Beste manier een frauduleuze website aan te pakken?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 16:29

SomerenV

It's something!

Topicstarter
M'n vrouw zit wel eens rond te neuzen naar producten en komt dan zo nu en dan op websites terecht van winkels die ze niet kent. In het verleden is het wel eens misgegaan en is er na de bestelling niks meer vernomen van de winkel met als resultaat dat ze het geld kwijt was. Nou ging dat nooit om hoge bedragen, maar sindsdien stuurt ze het door naar mij als ze een webshop niet kent of het niet helemaal vertrouwt.

Zo stuurde ze net https://shoplittleone.nl/ door. Voordat de mods beginnen te steigeren: bij die website gaan echt alle alarmbellen af dus hoe meer zichtbaarheid in combinatie met een fraudemelding, hoe beter. Whois geeft aan dat het domein 3 dagen geleden geregistreerd is terwijl de website reviews heeft uit 2021. Reviews die me iets te perfect zijn overigens. Het adres laat op Google Maps een Coffeeshop zien. Het KVK nummer komt 2 cijfers tekort (782763), maar als je er op zoekt kom je nog een andere webshop tegen (Ortosko) die offline is, ook al is ie pas eind november geregistreerd. Toevallig ook gevestigd op hetzelfde adres. In de Algemene voorwaarden van ShopLittleOne wordt ook gesproken over Ortosko en in de FAQ staat het emailadres klantenservice@littleone.shop terwijl bij contactgegevens klantenservice@shoplittleone.nl staat. Red flag na red flag :+

Nou heb ik een melding gemaakt bij fraudehelpdesk.nl, maar zijn er nog andere opties om zo'n website aan te pakken? Hoe langer het online is, hoe meer slachtoffers ze kunnen maken, en dat wil je niet. Nou is 49 euro geen wereldschokkend bedrag mocht je het kwijtraken, maar het is alsnog zonde van je geld en is gun het volk achter de website geen cent.

Ik Schiet Film | Website | Instagram

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• OnTracK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Wat kan helpen het via de Payment Provider / Shopify te reporten. Zodat hun account daar geblockt wordt.

[ Voor 9% gewijzigd door OnTracK op 19-12-2023 23:59 ]

Not everybody wins, and certainly not everybody wins all the time.
But once you get into your boat, push off and tie into your shoes.
Then you have indeed won far more than those who have never tried.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SomerenV

SomerenV

It's something!

Topicstarter
OnTracK schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 23:57:
Wat kan helpen het via de Payment Provider / Shopify te reporten. Zodat hun account daar geblockt wordt.
Goeie. Direct gedaan! Wel een beetje jammer dat je perse een account moet hebben bij Shopify om zoiets te melden. Da's toch een mogelijke drempel voor sommigen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 02-10 19:10
SomerenV schreef op woensdag 20 december 2023 @ 00:13:
[...]

Goeie. Direct gedaan! Wel een beetje jammer dat je perse een account moet hebben bij Shopify om zoiets te melden. Da's toch een mogelijke drempel voor sommigen.
En dat is waarschijnlijk de reden dat ze het doen. Als je al kijkt hoeveel mensen bedrijf review bommen aan de hand van 1 verhaal is absurd dus enige bescherming om niet overspoeld te worden met berichten is denk ik de reden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11:17

Oekol

waka waka hey hey

Bestellingen worden over het algemeen binnen 1-2 werkdagen verzonden (maandag - vrijdag)

De kwalitatieve levertijd is 4-10 werkdagen. (maandag - vrijdag)
Typisch gevalletje van dropshipment. Dit kan gewoon vanuit een zolderkamer gerund worden en de bestellingen komen vanuit China.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Nu online

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Op https://www.thuiswinkel.org/ kun je de url van een website plakken, als deze niet bekend is, gewoon niets bestellen.

Heb je bovenstaande indicatoren, whois, kvk, maps e.d. ook uitgelegd aan de vrouw?

Overigens, vrouwlief klinkt bijzonder naïef, ik zou mij meer zorgen maken om scams m.b.t toegang tot je bankrekening...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMD
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17:26

OMD

Accretion schreef op woensdag 20 december 2023 @ 07:15:
Op https://www.thuiswinkel.org/ kun je de url van een website plakken, als deze niet bekend is, gewoon niets bestellen.

Heb je bovenstaande indicatoren, whois, kvk, maps e.d. ook uitgelegd aan de vrouw?

Overigens, vrouwlief klinkt bijzonder naïef, ik zou mij meer zorgen maken om scams m.b.t toegang tot je bankrekening...
Mag ik zeggen dat dit een niet zo slim advies is? Je zoekt alleen binnen de leden van thuiswinkelwaarborg. Zo heilig is dat bedrijf niet hoor. Er zijn meer bedrijven die controles uitvoeren op websites.

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

https://www.consuwijzer.n...lding-bij-acm-consuwijzer
https://www.fraudehelpdesk.nl/fraude-melden/
OMD schreef op woensdag 20 december 2023 @ 08:36:
[...]
Mag ik zeggen dat dit een niet zo slim advies is? Je zoekt alleen binnen de leden van thuiswinkelwaarborg. Zo heilig is dat bedrijf niet hoor. Er zijn meer bedrijven die controles uitvoeren op websites.
offtopic:
Hoezo is dat niet slim als stelregel? Dat er af en toe niet die leuke deal voor een schattig jurkje kan worden gebruikt omdat Ali Express er niet in staat, maakt het als stelregel nog niet verkeerd. En of niet kopen of veel beter kijken als ze er niet tussen staan. Prima advies. Enige dat ontbreekt: een zin later zeggen dat er wel te vinden zijn, nog niet betekent dat het zeker goed zit.

Edit @OMD er was niet gezegd dat het een foute winkel is als het niet bij https://www.thuiswinkel.org/ is aangesloten. Er was gezegd dat je er gewoon ook niet kunt kopen als ze er niet zijn aangesloten. Prima advies. Niemand gaat onthouden wat de vijf te vertrouwen keurmerken zijn en ook herkennen dat een zesde keurmerk nep is. Niet kopen is een keuze, ondanks FOMO. Maar dit wordt offtopic..

[ Voor 19% gewijzigd door F_J_K op 20-12-2023 09:22 . Reden: ik ga er niet nog een reactie voor plaatsen dus even als edit nog wat verduidelijkt. ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OMD
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17:26

OMD

F_J_K schreef op woensdag 20 december 2023 @ 09:03:
https://www.consuwijzer.n...lding-bij-acm-consuwijzer
https://www.fraudehelpdesk.nl/fraude-melden/

[...]

Hoezo is dat niet slim als stelregel? Dat er af en toe niet die leuke deal voor een schattig jurkje kan worden gebruikt omdat Ali Express er niet in staat, maakt het als stelregel nog niet verkeerd. En of niet kopen of veel beter kijken als ze er niet tussen staan. Prima advies. Enige dat ontbreekt: een zin later zeggen dat er wel te vinden zijn, nog niet betekent dat het zeker goed zit.
Het is geen slim advies omdat als regel wordt gebruikt dat alleen wat op die website staat veilig is en geen enkele andere optie. Dus nee, het is geen best advies nee.
Thuiswinkel waarborg heeft wat, 2500 leden ofzo? Zijn er een hoop websites niet betrouwbaar :+
Er zijn alleen al 5 grote keurmerken in Nederland. Die zijn prima om websites op te checken, niet alleeen thuiswinkelwaarborg.

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Registrar benaderen;
domainabuse@tucows.com

Al die thuiskeurmerken etc heel leuk allemaal, maar die hebben weinig macht en als er al actie komt duurt dat veeeeeeel te lang.

Registrar kan met bewijs het domein simpelweg offline halen. De SIDN kan dat ook uiteraard;
support@sidn.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Zucht.. helaas is dit dwijlen met de orkaan nog in volle gang... mijn eigen webshop is afgelopen maand tientallen keren gekopieerd en ben zelfs met de politie bezig geweest en alles maar behalve een notice en take down naar de domain registar kan je verdomd weinig en die worden vaak zelfs niet ingewilligd.

Wat mij betreft tijd dat betaal instanties die dit soort faciliteiten faciliteren gewoon mede aansprakelijk te stellen. Zij dienen een gedegen background check te doen voordat je betalingen kan ontvangen met ideal en soort gelijken. Helaas sinds ideal voor iedereen open is is de weg vrij voor dit soort criminelen want zelfs de gemiddelde chineze webshop biedt al ideal aan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Uthar
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 01-10 09:58
Voor controleren van websites gebruik ik deze vaak:
https://webshopchecker.nl/shop/shoplittleone-nl/

Ziet er inderdaad niet zo betrouwbaar uit.

[ Voor 18% gewijzigd door Uthar op 20-12-2023 12:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mariekeb
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 15:31
Retouren gaan weer naar een heel ander adres ( woonhuis in Purmerend met volgens hun de naam Ella's Boutique) en er wordt in de algemene voorwaarden naast Ortosko ook nog Velvera genoemd als bedrijfsnaam.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:45
Uthar schreef op woensdag 20 december 2023 @ 12:51:
Voor controleren van websites gebruik ik deze vaak:
https://webshopchecker.nl/shop/shoplittleone-nl/

Ziet er inderdaad niet zo betrouwbaar uit.
Handige website idd maar dat groene vinkje snap ik dan weet niet...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MFIjFWmKH9nhmei2lK2GQu6UoDY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/z2KYLVwW11abv7FDW9eUW4Fp.png?f=fotoalbum_large
Hoe oud is de domeinnaam, is een indicatie van hoe lang de onderneming al bestaat. Een webwinkel die al minimaal 3 jaar bestaat heeft zijn bestaansrecht bewezen en verdient daarom een punt. We halen deze informatie geautomatiseerd uit de WHOIS informatie van een domein, hierin is ook de datum te vinden wanneer het domein voor het eerst in gebruik is genomen.
Het lijkt erop dat ze hem niet meetellen in de punten maar ze geven hem wel groen vinlkje
Domain age is voor mij ongeveerd de belangrijkste indicator om (phishing) domeinen te valideren

Verder ben ik gestopt met shoppen bij vage webshops (en mijn partner ook).
Met de bekende top10 websites kun je zo goed als alles bestellen.

Soms wat duurder maar wel meer zekerheid :)

[ Voor 10% gewijzigd door laurens0619 op 20-12-2023 13:22 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SomerenV

SomerenV

It's something!

Topicstarter
loki504 schreef op woensdag 20 december 2023 @ 06:59:
[...]

En dat is waarschijnlijk de reden dat ze het doen. Als je al kijkt hoeveel mensen bedrijf review bommen aan de hand van 1 verhaal is absurd dus enige bescherming om niet overspoeld te worden met berichten is denk ik de reden.
Ja true, had ik nog niet eens aan gedacht.
Oekol schreef op woensdag 20 december 2023 @ 07:14:
[...]

Typisch gevalletje van dropshipment. Dit kan gewoon vanuit een zolderkamer gerund worden en de bestellingen komen vanuit China.
Mijn gok is dat het hier echt puur draait om geld innen en dat er weinig verscheept wordt. Deze hele website schreeuwt 'scam'. Even adverteren op de socials, geld innen en opdoeken.
Accretion schreef op woensdag 20 december 2023 @ 07:15:

Zoals anderen aangeven is thuiswinkel.org ook niet helemaal heilig. Persoonlijk kijk ik daar echt nooit op aangezien mijn belangrijkste indicator whois is. Als een website echt recentelijk pas geregistreerd is dan houdt het voor mij direct op. M'n vrouw heb ik het overigens ook uitgelegd, en die herkent inmiddels ook een beetje de rode vlaggen.
Dat valt gelukkig wel mee. Soms komt ze iets tegen op Facebook op Instagram van een of andere onbekende winkel. In het verleden heeft ze zo een keer een paar schoenen besteld en nog iets anders goedkoops, maar in beide gevallen kon ik vrijwel direct zeggen dat ze waarschijnlijk haar geld kwijt was. Sindsdien bestelt ze eigenlijk alleen nog bij winkels die ze kent, en als ze een winkel niet kent vraagt ze eerst mij of het wel oké is. De gemiddelde bezoeker hier is redelijk tech-savy. We weten waar we op moeten letten en hoe we bepaalde checks uit kunnen voeren, maar voor een gemiddelde burger ziet een website er al snel betrouwbaar uit. Mooi design, mooie foto's, goede reviews op de website, dus dan is 't prima. Die gaan niet eerst googelen op shop reviews, door de website heen klikken naar algemene voorwaarden en contactinformatie, om nog maar niet te spreken over whois of het checken van Google Maps of KVK-nummers.

@Verwijderd Ik ga even mailen. Thanks! Ik weet dat het dweilen met de kraan open is, maar het is voor mij een kleine moeite en bespaart misschien een paar mensen wat ellende. Da's het wat mij betreft al waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 16:06
Dit lijkt gewoon op een typische dropshipper met een one-page shop, echter gezien het domein net 3 dagen oud is denk ik dat het of een beginner is die alles al live heeft staan zonder dingen te controleren. De reviews zijn geïmporteerd, dat zie je al je erop klikt, die informatie staat gewoon op de site..

Of het dus echt een scam / fraude website is weet ik niet, ik denk dat je het product gewoon krijgt namelijk. Alleen hoe het zit met retouren en dergelijke, en de misleiding met reviews geen idee.

Zucht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dit is gewoon 100% scam niks met drop shipping te maken. of ze willen je credit card gegevens of ze vangen je centen en verdwijnen met een paar weken.

Ik ben al maanden bezig met enkele tientallen van dit soort shops maar je komt gewoon nergens, zij zijn sneller in het lanceren dan dat jij bent in het neerhalen want alle instanties halen hun neus er voor op. Pas als er tientallen slachtoffers van 1 shop zich melden gaan ze eens kijken maar dan is de dader al lang gevlogen. Pro actief handelen heeft vrijwel geen nut.

Domeinprovider waar wespennest voor fake webshops

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SomerenV

SomerenV

It's something!

Topicstarter
Dat is wel echt extreem zuur, ook omdat de valide (nagemaakte) winkel waarschijnlijk de pineut is als men het geld kwijt is en de nepwinkel pleite. Dan zoek je op een naam en kom je bij de echte winkel uit. Hoewel het vrij bizar is dat er nauwelijks wat tegen gedaan wordt is het natuurlijk ook gewoon echt dweilen met de kraan open, en waarschijnlijk worden er nauwelijks resources aan besteed om het aan te pakken.

@SgtElPotato Naah, teveel dingen die gewoon niet kloppen zoals conflicterende namen van andere winkels her en der, adressen waar al wat anders op gevestigd is en een KVK die niet kan kloppen omdat het twee cijfers mist. Daarnaast dan nog de reviews die overduidelijk nep zijn en het ontbreken van socials. Dit soort winkels duikt op, maakt reclame op bijvoorbeeld Facebook en Instagram, int geld, en verdwijnt dan weer als sneeuw voor de zon na een paar weken, voordat men argwaan krijgt of negatieve reviews gaat plaatsen online.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

SomerenV schreef op woensdag 20 december 2023 @ 00:13:
[...]

Daarnaast wil je er weinig mee, want je kunt bij Shopify een hele webshop in één keer importeren. Deze mensen maken gewoon een export met alle producten, en als er eentje offline wordt gehaald importeren ze binnen een dag een nieuwe kopie, passen ze her en der wat aan en zijn ze weer up en running.

Dat ze een paar honderd euro kwijt zijn aan Facebook advertenties e.d. maakt ze niet uit, want ze verdienen er bakken met geld mee. Tegen de tijd dat zo'n webshop offline gaat hebben ze al vele malen meer geld verdiend dan het ze heeft gekost in opzet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeN
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 02-10 19:31
Mijn ervaring met Shopify abuse bij een andere webshop die hier eerder langs kwam is dat ze er totaal niets mee doen.

Totdat iemand een keer Shopify daadwerkelijk zelf aanpakt als medeplichtig aan deze oplichtingspraktijken ben ik bang dat je weinig kunt doen.
Pagina: 1