Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-09 19:15
Mijn vraag
Mijn oude PC (2011, ik weet het dinosaurus) geeft geen beeld meer. Standaard stond hij via DVI aangesloten, heb ook HDMI en VGA geprobeerd, maar het was vergeefs.

Ik zoek een niet al te dure videokaart (beetje max 50 euro) om nog wat dingen te redden. Liefst een die op de huidige, ook antieke, voeding kan.

In het begin zat er een Asus GeForce GT520 SILENT/LP,1GB in, maar die is jaren geleden al overleden en aangezien Photoshop toch geen profijt heeft van een videokaart, heb ik die eruit gesloopt en ben onboard verder gegaan zonder problemen tot nu.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Wat zit er allemaal in de bakelieten Lian Li kast (PC-A05FNB):
  • Seasonic S12II, 430Watt, ATX (oud, ik weet het)
  • Asus M5A88-V EVO AM3+ 880G 4xDDR3 ATX
  • AMD Phenom II X6 1090T 3 2GHz Black Edition AM3
  • Corsair Dominator CMP16GX3M4A1333C9
  • OCZ Technology Vertex 2
  • Dell - 24" - U2410
  • Windows 7 Pro
Hij hangt niet aan het internet, dus security dingen rondom Windows 7 is even niet relevant en ik ben me bewust van deze ellende.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Het merk Zotac zegt me niet zoveel, maar ik vond deze: uitvoering: Zotac GeForce GT 710

Asus staat (al dan niet terecht) wat hoger op mijn vertrouwenslijstje en dan kom ik hier op uit: uitvoering: ASUS GeForce 710 2GB DDR3 EVO

Gaat dat passen? Andere (betere) opties?

Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:17

Tazzios

..

Dat een PC geen beeld geeft wil niet zeggen dat het aan de videokaart ligt. Zeker gezien je al de onboard gebruikt geef ik je zeer weinig kan dat je PC het weer gaat doen door een videokaart er in te zetten.

Je kunt beter aangeven wat de pc nu doet aan lampjes of piepjes om het probleem te lokaliseren.
Hangen en Opstartproblemen troubleshooter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Opifex
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 25-09 22:04
om nog wat dingen te redden
Frame question: Als het enkel en alleen is om dingen te redden, is het dan niet eenvoudiger om je harde schijven via een USB docking station aan te sluiten aan een andere PC en de dingen zo te redden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
Tazzios schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 10:38:
Dat een PC geen beeld geeft wil niet zeggen dat het aan de videokaart ligt. Zeker gezien je al de onboard gebruikt geef ik je zeer weinig kan dat je PC het weer gaat doen door een videokaart er in te zetten.

Je kunt beter aangeven wat de pc nu doet aan lampjes of piepjes om het probleem te lokaliseren.
Hangen en Opstartproblemen troubleshooter
Ja ik bedenk me na jouw reactie dat de CPU ook wel rot zou kunnen zijn, of iets anders....

Ik ga daar dit weekend eens over buigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
Opifex schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 10:41:
[...]

Frame question: Als het enkel en alleen is om dingen te redden, is het dan niet eenvoudiger om je harde schijven via een USB docking station aan te sluiten aan een andere PC en de dingen zo te redden?
Dat is ook nog een optie, dan moet ik een nieuwe PC kopen, dat zou ook kunnen.

Alleen zit ik dan wel dat er een aantal dingen onder die user zijn opgeslagen en dat ik daar dan weer niet bij kom op de NTFS schijf ben ik bang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

PageFault schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 11:02:
[...]

Alleen zit ik dan wel dat er een aantal dingen onder die user zijn opgeslagen en dat ik daar dan weer niet bij kom op de NTFS schijf ben ik bang.
Dat is op zich niet heel spannend. Tenzij je iets als bitlocker gebruikt kun je de ownership gewoon overnemen is mijn ervaring tot nu toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
TERW_DAN schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 11:07:
[...]

Dat is op zich niet heel spannend. Tenzij je iets als bitlocker gebruikt kun je de ownership gewoon overnemen is mijn ervaring tot nu toe.
Is daar iets speciaals voor? Een tool die dat over kan nemen? Als ik een user aanmaak op een nieuwe PC met dezelfde naam, heeft hij onder water volgens mij een ander ID.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

PageFault schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 11:10:
[...]

Is daar iets speciaals voor? Een tool die dat over kan nemen? Als ik een user aanmaak op een nieuwe PC met dezelfde naam, heeft hij onder water volgens mij een ander ID.
Rechtsklik op de directory en kiezen voor 'take ownership' heeft bij mij altijd gewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

GPU zit hier toch ingebakken op het MB ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
Hackus schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 11:25:
GPU zit hier toch ingebakken op het MB ?
Ik dacht dat dat in deze CPU zat gebakken met dan de additionele hardware voor de video out (HDMI, VGA, DVI) op het mainboard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
TERW_DAN schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 11:12:
[...]

Rechtsklik op de directory en kiezen voor 'take ownership' heeft bij mij altijd gewerkt.
Die optie heb ik hier in Windows 11 Pro niet op de laptop waar ik nu zit. Wel bij security dat ik users of groepen kan toevoegen aan de access rights. Zal eens kijken of dat werkt.

Voor het context menu zou dat zo kunnen: https://www.elevenforum.c...-menu-in-windows-11.1230/

Gewoon handmatig kan het zo: https://www.techrepublic....to-control-files-windows/

[ Voor 22% gewijzigd door PageFault op 19-12-2023 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Is de CR2032 knoopcel niet gewoon leeg?

Vooral bij PC's die op een verlengdoos met schakelaar (in de uit positie uiteraard) zijn aangesloten, kan het hard gaan met het batterijtje.

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
PD2JK schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 11:29:
Is de CR2032 knoopcel niet gewoon leeg?

Vooral bij PC's die op een verlengdoos met schakelaar (in de uit positie uiteraard) zijn aangesloten, kan het hard gaan met het batterijtje.
Dat is wel de goedkoopste optie die ik kan proberen, dank, ga ik vanavond even kijken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

PageFault schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 11:26:
[...]

Ik dacht dat dat in deze CPU zat gebakken met dan de additionele hardware voor de video out (HDMI, VGA, DVI) op het mainboard.
Je kunt de batterij vervangen, dat kost geen drol. anders zal je toch een cheap videokaart moeten halen.
Zal zo even kijken of ik hier nog oude meuk heb liggen voor je. Dat kan ik je geheel gratis opsturen.
(geen verkapte verkoop poging)

edit: heb helaas niets liggen. in V&A zag ik wel een GT730

[ Voor 15% gewijzigd door Hackus op 20-12-2023 08:17 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
Hackus schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 11:32:
[...]

Je kunt de batterij vervangen, dat kost geen drol. anders zal je toch een cheap videokaart moeten halen.
Zal zo even kijken of ik hier nog oude meuk heb liggen voor je. Dat kan ik je geheel gratis opsturen.
(geen verkapte verkoop poging)
Die batterij heb ik nog liggen denk ik, dat ga ik eerst proberen. Dank je in elk geval :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12:50
En anders staat marktplaats vol met oude pci-e kaarten....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 12:20
PageFault schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 11:26:
[...]

Nee, bij AM3 zit de GPU in het moederbord. FM1/2/2+, AM4 en AM5 hebben de GPU in de CPU.

Als je via de onboard geen beeld krijgt dan verwacht ik een defect moederbord. Een defecte AM3 cpu is heel zeldzaam.

[ Voor 14% gewijzigd door Uszka op 20-12-2023 07:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13:23
Als je PC helemaal geen indicatie geeft dat deze nog start zoals:
Beep code(s) (indien speaker aanwezig)
LED activiteit van HDD/SSD
Boot USB stick LED
CAPS keyboard LED
Dan heb inderdaad wel grote kans dat het een MB/CPU issue is.
PageFault schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 11:02:

Voor een extra PC'tje om gegevens te herstellen kan je natuurlijk ook hier op V/A terecht.
Eventueel kan je ook nog proberen je oude schijf daarmee te starten?
SevenForums: Make Windows 7 bootable after motherboard swap - Paragon P2P Adjust OS.

Zolang je geen encryptie hebt gebruikt moet je normaal gesproken altijd wel bij je bestanden kunnen komen.
C-Schijf uit oude pc niet toegankelijk in nieuwe pc
Pagina: 1