Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NicoHF
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
Met dit topic wil ik een discussie op gang zien te krijgen over de/te grote machtsposities die gecreëerd wordt door overnamen in dit geval van DPG Media.

DPG media wilt RTL Nederland overnemen, deze overnamen ligt momenteel bij het ACM om te beoordelen of oa de concurrentie niet in gevaar komt en daardoor een te grote monopolie ontstaat.
Wat vinden jullie van deze potentiële overnamen, vinden jullie dat DPG hierdoor een te groot aandeel krijgt in het nieuwslandschap en daardoor wellicht de onafhankelijkheid in gevaar brengt?

nieuws: DPG Media en RTL Nederland sluiten overeenkomst overname voor 1,1 mil...

In 2019 kwam dit al te spraken
https://www.svdj.nl/nieuws/hoe-machtig-wordt-dpg-nederland/

2023
https://www.telegraaf.nl/...e-synergie-met-vlaanderen
https://www.trouw.nl/duur...-door-dpg-media~bbc113ca/
https://www.trouw.nl/verd...iek-in-nederland~bdeb4822

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
Niet doen, na overname heb je alleen nog NOS, Mediahuis en DPG. Na Wilders II alleen nog maar de laatste twee. Te groot, te eenzijdig.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:27

defiant

Moderator General Chat
Ik vind het aan de ene kant vreemd dat bij monopolies wordt gekeken naar het type medium (TV/krant/radio/etc), maar niet naar het marktaandeel over de gehele breedte. De Talpa RTL niet mocht overnemen is uiteraard te begrijpen, maar nu krijgt DPG een breed scala aan media in handen wat ook richting een duopolie gaat.

Daarnaast zijn mediahuis en DPG ook indirect gefinancierd door de Vlaamse overheid.
Belgische oppositie pleit voor afschaffing staatssteun DPG en Mediahuis
De Belgische oppositiepartij N-VA heeft een wetsvoorstel ingediend om de subsidie voor krantenbezorging af te schaffen. Kamerlid en indiener van het wetsvoorstel, Michael Freilich, hoopt op steun vanuit Nederland. De staatssteun helpt de Belgische mediabedrijven DPG en Mediahuis immers bij hun veroveringstocht in Nederland.
Tegelijk wil hij de verovering van de Nederlandse mediamarkt door DPG en Mediahuis niet één op één relateren aan Belgische staatssteun. 'Ja, het heeft het makkelijker gemaakt voor de Belgische mediabedrijven, maar dat is niet het hele verhaal. De Vlaamse uitgevers zijn ook hele ondernemende bedrijven, die bovendien een hart voor journalistiek hebben. En tegenover de kracht van de Belgen stond de zwakte van de Nederlandse uitgevers.'
Den Haag heeft zich tot nu toe nooit zo druk gemaakt over de Belgische opmars in de Nederland. Er zijn wel eens Kamervragen gesteld over de effecten van het Belgische duopolie op de pluriformiteit van de Nederlandse kranten en over het Belgische subsidiesysteem, maar dat bleef zonder consequenties.

Volgens hoogleraar Brouwers heeft Nederlandse politiek wel degelijk reden om zich zorgen te maken over het Nederlandse medialandschap. 'De mediamarkt is zeer geconcentreerd in handen van twee partijen. Ik lees tegenwoordig in het Dagblad van het Noorden artikelen die uit de Telegraaf komen. De concentratie heeft gevolgen voor de pluriformiteit.'
Dat laatste is imho het grootste probleem, er wordt (imho) in de Nederlandse democratie en politiek niet echt zwaar getrokken aan het belang van onafhankelijke en pluriforme Nederlandse media. Het wordt veelal gezien als iets wat thuishoort in de vrije markt.

Terwijl een goede onafhankelijke en pluriforme journalistiek van levensbelang is voor een goed functionerende en gezonde democratie die functioneert als 4e macht. Je ziet aan buitenland al wat er gebeurd als media imperiums te veel macht krijgen, zoals met Rupert Murdoch.

Climate dashboard | “Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.”

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Joris748
  • Nu online
Het medialandschap wordt met dit soort overnames steeds eenzijdiger. Ik maak me toch ernstig zorgen over de pluriformiteit nu en in de nabije toekomst. In Hongarije dachten ze 12 jaar geleden ook dat het zo'n vaart niet zou lopen.

Afbeeldingslocatie: https://cdn.nos.nl/image/2023/12/15/1035586/1280x720a.jpg

In het Brabants Dagblad worden de hoofdartikelen rechtstreeks overgenomen van het AD. Idem voor Tubantia, Eindhovens Dagblad en de Gelderlander. Om nog maar niet te spreken over de clickbait artikeltjes met ongelukken en ander leed die in Vlaanderen gebeurd zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
2. Blijven er genoeg verschillende nieuwskanalen over?

Journalistenvakbond NVJ maakt zich zorgen over de overname, zegt algemeen secretaris Thomas Bruning van de NVJ. Hij zegt wel de synergievoordelen te zien, om te kunnen opboksen tegen wereldwijde spelers als Google en Meta, de moeder van onder meer Facebook.

Maar DPG heeft al meerdere kranten, en met RTL Nieuws erbij kan dat de pluriformiteit en de onafhankelijkheid in de weg zitten, vreest Bruining. "Op Nederlands niveau is dit echt wel een megafusie, die ook journalistiek een grote impact zal hebben."

"We moeten wel in gesprek over hoe hard de garanties zijn dat nieuwsmerken worden behouden en hoe we ervoor zorgen dat nieuwsprogramma's ook echt onafhankelijk blijven."

Mark Boukes, universitair hoofddocent communicatiewetenschap aan de Universiteit van Amsterdam, vraagt zich af of de uitgevers ook directe invloed gaan uitoefenen op het televisienieuwsaanbod.

De overname kan mogelijk wel een positief effect hebben op de nieuwsvoorziening bij RTL, zegt hij. "Misschien draagt dit bij aan meer inhoudelijke programma's, minder The Masked Singer en meer nieuws en opinie."
https://www.rtlnieuws.nl/...tl-over-gevolgen-overname

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joris748
  • Nu online
En dit is het probleem. Er is nauwelijks een kritische noot te vinden in het artikel. Kritiek wordt wel aangestipt, maar er wordt niet op ingegaan.

Wij van WC-eend, adviseren WC-eend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
Joris748 schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 15:58:
[...]

En dit is het probleem. Er is nauwelijks een kritische noot te vinden in het artikel. Kritiek wordt wel aangestipt, maar er wordt niet op ingegaan.

Wij van WC-eend, adviseren WC-eend.
Ik vraag mij sowieso af hoe ze dit dan voor zich zien, hoe willen ze dit dan gaan handhaven en ervoor zorgen dat de verschillende nieuws zenders/kranten onafhankelijk gaan werken?
"We moeten wel in gesprek over hoe hard de garanties zijn dat nieuwsmerken worden behouden en hoe we ervoor zorgen dat nieuwsprogramma's ook echt onafhankelijk blijven."
Zelf hoop ik dat het ACM er een stokje voor gaat steken, want eenzijdige nieuws is heel slecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

In tegenstelling tot van Westerloo zie ik wel donkere wolken, en geloof ik niet dat het ACM dit goed zal keuren. idem met de voorgenomen Talpa/RTL fusie.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 22:28

Amphiebietje

In de blubber

Joris748 schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 14:36:

In het Brabants Dagblad worden de hoofdartikelen rechtstreeks overgenomen van het AD. Idem voor Tubantia, Eindhovens Dagblad en de Gelderlander. Om nog maar niet te spreken over de clickbait artikeltjes met ongelukken en ander leed die in Vlaanderen gebeurd zijn.
Ik dacht dat dat altijd al het geval was voor aan het Algemeen Dagblad gelieerde kranten. Voor het Haarlems Dagblad was dat 20 jaar geleden ook al zo, dacht ik. Alleen het lokale nieuws wordt door de lokale redacties verzorgd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
NicoHF schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 16:03:
[...]

Ik vraag mij sowieso af hoe ze dit dan voor zich zien, hoe willen ze dit dan gaan handhaven en ervoor zorgen dat de verschillende nieuws zenders/kranten onafhankelijk gaan werken?
Dat doen ze nu toch ook al met de verschillende kranten die ze hebben? Zolang ieder onderdeel zelfstandig winst maakt hoeven ze niets samen te voegen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09-05 07:05

Croga

The Unreasonable Man

Frame164 schreef op zondag 17 december 2023 @ 10:21:
Dat doen ze nu toch ook al met de verschillende kranten die ze hebben? Zolang ieder onderdeel zelfstandig winst maakt hoeven ze niets samen te voegen.
Maar als ze ze samenvoegen zullen ze méér winst maken en dus moeten ze wel samenvoegen.....
Of nog beter: Als we nou alles samenvoegen maar de verschillende merken laten bestaan kunnen we nóg meer winst maken omdat alle klanten hun oude, trouwe krant kunnen blijven kopen terwijl daar exact hetzelfde in staat als in al die andere kranten.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:17

Onbekend

...

Heeft RTL helemaal geen radiozenders?

Ze hebben dus een paar TV-zenders, een website (Buienradar) en een online tv-platform (Videoland).

Voor DGP is het bezit van RTL eigenlijk alleen maar aanvulling, er wordt wordt niet zomaar concurrentie opgekocht.
TV-zenders en Videoland zouden wel met elkaar kunnen concurreren, maar die zijn al van de zelfde eigenaar. Dus dat maakt voor een overname niets uit.

En websites, kranten, weekbladen en tv-zenders vullen elkaar vaak aan en hebben vaak weinig concurrentie met elkaar. En er zijn dan nog drie partijen over die via verschillende kanalen met elkaar concurreren.Oftewel, ik ben niet tegen een overname.
Maar ik zou liever wel zien dat RTL minder tv-zenders krijgt, maar wel een radiozender en meer websites om een echte sterke speler in het medialandschap te hebben.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Onbekend schreef op zondag 17 december 2023 @ 10:41:
Heeft RTL helemaal geen radiozenders?

Ze hebben dus een paar TV-zenders, een website (Buienradar) en een online tv-platform (Videoland).

Voor DGP is het bezit van RTL eigenlijk alleen maar aanvulling, er wordt wordt niet zomaar concurrentie opgekocht.
TV-zenders en Videoland zouden wel met elkaar kunnen concurreren, maar die zijn al van de zelfde eigenaar. Dus dat maakt voor een overname niets uit.

En websites, kranten, weekbladen en tv-zenders vullen elkaar vaak aan en hebben vaak weinig concurrentie met elkaar. En er zijn dan nog drie partijen over die via verschillende kanalen met elkaar concurreren.Oftewel, ik ben niet tegen een overname.
Maar ik zou liever wel zien dat RTL minder tv-zenders krijgt, maar wel een radiozender en meer websites om een echte sterke speler in het medialandschap te hebben.
Wat voor een radiozender denk je dan aan ?
Lijkt me dat er al genoeg radiozenders zijn

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:17

Onbekend

...

Hackus schreef op zondag 17 december 2023 @ 11:40:
[...]

Wat voor een radiozender denk je dan aan ?
Lijkt me dat er al genoeg radiozenders zijn
Ik dacht meer aan het uitwisselen van eigenaar van bijvoorbeeld Q-music of Joe naar RTL en dat RTL een zender uitwisselt naar DPG.

En er zijn inderdaad veel radiozenders met een eigen programmering en muziekkeuze. Maar de commerciële zenders zenden grotendeels dezelfde soort muziek uit. Namelijk hits van jaren 80, 90 en 00. Ja, af-en-toe een nummer buiten deze lijst, maar qua muziek lijken Radio 538, Q-music, Sky-radio, Slam-FM, Decibel, Radio 10 en Joe heel erg op elkaar en bijna elke dag hoor je wel het zelfde nummer nogmaals. Wat mij betreft mag er op de FM-frequenties meer jaren 60 en 70 muziek, en ook meer muziek van de laatste 10 jaar gedraaid worden.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
  • Nu online
Onbekend schreef op zondag 17 december 2023 @ 12:14:
[...]

Ik dacht meer aan het uitwisselen van eigenaar van bijvoorbeeld Q-music of Joe naar RTL en dat RTL een zender uitwisselt naar DPG.

En er zijn inderdaad veel radiozenders met een eigen programmering en muziekkeuze. Maar de commerciële zenders zenden grotendeels dezelfde soort muziek uit. Namelijk hits van jaren 80, 90 en 00. Ja, af-en-toe een nummer buiten deze lijst, maar qua muziek lijken Radio 538, Q-music, Sky-radio, Slam-FM, Decibel, Radio 10 en Joe heel erg op elkaar en bijna elke dag hoor je wel het zelfde nummer nogmaals. Wat mij betreft mag er op de FM-frequenties meer jaren 60 en 70 muziek, en ook meer muziek van de laatste 10 jaar gedraaid worden.
Die eenzijdigheid krijg je als ze allemaal dezelfde doelgroep aan willen spreken. Zal wel een stukje marktonderzoek achter zitten, want meeste reclame-inkomsten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
Frame164 schreef op zondag 17 december 2023 @ 10:21:
[...]

Uiteindelijk hebben ze allemaal de zelfde 'baas' /'financier', hoe onafhankelijk zou het dan gaan en zullen ze elkaar werk gaan controleren?
Hoe groot wordt de macht in ons nieuws vanuit België, volgens mij gaan we op een gegeven moment naar een bepaald punt toe dat het niet meer onafhankelijk gaat werken en er te grote risico's gaan zijn op inmenging en beïnvloeding van buitenaf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 10-05 22:55
Om maar even de knuppel in het hoenderhok te gooien: we hebben in het Nederlandse media-landschap een margarine-probleem.

Net zoals de margarine-fabrikanten allerlei merken (Lätta, Bona, Becel, Wajang Light, Gouda's Glorie) in stand houden en doen alsof het allemaal iets anders is, hebben we in Nederland veel teveel kranten.

Dat gebieden met een paar honderdduizend inwoners een eigen krant hadden met een eigen hoofdredactie, fors kantoor midden in de stad, en eigen advertentie-inkoop, dat is nooit houdbaar geweest.

Daarbovenop hadden we nog de landelijke kranten die ook nog eens elk een eigen zuil bedienden.

Nederlanders lezen veel kranten, maar de generatie die kranten leest is 60+

De generatie die nog radio luistert is 50+, en de generatie die nog (lineaire) televisie kijkt eigenlijk ook. Daarom speelt de radio enkel "oldies", en zie je op TV alleen de koppen die je twintig jaar geleden ook al zag, alleen met grijzer haar en rimpels. Het feit dat presentators die de pensioenleeftijd al in zicht of bereikt hebben (Matthijs van Nieuwkerk, Johan Derksen) de toon aangeven zou dat al duidelijk moeten maken.

Het is gewoon een aflopende zaak. Maar omdat journalisten uitstekend toegang hebben tot de media, kunnen ze natuurlijk doen alsof de complete desinteresse van mensen onder de veertig in hun producten een groot maatschappelijk probleem is.

Wat mij betreft moeten we hier geen energie in steken, maar het natuurlijk verloop zijn werk laten doen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Joris748
  • Nu online
CVTTPD2DQ schreef op zondag 17 december 2023 @ 17:46:
Om maar even de knuppel in het hoenderhok te gooien: we hebben in het Nederlandse media-landschap een margarine-probleem.

Net zoals de margarine-fabrikanten allerlei merken (Lätta, Bona, Becel, Wajang Light, Gouda's Glorie) in stand houden en doen alsof het allemaal iets anders is, hebben we in Nederland veel teveel kranten.

Dat gebieden met een paar honderdduizend inwoners een eigen krant hadden met een eigen hoofdredactie, fors kantoor midden in de stad, en eigen advertentie-inkoop, dat is nooit houdbaar geweest.

Daarbovenop hadden we nog de landelijke kranten die ook nog eens elk een eigen zuil bedienden.

Nederlanders lezen veel kranten, maar de generatie die kranten leest is 60+

De generatie die nog radio luistert is 50+, en de generatie die nog (lineaire) televisie kijkt eigenlijk ook. Daarom speelt de radio enkel "oldies", en zie je op TV alleen de koppen die je twintig jaar geleden ook al zag, alleen met grijzer haar en rimpels. Het feit dat presentators die de pensioenleeftijd al in zicht of bereikt hebben (Matthijs van Nieuwkerk, Johan Derksen) de toon aangeven zou dat al duidelijk moeten maken.

Het is gewoon een aflopende zaak. Maar omdat journalisten uitstekend toegang hebben tot de media, kunnen ze natuurlijk doen alsof de complete desinteresse van mensen onder de veertig in hun producten een groot maatschappelijk probleem is.

Wat mij betreft moeten we hier geen energie in steken, maar het natuurlijk verloop zijn werk laten doen.
Totdat we op het punt zitten dat we geen onafhankelijke journalistiek meer hebben. Dan kijken we terug en denken we: hadden we maar. Dit is wel degelijk een maatschappelijk probleem.

De journalistiek is een belangrijke peiler in een democratie. Afbraak van de rechterlijke macht gaat vaak hand in hand met afbraak van de journalistiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scheurbuik
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 19:29
Wat ik meer bijzonder vind hierin is dat een staatsgesubsidieerd mediabedrijf in een ander land de concurrentie kapot mag maken/opkopen. (Geldt ook voor mediahuis)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 10-05 22:55
Joris748 schreef op zondag 17 december 2023 @ 18:43:
De journalistiek is een belangrijke peiler in een democratie.
Ja, volgens journalisten zijn journalisten heel belangrijk.

Is het niet een beetje raar dat we in een tijd waarin iedereen met een telefoontje in de hand onmiddelijk "verslaggever ter plaatse" kan zijn, nog zoveel gewicht geven aan het verslag van een clubje mensen dat meestal pas uren later op komt dagen? En in een tijd waarin allerlei experts informatie op internet delen, we afgaan op de interpretatie van mensen die, om met J.L. Heldring te spreken, nooit uit hun rol van dilettant mogen vallen?
Joris748 schreef op zondag 17 december 2023 @ 18:43:
Afbraak van de rechterlijke macht gaat vaak hand in hand met afbraak van de journalistiek.
En zou dat niet een symptoom kunnen zijn, in plaats van een oorzaak? Hongarije valt in het Schengen-gebied. De Hongaren spreken zelfs goed hun talen. Als Hongaren nieuws van buiten Hongarije willen horen, staat niets ze in de weg. Voor de Russen is het iets moeilijker. Maar het elimineren van kritische media is een makkelijke en duidelijke manier om te tonen hoe machtig je bent.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Joris748
  • Nu online
CVTTPD2DQ schreef op zondag 17 december 2023 @ 22:29:
[...]

Ja, volgens journalisten zijn journalisten heel belangrijk.

Is het niet een beetje raar dat we in een tijd waarin iedereen met een telefoontje in de hand onmiddelijk "verslaggever ter plaatse" kan zijn, nog zoveel gewicht geven aan het verslag van een clubje mensen dat meestal pas uren later op komt dagen? En in een tijd waarin allerlei experts informatie op internet delen, we afgaan op de interpretatie van mensen die, om met J.L. Heldring te spreken, nooit uit hun rol van dilettant mogen vallen?
Hier onderschat je de rol van de journalistiek. We hebben het hier niet over alleen verslaggeving, maar over onderzoeksjournalistiek.
[...]

En zou dat niet een symptoom kunnen zijn, in plaats van een oorzaak?
Nee, beide peilers worden actief tegengewerkt of afgebroken.
Hongarije valt in het Schengen-gebied. De Hongaren spreken zelfs goed hun talen. Als Hongaren nieuws van buiten Hongarije willen horen, staat niets ze in de weg. Voor de Russen is het iets moeilijker. Maar het elimineren van kritische media is een makkelijke en duidelijke manier om te tonen hoe machtig je bent.
Mis je dan niet een stukje onderzoek in lokale aangelegenheden? De voorzitter van de dorpsraad die opdrachten onderhands gunt aan familieleden? De burgemeester die bevriende ondernemers bevoordeeld?

Qua talenkennis heb ik andere ervaringen met Hongarije. Ik ben onlangs voor mijn werk in het oosten van Hongarije geweest. Bij dit bedrijf sprak alleen het hogere kantoorpersoneel Engels, onderhoudstechnici niet of nauwelijks. Laat staan de mensen in de productie. Tijdens de treinreis terug naar Budapest, konden mensen op het perron mij niet in Duits of Engels vertellen of ik de goede trein had. Ook de conducteur kon me niet helpen.

Misschien is het in en rond Budapest anders, maar op het platteland waar ik geweest ben schat ik de kans dat mensen voldoende goed Engels of Duits spreken, om buitenlandse nieuwsartikelen te begrijpen, laag in.

[ Voor 33% gewijzigd door Joris748 op 18-12-2023 09:02 ]

Pagina: 1