Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirMemeAlot
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 15:21
Alvast bedankt voor het meedenken.

Members only: title
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 12:58
Nee dit mag niet. Is inderdaad verkapte schenking.

Zelfde als het vervolgens verdelen van het geld. Dit zal in de basis ook als schenking worden gezien.

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:40
1. Nee. Verschil tussen marktwaarde (taxatie) en verkoopprijs is een gift.
2. Het huis zou dan van die broer zijn, dus er is helemaal geen sprake meer van erfrecht, niet vanaf die ouders gezien dan in elk geval. Die schoonbroer zou de helft kunnen schenken aan zijn zus, maar dat is lastig af te dwingen als hij gewoon eigenaar is (zonder andere constructies er tussen) en zou sowieso opnieuw een schenking zijn.

Dus kortom, nee.

Hoe komt de schoonvader hier eigenlijk zo op?

Acties:
  • +23 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 13:56
ik weet niet hoeveel broers/zussen er in het spel zijn maar een huis (ver) onder de marktwaarde aan 1 van de kinderen verkopen, of dit nu wel of niet mag, is recept voor ellende in de familie :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 09:00
Je schrijft niet wat de beoogde woonsituatie van je schoonvader is. Mogelijk is verhuur van vader aan zoon een veel aantrekkelijker optie voor beiden? Kijk daar ook naar als je de verschillende situaties laat doorrekenen. Daarbij maakt het verschil of vader een andere woning koopt, gaat huren, naar een zorginstelling gaat, of zelf ook in het huis blijft wonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickname55
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11-09 20:53
ybos schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 20:38:
ik weet niet hoeveel broers/zussen er in het spel zijn maar een huis (ver) onder de marktwaarde aan 1 van de kinderen verkopen, of dit nu wel of niet mag, is recept voor ellende in de familie :X
Inderdaad. Maar zolang de man nog leeft en goed van verstand is, is het de vraag of je er überhaupt wat aan kan doen.

Euhm... \n ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 15:43
<knip> In de herhaling: als je niet netjes en hulpvaardig kunt reageren, reageer dan niet.

[ Voor 66% gewijzigd door Ardana op 19-12-2023 23:12 ]

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SirMemeAlot
Wilke schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 19:59:
1. Nee. Verschil tussen marktwaarde (taxatie) en verkoopprijs is een gift.
2. Het huis zou dan van die broer zijn, dus er is helemaal geen sprake meer van erfrecht, niet vanaf die ouders gezien dan in elk geval. Die schoonbroer zou de helft kunnen schenken aan zijn zus, maar dat is lastig af te dwingen als hij gewoon eigenaar is (zonder andere constructies er tussen) en zou sowieso opnieuw een schenking zijn.

Dus kortom, nee.

Hoe komt de schoonvader hier eigenlijk zo op?
Laten we het zo zeggen dat de Zwager in kwestie nogal een turbulent arbeidsverleden heeft en daarom niet in staat zal zijn op dit moment een eigen woning te kopen. Hij huurt nu, maar woning is natuurlijk een betere investering dus vandaar dat hij hem hiermee wil helpen.
We willen dit volledig volgens de wet afhandelen - en zijn niet op zoek naar mazen in de wet. Als dat zo overkomt is het eerder gebrek aan kennis van dit onderwerp.
ybos schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 20:38:
een broer en zus - verder volledig eens dat van dit soort constructies huilen komt. Maar ook dat laat ik aan de familie zelf. Wil mezelf daar niet van in de crossfire zetten ;)
Toke_gt schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 20:38:
Je schrijft niet wat de beoogde woonsituatie van je schoonvader is. Mogelijk is verhuur van vader aan zoon een veel aantrekkelijker optie voor beiden? Kijk daar ook naar als je de verschillende situaties laat doorrekenen. Daarbij maakt het verschil of vader een andere woning koopt, gaat huren, naar een zorginstelling gaat, of zelf ook in het huis blijft wonen.
Fair point. Het idee van mijn schoonvader is om bij zijn nieuwe vriendin te gaan wonen. Maar verhuur zou zeker tot de opties behoren - maar in dat geval zou bij geval van erven beide de helft van de woning krijgen neem ik aan en moet in dit geval haar broertje uitkopen?

De vader is in dit geval wel ziek geweest maar herstellende, maar wel op leeftijd. Vandaar dat dit soort zaken nu aangedacht worden.

[ Voor 42% gewijzigd door Ardana op 19-12-2023 23:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woudtwe
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 23-09 02:28
Je zal volgens mij voor de verkoop de boel moeten laten taxeren aangezien het voor een reële waarde verkocht moet worden. De keuze van de taxateur kan mede de uitkomst bepalen. Maar of hij daarmee de gewenste prijs haalt weet ik niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-09 20:35
Uit praktisch oogpunt is het in dit soort topics handig om zekerheidshalve aan te geven of de situatie zich afspeelt in Nederland of België. Er verschilt hierin nog wel iets t.a.v. de opties. Op basis van taalgebruik, ga ik uit van Nederland. Maar vergis mij daar wel eens in ;-).

Ervan uitgaande dat het Nederland is, gaat het dus om een scenario waarin een vader aan zoon wilt schenken. Want 3x onder marktwaarde verkopen, mag niet.

Gezien je in je laatste post aangeeft dat de zwager momenteel niet in staat is een eigen woning te kopen, en dus huurt, is het mogelijk interessanter om de woning niet door vader aan zoon te verkopen. Maar om woning door vader aan zoon te verhuren. Ook hier komt wel enige regelgeving bij kijken ten aanzien van huurprijs binnen vrije sector. Maar is vaak relatief gunstig. En aangezien er sprake is van een vader - zoon relatie, kan vader een deel van de huur ook weer belastingvrij terugschenken.

Of dit interessant is voor vader, is wat lastig op te maken. Want ik neem aan dat vader in dit geval niet in de woning zal blijven wonen in dit scenario? De waarde van de woning telt dan namelijk mee als box 3 vermogen. Er is geen HRA voor een tweede woning. Eventuele rest apotheek mag wel worden afgetrokken van de woningwaarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirMemeAlot
psychodude schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 21:08:
Uit praktisch oogpunt is het in dit soort topics handig om zekerheidshalve aan te geven of de situatie zich afspeelt in Nederland of België. Er verschilt hierin nog wel iets t.a.v. de opties. Op basis van taalgebruik, ga ik uit van Nederland. Maar vergis mij daar wel eens in ;-).

Ervan uitgaande dat het Nederland is, gaat het dus om een scenario waarin een vader aan zoon wilt schenken. Want 3x onder marktwaarde verkopen, mag niet.

Gezien je in je laatste post aangeeft dat de zwager momenteel niet in staat is een eigen woning te kopen, en dus huurt, is het mogelijk interessanter om de woning niet door vader aan zoon te verkopen. Maar om woning door vader aan zoon te verhuren. Ook hier komt wel enige regelgeving bij kijken ten aanzien van huurprijs binnen vrije sector. Maar is vaak relatief gunstig. En aangezien er sprake is van een vader - zoon relatie, kan vader een deel van de huur ook weer belastingvrij terugschenken.

Of dit interessant is voor vader, is wat lastig op te maken. Want ik neem aan dat vader in dit geval niet in de woning zal blijven wonen in dit scenario? De waarde van de woning telt dan namelijk mee als box 3 vermogen. Er is geen HRA voor een tweede woning. Eventuele rest apotheek mag wel worden afgetrokken van de woningwaarde.
Fair point! Het gaat hier inderdaad om Nederlandse wet en regelgeving. De bedoeling is dat mijn vader dan bij zijn nieuwe vriendin gaat intrekken en dus niet meer officieel als inwoner van het adres waar het om gaat.

Maar ik denk inderdaad dat dit de constructie is wat verder uitgezocht moet worden met onder verhuren en schenkingsvrij bestedingsruimte. Maar dan zal in geval van overlijden de broer de helft van de woningwaarde moeten betalen een de zus en evt. nog x% erfbelasting over de woning betalen?

De laatste vraag inmiddels zelf het antwoord op gevonden - dan is het inderdaad uitkopen + 20% erfbelasting over betalen.

[ Voor 3% gewijzigd door SirMemeAlot op 19-12-2023 21:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-09 20:35
SirMemeAlot schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 21:20:
[...]

Fair point! Het gaat hier inderdaad om Nederlandse wet en regelgeving. De bedoeling is dat mijn vader dan bij zijn nieuwe vriendin gaat intrekken en dus niet meer officieel als inwoner van het adres waar het om gaat.
Hoewel ze zullen gaan samenwonen, zullen ze vermoedelijk geen fiscaal partners zijn op dit moment. Ik ga er even vanuit dat ze niet getrouwd zijn, geen geregistreerd partnerschap zijn aangegaan. En ook aan de andere voorwaarden van fiscaal partnerschap niet wordt voldaan.

Maar corrigeer zo nodig.

In dit geval is het een beetje afhankelijk van wat de vooruitzichten voor de zoon zijn. Tijdelijke verhuur is belasting technisch gunstig voor zowel de vader als de zoon in deze. Kan hiermee als box 1 vermogen gezien blijven worden, ook is één en ander fiscaal aftrekbaar. Maar tijdelijke verhuur impliceert natuurlijk al dat dit niet bestemd is voor onbepaalde tijd. Hoewel de belastingdienst hierin bij mijn weten geen onderscheid op schrift heeft vastgesteld, is max 12 maanden hetgeen ik ken dat als tijdelijk gezien wordt.

Dit kan natuurlijk interessant zijn indien de zoon nu wel werk heeft. Want 12 maanden huur tegen een relatief gunstige prijs, mede door terug schenking, kan natuurlijk net dat zetje zijn om iemand op de rails te krijgen.
SirMemeAlot schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 21:20:
[...]

Maar ik denk inderdaad dat dit de constructie is wat verder uitgezocht moet worden met onder verhuren en schenkingsvrij bestedingsruimte. Maar dan zal in geval van overlijden de broer de helft van de woningwaarde moeten betalen een de zus en evt. nog x% erfbelasting over de woning betalen?
Voor meer permanente bewoning, indien dit de intentie is, wordt het een ander verhaal ja. Vraag is dan ook met name wat de vooruitzichten voor de zwager zijn. Hoe is de situatie nu? Indien de financiële situatie slecht is, met ook weinig perspectief, dan kun je inderdaad problemen verwachten zodra deze in de woning woont en de vader komt te overlijden. Zus heeft dan recht op haar deel. Erfbelasting is inderdaad iets om rekening mee te houden. En kan het dus zo maar zijn dat de zwager niet langer in de woning kan blijven wonen.

Staat natuurlijk wel tegenover dat de woning verkocht zal worden en de zwager op die manier wel weer over een som geld zal beschikken. Maar dient dan wel weer woonruimte anderszins te vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 09:00
SirMemeAlot schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 20:59:
Maar verhuur zou zeker tot de opties behoren - maar in dat geval zou bij geval van erven beide de helft van de woning krijgen neem ik aan en moet in dit geval haar broertje uitkopen?
Ja, de broer zal zijn zus altijd moeten uitkopen als hij het huis erft. Maar mogelijk is de hypotheek tegen die tijd afgelost en erft hij bij verkoop een dusdanig vermogen dat hij zelf iets anders kan kopen.
Linksom rechtsom is het niet mogelijk om geheel zonder schenk- of erfbelasting en/of uitkopen zus in het huis te wonen.
Mogelijk helpt vader zijn zoon beter door het huis te verkopen en een appartement voor zijn zoon te kopen dat zoon langzaam terugbetaalt (familiehypotheek). Voor zijn dochter heeft vader dan altijd nog een resterend bedrag als erfenis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Wilke schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 19:59:
Als de vader nog ergens een grote zak geld heeft liggen kan je natuurlijk wel nu een schenking aan zoon 1 doen en in een testament laten vastleggen dat zoon/dochter 2 en 3 dat bedrag extra krijgen bij de erfenis t.o.v. zoon 1. Dan bereik je effectief wel wat de schoonvader wil - op de belastingen na, natuurlijk (linksom of rechtsom ga je natuurlijk met schenkbelasting of erfbelasting te maken krijgen).

Maar als die grote zak geld er niet is houdt het heel snel op. Nu alles aan zoon 1 schenken betekent dat eht eigendom daarna bij hem ligt, en daar houdt het op. Dan kan schoonvader inderdaad beter verhuren voor een lage prijs. Een niet-marktconforme huurprijs is ook een schenking, maar aangezien het dan om een lager bedrag zal gaan kun je dat misschien nog onder de belastingvrije grens krijgen.

Ander alternatief is een familiehypotheek waarbij zoon 1 een hypotheek afsluit bij schoonvader. Die moet dan een marktconforme rente rekenen, maar daarvan kan hij weer een deel terugschenken (wederom, boven een bepaald bedrag: schenkbelasting).

Bij een aanschaf van een huis kan schoonvader ook belastingvrij een groot bedrag schenken... tot 1 januari 2024. Dus daarvoor is het inmiddels wat laat.

[ Voor 17% gewijzigd door bwerg op 19-12-2023 21:53 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yorro
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 15:19
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 7% gewijzigd door Yorro op 19-12-2023 21:59 . Reden: Even op “mo” gezet, zie dat TS dat zo heeft gedaan ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wilke
Ok, ik snap waarom schoonvader dit wil, en dat is behoorlijk tof van hem.

Maar dan is er eigenlijk maar 1 advies om aan hem te geven: om dit netjes te regelen, met zo min mogelijk kosten en vervelende verrassingen achteraf, en zonder grote kans op gedoe in de familie, moet hij echt met een financieel adviseur gaan praten. Eentje die niet alleen hypotheken snapt, maar ook erfrecht, schenkingen enz.

Dat kost natuurlijk ook geld, maar een verkennend gesprek om uit te vinden wat er mogelijk kan zijn, is dacht ik vaak gewoon gratis. Dan kan hij nadenken wat hij er echt mee wil en dat uit laten werken. Daar zullen zowel kosten voor zo'n adviseur als notariskosten aan verbonden zijn, maar dat zul je met zoiets voor lief moeten nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorro
Wilke schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 21:57:
Ok, ik snap waarom schoonvader dit wil, en dat is behoorlijk tof van hem.

Maar dan is er eigenlijk maar 1 advies om aan hem te geven: om dit netjes te regelen, met zo min mogelijk kosten en vervelende verrassingen achteraf, en zonder grote kans op gedoe in de familie, moet hij echt met een financieel adviseur gaan praten. Eentje die niet alleen hypotheken snapt, maar ook erfrecht, schenkingen enz.

Dat kost natuurlijk ook geld, maar een verkennend gesprek om uit te vinden wat er mogelijk kan zijn, is dacht ik vaak gewoon gratis. Dan kan hij nadenken wat hij er echt mee wil en dat uit laten werken. Daar zullen zowel kosten voor zo'n adviseur als notariskosten aan verbonden zijn, maar dat zul je met zoiets voor lief moeten nemen.
Eens met je advies hoor, maar vind het altijd zo typisch dat een “gratis” verkennend gesprek wordt opgebracht. Ik ben daar gewoon mee gestopt, simpelweg omdat men vaak denkt “nu weet ik wel genoeg”. Dat is zonde van mijn tijd, maar je kunt je afvragen of het voor de ‘klant’ nou een goede investering is geweest.

Mensen betalen zonder blikken en blozen EUR 3.000 voor een “hypotheek advies”, wat 9 van de 10 keer een standaardsituatie is.

Denk je eens in hoeveel het gaat kosten als je dit soort transacties aangaat op basis van half advies. Naheffing, rente, eventueel boete, aangifte schenkbelasting is niet gedaan. Dat is overigens al in de veronderstelling dat je de notaris voorbijkomt. Maar goed, die kan ook een beetje hebben zitten slapen.

Je doet een transactie voor een bedrag waarvan je die maar een paar keer in je leven zal doen, op een niet-standaard manier. Waarbij je buiten de huidige transitie ook alvast wilt voorsorteren op de toekomst.

Vraag pa eens of ie z’n kinderen wil opschepen met toekomstig onderling ‘gedoe over de erfenis’ onderling, met als kers op de taart ook nog een lastige (potentieel erg dure) discussie met de Belastingdienst

PS: Dit is niet gericht op TS, want ik begrijp heel goed dat je jezelf een beetje wil informeren en inlezen voordat je ergens aan tafel gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
@Yorro, daarom zeg ik ook: betaald advies. Het lijkt me dermate niet-standaard dat je dit echt moet laten uitwerken.

Maar een verkennend gesprek daarover is toch niet zo raar? Dat doen zelfs advocaten, om te zien of ze een zaak wel willen aannemen. Of elk project rondom huis, je moet toch eerst weten waar we het over hebben, een beeld van kosten, voeten in de aarde, en (on)mogelijkheden krijgen? En een idee van waar de risico's liggen waar je überhaupt over moet nadenken. In dit topic zijn er al heel wat genoemd waar TS vermoed ik nog niet bij stil had gestaan. Dus daarvoor heeft dit topic zeker ook nut.

Maar goed, ik snap dat als je zelf adviseur bent je daar wel aan kunt ergeren, als mensen dan met een niet echt uitgewerkt idee zelf aan het rommelen slaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Het lijkt mij interessanter om te kijken naar een gunstige huurkoop constructie. Dan gaat het om een vergelijkbaar maandbedrag als bij een hypotheek, maar zonder eisen vwb inkomsten en is onverhoopt een keertje een betaling skippen niet meteen huis inleveren.

In alle gevallen moet de verkoop van de woning gewoon tegen (ongeveer) de huidige marktwaarde. Iedere andere optie is niet alleen vragen om gedoe met erfenis, maar ook een verkapt gift. Een notaris mag daarnaast überhaupt niet akkoord gaan met een koopsom die ver onder de marktwaarde ligt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yorro
Wilke schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 22:52:
@Yorro, daarom zeg ik ook: betaald advies. Het lijkt me dermate niet-standaard dat je dit echt moet laten uitwerken.

Maar een verkennend gesprek daarover is toch niet zo raar? Dat doen zelfs advocaten, om te zien of ze een zaak wel willen aannemen. Of elk project rondom huis, je moet toch eerst weten waar we het over hebben, een beeld van kosten, voeten in de aarde, en (on)mogelijkheden krijgen? En een idee van waar de risico's liggen waar je überhaupt over moet nadenken. In dit topic zijn er al heel wat genoemd waar TS vermoed ik nog niet bij stil had gestaan. Dus daarvoor heeft dit topic zeker ook nut.

Maar goed, ik snap dat als je zelf adviseur bent je daar wel aan kunt ergeren, als mensen dan met een niet echt uitgewerkt idee zelf aan het rommelen slaan.
@Wilke Mijn reactie kwam misschien een beetje bot over, niet zo bedoeld.

Ik sloeg aan op:
Dat kost natuurlijk ook geld, maar een verkennend gesprek om uit te vinden wat er mogelijk kan zijn, is dacht ik vaak gewoon gratis.
En ja, het klopt dat een eerste gesprek vaak vrijblijvend is (overigens niet bij iedereen en niet altijd). Punt is dat ik in praktijk in de loop der jaren al een paar keer mensen ben tegen gekomen die op eigen houtje, na een eerste gesprek (met mij) een transactie in gang gezet hebben.

Want ja: “ik heb alles wel besproken in dat uurtje en het was me allemaal wel duidelijk”.

Als je ze dan een tijdje later weer spreekt, al dan niet omdat ze zelf contact opnemen “want ik had nog een kort vraagje” dan blijkt dat ze het (bijvoorbeeld een management buy-in) zelf hebben zitten uitonderhandelen (prima, is een keuze) en zelf maar halfbakken holding structuur met een online notaris in elkaar hebben geflanst, zonder fatsoenlijke aandeelhoudersovereenkomst.

En dan terugkomen “want ja, de structuur staat nu. Nu moet ie onderhouden worden”. Niet door mij, de groeten. Zoek maar een ander

Anyway, we dwalen af.

Het is wel nuttig om dit soort topics te hebben hier: geeft inzicht in zaken waar je aan zou kunnen denken (is insteek van TS meen ik te hebben gelezen) en geeft dus ook aan dat er vaak veel dingen bij komen kijken.

Als TS obv dit topic een lijstje met ‘bespreekpunten’ en ‘mogelijke routes’ en vooral ‘wensen’ maakt, dan maakt ie een goede start bij een gesprek.

Dan daarop een tip: zoek een notaris die vooral familierecht doet (dus geen M&A of corporate notaris) want het vastgoed issue hier is niet het ingewikkeldste deel van de puzzel. Een fiscalist kan zeker ook, dan een die specialiseert in ‘estate planning’

Disclaimertje: dat ben ik niet. Ik zit hier een beetje naast mijn eigenlijke niche mee te filosoferen

[ Voor 16% gewijzigd door Yorro op 19-12-2023 23:36 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-09 15:24

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Titel verduidelijkt.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Nu online
Waarom zou het niet mogen? Het verschil tussen de waarde en het te betalen bedrag zal je inderdaad als een schenking moeten zien en daar over belasting moeten betalen. Maar stel dat het om een bedrag van 200K gaat en de ontvanger is tussen de 18 en de 40 kan je nog gebruik maken van een vrijstelling en betaal je 20-30K schenkbelasting.

Het 2e deel kan ook maar je betaald dan wel een hoger tarief voor de schenkbelasting.

Op de site van de Belastingdienst kan je eenvoudig berekenen hoeveel schenkbelasting er afgedragen dient te worden:
https://www.belastingdien...ulpmiddel-schenkbelasting

[ Voor 20% gewijzigd door Ascension op 19-12-2023 23:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14:58
Ascension schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 23:35:
Waarom zou het niet mogen? Het verschil tussen de waarde en het te betalen bedrag zal je inderdaad als een schenking moeten zien en daar over belasting moeten betalen. Maar stel dat het om een bedrag van 200K gaat en de ontvanger is tussen de 18 en de 40 kan je nog gebruik maken van een vrijstelling en betaal je 20-30K schenkbelasting.

Het 2e deel kan ook maar je betaald dan wel een hoger tarief voor de schenkbelasting.

Op de site van de Belastingdienst kan je eenvoudig berekenen hoeveel schenkbelasting er afgedragen dient te worden:
En die andere erfgenaam (de zus) dan? En heeft zwager de mogelijkheid om even 30k belasting af TR tikken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorro

Als je gebruik maakt van de 28k vrijstelling, en er in eerdere jaren geen beroep op verhoogde vrijstelling is gedaan, komt je bij 200k schenking op een schenkbelasting van 54k (ontvanger betaald)

Hoe kom je op 20-30k uit?

EDIT: Tegen middernacht moet ik geen rekenmodules meer invullen

[ Voor 4% gewijzigd door Yorro op 20-12-2023 00:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:52
Yorro schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 23:42:
[...]

Als je gebruik maakt van de 28k vrijstelling, en er in eerdere jaren geen beroep op verhoogde vrijstelling is gedaan, komt je bij 200k schenking op een schenkbelasting van 54k (ontvanger betaald)

Hoe kom je op 20-30k uit?
Als je op die link klikt, en het invult, komt je op € 20.346 (ontvanger betaalt)
Ik ben eerder benieuwd hoe jij op 54k uitkomt? De hoogste schenkbelasting voor een kind is 20% (voor bedrag boven de € 138.642).

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorro
Oon schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 23:03:

In alle gevallen moet de verkoop van de woning gewoon tegen (ongeveer) de huidige marktwaarde. Iedere andere optie is niet alleen vragen om gedoe met erfenis, maar ook een verkapt gift. Een notaris mag daarnaast überhaupt niet akkoord gaan met een koopsom die ver onder de marktwaarde ligt.
Dit klopt dus niet, je mag uitgaan van WOZ waarde tbv waardebepaling voor schenkbelasting:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C2fT_vmq2YIAAe7JY0pMxJVBUOg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dkQ0PiPwlnpkfXlIaDbhYdqy.jpg?f=fotoalbum_large

https://www.belastingdien...-waarde-van-een-schenking

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorro
RocketKoen schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 23:56:
[...]

Als je op die link klikt, en het invult, komt je op € 20.346 (ontvanger betaalt)
Ik ben eerder benieuwd hoe jij op 54k uitkomt? De hoogste schenkbelasting voor een kind is 20% (voor bedrag boven de € 138.642).
Hahahaha je hebt helemaal gelijk. Ik had ‘m ingevuld als een schenking van kind aan ouder (bij vraag “u bent” voor “ouder” gekozen)

Het is tijd om te gaan slapen hier 🫣

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Yorro schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 23:57:
[...]

Dit klopt dus niet, je mag uitgaan van WOZ waarde tbv waardebepaling voor schenkbelasting:

[Afbeelding]

https://www.belastingdien...-waarde-van-een-schenking
Je haalt alleen even wel wat dingen door elkaar; het gaat hier niet om een schenking maar om een verkoop. Een notaris mag niet akkoord gaan met een overdracht waar geen reële waarde voor het huis betaald wordt, dat zou dan moeten worden goedgekeurd door een rechter. Voor de overdrachtsbelasting mag je ook niet zomaar een lager bedrag invullen, dat moet ook de reële marktwaarde zijn.

Daarnaast is het inderdaad zo dat de belastingdienst bij een schenking naar de WOZ-waarde kijkt, en je dus geen schenkbelasting hoeft te betalen over het verschil tussen de koopsom en marktwaarde maar koopsom en WOZ-waarde. Dat voordeel geldt echter alleen voor de schenkbelasting.

Dus als de schoonfamilie van TS goedkeuring van een rechter weet te bemachtigen dan is het allemaal goed te regelen, maar zelfs dan een hoop gezeik vwb erfenis wanneer die uiteindelijk een keer verdeeld moet gaan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorro
Oon schreef op woensdag 20 december 2023 @ 00:04:
[...]

Je haalt alleen even wel wat dingen door elkaar; het gaat hier niet om een schenking maar om een verkoop. Een notaris mag niet akkoord gaan met een overdracht waar geen reële waarde voor het huis betaald wordt, dat zou dan moeten worden goedgekeurd door een rechter. Voor de overdrachtsbelasting mag je ook niet zomaar een lager bedrag invullen, dat moet ook de reële marktwaarde zijn.

Daarnaast is het inderdaad zo dat de belastingdienst bij een schenking naar de WOZ-waarde kijkt, en je dus geen schenkbelasting hoeft te betalen over het verschil tussen de koopsom en marktwaarde maar koopsom en WOZ-waarde. Dat voordeel geldt echter alleen voor de schenkbelasting.

Dus als de schoonfamilie van TS goedkeuring van een rechter weet te bemachtigen dan is het allemaal goed te regelen, maar zelfs dan een hoop gezeik vwb erfenis wanneer die uiteindelijk een keer verdeeld moet gaan worden.
Heel benieuwd waar je dit op baseert?

Voor de duidelijkheid: ik heb het alleen over de waarde voor de schenkbelasting gehad. Voor de overdrachtsbelasting geldt een ander waarderingsvoorschrift.

[ Voor 6% gewijzigd door Yorro op 20-12-2023 00:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorro
Goedemorgen,

Hier nog even mijn twee centen:
Je haalt alleen even wel wat dingen door elkaar; het gaat hier niet om een schenking maar om een verkoop.
Ik haal niks door elkaar.

Een verkoop is prima te combineren met een (gedeeltelijke) schenking: een deel van de koopsom kun je laten betalen (al dan niet gefinancierd door spaargeld van de koper, door een lening van de bank, of zelfs een lening van verkoper) en de rest als schenking vormgeven.

Dat dit in de praktijk ook gewoon voorkomt mag blijken uit het volgende screenshot:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EjmudnTl-MQ8eA9_vecaANejJt0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vic435rENwjU6U0ocRtxuZiR.jpg?f=fotoalbum_large

Bron: https://www.belastingdien...erdrachtsbelasting%202%25.
Een notaris mag niet akkoord gaan met een overdracht waar geen reële waarde voor het huis betaald wordt, dat zou dan moeten worden goedgekeurd door een rechter. Voor de overdrachtsbelasting mag je ook niet zomaar een lager bedrag invullen, dat moet ook de reële marktwaarde zijn.
Dat van de notaris klopt, deze maakt ook de aangifte overdrachtsbelasting op, dient deze in en verzorgt de betaling.

Maar waar je dat van de rechter vandaan haalt?

Als de inspecteur van de Belastingdienst het niet eens is met de waarde voor de overdrachtsbelasting kan deze gewoon een correctie opleggen. Naar de rechter ga je pas (eventueel) daarna, in een beroepsprocedure.
Dit klopt en was de strekking van wat ik schreef.
Dat van die “goedkeuring” van de rechter: zie boven.

Verder zijn we het eens, daarom dus ook niet zelf aan gaan zitten klooien maar alles goed regelen met een notaris (tbv woning nu, en wensen later bij vererving)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SirMemeAlot
Thanks allen voor de reacties en tips! Ik heb weer een aantal leads om verder uit te zoeken zoals:
  • Huis verhuren en dan gebruik maken van de gift regelen a €6035
  • Huis verkopen en dan belasting betalen over het deel dat geschonken gaat worden
  • Meer uitzoeken over de familie hypotheek optie (weet vrij zeker dat er geen grote zak met geld aanwezig is, niet in die mate in ieder geval)
Ik heb geen idee wat mijn zwager als 'warchest' heeft op z'n bankrekeningen. Dat is wat mij betreft een familie aangelegenheid. Hij verdient momenteel weer aardig als ZZP'er maar heeft afgelopen jaren uitstapje gedaan om te werken in een sector waar hij meer plezier uithaalde maar helaas financieel niet haalbaar was. In hoeverre dat in z'n reserves heeft gehakt of in hoeverre hij sowieso al spaart heb ik geen inzage in.

Ik geef in dit geval de tips mee aan mijn vrouw en deze kunnen we ook meenemen naar een specialist. We hebben nu ieder geval een beetje een idee wat de opties zijn en met welke kosten we dan rekening kunnen houden. Thanks allen!

[ Voor 6% gewijzigd door SirMemeAlot op 20-12-2023 09:36 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yorro
SirMemeAlot schreef op woensdag 20 december 2023 @ 09:33:
Thanks allen voor de reacties en tips! Ik heb weer een aantal leads om verder uit te zoeken zoals:
  • Huis verhuren en dan gebruik maken van de gift regelen a €6035
  • Huis verkopen en dan belasting betalen over het deel dat geschonken gaat worden
  • Meer uitzoeken over de familie hypotheek optie (weet vrij zeker dat er geen grote zak met geld aanwezig is, niet in die mate in ieder geval)
Ik heb geen idee wat mijn zwager als 'warchest' heeft op z'n bankrekeningen. Dat is wat mij betreft een familie aangelegenheid. Hij verdient momenteel weer aardig als ZZP'er maar heeft afgelopen jaren uitstapje gedaan om te werken in een sector waar hij meer plezier uithaalde maar helaas financieel niet haalbaar was. In hoeverre dat in z'n reserves heeft gehakt of in hoeverre hij sowieso al spaart heb ik geen inzage in.

Ik geef in dit geval de tips mee aan mijn vrouw en deze kunnen we ook meenemen naar een specialist. We hebben nu ieder geval een beetje een idee wat de opties zijn en met welke kosten we dan rekening kunnen houden. Thanks allen!
Als ik je nog een laatste tip mag geven.

Begin met het duidelijk krijgen van de 'wensen': wat willen ze precies bereiken? Broer alleen een 'eigen woning' mogelijk maken, of ook al een deel schenken nu. En broer en zus dan ook gelijk behandelen/bevoordelen, of mag dat (om wat voor reden dan ook*) 'scheef' zijn en is iedereen daar ok mee?

Denken in scenario's wil vaak helpen bij dit soort gesprekken.

*in praktijk komt het nou eenmaal voor dat er (veelal oudere) kinderen zijn die de schaapjes allang op het droge hebben (soms zelf hele dikke schapen hebben gefokt), de erfenis geen/weinig verschil meer gaat uitmaken en waarbij het 'nakomertje' best wat hulp kan gebruiken. Dat moet ieder voor zich bepalen, maar heb het er gewoon over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SirMemeAlot
Yorro schreef op woensdag 20 december 2023 @ 09:43:
[...]

Als ik je nog een laatste tip mag geven.

Begin met het duidelijk krijgen van de 'wensen': wat willen ze precies bereiken? Broer alleen een 'eigen woning' mogelijk maken, of ook al een deel schenken nu. En broer en zus dan ook gelijk behandelen/bevoordelen, of mag dat (om wat voor reden dan ook*) 'scheef' zijn en is iedereen daar ok mee?

Denken in scenario's wil vaak helpen bij dit soort gesprekken.

*in praktijk komt het nou eenmaal voor dat er (veelal oudere) kinderen zijn die de schaapjes allang op het droge hebben (soms zelf hele dikke schapen hebben gefokt), de erfenis geen/weinig verschil meer gaat uitmaken en waarbij het 'nakomertje' best wat hulp kan gebruiken. Dat moet ieder voor zich bepalen, maar heb het er gewoon over.
Goede tips! Het idee voor nu is om de woning in de familie te houden / en mijn zwager een schopje te geven op de woningmarkt (1e is een wens van mijn zwager / 2e een wens van mijn schoonvader).

Het kwam gister ter sprake tijdens het avondeten - dus het is allemaal wellicht nog in een heel vroeg stadium. Zeker hopelijk het erfenis gedeelte ;) maar inderdaad wel goed voor iedereen om zich even uit te spreken hoe een ieder zich erbij voelt en of er nog aanvullende wensen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yorro
SirMemeAlot schreef op woensdag 20 december 2023 @ 09:55:
[...]

Goede tips! Het idee voor nu is om de woning in de familie te houden / en mijn zwager een schopje te geven op de woningmarkt (1e is een wens van mijn zwager / 2e een wens van mijn schoonvader).

Het kwam gister ter sprake tijdens het avondeten - dus het is allemaal wellicht nog in een heel vroeg stadium. Zeker hopelijk het erfenis gedeelte ;) maar inderdaad wel goed voor iedereen om zich even uit te spreken hoe een ieder zich erbij voelt en of er nog aanvullende wensen zijn.
Ik zie een mooi vervolg voor tijdens het kerstdiner. Zou na 2 flessen wijn het gesprek wel richting een ander onderwerp sturen ;)

Fijne feestdagen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

VidaR-9 schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 19:57:
Kleine nuance, het mag wel, maar je moet schenkbelasting betalen. Dat kun je ook de schenker laten betalen, dus de opbrengsten van de woning kun je ook aanwenden om die schenkbelasting te betalen. Dan moet je nog wel een oplossing verzinnen voor de erfenis van andere erfgenamen.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
VidaR-9 schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 19:57:
Dan is de vraag, tot hoeveer dit als schenking wordt gezien. Als ik mijn huis onder de marktwaarde verkoop aan "een vreemde", dat mag in principe gewoon. Stel dat ik mijn huis aan een achter-achter-achter-neef verkoop voor een lager bedrag, en die achter-achter-achter-neef verkoopt het voor hetzelfde bedrag weer door aan het directere familielid, hoe zit dat dan? Hoe ver moet je gaan voordat het niet meer als familie wordt gezien?

Ik verzin dit scenario in 30 seconde, dus de belastingdienst zal dit ongetwijfeld ook wel bedacht hebben.

Overigens geen plannen om dit te doen, want als ik mijn huis verkoop ga ik voor de maximale opbrengt, ook als ik het aan familie verkoop >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 15:13
Jeuk slaat toe..... "Mijn schoonvader", "ik ga specialisten uitnodigen". Niets over hoe je vrouw dit ziet. Basis voor een knallende ruzie die effectief een einde gaat maken aan enige verhouding binnen de familie.

1. Zolang je schoonvader niet onder culratele staat mag ie in principe alles doen met zijn bezit wat hem goeddunkt.
2. Zijn er nog vorderingen op vader door de kinderen (niet uitbetaald erfdeel oid)?
3. Lees deze link.. Het lijkt me dat schoonvader dit eerst eens onafhankelijk met een notaris moet bespreken en vervolgens zijn wensen goed moet vastleggen in zijn testament.
4. Een testament kan altijd herroepen of aangepast worden.
5. Verkoop onder de waarde is een (deel) schenking, daarover moet schenkbelasting betaald worden conform tarief, omdat het over een kind gaat ten hoogste 20%. Nog steeds flink voordeel.
6. Hoe verreken je over/onderwaarde bij latere verkoop?

Verrekening tussen broer en zus zal later alleen ellende opleveren.

En voor wat jezelf betreft wat ze hier in de buurt zeggen: "aangetrouwd wordt nooit geen eige", je bent geen bloedverwant. Spreek je zo min mogelijk prubliekelijk uit en laat het afhandelen zoveel mogelijk tussen schoonvader, zoon en dochter.om de risico's beperkt te houden, ik spreek hier uit ervaring.... Zelfs een opmerking door je vrouw als @SirMemeAlot vindt dat.... kan de vlam in de pan laten slaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Maar stel dat het om een bedrag van 200K gaat en de ontvanger is tussen de 18 en de 40 kan je nog gebruik maken van een vrijstelling en betaal je 20-30K schenkbelasting.
Let wel op dat die vrijstelling flink wordt afgebouwd. Voor zover ik weet mag je dat nog voor nieuwjaar gaan regelen, en dan heb je al een soberdere regeling dan in 2023.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirMemeAlot
DjoeC schreef op woensdag 20 december 2023 @ 12:17:
Jeuk slaat toe..... "Mijn schoonvader", "ik ga specialisten uitnodigen". Niets over hoe je vrouw dit ziet. Basis voor een knallende ruzie die effectief een einde gaat maken aan enige verhouding binnen de familie.

1. Zolang je schoonvader niet onder culratele staat mag ie in principe alles doen met zijn bezit wat hem goeddunkt.
2. Zijn er nog vorderingen op vader door de kinderen (niet uitbetaald erfdeel oid)?
3. Lees deze link.. Het lijkt me dat schoonvader dit eerst eens onafhankelijk met een notaris moet bespreken en vervolgens zijn wensen goed moet vastleggen in zijn testament.
4. Een testament kan altijd herroepen of aangepast worden.
5. Verkoop onder de waarde is een (deel) schenking, daarover moet schenkbelasting betaald worden conform tarief, omdat het over een kind gaat ten hoogste 20%. Nog steeds flink voordeel.
6. Hoe verreken je over/onderwaarde bij latere verkoop?

Verrekening tussen broer en zus zal later alleen ellende opleveren.

En voor wat jezelf betreft wat ze hier in de buurt zeggen: "aangetrouwd wordt nooit geen eige", je bent geen bloedverwant. Spreek je zo min mogelijk prubliekelijk uit en laat het afhandelen zoveel mogelijk tussen schoonvader, zoon en dochter.om de risico's beperkt te houden, ik spreek hier uit ervaring.... Zelfs een opmerking door je vrouw als @SirMemeAlot vindt dat.... kan de vlam in de pan laten slaan.
Haha ik snap je gevoel, maar dit is niet zo explosief als je doet overkomen. We kunnen met z'n allen prima door een deur en gunnen elkander ook genoeg. Niemand zegt ook dat mijn vrouw in dit geval niet haar gedeelte gaat krijgen ;) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorro
bwerg schreef op woensdag 20 december 2023 @ 12:29:
[...]

Let wel op dat die vrijstelling flink wordt afgebouwd. Voor zover ik weet mag je dat nog voor nieuwjaar gaan regelen, en dan heb je al een soberdere regeling dan in 2023.
Goed punt, maar een kleine aanscherping:

De “verhoogde vrijstelling” ivm schenking in relatie tot de eigen woning IS al versoberd, met ingang van 2023. Waar het voorheen de ‘jubelton’ van (ruim) 100k was, is dat sinds 1/1/2023 nog ‘maar’ een vrijstelling van 28k (zie screenshot onderaan)

Dus als je nog niks had geregeld voordat 2023 begon, ben je voor de 100k te laat.

Afhankelijk van de financiële positie van vader, de wensen, en het ‘schenkingsverleden’ (wat is er al benut aan vrijstellingen in het verleden) is het overigens ook mogelijk om broer en zus hier allebei 28k onder de vrijstelling te schenken, waarbij zus dan de ‘vrije besteding’ vrijstelling benut.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/618rwlRyM6Nz-qrHD22zZ9XyBzI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aKwOiqWYvrkiKFJOveHkIWBs.jpg?f=fotoalbum_large

Bron: https://www.belastingdien...henkingen-voor-koopwoning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 12:58
Frame164 schreef op woensdag 20 december 2023 @ 11:55:
[...]

Dan is de vraag, tot hoeveer dit als schenking wordt gezien. Als ik mijn huis onder de marktwaarde verkoop aan "een vreemde", dat mag in principe gewoon. Stel dat ik mijn huis aan een achter-achter-achter-neef verkoop voor een lager bedrag, en die achter-achter-achter-neef verkoopt het voor hetzelfde bedrag weer door aan het directere familielid, hoe zit dat dan? Hoe ver moet je gaan voordat het niet meer als familie wordt gezien?

Ik verzin dit scenario in 30 seconde, dus de belastingdienst zal dit ongetwijfeld ook wel bedacht hebben.

Overigens geen plannen om dit te doen, want als ik mijn huis verkoop ga ik voor de maximale opbrengt, ook als ik het aan familie verkoop >:)
Of het familie is of niet heeft niks met schenking te maken. Ook aan een vreemde kan je een schenking doen die ook gewoon belastbaar is.

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
Offtopic

[ Voor 96% gewijzigd door Outerspace op 21-12-2023 11:15 ]

• SirMemeAlot
<knip> Het is niet de bedoeling om in het topic zelf te melden dat je een post gerapporteerd hebt. Moderatie / het aanspreken van users moet je aan de moderatoren overlaten, dus ik heb de rest van je post ook verwijderd.

[ Voor 58% gewijzigd door Ardana op 21-12-2023 11:52 ]

• iketot
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 14:29
Wat ik me afvraag is het volgende.

Normaal gesproken als je je (bijna) afbetaalde huis verkoopt om elders te gaan wonen, neem je als het goed is een flinke zak geld mee om verder van te leven (huren van nieuwe woning o.i.d.) In dit geval wil vader dus het huis verkopen tegen de resterende hypotheekwaarde. Dat betekent dus dat als hij het geld binnen krijgt, hij de hypotheek kan afbetalen en dan..? Heeft hij wel verder genoeg middelen om van te leven ?

Wat als het uit gaat met zijn nieuwe vriendin ? Wil zijn nieuwe vriendin geen bijdrage voor haar woning waar ze nu samen in wonen ?

Kan natuurlijk zijn dat hij genoeg spaargeld of een goed pensioen heeft om van te wonen, maar die vragen kwamen wel bij mij op..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yorro
iketot schreef op donderdag 21 december 2023 @ 11:14:
Wat ik me afvraag is het volgende.

Normaal gesproken als je je (bijna) afbetaalde huis verkoopt om elders te gaan wonen, neem je als het goed is een flinke zak geld mee om verder van te leven (huren van nieuwe woning o.i.d.) In dit geval wil vader dus het huis verkopen tegen de resterende hypotheekwaarde. Dat betekent dus dat als hij het geld binnen krijgt, hij de hypotheek kan afbetalen en dan..? Heeft hij wel verder genoeg middelen om van te leven ?

Wat als het uit gaat met zijn nieuwe vriendin ? Wil zijn nieuwe vriendin geen bijdrage voor haar woning waar ze nu samen in wonen ?

Kan natuurlijk zijn dat hij genoeg spaargeld of een goed pensioen heeft om van te wonen, maar die vragen kwamen wel bij mij op..
Allemaal goede vragen.
Dat zijn precies zaken om mee te nemen in het totaalplaatje m.b.t. ‘wensen’ en (on)mogelijkheden: denk in scenario’s. Met name ook de worst-case varianten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fredericm
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 19-09 20:53
SirMemeAlot schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 19:55:
Alvast bedankt voor het meedenken.

***members only***
Het goede antwoord stond er al eerder

[ Voor 35% gewijzigd door Fredericm op 24-12-2023 21:10 ]

Pagina: 1