Een leven zonder feesten is als een verre reis zonder logement (Demokritos ca. 500 B.C.)
&Creative
Vraag
Beste antwoord (via Frankster op 19-12-2023 07:02)
Dampscherm op het underlayment en dan een zo dik mogelijke isolatielaag, daarmee wordt de temperatuur bij het hout hoger en verklein je de kans op condens. Maw, je wil je dauwpunt zo hoog mogelijk hebben en sowieso boven je dampscherm.
Alle reacties
Paar dingen die mij opvallen:
1. Geen folie tussen gips en minerale wol.
2. Ik denk dat je balklaag wel dikker is dan 7cm. Hiervoor moet je in ubakus een dubbele laag invoeren, waarvan een de hoogte van de isolatie heeft, de ander restand balkhoogte.
3. Is dubbel dakbeschot gewenst?
Je kunt wel dubbel isoleren, maar dan moet er op het dak 2x zoveel R waarde zitten als onder en een klimaat folie is dan ook wel gewenst aan de binnenzijde tussen het regelwerk en de isolatie.
Maar voor nu ook nog even dit: je ubakus invoer klopt niet. Heb hem even getweakd:
/f/image/cNR9pJcLWbnMZ5kZf0cms45r.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 33% gewijzigd door Gdzr op 18-12-2023 09:40 ]
Het dak betreft een aanbouw van circa 3 bij 5 meter. Tijdens het plaatsen van de nieuwe kozijnen bleek dat het dak was verzakt. Oorzaak was het oude kozijn dat op een houten balk,.die weer op de betonnen fundering lag, was geplaatst. We hebben het dak met stempels rechtgezet, nieuwe dorpel onder en een stalen balk boven geplaatst. Daarna is er een nieuw plafond gebouwd. Hier is de oude Rockwool uitgetrokken en is er Knauf minerale wol van 70 mm tussen de balken gedaan. Er is tussen de wol en het oude dakbeschot nog wel ruimte, circa 10 cm.
Het ontbreken van folie tussen wol en stucplaten is mijn gebrek aan ervaring geweest. Het plafond is inmiddels gestuct.
Het bitumen moest ook vervangen worden. Bij de opname door de dakdekker bleek het dak vol kuilen te zitten onder de dikke grindlaag. De dakdekker verwachtte dat het dakbeschot rot was door lekkage. We hebben het grind eraf gehaald en de oude bitumen (9 lagen dik op delen!) Eraf gehaald. Hierbij bleek dat er een laag piepschuim op het dakbeschot lag. Door het branden van het bitumen was dot piepschuim op veel plaatsten volledig gesmolten waardoor de kuilen waren ontstaan. Het bestaande dakbeschot was wel plaatselijk rot door lekkages maar het was vlak genoeg om underlayment platen op te leggen.
Ik heb advies gekregen om dampfolie op.het underlayment te plaatsten voordat de PIR afschot platen daarop komen. Frankster had daar vraagtekens bij waarop hij de Ubacus tool heeft ingezet.
"Dance like the photo's not being tagged, Love like you've never been unfriended, Tweet like nobody's following."
Weet je zo nog welke Knauf wol het is? 032/035/040? Ik gok dat je Knauf naturoll hebt gebruikt? Dat maakt mogelijk nog wel wat uit voor je Ubakus plaatje.A-Tray schreef op maandag 18 december 2023 @ 09:39:
Goedemorgen, de vriend waarvoor Frankster het vraagt hier. Een stukje context:
Het dak betreft een aanbouw van circa 3 bij 5 meter. Tijdens het plaatsen van de nieuwe kozijnen bleek dat het dak was verzakt. Oorzaak was het oude kozijn dat op een houten balk,.die weer op de betonnen fundering lag, was geplaatst. We hebben het dak met stempels rechtgezet, nieuwe dorpel onder en een stalen balk boven geplaatst. Daarna is er een nieuw plafond gebouwd. Hier is de oude Rockwool uitgetrokken en is er Knauf minerale wol van 70 mm tussen de balken gedaan. Er is tussen de wol en het oude dakbeschot nog wel ruimte, circa 10 cm.
Het ontbreken van folie tussen wol en stucplaten is mijn gebrek aan ervaring geweest. Het plafond is inmiddels gestuct.
Het bitumen moest ook vervangen worden. Bij de opname door de dakdekker bleek het dak vol kuilen te zitten onder de dikke grindlaag. De dakdekker verwachtte dat het dakbeschot rot was door lekkage. We hebben het grind eraf gehaald en de oude bitumen (9 lagen dik op delen!) Eraf gehaald. Hierbij bleek dat er een laag piepschuim op het dakbeschot lag. Door het branden van het bitumen was dot piepschuim op veel plaatsten volledig gesmolten waardoor de kuilen waren ontstaan. Het bestaande dakbeschot was wel plaatselijk rot door lekkages maar het was vlak genoeg om underlayment platen op te leggen.
Ik heb advies gekregen om dampfolie op.het underlayment te plaatsten voordat de PIR afschot platen daarop komen. Frankster had daar vraagtekens bij waarop hij de Ubacus tool heeft ingezet.
[ Voor 3% gewijzigd door Gdzr op 18-12-2023 09:48 ]
Twee foutjes dan, of eigenlijk drie.A-Tray schreef op maandag 18 december 2023 @ 09:39:
Goedemorgen, de vriend waarvoor Frankster het vraagt hier. Een stukje context:
Je hebt ruimte gelaten tussen je dakbeschot en de bovenkant van de isolatie. Dat kan je beter niet doen om twee redenen, er kan vocht condenseren tegen je dakbeschot en je had dus ruimte voor 10 cm extra isolatie die je nu niet hebt gebruikt.
reden 1 zal wegvallen als je bovenop je dakbeschot nog PIR gaat leggen maar dan ontstaat het volgende probleem, je hebt geen klimaatfolie tussen je isolatie en je gips gedaan.
De beste oplossing is even doorbijten en je gipsplafond eruit halen. Extra isolatie erin, en klimaatfolie. Dan opnieuw gips en stucen.
Dan kun je bovenop je dak doen wat je wilt en kan er in principe nooit vocht opgesloten raken in je constructie.
Veroordeel niet, verwonder u slechts
Even opgezocht, het is Knauf mineral wool 35 90mm.Gdzr schreef op maandag 18 december 2023 @ 09:45:
[...]
Weet je zo nog welke Knauf wol het is? 032/035/040? Ik gok dat je Knauf naturoll hebt gebruikt? Dat maakt mogelijk nog wel wat uit voor je Ubakus plaatje.
"Dance like the photo's not being tagged, Love like you've never been unfriended, Tweet like nobody's following."
Ik kan ook de laag PIR isolatie die op het dak gaat vandaag vervangen door een laag met een hogere isolatiewaarde, als dat het probleem oplost is dat de makkelijkste wijze.
Moet er in dat geval nog dampfolie tussen underlayment en PIR?
Simuleer het in Ubakus.... Kies dan voor een geventileerde luchtspouw, in plaats van een "gewone" luchtspouw.A-Tray schreef op maandag 18 december 2023 @ 11:34:
Het slopen van het plafond is geen reële optie, qua planning en qua kosten niet. Wel is het eventueel mogelijk om de laag tussen het plafond en het dakbeschot te ventileren, zou dat wen oplossing zijn?
Als Ubakus dan nog steeds aangeeft dat het douwpunt op een ongunstige plek zit, heb je toch echt wel een uitdaging. Echt niet mogelijk om die gipsplaten te vervangen?
MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B
Nee, het is een enorm plafond en net voor een godsvermogen gestuct. En we gaan over 1,5 week verhuizen...Question Mark schreef op maandag 18 december 2023 @ 12:04:
[...]
Simuleer het in Ubakus.... Kies dan voor een geventileerde luchtspouw, in plaats van een "gewone" luchtspouw.
Als Ubakus dan nog steeds aangeeft dat het douwpunt op een ongunstige plek zit, heb je toch echt wel een uitdaging. Echt niet mogelijk om die gipsplaten te vervangen?
Bedankt voor het meedenken zover! Ik ga nu naar een speciaalzaak, daar ga ik het.probleem voorleggen en kijken wat zij adviseren met deze kennis.
Dampscherm op het underlayment en dan een zo dik mogelijke isolatielaag, daarmee wordt de temperatuur bij het hout hoger en verklein je de kans op condens. Maw, je wil je dauwpunt zo hoog mogelijk hebben en sowieso boven je dampscherm.
Dus zodra het dak geïsoleerd is zou ik die spouw wel droog ventileren met warme lucht.
Ik ben blij dat het opgelost is, ik kneep hem toch een beetje bij het idee dat het plafond er uit had gemoeten...
Dank voor jullie hulp!
Theoretisch moet het net goed gaan, maar als het niet goed gaat kan een vuren dragende balk binnen een paar jaar hardstikke rot zijn.
Ja, die zitten er in. Ik heb de mogelijkheid om het te controleren. Ik ga dat zeker doen, goede tip!AtomicShockwave schreef op maandag 18 december 2023 @ 22:14:
Zitten er in de gipsplaat gaten voor spotjes? Ik zou toch over een jaar eens een oude webcam naar boven steken om te kijken hoe het er uit ziet.
Theoretisch moet het net goed gaan, maar als het niet goed gaat kan een vuren dragende balk binnen een paar jaar hardstikke rot zijn.