PC in huiskamer ~€ 800,-

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikkie001
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:59

Mikkie001

Wat is werk zonder koffie?

Topicstarter
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het nieuwe systeem komt in de woonkamer en is bedoeld voor simpel huis-, tuin- en keukengebruik, zoals mailen en websites bezoeken. Verder zal het systeem worden gebruikt voor het overzetten van foto- en videobestanden van de camera naar harde schijf. De fotobestanden worden daarna verwerkt tot fotoalbums met Corel Paintshop Photo Pro XI en software van Fotofabriek. Deze albums kunnen meer dan 200 pagina's met foto's bevatten.

Ik houd er graag rekening mee dat de video's ook nog eens bewerkt gaan worden. Dit zal dan voornamelijk gaan om het knippen van de bestanden om niet-relevante stukken te verwijderen en het toevoegen van een overgang tussen de verschillende beelden. Dus geen hele (processor) intensieve activiteiten.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik heb geen absoluut maximum, maar ik zoek wel balans tussen de eisen die gesteld worden (niet al te hoog) en de prijs.
In eerste instantie hoopte ik voor +/- € 500,- wel klaar te zijn, maar gezien mijn eigen lijstje is dat wel erg zuinig en heb ik de titel aangepast naar +/- € 800,-.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Het huidige systeem is ongeveer 12 jaar in gebruik en heeft in 2017 een update gehad waarbij moederbord en CPU zijn vervangen en een SSD is toegevoegd.
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-6600 Boxed€ 0,-€ 0,-
1MoederbordenAsus H170-PRO/USB 3.1€ 0,-€ 0,-
1Interne harde schijvenWD Green HDD, 4TB€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenCooler Master Elite 335€ 0,-€ 0,-
1Geheugen internKingston HyperX Fury HX426C15FBK2/16€ 0,-€ 0,-
1VoedingenCooler Master Silent Pro M500€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesWD Blue SSD M.2 (TLC) 250GB€ 61,35€ 61,35
Totaal€ 61,35

Hiervan wil ik alleen de 250 GB SSD meenemen.
Maar gezien de huidige prijzen van de 4 TB SSD's, neem ik ook de WD 4 TB HDD mee, om deze op een later moment te vervangen door een 4 TB SSD.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Een compleet systeem, stil, zuinig en toekomstbestendig. Een IGPU is volgens mij voldoende, er is geen aparte videokaart nodig.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Niet echt, maar ik heb een AMD gekozen omdat deze op dit moment een betere verhouding heeft tussen prestatie en verbruik.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Criterium voor de WAF (Wife Acceptance Factor) : 'Kleiner is beter' (dit geldt voor de systeemkast O-) ), daarom een mini-ITX moederbord en kleinere behuizing.
De behuizing moet wel minimaal één 3,5'' EN minimaal één 2,5'' opslagmedium kunnen bevatten. Dan kan ik 3 opslagmedia intern aansluiten: 1x NVME (250 GB SSD mee te nemen van het huidige systeem) en 1x 3,5'' (4 TB HDD voorlopig meenemen van het huidige systeem en op termijn vervangen door een SSD) en 1x 2,5'' (aan te schaffen 4 TB SSD) of 1x NVME en 2x 2,5''. Hiermee kan op 1 medium het OS komen te staan en foto's en andere bestanden kunnen 2x opgeslagen worden op verschillende media, zodat er een back-up is die snel beschikbaar is. Overige backups worden via externe schijven gemaakt die 'elders' worden bewaard.
Voor externe schijven is een 'snelle' USB-poort (USB 3.2 (Gen2, 10Gb/s)) aan de voorkant van de kast gewenst.

Er is geen netwerkkabel, dus het systeem moet over WiFi beschikken.

Het systeem komt in de woonkamer en wij houden niet zo van het geluid van opstijgende vliegtuigen... Het is mij geen honderden euro's waard om een compleet onhoorbaar systeem neer te zetten, maar op een paar meter afstand zou ik het systeem niet willen horen.

Overdadig knipperende en/of gekleurde lampjes zijn ook niet gewenst.

Tot slot: De komende 5 jaar wil ik hooguit iets aanpassen aan de opslag, verder wil ik geen omkijken hebben naar de hardware.

Ga je overklokken?
Nee

Wat verwacht je van ons?[i]
Complimenten en een bevestiging van mijn keuzes zijn natuurlijk altijd prettig en dus welkom. Maar grote kans dat er betere keuzes te maken zijn en ik laat mij daarmee graag door jullie helpen!

Passen de componenten die ik heb uitgekozen bij elkaar, qua ruimte en connectoren?
Is het systeem in balans?
Ik heb een processorkoeler toegevoegd, is dat een verbetering ten opzichte van de standaard meegeleverde koeler, of is de meegeleverde koeler stil genoeg?
Zijn er opties voor een kleinere kast, waarbij nog wel genoeg opslag mogelijk is?
Zijn er componenten die goedkoper en/of kwalitatief beter kunnen, zonder (veel) in te leveren op prestatie, energiegebruik en geluidsproductie?

Dit lijstje heb ik nu samengesteld:
1ProcessorsAMD Ryzen 5 7600 Boxed€ 215,51€ 215,51
1MoederbordenASRock A620I Lightning WiFi€ 159,90€ 159,90
1Interne harde schijvenWD Green HDD, 4TB**
1BehuizingenJonsbo C6 Black€ 44,90€ 44,90
1ProcessorkoelingGelid Solutions Slim Silence Black€ 18,45€ 18,45
1Geheugen internCorsair Vengeance CMK32GX5M2B6000C36€ 104,90€ 104,90
1VoedingenFractal Design Ion+ 2 Platinum 560W€ 128,25€ 128,25
1Solid state drivesSamsung 870 QVO 4TB€ 158,-€ 158,-
1Solid state drivesWD Blue SSD M.2 (TLC) 250GB**
Totaal€ 891,26

* = wordt meegenomen van huidige systeem.

Er is altijd een groepje mensen dat in geen enkel groepje past

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 12:40
Mooie kast is die C6. Gebruik daar een SFX voeding als uitvoering: FSP Dagger Pro 550W in ipv de veel te dure ION+ met hele lange kabels.

Als moederbord gaat uitvoering: ASUS TUF Gaming A620M-PLUS WIFI ook passen voor een lagere prijs.

Het RAM heeft alleen Intel XMP profielen. Voor AMD wil je EXPO profielen als uitvoering: G.Skill Flare X5 F5-6000J3238F16GX2-FX5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 04-06 16:45
Ik zou Deskmini x300, klopt dit? eens lezen.

Die 4TB HDD zou ik anders inzetten dan in de woonkamer. als windows besluit te gaan defragmenteren of de superfetch index bij te werken is dat 75% van de geluidsproductie van je pc namelijk.
Je kan hem bijvoorbeeld in een uitvoering: Synology DiskStation DS120j (zonder harde schijven) stoppen en die naast je modem parkeren. Dan kunnen alle pc's in je netwerk bij die 4TB.

1ProcessorsAMD Ryzen 5 5600G Boxed€ 124,-€ 124,-
1NetwerkadaptersIntel Wi-Fi 6 Gig+ Desktop Kit€ 24,45€ 24,45
1BarebonesASRock DeskMini X300€ 154,50€ 154,50
1ProcessorkoelingNoctua NH-L9a-AM4 chromax.black€ 54,90€ 54,90
1Geheugen internKingston Fury Impact KF432S20IBK2/32€ 67,99€ 67,99
2Solid state drivesLexar NM790 (zonder heatsink) 2TB€ 107,80€ 215,60
Totaal€ 641,44

Als de vesa mount achterop je monitor nog vrij is kun je hem daarop schroeven.

[ Voor 148% gewijzigd door youridv1 op 19-12-2023 22:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikkie001

Mikkie001

Topicstarter
Bedankt voor het meedenken!
Uszka schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 22:02:
Mooie kast is die C6. Gebruik daar een SFX voeding als uitvoering: FSP Dagger Pro 550W in ipv de veel te dure ION+ met hele lange kabels.

Als moederbord gaat uitvoering: ASUS TUF Gaming A620M-PLUS WIFI ook passen voor een lagere prijs.

Het RAM heeft alleen Intel XMP profielen. Voor AMD wil je EXPO profielen als uitvoering: G.Skill Flare X5 F5-6000J3238F16GX2-FX5
Eerlijk gezegd nog nooit gehoord van FSP. Ik ga hier eens over lezen. Het verschil tussen Gold+ en Platinum+ is volgens mij te klein om het verschil in aanschafprijs te compenseren.

Het leek mij mij met het ASUS moederbord niet mogelijk om aan de voorkant een 10 Gb/s USB-poort te hebben. Of zie ik dat verkeerd?

Het Asrock moederbord kan volgens de omschrijving ook overweg met een Intel XMP profiel, maar het is inderdaad logischer om een variant met EXPO profiel te hebben.
Bij de geheugenmodules zag ik door de bomen het bos niet meer, dus erg blij met deze suggestie!
youridv1 schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 22:31:
Ik zou Deskmini x300, klopt dit? eens lezen.

Die 4TB HDD zou ik anders inzetten dan in de woonkamer. als windows besluit te gaan defragmenteren of de superfetch index bij te werken is dat 75% van de geluidsproductie van je pc namelijk.
Je kan hem bijvoorbeeld in een uitvoering: Synology DiskStation DS120j (zonder harde schijven) stoppen en die naast je modem parkeren. Dan kunnen alle pc's in je netwerk bij die 4TB.

....

Als de vesa mount achterop je monitor nog vrij is kun je hem daarop schroeven.
Het topic over Deskmini x300 heb ik doorgenomen. Deze leek mij te klein om een 3,5" en een 2,5" schijf aan te sluiten.

Ik heb een tijd lang een NAS gehad (Netgear Stora MS2000), maar na een tijdje had ik wat gedoe had met UPnP en gebeurden er dingen op de NAS die niet van mij zelf kwamen. Na een fabrieksreset en het aanpassen van UPnP-instellingen ging het weer een paar maanden goed, totdat één van de harde schijven corrupt raakte. Daarna was ik wel klaar met een schijf die aan het netwerk hangt en continue stroom gebruikt...
Hopelijk gaat de prijs van SSD nog verder naar beneden, maar zodra ik mij ga ergeren aan de HDD, dan wordt deze vervangen door een SSD.

Monteren op de VESA-mount van de monitor is wel een mooie optie en het overwegen waard!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12:33
Mikkie001 schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 23:33:
Eerlijk gezegd nog nooit gehoord van FSP. Ik ga hier eens over lezen.
FSP is één van de bekenste bedrijven die uitsluitend voedingen maakt met een omzet rond 3,5 miljard dollar per jaar. Voor een groot publiek onbekend omdat ze vaak OEM toeleverancier zijn en weinig reclame maken direct aan de consument. Beetje zoals SK Hynix bij RAM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• youridv1
Misschien een uitvoering: Noctua NH-L12S als cpu koeler. Zou moeten passen en meer capaciteit moeten hebben bij lagere toerentallen.

Eventueel kun je een sfx voeding monteren icm een conversie bracket zodat je meer ruimte hebt boven de cpu koeler voor airflow.

Wat ook kan is een uitvoering: NZXT Kraken 120 Die zijn op de silent preset op basis van vloeistof temperatuur heel stil voor 99% van je gebruik

[ Voor 24% gewijzigd door youridv1 op 20-12-2023 08:47 ]

• Mikkie001

Mikkie001

Topicstarter
youridv1 schreef op woensdag 20 december 2023 @ 08:43:
Misschien een uitvoering: Noctua NH-L12S als cpu koeler. Zou moeten passen en meer capaciteit moeten hebben bij lagere toerentallen.

Eventueel kun je een sfx voeding monteren icm een conversie bracket zodat je meer ruimte hebt boven de cpu koeler voor airflow.

Wat ook kan is een uitvoering: NZXT Kraken 120 Die zijn op de silent preset op basis van vloeistof temperatuur heel stil voor 99% van je gebruik
Als ik kijk naar het huidige gebruik van de PC, dan zal zeker 99% van de tijd niet veel van het systeem worden gevraagd. Tijdens de resterende 1% kan ik er wel mee leven als dat te horen is.
Meer capaciteit en betere airflow zijn natuurlijk altijd beter, maar ik vraag mij af of het voor mij opweegt tegen de investering? Hoeveel minder goed (luidruchtiger) is bijvoorbeeld de stock koeler?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• youridv1
of je zo ver moet gaan om een kleinere voeding te monteren voor meer airflow of een watercooler is de vraag. Dat lijkt me niet, gezien je er naar vraagt. Een aftermarket koeler lijkt me wel wenselijk. De meegeleverde wraith stealth is hoorbaar in idle en is niet in staat de R5 7600 onder de 95 graden te houden tijdens bijvoorbeeld een gaming load, dus bij iets zwaardere taken luister je al gauw naar een haardroger. Dat voorkom je al door een low profile koeler van een paar tientjes te kopen zoals die gelid slim silence black, maar een uitvoering: DeepCool AN600 of de genoemde noctua zou nog een merkbare upgrade zijn tijdens zwaardere taken.
uitvoering: Scythe Big Shuriken 3 Rev. B is ook een mooie optie. Met zijn 300 rpm min toerental is die onhoorbaar in idle als je de fancurve bij lage temperaturen op 0% zet.

Komt ook een beetje omdat je voor een mesh kast gaat. Die dempen de vervelende hoge tonen van die kleine ventilatoren niet lekker.

[ Voor 21% gewijzigd door youridv1 op 21-12-2023 11:02 ]

• ejdvandenberg
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15-06 22:11
Is iets als dit niet voldoende? v&a aangeboden: Dell OptiPlex 3000 Micro (M1X5W) 2x

Voldoet niet helemaal aan je opslag eisen, maar blijft meer dan genoeg budget over om daar wat aan te toen (ik heb m zelf ook :P, heeft een m2 en een 2.5 inch bay als het goed is).

Is buiten idle niet erg stil, maar dat is alleen tijdens gebruik en je kan het minder storend maken door hem ergens weg te stoppen (onder tafel/achter monitor oid).

• Mikkie001

Mikkie001

Topicstarter
youridv1 schreef op donderdag 21 december 2023 @ 10:58:
...
Komt ook een beetje omdat je voor een mesh kast gaat. Die dempen de vervelende hoge tonen van die kleine ventilatoren niet lekker.
Ik heb gezocht op 'kleine' kasten met USB-aansluitingen aan de voorkant (minimaal 1x 10 Gb/s en 1x USB type-C) en zonder doorzichtige panelen. Daarbij heb ik gekeken dat de kast nog niet zo lang op markt is (dus 'modern') en ik heb meegewogen dat de voeding bovenin beter zou zijn voor de airflow en de nieuwe standaard lijkt te worden. Daarmee kwam ik op de Jonsbo C6 uit.
Ik heb dus niet bewust gekozen voor mesh en sta open voor alternatieven.
ejdvandenberg schreef op donderdag 21 december 2023 @ 11:11:
Is iets als dit niet voldoende? v&a aangeboden: Dell OptiPlex 3000 Micro (M1X5W) 2x

Voldoet niet helemaal aan je opslag eisen, maar blijft meer dan genoeg budget over om daar wat aan te toen (ik heb m zelf ook :P, heeft een m2 en een 3.5 inch bay als het goed is).
Helaas... eis voor opslag is dat er op 2 fysieke componenten 4 TB ruimte is (dus niet 1 schijf van 8 TB).
En ik wil niet het OS en de data op dezelfde schijf hebben, dus ik heb minimaal 3 opslagmedia nodig.

Ik zie trouwens dat de prijs van de Samsung 870 QVO 4TB maar heel kort op € 158,- heeft gestaan en inmiddels weer boven de € 250,- zit...

• youridv1
Ik heb ook ergens vandaag even naar kasten gekeken en ik heb voor jouw use case inderdaad niet direct een beter alternatief.
Ik zat te denken aan bijvoorbeeld de uitvoering: Inter-Tech IM-1 Pocket maar die is wel anderhalf keer zo groot. Biedt wel veel meer compatibiliteit en is nog steeds maar 22 liter en dus redelijk compact voor een pc.

4TB SSD's zijn erg overpriced. Als je de extra sata / m.2 poorten hebt zou ik altijd voor 2x2TB gaan. De prijs per GB ligt op die manier veel gunstiger. Voor 200 euro heb je gewoon 2x2TB PCIe4 NVMe drives met TLC nand, ipv dat je 1 QLC SATA drive koopt die eigenlijk alleen geschikt is als stillere en zuinigere HDD qua performance.
Dus als 2x2 + 4 TB ook kan ipv 2x4TB zou ik daar meteen voor gaan.

Als het je om RAID ofzo gaat met die 2x4 zou ik gewoon 3x2TB doen in RAID 5. Dan heb je ook effectief 4TB, kun je van die HDD af en hoef je je niet scheel te betalen aan een slome QLC drive.

[ Voor 42% gewijzigd door youridv1 op 21-12-2023 11:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mikkie001

Mikkie001

Topicstarter
@youridv1

De Inter-Tech IM-1 Pocket is toch ruim 10 cm lager en bijna 10 cm minder diep dan de huidige kast, dus zal als flinke verbetering worden gezien. Voldoet niet helemaal aan de wensen rondom USB-poorten aan de voorzijde, maar daar komen we wel overheen.
Ik houd deze even in het achterhoofd!

Voor € 158,- had ik wel een QLC SATA drive van 4 TB willen toevoegen, aangezien één van de drives voornamelijk wordt gebruikt als permanente, lokale opslag die altijd en snel beschikbaar is. Maar voorlopig houd ik hier een HDD voor in het systeem.

Ik denk dat je gelijk hebt dat ik daarnaast beter een goede 2 TB SSD met TLC nand kan kopen, dan een 4 TB SSD die minder geschikt is en verhoudingsgewijs duurder is.
Er zal vast wel 2 TB aan data op het huidige systeem staan die overgezet kan worden naar een externe schijf die alleen aangesloten wordt wanneer dat nodig is. Maar dit is een aanname die ik nog wel even moet checken op het huidige systeem!

• youridv1
10gbits usb poorten zijn zeldzaam op behuizingen in het algemeen, dus dat beperkt de keuze heel erg. Denk dat de jonsbo dan de compleetste keuze is. Die heeft eigenlijk als enige nadeel de hoogte van de cpu koeler, maar je komt met een 70mm koeler prima weg voor deze pc.

[ Voor 46% gewijzigd door youridv1 op 21-12-2023 14:55 ]

Pagina: 1