EDIT: Bedankt iedereen voor de input 
Posts leeg maken na gebruik is niet de bedoeling
Posts leeg maken na gebruik is niet de bedoeling
[ Voor 146% gewijzigd door twain4me op 02-01-2024 19:35 ]
[ Voor 146% gewijzigd door twain4me op 02-01-2024 19:35 ]
't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht
Ja precies, echter kun je daar niet invullen dat het deels enkel/dubbelglas betreft. Bij enkelglas noemen ze E/F/G als vermoedelijk label.naitsoezn schreef op maandag 18 december 2023 @ 14:24:
Ik weet niet hoe accuraat dergelijke tools zijn, maar via een zelf-invul-tool zoals https://label-up.nl/energielabel-berekenen/ kom ik al snel op label C / D voor een tussenappartement zonder eigen dak en matige naisolatie en een oude HR-ketel.....
Ik moet gokken met alle details, maar als ik bij dak-, gevel- en vloerisolatie "matig" invul dan maakt enkel of dubbelglas niet uit.spokje schreef op maandag 18 december 2023 @ 14:36:
[...]
Ja precies, echter kun je daar niet invullen dat het deels enkel/dubbelglas betreft. Bij enkelglas noemen ze E/F/G als vermoedelijk label.
[ Voor 3% gewijzigd door naitsoezn op 18-12-2023 14:44 ]
't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht
SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Fresh-r on the wall compac WTW
“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison
SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Fresh-r on the wall compac WTW
Anoniem: 1986520
Ik zie weinig bijzonders…. Behalve dat het oud en wat gedateerd is. Zolang dingen gewoon werken, zoals je cv ketel, doet de leeftijd er natuurlijk helemaal niet toe. Zeker niet als zo’n ding ook gewoon elke paar jaar netjes wordt onderhouden.spokje schreef op maandag 18 december 2023 @ 14:17:
woon in een jaren 30 appartement in Groningen en de staat is redelijk slecht te noemen. Ik ben huurder van de woning en betaal niet superveel, maar ik denk wel dat ik teveel betaal voor de staat van de woning.
[ Voor 17% gewijzigd door Anoniem: 1986520 op 18-12-2023 15:05 ]
Ik betaal 650 per maand.Anoniem: 1986520 schreef op maandag 18 december 2023 @ 15:00:
[...]
Ik zie weinig bijzonders…. Behalve dat het oud en wat gedateerd is. Zolang dingen gewoon werken, zoals je cv ketel, doet de leeftijd er natuurlijk helemaal niet toe. Zeker niet als zo’n ding ook gewoon elke paar jaar netjes wordt onderhouden.
Maar wordt nou gewoon eens concreet, wat betaal je dan per maand?
En juist op de site van de huurcommissie is gewoon alles te vinden wat je nodig hebt om bezwaar te maken tegen de hoogte van je huur.
[ Voor 16% gewijzigd door spokje op 18-12-2023 15:08 ]
Anoniem: 1986520
[ Voor 20% gewijzigd door Anoniem: 1986520 op 18-12-2023 15:11 ]
Je kunt niet zo maar huur inhouden. Je kunt een bezwaar indienen bij de huurcommissie en als dat bezwaar toegewezen wordt, kan de huurcommissie een besluit nemen tot huurverlaging, totdat de bezwaren zijn verholpen.mrmrmr schreef op maandag 18 december 2023 @ 14:55:
Schimmel en lekkages zijn een actiepunt voor de verhuurder. Je moet wel voldoende ventileren in natte ruimten. Doet de verhuurder niets aan de schimmel dan kun je uiteindelijk huur inhouden. De ketel moet ook regelmatig worden gecontroleerd. Is er een koolstofmonoxidemelder aanwezig?
Heb je de puntentelling van de huurcommissie al gedaan?
Hattrick: Thorgal Eagles
Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel.
Je klaagt over de woning, dat is zo vervelend is om er te wonen... Om vervolgens alleen te beginnen over huurverlaging? Is je woning ineens wel goed als die 50-100 euro minder kost per maand?spokje schreef op maandag 18 december 2023 @ 14:17:
Ik vind het vooral vervelend dat ik in een woning woon waarvan het klimaat 7 maanden per jaar zeer onaangenaam is, de schimmel soms op de muren sta (ik maak het zelf geregeld schoon), ik kook in een ruimte zonder afzuiging (ongezond), etc. Ik probeer er zelf wat van te maken (heb m'n kantoor en huiskamer echt netjes wel netjes gemaakt), maar de rest van het huis laat ik vaak wat verpauperen omdat het toch al een rommel is).
Zou dit energielabel kunnen kloppen? Want als het inderdaad nergens over gaat zou ik dit via de huurcommissie kunnen 'aanvechten' en dan hopen op een huurverlaging (via punten).
Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.
"Death smiles at us all, all a man can do is smile back." - Maximus Decimus Meridius
Of zoiets: werkt heel aardig en zeer simpel aan te brengen. Tesamoll® Thermo Cover is een transparante, niet-klevende isolatie voor ramen met enkelglas en biedt een dempend effect dat een tweede laag glas kan vervangen.Valorian schreef op zondag 24 december 2023 @ 14:45:
Je geeft aan dat de achterkamer een stuk leefbaarder is geworden door het voorzetraam? Is het niet een idee om ook de andere enkel-glas ruimtes van zo'n plexiglas plaat te voorzien? Voor +/- 50 euro per m2 laat je die dingen op maat gezaagd thuisbezorgen, inclusief alle boorgaatjes. Dus voor een paar honderd euro krik je de boel dan flink op. Bedenk hoe lang je hier wilt wonen, is dat nog minimaal enkele jaren? Gooi er dan nog een weekendje schuren en een paar blikken witte verf tegenaan en het geheel ziet er ook weer netter uit.
[ Voor 11% gewijzigd door Harm_H op 24-12-2023 19:32 ]
Misschien beter in Vastgoed als investering een kijkje nemen?Harm_H schreef op zondag 24 december 2023 @ 19:30:
Ik zit te overwegen om mijn appartement tijdelijk te verhuren, maar met de nieuwe regels zou ik de sjaak zijn. Als ik het goed begrijp moet je vooral geen goed onderhouden appartementen verhuren want je bent er alleen veel geld en tijd aan kwijt maar krijgt er niets voor terug in de huurprijs. En ook nog eens AAA locatie waar je niets van terug ziet in de huurprijs check?
[ Voor 18% gewijzigd door Rukapul op 24-12-2023 21:07 ]
[ Voor 17% gewijzigd door FRANQ op 24-12-2023 21:31 ]
Wat betreft enkelglas: zo'n plaatje op maat is misschien niet zo duur, maar het is niet 'even vast te schroeven' dus er moet ook een lijstje omheen met rubbers en dan wordt het toch weer bewerkelijker en duurder. Plexiglas van 4mm is ongeveer 50 euro per m2, op maat gezaagd en met boorgaatjes en al. Dat schroef je zo in het kozijn (wel met isolatiestripje er tussen). Volgens de meeste websites isoleert het ook nog beter dan een glasplaat, maar ik moet toegeven dat dat vooral sites zijn die het spul verkopen dus dat is misschien niet zo'n betrouwbare maatstaafFRANQ schreef op zondag 24 december 2023 @ 21:29:
@spokje
Een voorzetraam upgrade je enkelglas zo goed als naar dubbelglas.
Dus dat is zeker een goed idee.
Een plaatje enkelglas op maat is denk ik goedkoper dan plexiglas, veel helderder en krast niet zo snel.
waarschijnlijk is dat de goedkoopste oplossing.Als je de verhuurder zo ver krijgt dubbel glas te plaatsen, mag hij ook de huur verhogen.
En betaal je uiteindelijk meer.
Vloer in keuken, leuk kliklaminaatje erin.
Keuken tegels in een leuk kleurtje verven.
Er is best wel wat van te maken.
Het is een oud huis, en daar is je huurprijs ook naar.
Mogelijk is het ook niet interessant om er veel in te investeren, omdat het pand gerenoveerd word of gesloopt/verkocht als de huurder eruit is.
Voor ventilatie zou je in elke kamer een decentrale WTW ventilatie unit kunnen plaatsen in een plaat die je in een bovenraam vast monteert.
(Of eigenlijk in een houten box/doos zodat alles mooi afgewerkt is)
Zo kan je 24/7 ventileren zonder kou te ervaren.
7400 Wp op het dak
Denk dat de luchtvochtigheid ook hoog zal zijn in een Energielabel A+++ als jij je was ophangt in de keuken/badkamer.gielie schreef op zondag 24 december 2023 @ 14:36:
Ben je niet gewoon ontevreden over je eigen opruim kwaliteiten?
Vuilnis staat gewoon in het washok, je hebt niet eens de moeite genomen op je eigen bed op te maken. Als je nou eens eerst zelf aan de gang gaat om het wat “leefbaarder” te maken en dan nog eens kijken wat er mis is, want ik zie weinig wat je niet zelf kan oplossen.
Fraude met die labels is inderdaad een ding in Groningen, maar geloof dat dat vooral met de oude labels was. Denk dat de kans groot is dat C gewoon klopt, vrienden van ons hebben recentelijk ook een label aangevraagd voor hun woning, en die kregen ook C terwijl daar alles enkel glas is. Maar bij een appartement waar je buren boven, onder en naast je hebt dan heb je gewoon weinig oppervlakte dat blootgesteld is aan de buitenlucht.Rukapul schreef op zondag 24 december 2023 @ 20:58:
Fraude met energielabels komt voor. Recentelijk zijn er nog een aantal verhuurders, verkopers en corrupte adviseurs aangepakt. Dit is redelijk objectief te controleren.
Besef echter wel dat het een energielabel is en geen comfortlabel of kwaliteitslabel. Kort gezegd geeft een energielabel weer hoeveel energie er weglekt wat bij zo'n apartement neerkomt op de voor en achtergevel.
Bij schimmel komt het aan op de oorzaak. Bij lekkage of defecte ventilatie in natte ruimtes kan de verhuurder aangesproken worden, maar de huurder draagt zorg voor verwarming en ventilatie. Bij dat laatste komen natuurlijk stookkosten om de hoek kijken maar dat is weer via het energielabel in de huur verwerkt. En je hebt daarom zelf de keuze of je in de schimmel zit, verwarmt en ventileert, of een voorzetraam plaatst en iets minder hoeft te verwarmen.
Ik zie op de fotos het probleem (schimmel) niet echt. Op twee fotos mogelijk een kitrand onderaan het glas die zijn beste tijd heeft gehad. Het is wat gedateerd maar daar is de huurprijs ook naar. Als schimmel en houtrot de klachten zijn waarom staan die dan niet duidelijk op de foto. Nu zie ik allemaal dingen die ik niet wil zien
Liggen de verwachtingen niet te hoog?
Weet je dit zeker, ik lees het nergens maar zie wel een krabpaal op de foto, een kat misschien?Theo schreef op zondag 24 december 2023 @ 23:16:
Op de foto's is te zien dat je in je uppie in de woning woont, zonder huisdieren.
[ Voor 10% gewijzigd door gielie op 25-12-2023 10:47 ]
"Death smiles at us all, all a man can do is smile back." - Maximus Decimus Meridius
Met de oude kon je nauwelijks van fraude spreken. Die methodiek was gewoon per definitie al gaar.Hielko schreef op maandag 25 december 2023 @ 10:30:
[...]
Fraude met die labels is inderdaad een ding in Groningen, maar geloof dat dat vooral met de oude labels was.
Zeker. Let wel, een grondgebonden woning uit de jaren 90 heeft ook label C.Denk dat de kans groot is dat C gewoon klopt, vrienden van ons hebben recentelijk ook een label aangevraagd voor hun woning, en die kregen ook C terwijl daar alles enkel glas is. Maar bij een appartement waar je buren boven, onder en naast je hebt dan heb je gewoon weinig oppervlakte dat blootgesteld is aan de buitenlucht.
Goed punt! (kattenspeeltje onder de tafel). Dan is de ventilatiebehoefte gewoon nog iets groter dan die 30 kuub/uur. Niet enorm veel, maar wel iets, en zorgt het ervoor dat continu ventileren nóg belangrijker is. Een enkel raampje open is dan niet voldoende, er is immer een luchtstroom nodig.gielie schreef op maandag 25 december 2023 @ 10:45:
[...]
Weet je dit zeker, ik lees het nergens maar zie wel een krabpaal op de foto, een kat misschien?
Tip aan @spokje spijkerbroeken kan je beter aan de pijpen ophangen.
7400 Wp op het dak
On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.
Dit topic is gesloten.
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq