Twee-onder-1 kap verbouwen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• venterax
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 19-05 13:28
Wij hebben eind dit jaar een twee-onder-1 kap gekocht. Voor de start van de verbouwing hadden wij al een aantal inschattingen nodig voor ons bouwdepot, alleen vonden wij het moeilijk om bruikbare en realistische informatie te vinden over hoeveel bepaalde dingen tijdens een verbouwing kosten. Hierom wil ik graag dit topic starten om mede-Tweakers te informeren en hopelijk een realistischer beeld te krijgen bij de kosten van een verbouwing.

In mijn posts/updates hieronder wil ik graag bij het begin beginnen, aangezien wij bepaalde onderwerpen ook zelf (gedeeltelijk) hebben uitgezocht.

Wat algemene informatie over het huis:

- Twee-onder-1 kap
- Gelegen in een hofje
- 120 m2 bewoonbaar oppervlakte
- 155 m2 totale woningoppervlakte
- 375 m2 totale perceel oppervlakte

Allereerst, mochten er nu al vragen zijn dan zie ik deze graag! Ben zeker niet de beroerdste om deze te beantwoorden. Ook eventueel financiële vragen worden beantwoord, indien ik mij hier comfortabel bij voel :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 21:18
Ben benieuwd waar je mee gaat komen en wat je zoal onderhanden hebt genomen. Ben wel benieuwd naar de verdeling tussen materiaal en arbeid en wat je zelf hebt kunnen doen.
Ten slotte wellicht goed om te vermelden wanneer je werk hebt laten uitvoeren en in welk deel van het land.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• venterax
Homer-Simpson schreef op zondag 17 december 2023 @ 18:20:
Ben benieuwd waar je mee gaat komen en wat je zoal onderhanden hebt genomen. Ben wel benieuwd naar de verdeling tussen materiaal en arbeid en wat je zelf hebt kunnen doen.
Ten slotte wellicht goed om te vermelden wanneer je werk hebt laten uitvoeren en in welk deel van het land.
Het betreft een huis uit 1974, waarbij de vloeren uit beton bestaan. Het huis heeft, denk ik, de afgelopen 5 jaar geen onderhoud gehad. Het huis staat in het oosten van het land in een dorp van +/- 10.000 inwoners, in verband met privacy blijf ik hierin een beetje vaag :)

Ondertussen zijn wij ongeveer 2 maand bezig, op alleen de zaterdagen, en hebben wij zelf al e.e.a. gesloopt. Bijvoorbeeld de hele zolder gestript tot aan het dakbeschot, alle ytong muren van de begane grond en eerste verdieping afgehaald en hebben wij voornamelijk wat gedaan in het opruimen van alle aansluitingen (bijvoorbeeld loze elektra aansluitingen, loze afvoeren, loze waterleidingen), voor de rest op de eerste verdieping de hele badkamer tot op het beton en steen gesloopt en de beneden verdieping helemaal opgeruimd/ontdaan van de inrichting van de vorige bewoners.

Wij willen het volgende gaan doen in het huis en hier hebben wij al e.e.a. definitief voor getekend (tussenhaken staat of wij het laten doen ja of nee):

Zolder
- Twee dakkappelen (voorkant 4,5 meter + achterkant 5,5 meter) (laten wij doen)
- Herindelen van de ruimtes nadat de dakkappelen zijn geplaatst (op de zolder willen wij namelijk twee extra slaapkamers creëren)
- Isoleren van restant dakbeschot

Eerste verdieping
- Compleet nieuwe badkamer (tegelwerk laten wij doen, de rest zelf)
- Herindelen van alle tussenmuren
- Nieuwe PVC vloer (laten wij doen)

Begane grond
- Uitbouw van 12 m2 aan de achterkant (laten wij doen)
- Vloerverwarming (laten wij doen) + verwijderen van radiatoren
- Nieuwe meterkast inclusief overgang naar 3x25A (omzetten naar 3 fase wordt gedaan door netbeheerder)
- Nieuwe toiletruimte (tegelwerk laten wij doen)

Algemeen/Gehele huis
- Twee nieuwe vuren houten trappen, van begane grond naar 1e verdieping en 1e verdieping naar zolder (laten wij doen)
- Overal nieuwe elektra trekken + nieuwe stroompunten maken
- Vernieuwen van gasleiding(en)
- Vernieuwen van afvoeren
- Alle muren laten wij door een stukadoor bewerken, aangezien dit nog bakstenen muren zijn (laten wij doen)

Wij hopen hierin veel zelf te gaan doen, aangezien wij mensen hebben in onze directe kringen hebben welke kennis hebben van bepaalde onderwerpen. Grotere- en constructieve zaken laten wij doen door echte vakmensen, aangezien wij op deze zaken extra zekerheid willen hebben (om bijvoorbeeld te voorkomen dat wij het nu zelf gaan doen en over 2 jaar alles opnieuw gedaan moet worden, om dan alsnog het door vakmensen te laten doen).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:03
venterax schreef op zondag 17 december 2023 @ 18:36:
[...]

Het huis staat in het oosten van het land in een dorp van +/- 10.000 inwoners, in verband met privacy blijf ik hierin een beetje vaag :)
Er zijn hier lieden die dit als uitdaging zien en je sneller gevonden hebben dan je denkt :) Wie gaat de uitdaging aan?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• venterax
No Hands schreef op zondag 17 december 2023 @ 19:16:
[...]

Er zijn hier lieden die dit als uitdaging zien en je sneller gevonden hebben dan je denkt :) Wie gaat de uitdaging aan?
Uiteraard is niks onmogelijk :) Maar om het volledige adres bij voorbaat al te vermelden, dan maak ik het wel heel makkelijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Inevitable
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 07-06-2024
No Hands schreef op zondag 17 december 2023 @ 19:16:
[...]

Ik doneer een kerstpakket als iemand dit voor 2359 uur vandaag weet te vinden. Op basis van de gegeven info lijkt het me niet makkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
Inevitable schreef op zondag 17 december 2023 @ 21:01:
[...]

Ik doneer een kerstpakket als iemand dit voor 2359 uur vandaag weet te vinden. Op basis van de gegeven info lijkt het me niet makkelijk.
Er is al best veel bekend, dit jaar gekocht, hofje, twee onder 1 kap, bouwjaar, waar in het land, Funda onthoudt veel hoor.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Inevitable schreef op zondag 17 december 2023 @ 21:01:
[...]

Dit is als een rode vlag voor mij.

[ Voor 10% gewijzigd door True op 19-12-2023 16:11 ]

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Luitjes, als TS het liever niet wil vertellen, dan gaan we hier toch geen wedstrijdje houden?

[ Voor 5% gewijzigd door eamelink op 17-12-2023 22:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Liever niet dat soort praktijken idd. Duidelijk ongewenst, dit soort dingen heb ik eerder al ooit een ban op zien leveren ook. En terecht imho :)

@venterax ik lees niks over nakijken en aanpakken isolatie. Mijn ouders hebben ook een tweekapper uit 1974 en daar was dak en muren niet geïsoleerd. Zou ik als eerste aanpakken of iig willen checken :)

Verder: Leuk die vloerverwarming, maar wat zit er onder, en verlies je niet een hoop warmte de grond in?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Wat ik in dit soort projecten altijd erg benieuwd naar ben is de vraag, wanneer wil je er gaan wonen en wanneer denk je klaar te zijn? Vrienden van mij hebben een '30 kluswoning gekocht en zijn daar na 5 maanden gaan wonen. Inmiddels bijna 3 jaar verder en het is nog steeds niet zo af zou als ze het zelf zouden willen. (even los van 'een eigen woning is nooit af').

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21:38
venterax schreef op zondag 17 december 2023 @ 18:36:
[...]

Het betreft een huis uit 1974, waarbij de vloeren uit beton bestaan. Het huis heeft, denk ik, de afgelopen 5 jaar geen onderhoud gehad. Het huis staat in het oosten van het land in een dorp van +/- 10.000 inwoners, in verband met privacy blijf ik hierin een beetje vaag :)

Ondertussen zijn wij ongeveer 2 maand bezig, op alleen de zaterdagen, en hebben wij zelf al e.e.a. gesloopt. Bijvoorbeeld de hele zolder gestript tot aan het dakbeschot, alle ytong muren van de begane grond en eerste verdieping afgehaald en hebben wij voornamelijk wat gedaan in het opruimen van alle aansluitingen (bijvoorbeeld loze elektra aansluitingen, loze afvoeren, loze waterleidingen), voor de rest op de eerste verdieping de hele badkamer tot op het beton en steen gesloopt en de beneden verdieping helemaal opgeruimd/ontdaan van de inrichting van de vorige bewoners.

Wij willen het volgende gaan doen in het huis en hier hebben wij al e.e.a. definitief voor getekend (tussenhaken staat of wij het laten doen ja of nee):

Zolder
- Twee dakkappelen (voorkant 4,5 meter + achterkant 5,5 meter) (laten wij doen)
- Herindelen van de ruimtes nadat de dakkappelen zijn geplaatst (op de zolder willen wij namelijk twee extra slaapkamers creëren)
- Isoleren van restant dakbeschot

Eerste verdieping
- Compleet nieuwe badkamer (tegelwerk laten wij doen, de rest zelf)

Begane grond
- Uitbouw van 12 m2 aan de achterkant (laten wij doen)
- Vloerverwarming (laten wij doen) + verwijderen van radiatoren
- Nieuwe meterkast inclusief overgang naar 3x25A (omzetten naar 3 fase wordt gedaan door netbeheerder)
- Nieuwe toiletruimte (tegelwerk laten wij doen)

Algemeen/Gehele huis
- Twee nieuwe vuren houten trappen, van begane grond naar 1e verdieping en 1e verdieping naar zolder (laten wij doen)
- Overal nieuwe elektra trekken + nieuwe stroompunten maken
- Vernieuwen van gasleiding(en)
- Vernieuwen van afvoeren
- Alle muren laten wij door een stukadoor bewerken, aangezien dit nog bakstenen muren zijn (laten wij doen)

Wij hopen hierin veel zelf te gaan doen, aangezien wij mensen hebben in onze directe kringen hebben welke kennis hebben van bepaalde onderwerpen. Grotere- en constructieve zaken laten wij doen door echte vakmensen, aangezien wij op deze zaken extra zekerheid willen hebben (om bijvoorbeeld te voorkomen dat wij het nu zelf gaan doen en over 2 jaar alles opnieuw gedaan moet worden, om dan alsnog het door vakmensen te laten doen).
Klinkt als een verbouwing van al snel een ton.
Of zit ik dan erg ver naast jullie eigen schatting?

Ben benieuwd, veel succes in ieder geval!

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Analamoebe
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 05-05 16:05
In hoeverre heb je voor het een en ander al een omgevingsvergunning aangevraagd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
Zolder
- Twee dakkappelen 22k
- Herindelen van de ruimtes 2k (zelf doen)
- Isoleren van restant dakbeschot 2k (zelf doen)

Eerste verdieping
- Compleet nieuwe badkamer 10k
- Herindelen van alle tussenmuren 3k (zelf doen)
- Nieuwe PVC vloer (laten wij doen) 6k (hele woning)

Begane grond
- Uitbouw van 12 m2 aan de achterkant (laten wij doen) 50k
- Vloerverwarming (laten wij doen) + verwijderen van radiatoren 3k (schatting)
- Nieuwe PVC vloer (laten wij doen) (eerder opgenomen)
- Nieuwe meterkast inclusief overgang naar 3x25A (omzetten naar 3 fase wordt gedaan door netbeheerder) 1k
- Nieuwe toiletruimte (tegelwerk laten wij doen) 4k

Algemeen/Gehele huis
- Twee nieuwe vuren houten trappen, van begane grond naar 1e verdieping en 1e verdieping naar zolder (laten wij doen) 12k
- Overal nieuwe elektra trekken + nieuwe stroompunten maken 3k
- Vernieuwen van gasleiding(en) 2k
- Vernieuwen van afvoeren 1k

ik kom dus op 124k uit, waarbij je alle wanden dus zelf gaat maken. Ik heb onlangs de zolder opnieuw ingedeeld met metalstuds, en was inclusief 2 deuren 1000 euro aan materiaal kwijt. De stucadoor heb ik niet meegenomen, aangezien ik het aantal m2 niet weet. Electra, gas en afvoer vernieuwen is een schatting van mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13:41
Modbreak:We gaan hier geen Doxhunt van maken (bij gebrek aan betere naam). Voel je toch de behoefte, in de Huiskamer is daar een specifiek topic voor: Raad de locatie a.d.h.v. de foto! Deel 2

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:57

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik kwam uit op het volgende, alles uitbesteed.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 8% gewijzigd door Sport_Life op 18-12-2023 11:06 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• venterax
Sport_Life schreef op maandag 18 december 2023 @ 10:01:

***members only***
107mb schreef op maandag 18 december 2023 @ 09:27:
Zolder
- Twee dakkappelen 22k
- Herindelen van de ruimtes 2k (zelf doen)
- Isoleren van restant dakbeschot 2k (zelf doen)

Eerste verdieping
- Compleet nieuwe badkamer 10k
- Nieuwe PVC vloer (laten wij doen) 6k (hele woning)

Begane grond
- Uitbouw van 12 m2 aan de achterkant (laten wij doen) 50k
- Vloerverwarming (laten wij doen) + verwijderen van radiatoren 3k (schatting)
- Nieuwe PVC vloer (laten wij doen) (eerder opgenomen)
- Nieuwe meterkast inclusief overgang naar 3x25A (omzetten naar 3 fase wordt gedaan door netbeheerder) 1k
- Nieuwe toiletruimte (tegelwerk laten wij doen) 4k

Algemeen/Gehele huis
- Twee nieuwe vuren houten trappen, van begane grond naar 1e verdieping en 1e verdieping naar zolder (laten wij doen) 12k
- Overal nieuwe elektra trekken + nieuwe stroompunten maken 3k
- Vernieuwen van gasleiding(en) 2k
- Vernieuwen van afvoeren 1k

ik kom dus op 124k uit, waarbij je alle wanden dus zelf gaat maken. Ik heb onlangs de zolder opnieuw ingedeeld met metalstuds, en was inclusief 2 deuren 1000 euro aan materiaal kwijt. De stucadoor heb ik niet meegenomen, aangezien ik het aantal m2 niet weet. Electra, gas en afvoer vernieuwen is een schatting van mij.
Bedankt voor de inschatting, dit geeft mij ook weer meer inzichten. Gelukkig hebben wij al heel veel zelf uitgezocht qua offertes, dus bijna alle kosten zijn bij ons al bekend.

Het topic was voornamelijk bedoeld voor eventuele adviezen voor mij en mede-Tweakers en om mede-Tweakers een inzicht te bieden in onze kosten zodat zij hun verbouwing beter kunnen inschatten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• servies
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 20:46

servies

Veni Vidi Servici

Sport_Life schreef op maandag 18 december 2023 @ 10:01:

***members only***
Ik zou voor het sanitair en de keuken toch eens ergens anders gaan kijken en dan bedoel ik over de grens, dat kan je al gauw 30% schelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• venterax
The Eagle schreef op zondag 17 december 2023 @ 22:34:
@venterax ik lees niks over nakijken en aanpakken isolatie. Mijn ouders hebben ook een tweekapper uit 1974 en daar was dak en muren niet geïsoleerd. Zou ik als eerste aanpakken of iig willen checken :)

Verder: Leuk die vloerverwarming, maar wat zit er onder, en verlies je niet een hoop warmte de grond in?
Klopt, het dak is geïsoleerd met stramitplaten, oftewel met stroplaten. Dit willen wij t.z.t. aan gaan pakken.

De muren zijn niet geïsoleerd, aangezien wij al een aantal gaten in de spouwmuur hebben door Picobello B.V. welke bij de vorige bewoners wat werkzaamheden hebben verricht.

De betonvloer is voorzien van de tempex en voor de rest niks. Hierin willen wij grond voorzien van bodemfolie, zodat eventueel optrekkend vocht vanuit de grond verminderd wordt. Wij willen ook een soort luchtzakken aanbrengen aan de onderkant, zodat de vloer beter geïsoleerd is.

Mocht een van jullie betere alternatieven hebben, dan hoor ik het graag. Het is namelijk niet mogelijk om grote voorwerpen de kruipruimte in te krijgen, dit in verbanden de smalle doorgang van de kruipruimte.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• venterax
True schreef op zondag 17 december 2023 @ 22:40:
Wat ik in dit soort projecten altijd erg benieuwd naar ben is de vraag, wanneer wil je er gaan wonen en wanneer denk je klaar te zijn? Vrienden van mij hebben een '30 kluswoning gekocht en zijn daar na 5 maanden gaan wonen. Inmiddels bijna 3 jaar verder en het is nog steeds niet zo af zou als ze het zelf zouden willen. (even los van 'een eigen woning is nooit af').
Wij zijn nu twee maanden bezig. Wij zijn beiden 25 jaar oud en wonen nog bij onze ouders, dus hier is geen haast.

Wij hopen zomer 2024 te kunnen verhuizen, maar winter 2024 zou realistischer zijn. In principe zou het huis dan zo goed als af moeten zijn, maar zoals je zelf zegt: een eigen huis is nooit af.

Wij hebben voor ons zelf al wel doelen gesteld voor na de verbouwing, denk hierbij aan dat wij bijvoorbeeld de tuin niet direct klaar hoeven te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

servies schreef op maandag 18 december 2023 @ 11:09:
[...]

Ik zou voor het sanitair en de keuken toch eens ergens anders gaan kijken en dan bedoel ik over de grens, dat kan je al gauw 30% schelen.
Die bedragen voor keuken en badkamers zijn helemaal niet onrealistisch als je kiest voor wat luxe en een redelijke afmeting hebt. En over de grens is niet alles beter, wellicht dat je het een en ander iets goedkoper kunt krijgen, maar als je voor de NL/DE grens 100 km moet rijden is dat gewoon een heel stuk minder aantrekkelijk als voor ons grensbewoners.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

venterax schreef op maandag 18 december 2023 @ 11:15:
[...]

Wij zijn nu twee maanden bezig. Wij zijn beiden 25 jaar oud en wonen nog bij onze ouders, dus hier is geen haast.

Wij hopen zomer 2024 te kunnen verhuizen, maar winter 2024 zou realistischer zijn. In principe zou het huis dan zo goed als af moeten zijn, maar zoals je zelf zegt: een eigen huis is nooit af.

Wij hebben voor ons zelf al wel doelen gesteld voor na de verbouwing, denk hierbij aan dat wij bijvoorbeeld de tuin niet direct klaar hoeven te hebben.
Check, wel heftig trouwens. Relatief jong ( O-) ), nog niet samenwonend en dan beide druk met verbouwen klussen om samen te gaan wonen. Je stelt je relatie al flink op de proef voordat je überhaupt onder één dak samen woont.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• venterax
pentaw1nz schreef op zondag 17 december 2023 @ 23:25:
[...]

Klinkt als een verbouwing van al snel een ton.
Of zit ik dan erg ver naast jullie eigen schatting?

Ben benieuwd, veel succes in ieder geval!
Wij zitten nu op een geschatte verbouwing van €158.000.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

servies schreef op maandag 18 december 2023 @ 11:09:
[...]

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

@venterax
Dit is trouwens onze 3e (gerenoveerde) woning en ik ben van mening dat de 1e verbouwing nooit de laatste is ;). Dus in geval van TS zou ik enigszins neutrale keuzes maken O-)

[ Voor 13% gewijzigd door Sport_Life op 18-12-2023 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• servies

servies

Veni Vidi Servici

True schreef op maandag 18 december 2023 @ 11:15:
[...]

Die bedragen voor keuken en badkamers zijn helemaal niet onrealistisch als je kiest voor wat luxe en een redelijke afmeting hebt. En over de grens is niet alles beter, wellicht dat je het een en ander iets goedkoper kunt krijgen, maar als je voor de NL/DE grens 100 km moet rijden is dat gewoon een heel stuk minder aantrekkelijk als voor ons grensbewoners.
Ik ga even vergelijken met onze keuken die we in 2014 hebben geplaatst, de laagste offerte die we in Nederland kregen was minimm €15000. In Duitsland vlak over de grens gingen we met luxere apparatuur naar iets boven €10000... Daarnaast hadden we een volledig glazen achterwand en een keramisch blad ipv tegeltjes en een composiet blad....
En ja, ze hadden ook klanten die in Amsterdam een keuken lieten plaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

servies schreef op maandag 18 december 2023 @ 11:21:
[...]

Ik ga even vergelijken met onze keuken die we in 2014 hebben geplaatst, de laagste offerte die we in Nederland kregen was minimm €15000. In Duitsland vlak over de grens gingen we met luxere apparatuur naar iets boven €10000... Daarnaast hadden we een volledig glazen achterwand en een keramisch blad ipv tegeltjes en een composiet blad....
2014 ;) én je geeft niet aan bij welke keukenverkoper je langs geweest bent, als dat allemaal van de 'overleg met manager voor korting' verkopers zijn die onder zo'n concern vallen ga je sowieso nat op onderhandelingen als je niet a) heel goed hierin bent en b) de verkoper z'n sales moet halen in aantallen en niet op marge. Er zijn in NL ook zeker een aantal degelijke keukenverkopers die concurrerende prijzen hanteren zonder verborgen berekeningen. zie ook: Het Grote Keuken topic: verkopers, kwaliteit, prijs - Deel 3

[ Voor 4% gewijzigd door True op 18-12-2023 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

[...]

Tja de wereld is ook totaal niet veranderd sinds 2014 :+

Trouwens onze apparatuur kocht ik zelf bij keukenloods.nl , daar valt nauwelijks te besparen, de kastjes zijn maatwerk :).

Blad is ~10m + 4 hoge kasten..

[ Voor 12% gewijzigd door Sport_Life op 18-12-2023 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• servies

servies

Veni Vidi Servici

True schreef op maandag 18 december 2023 @ 11:24:
[...]

2014 ;) én je geeft niet aan bij welke keukenverkoper je langs geweest bent, als dat allemaal van de 'overleg met manager voor korting' verkopers zijn die onder zo'n concern vallen ga je sowieso nat op onderhandelingen als je niet a) heel goed hierin bent en b) de verkoper z'n sales moet halen in aantallen en niet op marge. Er zijn in NL ook zeker een aantal degelijke keukenverkopers die concurrerende prijzen hanteren zonder verborgen berekeningen. zie ook: Het Grote Keuken topic: verkopers, kwaliteit, prijs - Deel 3
Nope, we zijn destijds bij voorbaat al niet bij dat soort keukenboeren geweest, die waren voor ons juist verder weg.
En ja, voor ons is/was het makkelijk, 10km van de grens af wonen, je gaat er gewoon langs net als bij een Nederlandse keukenbouwer.
Sport_Life schreef op maandag 18 december 2023 @ 11:24:
[...]

Tja de wereld is ook totaal niet veranderd sinds 2014 :+
Je wordt nog steeds initieel afgezet bij de gemiddelde Nederlandse keukenboer... :+
Trouwens onze apparatuur kocht ik zelf bij keukenloods.nl , daar valt nauwelijks te besparen, de kastjes zijn maatwerk :).
Als ik zie dat je bij veel keukenapparatuur moet bellen voor de prijs die "gegarandeerd de laagste" is, weet ik genoeg...
Maar goed, we raken een beetje offtopic...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

servies schreef op maandag 18 december 2023 @ 11:35:
[...]

Als ik zie dat je bij veel keukenapparatuur moet bellen voor de prijs die "gegarandeerd de laagste" is, weet ik genoeg...
Dat komt omdat ze niet mogen adverteren met prijzen (ver) onder de adviesprijs.
Gemiddeld was de prijs 50-60% onder de adviesprijs, dat is vergelijkbaar met Duitse keukenzaken , alle info vind je in dat topic. Het Grote Keuken topic: verkopers, kwaliteit, prijs - Deel 3

En ik weet 100% zeker dat jouw keuken van 10k qua grootte, apparatuur, enz niet te vergelijken is met onze maatwerk keuken ;).

Nu weer ontopic.

[ Voor 87% gewijzigd door Sport_Life op 18-12-2023 12:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Analamoebe
Analamoebe schreef op maandag 18 december 2023 @ 09:27:
In hoeverre heb je voor het een en ander al een omgevingsvergunning aangevraagd?
@venterax ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
ik zou heel goed kijken naar verbetering van de woning op het gebied van duurzaamheid. Zo mis ik zonnepanelen en een warmtepomp, Isolatie, gasloos worden. Zo ben ik van een oud niet duurzaam huis naar een 0-op-de-meter gasloze woning verhuisd. De bewoner van mijn oude huis betaalt op dit moment 600 euro p/m aan gas en electra, ik kom op -10 euro p/m uit...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024
venterax schreef op maandag 18 december 2023 @ 11:02:
[...]

[...]

Bedankt voor de inschatting, dit geeft mij ook weer meer inzichten. Gelukkig hebben wij al heel veel zelf uitgezocht qua offertes, dus bijna alle kosten zijn bij ons al bekend.

Het topic was voornamelijk bedoeld voor eventuele adviezen voor mij en mede-Tweakers en om mede-Tweakers een inzicht te bieden in onze kosten zodat zij hun verbouwing beter kunnen inschatten.
Waarom vraag je het dan? En al helemaal niet delen wat je al weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• venterax
In onze gemeente is het vrij makkelijk. Uitbouw aan de achterkant en dakkapel aan de achterkant is vergunningsvrij maar niet regelvrij, hier zitten een paar vaste regels aan wat betreft de afmetingen.

Wat betreft de voorkant zitten wij nu in een procedure om een vergunning te krijgen voor de dakkapel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• venterax
mierenfokker schreef op maandag 18 december 2023 @ 12:07:
[...]

Ik ben nog bezig om alle bedragen een beetje netjes gegroepeerd te krijgen om vervolgens het te delen :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• venterax
mierenfokker schreef op maandag 18 december 2023 @ 12:07:
[...]

TaakBegroot in het bouwdepotBegroot met eigen geldHuidig besteed bouwdepotHuidig besteed eigen geld
Realiseren uitbouw € 30.000,00 € - € 44.770,61 € -
Realiseren installatie draagbalk € 5.000,00 € - € - € -
Realiseren keuken € 25.000,00 € - € 24.000,00 € -
Realiseren koof om keuken heen € - € 1.000,00 € - € -
Installatie vloerverwarming € 3.000,00 € - € - € -
Montage vloer € 8.250,00 € - € - € -
Vloerplinten € - € 3.000,00 € - € -
Verwijderen en monteren van trap € 4.000,00 € - € 4.284,00 € -
Vernieuwen meterkast € - € 750,00 € - € -
Stopcontacten verlagen € - € 927,78 € - € 927,78
Beton storten garage € 1.500,00 € - € - € -
Dak garage € 5.000,00 € - € - € -
Vloerisolatie € 4.000,00 € - € - € -
Leidingen/buizen aanleggen en vastzetten € - € 750,00 € - € -
Algemene afwerking € - € 1.000,00 € - € -
Montage deuren € - € 2.500,00 € - € -
Montage vloer € 5.000,00 € - € - € -
Herstelwerkzaamheden € 2.000,00 € - € -
Montage nieuwe badkamer € 17.250,00 € - € 13.210,00 € -
Montage deuren € - € 1.150,00 € - € -
Algemene afwering € - € 1.000,00 € - € -
Montage vloer € - € 750,00 € - € -
Plafondisolatie € - € 1.500,00 € - € -
Algemene afwerking € - € 500,00 € - € -
Stucen € 12.000,00 € - € - € -
Glas + Kozijnen € - € 6.000,00 € - € -
Spouwmuurisolatie € - € 2.500,00 € - € -
Airco's € - € 3.500,00 € - € -
Rolluiken € - € 6.000,00 € - € -
Schutting € - € 3.500,00 € - € -
Schakelmateriaal elektra € - € 625,00 € - € -
Algemene kosten € - € - € - € 2.094,63

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Analamoebe
venterax schreef op maandag 18 december 2023 @ 12:17:
[...]

In onze gemeente is het vrij makkelijk. Uitbouw aan de achterkant en dakkapel aan de achterkant is vergunningsvrij maar niet regelvrij, hier zitten een paar vaste regels aan wat betreft de afmetingen.

Wat betreft de voorkant zitten wij nu in een procedure om een vergunning te krijgen voor de dakkapel.
Heb je alleen voor de dakkapel een omgevingsvergunning aangevraagd? Constructief ga je verder niets doen?
Ik mis in het hele kostenverhaal de kosten voor de omgevingsvergunning namelijk. Aangezien je aanneemsom aardig hoog is, zullen de leges ook niet mals zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• venterax
Analamoebe schreef op maandag 18 december 2023 @ 14:15:
[...]

Heb je alleen voor de dakkapel een omgevingsvergunning aangevraagd? Constructief ga je verder niets doen?
Ik mis in het hele kostenverhaal de kosten voor de omgevingsvergunning namelijk. Aangezien je aanneemsom aardig hoog is, zullen de leges ook niet mals zijn.
Constructief wordt er volgens mij niet veel meer gedaan dan de uitbouw en dakkapellen.

De trappen blijven dezelfde vorm en blijven dezelfde constructie houden.

De enige vergunning welke wij nodig zijn is voor de dakkapel voor, dus hier zullen de leges nog te overzien zijn. Mocht jij nog ergens anders aan denken wat betreft de omgevingsvergunning dan hoor ik het graag ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Analamoebe
venterax schreef op maandag 18 december 2023 @ 14:48:
[...]

Constructief wordt er volgens mij niet veel meer gedaan dan de uitbouw en dakkapellen.

De trappen blijven dezelfde vorm en blijven dezelfde constructie houden.

De enige vergunning welke wij nodig zijn is voor de dakkapel voor, dus hier zullen de leges nog te overzien zijn. Mocht jij nog ergens anders aan denken wat betreft de omgevingsvergunning dan hoor ik het graag ;)
Wat ga je constructief wijzigen bij de aanbouw en voor de dakkapel dan?
Overleg gehad met de gemeente over je (totaal)plannen? Je wil straks niet een bouwstop natuurlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• venterax
Analamoebe schreef op maandag 18 december 2023 @ 15:00:
[...]

Wat ga je constructief wijzigen bij de aanbouw en voor de dakkapel dan?
Overleg gehad met de gemeente over je (totaal)plannen? Je wil straks niet een bouwstop natuurlijk
Bij dakkappelen veranderd het dakbeschot en ook het vooraanzicht is belangrijk, vandaar de vergunning die nodig is voor de voorkant.

De uitbouw zorgt voor een wijziging in de draagconstructie, maar ook die is vergunningsvrij maar niet regelvrij, de uitbouw moet alleen voldoen aan specifieke maatvoeringen.

Ik ben heel benieuwd waar ik o.a. nog meer vergunningen voor aan moet vragen, want het lijkt mij niet uit te maken of een tussenmuur (is dus geen draagmuur) 1 meter verder op wordt geschoven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21:38
[...]

Er is een heel topic over keukens. Misschien beter om daar het gesprek te voeren. Ook veel verhalen over Duitsland.
Het is niet altijd zo simpel dat alles daar 30% goedkoper is. Je zit soms ook met andere merken, andere stijl, en vaak ook ander niveau van afwerking.

In Nederland gaat de monteur vaak pas naar huis als alles passtukjes zijn gemaakt, de boel netjes is afgekit, etc. Duitsers doen dat vaak wat anders, dus goed om dat te checken

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• venterax
pentaw1nz schreef op maandag 18 december 2023 @ 16:29:
[...]

Er is een heel topic over keukens. Misschien beter om daar het gesprek te voeren. Ook veel verhalen over Duitsland.
Het is niet altijd zo simpel dat alles daar 30% goedkoper is. Je zit soms ook met andere merken, andere stijl, en vaak ook ander niveau van afwerking.

In Nederland gaat de monteur vaak pas naar huis als alles passtukjes zijn gemaakt, de boel netjes is afgekit, etc. Duitsers doen dat vaak wat anders, dus goed om dat te checken
Om een kleine inschatting af te geven, wij zijn nu €24.000 kwijt aan de volgende keuken:

- Composieten blad
- AEG apparatuur + Siemens apparatuur
- Bora kookplaat
- Quooker

Breedte achterwand: 5250mm
Breedte kookeiland: 3000mm

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gNi23FXmZ_TEkqpBLtg4nJSdxvA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/EDP5yoYC6YkiGTfi0uRL319R.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cIwCxzbvBs_WkwBZHmxDqC1Gxdo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/jgCG9VWKqLm7cGlD0QOr5udH.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Analamoebe
venterax schreef op maandag 18 december 2023 @ 15:59:
[...]

Bij dakkappelen veranderd het dakbeschot en ook het vooraanzicht is belangrijk, vandaar de vergunning die nodig is voor de voorkant.

De uitbouw zorgt voor een wijziging in de draagconstructie, maar ook die is vergunningsvrij maar niet regelvrij, de uitbouw moet alleen voldoen aan specifieke maatvoeringen.

Ik ben heel benieuwd waar ik o.a. nog meer vergunningen voor aan moet vragen, want het lijkt mij niet uit te maken of een tussenmuur (is dus geen draagmuur) 1 meter verder op wordt geschoven.
Ok, het is geheel nieuw voor mij dat een wijziging in de draagconstructie vergunningsvrij is.

Even over de keuken, mocht je interesse hebben, ik heb connecties met een degelijke duitse keukenzaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• venterax
Analamoebe schreef op maandag 18 december 2023 @ 18:23:
[...]

Ok, het is geheel nieuw voor mij dat een wijziging in de draagconstructie vergunningsvrij is.

Even over de keuken, mocht je interesse hebben, ik heb connecties met een degelijke duitse keukenzaak.
Schijnbaar is onze gemeente hier niet heel moeilijk in, maar goed de aannemer wie de uitbouw gaat uitvoeren zal het wel beter weten dan dat ik het weet :)

De offerte voor de keuken hebben we al, zoals je misschien al had gezien, al definitief bevestigd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bravertal
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 19:41
venterax schreef op zondag 17 december 2023 @ 18:15:
Wij hebben eind dit jaar een twee-onder-1 kap gekocht. Voor de start van de verbouwing hadden wij al een aantal inschattingen nodig voor ons bouwdepot, alleen vonden wij het moeilijk om bruikbare en realistische informatie te vinden over hoeveel bepaalde dingen tijdens een verbouwing kosten. Hierom wil ik graag dit topic starten om mede-Tweakers te informeren en hopelijk een realistischer beeld te krijgen bij de kosten van een verbouwing.

In mijn posts/updates hieronder wil ik graag bij het begin beginnen, aangezien wij bepaalde onderwerpen ook zelf (gedeeltelijk) hebben uitgezocht.

Wat algemene informatie over het huis:

- Twee-onder-1 kap
- Gelegen in een hofje
- 120 m2 bewoonbaar oppervlakte
- 155 m2 totale woningoppervlakte
- 375 m2 totale perceel oppervlakte

Allereerst, mochten er nu al vragen zijn dan zie ik deze graag! Ben zeker niet de beroerdste om deze te beantwoorden. Ook eventueel financiële vragen worden beantwoord, indien ik mij hier comfortabel bij voel :)
Ik mis verduurzaming, isoleren, zonnepanelen en een warmtepomp. Waarom niet van het gas af?

WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 19:39
venterax schreef op maandag 18 december 2023 @ 15:59:
[...]

Weet je dat van die uitbouw héél zeker?

Een uitbouw zelf is vaak vergunningsvrij te bouwen. Maar zodra je in de oorspronkelijke achtergevel de openingen breder en/of hoger maakt is dat vrijwel altijd vergunningplichtig.
Bestaande raamopeningen uithakken tot aan de vloer is wel vergunningvrij.

En hoef je voor het plaatsen van de dakkapel aan de achterzijde geen spant aan te passen? Want ook dat is normaal gesproken een vergunningplichtige verbouwing.

Doe anders even de online vergunningcheck.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• venterax
Ivow85 schreef op maandag 18 december 2023 @ 18:48:
[...]

Weet je dat van die uitbouw héél zeker?

Een uitbouw zelf is vaak vergunningsvrij te bouwen. Maar zodra je in de oorspronkelijke achtergevel de openingen breder en/of hoger maakt is dat vrijwel altijd vergunningplichtig.
Bestaande raamopeningen uithakken tot aan de vloer is wel vergunningvrij.

En hoef je voor het plaatsen van de dakkapel aan de achterzijde geen spant aan te passen? Want ook dat is normaal gesproken een vergunningplichtige verbouwing.

Doe anders even de online vergunningcheck.
Is allemaal al nagevraagd bij de gemeente, geen zorgen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• venterax
Bravertal schreef op maandag 18 december 2023 @ 18:45:
[...]

Ik mis verduurzaming, isoleren, zonnepanelen en een warmtepomp. Waarom niet van het gas af?
We willen eerst eens gaan beginnen met samenwonen. Bij het leggen van leidingen etc. houden we al rekening dat er eventueel extra elektrakabels gelegd moeten worden.

Momenteel is onze eerste zaak om het huis überhaupt woonbaar te maken, eventuele verduurzaming kunnen wij altijd nog later doorvoeren, wanneer de overheid ons gaat verplichten.

Isolatie gaan wij zeker in de eerste verbouwfase doen, vloerisolatie + spouwmuurisolatie + dakisolatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

venterax schreef op maandag 18 december 2023 @ 21:50:
[...]

We willen eerst eens gaan beginnen met samenwonen. Bij het leggen van leidingen etc. houden we al rekening dat er eventueel extra elektrakabels gelegd moeten worden.

Momenteel is onze eerste zaak om het huis überhaupt woonbaar te maken, eventuele verduurzaming kunnen wij altijd nog later doorvoeren, wanneer de overheid ons gaat verplichten.

Isolatie gaan wij zeker in de eerste verbouwfase doen, vloerisolatie + spouwmuurisolatie + dakisolatie.
Mijn ervaring met verbouwen is dat je het maar 1x goed kan doen. Zo hebben wij bestaande leidingen vervangen door 32x3 Uponor tussen warmtepomp en verdelers, dat kun je alleen doen als de hele boel open ligt. Idem met eventueel wtw (hebben wij niet voor gekozen). Bestaande leidingen zijn vaak berekent op hoge temperatuur verwarming (HTV), terwijl je eigenlijk LTV wilt.

Ik zou hier je vraag eens stellen; Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11 Zelfs al komt er nog geen warmtepomp dan kun je beter wel alle voorbereidingen hebben gedaan.

Voor wat betreft vloerverwarming: zorg dat het 10cm hoh ligt en neem 16x2 buizen, maximale lengte 80m.
Als je niks zegt dan krijg je mogelijk 14x2 van 50m en 120m door elkaar.

[ Voor 20% gewijzigd door Sport_Life op 18-12-2023 22:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wm1234
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 21:08
@venterax ik heb de sleutels gekregen afgelopen vrijdag en het object is redelijk vergelijkbaar (1995 dus een stuk nieuwer) en beter bijgehouden maar jouw project begroot ik zeker wel op 150 tot 200k.

Heel veel posten zijn 20k tot 25k dus de teller loopt rap door en uitbouw van start tot afgewerkt loopt flink op. Ruw bouw gaat vaak nog wel maar dan komen de kosten pas.

Ik zit met minder werk al snel tegen de 120k als ik klaar ben en doe alles zelf behalve de dakkapel.

Toevallig heb ik vandaag de eerste 20k er doorheen in 4 dagen tijd.

[ Voor 28% gewijzigd door wm1234 op 18-12-2023 23:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• venterax
wm1234 schreef op maandag 18 december 2023 @ 23:03:
@venterax ik heb de sleutels gekregen afgelopen vrijdag en het object is redelijk vergelijkbaar (1995 dus een stuk nieuwer) en beter bijgehouden maar jouw project begroot ik zeker wel op 150 tot 200k.

Heel veel posten zijn 20k tot 25k dus de teller loopt rap door en uitbouw van start tot afgewerkt loopt flink op. Ruw bouw gaat vaak nog wel maar dan komen de kosten pas.

Ik zit met minder werk al snel tegen de 120k als ik klaar ben en doe alles zelf behalve de dakkapel.

Toevallig heb ik vandaag de eerste 20k er doorheen in 4 dagen tijd.
Nice! Veel plezier en succes met het verbouwen.

Maar het klopt inderdaad 120k is niks voor zo'n verbouwing, dat ben je zo kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuPaToLL
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 09-04 19:55
Señor Sjon schreef op maandag 18 december 2023 @ 09:42:
[modbreak]We gaan hier geen Doxhunt van maken (bij gebrek aan betere naam). Voel je toch de behoefte, in de Huiskamer is daar een specifiek topic voor: Raad de locatie a.d.h.v. de foto! Deel 2[/]
ik probeerde daar een kijkje te nemen, maar heb er blijkbaar geen rechten toe :+
Pagina: 1