Problemen met CV-installatie. Aanvoer 100graden, pendelen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AOC
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
M'n ouders hebben helaas na het installeren van een vloerverwarming (+-20m2) problemen met hun CV-installatie.

setup betreft een Intergas HRE kombi kompakt 36/30 van +- 10 jaar oud. De CV-installatie is met de komst van de vloerverwarming opgedeeld in twee zones met beide een eigen thermostaat. De zone van de woonkamer en eerste verdieping gaat over een mechanische tweewegklep/actuator welke op de retour geplaatst is. De zone voor de vloerverwarming gaat via een thermische klep welke ook op de retour is aangesloten. Beide worden meen ik bediend met een BRD91 kastje dat naast de ketel hangt.

Wanneer de zone (mechanische tweewegklep) voor de woonkamer wordt aangesproken, dan werk alles perfect. Voor de VVW heeft alles ook perfect gedraaid. Zodra deze zone dicht is beginnen de problemen.

Wanneer alleen de zone voor de vloerverwarming open is. Dan gaat de cv-ketel binnen enkele minuten naar 100 graden en klapt het in code 1.

er is vervolgens een bypass/overdrukventiel geinstalleerd, de installateur heeft deze op standje 2 gezet. Echter zodra de vloerverwarming zone aangesproken wordt dan gaat alles al over deze bypass heen. Het lijkt wel alsof er enorm veel weerstand op de installatie staat wanneer alleen de vloerverwarming aangesproken wordt. En alsnog gaat de CV-ketel binnen 2 minuten op code 1 omdat de aanvoer richting 100 graden gaat.

Zelf heb ik nog verschillende pompstanden op de ketel geprobeerd en op de vloerverwarmingverdeler. Verschillende aanvoertemperaturen, minimale temperaturen, vermogens etc. Dit allemaal zonder resultaat en uiteindelijk alles weer teruggezet naar wat de installateur ingesteld heeft. De vloerverwarming verdeler is nu hydraulish neutraal, maar de installateur heeft ook actief geprobeerd. Tot zover werkt het nog niet na behoren

Hieronder heb ik een schema gemaakt. Hopelijk maakt dit het eea duidelijk.

De installateur komt er niet meer uit en ik zou het ook niet meer weten. Wat wordt over het hoofd gezien?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SUCx_4yZiswtJw3_gYv4LvZvY-U=/x800/filters:strip_exif()/f/image/MN8lgBCXMQFQsBosaZEGt8ZV.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vwn0fvUvrulpqBQoOQ0JYWEhf_A=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vfSx2BVgfPZwEHg5hMXyOLcL.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m4h59UxtpNhnwCR0ORNtvk8CNao=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lHLPfLIFaeyjPj83UyPX8cZF.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• romon
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 27-04 21:14
Het is een grote ketel met een minimumvermogen van 8 kW. Zoveel kan 20m2 vloer niet afgeven, ik gok eerder 1 a 2 kW. Als de vloerverwarmingverdeler de (op de thermostaatknop) ingestelde temperatuur bereikt, dan zal die dus dicht gaan.

De enige weg is dan over de bypass. Dit is natuurlijk waar hij voor ontworpen is, dus prima. Maar de ketel moet wel op tijd afslaan als de retourtemperatuur daardoor snel oploopt. Dat lijkt niet te gebeuren voordat de foutmelding komt.

Is er een instelling op de ketel actief waardoor deze niet op tijd afslaat? Hoe ver van de ketel zit de bypass? Te dichtbij kan temperatuur heel snel oplopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeetIkHetNou
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18:45
Weet je zeker dat de logica vd mechanische kleppen en thermostaten juist op elkaar afgesteld staan? Als de thermostaat om warmte vraagt maar de klep niet in de juiste logica meewerkt, kan de flow nergens heen behalve over de bypass.

Die bypass is effectief een kortsluiting, waardoor de temperatuur zeer snel stijgt. Tegen de tijd dat het toestel dat door heeft is het al te laat, en loopt de temperatuur nog verder op door de latente warmte in het aluminium van de wisselaar. Omdat alle flow over de bypass gaat, is er ook bijna geen oppervlak om de warmte kwijt te kunnen en duurt het lang voordat je die 100C weer kwijt ben.

Sowieso handigste om CV vermogen zo laag mogelijk af te stellen, dan zal hij daar altijd naartoe moduleren.

Wordt die nieuwe vloerverwarmign verder wel warm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 00:04

Onbekend

...

In eerste instantie vind ik het schema een beetje vreemd. Standaard alleen vloerverwarming, en met maar 1 klep schakel je alle radiatoren huis aan/uit.

Wat doet eigenlijk die thermische zoneklep op de slaapkamer? Die vloerverwarming zou niet in serie mogen staan met de vloerverwarming. Als die zoneklep uit staat, werkt de vloerverwarming ook niet.

Kan je die zoneklep voor radiatoren in de woonkamer ook handmatig aan/uit schakelen? Zo ja, zet die eens aan, en kijk of de radiatoren en vloerverwarming warm worden.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 13-05 09:46
Het probleem is dat er warmtevraag kan zijn zonder dat er iets open staat. De vloerverwarming gaat namelijk dicht als de max watertemperatuur bereikt is terwijl de ruimte nog niet warm is en de ruimtethermostaat dus nog warmte vraagt.

Directe oplossing voor nu is dat je 1 van de verdiepingsradiatoren open zet. Eventueel de temperatuur van je ketel omlaag zodat het daar niet loeiheet wordt.

Ook vraag ik me af of je met deze opstelling geen deel van je systeem af kan sluiten van het expansievat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:44

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Een thermische klep reageert traag (minuten), dus die is niet open voordat de ketel afslaat.
Die klep zou op de vloerverwarminggroep moeten zitten maar je verdeler lijkt daar niet voor geschikt.
Wordt de vloer wel warm?

De thermische klep vervangen voor een mechanische zal waarschijnlijk iets helpen. Dan nog gaat de thermostaatkraan dicht...

[ Voor 28% gewijzigd door Proton_ op 16-12-2023 17:59 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Niet online
De ketel gaat zodanig snel uit dat de aanvoer bij de vloerverwarming nog nauwelijks opgewarmd is. Zelfs als ik de thermostaatkraan op de verdeler op 60 graden zet, dan wordt de aanvoer amper hoger dan 30.

Zelf heb ik het vermoeden dat de expansievat uitgesloten wordt wanneer alleen de zone van de vloerverwarming open is.

Ik heb echter geen idee hoe ik dit kan toetsen, of wat het effect hiervan zou kunnen zijn.

Als alleen de vloerverwarming aan staat dan wordt de retour naar de ketel ook niet warmer dan het is. Alles gaat dan heel snel over de bypass. Eigenlijk vrijwel direct

@Pejdref de ketel gaat gelukkig pas branden als de thermische sluiter open springt voor de vvw.

@Onbekend wanneer ik de zone voor de woonkamer open zet, dan gaat alles perfect. Geen pendelen en retour blijft lekker laag. De zonneklep voor de vloerverwarming is we die ruimte los van de woonkamer willen bedienen.

@WeetIkHetNou als de woonkamer en vloerverwarming tegelijk aanstaat dan wordt het prima warm en geen problemen. Echter is de warmtevraag woonkamer anders dan slaapkamer dus het loopt nooit synchroon.

@romon bypass zit direct onder de retour van de ketel en op een halve meter van de aanvoer van de ketel. En de ketel valt al uit voordat de verdeler 30 graden heeft. De temperatuur bij de ketel schiet naar 100 graden terwijl maximum aanvoer op 65 ingesteld staat

[ Voor 8% gewijzigd door AOC op 16-12-2023 21:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend

Onbekend

...

AOC schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 18:00:
@Onbekend wanneer ik de zone voor de woonkamer open zet, dan gaat alles perfect. Geen pendelen en retour blijft lekker laag. De zonneklep voor de vloerverwarming is we die ruimte los van de woonkamer willen bedienen.
Maar nu staat deze in serie met de vloerverwarming in de woonkamer. Als deze dicht staat, werkt de vloerverwarming ook niet meer.
Of heb je (hopelijk) het verkeerd getekend in het schema?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 13-05 09:46
Kun je ergens de flow meten?
Begrijp ik het goed dat de vvw maar 1 groep is, op 20m2? Misschien is de weerstand gewoon te groot, dat past ook wel bij de symptomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Niet online
Onbekend schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 18:54:
[...]

Maar nu staat deze in serie met de vloerverwarming in de woonkamer. Als deze dicht staat, werkt de vloerverwarming ook niet meer.
Of heb je (hopelijk) het verkeerd getekend in het schema?
Misschien niet heel exact getekend, maar volgens mij al zoals de situatie is. Heb nog een halve foto hieronder. rechts zie je de afsluiter (grijze box) voor de woonkamer op de retour. Ietsjes naar links zie je van onderen een blauwe leiding naar boven komen en + thermische sluiter

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dg8KZ7c3OiSVAPfRGT0dFvQvFjM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lHLPfLIFaeyjPj83UyPX8cZF.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door AOC op 16-12-2023 19:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:28
offtopic:
[quote]Proton_ schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 17:55:

De thermische klep vervangen voor een mechanische zal waarschijnlijk iets helpen. Dan nog gaat de thermostaatkraan dicht...
[/quote]

Ik heb gezocht naar mechanische N.C. kleppen, maar niets kunnen vinden… die 2 watt per stuk doet me disproportioneel veel “pijn” ;-)

[ Voor 3% gewijzigd door Ronald op 16-12-2023 19:23 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

De drukverschil regelaar (bypass) zit veel te dicht bij de ketel.
Er zit waarschijnlijk te veel weerstand in de voeding naar de vloerverwarming en neemt het water de weg van de minste weerstand.
De drukverschil regelaar moet minimaal 5a6 meter van de ketel zitten.

De vloerverwarming is gelegd als hoofd verwarming of bijverwarming?
Er zit geen ontlucht mogelijkheid op de aanvoer en een t-stuk gebruiken als puntstuk bij de retour is gewoon prutsen.

Als je installateur er niet meer uitkomt vraag ik mij af waar die het vak geleerd heeft. 8)7

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Niet online
edsandje schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 19:48:
De drukverschil regelaar (bypass) zit veel te dicht bij de ketel.
Er zit waarschijnlijk te veel weerstand in de voeding naar de vloerverwarming en neemt het water de weg van de minste weerstand.
De drukverschil regelaar moet minimaal 5a6 meter van de ketel zitten.

De vloerverwarming is gelegd als hoofd verwarming of bijverwarming?
Er zit geen ontlucht mogelijkheid op de aanvoer en een t-stuk gebruiken als puntstuk bij de retour is gewoon prutsen.

Als je installateur er niet meer uitkomt vraag ik mij af waar die het vak geleerd heeft. 8)7
De vloerverwarming is puur bijverwarming.

Vraag me verder af of de expansievat op deze manier ook uitgesloten wordt. Of gaat het er gewoon om dat die vat ergens in het circuit zit, of is de plaatsing nog belangrijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 18:34
@AOC kan je eens een overzicht foto maken van de vloer verdeler/welke soort kraan zit er boven de retour ? ik krijg het idee dat er een kraan opzit welke verkeerdt om zit. maar dat kan ook aan mij liggen....

het expansie vat moet ten alle tijde beschikbaar zijn voor het uitzetten of inkrimpen van water. anders kan dat wel problemen geven. maar dat is vooral dat je overstort open gaat of te weining druk beschikbaar is.

wil je je ketel even goed afstellen dus maximale water temp 65 graden.
de reactie van de kamerthermostaat 1 a 2 minuten vertraagt.eventuele optie. (geen verplichting)
dan kan de zoneklep/thermische motor zich openen voordat de ketel brandt.

hoeveel vermogen staat de ketel afgesteldt en welke kamerthermostaat hangt eraan ?

en zoals in dit topic gezegd 1 groepje terwijl de ketel een onder waarde heeft van 6 kw.
in deze kwestie en kijk ik begrijp dat je de installatie los wilt regelen maar dat kan niet op deze manier.
eigenlijk moet die tweewegklep ertussenuit. en de vloerverdeler moet alleen een domme thermostaat met een zone klep krijgen. /zone motor. zonder doorkopeling naar de cv ketel. dan kan je hem appart regelen.

eventuele optie is de zone klep verplaatsen naar de eerste verdieping en daar een kamerthermostaat plaatsen.

cv ketels en regelingen zijn 2 verschillende werelden. en die moet je dus wel verenigen.

edit deze montuer is dus gewoon af. een bypas op een onmogenlijke plek t stuk 22 mm op een onmogelijke plek. (de 5 meter regel vergeten ze wel vaker zit vaker wel in de stookruimte maar wel dat je erbij kan)
en een regeling verzinnen die niet werkt. (maar goed die hre ketels zijn ook kwa regeling wat lastiger)
en daarnaast dus proberen om 6 kw kwijt te raken over 1 klein groepje van maximaal 20 meter. 2 kw.
precies dus wat @romon zegt.

[ Voor 20% gewijzigd door miciel op 17-12-2023 01:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Niet online
@miciel

De ketel staat al op 65 graden, altijd hierop gestaan. Vermogen is 60% en pompstand 2.

Zodra de slaapkamer warmtevraag heeft, dus als ik de temperatuur van 17 graden instel op 20 graden (als test), dan gaat de aanvoer binnen twee minuten naar 100graden. Bij de verdeler loopt de temperatuur dan hooguit op van 20 naar 30 graden. Lijkt wel alsof er enorm veel weerstand is.

Bij continu temperatuur op bijvoorbeeld 17, dan is er een andere regeling denk ik en gaat de ketel vrij snel uit nadat de thermische sluiter open is gegaan.

In de slaapkamer (waar de vloerverwarming aanwezig is. hangt onderstaande thermostaat. In.de instellingen staat deze op 6 schakelingen en minimale aantijd 1 minuut. Deze moet ik nog aanpassen want inderdaad, zonneklep is net open en ketel gaat na 10 seconden uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WtaqWKjWiYiWBBNADLpddFKjq3w=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7x2JPeNX3ZPm8gxJMxL4d36v.jpg?f=fotoalbum_tile

In de woonkamer hebben we deze. Staat ook op 6 schakelingen maar zover ik kan zien geen optie voor minimale aantijd

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DZ5k9cGVH64inUfb4ZviB9MXwjo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2X4PzDgWI7qdElEe1iRCJF1C.jpg?f=fotoalbum_large

Hierbij foto van de verdeler. De aanvoer/retour zit juist iig. Heb ik voor de zekerheid gecheckt in de kruipruimte

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/obF4bK0EvJ5VFbBlYUVndld4Omo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7Nm9tnv4C5iA5GLbktTwHSOW.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nNNH7GWa4WNuqX2iZRHYB-tlEs8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XjyLCkUEejALEwoPH5zCZX9f.jpg?f=fotoalbum_tile

En dan nog een overzicht van het ketelhok. De grijze afsluiter is voor de woonkamer. De thermische sluiter op de leiding die naar beneden gaat is voor de vloerverwarming. Beide op de retour.

Het expansievat wordt denk ik door die grijze afsluiter geblokkeerd op de retour. Maar ik weet niet of dat uitmaakt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EavXzgzVSIlOtrc-6IzhwMjiVK4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5ssTlhUitpTI0fVN2HqbIx5h.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door AOC op 18-12-2023 21:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend

Onbekend

...

Het expansievat heeft er niets mee te maken. Zolang je geen drukverlies hebt of lekkages, dan werkt dat gewoon prima.

Aan de temperatuurmeter naast de vloerverwarmingspomp lijkt het erop dat deze op 23 graden staat, en dat is prima voor een vloerverwarming.
Mocht je willen testen met een hogere temperatuur, dan zou je het ventiel (waar je die witte dop vanaf hebt gehaald) een paar slagen open kunnen draaien, en/of een van de andere knoppen opendraaien.
(Houd zelf bij hoever je hem hebt aangepast, zodat je het straks daarna terug kan zetten zoals het was.)

Pagina: 1