27" 1440p monitor voor Mac Mini

Pagina: 1
Acties:
  • 622 views

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amos_x
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 11-06-2024
Welke monitoren gebruiken jullie icm een mac mini? Ik heb even getwijfeld om de hele boel om te gooien naar een iMac. Enkel om op die manier het perfect bijpassende scherm te bekomen dat perfect afgestemd is op MacOS (220ppi) en met de gebruikelijke kwaliteiten van Apple (helder, scherp, en mooie kleuren)

Als apple ooit eens de mac/computer uit een iMac zwiert, en dat ding zoals het is verkoopt als puur scherm zonder computer in, voor zeg maar 800 euro, is het een insta buy. Als iemand die zelf niet professioneel bezig is met een mac, en enkel een mac gebruikt omdat het een leuke desktop omgeving is voor casual bezigheden, is een studio display overkill kwadraat. En te duur voor dat soort gebruik.

Een iMac heb ik overwogen, maar ik heb nu een 8/512 Mac mini die nog perfect voldoet. Maar dan zou ik al meteen naar 16/512 iMac moeten, en dat is ook weer een heel dure upgrade voor mij op dit moment. Terwijl ik de mac mini kan 'opgebruiken' tot waar die kan (nog een jaartje of twee) en dan gemakkelijk de volgende mac mini kan aanschaffen in een 16/512 config.

Maar dat is allemaal wel een beetje gebaseerd op het vinden van een mooi, bijpassend scherm. Ik heb de pricewatch hier al binnenstebuiten gedraaid met alle filters die ik maar kon bedenken, maar het blijft redelijk moeizaam om op de pc markt een mooi scherm te vinden, ook al wil je iets meer betalen dan gebruikelijk. Apple maakt echt wel de beste schermen in de markt, zowel op laptops, iPhones, tablets als de desktop.

220ppi is niet te vinden (enkel apple en samsung en 1500+ euro). Dan maar 110ppi. Minder scherp, maar ik kan er zeker mee leven. Dat betekent dus 1440p op 27" (eventueel 1440p op 25 inch is ook nog ok).

Persoonlijk hecht ik meer waarde aan refresh rate dan resolutie. Hoeft ook weer niet ultrahoog te zijn, alles van 90-100 is al een mooie comfortabele ervaring.

Het probleem, als je zoekt op 1440p, 27" en 100Hz of meer, is dat je bijna zonder uitzondering terecht komt op gamer schermen. Omdat je dan toevallig in diezelfde vijver vist, en het voor fabrikanten gemakkelijker en winstgevender is om een spuuglelijk plasticrap RGB infested gamer scherm te maken met een dikke marge, dan een mooi, sober, professioneel scherm met goede specs.

Mijn eisen zijn:
- past qua stijl bij het apple design (mac mini), dus wellicht enkel Dell en HP (in grijs/wit)
- geen V-voet (je kent het wel, typische gamer voet die half je bureau inneemt)
- geen rgb (ook niet als het uit kan!)
- geen logo's, accents, verschillende kleuren, gamer specifieke branding, ...
- 27", 1440p, 100Hz+
- in hoogte verstelbare voet (ik ben even in het monitor arm gebeuren ingestapt, maar ik vond het maar niets eigenlijk)
- niet curved

Ik heb zelf voorlopig deze in m'n wenslijst staan: uitvoering: HP Z24q G3 Zilver

Als iemand een foto heeft van z'n setup met een mooi professioneel ogend scherm (dat geen studio display is), dan houd ik me zeker aanbevolen.

Widescreen kan, maar ben ik persoonlijk niet zo'n fan van

[ Voor 4% gewijzigd door Amos_x op 17-12-2023 14:39 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Bovenstaande reactie is afgesplitst van Mac Mini (M2) (2023) - Ervaringen & Discussie. Voor aankoopadvies kun je beter een eigen topic openen. Daarnaast is het voor de discussie handig om niet je vraag over meerdere topics te verspreiden.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amos_x
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 11-06-2024
@Daedalus zo belangrijk is het ook weer niet, ik kom er wel uit.
Je kan het topic deleten wat mij betreft.

Het is ook niet 'over meerdere topics verspreid' want een andere post in dezelfde lijn is gewoon door jullie gedeletet als ik het me goed herinner, dus geen spreiding.
Bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Amos_x schreef op zondag 17 december 2023 @ 14:41:
@Daedalus zo belangrijk is het ook weer niet, ik kom er wel uit.
Je kan het topic deleten wat mij betreft.

Het is ook niet 'over meerdere topics verspreid' want een andere post in dezelfde lijn is gewoon door jullie gedeletet als ik het me goed herinner, dus geen spreiding.
Bedankt
Die post had je zelf verwijderd nadat ik je vroeg een eigen topic te maken. Je hebt al in vele topics vertelt over je zoektoch en je twijfels 1 2 3 4 5 6. Vandaar ook het verzoek om deze discussie te houden tot een topic, en niet te spreiden over meerdere topics.

Maar goed, als je er zelf wel uitkomt dan kan dit topic op slot. Mocht je desondanks toch advies willen, dan mag je een nieuw topic openen.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Dit topic is gesloten.