfortabel bij voelt en mogelijk een eigen weg wil gaan.

In eerste instantie zou ik je aanbevelen hier met hem over te praten. Geef aan dat jij hierdoor geen zekerheid opbouwt richting de toekomst. En dat je daar graag aan wil werken.

Als jullie daar niet uitkomen zijn er twee opties:
- Zelf vermogen opbouwen buiten de relatie
- Punt achter de relatie en een eigen huis zoeken.

In beide gevallen zou ik nu geen huis kopen, je weet nog niet waar je wil wonen en wat je straks wil doen. Wellicht wil je eerst huren en later een huis kopen. Ook als je samen blijft is al je geld op 1 paard wedden een risicovolle onderneming.

De aankoop van een huis geheim houden is semi onmogelijk gezien jullie waarschijnlijk fiscaal partners zijn. Zowel de bank als de belastingdienst vind daar wat van. Ik vermoed dat je vriend een boekhouder heeft die de belastingaangifte doet? Alle leningen en rekeningen zijn daar zichtbaar voor de boekhouder.

In beide gevallen zou ik er voor kiezen zelf vermogen op te bouwen in geld.
Als je samen blijft en je hebt een lange horizon door middel van beleggingen (evt met een huis in de toekomst, maar niet alleen een huis).
Als je uit elkaar gaat door middel van een spaarrekening, zodat je geen risico hebt dat je geld opeens een stuk minder waard is op het moment dat je uit elkaar gaat.

Wat meer verduidelijking is welkom.

[ Voor 4% gewijzigd door _eLMo_ op 18-07-2023 18:22 ]

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-09 19:59

Honesty

kattenneus!

Kheos schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 18:06:
hij kan het op elk moment verhuren, verkopen, jou eruit trappen...

terwijl je daar over kauwt: wat met de rest van de financien? ik kan me goed voorstellen dat hij nu zegt: ja, he, ik voorzie het huis, doe jij maar de boodschappen. Doe dat dus niet!
want als hij het verkoopt heb jij dus geen cent en hij 1.5M (plus meerwaarde whatever)
Hier teken ik voor laat hem dan maar het huis op betalen(vaak is dat de grootste kostenpost) en dan kan zij alles sparen en beleggen. Zeker een huis was 1.5m kost is best wel een hypotheekbedrag dus daar gratis wonen is ook wat waard. (is al 5k aan rente per maand) dan spaar je zo een flatje bij elkaar.
Stiekem vind ik ook geen goed idee zal gewoon eerlijk op tafel gooien dat je bang bent voor de toekomst.

Festina lente

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Als je niet gelukkig bent uit elkaar gaan. Het leven is te kort. Wel je kinderen vorop zetten. Veel success!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:46
Honesty schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 18:34:
[...]

Hier teken ik voor laat hem dan maar het huis op betalen(vaak is dat de grootste kostenpost) en dan kan zij alles sparen en beleggen. Zeker een huis was 1.5m kost is best wel een hypotheekbedrag dus daar gratis wonen is ook wat waard. (is al 5k aan rente per maand) dan spaar je zo een flatje bij elkaar.
Stiekem vind ik ook geen goed idee zal gewoon eerlijk op tafel gooien dat je bang bent voor de toekomst.
Dat huis was contant betaalt geloof ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kheos

Kheos

FP ProMod
Honesty schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 18:34:
[...]

Hangt er vanaf of ze effectief kan sparen en beleggen als ze boodschappen, water, electriciteit, gas, internet... betaalt. Feit blijft dat hij zijn uitgaven (huis dus) terug kan omzetten in geld en zij boodschappen of de gasrekening dus niet.

Acties:
  • +38 Henk 'm!

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
Banban schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 17:58:
Het huis koste over 1.5M en hij heeft kontant betaalt.
Uhm. Wat?

Voor onbepaalde tijd ben ik gestopt met reageren op dit forum.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online

Destruction

(ex-)Automonteur

BernardV schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 18:06:
Als je een goed inkomen hebt, zorg dat je genoeg geld op een rekening hebt staan dat wanneer je een andere woning wilt of het einde relatie is je nagenoeg gelijk iets anders kunt kopen.
Een woning nu kopen die onbewoond is (mag niet eens in elke gemeente) is echt weggegooid geld. Ook kun je er geen huurders inzetten, want dan kun je er zelf nog niet in wanneer je wilt.
Ik denk dat dit ook afhangt van het type (ver)huurovereenkomst dat je eraan hangt. Er is weldegelijk iets denkbaar waardoor je de huur kunt opzeggen zodra jij het pand zelf nodig hebt, bijvoorbeeld zoiets als antikraak. Je zult je huurder alleen wel een redelijke termijn moeten geven om te vertrekken. Dat is niet een half uur :+

Verder klinkt dit niet echt als een gezonde relatie.

[ Voor 10% gewijzigd door Destruction op 18-07-2023 18:50 ]

Citroën C1 1.0 12v '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kheos

Kheos

FP ProMod
Daar gaat iedereen hier heel rustig mee om. Ik bedoel het is niet compleet uitgesloten dat dat 100% legaal is (maar de nodige alarmbellen zouden moeten afgaan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 09:49
Het huis koste over 1.5M en hij heeft kontant betaalt.
Als dit geen rode vlag 🚩 is …

Of bedoel je vanaf liquide vermogen, zoals spaargeld?

Het is altijd wijs om een huis te hebben, ook al verhuur je deze voor passief inkomen. (Hij zou dat moeten weten met zulke vermogens)

[ Voor 8% gewijzigd door jeroen3 op 18-07-2023 18:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:53
cash. met een koffertje met biljetten: immers contant.

hier 10 maand terug een huis betaald zonder hypotheek. weliswaar niet 'cash' maar gewoon aan de notaris overgemaakt.

cash betalen en dan zeker die soort bedragen is al vrij snel verdacht :D (als moest ik ook bij de notaris en bank uitleggen hoe ik aan dat geld kwam ivm de wet WWFT (witwassen en terrorismefinanciering)

A wise man's life is based around fuck you

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BFmango
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-12-2024
<knip> Je hoeft niet te reageren he? Als je het doet, doe dat dan vriendelijk en hulpvaardig. Als je denkt dat een topic niet aan het beleid voldoet, dien een TR in. Je laatste optie is een topic negeren.

[ Voor 107% gewijzigd door Ardana op 18-07-2023 19:28 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Destruction
  • Nu online

Destruction

(ex-)Automonteur

<knip> Je hoeft niet te reageren he? Als je het doet, doe dat dan vriendelijk en hulpvaardig. Als je denkt dat een topic niet aan het beleid voldoet, dien een TR in. Je laatste optie is een topic negeren.

[ Voor 79% gewijzigd door Ardana op 18-07-2023 19:29 ]

Citroën C1 1.0 12v '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23-09 18:21

Sebazzz

3dp

Wonen met hem geeft mij geen zekerheid en hij wil geen samenlevenings kontract enz. Wij hebben allebei kinderen uit erder relaties.
Je hebt zelf beter op moeten letten, en nu gewoon doen wat goed voelt: dat huis kopen (kennelijk kan je dat financieel hebben), en wegwezen. Hij wilt jou geen zekerheid geven.

<knip> Je hoeft niet te reageren he? Als je het doet, doe dat dan vriendelijk, on-topic en hulpvaardig. Als je denkt dat een topic niet aan het beleid voldoet, dien een TR in. Je laatste optie is een topic negeren.

[ Voor 27% gewijzigd door Ardana op 18-07-2023 19:29 ]

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10:46
<knip> Je hoeft niet te reageren he? Als je het doet, doe dat dan vriendelijk, on-topic en hulpvaardig. Als je denkt dat een topic niet aan het beleid voldoet, dien een TR in. Je laatste optie is een topic negeren.

[ Voor 84% gewijzigd door Ardana op 18-07-2023 19:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

TS hoeft natuurlijk ook niet te reageren. Kan ook gewoon de adviezen lezen en vervolgens eigen conclusies trekken en daar naar handelen zonder hier terug te koppelen.

[ Voor 21% gewijzigd door Ardana op 18-07-2023 19:30 ]

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22-09 19:46
Nu is het topic net een uurtje oud, en is het rond etenstijd. Grote kans dat TS een ballonnetje oplaat en als toetje even komt spieken hoe de stand is.

[ Voor 22% gewijzigd door Ardana op 18-07-2023 19:30 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22-09 19:46
Zwelgje schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 18:58:
[...]

En ik weiger te geloven dat er ook maar 1 notaris in Nederland is die 1,5M€ even cash aanpakt. Wij hebben destijds 100.000 gulden aanbetaald op ons appartement, maar dat was gewoon spaargeld en werd overgemaakt. Wel "out of pocket" maar niet "cash".
bedriegen - Werkwoord
1. (ov) iemand met kwade opzet in de waan brengen, misleiden
♢ De handelaar bedroog zijn klanten.
2. (ov) ontrouw zijn aan
♢ De ontrouwe man bedroog zijn echtgenote.
3. bedrogen uitkomen: je krijgt niet wat je verwachtte
♢ Als je dacht hier rijk te zullen worden kom je bedrogen uit.

Bedriegen is dus een ander persoon nadeel bezorgen. Doe je dat door zonder medeweten een eigen huis te kopen? Voor mij lastig om daar Ja op te zeggen. Je zorgt niet voor minder geld bij je vriend, houdt er geen andere relatie op na, dus punt 2 en 3 zijn het al niet. Misschien punt 1: misleiden. Zijn relatie is ineens over zonder dat hij het in de gaten heeft.

[ Voor 49% gewijzigd door Ramon 73 op 18-07-2023 19:43 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-09 15:24

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Titelfix. Plus, gelieve vriendelijk, on-topic en hulpvaardig te blijven. Kun je dat niet, reageer dan niet. De bestaansduur van het account van TS of speculeren of hen terug komt is niet on-topic.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Destruction
  • Nu online

Destruction

(ex-)Automonteur

Ramon 73 schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 19:26:
[...]

En ik weiger te geloven dat er ook maar 1 notaris in Nederland is die 1,5M€ even cash aanpakt. Wij hebben destijds 100.000 gulden aanbetaald op ons appartement, maar dat was gewoon spaargeld en werd overgemaakt. Wel "out of pocket" maar niet "cash".
Veel mensen zeggen "contant" maar bedoelen gewoon: Zonder hypotheek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 07:23
Ramon 73 schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 19:26:
[...]

En ik weiger te geloven dat er ook maar 1 notaris in Nederland is die 1,5M€ even cash aanpakt.

[...]
Ik zou mijn handen niet in het vuur ervoor steken :) :)
Destruction schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 19:40:
[...]

Ik denk ook dat ze dat bedoeld blijft nog een hoop geld btw

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 09:42
Men gaat weer hard van stapel op tweakers :P
Wie weet heeft de partner van TS hele slechte ervaringen met eerder huwelijk / samenlevingscontract en vind hij/zij het prima zo.
Als er van beide al kinderen zijn doe ik even de aanname dat TS ook al wat ouder is. Dan kan je toch prima een relatie hebben zonder eea vast te leggen?
Als partner van TS het huis heeft betaald en samen de rest van de lasten delen, zie ik ook niet in waarom een samenlevingscontract nodig is. Ieder doet zijn bijdrage aan de vaste lasten, en het bezit is ook al duidelijk op papier.
TS heeft blijkbaar de mogelijkheid om te sparen, nou, doe dat zodat je een buffer hebt mocht de relatie klappen.

Maar: praat met je partner. Een huis kopen zonder dat je partner er vanaf weet is gegarandeerd reden tot relatieproblemen :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Napo schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 18:35:
Als je niet gelukkig bent uit elkaar gaan. Het leven is te kort. Wel je kinderen vorop zetten. Veel success!
De kinderen voorop zetten, maar direct uit elkaar?

Nu is dit een ander geval natuurlijk met beide eigen kinderen, maar als je je kinderen voorop zet moet je ook wat proberen ervan te maken. En natuurlijk, die schieten er ook niks mee op als het elke avond ruzie is. En je moet niet kosten wat het kost uit elkaar gaan. Maar zeker als je samen kinderen hebt, doe wel een serieuze poging of het wat kan worden, met bijvoorbeeld relatietherapie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Banban
Bedankt allemaal voor jullie reactie. In ben nieuw op deze site dus ik moet veel uitvinden. And sorrs for my bad Dutch. Uiteraard 1.5M zonder hypotheek. Jullie weten ook dat de snellste manier om financieel zekerheid te hebben is innovatief zijn. Mijn vriend is de meeste innovatief persoon nederland heeft ooit gehad dus idd wit geld.
Aangezien wij hebben het over een intelligent person ik heb geen zin om te herineren omdat dit gesprek heb ik gehad over het risiko dat ik met hem heb. Het is duidelijk hij wil verder niets regelen maar wel de meeste duur vakantie en mij overal laatzien en soms met de woorden "mijn vrouw".
Ik werk hard en ik heb een heel goed inkomen.Uiterard spaar ik al mijn geld maar wij weten allemaal dat geld is na een tijdje niet zo veel waard en de huisprijz zijn ook onvoorspelbaar vandaar mijn zorgen dat mocht de relatie stuk gaan, ik moet zoeken waar ik moet wonen en dat de huizen zijn nog duurder.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Banban
Idd zonder hypotheek en wit geld.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22-09 21:04

Barrycade

Through the...

Als je partner/vriend niet helder over zijn financiële zaken is hoef jij dat ook niet te zijn.

Anders kan je zeggen dat je ook zelf aan vermogensopbouw wil doen en dus een huis gaat kopen. Even in het midden laten dat je dat doet qua security.

Als je er zelf niet gaat wonen maar m voor de zekerheid wil, hou er rekening mee dat je dan een andere hypotheek nodig hebt dan een normale. En dat je hypotheekrente niet kan aftrekken.

En als je er huurders in zet je die er niet zo maar uit krijgt als het je uitkomt.

Dus vraag eens een makelaar/ financieel adviseur.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SlaadjeBla
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 08:40
Als hij je niet laat inkopen in het huis of je op een andere manier contractueel zekerheid kan bieden, zodat hij je in de toekomst niet zomaar op straat kan zetten, ben je niet "zijn vrouw".

Ik zou in ieder geval zorgen dat je financieel afhankelijk blijft, zodat je opties houdt. Je kunt zelf het beste inschatten hoe groot de kans is dat je er gebruik van moet maken, maar aan je posts te lezen zou ik ruim gaan zitten met mijn buffer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:37

Yucon

*broem*

Als ik het zo hoor heb je vooral gedoe als je het koopt als een 'huisje' oftewel een thuis. Als je het koopt als een 'investering', wat prima in zijn wereld lijkt te passen en trouwens gezien je uitleg ook gewoon zo is, heb je een heel ander verhaal.

[ Voor 3% gewijzigd door Yucon op 18-07-2023 22:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 23-09 17:42

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

omdat ik ben bang voor de toekomst met hem wonen. Ik wil hem niet vertellen omdat toen ik erover open was dat ik ga ook mijn eigen huis kopen hij zei wil je mij verlaten?
Wonen met hem geeft mij geen zekerheid en

...

Waarom ben je bang voor de toekomst?

Wat was je antwoord op: "Wil je me verlaten?"

---

Als de relatie niet goed is, kun je er beter mee stoppen.

Als de relatie wel goed is, lekker geld sparen (het is niet jou huis, dus je hoeft ook niet veel te betalen?), als het alsnog fout gaat; heb je dan genoeg middelen om een huis te kopen.

Maar; stiekem een huis kopen, lijkt mij niet 'bedriegen', maar wel een beetje raar.

Het klinkt als of je samen even moet praten over hoe je je voelt bij de relatie.

Maar bedenk je ook dat als hij zomaar 1,5m voor een huis op tafel kan leggen, hij ook niet zomaar in gemeenschap van goederen gaat trouwen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

het probleem lijkt mij als volgt:
@Banban wil meer verbondenheid door gelijkwaardigheid in de relatie, zodat ze niet afhankelijk is van haar vriend voor een dak boven haar hoofd.
Het gaat dus niet zozeer om huisvesting als wel de relatie naar een volgend niveau tillen. Echter lijkt haar vriend daar niets voor te voelen want hij heeft al gekregen wat hij wilde hebben, namelijk een exclusieve relatie met een knappe vrouw (dit laatste neem ik even aan). Dus zijn motivatie om nog iets te delen is weg.
Om de balans recht te trekken overweegt Banban een eigen woning te kopen.
Maar is dat wel goed voor de relatie? Ziet haar vriend dit wel zitten? Of is het een ultimatum?

d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macnerd
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23-09 21:06

macnerd

No Apples please :-)

Een huis zal - bij fiscaal partnerschap - op de belastingaangifte te zien zijn. Een huis kopen om te verhuren (en eventueel zelf te gaan wonen - is wellicht onhandig. Er is onderhoud nodig, je kunt slechte huurders hebben (bv huur niet betalen, dingen slopen, huurder die wietplantage op zolder begint etc.). En het kan moeilijk zijn om de huurder er uit te krijgen wanneer nodig - huurbescherming kan irritant zijn. Daarnaast moet je huis ook niet te goedkoop in de markt staan, gezien de plannen van het demissionaire kabinet (meer huizen vallen onder het puntenstelsel, lagere maximale huurstijging etc.).

Denk overigens ook eens aan de situatie dat partner overlijdt. Zijn kinderen erven dan en jij kan dan op straat komen te staan. Ik zou eens met een notaris gaan praten wat eventuele mogelijkheden zijn om jou meer zekerheid te geven, maar die tegelijkertijd voor hem acceptabel zijn (bv na overlijden nog een bepaalde tijd in het huis blijven wonen - eventueel met een voor jou betaalbare huur t.b.v. zijn kinderen).

Je kan ook denken aan een stacaravan op een camping - prima te verhuren (en kortdurend), en eventueel te gebruiken om kort te verblijven (meestal mag je daar niet wonen. Eventueel koop je een paar van die dingen op verschillende campings, kun je iedere keer verkassen. Wel zou je dan een postadres moeten regelen.

Je kunt ook geld beleggen, maar dan moet je je er wel in verdiepen. Ik doe dit zelf ook, maar de grote klapper moet nog komen (ik zit voor een groot deel in grondstoffen die nodig zijn voor de energietransitie zoals koper en uranium). Er is geen zekerheid, je kunt absoluut geld verliezen als je niet weet wat je doet.

Naast beleggen heb ik ook goud en zilver. Dat is voor mij spaargeld maar niet in euro's of dollars. Dit is meer voor de veiligheid dan dat het echt heel veel meer waard is geworden in de laatste 12 jaar,. Ik hou dit via een online rekening aan.

Ik ben een jaar geleden ook begonnen met NeoFinance, dat is platform voor peer-to-peer leningen aan particulieren in Litouwen. Samen met vaak honderden anderen financier je dan 1 lening. Hiermee spreid je je risico. Ik doe meestal 20,- per lening. Anders dan bij veel andere platformen heb je hier een rechtstreeks contract met de lener. NeoFinance faciliteert een en ander, maar is geen partij in het contract - met andere woorden: mocht NeoFinance ooit failliet gaan, dan valt jouw investering buiten het faillisement.
Litouwen kent ook geen schuldsanering, dus leningen moeten 100% afbetaald worden. Er is in Litouwen geen grote bankensector, iedereen daar leent via dit soort platformen, en NeoFinance is daarvan de grootste. Door het nagenoeg ontbreken van de bankensector en een gunstig politiek klimaat is de fintech sector (waar NeoFinance bijhoort) erg sterk daar. Er is ook een nationale registratie van leningen.
Litouwen is verder onderdeel van de EU en valt onder regulier toezicht door de Litouwse nationale bank (die weer onder toezicht van de ECB valt). Kortom, goed geregeld.
De leningen zijn annuïtair, dus maandelijks krijg je een stukje rente en aflossing. Ik heb nu 1000,- geïnvesteerd in 54 leningen, met gemiddeld 13% rente. Kies wel leners met onderpand (bv huis), al langer ergens werkzaam dan een paar maanden, en een inkomen waarmee ze de lasten kunnen betalen (lonen liggen daar wel veel lager - 1000 is daar een goed loon).

Een deposito is ook een optie. Je krijgt dan een vaste rente van een paar procent en bv na 1-2-3 jaar heb je je geld terug.

Een buffer opbouwen is goed. Of je die gaat gebruiken voor een huis, studie van je kinderen, vervroegd pensioen maakt niet uit. Hou alleen wel rekening met de termijn waarop je het geld terug wilt kunnen krijgen.
Met aandelen heb je weinig zekerheid (maar potentieel grote winsten) en kun je dezelfde dag nog alles verkopen indien nodig. Een deposito loopt van een paar maanden tot 10 jaar. Leningen bij NeoFinance lopen 6-10 jaar (je kunt de leningen wel verkopen maar dat kan even tijd kosten - er moet ook iemand in geïnteresseerd zijn). Kortom, binnen welke termijn wil je over je geld kunnen beschikken?

MacNerd

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10:14
Ik proef ook een "cultuurdingetje", misschien ook omdat je schrijfwijze een niet-NLse achtergrond suggereert.

Vanuit een NLse achtergrond vind ik het superraar om zonder overleg een heel huis te betalen.

Maar misschien vindt hij dat hij als man volledig voor z'n vrouw moet kunnen zorgen? Verwacht hij dat je überhaupt financiëel iets bijdraagt?

Hebben jullie dezelfde culturele achtergrond?

Is hij überhaupt open over hoe hij z'n geld verdient, en van welke orde z'n vermogen is?

Denk dat het inderdaad goed is om een open gesprek te beginnen over de verwachtingen binnen jullie relatie.

Eigenlijk kun je niets verliezen: òf hij denkt dat hij het goed doet, en jullie komen er samen uit, òf hij blijft vaag, wordt boos, etc, en dan heb je ook je antwoord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Jullie wonen al 2 jaar samen, dus waar komt dit ineens vandaan? Gaat het goed? Niet teveel van vinden dan toch? Maar wel je eigen financiën goed regelen natuurlijk.

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• graceful
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online
Als je plots echt weg moet kun je altijd nog tijdelijk wat huren. Huis gaan kopen door wat twijfel voelt wel iets teveel “zekerheid zoeken”.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frieda
  • Niet online
Schrijf je sowieso in bij de woningbouw, dan bouw je in elk geval wachtjaren op voor een huurwoning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phex
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17-09 09:59
Wat een bijzonder verhaal.

Ik zou het eigen huis koop-plan even parkeren tot je duidelijkheid hebt over jullie toekomst.

Misschien dat je toch kan aansturen op een samenlevingscontract.

Want nu een huis achter zijn rug om kopen geeft een duidelijk signaal over jouw verwachting.

Zolang jullie daar geen duidelijkheid over hebben is een toekomst in elke vorm onzeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lezzmeister
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 24-07 04:15
Wil je meer zekerheid qua relatie of meer zekerheid qua geld/huis? Lijkt me geld, huis en onderdak?

Je kunt dan trouwen of samenlevingscontract, en het huis van beiden maken. Maar zoals FuaZe als zegt, iemand die even anderhalf miljoen overmaakt voor een huisje gaat waarschijnlijk niet in gemeenschap van goederen trouwen.

Als het je erom gaat dat het huis van beiden is, dan kun je ook voorstellen half het huis te kopen. Moet je wel even €750.000,00 op tafel leggen. Heb je dat niet, dan vraag je dus eigenlijk om een gift van dat bedrag. Is hij bereidt dat te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n4m3l355
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-08 09:47
Lomp gezegd.. banban je bent Filipijns? (Banban's is wat we typisch de hulpjes in Hong Kong noemen uit de Filipijnen). En daarmee gezien dat je vriendje even anderhalf miljoen neerlegd vermoed ik dat jullie "equity" behoorlijk verschillend is? Ik kan me ergens dan goed voorstellen dat hij wellicht de relatie op papier gescheiden wilt houden. Dat samen met blijkbaar een eerder misgelopen relatie (bij beiden), kan ik het ergens wel begrijpen.

Maar ik zou dit bij hem kenbaar maken dat je je niet veilig voelt. Uiteindelijk zou een relatie een stukje zekerheid moeten bieden. Maar of dat daadwerkelijk partner van gelijkheid wordt in deze situatie lijkt me niet realistisch.

Tegelijkertijd dat je een woning wilt kopen dat zou hem misschien ook wel stuiten, misschien dat je geen woning koopt omdat het een duidelijke "exit" is, maar wel een stevige financiele buffer. Uiteindelijk wat do eje met een extra woning (buiten mogelijkerwijs verhuren)? En waar koop je die woning, in de Filipijnen (als je daar vandaan komt... lijkt me ook niet practisch).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• superkoex9
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 10:20
Volgens mij zou je moeten beginnen met een goed gesprek.
Geef aan dat het op deze manier ongelijkwaardig voelt en dat je daar graag iets aan zou willen doen.

In de oplossingensfeer: je zou nog kunnen denken aan voor een deel inkopen in het huis, het hoeft natuurlijk niet 50/50 te zijn. Dat geeft je al meer rechten. Zeker ook even langs een notaris om dit te bespreken en eventueel vast te laten leggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23-09 22:41

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Ik vraag mij af of het probleem zich wel beperkt tot het huis. Hoe zit het met voogdij over elkaars kinderen? Wat als TS zou overlijden? Wat als de partner zou overlijden: staat TS dan met haar kinderen op straat? Ja, ik zou inderdaad het gesprek aangaan over zekerheid.

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Isildir
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 15-02 08:25
Het klinkt mij allemaal niet echt als een gezonde relatie in de oren. Zeker niet omdat het lijkt alsof jullie dit soort zaken niet open met elkaar bespreken. Daar gaat geen internetadvies een verandering in aanbrengen.

Wel een suggestie: in een samenlevingsovereenkomst kunnen jullie een clauseule laten opnemen dat jij bij het beëindigen van de relatie (ongeacht wie hem beëindigd) met de kinderen een periode (lees: 1 jaar of een andere looptijd) in het huis mag blijven zitten en dat er met wederzijds instemmen een verlenging aan die termijn kan worden gegeven.

Zo heb jij een bepaalde zekerheid van woonruimte in de toekomst en hij kan iets voor zichzelf regelen als het misgaat omdat hij sowieso al meer kapitaalkrachtig is.

Als jouw man geen overeenkomst of iets dergelijks wilt aangaan dan is dat een heel slecht teken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10:48

D4NG3R

kiwi

:)

Ga het gesprek aan en uit je zorgen. Ik zou mij zelf in ieder geval aardig verraden voelen als mijn partner achter mijn rug om zulke drastische maatregelen zou treffen en ik daar later pas achter kom. Al denk ik persoonlijk dat de relatie al aardig ver heen zou moeten zijn om dat punt te bereiken.

Maar goed, wij kunnen niet in het hoofd van je partner kijken, en weten dus absoluut niet wat de intentie en/of toekomstplannen zijn.

Voor het zelfde geld is dit een typisch gevalletje van 'geld als water' en graag de partner/familie/vrienden willen overspoelen met leuke/dure dingen en daar verder niet over na (willen) denken. Dat geeft jouw natuurlijk weinig tot geen zekerheid over de toekomst, dus ga het gesprek aan als je de relatie nog wel ziet zitten.

[ Voor 8% gewijzigd door D4NG3R op 19-07-2023 09:45 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Het lijkt me sterk dat je in een serieuze relatie stiekem een huis kunt kopen. Dat gaat je vriend (of zijn boekhouder) gewoon zien bij de belastingaangifte.

Je kan er beter gewoon over praten, desnoods koop je het huis als investering (dat is het toch ook?). Je kan ook ander vastgoed kopen dat duidelijker een investering is (garageboxen?)

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10:45
Ik ben het eens met @D4NG3R. Je zal toch het gesprek aan moeten gaan. Als hij met jou wil zijn en er toekomst in ziet, zal hij toch iets moeten regelen zodat jij ook duidelijkheid en zekerheid hebt.
Wil hij dat niet, get out.

Ik krijg hier serieus narcistische vibes bij. Ik zeg overigens niet dat het zo is, maar dat gevoel krijg ik er wel bij. Iets met ervaring en onderzoek naar gedaan hebben.

Maar het kan natuurlijk zijn wat @D4NG3R ook zegt. Geld als water en overspoelen en er niet bij na willen denken. Maar hij zal dat toch echt moeten gaan doen om jou ook zekerheid te geven in je toekomst. Jij zit met zorgen en deze zijn ook logisch (zou ik ook hebben namelijk) en hij kan dat echt niet wegwuiven. Jij moet gewoon in een relatie alle informatie krijgen zodat je zelf kunt kiezen om door te gaan of niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:18
Zwartoog schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 00:02:
Ik proef ook een "cultuurdingetje", misschien ook omdat je schrijfwijze een niet-NLse achtergrond suggereert.

Vanuit een NLse achtergrond vind ik het superraar om zonder overleg een heel huis te betalen.

Maar misschien vindt hij dat hij als man volledig voor z'n vrouw moet kunnen zorgen? Verwacht hij dat je überhaupt financiëel iets bijdraagt?

Hebben jullie dezelfde culturele achtergrond?

Is hij überhaupt open over hoe hij z'n geld verdient, en van welke orde z'n vermogen is?

Denk dat het inderdaad goed is om een open gesprek te beginnen over de verwachtingen binnen jullie relatie.

Eigenlijk kun je niets verliezen: òf hij denkt dat hij het goed doet, en jullie komen er samen uit, òf hij blijft vaag, wordt boos, etc, en dan heb je ook je antwoord.
Dingen vastleggen is toch juist voor je partner zorgen? Of is dat weer die typisch Nederlandse insteek? 😅

Wij hebben net samen een huis gekocht, allebei 50% eigenaar. Samenlevingscontract, testament en overlijdensrisicoverzekering zodat als er met een van ons iets gebeurt, de andere het huis erft en ook nog de helft van de (al heel lage) hypotheek meteen kan betalen.

Enige andere constructie waar een van de partners niets opbouwt of geen rechten heeft zou ik persoonlijk ook niet accepteren.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Zwelgje schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 18:58:
[...]

hier 10 maand terug een huis betaald zonder hypotheek. weliswaar niet 'cash' maar gewoon aan de notaris overgemaakt.

cash betalen en dan zeker die soort bedragen is al vrij snel verdacht :D (als moest ik ook bij de notaris en bank uitleggen hoe ik aan dat geld kwam ivm de wet WWFT (witwassen en terrorismefinanciering)
Met contant geld betalen kan helaas niet meer bij de notaris. Ik heb ooit een garagebox gekocht en wilde die ook met een stapeltje afrekenen, maar dat mocht helaas niet meer, kon alsnog pinnen.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 23-09 16:10
Je hebt een probleem; onzekerheid over je rechten betreffende de huidige woning bij het eventueel klappen van de relatie (wat ik begrijp). Maar dat los je niet op om achter je partner's rug om een eigen huis te kopen.

Praten, afspraken maken, op papier zetten. Veel meer varianten zijn er niet. Relaties zijn niet alleen romantisch van aard, er zit ook gewoon papierwerk aan ten grondslag - juist om (ook) voor elkaar te zorgen indien x, y of z.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10:14
Erasmo schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 10:34:
[...]

Met contant geld betalen kan helaas niet meer bij de notaris.
Omdat dit terug blijft komen: contant is geld dat je direct beschikbaar hebt, danwel giraal danwel chartaal. Chartale betalingen zijn sterk gereguleerd als het over grote bedragen gaat. Giraal ook, maar dat is beter te controleren. In de volksmond wordt met contant vaak chartaal bedoeld, tenzij iemand wél het verschi kent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 07:28
Zwartoog schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 10:42:
[...]

Omdat dit terug blijft komen: contant is geld dat je direct beschikbaar hebt, danwel giraal danwel chartaal. Chartale betalingen zijn sterk gereguleerd als het over grote bedragen gaat. Giraal ook, maar dat is beter te controleren. In de volksmond wordt met contant vaak chartaal bedoeld, tenzij iemand wél het verschi kent.
Van Dale zegt van niet: https://www.vandale.nl/gr...erlands/betekenis/contant
DNB ook niet trouwens: https://www.dnb.nl/betalen/hoe-werkt-betalingsverkeer/

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Banban
Nogmaals heel erg bedankt allemaal voor tips en advies.

Het lijkt mij best om idd weer geprekken met hem te hebben en mocht het weer niets leveren zal ik hem meedelen dat ik eigen huis ga kopen en mjjnzelf meer zekerheid bieden voor de toekomst.
Gezien mijn hoog inkomen en spaargeld dit is absoluut geen probleem hypotheek te krijgen.

Viel liefs allemaal en wat een steun op deze site....!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n4m3l355
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-08 09:47
Ramon schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 10:25:

Wij hebben net samen een huis gekocht, allebei 50% eigenaar. Etc.

Enige andere constructie waar een van de partners niets opbouwt of geen rechten heeft zou ik persoonlijk ook niet accepteren.
Ook niet als jij minstens 1,5 miljoen op je rekening hebt om onderhands een pandje te kopen en je partner waarschijnlijk (veel) minder? En dat je zelf ook kinderen hebt die je graag alles wilt nalaten mocht er onverhoopt iets vroegtijdig met je gebeuren?

Dit is (zo komt het over) een relatie die vanuit de begin zeer ongebalanceert is met vermoedelijk een groot verschil in cultuur en... Een cultuur vermoedelijk die niet echt als langdurig loyaal bekend staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SirMemeAlot
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 23-09 21:21
Als je partner dit koopt en op zijn naam zet vanwege belasting - dan kan je alsnog afspraken maken in een samenlevingscontract. Maar even los hiervan, als hij deze reden gebruikt dan kan jij toch aangeven dat je huis wil kopen als beleggingsobject. Het is niet de perfecte markt op dit moment, maar het zal als je lang wacht alsnog winst opleveren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pkuppens
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 23-09 18:28
Ik zou zeggen: "Samenlevingsovereenkomst + Testamenten" bij een notaris afsluiten, primair voor het scenario dat een van jullie beiden onverhoopt komt te overlijden, en secundair als jullie uit elkaar zouden gaan.

Die mag hartstikke 'scheef' zijn, hij heeft tenslotte het huis betaald. En dat hij het liever aan zijn kinderen dan aan een tweede partner nalaat is ook begrijpelijk. Net zo goed als dat jij wil vastleggen dat jouw vermogen naar jouw kinderen moet gaan. Laat het maar duidelijk zijn.

Typische vragen die je beantwoord wil hebben: Hoe lang mag je blijven wonen als hij plots komt te overlijden? Wat gebeurt er als jullie onverhoopt uit elkaar gaan?

Dat is een vreselijk gesprek, maar je weet een beetje waar je aan toe bent, en het maakt een keuze van jou om een woning achter de hand te hebben (voor belegging en evt. al voor de kinderen??!) een begrijpelijkere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donaldk
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 23-09 16:47
Destruction schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 19:40:
[...]

Vroeger was 'a contant' de rekening betalen binnen twee weken, hiervoor kreeg je dan netjes 2% korting. Niet persé met baar geld, het enige 'wettig betaalmiddel'.

Uit gereede middelen.

[ Voor 3% gewijzigd door donaldk op 19-07-2023 19:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• retoohs
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 23-09 21:01
De_Bastaard schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 18:44:
[...]

Dat huis was contant betaalt geloof ik
Nee het was kontant betaald :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
Als het om dit soort bedragen gaat is een internetforum met leken niet de meest voor de hand liggende plek om advies te vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction
  • Nu online

Destruction

(ex-)Automonteur

Frame164 schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 22:02:
Als het om dit soort bedragen gaat is een internetforum met leken niet de meest voor de hand liggende plek om advies te vragen.
Het gaat hier niet om een specifiek bedrag maar om een stukje zekerheid en of het raadzaam is als TS in dit geval toch een eigen woning koopt om zo enige zekerheid te verkrijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Banban schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 11:03:
Nogmaals heel erg bedankt allemaal voor tips en advies.

Het lijkt mij best om idd weer geprekken met hem te hebben en mocht het weer niets leveren zal ik hem meedelen dat ik eigen huis ga kopen en mjjnzelf meer zekerheid bieden voor de toekomst.
Gezien mijn hoog inkomen en spaargeld dit is absoluut geen probleem hypotheek te krijgen.

Viel liefs allemaal en wat een steun op deze site....!!
Ik zou er niet zo met gestrekt been in gaan; je kunt aangeven dat je een huis wil kopen als investering en/of dat je graag een vangnet wil hebben omdat hij geen samenlevingscontract oid wil.
Je kunt gewoon heel eerlijk zijn over dat zijn wens om niet aan elkaar vastgeknoopt te zijn er direct voor zorgt dat jij graag zelf voor je eigen zekerheid wil zorgen. Het is helemaal niet raar om dat te willen, want als hij nou zou komen overlijden of hij door een verkeerde investering alles kwijtraakt heb jij niks.

Relatieadvies terzijde en even aangenomen dat het een gezonde, positieve relatie is: Ik zou 'm ook duidelijk maken dat je echt niet van plan bent om te vertrekken en niet verwacht dat dat ooit nodig gaat zijn, maar dat het enkel is wat er tegenover staat als hij niks op papier wil vastleggen over jullie samenwonen. Misschien dat hij zich dan bedenkt wel e.e.a. vast te willen leggen, en dan kunnen jullie daarvoor samen naar een notaris gaan om je eigen wensen uit te spreken. Dat hoeft helemaal niet te betekenen dat hij jou meteen de helft verschuldigd is of dat jullie gelijk risico hebben, een samenlevingscontract kan exact bevatten wat jullie samen graag willen. Het kan zelfs zo zijn dat hij geen financiële verplichtingen heeft en er helemaal niet over kapitaal gesproken wordt, maar bijvoorbeeld dat een deel van de woning jouw eigendom wordt (al is het maar 10%) zodat jij daarin enige zekerheid hebt.

Ik zou hier wel voorzichtig mee zijn, het is duidelijk een gevoelig onderwerp en iets waar hij (nog) niet als een volwassene met jou over heeft kunnen praten, dus je zult voor iedere vraag die hij heeft een antwoord moeten hebben dat iets verder gaat dan 'als het fout gaat'.

Maar uiteindelijk, als jullie op papier niks met elkaar hebben behalve een huishouden (wat automatisch zo is als je een paar jaar bij hem in huis woont en afhankelijkheid hebt) dan kun jij gewoon een hypotheek in eigen naam afsluiten, maar alle papieren komen wel gewoon bij jullie thuis aan. Beter in goed overleg dan achter elkaars rug om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peakrever
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 02-05 15:00
BernardV schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 18:06:
Mwah, een beroep doen op dringend eigen gebruik heeft wel een kans van slagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
_eLMo_ schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 18:20:

De aankoop van een huis geheim houden is semi onmogelijk gezien jullie waarschijnlijk fiscaal partners zijn.
Waarom zouden ze fiscaal partners zijn????

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

@Oon ik zie niet echt wat een samenlevingscontract zou kunnen bieden. het geeft boterzachte richting bij een scheiding over de boedel, dat is het wel zo'n beetje.

zelfs als Banban's vriend open zou staan voor huwelijk, dat tegenwoordig standaard niet meer in gemeenschap van goederen is, blijft de woning van hem, ook bij een scheiding omdat het niet tijdens het huwelijk is ingebracht en daarvoor al zijn bezit was.

idee: @Banban neemt hypotheek op de bestaande hypotheekvrije woning naar rato van inkomen/vermogen, deze 100% overwaarde gaat 50/50 de relatie in, dus 50% op gezamenlijke rekening, 50% op rekening TS. Dan bij de notaris het kadaster bijwerken voor 1/2 deel eigenaarschap.
zodoende zijn beide partners meer gecommiteerd aan elkaar.

[ Voor 4% gewijzigd door JJ Le Funk op 20-07-2023 07:35 ]

d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankoNL
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 21-09 19:03
Beste, wie heeft een huis gekocht zonder de partner met wie zij samenwonen te vertellen.
Vriend kochte het huis waar wij wonen alleen. Het huis koste over 1.5M en hij heeft kontant betaalt. Ik heb dit huis voor hem gevonden omdat hij vroeg mij een huis te zoeken en samenwonen.
Ik heb een goed inkomen. Ik was naief te denken dat wij samen eigenaar wordt. Ik kwam achter tijdens ondertekening. Hij lag uit dat ivm belasting beter dat het huis alleen om zijn naam is.
Nu bijna twee jaren later wil ik mijn eigen huis kopen omdat ik ben bang voor de toekomst met hem wonen. Ik wil hem niet vertellen omdat toen ik erover open was dat ik ga ook mijn eigen huis kopen hij zei wil je mij verlaten?
Even voor mijn helderheid:

Jouw partner heeft de huidige woning van 1,5 miljoen euro cash betaald? Ik moet de eerste notaris die aan een dergelijke constructie mee zal werken nog tegenkomen. Dus of de situatie zit anders in elkaar, of hij vertelt daar niet de waarheid over. Ik ga er voor nu dan ook even vanuit dat je bedoelt dat de woning is gefinancierd zonder hypotheek.

Het is natuurlijk je eigen afweging maar als je op een techforum vragen stelt over het kopen van een huis "achter de rug van je partner om" dan is mijn advies om de relatie nog eens stevig te heroverwegen.

[ Voor 11% gewijzigd door FrankoNL op 19-07-2023 23:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankoNL
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 21-09 19:03
JJ Le Funk schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 22:22:
@Oon ik zie niet echt wat een samenlevingscontract zou kunnen bieden. het geeft boterzachte richting bij een scheiding over de boedel, dat is het wel zo'n beetje.

zelfs als Banban's vriend open zou staan voor huwelijk, dat tegenwoordig standaard niet meer in gemeenschap van goederen is, blijft de woning van hem, ook bij een scheiding omdat het niet tijdens het huwelijk is ingebracht en daarvoor al zijn bezit was.

idee: TS neemt hypotheek op de bestaande hypotheekvrije woning naar rato van inkomen/vermogen, deze 100% overwaarde gaat 50/50 de relatie in, dus 50% op gezamenlijke rekening, 50% op rekening TS. Dan bij de notaris het kadaster bijwerken voor 1/2 deel eigenaarschap.
zodoende zijn beide partners meer gecommiteerd aan elkaar.
Niet helemaal waar. Je kan in een notarieel samenlevingscontract ook een schuldbekentenis overeenkomen. Partij A brengt bij een woning bijvoorbeeld meer in dan Partij B. Partij A "leent" als het ware een deel aan B en dat leg je vast. Dan heb je als partij A bij verkoop van de woning een vordering op B en daar zal de notaris bij de afhandeling ook gevolg aan geven. Moet je uiteraard wel allebei eigenaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Laatst online: 10:48

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik vind het vrij logisch dat hij het alleen koopt , waarom zou hij de woning op beide namen zetten, dan schenkt hij haar 750k.. (hoe dat met belasting zit geen idee).

Dat hij je niet inlicht is vreemd, Alhoewel jij de woning hebt uitgezocht?
Ik denk dat ze bedoelde spaargeld per bank, want er is geen een notaris die even 1.5m contant accepteert.
De notaris zal bij dergelijke bedragen onderzoeken waar het vandaan komt.

[ Voor 28% gewijzigd door Sport_Life op 20-07-2023 07:58 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

donaldk schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 19:15:
[...]

Vroeger was 'a contant' de rekening betalen binnen twee weken, hiervoor kreeg je dan netjes 2% korting. Niet persé met baar geld, het enige 'wettig betaalmiddel'.

Uit gereede middelen.
Nou zo ken ik het wel, en het eerste Google resultaat zegt hetzelfde.
Frans) tegen contante betaling; met betaling onmiddellijk na aankoop; met contant geld; met gerede betaling; in gereed geld; met cashgeld; cash; contant.
Vroeger (30 jaar geleden) een verhaal gehoord van een soort halve zwerver uit het dorp die een huis contant betaald had. Ik had altijd begrepen dat hij met een tas met geld naar de makelaar is gegaan.

[ Voor 15% gewijzigd door Marzman op 20-07-2023 08:16 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Wolly schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 22:17:
[...]

Waarom zouden ze fiscaal partners zijn????
U bent allebei meerderjarig en op uw adres staat ook een minderjarig kind van 1 van u beiden ingeschreven (samengesteld gezin).
https://www.belastingdien...wie-is-uw-fiscale-partner

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Dat is een mogelijkheid, ik kan echter niet uit dit topic halen of dat ook het geval is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SURFivor
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Hi @Banban, wat een vervelende situatie.

Ik weet niet hoe jullie zaken als vaste lasten en huishoudgeld onderling regelen. Betaal je kosten voor inwoning? Als het huis op zijn naam staat, is het voordeel voor jou dat als er iets in de toekomst gebeurt (failissement oid), dit geen gevolgen heeft voor jou.

In een dergelijke situatie lijkt het mij goed om bepaalde afspraken met elkaar te maken en een samenlevingsovereenkomst op te stellen.

[ Voor 5% gewijzigd door SURFivor op 20-07-2023 10:33 . Reden: url toegevoegd ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Banban
Hallo allemaal,
Nogmaals van hartelijk dank van jullie mening te delen.
Deze site heeft een leuke diversiteit en ik ben heel blij dat ik deze ben tegengekomen.
Ik vindt dat ik wijzer geworden ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 10:53
Banban schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 16:14:
Hallo allemaal,
Nogmaals van hartelijk dank van jullie mening te delen.
Deze site heeft een leuke diversiteit en ik ben heel blij dat ik deze ben tegengekomen.
Ik vindt dat ik wijzer geworden ben.
Dit soort vragen en of opmerkingen voegen niks toe

Ik denk dat het verstandig is om een gesprek aan te gaan over de toekomst, wat hij ziet, wat jij ziet en hoe jullie dat willen gaan bereiken.

Een investering in een huis kan nooit kwaad, zeker niet met het oog op de toekomst. Het is alleen de manier waarop. Stiekem is dat geen goed plan, zet je gelijk kwaad bloed. Een relatie bestaat uit communicatie, zeker over financiele zaken zoals dit. Daar wil je geen gezeik of onduidelijkheid over in je relatie, dat breekt snel op..

[ Voor 30% gewijzigd door Outerspace op 04-08-2023 17:12 ]

Zucht...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 06:59

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Offtopic

[ Voor 95% gewijzigd door Outerspace op 04-08-2023 17:13 ]

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Nu online
Zwartoog schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 10:42:
[...]

Iets met klok en klepel.
Direct beschikbaar kan chartaal of giraal zijn. Maar contant is synoniem voor chartaal. Niet voor beide vormen van direct beschikbaar geld.
Pagina: 1