Omdat ik nog 5 panelen Jinko (430wp) en diverse rails/beugels over had na mijn installatie op het huis wil ik deze op het dak van de garage leggen. De string omvormer die SMA aanbied in sunny design (SB2.0-1VL-40) start hier wel op maar zal niet in de MPP range zitten met slechts 160V in het meest gunstigste geval. Vanwege schaduwval van het huisdak en een CV pijpje later op de dag lijken micro-omvormers me hier dan ook het meest geschikt. Probleem is echter een beetje dat ik daar niet echt in zit qua levensduur, garantie, en bouwkwaliteit. Zit er bijvoorbeeld nog een voordeel aan micro's met meerdere aansluitingen? (behalve dat je geen micro-omvormer per paneel nodig zal hebben)
Foto's
:strip_exif()/f/image/HLbrPZw48pWCP07nC8FRHUn4.jpg?f=fotoalbum_large)
Beschikbare (dak)ruimte
Enkel het garagedak op zuid, het dak van het huis ligt al vol aan noord en zuid
Schaduw
Zadeldak van het huis is hoger dan de garage wat een schadus werpt. Ook staat er nog een CV pijpje ter hoogte van waar de 2 dakvlakken elkaar raken.
Jaarverbruik
Weten we nog niet, recent verhuisd. Vorige woning (al dan niet gergelijkbaar) was 1600kwh.
Huidige elektriciteitsaansluiting
3-fase + N. 25A afgezekerd. Er komt een aparte enkel-fase groep voor de panelen in de garage. Afgelopen jaar nog geen problemen ondervonden met afschakeling door te hoge AC spanning.
Budget en doel
Doel is de panelen / montagerails die nu nog in de schuur staan nuttig te gaan gebruiken.
Wie gaat het project uitvoeren
Net als op het huis dak wil ik dit zelf gaan uitvoeren.
Bijhouden van data
Zou mooi zijn maar niet noodzakelijk. Zowiezo zijn alle oplossingen die niet via de PC werken nutteloos (ouderwetse Nokia gebruiker hier)
Reeds verkregen offertes
Geen, info/advies betreffende micro-omvormers gewenst.
Regio
Noord-Holland, omgeving Amsterdam.