Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mazdok
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 13-07-2024
Ik ben 38 jaar en werk inmiddels 16 jaar in de IT en nu ruim 7 jaar als Senior Systeembeheerder. Bij het huidige bedrijf inmiddels 6 jaar werkzaam en prima naar m’n zin.

Nu komt bij ons de teamlead functie beschikbaar en hierbij is mij gevraagd om deze rol op me te nemen. Uiteraard een blijk van waardering maar gezien de extra verantwoordelijkheden die dit met zich meedraagt en het extra werk, wil ik ook wel een eerlijke beloning ontvangen.

In deze rol stuur ik een team van 7 en straks 8 mensen aan, ben ik verantwoordelijk voor het interne IT binnen de organisatie en moeten wij onze externe datacenters beheren (3). De organisatie is inmiddels door overnames gegroeid naar 500 medewerkers en zijn we nog niet klaar met de groei de komende jaren, mogelijk ook nog groei naar het buitenland.

Zoals gezegd heb ik het prima naar m’n zin, maar deze functie die vrijkomt lijkt me ook weer uitdagend en dat men mij vraagt lijkt me wel een bevestiging dat het goed gaat en ze me klaar achten voor deze stap.

Nu zit ik er alleen beetje mee om over het salaris te onderhandelen. Uiteraard moet er wat bij gezien de extra verantwoordelijkheden die ik ga dragen. Ik zit nu bruto op €4400 voor 40 uur per week inclusief lease auto van 40k.

Heb ook al wat rondgekeken (op internet) wat men tegenwoordig biedt voor een Senior Systeembeheerder / Cloud Engineer, en kan eventueel ergens anders aan de slag voor minimaal €5000 inclusief lease auto.

Uiteraard niet m’n insteek maar wel een uitgangspositie om te gaan onderhandelen. Ik heb voor mezelf duidelijk dat ik er €1200 bruto bij wil hebben. Maar op de 1 of andere manier denk ik mezelf dan weer te kort te doen maar aan andere kant lijkt me dit een prima voorstel.

Ik ga het wel zo spelen dat ik er minimaal €1000 bruto bij wil hebben alvorens ik deze stap zou zetten, mocht men er anders over denken en met minder aankomen dan bedank ik ervoor en blijf ik doen wat ik nu doe.

Zoals je ziet is dit een kans voor mij, na mij is er namelijk niemand anders binnen ons team die dit zou willen doen, en het is geen optie om vanaf januari geen teamlead te hebben vanwege de drukte en de planningen die nodig zijn, dus deze (in mijn ogen) monopolie positie speelt ook wel mee.

Wat zegt men hier? Realistisch of zit ik totaal verkeerd te denken en zet ik te hoog in? en moet ik blij zijn dat ik dit aangeboden krijg tegen (mogelijk) een minimale extra maandelijkse vergoeding?

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Minimaal €1000 erbij willen (= kleine 23% extra) klinkt mij als vrij riant. Je kan het willen en proberen, maar het zou mij niks verbazen als ze aankomen met 5 of 10% erbij.
en moet ik blij zijn dat ik dit aangeboden krijg tegen (mogelijk) een minimale extra maandelijkse vergoeding?
Als je het te weinig vindt, moet je nee zeggen.

En je moet het vooral ook zelf echt willen. Je herhaalt een paar keer dat het een leuke bevestiging is, en je benoemt één keer dat je het een uitdaging zou vinden. Maar voor de waardering alleen zou ik het niet doen.

Ambieer je de positie ook echt, of laat je je vooral verleiden door het geld of vleien door de waardering? ;)

The devil is in the details.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:26
Hahn schreef op maandag 18 december 2023 @ 21:12:
Minimaal €1000 erbij willen (= kleine 23% extra) klinkt mij als vrij riant. Je kan het willen en proberen, maar het zou mij niks verbazen als ze aankomen met 5 of 10% erbij.
Maakt toch niet uit wat je nu verdient? Gaat erom wat er in de markt wordt geboden voor een teamleider van systeembeheerders en als ik dat een beetje inschat zou ik er nog wel wat meer bij willen hebben eigenlijk. Voor 40 uur zit je dan denk ik al wel tegen 6,5 - 7k aan te kijken, afhankelijk van de rest van de voorwaarden (pensioen, vakantiedagen etc) en verwachtingen mbt bereikbaarheidsdiensten bv.

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Als je 1200 wil, moet je niet 1000 vragen, want dan krijg je 700. Ik vind het ook vrij riant op het eerste oog, 5600 + leaseauto voor een systeembeheerder en 8 mensen aansturen, maar jij kunt dat zelf beter beoordelen denk ik. Maak ook duidelijk naar de organisatie waarom je dat waard bent, want 'ik zou het graag willen en ik vind het passen' is geen overtuigend argument. Probeer goed aan te geven waarom jij de organisatie verder gaat brengen in deze rol en welke waarde dat voor hen oplevert, en misschien krijg je die 1200 euro wel. Succes!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Hahn
  • Nu online
MrAngry schreef op maandag 18 december 2023 @ 21:19:
[...]

Maakt toch niet uit wat je nu verdient?
Als je solliciteert bij een nieuw bedrijf, ja.

Blijf je zitten waar je zit, dan geef ik je weinig kans om van €4.400 naar €6.500+ te springen, zoals jij schetst.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Wat verdiende de vorige teamleider/hoe ziet die schaal eruit?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Noordamski
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17-01 14:23

Noordamski

yibbedi yibbeda

Ik zou aangeven dat je zeker geïnteresseerd bent en dat ze jou voor deze nieuwe functie dan een passende aanbieding mogen doen. Eerst maar eens kijken wat zij vinden dat jij waard bent....

If you can't convince them with facts, dazzle them with bullshit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mazdok
tegenwoordig werken ze met een salarishuis maar die is nog vrij nieuw, net geïmplementeerd. Uiteindelijk ben ik het ermee eens dat je plezier moet hebben in je werk, en de reden dat ik dit hier voorleg is omdat ik mezelf hier wel deze rol zie vervullen omdat het het werk voor mij wat uitdagender maakt binnen deze organisatie.

Maar ik weet ook dat de salarissen redelijk hoog liggen, ik hoor het wel eens vallen op de werkvloer, maar wat de vorige teamleider verdiende dat weet ik dan weer niet.

Maar als ik zo de reacties lees dan is het niet vreemd om minimaal €1000 bruto erbij te vragen voor deze extra verantwoordelijkheden.

Bedankt voor de reacties!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mazdok
Noordamski schreef op maandag 18 december 2023 @ 21:48:
Ik zou aangeven dat je zeker geïnteresseerd bent en dat ze jou voor deze nieuwe functie dan een passende aanbieding mogen doen. Eerst maar eens kijken wat zij vinden dat jij waard bent....
Inderdaad, zo wil ik hem in eerste instantie ook spelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

MrAngry schreef op maandag 18 december 2023 @ 21:19:
[...]

Maakt toch niet uit wat je nu verdient? Gaat erom wat er in de markt wordt geboden voor een teamleider van systeembeheerders en als ik dat een beetje inschat
Ugh daar zou ik niet willen werken, ongeacht het geld. Er zijn teams van luie briljante mensen, hardwerkende domme mensen, @-holes, slimme mensen, mensen die nul sturing nodig hebben, handjesvasthoudteams, etc etc. Er is niet ‘een team’. Er zijn leiders, er zijn begeleiders, er zijn papiertijgers, er zijn kontkussers, er zijn roddelaars. Er is niet ‘een teamleider’. Er zijn bedrijven waar je als leider moet oprotten zonder oprotpremie als je team geen dagelijkse sale maakt. Er zijn bedrijven waar je een leuk slim langlopend team hebt. Etc.

Kijk naar het hele pakket.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

En zoals altijd: vraag wat je wilt hebben en wees dan wel bereid weg te lopen als het antwoord geen ja is.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Admin
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 15:49
Heb je HR- en budgetverantwoordelijk, of is het meer een soort voorman / eerste aanspreekpunt waar dat soort zaken nog bij jouw manager liggen?

Ik zou er niet te hard in klappen, als het dan niet doorgaat omwille van €€€ krijg je meteen een naam bij management. Eerst maar de bal bij hun liggen en kijken waar ze mee komen, kan je altijd vanaf dat punt de onderhandelingen starten (of niet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mazdok
Zit nog een manager boven me, deze zal de budgetten inderdaad maken (in overleg met mij) en daar rapporteer ik aan welke op zijn beurt aan de Ceo rapporteert.

Ik heb iig mijn ideeën erbij, en laat ze inderdaad zelf eerst maar komen met een voorstel en als blijkt dat dat teveel afwijkt van wat ik voor me zie dan zeg ik er wel gewoon nee tegen en leg ik mijn “eis” op tafel.

Dan zien we wel wat het wordt.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Hahn
  • Nu online
Mazdok schreef op maandag 18 december 2023 @ 21:55:

Maar als ik zo de reacties lees dan is het niet vreemd om minimaal €1000 bruto erbij te vragen voor deze extra verantwoordelijkheden.
Zie jij meer reacties dan ik, of lees je vooral wat je wilt lezen? ;)

Want voorafgaand aan jouw post zie ik 2 mensen die aangeven dat je €1000 erbij vrij riant klinkt (waar ik er 1 van ben), en één iemand die het over 6,5-7k heeft.

Om nou uit 1 van 3 reacties te concluderen dat minimaal €1000 erbij niet vreemd is, vind ik wel wat wishful thinking.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• missTweakers
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 02-10 09:48
Even ter info als ervaringsdeskundige, toen ik als senior developer naar team lead ging kreeg ik er 400 euro bruto bij. Nu was mijn salaris wel al hoger dan die jij schetst, maar reken je in ieder geval dus niet rijk.
Ik heb het 1,5 jaar vol gehouden en toen weer teruggegaan als senior developer, omdat ik die management taken helemaal niet leuk vond. Heb het salaris gehouden, dus dat was wel weer fijn. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:36

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Ik zou eerst vragen naar de voorwaarden van de functie van teamlead? Houdt dat dan in dat je het systeembeheer achter je laat en alleen een team aanstuurt? Staar je dan niet aub niet blind op een salarisverhoging van €1000,-, dat is m.i. echt aan de hoge kant. Waarschijnlijk ga je in je salarishuis een schaal hoger en mogelijk in dezelfde trede.

[ Voor 7% gewijzigd door Outerspace op 20-12-2023 15:16 ]

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:28

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

1. Wat verdiende de vorige team lead? (Als je daar achter kan komen dan scheelt dat heel wat);
2. Als je in dit topic zoekt: Wat verdient de ICT'er / GoT'er? (deel 14) zie je vaak ergens rond de 5600 staan.

* Tylen vindt dat je wel degelijk die 1200 meer kan vragen. Boeie dat die stap heel groot is. Nee heb je, ja kan je krijgen. Go for it.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hahn
  • Nu online
Tylen schreef op woensdag 20 december 2023 @ 15:27:
1. Wat verdiende de vorige team lead? (Als je daar achter kan komen dan scheelt dat heel wat);
2. Als je in dit topic zoekt: Wat verdient de ICT'er / GoT'er? (deel 14) zie je vaak ergens rond de 5600 staan.

* Tylen vindt dat je wel degelijk die 1200 meer kan vragen. Boeie dat die stap heel groot is. Nee heb je, ja kan je krijgen. Go for it.
Even voor de duidelijkheid: niemand hier beweert dat TS die 1200 meer niet kan of moet vragen, we geven alleen aan dat 1200 vragen mogelijk geen 1200 krijgen zal betekenen ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

In deze nieuwe rol stuur ik een team van 7 en straks 8 mensen aan, ben ik verantwoordelijk voor het interne IT binnen de organisatie en moeten wij onze externe datacenters beheren (3).
Dus cru gezegd: van "gewone systeembeheerder" die maar uit te voeren heeft, kan je teamlead worden en bej verantwoordelijk voor 8 FTE (ik gok inclusief coaching, beoordeling-cyclus, etc), dan heb je ineens ook de interne SLA van de ICT erbij en je hebt zorg te dragen voor 3 externe datacenters (managed / semi-managed / self-managed)??).

Ik ben nu dan een andere mening toegedaan; los van de mogelijke werkdruk die ik zie aankomen, zoekt jouw bedrijf eigenlijk 2 medewerkers voor de kosten & inzet van 1. En daar mag zeker wat tegenover staan qua primaire en secundaire voorwaarden. Hoor het verhaal / gesprek vooral aan, spreek geen eigen verwachtingen uit maar laat ze maar met een bod komen en laat dat (incl auto en andere zaken) even in een pro-forma salarisstrook over 2024 doorrekenen.

Een snelle tool die ik net vond laat zien dat je (in de basis) van 4400 naar 5600 bruto er netto slechts 600 op vooruit gaat. Persoonlijk zou ik voor 600 Euro extra (nu, even los van pensioen etc) echt niet wakker willen liggen over 8 man personeel en alle overige verantwoordelijkheden.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18:38
Sowieso niet zelf als eerste met een bedrag komen. Tegenbod is altijd lager.
Stuur aan om een aanbod van de werkgeven tesamen met het takenpakket.

Dan de genoemde bedragen, die gelden voor een TL met ervaring. Die heb je even bot gezegd nog niet.

Ook de omschrijving zoals je 't zelf nu aangeeft lijkt het meer op aanvullende coördinerende taken dan echt de manager. Want die zit boven je. Taken die ik vaak genoeg ook gewoon bij een senior sysadmin zie, zonder dat er een nog hogere functiewaardering aan vast zit.

Als het wel een grote stap is, dan is een juniortraject wellicht een goede middenweg. Instromen in een juniorschaal en binnen twee jaar bij goed functioneren de trede/schaal van een TL.

Wellicht zie jij 't als een grotere stap dan je werkgever. Kom ik terug op het helder krijgen van 't takenpakket. Hoeveel verantwoordelijkheden krijg je precies? @MAX3400 gaat uit dat je alles op je bord krijgt. Ik heb de waarheid niet in pacht, maar mijn gevoel zegt dat je wat meer inspraak krijgt en 't dagelijke werk mag coördineren.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-09 08:23

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

@Mazdok Ik heb een dergelijke switch een paar jaar geleden gemaakt, maar wel bij wisseling van werkgever. Van primair sysadmin naar TL van een team van 25 met alles d'r op en d'r aan.

Realiseer je dat het een *totaal* ander vak is en je het niet voor het geld moet doen. Als zware techneut verdien je in de lagere echelons, vaak minder dan de zware techneuten. Tegelijkertijd, mocht je doel zijn uiteindelijk hoger terecht te komen, kun je qua salaris daar weer (flink) overheen.

Maar, zeker als je rol primair leidinggevend gaat zijn en je niet of minder uitvoerend bezig gaat zijn, zul je een hoop nieuwe skills moeten opdoen én de nodige dingen moeten afleren. Ook ben je daarna niet meer een van hen, maar hun manager, hun baas, hun teamlead. Jij bent diegene die straks, afhankelijk van hoe je rol wordt ingekleed (mede) beslist of zij ontslagen worden of mogen blijven, wie wordt aangenomen, wat hun salaris is, etc.

Ik zou voor je de stap neemt eerst met je leidinggevende praten om een heel goed beeld te krijgen WAT ze precies in die rol van je verwachten, welke skills, wat de toekomstverwachtingen zijn, of je de kans krijgt in die rol te groeien, etc. Maar ook, niet onbelangrijk, of er scholingsmogelijkheden zijn op gebied van leiderschap.

Wat je wil voorkomen is dat je een van de vele techneuten wordt wiens enige weg omhoog lijkt te zijn, terwijl dat misschien helemaal niet is wat je leuk vind, waar je goed in bent, waar je ambities liggen. Je ambities en skills moeten leidend zijn. Dus denk er hoe dan ook goed over na én denk na over hoe jij die rol zou willen, welke opleidingen je zou willen doen, etc, etc, etc.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

PROnline schreef op woensdag 20 december 2023 @ 17:38:
Sowieso niet zelf als eerste met een bedrag komen. Tegenbod is altijd lager.
Stuur aan om een aanbod van de werkgeven tesamen met het takenpakket.
Dat ligt veel genuanceerder. Er zijn redenen dat *wel* te doen, het laat ook zien wat je waard bent en het kan idd zijn dat ze met een tegenbod komen dat lager ligt, maar je kunt op dat moment ook weglopen van de onderhandelingstafel.

Als je weet hoe je het spel moet spelen en *durft* weg te lopen, kan het juist heel sterk zijn zelf met een openingsbod te komen. (Psychologisch kan het ook zinvol zijn, jij weet wat je die functie waard vind, wat jij waard bent grappig genoeg kan een wat hogere prijs noemen, voordeel opleveren. Daarbij blijf je op dat moment in control, terwijl als zij het eerste aanbod doen, zij meer in control zijn.)
Dan de genoemde bedragen, die gelden voor een TL met ervaring. Die heb je even bot gezegd nog niet.

Ook de omschrijving zoals je 't zelf nu aangeeft lijkt het meer op aanvullende coördinerende taken dan echt de manager. Want die zit boven je. Taken die ik vaak genoeg ook gewoon bij een senior sysadmin zie, zonder dat er een nog hogere functiewaardering aan vast zit.
Hangt met name van het HR aspect af. Het is in een grotere organisatie niet raar dat er een manager boven zit die meer op strategisch niveau bezig is, terwijl op operationeel niveau, er werkelijk iemand zit die echt volwaardig manager is, inclusief HR verantwoordelijkheid.

Tegelijkertijd, als het vooral dagdagelijkse aansturing is zonder HR, is het meer een senior rol dan een teamlead / management / leidinggevende rol.
Als het wel een grote stap is, dan is een juniortraject wellicht een goede middenweg. Instromen in een juniorschaal en binnen twee jaar bij goed functioneren de trede/schaal van een TL.

Wellicht zie jij 't als een grotere stap dan je werkgever. Kom ik terug op het helder krijgen van 't takenpakket. Hoeveel verantwoordelijkheden krijg je precies? @MAX3400 gaat uit dat je alles op je bord krijgt. Ik heb de waarheid niet in pacht, maar mijn gevoel zegt dat je wat meer inspraak krijgt en 't dagelijke werk mag coördineren.

• Mazdok
Bedankt voor de reacties en tips!

Deze rol (teamlead) bij ons bedrijf, betreft wel echt een functie waar je dus je team moet aansturen, beoordelingsgesprekken moet gaan voeren, mensen dus ook aannemen en sollicitatie gesprekken voeren maar ook van slecht functionerende mensen in het team afscheid durven nemen als dat de enige weg zou zijn.

Daarnaast ben je dus gewoon verantwoordelijk voor de datacenters, welke in beheer zijn in ons team. Dus ook capaciteit management komt erbij kijken, schakelen met leveranciers. Als er geïnvesteerd moet worden in het datacenter wegens bijv uitbreiding, dan is er een business case nodig, welke dan door mij opgeleverd moet worden en besproken moet worden met het hoger management.

Bepaalde contracten zal ik voor verantwoordelijk zijn (vmware, veeam, spla etc). Ik mag uitleg komen geven als er een storing is geweest waardoor er wellicht 75 klanten uitgelegen hebben..

Ik denk dan dat een vergoeding van €1000 extra per maand helemaal niet onrealistisch is. Maar inmiddels heb ik het eerste gesprek erover gehad en ze hun bod laten doen, welke de helft bedraagt van wat ik zou willen zien en dat is dan nog niet eens een salarisverhoging maar een “toeslag” welke erbovenop komt. Heb ook al laten vallen dat dat voor mij tegenvalt en ik inzet op een ander bedrag, welke ze inmiddels ook weten.

Gezien de extra werkzaamheden/ verplichtingen/ verantwoording/ is het toch geen gekke eis? Zoals al eerder aangegeven moet je ook voorkomen dat je gezien wordt als een geldwolf binnen het management maar als ik ergens “zou” gaan werken, en men wilt me behouden dan is zoiets vaak wel mogelijk.

• unezra

unezra

@Mazdok Puur het financiële deel, wat je beschrijft denk ik dat je werkzaamheden wanneer je onder de COA ziekenhuizen zou vallen, in schaal 65 zouden horen.

https://cao-ziekenhuizen....alen-premies-vergoedingen
https://cao-ziekenhuizen.nl/media/530/download

Die loopt, vanaf juni 2024, van €4457 tot €6716, voor 36 uur.
Omgerekend naar 40 uur zou dat €4952 tot €7462 zijn.

Ik denk dat die bedragen, ook in regulier commerciële organisaties, redelijk representatief zijn voor een dergelijke functie. Gezien het je eerste baan is, zonder passende managementvooropleiding, zou ik ergens rond die €5000 gaan zitten bij 40 uur en dan rustig groeien. Midden €5000 lijkt mij minder passen gezien je nog helemaal geen managementervaring hebt en dat *echt* een ander vak is.

Ook, zoals gezegd, raad ik je aan als het je bevalt, direct in te zetten op scholing en bij voorkeur betaald door je werkgever. Management is een vak apart en scholing helpt, nu en in de toekomst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:58

de Peer

under peer review

Mazdok schreef op donderdag 21 december 2023 @ 19:06:
Bedankt voor de reacties en tips!

Deze rol (teamlead) bij ons bedrijf, betreft wel echt een functie waar je dus je team moet aansturen, beoordelingsgesprekken moet gaan voeren, mensen dus ook aannemen en sollicitatie gesprekken voeren maar ook van slecht functionerende mensen in het team afscheid durven nemen als dat de enige weg zou zijn.

Daarnaast ben je dus gewoon verantwoordelijk voor de datacenters, welke in beheer zijn in ons team. Dus ook capaciteit management komt erbij kijken, schakelen met leveranciers. Als er geïnvesteerd moet worden in het datacenter wegens bijv uitbreiding, dan is er een business case nodig, welke dan door mij opgeleverd moet worden en besproken moet worden met het hoger management.

Bepaalde contracten zal ik voor verantwoordelijk zijn (vmware, veeam, spla etc). Ik mag uitleg komen geven als er een storing is geweest waardoor er wellicht 75 klanten uitgelegen hebben..

Ik denk dan dat een vergoeding van €1000 extra per maand helemaal niet onrealistisch is. Maar inmiddels heb ik het eerste gesprek erover gehad en ze hun bod laten doen, welke de helft bedraagt van wat ik zou willen zien en dat is dan nog niet eens een salarisverhoging maar een “toeslag” welke erbovenop komt. Heb ook al laten vallen dat dat voor mij tegenvalt en ik inzet op een ander bedrag, welke ze inmiddels ook weten.

Gezien de extra werkzaamheden/ verplichtingen/ verantwoording/ is het toch geen gekke eis? Zoals al eerder aangegeven moet je ook voorkomen dat je gezien wordt als een geldwolf binnen het management maar als ik ergens “zou” gaan werken, en men wilt me behouden dan is zoiets vaak wel mogelijk.
Nee hoor die 1000 is echt niet gek. Maar die betalen ze liever niet natuurlijk en veel mensen zullen ook wel akkoord gaan met de helft, zeker als ze niet werkelijk bereid zijn elders te gaan werken.

Altijd lastig zoiets. Je moet vooral zelf bepalen waar je grenzen liggen en hoe je verder wilt.

Je zult niet als geldwolf gezien worden, zolang het maar te verdedigen / onderbouwen is. Het is ook weer niet een extreem hoog salaris natuurlijk.

Helaas moet je om echt grote stappen te maken vaak van werkgever wisselen. Ik maakte onlangs een stap van 40 procent terwijl de baan vergelijkbaar is. Absoluut onmogelijk bij de werkgever waar ik zat.

[ Voor 4% gewijzigd door de Peer op 21-12-2023 19:22 ]

• unezra

unezra

de Peer schreef op donderdag 21 december 2023 @ 19:15:
[...]
Nee hoor die 1000 is echt niet gek. Maar die betalen ze liever niet natuurlijk en veel mensen zullen ook wel akkoord gaan met de helft, zeker als ze niet werkelijk bereid zijn elders te gaan werken.
€5500 *met* leaseauto vind ik persoonlijk aan de hoge kant voor een 1e baan als manager.
Die door mij genoemde €5000 bij 40 uur, is zonder leaseauto en ik denk een redelijk startsalaris voor een 1e baan als manager, zeker bij een team van 7 FTE mét daarnaast ook nog uitvoerende werkzaamheden.
Altijd lastig zoiets. Je moet vooral zelf bepalen waar je grenzen liggen en hoe je verder wilt.

Je zult niet als geldwolf gezien worden, zolang het maar te verdedigen / onderbouwen is. Het is ook weer niet een extreem hoog salaris natuurlijk.

• KnoxNL
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19:54
Zie het ook als een mooi groeipad.

Ik ben van een technische functie naar een managersrol gegaan binnen ons bedrijf. Volledig verantwoordelijk voor de hele ICT infra, modern workplace, de hele "harde kant" van onze IT. Groot bedrijf. Team van 20+ heren/dames. Hiërarchisch verantwoordelijk, budgettair, regie op partners/leveranciers, de hele rambam.

Mijn eerste stapje was een paar 100 euro bruto. Ik moest mezelf tenslotte ook nog maar bewijzen. Inmiddels 5 jaar verder ben ik +/- 2500 bruto gestegen in salaris obv 160 uur.

Niet korte termijn denken, maar middel- en lang :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

KnoxNL schreef op donderdag 21 december 2023 @ 19:29:
Zie het ook als een mooi groeipad.
Dat zijn vaak van die typische HR dooddoeners, waar ik altijd pissig van word. Vooral leuk als je bij de concurrent wel gewoon direct 1200 per maand erbij kunt krijgen.

En wat je ook vaak ziet is dat de groei per jaar gemaximeerd is, dus het missen van een 'flinke stap' in 1 keer ga je dan bij dezelfde werkgever nooit meer inhalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KnoxNL
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19:54
de Peer schreef op donderdag 21 december 2023 @ 19:34:
[...]

Dat zijn vaak van die typische HR dooddoeners, waar ik altijd pissig van wordt. Vooral leuk als je bij de concurrent wel gewoon direct 1200 per maand erbij kunt krijgen.

En wat je ook vaak ziet is dat de groei per jaar gemaximeerd is, dus het missen van een 'flinke stap' in 1 keer ga je dan bij dezelfde werkgever nooit meer inhalen.
Wij hebben duidelijk andere ervaringen, en afwegingen op basis van welke we onze keuzes maken. Dat snap ik en is oke. Het één of ander is niet goed of fout :)

Waarbij ik niet ontken dat bij dergelijke overwegingen ook HR aspecten meespelen overigens. Het is nu eenmaal makkelijker eén goedkoper om iemand vanuit intern voor weinig te laten doorgroeien.

Aan de andere kant is het soms ook take it or leave it en voor mij heeft "Take it" bijzonder goed uitgepakt, ook financieel. Mijn totale pakket is zeer ruimhartig en ik ben een content mens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Maar deze rol heeft toch "gewoon" een vacature en een salarisschaal?

Vraag je werkgever welke primaire en secundaire voorwaarden bij deze functie horen + de functieomschrijving.

Vanuit daar solliciteer je erop (of niet...) en ga je de gesprekken aan (gesprek 1 > gesprek 2) en kom je tot een onderhandeling.

Manager of teamlead worden houdt ook in dat je de touwtjes in handen durft en zelfs moet nemen om je resultaat te behalen.

• de Peer

de Peer

under peer review

Vorkie schreef op donderdag 21 december 2023 @ 19:43:
Maar deze rol heeft toch "gewoon" een vacature en een salarisschaal?

Vraag je werkgever welke primaire en secundaire voorwaarden bij deze functie horen + de functieomschrijving.

Vanuit daar solliciteer je erop (of niet...) en ga je de gesprekken aan (gesprek 1 > gesprek 2) en kom je tot een onderhandeling.

Manager of teamlead worden houdt ook in dat je de touwtjes in handen durft en zelfs moet nemen om je resultaat te behalen.
Ja, maar de externe kandidaat heeft een veel betere onderhandelpositie. Intern laten ze je liever goedkoop doorstromen en vinden ze een 10 procent verhoging al 'fors' en meer dan genoeg.

Althans, dat zijn helaas mijn ervaringen de laatste 8 jaar, daardoor ben ik 2 keer uit principe opgestapt.

Ik heb zelfs een keer op mijn oude functie gesolliciteerd. Kwamen ze aan met : toen je bij ons in dienst was, was je salaris X, dus daar baseren we dit aanbod ook op.
Ja doei 8)7

[ Voor 9% gewijzigd door de Peer op 21-12-2023 19:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

de Peer schreef op donderdag 21 december 2023 @ 19:34:
[...]
Dat zijn vaak van die typische HR dooddoeners, waar ik altijd pissig van word. Vooral leuk als je bij de concurrent wel gewoon direct 1200 per maand erbij kunt krijgen.
Kans lijkt mij niet heel groot. TS zou dan op €5700 én leaseauto uitkomen (dus rap €6500 equivalent), voor een vergelijkbaar team, zonder ervaring als manager, zonder vakrelevante opleiding als manager.

Ik denk niet dat er heel veel bedrijven zijn die dát willen betalen voor iemand die genoeg technische bagage heeft, maar geen managementervaring. (Tegelijkertijd kan het denk ik wel rap gaan als je eenmaal die ervaring hebt. Als de kop er af is en je een paar jaar als manager aan de slag bent, is zo'n bedrag én stijgend zeker realistisch.)

• de Peer

de Peer

under peer review

unezra schreef op donderdag 21 december 2023 @ 19:47:
[...]

Kans lijkt mij niet heel groot. TS zou dan op €5700 én leaseauto uitkomen (dus rap €6500 equivalent), voor een vergelijkbaar team, zonder ervaring als manager, zonder vakrelevante opleiding als manager.

Ik denk niet dat er heel veel bedrijven zijn die dát willen betalen voor iemand die genoeg technische bagage heeft, maar geen managementervaring. (Tegelijkertijd kan het denk ik wel rap gaan als je eenmaal die ervaring hebt. Als de kop er af is en je een paar jaar als manager aan de slag bent, is zo'n bedrag én stijgend zeker realistisch.)
Dat is zeker waar. Vandaar dat ik zei 'als'.
Ik kan in deze situatie niet goed inschatten hoe te waarderen. Jij onderbouwt dit veel beter.

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:26
Tja, waar ik nu werk vangen teamleiders dat lachend (geen lease-auto's), maar dat is dan het hierarchisch aansturen van x scrum teams, dus dat is dan toch weer anders. Het blijft lastig vergelijken zonder bv de vacature erbij te zien.

e; maar goed dat is dus vooral ook met HR en budget verantwoordelijkheden

[ Voor 14% gewijzigd door MrAngry op 21-12-2023 19:58 ]

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

• r.e.s
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08:32
Mazdok schreef op maandag 18 december 2023 @ 21:05:
Ik ben 38 jaar en werk inmiddels 16 jaar in de IT en nu ruim 7 jaar als Senior Systeembeheerder. Bij het huidige bedrijf inmiddels 6 jaar werkzaam en prima naar m’n zin.

Nu komt bij ons de teamlead functie beschikbaar en hierbij is mij gevraagd om deze rol op me te nemen. Uiteraard een blijk van waardering maar gezien de extra verantwoordelijkheden die dit met zich meedraagt en het extra werk, wil ik ook wel een eerlijke beloning ontvangen.

In deze rol stuur ik een team van 7 en straks 8 mensen aan, ben ik verantwoordelijk voor het interne IT binnen de organisatie en moeten wij onze externe datacenters beheren (3). De organisatie is inmiddels door overnames gegroeid naar 500 medewerkers en zijn we nog niet klaar met de groei de komende jaren, mogelijk ook nog groei naar het buitenland.

Zoals gezegd heb ik het prima naar m’n zin, maar deze functie die vrijkomt lijkt me ook weer uitdagend en dat men mij vraagt lijkt me wel een bevestiging dat het goed gaat en ze me klaar achten voor deze stap.

Nu zit ik er alleen beetje mee om over het salaris te onderhandelen. Uiteraard moet er wat bij gezien de extra verantwoordelijkheden die ik ga dragen. Ik zit nu bruto op €4400 voor 40 uur per week inclusief lease auto van 40k.

Heb ook al wat rondgekeken (op internet) wat men tegenwoordig biedt voor een Senior Systeembeheerder / Cloud Engineer, en kan eventueel ergens anders aan de slag voor minimaal €5000 inclusief lease auto.

Uiteraard niet m’n insteek maar wel een uitgangspositie om te gaan onderhandelen. Ik heb voor mezelf duidelijk dat ik er €1200 bruto bij wil hebben. Maar op de 1 of andere manier denk ik mezelf dan weer te kort te doen maar aan andere kant lijkt me dit een prima voorstel.

Ik ga het wel zo spelen dat ik er minimaal €1000 bruto bij wil hebben alvorens ik deze stap zou zetten, mocht men er anders over denken en met minder aankomen dan bedank ik ervoor en blijf ik doen wat ik nu doe.

Zoals je ziet is dit een kans voor mij, na mij is er namelijk niemand anders binnen ons team die dit zou willen doen, en het is geen optie om vanaf januari geen teamlead te hebben vanwege de drukte en de planningen die nodig zijn, dus deze (in mijn ogen) monopolie positie speelt ook wel mee.

Wat zegt men hier? Realistisch of zit ik totaal verkeerd te denken en zet ik te hoog in? en moet ik blij zijn dat ik dit aangeboden krijg tegen (mogelijk) een minimale extra maandelijkse vergoeding?
Stel je eerst de vraag, zou je zelf een teammanager willen die het alleen doet omdat die extra geld wilt verdienen? Een goede teammanager zijn vraagt veel hoor. Je moet altijd het goede voorbeeld geven, je hoort er niet echt meer bij (want je bent hun manager), je wordt aan een hogere lat gelegd en mag regelmatig recht praten wat krom is (want je directeur wil zijn target halen en dat kan bv. alleen door die migratie in 3 maanden te doen i.p.v. de benodigde 6 maanden). Je mag collega's aannemen, collega's laten gaan, emoties managen van mensen die tegen een burn-out aanzitten etc.

Lijkt bovenstaande je allemaal tof dan gewoon doen! Denk dat veel meer dan 15% niet reeël is maar je kunt ook denken dat je na 5 jaar IT Teammanager ervaring je gewoon ergens anders aan de slag kan voor 6k.

• de Peer

de Peer

under peer review

r.e.s schreef op donderdag 21 december 2023 @ 20:21:
[...]

Stel je eerst de vraag, zou je zelf een teammanager willen die het alleen doet omdat die extra geld wilt verdienen?
Nergens op gebaseerd. TS wil gewoon onderhandelen en voor zichzelf opkomen en daar is niets mis mee.

Een onderbetaalde team manager vind ik ook geen goed voorbeeld.

• r.e.s
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08:32
de Peer schreef op donderdag 21 december 2023 @ 20:34:
[...]

Nergens op gebaseerd. TS wil gewoon onderhandelen en voor zichzelf opkomen en daar is niets mis mee.

Een onderbetaalde team manager vind ik ook geen goed voorbeeld.
Uit de OP lees ik niet af dat dit een rol was wat hij al langer ambieerde, hij heeft hier niet zelf naar toegewerkt en is gevraagd. Ik lees nergens uit de openingspost dat die het ook een leuke functie vind en dat die graag meer verantwoordelijkheden wil oppakken of een visie wil realiseren. De reden lijkt primair meer functie waardering te zijn. Een slechte reden om een rol als TM op te pakken omdat je ook verantwoording draagt over de mensen in je team en die mensen imo iemand verdienen die energie krijgt van een team neerzetten en deze laten groeien.

Begrijp me niet verkeerd, je verdient meer als je meer verantwoordelijkheden gaat dragen. Maar als bv. 10% niet acceptabel is maar 30% wel begin je met de verkeerde intentie aan een rol en kun je beter job hoppen als je meer wilt verdienen.

Primair zou ik dit als kans zien om jezelf te bewijzen, wil je grote stappen zetten maak je dan na 3 jaar de stap naar een andere organisatie waar je dan vol op een gewenst salaris kan inzetten.

[ Voor 8% gewijzigd door r.e.s op 21-12-2023 21:22 ]

• de Peer

de Peer

under peer review

r.e.s schreef op donderdag 21 december 2023 @ 21:20:
[...]

Begrijp me niet verkeerd, je verdient meer als je meer verantwoordelijkheden gaat dragen. Maar als bv. 10% niet acceptabel is maar 30% wel begin je met de verkeerde intentie aan een rol en kun je beter job hoppen als je meer wilt verdienen.
Het een zou misschien als onderbetaald voelen en het ander marktconform of goed. Dus kan me goed voorstellen dat dat het verschil maakt.
Echt geen fijn gevoel om onderbetaald te moeten werken. Zeker als je er later achter komt dat anderen (die beter onderhandelen) wel die 30 procent hebben.

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:56

Sport_Life

Solvitur ambulando

Mazdok schreef op maandag 18 december 2023 @ 22:22:
Zit nog een manager boven me, deze zal de budgetten inderdaad maken (in overleg met mij) en daar rapporteer ik aan welke op zijn beurt aan de Ceo rapporteert.
Dat klinkt meer als soort meewerkend voorman, de verantwoordelijkheid ligt nog steeds bij jouw manager.

Naar mijn idee is een verhoging van 500-1.000 wel op zn plaats, maar ik denk niet dat er veel veel meer in zit simpelweg omdat de eindverantwoordelijkheid van de afdeling niet bij jou ligt.

Als je echt een grote financiële stap wil maken dan kun je beter eerst een paar jaar die teamlead rol doen en na een paar jaar switchen van werkgever.

[ Voor 11% gewijzigd door Sport_Life op 21-12-2023 21:36 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

• .GoO
  • Laatst online: 27-09 00:53
Zo te horen heb je een goede onderhandelingspositie en weten ze wat je aan je hebben. Jij vindt/weet dat je het waard bent.

Extern iemand vinden is lastig en veel duurder, dus ik zou het gewoon proberen. Vinden ze het teveel dan komen ze ongetwijfeld met een tegenbod.

[ Voor 7% gewijzigd door .GoO op 21-12-2023 21:35 ]

• de Peer

de Peer

under peer review

.GoO schreef op donderdag 21 december 2023 @ 21:34:
Zo te horen heb je een goede onderhandelingspositie en weten ze wat je aan je hebben. Jij vindt/weet dat je het waard bent.

Extern iemand vinden is lastig en veel duurder, dus ik zou het gewoon proberen. Vinden ze het teveel dan komen ze ongetwijfeld met een tegenbod.
Een bod hebben ze gedaan. Het is nu aan TS om een tegenbod te doen.

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Bij ons krijgt een dergelijke Teamlead rond de 5k per maand en geen lease auto (is immers een interne functie).

Wat je ook kunt doen is een groeiplan maken van 2 jaar en daar per half jaar een salaris stap aan hangen als je bepaalde (ontwikkel)doelen hebt gerealiseerd. Dan weet je waar je aan toe bent en kan je werkgever het ook wat meer spreiden en de extra verhogingen beter verantwoorden.

• .GoO
  • Laatst online: 27-09 00:53
de Peer schreef op donderdag 21 december 2023 @ 21:43:
[...]

Een bod hebben ze gedaan. Het is nu aan TS om een tegenbod te doen.
Wat was het bod dan? Ik lees alleen dat hij met zijn huidige functie op 4400 zit. Dan vind ik het niet heel gek om in een leidinggevende rol naar 5000+ te gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

.GoO schreef op donderdag 21 december 2023 @ 22:29:
[...]

Wat was het bod dan? Ik lees alleen dat hij met zijn huidige functie op 4400 zit. Dan vind ik het niet heel gek om in een leidinggevende rol naar 5000+ te gaan.
Bod was ongeveer 500 euro erbij. Lees zijn post maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

r.e.s schreef op donderdag 21 december 2023 @ 21:20:
[...]

Uit de OP lees ik niet af dat dit een rol was wat hij al langer ambieerde, hij heeft hier niet zelf naar toegewerkt en is gevraagd. Ik lees nergens uit de openingspost dat die het ook een leuke functie vind en dat die graag meer verantwoordelijkheden wil oppakken of een visie wil realiseren. De reden lijkt primair meer functie waardering te zijn. Een slechte reden om een rol als TM op te pakken omdat je ook verantwoording draagt over de mensen in je team en die mensen imo iemand verdienen die energie krijgt van een team neerzetten en deze laten groeien.
Dat is dus ook mijn grootste zorg. Ik krijg vooralsnog niet de indruk dat @Mazdok dit een leuke rol vindt en in die richting verder wil groeien, enkel dat hij/zij/hen zich gevleid voelt en het hogere salaris aantrekkelijk vindt.
Daar zit wel wat nuance wat mij betreft.

Primaire intentie moet in mijn beleving inderdaad zijn dat het de functie *inhoud* is die TS interessant genoeg vind om de stap te maken en potentieel in die richting door te groeien. Secundair vind ik dat je wel degelijk eerlijk beloond mag worden voor een significant zwaardere rol met meer verantwoordelijkheden.

€5000 lijkt mij voor een dergelijke rol niet onredelijk, maar daarin ben ik er wel vanuit gegaan dat TS ook werkelijk HR verantwoordelijkheden heeft en de nodige bevoegdheden als het gaat om budget. Vrijwel uitsluitend bezig is met leiding geven en niet 80% uitvoerend, 20% leidinggevend. Als de rol 80% uitvoerend, 20% leidinggevend is, zou ik in combinatie met een leaseauto, diens huidige salaris al helemaal niet slecht vinden en €500 extra (wat diens werkgever tot nu toe geboden heeft), prima.
Primair zou ik dit als kans zien om jezelf te bewijzen, wil je grote stappen zetten maak je dan na 3 jaar de stap naar een andere organisatie waar je dan vol op een gewenst salaris kan inzetten.
Daar zit denk ik ook de groei in inhoud en salaris.
Op dat moment weet TS ook wel of het een rol is die past, of dat hij toch gelukkig is in een vooral technisch-uitvoerende rol.

Pagina: 1