Bestelling bij dropship-site, betaald met iDEAL - en nu?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Helaas heb ik, als normaliter alerte consument, toch wat checks niet gedaan alvorens een bestelling te plaatsen.

Het gaat om een bestelling bij www.iconiclux.nl

Het nadeel was, als je dit ging googlen, werd automatisch gezocht op "iconic lux" (met spatie), waardoor bepaalde alert paginas niet direct naar boven komen.

Ze kopen dus ads in op facebook en dergelijke, waardoor hun producten worden gehighlight.

Je ziet ook duidelijk op de site (al moet je er even voor rondklikken) dat ze geen adres vermelden, hun retour adres een Chinees adres is, enz enz.

Achteraf kreeg ik ook mailtjes met "uw bestelling is er over 10-15 werkdagen", terwijl op de site stond volgende dag geleverd. Mooie dingetjes allemaal.

Ze sturen ook mailtjes met de naam "Helevance" en "Nopon". Beide namen zijn oud en leveren ook tal van negatieve reviews op.

Long story short: TS heeft daar helaas toch een bestelling gedaan en met iDeal betaald. TS heeft geen poot om op te staan, qua terug claimen van geld.
Maar wat kun je dan wèl doen in zo een situatie?

Ik kan in de pen klimmen bij de 'shop', maar ik verwacht niet dat ze dan zeggen "oh, hier is je geld weer terug". En je hebt verder ook niet echt andere middelen of wegen om te bewandelen. Of wel?

Dus in het slechtste geval krijg ik helemaal niets, in het beste geval krijg ik aliexpress spul voor veel te veel geld.

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Nou ja, dat er voor nopon.nl al een speciale pagina van een ander bedrijf beschikbaar is baart al zorgen: https://nietbezorgd.nl/reviews/nopon-nl-nl/

Over het bestellen en versturen zijn ze wel duidelijk. Ik heb nergens gezien dat het de volgende dag geleverd wordt. Wat ze schrijven is dit:
WAT ZIJN DE LEVERTIJDEN?

Wij streven naar een snelle levering van de producten. Wanneer je op werkdagen voor 15.00 een bestelling plaatst, streven wij ernaar op je bestelling dezelfde dag nog te verwerken. Veel van onze artikelen verzenden wij rechtstreeks via onze leveranciers. Hierdoor bedraagt de gemiddelde levertijd 10 - 15 werkdagen.
Uit de voorwaarden blijkt wel dat ze niet begrijpen hoe het recht in elkaar steekt:
VERLOREN OF GESTOLEN PAKKETJE

Wij zijn niet verantwoordelijk voor verloren of gestolen pakketten.
Dat zijn ze wel, totdat het pakketje aan jou is overhandigd. Hier kunnen ze dus aardig de mist mee in gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 19:49
Als je er achter kan komen met WIE je een overeenkomst hebt en hij bevind zich in NL dan kan je hem mogelijk dagvaarden. Maar dat hangt van wat meer dingen af. Ik zou het als leergeld zien en elk bedrijf wat je niet kent en meer als 20 euro aan besteed goed controleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Niet online
sypie schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 09:37:
Nou ja, dat er voor nopon.nl al een speciale pagina van een ander bedrijf beschikbaar is baart al zorgen: https://nietbezorgd.nl/reviews/nopon-nl-nl/

Over het bestellen en versturen zijn ze wel duidelijk. Ik heb nergens gezien dat het de volgende dag geleverd wordt. Wat ze schrijven is dit:

[...]

Uit de voorwaarden blijkt wel dat ze niet begrijpen hoe het recht in elkaar steekt:

[...]

Dat zijn ze wel, totdat het pakketje aan jou is overhandigd. Hier kunnen ze dus aardig de mist mee in gaan.
Helaas kwam de naam Nopon pas aan het licht via een email die ik kreeg van iconiclux, daar stond nog de oude naam Nopon in vernoemd.

Lekkere constructie zo. 8)7

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 217290

het is allemaal wel heel erg schimmig...

vacatures mbo/hbo dus ze zijn zich wel bewust van de nederlandse markt.
maar hun identiteit schermen ze volledig af,

je komt 3 namen tegen:

nopon
Helevance
iconiclux

je zou bij de kvk nog kunnen opvragen maar die ligt er op dit moment uit.

bij helevance website vind ik wel adres gegevens terug maar ook weer vaag:
Bedrijfsnaam: gezondheid ECOM
Adres: Vanisseghemlaan 115, Nederland

Edit; het adres is nep dus ga er maar vanuit dat dit een oplichters website is, net als helaas heel veel websites die goedkope producten aanbieden op dit moment.

[ Voor 35% gewijzigd door Anoniem: 217290 op 25-11-2023 09:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
Tanuki schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 09:26:
Dus in het slechtste geval krijg ik helemaal niets, in het beste geval krijg ik aliexpress spul voor veel te veel geld.
Je vraag in de titel is: wat nu?

Als je kocht als consument, kun je kunt de overeenkomst herroepen als je dat wil. Ook vóór je de zaak of zaken hebt ontvangen. De manier waarop je herroept is vormvrij, maar jij draagt de bewijslast dat je herroepingsverklaring is ontvangen.

Blijkens de pagina met vacatures kun je e-mailen naar het 'info@' e-mailadres. Doe dat zowel via een reguliere e-mail client als via het formulier. Stuur de tekst eerst via het formulier en daarna per e-mail. De tekst hou je identiek. Maak een screenshot van de website waarop je de tekst uit je e-mail hebt geplaatst vóór je op verzenden drukt. Een datum schrijf je in het Nederlands voluit zonder hoofdletters. Dus bijvoorbeeld 1 november 2023 of 20 november 2023. Let op dat je niet per se alle zaken kunt herroepen. Maar zoiets als schoenen wel. Hier staat art. 6:230o BW en hier staat art. 6:230r BW. Download de algemene voorwaarden voor het geval de website plotseling uit de lucht zou zijn.

Zonder herroeping sta je civielrechtelijk vrij zwak en het kost weinig moeite.

Stuur bijvoorbeeld het volgende:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 19:11
@Real Herroepen betekent wel dat TS de goederen (zodra die zijn ontvangen) op eigen kosten moet gaan terugsturen naar een adres in China. Het is de vraag of dat rendabel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
Tom-Z schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 13:51:
@Real Herroepen betekent wel dat TS de goederen (zodra die zijn ontvangen) op eigen kosten moet gaan terugsturen naar een adres in China. Het is de vraag of dat rendabel is.
dan moet je ze weigeren aan de deur. of elke dag in de postnl app(als hij daar een account heeft) direct retour sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
Tom-Z schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 13:51:
Niet als de verkoper de essentiële informatie over retourkosten niet heeft verstrekt op een duurzame gegevensdrager en ook niet als de verkoper niet aflevert.

Hoe groot acht jij de kans dat de verkoper de essentiële informatie over retourkosten niet heeft verstrekt op een duurzame gegevensdrager?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

en je denkt dat de verkoper "oplichter" boodschap heeft aan de wet?

beste kans die TS heeft is kijken wie de iDeal transactie heeft voldaan namens de verkoper en die aan te schrijven dat ze zaken doen met een oplichterspartij en vragen of zij de transactie nog ongedaan kunnen maken.

daarbij bovenstaande gegevens verstrekker aan de payment provider dat ze dus nep addressen gebruiken etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
Anoniem: 217290 schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 21:36:

beste kans die TS heeft is kijken wie de iDeal transactie heeft voldaan namens de verkoper en die aan te schrijven dat ze zaken doen met een oplichterspartij en vragen of zij de transactie nog ongedaan kunnen maken.

daarbij bovenstaande gegevens verstrekker aan de payment provider dat ze dus nep addressen gebruiken etc.
Nee maar als het om een NL gaat kan je hem wel via een rechter dwingen om zich aan de wet te houden. En dan moet je zelf wel eerst netjes de juiste weg hebben bewandeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Niet online

Ook daar is blijkbaar weer over nagedacht. Het is in ieder geval niet een, zoals "normaal" zou zijn, Nederlandse:
Informationen für IBAN DE89202208000095020447
Account Number check digit is correct
IBAN Check digit is correct
IBAN structure is correct
IBAN Length is correct
BIC SXPYDEHHXXX
BANK Banking Circle - German Branch
ADDRESS Chilehaus a fischertwiete 2
CITY München
ZIP 80333
COUNTRY Germany
COUNTRY ISO DE
SEPA SCT YES
SEPA SCI NO
SEPA SDD YES
SEPA COR1 YES
SEPA B2B YES
SEPA SCC NO
SEPA TIPS YES
Hier kan ik eens een mailtje aan wijden uiteraard. :) Benieuwd wat daar uit komt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeN
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 20:05
In dit geval is Shopify de tussenpartij, je zou hun kunnen contacteren om aan te geven om wat voor partij dit gaat en om aan te geven dat je je geld terug wilt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 04:46
Als ik Google op iconiclux.nl, is dit de 2e link (eerste is dit topic 8) ). Dat is weinig hoopgevend. Op de profielpagina daar staan nog wel wat klachten van klanten die wel iets ontvangen hebben, trouwens...

Ik heb nog even op de genoemde namen gezocht via Acumulus (waar ik mijn bedrijfsadministratie in doe), via de KvK koppeling daar, kom ik geen van onderstaande bedrijfsnamen tegen bij de KvK:
iconiclux
Nopon,
Helevance
Ecom geeft enorm veel resultaten, aangezien het een afkorting voor ecommerce is... Ook daartussen geen die er tussenuit springt. En geen resultaat in combinatie met gezondheid.

@Tanuki Ik denk dat je enige hoop de betaalprovider is, inderdaad. Misschien dat die hun verantwoordelijkheid willen nemen. En als er niks komt, zou ik aangifte doen, als er meer meldingen komen, kan de politie waarschijnlijk meer gegevens opeisen dan wij als particulier.

[ Voor 9% gewijzigd door Wild Chocolate op 26-11-2023 11:49 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Real schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 13:05:
[...]

Je vraag in de titel is: wat nu?

Als je kocht als consument, kun je kunt de overeenkomst herroepen als je dat wil. Ook vóór je de zaak of zaken hebt ontvangen. De manier waarop je herroept is vormvrij, maar jij draagt de bewijslast dat je herroepingsverklaring is ontvangen.

Blijkens de pagina met vacatures kun je e-mailen naar het 'info@' e-mailadres. Doe dat zowel via een reguliere e-mail client als via het formulier. Stuur de tekst eerst via het formulier en daarna per e-mail. De tekst hou je identiek. Maak een screenshot van de website waarop je de tekst uit je e-mail hebt geplaatst vóór je op verzenden drukt. Een datum schrijf je in het Nederlands voluit zonder hoofdletters. Dus bijvoorbeeld 1 november 2023 of 20 november 2023. Let op dat je niet per se alle zaken kunt herroepen. Maar zoiets als schoenen wel. Hier staat art. 6:230o BW en hier staat art. 6:230r BW. Download de algemene voorwaarden voor het geval de website plotseling uit de lucht zou zijn.

Zonder herroeping sta je civielrechtelijk vrij zwak en het kost weinig moeite.

Stuur bijvoorbeeld het volgende:

***members only***
Aangezien het een dropshipper is, is de kans aanwezig dat hij niet Nederlands is. Een bericht als dit zal in zijn auto-translate niet duidelijker worden. Een kort bericht dat je retourneert lijkt me handiger, dan snapt hij wel het doel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online

Een dropshipper is, zolang hij nog niet gefaald heeft in leveren, an sich geen oplichter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
42erik schreef op zondag 26 november 2023 @ 14:55:
[...]

Een dropshipper is, zolang hij nog niet gefaald heeft in leveren, an sich geen oplichter
Maar namaak merk artikelen verkopen voor een flinke prijs is dat wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zentbeer
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12:03
Je kunt ook solliciteren op de vacature op hun website. Met een beetje mazzel word je uitgenodigd en heb je dus een adres :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
loki504 schreef op zondag 26 november 2023 @ 14:57:
[...]

Maar namaak merk artikelen verkopen voor een flinke prijs is dat wel.
Ik zie op die site geen merknamen staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Tanuki schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 09:26:
Helaas heb ik, als normaliter alerte consument, toch wat checks niet gedaan alvorens een bestelling te plaatsen.

Het gaat om een bestelling bij www.iconiclux.nl

Het nadeel was, als je dit ging googlen, werd automatisch gezocht op "iconic lux" (met spatie), waardoor bepaalde alert paginas niet direct naar boven komen.

Ze kopen dus ads in op facebook en dergelijke, waardoor hun producten worden gehighlight.

Je ziet ook duidelijk op de site (al moet je er even voor rondklikken) dat ze geen adres vermelden, hun retour adres een Chinees adres is, enz enz.

Achteraf kreeg ik ook mailtjes met "uw bestelling is er over 10-15 werkdagen", terwijl op de site stond volgende dag geleverd. Mooie dingetjes allemaal.

Ze sturen ook mailtjes met de naam "Helevance" en "Nopon". Beide namen zijn oud en leveren ook tal van negatieve reviews op.

Long story short: TS heeft daar helaas toch een bestelling gedaan en met iDeal betaald. TS heeft geen poot om op te staan, qua terug claimen van geld.
Maar wat kun je dan wèl doen in zo een situatie?

Ik kan in de pen klimmen bij de 'shop', maar ik verwacht niet dat ze dan zeggen "oh, hier is je geld weer terug". En je hebt verder ook niet echt andere middelen of wegen om te bewandelen. Of wel?

Eerst wachten of de order wordt bezorgd of niet. anders kun je contact zoeken met Mollie payments of wie de betaling heeft geregeld tussen jullie. Maar voor nu is het speculatie of je order wel of niet komt

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

42erik schreef op zondag 26 november 2023 @ 14:55:
[...]

Als bedrijf valse adres gegevens vermelden valt al redelijk onder oplichting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stutrecht
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 20:05
42erik schreef op zondag 26 november 2023 @ 15:02:
[...]

Die zie ik ook niet maar ik zie wel wat merklogos van oa lacoste op de foto’s. Gelet op de omschrijvingen en de prijs, had ts m.i. moeten weten dat dit sowieso niet kosher was.

En nog een toevoeging: als je daadwerkelijk nep merkkleding hebt besteld, bestaat er ook nog een kans dat het in beslag wordt genomen en je een boete krijgt.

[ Voor 19% gewijzigd door stutrecht op 26-11-2023 16:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Tis idd een bijzondere website, ‘blablablabla cosmetics’ en ze verkopen alleen kleding en geen cosmetica :)

Dat alle kleding ‘vegan’ en ‘dierproef vrij’ is, is ook wel netjes van die dropshipper. ;)

[ Voor 31% gewijzigd door YakuzA op 26-11-2023 20:42 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
stutrecht schreef op zondag 26 november 2023 @ 16:00:
[...]

Die zie ik ook niet maar ik zie wel wat merklogos van oa lacoste op de foto’s. Gelet op de omschrijvingen en de prijs, had ts m.i. moeten weten dat dit sowieso niet kosher was.

En nog een toevoeging: als je daadwerkelijk nep merkkleding hebt besteld, bestaat er ook nog een kans dat het in beslag wordt genomen en je een boete krijgt.
Goed punt, ik had alleen beschrijvingen gelezen, maar ja, nu je het zegt zie ik ook logo's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
42erik schreef op zondag 26 november 2023 @ 14:52:
[...]
Een kort bericht dat je retourneert lijkt me handiger, dan snapt hij wel het doel.
En toen dacht ik: nu komt er een e-mail geschreven door @42erik dat zo nodig ook standhoudt in rechte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
42erik schreef op zondag 26 november 2023 @ 15:02:
[...]

Ik zou morato als antony morato aanzien. Als je er goed op let is het allemaal geen echt copy maar wel zo danig dat iemand die er geen verstand van heeft en het eens heeft gehoord voor de gek kan houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
loki504 schreef op zondag 26 november 2023 @ 19:50:
[...]

Ik zou morato als antony morato aanzien. Als je er goed op let is het allemaal geen echt copy maar wel zo danig dat iemand die er geen verstand van heeft en het eens heeft gehoord voor de gek kan houden.
morato... nevber heard of ;)

Blijkbaar, ook met de logo's die @stutrecht zag, verdiend meneer de dropshipper toch wat minder het voordeel van de wtijfel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
Real schreef op zondag 26 november 2023 @ 19:50:
[...]

En toen dacht ik: nu komt er een e-mail geschreven door @42erik dat zo nodig ook standhoudt in rechte.
Je hebt hulp nodig bij een bericht van 3 regels waarin je aangeeft te retourneren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Niet online
Wild Chocolate schreef op zondag 26 november 2023 @ 11:45:
Als ik Google op iconiclux.nl, is dit de 2e link (eerste is dit topic 8) ). Dat is weinig hoopgevend.
Helaas stond die "webshopchecker" nog niet bovenaan op dat moment. :( Het is al goed dat dit topic als eerste staat. :D Maar goed, dweilen met de kraan open natuurlijk, komen nog genoeg nieuwe malafide shopjes.

Het lastige was ook dat Google "iconiclux" ging "verbeteren" naar "iconic lux", waardoor je compleet andere resultaten krijgt. Als je dat nu doet is het al anders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Hackus schreef op zondag 26 november 2023 @ 15:17:
[...]

contact zoeken met Mollie payments of wie de betaling heeft geregeld tussen jullie.
Met welk doel zoek je als koper dan contact met een betaalprovider waar je geen enkele overeenkomst mee hebt?

Ik lees hier boven dat er wellicht een en ander kan worden teruggedraaid qua betaling, dat kun je in het geval van iDeal op je buik schrijven. De basis van iDeal is juist gegarandeerde betaling voor de verkoper met een zeer korte (3 tot 24 uur zo uit mijn hoofd) settlementperiode waarna de betaling bij de verkoper binnen is.

De constructie van iDeal betekent ook dat Mollie op geen enkel moment zelfstandig bevoegd is over de gelden die zij als betaalprovider uitwisselen. Ze zijn alleen intermediair, maar nooit eigenaar. Net zoals het transportbedrijf dat een vrachtwagen vol goederen van bedrijf A naar B transporteert.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 04:46
FirePuma142 schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 08:37:
[...]

Met welk doel zoek je als koper dan contact met een betaalprovider waar je geen enkele overeenkomst mee hebt?

Ik lees hier boven dat er wellicht een en ander kan worden teruggedraaid qua betaling, dat kun je in het geval van iDeal op je buik schrijven. De basis van iDeal is juist gegarandeerde betaling voor de verkoper met een zeer korte (3 tot 24 uur zo uit mijn hoofd) settlementperiode waarna de betaling bij de verkoper binnen is.

De constructie van iDeal betekent ook dat Mollie op geen enkel moment zelfstandig bevoegd is over de gelden die zij als betaalprovider uitwisselen. Ze zijn alleen intermediair, maar nooit eigenaar. Net zoals het transportbedrijf dat een vrachtwagen vol goederen van bedrijf A naar B transporteert.
Niet zozeer om je geld terug te krijgen, maar om gegevens te krijgen wie je geld heeft aangenomen. Daarnaast, als er genoeg klachten komen, stoppen ze hopelijk met zakendoen met betreffende persoon. Dan help je in ieder geval anderen om niet in dezelfde val te lopen.

[ Voor 8% gewijzigd door Wild Chocolate op 28-11-2023 13:48 ]

iRacing Profiel

Pagina: 1