[PV] 2de hands SMA home manager configureren in sunnyportal

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MzKzM73
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23:48
Goedenmiddag allen.

Ik ben bezig met een PV installatie (30x Jinko 430Wp op N & Z) op onze nieuw woning te leggen en heb hiervoor een SMA tripoower 8.0 SE aangeschaft, ook met het oog op (toekomstige) opslag.
Deze kon ik prima registreren en instellen in Sunnyportal maar mijn tweedehands home manager 2.0 is een ander verhaal.

Net als de inverter uitgekomen op het scherm waar de PIC an RID ingevoerd moet worden maar dan krijg ik de volgende melding:
"No device could be identified with the combination of PIC and RID entered."

Na wat zoeken op de SMA troubleshoot site kwam de meest voordehandliggende oorzaak tevoren:

"The Sunny Home Manager might have already been assigned to a different system in Sunny Portal, for instance, if you have bought the Sunny Home Manager second-hand.
Corrective measures:
If possible, contact the previous owners and ask them to delete the Sunny Home Manager system in Sunny Portal."

Echter is dat helaas niet mogelijk omdat ik geen idee heb wie deze initieel heeft geregistreerd omdat ik het via-via-via heb overgenomen van iemand uit Duitsland.

Verdere info:
Na inschakalen van de spanning knippert de bovenste LED groen (na opstarten van de unit) wat zou duiden op een firmware update?

Mijn KPN box 12 herkent wel dat er iets op de ethernet kabel van de Home Manager 2.0 is aangesloten maar er loopt nauwelijks data over. Als ik de Home manager 2.0 rechtstreeks inplug dan is er wel een IP adres toegewezen maar ik kan dit adres echter niet benaderen zoals ik dat wel bij mijn omvormer kan.

Wellicht dat er een tweaker is die een soortgelijks al eens heeft meegemaakt en mij kan helpen de home manager in mijn eigen installatie aan te melden?

Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MzKzM73
Kleine update: Na contact te hebben gehad met SMA blijkt dat de Home manager niet (meer) geregistreerd staat bij iemand anders.

fIk was er wel op gewezen dat de Home Manager als eerste device in de installatie moet worden opgenomen omdat de verdere communicatie met de omvormer e.d. via de home manager moet lopen.

Na mijn omvorer uit de sunny portel te hebben gehaald heb ik nog op diverse manieren geprobeerd om het ding te registreren maar het wil maar niet lukken. Zelfs niet met de "sunny home manager assistant" waarbij de PC rechstreeks met de home manager is verbonden. (KPN Box 12 heeft geen IGMPv3 ondersteuning dus dat wilde ik uitsluiten)
Ik zal komende week nog een service case aanmaken bij ze maar het lijkt er voorzichtig op dat het ding het gewoon niet doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MzKzM73
Kleine update:

Ze konden bij SMA zelf de home manager ook niet benaderen en verzochten om eerst een modem te plaatsen welke IGMPv3 ondersteund. Op diverse KPN fora had ik al gelezen dat de KPN box 12 bij meerdere problemen gaf en dat een experiabox V10 hierbij geholpen had.
Afgleopen week zo'n ding van marktplaats gehaald en vandaag aangesloten maar nog altijd geen verbinding kunnen krijgen met de home manager.

Bij rechtstreeks aansluiten zie ik wel multicast verzoeken met IGMPv3 langsgestuurd worden dus er "praat" wel iets maar er wordt geen IP adres toegewezen in het modem. Het IP wat ik uit wireshark haal is ook niet te benaderen.

Dat wordt SMA maar weer terugmailen en afwachten of ze nog ideën hebben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Kun je de home manager ook niet uitlezen via deze flow?
https://github.com/mkgeiger/node-red-sma/tree/main

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MzKzM73
Bedankt voor de tip, mocht ik het werkend krijgen dan is dat nog wel een idee. Ik kan de HM20 echter voorlopig helemaal niet benaderen. Er wordt wel data verzonden naar de poort maar de HM20 geeft geen antwoord lijkt wel. Er wordt bijvoorbeeld geen IP adres toegewezen in de router en ook via Wireshark lijkt er niets vanuit het MAC adres van de HM20 terug te komen.

Na herstart van de HM20 gaat het na een paar seconden het bovenste ledje groen knipperen wat zou duiden op een firmware update.
Vermoedelijk verwacht de HM20 dit op een IP adres wat de vorige eigenaar ingesteld heeft maar waarom dit na een fabrieksreset dan niet "stopt" is me een raadsel. Hopelijk krijg ik snel reactie van SMA, wellicht hebben ze nog ideeën of kan ik het opsturen ter reparatie / reflash.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFDev
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22:11
En, toevallig al wat meer bekend? Ik ben ook in de markt voor een HM2.0 maar gezien de nieuwprijs is een 2e hands een stuk aantrekkelijker, mits die weer in te stellen is op mijn systeem uiteraard. Daarnaast hangt er hier ook een experiabox v12….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MzKzM73
Nog geen reactie terug van SMA tot op heden. Op zich zou het volgens hun geen probleem moeten zijn om een 2de hands opnieuw in te stellen. Waarom die van mij dan een probleem heeft is ook de vraag....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MzKzM73
Nu ook maar een officiele service case aangemaakt op de SMA website. Tot op heden had ik enkel email contact met de Benelux serivcedesk maar laatste 2 weken radiostilte ondanks updates vanuit mijn kant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MzKzM73
Kleine update om dit topic te kunnen sluiten:

Diverse telefoontjes met SMA hebben helaas geen soelaas geboden. Na een hoop proberen en instellingen controleren met de selpdesk kreeg ik steeds het antwoord: contact opnemen met de (erkende) installateur. Omdat het om een 2de handsje ging en ik het zelf heb geinstalleerd gaat dit niet op ende erkende installateurs uit de buurt hebben geen interesse om dit op te pakken (snap ik ook wel natuurlijk).

Uiteindelijk via Tweakers een andere HM2.0 overgenomen en geïnstalleerd, deze werkte direct naar behoren en was ook goed aan te melden was in Sunnyportal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 20:04
Heb je ook al een thuisbatterij gekoppeld aan de SE @MzKzM73 ?
Dan wordt de Home Manager 2 namelijk nog leuker ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MzKzM73
Franciesco schreef op maandag 8 januari 2024 @ 09:46:
Heb je ook al een thuisbatterij gekoppeld aan de SE @MzKzM73 ?
Dan wordt de Home Manager 2 namelijk nog leuker ;)
Nog niet, en zolang het salderen nog niet gestopt is ook nog niet zo heel interresant voor mij.
Ben wel al aan het inlezen maar nu SMA ook net zelf met een batterij op de proppen is gekomen wil ik even de ervaringen / verschillen tov de BYD batterijen afwachten. Voorlopig is het slechts een gimmick bij ons maar het is nu ook bijvoorbeeld mogelijk om terugleveren uit te zetten zodra de energieleverancier vandebron fratsen uit gaat halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 20:04
In mijn onderzoek van een paar maanden terug zag ik niet echt voordelen in de SMA Home Storage batterijen t.o.v. BYD HVM. De laatste is (was?) goedkoper en heeft b.v. ook een betere schaalbaarheid (hoger maximale opslagcapaciteit).
Het gewicht is wel lager van de Home Storage, maar dat was/is voor mij niet belangrijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MzKzM73
Kleinde update van mijn kant:
Ik heb enige weken gelede een andere Home manager 2.0 van @AUijtdehaag heb overgenomen en deze, zonder verdere truukendoos heb kunnen toevoegen aan sunnyportal, gewoon op de KPN box 12.
Hierna heb ik voor de oude HM2.0 een omruilverzoek ingediend bij SMA, het kon immers niet meer aan een verkeerd modem / IGMPv3 liggen. En met resultaat, binnen een week had ik een nieuw home manager 2.0 in huis.

SMA heeft overigens gehint dat het inderdaad om een defecte firmware kan gaan (quote van de helpdesk):

"Beste,

Ik heb vernomen van mij L1 collega dat de home manager is gereset tijdens het updaten dit kan er voor zorgen dat het toestel een niet functionerende firmware heeft.
Een home manager kan niet toegevoegd worden aan een bestaande installatie. hiervoor moet de data collectie van de huidige installatie voor de omvormers worden uitgeschakeld en een nieuwe installatie worden aangemaakt."

Dat laatste wist ik inderdaad, een HM vereist of een compleet nieuwe installatie, óf de data verzameling van de huidige omvormer stopzetten.
Het resetten tijdens een update zal dan waarschijnlijk voor de vorige eigenaar zijn gebeurd.

Hoe dan ook, toch mooi dat SMA ook met de gewone steveling tweaker (dus geen geautoriseerd installateur) meedenkt. Hoewel het contact wat stroever ging dan ik gewend ben uiteindelijk toch resultaat, en dat is uiteindelijk wat telt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spencer_830
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 19:49
Is er een product pagina van de Home manager 2.0 ?
Ik heb even een zoekactie gedaan op de "vraag&aanbod" en "Pricewatch", maar hier vind ik niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MzKzM73
spencer_830 schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 11:15:
Is er een product pagina van de Home manager 2.0 ?
Ik heb even een zoekactie gedaan op de "vraag&aanbod" en "Pricewatch", maar hier vind ik niks.
Niet op tweakers volgens mij, wel op de SMA website. Duidelijker zijn echter de youtube filmpjes van SMA vind ik zelf.
Pagina: 1