Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• MzKzM73
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13-11 23:06
Omdat ik nog 5 panelen Jinko (430wp) en diverse rails/beugels over had na mijn installatie op het huis wil ik deze op het dak van de garage leggen. De string omvormer die SMA aanbied in sunny design (SB2.0-1VL-40) start hier wel op maar zal niet in de MPP range zitten met slechts 160V in het meest gunstigste geval. Vanwege schaduwval van het huisdak en een CV pijpje later op de dag lijken micro-omvormers me hier dan ook het meest geschikt. Probleem is echter een beetje dat ik daar niet echt in zit qua levensduur, garantie, en bouwkwaliteit. Zit er bijvoorbeeld nog een voordeel aan micro's met meerdere aansluitingen? (behalve dat je geen micro-omvormer per paneel nodig zal hebben)
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3-TMQ_BcxXeQd4kTrJ7AxKYtijk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/OHbRRVnIs7WqJR9HyHhP3dvf.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lEzZoKuhVqh_iRFpufvL1HvNUKM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HLbrPZw48pWCP07nC8FRHUn4.jpg?f=fotoalbum_large
Beschikbare (dak)ruimte
Enkel het garagedak op zuid, het dak van het huis ligt al vol aan noord en zuid
Schaduw
Zadeldak van het huis is hoger dan de garage wat een schadus werpt. Ook staat er nog een CV pijpje ter hoogte van waar de 2 dakvlakken elkaar raken.
Jaarverbruik
Weten we nog niet, recent verhuisd. Vorige woning (al dan niet gergelijkbaar) was 1600kwh.
Huidige elektriciteitsaansluiting
3-fase + N. 25A afgezekerd. Er komt een aparte enkel-fase groep voor de panelen in de garage. Afgelopen jaar nog geen problemen ondervonden met afschakeling door te hoge AC spanning.
Budget en doel
Doel is de panelen / montagerails die nu nog in de schuur staan nuttig te gaan gebruiken.
Wie gaat het project uitvoeren
Net als op het huis dak wil ik dit zelf gaan uitvoeren.
Bijhouden van data
Zou mooi zijn maar niet noodzakelijk. Zowiezo zijn alle oplossingen die niet via de PC werken nutteloos (ouderwetse Nokia gebruiker hier)
Reeds verkregen offertes
Geen, info/advies betreffende micro-omvormers gewenst.
Regio
Noord-Holland, omgeving Amsterdam.

• cryforhelp
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14-11 22:51
Er is ook nog een SB1.5, die hier beter past voor je spanning.
Micro's voegen hier niet heel veel toe, omdat het niet een beetje verplaatsende schaduw is, maar totale schaduw van het huis na een uur of 13.
Je zou ook nog kunnen kijken of je tigo's kan kopen en deze onder de 5 panelen in dezelfde string op kan nemen. Dan limiteren ze de rest niet als je schaduw krijgt.
Voor meer opbrengst, maar iets meer kosten installatiemateriaal zou je ze ook met een portrait platdak opstelling op je dakkapel kunnen zetten. Als je dakkapel dat aankan (inclusief ballast voor de zonnepanelen).

Kleine zonnepaneleninstallateur

• MzKzM73
cryforhelp schreef op woensdag 20 december 2023 @ 22:25:
Er is ook nog een SB1.5, die hier beter past voor je spanning.
Micro's voegen hier niet heel veel toe, omdat het niet een beetje verplaatsende schaduw is, maar totale schaduw van het huis na een uur of 13.
Je zou ook nog kunnen kijken of je tigo's kan kopen en deze onder de 5 panelen in dezelfde string op kan nemen. Dan limiteren ze de rest niet als je schaduw krijgt.
Voor meer opbrengst, maar iets meer kosten installatiemateriaal zou je ze ook met een portrait platdak opstelling op je dakkapel kunnen zetten. Als je dakkapel dat aankan (inclusief ballast voor de zonnepanelen).
Bedankt voor je reactie. De SB1.5 zit helaas met een MMP range op 160V wat aan de hoge kant is voor 5 panelen (of juist andersom, de 5 panelen hebben een te lage MMP spanning voor de omvormer)
Ik kan natuurlijk ook nog 1 paneeltje erbij nemen en dan toch voor de SB gaan. De schaduw valt uiteraard niet in 1 keer op alle panelen tegelijk maar schuift in een paar uur op, vandaar dat ik aan de micro's zat te denken maar op zich is een string omvormer ook prima, de andere omvormer is ook van SMA dus dan kan het mooi allemaal in de sunnyportal, al is dat geen vereiste.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Gewoon 1 of meer panelen erbij, dakje gewoon volleggen dan zit je wel in de juiste Vmpp

Eventueel kan je ook nog je noorddak volleggen op de "huis" omvormer?
Welke omvormer is dat?

[ Voor 35% gewijzigd door AUijtdehaag op 22-12-2023 10:51 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:19
GoodWe XS is wel geschikt… die kleine sunnyboys zijn geschikt voor eigenlijk niets op de huidige markt.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• AUijtdehaag
  • Niet online
Ronald schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 11:06:
GoodWe XS is wel geschikt… die kleine sunnyboys zijn geschikt voor eigenlijk niets op de huidige markt.
Huh?

Heb er 3 in gebruik ;)

• Ronald
@AUijtdehaag even uit de ontkenningsfase komen. Je weet best waarom

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• cryforhelp
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14-11 22:51
Je hebt gelijk, ik had de start spanning in m'n hoofd, die mpp spanning, 160v minimaal, is echt hoog. 🙄

Ik blijf erbij, geen nieuwe omvormer, voor 40 ofzo euro per stuk heb je tigo. Die je bij deze 5 panelen in dezelfde string als de rest en je bent voor 200 euro weer wat watts rijker.
Communicatie en overige spullen zijn optioneel bij tigo.

Kleine zonnepaneleninstallateur

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Goodwe XS. En ik zou de rest van het schuurdak ook volleggen inderdaad. Qua schaduw heeft GoodWe een vrij goeie MPPT en desnoods zet je schaduwmanagment aan.

• MzKzM73
AUijtdehaag schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 10:48:
Gewoon 1 of meer panelen erbij, dakje gewoon volleggen dan zit je wel in de juiste Vmpp

Eventueel kan je ook nog je noorddak volleggen op de "huis" omvormer?
Welke omvormer is dat?
Huis-noorddak ligt al vol met 17 panelen, de omvormer voor het huis dak is overigens een SMA tripower 8.0 SE.

Op bestaande string aansluiten zie ik niet zo zitten omdat:
1- Er al teveel PV (14 + 17 panelen = 13.3kWp) op de omvormer zit aangesloten. Ik heb (nog) geen accu dus gelimiteerd tot 8kw op het moment.
2- Ik dan aardig wat DC kabel erbij moet leggen om op het andere dakvlak te komen. (verliezen, inductielus, ect.)
Daar lijkt de MMP spanning inderdaad een stuk beter uit te komen. Ik ga eens even kijken wat financieel handiger is, óf extra panelen erbij, óf voor zo'n GoodWe gaan.

Bedankt voor de reacties allen!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Met volleggen bedoel ik het schuurdak.

Met 5 panelen lijkt het niet vol te liggen als ik je foto bekijk?

Hoe meer panelen hoe beter.
Laat die SMA2.0 maar eens werken voor zijn geld :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eWk0fi3LvhQJUMOiNcwNwHNLYH0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QExNKpivrXIL59NayTpLocjV.jpg?f=fotoalbum_large

Mocht er ooit een battery komen, is het wel zo handig om allemaal het zelfde merk te hebben zodat de home manager 2.0 alle omvormers uitleest.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YSkOEYhaVGoHaW3g1MFOWMAPH-E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pEu65BdSyOVxdqjuJZv9CyGv.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 22% gewijzigd door AUijtdehaag op 23-12-2023 11:12 ]

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 15-11 15:42

Sebazzz

3dp

Ronald schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 11:37:
@AUijtdehaag even uit de ontkenningsfase komen. Je weet best waarom
Wil je het ook met de rest van de klas delen?

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• Ronald
@Sebazzz Dat heeft @cryforhelp al gedaan...

Een gemiddeld hedendaags paneel haalt amper 30V Vmpp en doet meer dan 13A Impp

Je hebt meer dan min Vmpp omvormer aan string spanning nodig voor je schaduwbeheer kunt doen.

SB1,5 heeft 160V nodig, SB2,0 210V en SB2,5 maar liefst 260V

6 panelen van 425W dus en dan kun je maximaal over 1 á 2 diodes bypassen.
Dat is heftig voor een 1,5kW omvormer. Of 8 op de 2,0 of 10 op de 2,5.

En dan kunnen ze maar 10A trekken, dus op een zonnige Nederlandse zomerdag met 800W/m² verwacht je 11-11,5A Impp te doen... en dat kan deze serie sunny boy dus niet.

Het is nogal tegen het zere been van de fans, maar de Sunny Boy 1,5-2,5 zijn achterhaalde producten ongeschikt voor bijna alle courante panelen.
Maar als je per se wil... 4 stuks REC Alpha Pure-R kun je er wel wat mee... Die doen 50V Vmpp en 8A Impp.
Maar dan nog met zeer beperkt schaduwbeheer... Doe je alsnog nog geen recht aan de mooie, maar kostbare REC panelen.

• MzKzM73
AUijtdehaag schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 10:50:
Met volleggen bedoel ik het schuurdak.

Met 5 panelen lijkt het niet vol te liggen als ik je foto bekijk?

Hoe meer panelen hoe beter.
Laat die SMA2.0 maar eens werken voor zijn geld :+

[Afbeelding]

Mocht er ooit een hybride tripower komen, is het wel zo handig om allemaal het zelfde merk te hebben zodat de home manager 2.0 alle omvormers uitleest
Reden voor de 5 panelen was in eerste instantie omdat ik die nog had liggen, er past uiteraard meer op het dak en zou inderdaad een mogelijke oplossing zijn.

De hybride omvormer heb ik reeds in gebruik op het huis, echter nog zonder batterij momenteel. De HM2.0 die ik heb krijg ik helaas niet aan de praat. SMA is in deze helaas niet heel behulpzaam dus die wil ik bij aanschaffen batterij gaan vervangen.

• Dre
  • Niet online

Dre

Ronald schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 11:20:
@Sebazzz Dat heeft @cryforhelp al gedaan...

Een gemiddeld hedendaags paneel haalt amper 30V Vmpp en doet meer dan 13A Impp

Je hebt meer dan min Vmpp omvormer aan string spanning nodig voor je schaduwbeheer kunt doen.

SB1,5 heeft 160V nodig, SB2,0 210V en SB2,5 maar liefst 260V

6 panelen van 425W dus en dan kun je maximaal over 1 á 2 diodes bypassen.
Dat is heftig voor een 1,5kW omvormer. Of 8 op de 2,0 of 10 op de 2,5.

En dan kunnen ze maar 10A trekken, dus op een zonnige Nederlandse zomerdag met 800W/m² verwacht je 11-11,5A Impp te doen... en dat kan deze serie sunny boy dus niet.

Het is nogal tegen het zere been van de fans, maar de Sunny Boy 1,5-2,5 zijn achterhaalde producten ongeschikt voor bijna alle courante panelen.
Maar als je per se wil... 4 stuks REC Alpha Pure-R kun je er wel wat mee... Die doen 50V Vmpp en 8A Impp.
Maar dan nog met zeer beperkt schaduwbeheer... Doe je alsnog nog geen recht aan de mooie, maar kostbare REC panelen.
Bedoel je te zeggen dat de minimale spanning van 50 Volt in de datasheet niet klopt, maar dat je 260V moet hanteren voor de SMA 2.5 ?

En waarom is de minimaal Vmpp van de SMA 1.5 lager dan 2.5, terwijl de hardware waarschijnlijk identiek is van die omvormers? (Anders geformuleerd: Wat bedoelt SMA met Vmpp minimaal)

• Ronald
@Dre start spanning is absoluut niet zelfde als spanning bereik waarbij de mppt actief is.

De rest van de vragen kun je beter naar Duitsland sturen

• Dre
  • Niet online

Dre

Ronald schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 14:03:
@Dre start spanning is absoluut niet zelfde als spanning bereik waarbij de mppt actief is.

De rest van de vragen kun je beter naar Duitsland sturen
Ik had het niet over startspanning, maar over minimale spanning. De minimale spanning is 50 Volt. De startspanning is 80 Volt.

De SMA omvormer gaat bij schaduw gewoon terug naar 50 Volt als dat nodig is. Twee panelen (2×30V=60V) is dus voldoende om de volle Impp (tot 10A) uit die twee panelen te halen als de rest in de schaduw ligt.

Overigens ben ik het met je eens dat 10A niet meer van deze tijd is. Ik denk dat het voor een platdak installatie (met beroerde hellingshoek) nog wel mee kan vallen in verlies kWh, maar je vraagt je af waarom SMA inderdaad dit product heeft ontwikkeld c.q. ingekocht met maximaal 10A.

• MzKzM73
Kleine update vanuit mijn kant, dan kan dit topic ook op slot wat mij betreft.

Inmiddels liggen de 5 panelen die ik nog "over" had + 2 extra op het dak van de garage.
Deze zijn aangesloten op een SB 3.0 die ik van @AUijtdehaag over heb kunnen nemen.
Pagina: 1