Home Assistant - verbruik per dag in staafgrafiek

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borisvkr
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 03-10-2024
Ik krijg van mijn Nibe warmtepomp keurig het verbruik binnen in kW. Dat geeft goed gedurende de dag/dagen weer wanneer de wp aan staat en hoeveel vermogen hij op dat moment trekt: zie de rode grafiek:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DrpjQZDhXBUyO7p4ukcw1xpoD9U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/70ONpCZM0bhx9wXdo2Xo7g55.png?f=fotoalbum_large

Echter ik wil ook graag een staafgrafiek hebben die aangeeft hoeveel kW er per dag is verbruikt. Ik gebruik daarvoor dezelfde parameter, maar ik gebruik dan sum() over een periode van 24h. Dat is de gele grafiek. Echter lijkt dat totaal niet overeen te komen met het totale verbruik van die periodes? Ik verwacht een getal te zien gelijk aan de oppervlaktes van de rode vlakken over die dag?

Wat doe ik verkeerd?

Vermogen per seconde vd warmtepomp:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r3HkpB0lW3_eU0-dzT7oPKmFhBA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Ob41PkNgkbiXEfRkBaw1dBq5.png?f=user_large

En dit zou dan per dag moeten zijn?:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NBw-rRziw63hY1E7wN2T8hMiPEQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/4zVPtvyiKOamRxChP3gDT8hB.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:02
De kW waardes kun je niet zondermeer optellen tenzij de meetwaarden bijvoorbeeld elke seconde binnenkomen, ook als er niets verandert. Maar zo werkt home assistant niet.

Geeft jouw Nibe ook kilowattuur (kWh)? Daarmee kan het al een stuk beter. Zeker als je de utility meter integratie gebruikt.

kW is energie per tijdseenheid, een soort snelheid zeg maar. kWh is een hoeveelheid energie, een soort afstand. Dat laatste kun je wel optellen.

[ Voor 16% gewijzigd door balk op 15-12-2023 21:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:50

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Als je niet direct het verbruik (kWh) kunt krijgen van je Nibe, maar alleen het vermogen (kW), dan zul je het vermogen moeten integreren tot verbruik. Dat doe je met de Riemann sum. Kan direct in de GUI in het menu waar je helpers maakt.

[ Voor 26% gewijzigd door Gizz op 15-12-2023 21:57 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borisvkr
Ok, ik heb een Riemann sum geintegreerd, deze laat echter nog geen data zien, moet deze nog eerst historie op gaan bouwen oid?

En hoe voeg ik die Riemann dan weer toe aan Grafana?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balk
Ik heb er ook een gemaakt, als test. Ook nog geen data. Er zal enige tijd overheen gaan omdat het algoritme meerdere datapunten zal pakken. Tijdsspanne speelt ook mee.

Die Riemann sensor kan je gewoon naar Grafana sturen. Ik weet niet hoe je de data nu uitleest? Heb je nu een losse database die alles uitleest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borisvkr
Ik heb InfluxDB er achter hangen. Ik heb gezocht of ik de sensor kon vinden in Grafana maar kan hem nog niet vinden. Ik zie wel in HA dat ie nu data begint te verzamelen. Zal inderdaad wel een dag duren als ik hem per dag wil laten werken :) had gehoopt dat ie ook de historische data zou pakken, maar aangezien je hem in HA configureert en niet in grafana, heeft ie natuurlijk geen weet van influxdb...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borisvkr
We zijn een paar dagen verder, helaas werkt het niet? Ik krijg een horizontale lijn op 0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Borisvkr schreef op maandag 18 december 2023 @ 08:06:
We zijn een paar dagen verder, helaas werkt het niet? Ik krijg een horizontale lijn op 0.
Wat werkt niet, wat is het?
  1. De nieuwe sensor met verbruik in kWh in HA? Blijft die 0?
  2. Of werkt bovenstaande wel, maar krijg je 'm in HA niet goed in een grafiek?
  3. Of werkt bovenstaande wel, maar lukt het alleen niet in Grafana om het in een grafiek te tonen?
Het maakt nogal uit voor de troubleshooting bij welke stap het verkeerd gaat :)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borisvkr
Als ik deze 'helper' bekijk in HA zie ik daar een flatline op 0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Kun je eens de instellingen van je helper laten zien? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borisvkr
En staat ingesteld als 'left'.
Maar dat zie je alleen als je een nieuwe aanmaakt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LeDxq0gBzj35TUNhA4PvcOM9Mug=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/1Fr8p4YrSYgfiZ1tVy6CYJXw.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-dvLhb7WIAgMR6WgvVvlA-eWPbI=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/4m630dv3KJ9X5E9lLhwIDSME.png?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 10:49

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Een vraag die wel gesteld is maar niet door je beantwoord, heeft je unit niet ook gewoon een sensor voor energie?

En voor jezelf:
- houdt energie en vermogen uit elkaar. Deze kan je niet zomaar mengen. Bij elektriciteit is eerste in Wh of kWh en tweede in W(att) of kW.
- Weet dat een Riemann som maar een benadering is.
- Een helper niet naar history kijkt dus pas data
- Wel de juist bronsensor geselecteerd? Wat heb tot nu toe alleen InFlux gezien, geen HA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borisvkr
Nee, er is geen kWh sensor oid helaas.

In Grafana gebruik ik de sensor.power_eb101_ep14_31807 om het vermogen (dus in kW) gedurende de dag te tonen, zie openings post, rode grafiek.

Wat ik wil is een overzicht wat (achteraf) per dag aangeeft hoeveel kWh de warmtepomp verbruikt heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Borisvkr schreef op maandag 18 december 2023 @ 12:05:
In Grafana gebruik ik de sensor.power_eb101_ep14_31807 om het vermogen (dus in kW) gedurende de dag te tonen, zie openings post, rode grafiek.
Ja, in Grafana. Maar de vraag is wat je in HA als bronsensor gebruikt voor de integratie :) In de screenshot die je laat zien als voorbeeld staat in ieder geval de verkeerde staat juist niet hoe je de sensor heb ingesteld, met welke bron. Klik even op het knopje integratie-opties en maak van dat scherm eens een screenshot.

Vergeet in deze casus even helemaal dat je Grafana en Influx hebt. Het moet gewoon eerst gaan kloppen in HA.

[ Voor 12% gewijzigd door Gizz op 18-12-2023 12:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Inderdaad, het gaat nu over HA. Daar maak je de sensor dus DAAR zal je moeten controleren of je de juiste sensor (met een kW waarde) te pakken hebt.

Pas zodra het in HA werkt kan je weer verder kijken naar Grafana/InFlux :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borisvkr
Ik zeg toch steeds dat de helper niet werkt in HA? De screenshots hierboven ZIJN van HA.
Daar zie je ook welke sensor ik gebruik: sensor.power_eb101_ep14_31807

De sensor in HA zelf:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VGJV1X2Uj8ZVCmtN-ru0-hd462M=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/8qlu0Q5HhALMSWlNJvmxfzIJ.png?f=user_large

Die sensor doet het dus gewoon in HA. EN die lees ik dus ook in grafana/infludxdb. Al maanden. Die doet het. Nogmaals, zie de openingspost, rode grafiek.

Bij de integratie opties van de helper zie je alleen precisie - 2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Maar je hebt nooit laten zien wat de sensor in HA is en nog steeds niet dat het die sensor is die je in de helper gebruikt.

Dus triple check, en dan beste aan de hand van het entity id, niet alleen de naam, dat je in de utility meter helper werkelijk dezelfde entity gebruikt als in je screenshot. Dacht dat er geen restart nodig was maar kwaad kan het niet. De helper zal pas gaan optellen na het aanmaken.

Helaas heeft HA het niet mogelijk gemaakt om de config daarvan makkelijk via yaml te delen. Aan de hand van screenshots en alleen namen (die niet uniek hoven te zijn!) ipv entity id's is het altijd lastig. En je zal dus niet de eerste zijn die de verkeerde heeft gepakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borisvkr
Septillion schreef op maandag 18 december 2023 @ 13:07:
Maar je hebt nooit laten zien wat de sensor in HA is en nog steeds niet dat het die sensor is die je in de helper gebruikt.
Dan weet ik echt niet wat jullie willen zien.

Ik heb de sensor van de warmtepomp die ik gebruikt nu al meerdere keren laten zien: sensor.power_eb101_ep14_31807

Dat is dus deze. Dit is de sensor IN HA:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VGJV1X2Uj8ZVCmtN-ru0-hd462M=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/8qlu0Q5HhALMSWlNJvmxfzIJ.png?f=user_large

Duidelijk te zien dat die kW logt toch? En dat ie het doet?
In de rode grafiek in de openingspost wederom, dezelfde sensor als in HA, maar dan in grafana.

Ook is te zien dat ik die sensor in de helper heb gebruikt, zie ad onderkant:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IN7GCbjjje_sGYL0Tp-zOYmJzH8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/4m630dv3KJ9X5E9lLhwIDSME.png?f=user_large

Dit is hoe ik de helper, die je hierboven ziet, heb aangemaakt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LPP80GXeWxJMOAePzgHPHG7MUOs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/5RKkcvBGNUfj3P9Es1WeJiEg.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door Borisvkr op 18-12-2023 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Willen vooral bevestiting zien dat je 500% zeker bent dat je echt het entity id in ha gecheckt hebt tussen de entity met kW info en de Riemann. Je zegt dat het sensor.power_eb101_ep14_31807 maar helaas kunnen wij alleen namen zien. Namen hoeven niet uniek te zijn en kunnen ook compleet anders zijn dan het entity id. Vandaar, checken. want je zel dus niet de eerste zijn die erin gestonken is om de verkeerde sensor te selecten.

Maar ik zie in je laatste screenshot al wel een fout, daar heb je als tijdseenheid dagen. Maar gezien ja naar kWh wilt, waarbij de h staat voor hour, wil je dus uren als tijdseenheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Ergens gaat er iets mis, want die notatie van de eenheid is al vreemd. Je hebt nu een kilokiloWattdag. Verwarrend :P

Ik zou beginnen door gewoon met kWh te werken. De aggregatie op dagniveau doe je dan later in Grafana.

Als je denkt dat de GUI roet in het eten gooit, dan zou ik deze sensor even aanmaken in je configuration.yaml.
Zoiets:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
sensor:
  - platform: integration
    source: sensor.power_eb101_ep14_31807
    name: Nibe-verbruik
    unique_id: "nibe_verbruik"
    method: left
    round: 2

Mocht je het wel meteen in Grafana willen doen (omdat het dan ook werkt voor al je historische data) zonder te integreren in HA, dan kun je ook in Grafana meteen integreren. Even zoeken op Grafana integral kw to kwh en je vindt tig voorbeelden. Ik heb je in de eerste instantie de route in HA aangeboden (ook vanwege je topictitel ;) ) maar het kan net zo goed in Grafana.

[ Voor 30% gewijzigd door Gizz op 18-12-2023 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@Gizz Mm, nu is dit wel weer een beetje een ding dat vaag beschreven staat in de ui. Maar gezien je in yaml wel de prefix op none kan zetten lijkt me dat een beetje een ui bug :|

Maar verklaard samen met dag als tijdseenheid wel waarom je niets ziet. De sensor zit er nu gewoon een factor 2400 naast.

En ja, ik ging ook uit van HA gezien de vraagstelling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Borisvkr
Eea aangepast, ik vond die kkwd ook al raar :)
Ik heb nu ook GEEN 'k' toegevoegd, immers het is al kW. Ook tijd op 1h gezet.

Tevens in grafana zelf een poging om integral() te gebruiken, eens zien of dat lukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borisvkr
ok, er loopt wat binnen. Zo te zien cumulatief:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KAPPOXEiU0M71k4HHh5o5j867ts=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/TFLGuP8oWex36qJjC7U86Vmb.png?f=user_large

Hoe kan ik dit in HA per 24h tonen?

Ik heb inmiddels ook in Grafana een integrator toegevoegd, die geeft nu per dag weer, maar ik heb geen idee of de waardes correct zijn:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qf0KfstgVTOPD-eWTXG6s1sTqiQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/iC6vLsuBJneJCJUm3HBAvwcO.png?f=fotoalbum_large

ik deel daar door 3600 (dus 1 uur) en groepeer dan per 24h (per dag dus).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borisvkr
Of moet ik bovenstaande kW, delen door 3600 seconden x 24 uur, om aan KWh te komen voor 1 dag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Om van kW naar kWh te komen kan alleen door te integreren (Riemann som) over tijd (over een dag dus als je voor één dag wilt zien).

Alleen als iets exact hetzelfde verbruik heeft de hele dag kan je kW x 24uur doen om aantal kWh voor een dag te hebben. Anders is vermogen niet zomaar om te zetten naar energie.

Zelfde als snelheid en afstand. Alleen als je 100% constante snelheid rijdt kan je door met tijd te vermenigvuldigen de afstand bepalen.

• Borisvkr
Maar integreren is feitelijk gewoon de oppervlaktes uitrekenen van wat ik in de kW grafiek zie (openingspost, rode grafiek). Dat kan ik voor een periode van bijv. 24 uur ook met de hand. Als ik daar zie dat ik van 12:00 tot 16:00 een rechte lijn op 1kW heb, dan heb ik dus 4 uur lang 1kW, dus 4kW in totaal op 4 uur. Dat is dan toch 4kWh? Dus 1kW/h (1kW PER uur)?

M.a.w. wat de integrator in HA laat zien dat moet overeenkomen met de opppervlaktes van een bepaalde periode. Helaas is de HA grafiek cumulatief, dat is een trap die steeds meer treden krijgt, maar daar moet ik 2 datapunten kunnen pakken bijv. 12:00 en 16:00, daar het verschil berekenen (dat zou dus 4kWh moeten zijn in dit voorbeeld), en dat verschil moet ik als oppervlakte in de rode grafiek terugzien, correct?

[ Voor 36% gewijzigd door Borisvkr op 21-12-2023 08:09 ]

• balk
Borisvkr schreef op donderdag 21 december 2023 @ 08:04:
Maar integreren is feitelijk gewoon de oppervlaktes uitrekenen van wat ik in de kW grafiek zie (openingspost, rode grafiek). Dat kan ik voor een periode van bijv. 24 uur ook met de hand. Als ik daar zie dat ik van 12:00 tot 16:00 een rechte lijn op 1kW heb, dan heb ik dus 4 uur lang 1kW, dus 4kW in totaal op 4 uur. Dat is dan toch 4kWh? Dus 1kW/h (1kW PER uur)?

M.a.w. wat de integrator in HA laat zien dat moet overeenkomen met de opppervlaktes van een bepaalde periode. Helaas is de HA grafiek cumulatief, dat is een trap die steeds meer treden krijgt, maar daar moet ik 2 datapunten kunnen pakken bijv. 12:00 en 16:00, daar het verschil berekenen (dat zou dus 4kWh moeten zijn in dit voorbeeld), en dat verschil moet ik als oppervlakte in de rode grafiek terugzien, correct?
Zeker als je de utility meter integratie gebruikt.
Hier kan je dat mee oplossen. Dit hakt jouw integraal weer in stukjes

• Borisvkr
Zojuist toegevoegd... vooralsnog geeft ie gewoon het maximum weer van de helper... kortom, het cumulatieve. Even kijken of dat morgen veranderd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borisvkr
Nou, die utility meter werkt ook niet goed. Die gaf einde dag 650kWh aan... ik heb een warmtepomp, geen kerncentrale. Sinds vanmorgen staat ie weer op 0. Geen idee wat hier nu weer fout aan is.

Settings:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JrBfzhvofjSmmGi3X8oNFAz-5fc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ylaGk5uWrflyRVPpkMMRhWyZ.png?f=fotoalbum_large

De 'NIBE TEST' is de intergrator die dus weer de kW uit de warmtepomp omzet naar cumulatief kWh.
Pagina: 1