Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philtjens
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 17-05 21:25
Hallo tweakers.

We zijn onderweg naar een "grote verbouwing" / verduurzaming.

Onze benedenverdieping gaat volledig aangepast worden en er komt een uitbouw.

Door de energiecrisis, ben ik nu ruim een jaar bezig om minder gas te verbruiken.

Voorheen voor de crisis hadden we verbruik van 2200m² op jaarbasis.

Vorig jaar heb ik dit kunnen terugschroeven naar 750m³ op jaarbasis.

Nieuwe airco gekocht en momenteel verwarmen we hoofdzakelijk altijd hiermee.

750m² is voornamelijk sww a 20/30 kuub per maand.

Nu loop ik met het idee om een warmtepompboiler te kopen en zo kan ik jaarlijks weer een goede 300/400 kuub per jaar weer besparen op de gasrekening.

Ik zit alleen met enkele vragen over de keuze.

Ik wil er graag een met 270 liter inhoud omdat we wekelijks een "familie moment" houden.
Dan gaat mijn vriendin met mijn zoontje samen in bad en ga ik douchen.

Omdat er dan aardig wat water doorheen gaat wil ik ook niet met koud water gaan vallen.

Hiervoor ben ik uitgekomen voor een model Atlantic Explorer 270 Liter +.

Dit model kan bijverwarmd worden door een warmtewisselaar op de CV ketel.
Is het zo dat een WPB ook maar temperaturen tot 50 graden kan halen ?

Ik wil ook voldoende comfort en warm water krijgen vandaar ook de keuze voor een model wat kan bijverwarmen indien dit nodig is.

Als hoofdverwarming gaan we ook airco blijven gebruiken en ben ik van plan ook om over te stappen op een tado thermostaat (en zo ook meer/gemakkelijker inzicht te krijgen op gawverbruik)

Omdat mijn huidige thermostaat op temp is door (airco verwarming) is de rest van het huis koud vooral boven, daardoor wil ik met schemas en zones werken in tado dat de ruimtes onafhankelijk warmtevraag kunnen brengen.

Ik vind het niet nodig dat een badkamer hele dag warm gestookt word terwijl je er maar een uurtje per dag bent om even om te wassen om te kleden en tanden te poetsen.

Is mijn idee mogelijk om toe te passen of ga ik hierdoor problemen krijgen door allemaal teveel verschillende zaken toe te passen ?

Misschien kan het ook op een gemakkelijkere manier ofzo vandaar dat ik vooral opzoek ben naar hulp van de vele experts wat hier zitten. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 19-05 19:46
Hier meer info over warmtepomp-boilers: Warmtepompboiler topic (WPB) deel 2
Kun jij die Atlantic wel plaatsen: vloerbelasting en hoogte? heb je al een idee over de lucht aan en afvoer van de wpb? condenswater afvoer?...

[ Voor 5% gewijzigd door natural colour op 17-12-2023 15:32 ]

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philtjens
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 17-05 21:25
natural colour schreef op zondag 17 december 2023 @ 15:30:
Hier meer info over warmtepomp-boilers: Warmtepompboiler topic (WPB) deel 2
Kun jij die Atlantic wel plaatsen: vloerbelasting en hoogte? heb je al een idee over de lucht aan en afvoer van de wpb?
Plaatsing is zeker mogelijk.

Dit wou ik in de technische ruimte plaatsen waar ook de gasketel en meterkast staat.

Lucht aanvoer vanbinnen nemen en kan rechtstreeks door de gevel naar buiten boren voor afvoer dus dit is ook verder geen probleem 👍🏻