Goedemorgen,
Hier nog even mijn twee centen:
Je haalt alleen even wel wat dingen door elkaar; het gaat hier niet om een schenking maar om een verkoop.
Ik haal niks door elkaar.
Een verkoop is prima te combineren met een (gedeeltelijke) schenking: een deel van de koopsom kun je laten betalen (al dan niet gefinancierd door spaargeld van de koper, door een lening van de bank, of zelfs een lening van verkoper) en de rest als schenking vormgeven.
Dat dit in de praktijk ook gewoon voorkomt mag blijken uit het volgende screenshot:
Bron:
https://www.belastingdien...erdrachtsbelasting%202%25.
Een notaris mag niet akkoord gaan met een overdracht waar geen reële waarde voor het huis betaald wordt, dat zou dan moeten worden goedgekeurd door een rechter. Voor de overdrachtsbelasting mag je ook niet zomaar een lager bedrag invullen, dat moet ook de reële marktwaarde zijn.
Dat van de notaris klopt, deze maakt ook de aangifte overdrachtsbelasting op, dient deze in en verzorgt de betaling.
Maar waar je dat van de rechter vandaan haalt?
Als de inspecteur van de Belastingdienst het niet eens is met de waarde voor de overdrachtsbelasting kan deze gewoon een correctie opleggen. Naar de rechter ga je pas (eventueel) daarna, in een beroepsprocedure.
Daarnaast is het inderdaad zo dat de belastingdienst bij een schenking naar de WOZ-waarde kijkt, en je dus geen schenkbelasting hoeft te betalen over het verschil tussen de koopsom en marktwaarde maar koopsom en WOZ-waarde. Dat voordeel geldt echter alleen voor de schenkbelasting.
Dit klopt en was de strekking van wat ik schreef.
Dus als de schoonfamilie van TS goedkeuring van een rechter weet te bemachtigen dan is het allemaal goed te regelen, maar zelfs dan een hoop gezeik vwb erfenis wanneer die uiteindelijk een keer verdeeld moet gaan worden.
Dat van die “goedkeuring” van de rechter: zie boven.
Verder zijn we het eens, daarom dus ook niet zelf aan gaan zitten klooien maar alles goed regelen met een notaris (tbv woning nu, en wensen later bij vererving)